🔼شبهه
♨️کانال های وهابی می گویند یزید فرمان قتل حسین را صادر نکرده اگر کرده شیعیان یک روایت بیاورند‼️
مژده رازدلبران به عزاداران در ایام عزاداری.
دیدیم که ایام عزاداریست و همه در عزا.
بر آن شدیم که آخوندهای أنفسنا شیعیان را هم به عزا بنشانیم و در غم و غصه ی دیگران هم شریکشان کنیم.
✅پس بر آن شدیم که باز به این بزرگواران تحدی بکنیم🚫
❗️این بار دال بر آوردن یک روایت صحیح السند که یزید فرمان قتل امام حسین رضی الله عنه را صادر کرده باشد
مهلت:حتی یلج جمل فی سم الخیاط
🔰پاسخ:👇👇👇
💢متاسفانه هر ساله با اغاز ایام سوگواری امام حسین ناصبیان در صدد هستند تا دامان یزید را از کشتن امام حسین پاک کنند زیرا اگر چنین نکنند دامان معاویه که یزید را به جانشینی گماشت و کسانی که امارت شام را به معاویه دادند یعنی خلفای اهل سنت همگان الوده به قتل امام حسین میشوند لذا ابن تیمیه چنین می گوید:
♨️« یزیدامر به کشتن حسین و حمل سر او در مقابلش نکرد، بلکه این ابن زیادبود که چنین اعمالى را انجام داد»‼️
📚سوال فی یزید و معاویه ص16
⏪در پاسخ باید گفت: روایات بسیاری در منابع مهم اهل سنت وجود داردکه ثابت می کند یزید فردی ظالم و فاسق بوده و خود دستور به کشتن امام حسین را داده است. در اینجا به نمونهایی از این روایات اشاره می کنیم:
🅾ابن اعثم نقل مى کند که ولید بن عقبه در نامه اى به یزیداز اتفاقى که بین او و امام حسین و ابن زبیرافتاد او را باخبر ساخت.یزیداز این واقعه غضبناک شده و در نامه اى به او چنین مى نویسد: «هر گاه نامه من به دست تو رسیدبیعت مجدّدى از اهل مدینه با تاکیدى از جانب تو بر آنان بگیر. و عبدالله بن زبیررا رها کن؛ زیرا او تا زنده است از دست ما نمى تواند فرار کند، ولى همراه جوابى که براى من مى فرستى باید سر حسین بن على باشد! اگر چنین کردى براى تو اسبان نجیب قرار مى دهم و نزد من جایزه و بهرهاى زیادتر دارى...».
📚الفتوح ج5 ص18
⭕️ابن عساکر مى نویسد: «خبر خروج حسین به یزیدرسید، وى نامه اى به عبیدالله بن زیاد که عاملش در عراق بود نوشت و او را به جنگ و مقابله با حسین امر نمود و دستور داد که اگر به امام حسین دسترسى پیدا کرد او را به سوى شام بفرستد».
📚تاریخ دمشق ج14 ص208
ابن اعثم مى نویسد: ابن زیاد به اهل کوفه گفت: «یزید بن معاویه نامه اى را با چهار هزار دینار و دویست هزار درهم براى من فرستاده تا آن را بین شما توزیع کنم و با آن شما را به جنگ با دشمنش حسین بن على بفرستم، پس به دستور او گوش فرا داده و او را اطاعت کنید».
📚الفتوح ج5ص89
♦️سیوطى مى گوید: «یزید در نامه اى به والى خود در عراق عبیدالله بن زیاد ـ دستور جنگ با حسین را صادر نمود».
📚تاریخ الخلفا ص193
🔴یعقوبى مى نویسد: «حسین از مکه به طرف عراق حرکت نمود؛ در حالى که یزید، عبیدالله بن زیاد را والى عراق کرده بود.یزیدبه او چنین نوشت: خبربه من رسیده که اهل کوفه به حسین نامه نوشته و از او دعوت کرده اند تا بر آنان وارد شود، و او نیز از مکه به طرف کوفه در حرکت است ... اگر او را به قتل رساندى که هیچ و گرنه تو را به نسب و پدرت باز خواهم گرداند. پس بپرهیز که وقت از دست تو فوت نشود».
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص242
⬅️جهت دیدن سایر روایات در امر کردن یزید به قتل امام حسین و فرستاده شدن سر امام به سوی شام واسارت اهل بیت ایشان رجوع کنید به
📚تاریخ الاسلام ذهبی ج5 ص10
📚تاریخ طبری ج3 ص269
📚سیر اعلام النبلای ج4 ص37
📚البدایه و النهایه ج8 ص222
📚الکامل فی التاریخ ج3 ص474
📚و...
@haqemamali
#کفر_یزید
◀️سوال
بنا به عقیده اهل سنت #یزید فاسق بود و شرابخوار. بر #کفر او #روایتی موجود نیست.فرق است بین #کفر و #فسق ایا حدیثی از اهل سنت در کفر بودن یزید موجود نیست؟❓
✴️پاسخ:👇👇👇
✅کفر صریح و آشکار یزید در اشعار او نمایان است.
🔰مورخان نقل کرده اند که یزید به هنگام جسارت به سر مبارک امام حسین اشعاری را تکرار می کرد که با دقت در معنای آن بی اعتقادی به خدا و رسول و قیامت و دشمنی با بنی هاشم در آن موج می زند.
