🍀🌺 ﷽ 🌺🍀
سوره بقره آیه 58
ابوسعید خدری از رسول خدا(ص) نقل کرده که «مثل اهل بیتی فیکم مثل باب حطة من دخل غفر له»
مَثلِ اهل بیت من در میان شما مثل باب حطة در بنی اسرائیل است پس هرکس داخل شود او آمرزیده است.
ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل نموده که حضرت علی (ع)فرمود: «انا باب حطة «من باب حطه هستم
.
📕 سند از اهل سنت
جامع الصغیر ص 67 ،ینابیع المود ة ص3 28
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
♨️ام سلمه:
از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه فرمود:
🌷على همراه قرآن است و قرآن نيز همراه با على عليه السّلام است.🌷
هيچگاه على عليه السّلام از قرآن و قرآن از على عليه السّلام،
جدا نمىشوند تا اين كه كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.
📚المستدرك على الصحيحين ج3 ص134
نام حضرت علی (ع) در قرآن‼️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا در سوره يس ، کلمات مبين که هفت بار آمده ، يکي از نامهاي حضرت علي عليه السلام است؟
✍️پاسخ:
✅تفاسیر مختلفی از امام مبین در سوره یس شده است. یکی از این تفاسیر ، تطبیق بر امیرالمومنین علیه السلام است.
در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) از پدرش از جدش(علیهم السلام) نقل شده است که فرمود: «هنگامى که این آیه«وَ کُلَّ شَیْء اَحْصَیْناهُ فِی اِمام مُبِین» نازل شد «ابوبکر» و «عمر» برخاستند و عرض کردند: اى پیامبر! آیا منظور از آن «تورات» است؟ فرمود: نه.
عرض کردند: «انجیل» است؟ فرمود: نه.
عرض کردند: منظور «قرآن» است؟ فرمود: نه.
در این حال امیر مومنان على(علیه السلام) به سوى پیامبر(صلى اللهعلیه وآله) آمد، هنگامى که چشم رسول خدا(صلى اللهعلیه وآله) بر او افتاد، فرمود«هُوَ هذا اِنَّهُ الاِمامُ الَّذِى اَحْصَى اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى فَیْهِ عِلْمَ کُلِّ شَىء»؛ (امام مبین این مرد است! او است امامى که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصا فرموده).
1
در تفسیر«على بن ابراهیم» از «ابن عباس» از خود امیرمومنان(علیه السلام) نیز نقل شده است که، فرمود«اَنَا وَ اللّهِ الاِمامُ الْمُبِیْنُ، اُبَیِّنُ الْحَقَّ مِنَ الْباطِلِ وَرِثْتُهُ منْ رَسُولِ اللّه»؛ (به خداسوگند! منم امام مبین، که حق را از باطل آشکار مى سازم، این علم را از رسول خدابه ارث برده و آموخته ام).2
1 «معانى الاخبار صدوق»، صفحه 95، باب معنى الامام المبين.
2 «نور الثقلين»، جلد 4، صفحه 379.
#شیعه_باید_بداند
◀️پس از خطبه غدیر توسط پیامبر و قرائت آیات اکمال دین توسط ایشان، ابوبکر و عمر برخاستند و عرض کردند: ای رسول خدا آیا این آیات اختصاص به علی (علیه السلام) دارد:
👈پیامبر فرمود: آری! درباره او و درباره اوصیای من (از فرزندان او) تا قیامت نازل شده است.
◀️آنان عرض کردند: ای رسول خدا، اوصیای خودت را برای ما معرفی کن؟
🌱رسول خدا فرمود: علی (علیه السلام) برادر، وزیر، وارث، وصی و جانشین من در بین امتم و ولی هر مؤمنی بعد از من است. بعد از او پسرم حسن و بعد از او پسرم حسین و بعد از او نُه نفر از فرزندان پسرم حسین یکی پس از دیگری هستند.
🔺(فرائد السمطین، ج1، ص312، حدیث 250)
احادیثی در شان حضرت علی(ع)
پيامبر صلى الله عليه و آله:
آسايش و راحتى، كاميابى و رستگارى و پيروزى، بركت و گذشت و تندرستى و عافيت، بشارت و خرّمى و رضايتمندى، قرب و خويشاوندى، يارى و پيروزى و توانمندى، شادى و محبّت، از سوى خداى متعال، بر كسى باد كه على بن ابى طالب را دوست بدارد، ولايت او را بپذيرد، به او اقتدا كند، به برترى او اقرار نمايد، و امامانِ پس از او را به ولايت بپذيرد. بر من است كه آنان را در شفاعتم وارد كنم. بر پروردگار من است كه خواسته مرا درباره آنان اجابت كند. آنان پيروان من هستند و هر كه از من پيروى كند، از من است.(بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 27، ص 92)
حضرت زهرا سلام الله علیها:
اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه؛
همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.
امالی(صدوق) ص182
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگيرى بازَم داشت . در نزد خداوند عزّوجلّ چيزى منفورتر از بخل و بد اخلاقى نيست ،و همانا آن عمل را ضايع مى كند ، آنسان كه سركه عسل را.