💢اشعار:
♨️ای کاش بزرگان من که در بدر حاضر بودند و گزند تیرهای قبیله خزرج را دیدند امروز در این مجلس حاضر بودند و از این که امروز انتقام خود را از انان گرفتیم شادمانی می کردند .آنها به شادی و شادمانی می شکفتند و می گفتند یزید دستت شل مباد.ما بزرگ بزرگانشان را کشتیم و شکست جنگ بدر را تلافی کردیم .‼️
♨️بنی هاشم ملک و حکومت را به دست آورده و با آن بازی کردند در حالی که ادعای انان بر وحی و نزول آن دروغی بیش نبود.‼️
📚تاریخ طبری ج5 ص623
📚انساب الاشراف ج2 ص196
📚بلاغات النسای ج1 ص196
📚مقاتل الطالبین ج1 ص34
📚المنتظم ج5 ص343
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج15 ص103
♨️یزید در این اشعار به روشنی کفر خود را بیان می دارد.
✅همین طور از این کلام پیامبر گرامی نیز کفر یزید طبق کتب اهل سنت اثبات می شود که فرمود:
⏪شش گروه را خداوند و من و همه پیامبران لعن می کنیم که یک گروه از انان کسی است که نسبت به عترتم آنچه را خدا حرام کرده حلال بداند.
📚سنن ترمذی ج4 ص457
🔴مناوی می نویسد:
♻️معنای جمله آن است که هر کس نسبت به نردیکانم آنچه انجامش جایز نیست را جایز بداند یا آزار و بی حرمتی به آنها را حلال بداند کافر است .
📚فیض القدیر ج4 ص96
🔯همین طور نقل می کنند که پیامبر گرامی خطاب به امام علی و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین فرمود:
✳️من در جنگ و نبرد با کسی هستم که با شما نبرد و جنگ کند و در صلح هستم با کسی که با شما در حال صلح باشد.
📚سنن ترمذی ج2 ص319
📚مستدرک حاکم ج3 ص149
📚اسد الغابه ج5 ص523
📚مسند احمد ج2 ص442
📚کنزالعمال ج6 ص216
✅یزید با جنگیدن و نبرد کردن در برابر امام حسین در واقع به جنگ پیامبر گرامی رفته است و کسی که با پیامبر گرامی دشمنی و جنگ و نبرد کند از اسلام خارج است.
@haqemamali
#رابطه_ی_حسین_ع_با_معاویه
◀️شبهه
♨️کانال ضد اسلامی نقد اسلام وسایر کانال ها به تبع آن هجمه ای اغاز کرده اند که امام حسین رابطه اش با معاویه خوب بوده و حتی از او هدیه نیز دریافت می کرده است و آخوندها سال ها به شما دروغ گفته اند.‼️
✴️پاسخ:👇👇👇
✅این که گفته شود رابطه امام با معاویه خوب بوده است سخن غلط و غیر صحیح می باشد .
🔴مولف کتاب انساب الاشراف نقل می کند که امام حسین در نامه ای به معاویه چنین نوشت:
💢ایا تو حجر بن عدی و یارانش را به ستم نکشتی این قتل را پس از امان دادن به آنها انجام دادی؟❓
🔷ایا تو قاتل عمرو بن حمق صحابی پیامبر نیستی که عبادت فرسوده اش کرده بود و رنگش را زرد و بدنش را لاغر کرده بود؟❓
🔶ایا تو زیاد فرزند سمیه را که بر بستر عبید زاده شده بود پسر پدرت نخواندی در حالی که پیامبر فرموده بود فرزند متعلق به بستر وزوجیت است.‼️
🔷تو سنت پیامبر خدا را وا نهادی و به عمد با فرمان او مخالفت کردی و از سر تکذیب هوس خود را دنبال کردی بی آن که ره نمودی از جانب خدا داشته باشی.
🔸سپس زیاد را بر کوفه و بصره مسلط کردی تا دستان مسلمانان را قطع و چشمان انان را با میله داغ بر کند و به شاخه های نخل بیاویزد.
🔹گویی تو از امت نیستی و امت هم از تو نیستند که پیامبر فرمود هر کس بیگانه ای را جزو خاندان قومی حساب کند که خویشاوند انان نیست ملعون است.
🔴من فتنه ای بزرگتر از فرمانروایی تو بر این امت نمی شناسم و برای خود و دینم رای ای برتر از جهاد با تو نمی دانم.
🔵تو خود را تباه کردی و دینت را هلاک کردی و جایگاهی از آتش برای خود بر گرفتی پس دور باد قوم ستمکار از رحمت خداوند.
📚انساب الاشراف ج5 ص128
📚الامامه و السیاسه ج1 ص201 و202
⚪️سایر بزرگان نیز همین مضمون را نقل کرده اند:
📚رجال کشی ج1 ص250
📚الاحتجاج ج2 ص89
📚بحار الانوار ج44 ص212
🔵وبرای دیدن سایر نامه های توبیخ آمیز امام به معاویه درباره ستم ها و بدعت هایش و رویارویی ها مستقیم امام و انتقاد و تهدید معاویه:
📚الاخبار الطوال ص224
📚انساب الاشراف ج3 ص366
📚 نثر الدرر ج1 ص335
📚نزهه الناظر ص82
📚کشف الغمه ج2 ص242
📚بحار الانوار ج44 ص129
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص231
📚تاریخ دمشق ج59 ص180
🔸و...
⬅️اما در باره دریافت هدیه امام حسین از معاویه:
❇️امام باقر(ع) فرمود:
🔯حسن و حسین بر معاویه عیب می گرفتند و از او انتقاد می کردند ولی عطایایش را می پذیرفتند.
📚قرب الاسناد ص92
📚تهذیب الاحکام ج6 ص337
🔶شیخ صدوق نقل می کند:
🔯حسن و حسین آنچه را معاویه می داد می گرفتند اما به اندازه بال مگسی از آن را برای خود و خانواده شان هرینه نمی کردند.
📚علل الشرایع ص218
📚بحار الانوار ج44 ص13
⚛امام باقر(ع) فرمود:
❇️حسن و حسین عطایای کسی مانند معاویه را می پذیرفتند زیرا آن دو سزاوار عطایایی که به دستشان می رسید بودند انچه فرمانروایان به زور مسلط شده در دست دارند بر خود انان حرام است ولی بر مردم رواست اگر از راه درست به انان برسد و آن را به حق بگیرند.
📚دعاءم الاسلام ج2 ص323
🔶نکاتی در مورد این پذیرفتن ها:
1⃣بی تردید کاری که موجب تایید عملی حکومت ال ابی سفیان بر جامعه اسلامی باشد از فرزندان علی علیه السلام سر نمی زده است .
2⃣پذیرفتن هدایای معاویه از سوی امام حسین هنگامی تایید حکومت او به شمار می آمد که امام در مقابل جنایات او سکوت کند ولی از انجا که امام با صراحت از معاویه انتقاد می کرد و نقشه زیرکانه او را نقش بر آب می کرد پذیرش هدیه او باعث تایید حکومت او نبود چنان که در حدیث امام باقر گذشت.
3⃣در جایی که ممکن بود پذیرفتن هدایای معاویه تایید حکومت او محسوب شود و یا نپذیرفتن آن ضربه ای به حکومتش بزند امام هدایا را نمی پذیرفت چنان که مرحوم اربلی نقل می کند:
🔴روایت شده است هنگامی که معاویه به مکه رسید مالی فراوان و لباس های متعدد و عباهایی کامل به حسین رساند اما او همه را بازگرداند و هیچ کدام را نپذیرفت.
📚کشف الغمه ج2 ص234
📚مطالب السوول ص73
📚الفصول المهمه ص175
⏪اما مصلحت و حکمتی که در پذیرفتن هدایای معاویه در غیر این گونه موارد بود:
1⃣تشنج زدایی از جامعه اسلامی از یک سو
2⃣وتامین نیاز جمعی از مستمندان از سوی دیگر بود
👌 زیرا چنان که در روایات بالا آمد امام آن هدایا را به مصرف زندگی شخصی خود نمی رساند و همه را صرف نیازمندان می کرد.
📚دانشنامه امام حسین ،ری شهری ج3 ص39
✅و بدین ترتیب بار دیگر شبهه افکنی ودروغ گویی های آن کانال ها و افراد وطن فروش و بی باک نقش بر آب میشود.
@haqemamali
#جنگ_امام_حسین_در_ماه_حرام
◀️سوال
❓مگر جنگیدن در ماه حرام ،حرمت ندارد پس چگونه امام حسین در ماه #محرم که از ماه های حرام است به جنگ یزید رفت و حکم حرمت این ماه را شکست؟❓
✴️پاسخ:👇👇👇
✅ احترام ماه حرام در برابر کسانی است که آن را محترم بشمارند ، ولی در برابر کسانی که #احترام آن را زیر پا می گذارند رعایت آن لازم نیست و مسلمانان حق دارند با آنها وارد #پیکار شوند و این در واقع یک نوعی قصاص است .
⚛قرآن می فرماید:
❇️« ماه حرام در برابر ماه حرام ( اگر دشمنان احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید ) و تمام حرامها قابل قصاص است »
🔶بقره194
*⃣مشرکان مکه می دانستند که جنگ در ماههای حرام از نظر اسلام #جایز نیست ، به همین دلیل در نظر داشتند مسلمانان را غافلگیر سازند و در ماههای حرام به آنها حمله ور شوند و احیانا گمانشان این بود که مسلمانان به #مقابله بر نمی خیزند ، آیه مورد بحث به این پندارها پایان می دهد و دستور می دهد که اگر آنها در ماه حرام دست به اسلحه بردند ، مسلمانان در مقابل آنها بایستند .
📚تفسیر نمونه ج2 ص31
✳️امام حسین علیه السلام نیز برای جنگ به سوی #عراق نرفته بود ، بلکه بنا بر دعوت کوفیان رهسپار این مسیر شده بود که در سرزمین کربلا مورد محاصره و حمله سپاه یزید واقع شد و امام نیز چاره ای جز مقابله با آنان و #دفاع نداشت .
✅بنابراین این سپاه یزید بود که حرمت و احترام ماه حرام را نگه نداشت چنان که امام رضا علیه السلام فرمود:
🔯« محرم ماهی بود که در جاهلیت نیز احترام آن حفظ می شد و در آن جنگ نمی کردند اما این امت در این ماه خون های ما را ریختند و #حرمت ما را هتک کردند و زنان و فرزندان ما را به اسارت گرفتند...»
📚امالی صدوق ص128
❇️ویا فرمود:
🔯« این امت حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و همچنین حرمت پیامبرشان را نگه نداشتند و در این ماه #ذریه پیامبر را کشتند ...»
📚همان مدرک ص130
@haqemamali
#حسین_ع_سید_الشهداء
◀️سوال
❓مگر امام حسین سید و #سرور شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت #حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ؟⁉️
🔰پاسخ:👇👇👇
⬅️در این شکی نیست که از جمله القاب حضرت حمزه علیه السلام « #سید_الشهداء » می باشد.