مكارم الاخلاق ص 17
نوف البكالى :
امير المؤمنين عليهالسلام را ديدم كه شتابان مىرود . عرض كردم : مولاى من كجا مىروى؟ فرمودند : «اى نوف رهايم كن! آرزوهايم مرا به پيشگاه محبوب مىكشانَد». عرض كردم : مولاى من! آرزوهايتان چيست؟ فرمودند : «آن كس كه مورد آرزوست ، خود آنها را مىداند و نيازى نيست به غير او بگويم . بنده را همين ادب بس كه در نعمتها و نيازش ، غير پروردگارش را شريك نگردانَد» .
بحار الانوار(ط-بیروت) ج91 ، ص94 - مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج11 ، ص221
پيامبر صلى الله عليه و آله :
عَليٌّ يَعْسوبُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمالُ يَعْسوبُ الْمُنافِقينَ؛
على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
امالى(طوسى) ص 355
پيامبر صلى الله عليه و آله :
به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه السلام هدايت مىيابيد و به وسيله حسن احسان مىشويد و به وسيله حسين خوشبخت مىگرديد و بدون او بدبخت. بدانيد كه حسين درى از درهاى بهشت است، هر كس با او دشمنى كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مىكند.
البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ، ص232
پيامبر صلى الله عليه و آله :
حقُّ عليٍّ على هذهِ الاُمّةِ كحَقِّ الوالِدِ على وَلَدِهِ.
حقّ على بر اين امّت همچون حقّ پدر است بر فرزندش.
امالی(طوسی)ص54
#جرعه_ای_از_فضایل_مولا
💠🌹💠
🌹💠🌹
💠🌹💠
🎀حق همیشه به دنبال کیست؟؟؟
🔖حافظ ابن مردويه، در کتاب «مناقب»،
و سمعانى، در کتاب" فضائل الصحابه " با سلسله سند از محمد بن ابى بكر، از عايشه، روايت كرده اند كه او گفت:
👂شنيدم رسول خدا "صلی الله علیه واله " فرمود:
☄«على مع الحق و الحق مع على لن يفترقا حتى يردا على الحوض»
✍و ابن مردويه در " المناقب " و ديلمى در " الفردوس " روايت كرده اند كه:
🐫وقتى که شتر عايشه را پى كردند و عايشه به يكى از خانه بصره وارد شد، محمد بن ابى بكر نزدش آمده، سلامش كرد و عايشه با او حرف نزد.
➖محمد گفت: ترا بخدا سوگند مى دهم آيا آن روز را بخاطر داراى كه تو خود مرا حديث كردى از پيغمبر " صلی الله علیه وآله " كه او فرمود:
☑️حق پيوسته همراه على است و على با حق همراه است، هيچگونه با هم خلاف نمى كنند، و نه از هم جدا مى شوند؟
گفت: آرى
#علی مع الحق #الحق مع علی
نور خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام
چهارده هزار سال قبل از آفرینش آدم
پیامبر(صلی الله علیه و آله):
کنت انا و علی بن ابی طالب نورا بین یدی الله من قبل ان یخلق آدم باربعة عشر الف عام فلمّا خلق الله تعالی آدم رکب ذلک النور فی صلبه فلم یزل فی نور واحد حتی افترقنا فی صلب عبدالمطلب ففیّ النبوة و فی علیّ الخلافة
من و امیرالمؤمنین علیه السلام نوری بودیم در اختیار قدرت خدای تعالی، چهارده هزار سال قبل از این که خدا آدم را خلق کند. پس وقتی آدم را خلق فرمود خدای متعال ما را که آن نور بودیم در صلب آدم قرار داد و از صلب او پیوشته با هم بودیم تا در صلب عبدالمطلب از هم جدا شدیم پس در من نبوت و در امیرالمؤمنین خلافت را ظاهر ساخت.
(فضائل احمد حنبل، ج2، ص662؛ مودة القربی، ص26؛ مناقب ابن مغازلی، ص91؛ مطالب السؤال، ص320)
و همچنین در همین مضمون در کتب ذیل روایت شده است:
(شرح نهج البلاغه، ج9، ص117؛ ینابیع المودة ج1، ص307؛ مناقب ابن مغازلی، ص91؛ فردوس الاخبار، ج2، ص191؛ فرائد السمطین، ج1، ص43؛ مناقب خوارزمی، ص144، ح168)
نام امیرالمؤمنین علیه السلام
بعد از نام خدا و پیامبر در
عرش اعلا ثبت گردیده است.
رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند :
مکتوب علی ساق العرش لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمد عبدی و رسولی ایّدته بعلی بن ابی طالب
بر ساق عرش این کلمات مقدسه نوشته شده است: نیست خدایی مگر ذات ذو الجلال یگانه ایست که شریکی ندارد و محمد بنده و رسول من است که تأیید نمودم او را به علی بن ابی طالب علیه السلام.