✡علی علیه السلام فرمود:
✴️« از ما بنی هاشم هستند هفت نفری که خداوند مانند آنها را خلق نکرده است ؛ رسول الله آقای اول و آخر جهانیان و خاتم پیامبران ، وصی او ( علی ) سرور وصیان ، دو نوه او حسن و حسین ،و #سید_الشهداء_حمزه ، و جعفر و قائم »
📚بحارالانوار ج22 ص276
⬅️در روایت دیگری حبرئیل امین حضرت #حمزه را چنین معرفی کرد:
✳️« این حمزه بن عبدالمطلب سید الشهداء است »
📚بحارالانوار ج22 ص277
❇️حضرت علی علیه السلام در شوری در برابر مهاجرین و انصار چنین #محاجه کردند:
🔶« شما را به خدا قسم می دهم که به مانند عموی من حمزه ، شیر خدا و شیر پیامبر و #سیدالشهداء ، در میان شما کسی وجود دارد »
📚الخصال ج2 ص555
❇️امام باقر علیه السلام نیز فرمود:
🔆« بر عرش مکتوب است که #حمزه شیر خدا و شیر پیامبرش و سید الشهداء است »
📚الکافی ج1 ص224
⚛از سوی دیگر خداوند در حدیث قدسی امام #حسین علیه السلام را به عنوان سید الشهداء معرفی می کند و می فرماید:
💟«او سید و سرور تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها است و او سرور #جوانان بهشت می باشد »
📚بحارالانوار ج44 ص238
👌میان این دو مطلب تنافی نیست .
⏪طبق بیان پیامبر گرامی ، حضرت #حمزه نسبت به شهیدان معمولی ، کسانی که پیامبر یا وصی پیامبر نیستند سید و #سرور است و شمول سرور و سید بودن او نسبت به انبیاء و امامان نمی باشد .
🔯در روایتی آمده است که پیامبر گرامی خطاب به حضرت #فاطمه سلام الله علیهما عرضه داشتند:
✳️« شهید ما حمزه سید و سرور شهداء است . فاطمه سوال کرد آیا حمزه سرور شهدایی است که با شما شهید شده اند ( یا سرور تمام #شهداء است ؟) پیامبر پاسخ دادند او سرور و سید تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها به غیر از #انبیاء و #اوصیاء است »
📚بحارالانوار ج22 ص280
📚کمال الدین یک جلدی ص153
✅بنابراین حضرت حمزه نسبت به شهیدان معمولی سید و سرور است و امام حسین علیه السلام نسبت به تمام شهیدان اعم از شهیدان معمولی و غیر معمولی و برتر ، سید و سرور است .
@haqemamali
◀️سوال
❓آیا داستان دامادی حضرت قاسم با دختر امام حسین(ع) در کربلا صحت دارد؟❓
🔰پاسخ:👇👇👇
🔶علامه مجلسی مینویسد:
🔷" قصه دامادی حضرت قاسم را در کتب معتبرندیدهام. "
📚جلای العیون ص676
⚪️محدث نوری در اثر معروفی که پیرامون آداب اهل منبر به نگارش درآورده در اینباره اظهار داشته است:
🔵 از اخبار موهونه و کتب غیر معتمده کهبزرگان علمای گذشته به آنها اعتنا نکردند و مراجعه ننمودند...قصه زعفر جنی و عروسی قاسم است که هر دو در روضه کاشفی موجوداست و قصه عروسی قبل از روضه، از عصر شیخ مفید تا تالیف کتابفوق در هیچ کتابی دیده نشده است، چگونه میشود قضیهای به اینعظمت و قصهای چنین آشکار محقق و مضبوط باشد و به نظر تمام اینجماعت نرسیده باشد.
📚لولوی و مرجان ص404
🔶مرحوم محدث قمی هم خاطر نشان نموده است:
🔷قصه دامادی قاسم در کربلا و تزویج فاطمه بنت الحسین برای اوصحت ندارد.
📚منتهی الامال ج2 ص875
🔶شهید مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفتهاند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقلشبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیهخوانهایما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نوکد خدا; یعنی نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد.
📚حماسه حسینی ج1 ص27 و28
⚪️جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :👇
📚دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365
@haqemamali
#عزاداری_حیوانات_و_پرندگان_در_مصیبت_اهل_بیت_ع
◀️سوال
❓آیا #حیوانات و #پرندگان برای مصیبت اهل بیت #عزاداری می کنند و آنان نیز #ولایت اهل بیت را دارند می گویند در روایات آمده است اما برخی قبول نمی کنند؟ ❗️❗️
🔰پاسخ:👇👇👇
⏪به این نکته در روایات اشاراتی شده است .
❇️امام صادق علیه السلام فرمود:
🔶« پرستو حرکتش در آسمان تاسف و اندوه است از ظلمی که به اهل بیت محمد شده است و تسبیح او قرائت الحمد الله رب العالمین است »
📚الکافی ج6 ص223
📚الخصال ج1 ص327
⬅️در نقل دیگری آمده است:
🔸« خداوند خلقی را آفریده است که از فرزندان آدم نیستند اما لعنت می کنند دشمنان امیر مومنان را و آن چکاوک در سحرگاه می باشد ، که می گوید خدایا لعنت کن دشمنان آل محمد را »
📚علل الشرایع ج1 ص143
⬅️در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمود:
🔷« چکاوک را نخورید و به او ناسزا نگویید ، و به دست بچه هایتان ندهید تا بازی کنند ، زیرا تسبیح زیاد می کنند و تسبیح آنها این است که خدا لعنت کند بر دشمنان آل محمد »
📚امالی طوسی ص71
⬅️در روایت دیگر امام صادق علیه السلام فرمود:
🔸« زمانی که امام حسین کشته شد ، آسمانها و زمین های هفت گانه و آنچه در آنها هستند و آنچه در بین آنها هستند بر قتل او گریه کردند »
📚الکافی ج4 ص575
⬅️در نقل دیگری علی علیه السلام فرمود:
🔶« تمام چیزها برای مظلومیت حسین گریه خواهند کرد ، حتی وحشیان صحراها و ماهیان دریاها و پرندگان آسمان ...»
📚علل الشرایع ج1 ص217
🔯امام باقر علیه السلام فرمود:
🔸« انس و جن و پرندگان و وحوش برای حسین گریه کردند به نحوی که اشکشان جاری شد»
📚کامل الزیارات ص79
⬅️در نقل دیگر فرمود:
🔸« انواع و اقسام حیوانات وحشی گردنهای خود را روی قبر حسین گذارده و شب تا صبح گریه می کنند و مرثیه می خوانند »
📚کامل الزیارات ص80
⬅️در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود:
🔸« جغد دائما در مکانی که آباد بود قرار می گرفت تا زمانی که حسین شهید شد ، او قسم خورد که ابدا در مکان های آباد ماوی نگیرد و او همه ایام محزون می باشد تا شب فرا رسد و چون شب فرا رسد همچنان برای حسین ناله می کند تا صبح شود »
📚کامل الزیارات ص99
⚪️به این مضمون روایات فراوان دیگری نیز نقل شده است اما متاسفانه دیده می شود که برخی افراد و کانال های تلگرامی که تخصص لازم را ندارند و منبع آنان برای طرح مطالب ، کپی کردن از دیگران و سایت های اینترنتی می باشد ، روایات مذکوره را از اساس رد کرده و غیر قابل قبول می خوانند.
✅در حالی که خداوند در قرآن تصریح به شعور و فهم حیوانات کرده و می فرماید:
⚛« آسمانهای هفت گانه و زمین و کسانی که در آنها هستند همه تسبیح او را می گویند ، و هر موجودی( در عالم) تسبیح و حمد او را می گوید ولی شما ها تسبیح آنها را نمی فهمید »
🔶اسراء44
⬅️و می فرماید:
❇️« پرندگانی که بر فراز آسمان بال می گسترانند ، هریک از آنها نماز و تسبیح خود را می داند »
🔶نور41
✳️امام صادق علیه السلام فرمود:
✴️« هیچ پرنده ای در صحرا و دریا صید نمی شود و هیچ حیوان وحشی به دام صیاد نمی افتد مگر به خاطر ترک تسبیح»
📚تفسیر البرهان ج4 ص82
🔵علامه مجلسی در مورد روایات مذکوره می نویسد:
🔶« رد کردن این اخبار بسیار زیاد که از امامان رسیده به محض استبعاد خیالی یا تقلید از فلاسفه که تکیه گاه آنان خیالات است ، و ایمان به مسائلی که انبیاء گرام آورده اند ندارند ، از دانشمندان و اهل فضل صحیح نیست و چگونه می توان اینها را رد کرد در حالی که در قرآن شبیه آنها آمده مانند داستان هدهد و مورچه و سلیمان و آیاتی که تصریح به تسبیح گفتن موجودات می کند و همچنین روایات زیادی است که حیوانات دارای تسبیح و ذکر هستند و خدای خود را می شناسند و منافع و مضار خود را تشخیص می دهند ،بنابراین رد کردن اخبار اهل بیت یا تاویل آنها بدون دلیل نوعی تجری و بی باکی نسبت به خدا و پیامبر و ائمه است »
📚بحار الانوار ج27 ص273
@haqemamali
#توسل_فطرس_به_حسین_ع
◀️سوال
❓آیا داستان توسل فطرس ملک به امام حسین(ع) در زمان تولد ایشان صحت دارد مگر فرشتگان معصوم نیستند؟⁉️
🔰پاسخ:👇👇👇
⚪️شیخ صدوق روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود :
🔯«چون امام حسين متولد شد حق تعالي جبرئيل را امر فرمود که نازل شود با هزار ملک براي آن که تهنيت گويد حضرت رسول را از جانب خداوند و از جانب خود چون جبرئيل نازل مي شد گذشت در جزيره اي از جزيره هاي دريا به ملکي که او را فطرس مي گفتند و از حاملان عرش الهي بود وقتي حق تعالي او را امري فرمود و او كندي کرده بود پس حق تعالي بالش را در هم شکسته و او را در آن جزيره انداخته بود پس فطرس هفتصد سال در آن جا عبادت حق تعالي کرد تا روزي که حضرت امام حسين (ع) متولد شد... چون ديد که جبرئيل با ملائکه فرود مي آيند از جبرئيل پرسيد که اراده کجا داريد؟
✳️ گفت: حق تعالي نعمتي به محمد کرامت فرموده است مرا فرستاده است که او را مبارک باد بگويم. ملک گفت اي جبرئيل مرا نيز با خود ببر شايد که آن حضرت براي من دعا کند تا حق تعالي از من بگذرد پس جبرئيل او را با خود برداشت و چون به خدمت حضرت رسالت رسيد تهنيت و تحيت گفت و شرح حال فطرس را به عرض رسانيد.
❇️ پيامبر(ص) فرمود: به او بگو که خود را به اين #مولود مبارک بمالد و به مکان خود برگردد.
🔯 #فطرس خويشتن را به امام #حسين ماليد بال برآورد و اين کلمات را گفت و بالا رفت عرض کرد يا رسول الله همانا زود باشد که اين مولود را امت تو شهيد کنند او را بر من جهت اين نعمتي که از او به من رسيد مکافاتي است که هر که او را زيارت کند من او را به حضرت حسين برسانم. هر که بر او سلام کند من سلام او را برسانم و هرکه بر او صلوات بفرستد من صلوات او را به او مي رسانم .
📚امالی صدوق ص138
📚کامل الزیارات ص66
📚مناقب ال ابی طالب ج4 ص74
⬅️و در روایت دیگر آمده است که :
✴️«چون فطرس به آسمان بالا رفت می گفت کیست مثل من و حال آنکه من آزاده شده حسین بن علی و فاطمه و محمد هستم»
📚بحار الانوار ج43 ص245
⏪البته باید توجه داشت که فرشتگان معصوم از گناه و معصیت هستند.
⚛خداوند می فرماید:
💠«آنها بندگان شایسته خدا هستند که هرگز در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند»
📕انبیاء 26 و 27
⚛و می فرماید:
🔆« هرگز مخالفت فرمان او نمی کنند»
📕تحریم6
❇️حضرت علی(ع) فرمود:
💠«هر گز در میان فرشتگان معصیت خداوند وجود ندارد»
📚بحار الانوار ج56 ص175
✅اما باید توجه کرد که درست است که انگیزه های گناه مانند شهوت و غضب در فرشتگان نیست یا بسیار ضعیف است ولی نباید فراموش کرد که آنها فاعل مختار هستند و قدرت بر مخالفت دارند و حتی از ایات قران استفاده می شود که آنها از بیم مجازات خداوند در وحشت هستند.
📕انبیائ28
⚪️این تعبیرات همه نشان می دهد که انها در عین قدرت بر معصیت ،معصوم و پاک از گناهند.
⏪ از این جا روشن می شود که اگر در بعضی از روایات مانند داستان مذکور در مورد فطرس ، درباره کندی بعضی از فرشتگان در اطاعت فرمان حق و تنبیه انان به خاطر این کندی مطالبی آمده است همانند « ترک اولی هایی» است که در مورد انبیا نیز گفته شده است و می دانیم ترک اولی هرگز به معنی گناه نیست.
✅فطرس معصیت و عصیان خداوند را نکرد اما در اجرای دستور الهی با کندی پیش رفت و چون این کندی کردن با شان و مقامش مناسبت نداشت خداوند به سبب آن او را مورد مواخذه قرار داد.
📚پیام امام امیر المومنین ،ج1 ص169
@haqemamali
💢متن شبهه:
♨️آیا می دانستید امام حسین "سگ باز" بوده است ؟‼️
♨️امروز قصد داریم سگ بازی امام حسین را برایتان ثابت کنیم لذا روایتی می آوریم از الکافی که در آن اشاره داشته امام حسین با سگ بازی می کرده و به خاطر این کار او جبرئیل نمی توانسته وارد خانه شود.
💥روایت در اصول کافی از این قرار هست :
13 - أبو علي الأشعري، عن محمد بن سالم، عن أحمد بن النضر، عن عمرو بن شمر، عن جابر، عن عبد الله بن يحيى الكندي، عن أبيه وكان صاحب مطهرة أمير المؤمنين عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: قال جبرئيل عليه السلام إنا لا ندخل بيتا فيه تمثال لا يوطأ الحديث مختصر.
📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 6 صفحه : 528
✍أمیر المومنین فرمودند : که پیامبر ارشاد نمودند که جبریل گفته ما فرشتگان به خانه ای که در آن عکسی زیر پا گذاشته نمی شود ؛ وارد نمی شویم.حدیث مختصر شده است!!!!!!.
❌حالا می گوییم چرا مختصر شده است❓چون امام حسین توله سگی را با خود به خانه اورده بود و با سگ بازی می کرد .
⛔️لذا مانع ورود جبرئیل شده بود.
♨️کامل این روایت را البرقی در المحاسن آورده است که به شرح زیر می باشد :
[3]. 41 - عنه، عن أبيه، عن أحمد بن النضر، عن عمرو بن شمر، عن جابر، عن عبد الله بن يحيى الكندى، عن أبيه (وكان صحاب مطهرة على)، عن على (ع) قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: يا على إن جبرئيل أتانى البارحة، فسلم على من الباب، فقلت: ادخل، فقال: إنا لا ندخل بيتا فيه ما في هذا البيت، فصدقته وما علمت في البيت شيئا، فضربت بيدى، 👈فإذا جر وكلب كا للحسين بن على يلعب به الامس👉 فلما كان الليل دخل تحت السرير، فبنذته من البيت ودخل، فقلت: يا جبرئيل أو ما تدخلون بيتا فيه كلب؟ - قال: لا، ولا جنب ولا تمثال لا يوطأ
📚نام کتاب : المحاسن نویسنده : أحمد بن محمد بن خالد البرقى جلد : 2 صفحه : 615
✍پيامبر فرمود: يا على: جبرائيل امروز صبح پيش من آمد و بيرون دَرِ خانه سلام كرد و داخل نشد. به او گفتم: داخل شويد. گفت ما فرشتگان, داخل خانه ايى كه در آن مثل آنچه در خانه شماست, باشد, نمى شويم. من او را در اين سخن تصديق كردم و به فحص و تفتيش درخانه برخاستم كه ناگاه ديدم 👈توله سگى كه حسين بن على روز گذشته با او بازى مى كرد👉شب زير تخت خواب رفته و من آن را از خانه بيرون كردم. آن گاه جبرئيل داخل شد. گفتم: مگر شما داخل خانه ايى كه در آن سگ باشد, نمى شويد؟ گفت: ما داخل خانه ايى كه در آن سگ, يا آدم جنب و يا مجسمه و عكسى كه زيرپاگذاشته نشود, باشد نمى شويم.
♨️نکته: داشتن سگ و بازی با او از دید ما اشکالی ندارد؛اما سگ در اسلام جایگاه پست و حقیری دارد و جالب اینجاست دوستاران حسین بر یزید ایراد می گیرند که سگ باز بوده است که ما ثابت کردیم خود حسین هم سگ باز بوده است.‼️
✴️پاسخ:👇👇👇
⏪توجه به نکاتی چند لازم است:
1⃣روایتی که شیخ کلینی در کافی نقل می کند با روایتی که مرحوم برقی در محاسن نقل می کند متفاوت است .
🔶مرحوم برقی روایت را از خود و از پدرش و از احمد بن النضر نقل می کند اما مرحوم کلینی روایت را از ابوعلی اشعری و او از محمد بن سالم تا آخر راویان ذکر می کند.
✅بنابراین این سخن که شیخ کلینی روایت را مختصر کرده تا به شخصیت امام حسین خدشه ای وارد نسازد کذب محض است زیرا از اساس روایت مرحوم کلینی با روایت مرحوم برقی متفاوت است.
2⃣در روایات متعددی آمده است که ائمه گرامی از همان دوران طفولیت و کودکی تحت تربیت الهی بوده و هیچ موقع مشغول به انجام امور پست و بیهوده نمی شوند .آنان در عین طفولیت در کمال عقل و تربیت بوده اند.
📚بحار الانوار ج25 ص100 باب4
3⃣روایتی را که مرحوم برقی نقل می کند مبنی بر بازی کردن امام حسین با سگ از حیث سندی کاملا مردود و بی اعتبار است.
🔶مرحوم برقی روایت را از « عمروبن شمر» نقل می کند و این فرد یکی از راویان او می باشد.
🔷مرحوم نجاشی درباره « عمروبن شمر» می گوید:
⬅️«ضعیف جدا زید احادیث»
⏪« او به شدت ضعیف است و روایات دروغین نقل می کرد»
📚رجال نجاشی ص287
🔶مرحوم ابن غضائری درباره او می گوید:
⬅️«ضعیف است»
📚الرجال ص74
🔷علامه حلی درباره او می گوید:
⬅️« به شدت ضعیف است»
📚رجال علامه حلی ص241
🔶مرحوم تفرشی درباره او می گوید:
⬅️« به شدت ضعیف است»
📚نقد الرجال ج3 ص336
🔷مرحوم قهپایی درباره او می گوید:
⬅️«ضعیف است»
📚مجمع الرجال ج4 ص286
✅وهمینطور سایر بزرگان رجالی او را تضعیف کرده اند اما این کانالهای معلوم الحال و معاند بدون اشاره به ضعیف بودن روایت سعی در اغرائ و فریفتن مخاطبان خود دارد تا بتواند بهانه ای برای اشکال تراشی پیدا کند غافل از آنکه رسوایی در انتظارشان است.
@haqemamali
#نحوه_ی_شهادت_علی_اصغر_ع
◀️سوال
❓آیا به راستی شهادت علی اصغر(ع) در منابع معتبر امده یا افسانه است ایا راست است که امام برایش اب طلبید ایا این طلبیدن نقص بر امام نیست؟❓
✴️پاسخ:👇👇
✅در این که طفل شیر خواری از امام حسین در کربلا به شهادت رسید جای هیچ شک و شبهه ای نیست .
⏪اما درباره نحوه شهادت ایشان دو نقل قول است که مشهورترین انها که در بسیاری از کتب نقل شده چنین است:
💠مقتل لهوف چنین آمده است:
⚪️" امام حسین به در خیمه آمد و فرمود: «خواهرم زینب، طفل کوچک مرا بیاور تا با وى وداع گویم، امام او را گرفت تا ببوسد، حرملة بن کاهل تیرى انداخت که آن گلوگاه کودک را سوراخ کرد، امام به زینب فرمود: او را بگیر».
✳️بعد خون صغیر را با دو کف دست بگرفت تا پر شد و آن خون را به سوی آسمان پاشید و فرمود: «چه آسان است آنچه در محضر خدا بر من وارد مىآید.
❇️امام باقر(ع) میفرماید: از آن خون قطرهای به زمین فرود نیامد.
📚لهوف ص168
📚بحار الانوار ج45 ص46
📚الاخبار الطوال ص258
📚بغیه الطلب ج6 ص2629
📚الارشاد ج2 ص108
📚اعلام الوری ج1 ص466
📚روضه الواعظین ص208
📚مثیر الاحزان ص70
📚البدایه و النهایه ج8 ص186
📚مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص109
📚تذکره الخواص ص252
📚الاحتجاج ج2 ص101
📚مقتل الحسین ج2 ص32
📚الفتوح ج5 ص115
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص245
⬅️و...
⬅️نقلی دیگر نیز وجود دارد که:
❇️ زینب(س) خواهر امام کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام(ع) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: «اى قوم شیعیان و اهل بیتم را کشتید و فقط این طفل باقى مانده که از عطش به خود مىپیچد، او را باشربتى از آب سقایت کنید».
💠در بین سخنان امام مردی از دشمن تیری انداخت که کودک را گلو برید و امام آنان را نفرینی کرد آنگونه که به دست مختار و دیگران گرفتار آمدند.
🔯پس از آن امام حسین(ع) با خداوند چنین سخن گفتند: «پروردگارا، هرچه بر سر من میآید، در برابر چشمان تو است، از اینرو [همگی] بر من آسان است». سپس ادامه دادند: «پروردگارا، اگر یاریات از آسمان را از ما دریغ داشتی، پس آن [نصر و یاری] را برای کسی که از ما بهتر است قرار ده؛ و انتقام ما را از این ستمکاران بگیر، و آنچه بر ما میگذرد، ذخیره آخرتمان قرار ده».
📚معالی السبطین ج1 ص418
📚نفس المهموم ص349
⏪البته چنان که گذشت نقل اول چون کثرت طرق دارد و در بسیاری از کتب معتبر امده لذا موثق تر است .با این وجود با توجه به نقل دوم می توان در مورد فلسفه درخواست کردن امام حسین از انان چنین گفت:
1⃣امام می خواست با این کار وجدان خفته را در دشمن احیا و اسباب هدایت آن ها را فراهم نماید. چون آن امام همام در لحظات آخر هم از هدایت لشگریان ابن زیاد، خودداری نفرمود.
2⃣ حضرت در صدد اتمام حجت بودند، تا در قیامت برای لشگریان ابن سعد در مورد بستن آب، هیچ عذری باقی نماند.
3⃣امام حسین می خواست با نمایش فرزند خردسالش به عالم بفهماند که دشمنان آن حضرت خیلی سنگدل بوده و به کودکان شیرخوار هم رحم نکردند.
⏪البته چنان که گفته شد نقل اول معتبر است .
🔶برخی نیز معتقدند که حضرت علی اصغر در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد.
📚دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33
@haqemamali
#به_نیزه_کردن_سر_علی_اصغر
◀️سوال
❓مداحان و برخی #روحانیون می گویند پس از واقعه کربلا دشمن جنازه علی اصغر را از خاک بیرون کرد و بر نیزه کرد و با خود به شام برد آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟⁉️
🔰پاسخ:👇👇
⚪️مرحوم #طبرسی و دیگران نقل می کند که پس از شهادت حضرت علی اصغر چنین شد:
❇️« حسین از اسبش فرود آمد و با قبضه شمشیرش گودالی کند و کودک را با خون #آغشته در آن دفن کرد »
📚الاحتجاج ج2 ص301
📚بحار الانوار ج45 ص49
📚مقتل الحسین ج2 ص32
⏪اما این که دشمن آن جنازه #مطهر را از خاک بیرون آورده باشد و سر او را به نیزه کرده باشد ،در منابع تاریخی گزارش نشده است و از جمله تحریفات عاشورا تلقی می شود که متاسفانه همانند بسیاری از نقل های دیگر بدون دلیل و مدرک و جهت گریاندن مردم به عنوان داستان #کربلا باز گو می شود .
🔶در کتاب دانشنامه امام حسین علیه السلام چنین آمده است:
🔷«این جریان که به عملکرد سپاهیان ابن سعد بعد از واقعه عاشورا اشاره دارد که قنداقه علی اصغر را از زیر خاک بیرون آوردند و سر او را به نیزه کردند ، در منابع مستند نیامده است ( و از تحریفات عاشورا قلمداد می شود )»
📚دانشنامه امام حسین ج7 ص33
@haqemamali
◀️سوال
❓آیا حضرت زهرا(س) پس از شهادت امام حسین(ع) برای ایشان گریه می کنند؟❗️❗️
❓مگر امام حسین(ع) در برزخ نزد حضرت زهرا(س) نمی باشد دیگر گریه کردن چه وجهی دارد؟❗️
❓آیا حضرت زهرا(س) در کربلا زمان شهادت امام حسین حاضر شدند؟❓
🔰پاسخ:👇👇
⚪️ از جملات شهید مطهری استفاده می شود که ایشان مساله گریه کردن حضرت زهرا برای امام حسین پس از شهادتشان را از جمله تحریفات عاشورا می داند و می گوید:
🔶«ایشان با اینکه در بهشت هستند و با اینکه همراه فرزند بزرگوارشان هستند مع ذالک با این که امام حسین ملحق به مادرش است حضرت زهرا در بهشت نشسته و دائما بی تابی می کند و ما مردم بی سر و پا باید بیاییم یک مقدار گریه کنیم که حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا کند .ایا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می کنید؟»
📚مجوعه آثار ج17 ص111
⬅️اما با نگاه موشکافانه تری به این نتیجه می رسیم که مساله گریه کردن حضرت زهرا برای امام حسین مستند بوده و قابل انکار نمی باشد.
✴️امام صادق علیه السلام فرمود:
❇️«فاطمه هرگاه به فرشتگان اطراف قبر حسین نگاه می کند و با او هزار پیامبر و هزار صدیق و هزار شهید و از فرشتگان هزار هزار نفرند که به گریه او کمک می کنند ، ناله جان خراش می زند و در آسمان ها فرشته ای نمی ماند جز اینکه برای ترحم به صدای فاطمه می گرید و فاطمه آرام نمی گیرد تا این که پیامبر پیش او می آید و می فرماید دخترم آسمانیان را گریاندی ...»
📚کامل الزیارات ص177
📚بحار الانوار ج45 ص224
⚛امام صادق(ع) فرمود:
✴️«فاطمه برای حسین می گرید و ضجه می زند و دوزخ آهی می کشد...»
📚کامل الزیارات ص169
📚بحار الانوار ج45 ص208
❇️در روایت دیگر فرمود:
✳️«زمانی که قیامت شود برای فاطمه قبه ای از نور قرار داده می شود و حسین بدون سر وارد عرصه محشر می شود .فاطمه وقتی او را می بیند ناله و زاری سر می دهد و تمام فرشتگان و پیامبران و مومنان برای ناله زهرا گریه می کنند »
📚ثواب الاعمال ص216
📚بحار الانوار ج43 ص221
✅گریه حضرت زهرا در عالم برزخ و موقف قیامت به دلیل فراق از امام حسین نمی باشد تا بگوییم که وقتی انان در برزخ نزد هم هستند چرا باید ایشان گریه کنند بلکه سبب گریه ایشان یاد آور ستم ها و مصائبی است که در حق امام حسین روا داشته شده است و نشان دهنده این نکته است که به قدری این مصیبت بزرگ بوده است که حتی حضرت زهرا در عالم برزخ نیز از آن متاثر شده و هر زمان آن مصیبت را یاد می کند ناله و شیون سر داده و بخاطر این مصیبت گریه می کنند.
⏪در مورد حضور حضرت زهرا در کربلا در زمان شهادت امام حسین مستند قطعی و معتبری یافت نشد.
@haqemamali