(تاریخ ابن عساکر، ج2، ص280؛ کفایة الطالب، ص234؛ حلیة الاولیاء، ج7، ص256؛ ینابیع المودة، ج2، ص247)
مانند همین مضمون در: (خصائص الکبری، ج1، ص10؛ الدر المنثور، ج3، ص199)
و نیز از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده که حضرت رسول صلی الله علیه واله و سلم فرمودند:
مکتوب علی باب الجنة لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله اخو رسول الله قبل ان یخلق السموات والارض بألفی عام
بر در بهشت نوشته شده است لا اله الا الله محمدرسول خدا و علی ولی خدا و برادر رسول خدا بوده پیش از آن که خلق شود آسمانها و زمین به دو هزار سال.
(ینابیع الموده، ج2، ص237؛ موده القربی ابن مغازلی شافعی ، ص20؛ مناقب خوارزمی، ص144؛ مناقب شافعی، ص290)
دوستدار امیرالمؤمنین علیه السلام
سعادتمندترین مردم و دشمن او
شقی ترین مردم است
از حضرت فاطمه زهرا سلام الله
علیها نقل شده است که فرمودند: در شام عرفه پدرم رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نزد ما بیرون آمد و فرمودند :
ان الله عزوجل باهی بکم الملائکة عامّة و غفر لکم عامة و لعلیّ خاصّة و انی رسول الله غیر محابّ لقرابتی ان السعید کل السعید من احب علیّاً فی حیاته و بعد موته و ان الشقی من ابغش علیّا فی حیاته و بعد مماته
خدای عزوجل مباهات می کند به شماها بر ملائکه عموما و شما را آمرزیده عموماً و امیرالمؤمنین علیه السلام را خصوصا و من که رسول خدایم ببدون اینکه نظر محبت و دوستی به خویشانم داشته باشم به درستی که سعید با تمام سعادت کسی است که دوست بدارد علی علیه السلام را در حیات و بعد از وفاتش و شقی با تمام شقاوت کسی است که دشمن بدارد علی علیه السلام را در حیات و بعد از وفاتش.
(المعجم الکبیر طبرانی، ج2، ص415؛ مطالب السؤال، 83-95؛ مسند احمد، ج4، ص107؛ فضائل احمد، ج2، ص658؛ مودة القربی میر سید علی همدانی، ص28؛ مناقب خوارزمی، ص79؛ شرح نهج البلاغه، ج9، ص154؛ فصول المهمه ابن صباغ، ج1، ص585؛ معالم العترة النبویة، ص53)
#پرسش
❓با توجه به تولد امام باقر علیه السلام لطفا مقام و منزلت ایشان را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام #صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️❗️
💠#پاسخ💠
🔶علما و بزرگان اهل سنت تصریح به عظمت و بزرگی مقام امام باقر علیه السلام کرده اند.
1⃣عبدالله بن عطاء #مکی می گوید:
« من ندیدم که دانشمندان هیچگاه در نزد کسی به اندازه ای که در برابر محمد بن علی خضوع و کرنش می کنند ، خضوع و کرنش کرده باشند .من حکم بن عتیبه را با همه بزرگواری که در میان قوم خود داشت دیدم که در پیش روی امام باقر آن چنان #نشسته بود که گویا پسر بچه ای در برابر معلم خود نشسته است»
📚روض الریاحین ، یافعی ، ص57 ط قاهره
📚حلیه الاولیاء ، ابونعیم اصفهانی ، ج3 ص185
📚مراه الجنان ج1 ص247
2⃣محمد بن طلحه شافعی می گوید:
« او شکافنده و جمع آوری کننده دانش هاست .کسی که دانش خود را آشکار کرده و در میان مردم بر افراشته است .او همه اوقات زندگی خود را به فرمانبرداری از خدا آباد ساخته و در مقام #تقوی و پرهیزگاری ثابت قدم بود »
📚مطالب السوول ص80
📚صواعق المحرقه ص306
3⃣ابن ابی الحدید معتزلی می گوید:
« او سرور فقیهان منطقه #حجاز بوده است .مردمان از او و از پسرش جعفر فقه را آموخته اند»
📚حلیه الاولیاء ج3 ص180
4⃣ابن صباغ مالکی می گوید:
« گذشته از آنچه را که از دانش و آقایی و فضیلت و ریاست و امامت در او جمع آمده بود دارای ویژگی جود و کرم #آشکار در میان عوام و خواص بوده است .کرم او در میان تمام مردم زبانزد بوده است»
📚الفصول المهمه ص201
5⃣ابن خلکان می گوید:
« او ملقب به باقر و یکی از امامان دوازده گانه #شیعه است .او دانشمندی بوده که سیادت و بزرگی داشته است»
📚وفیات الاعیان ج3 ص314
6⃣ابن حجر می گوید:
« او وارث زین العابدین بود که عبادت و دانش و پارسایی او را به ارث برده بود .او شکافنده دانش و جمع کننده آن و بر افرازنده دانش بوده است .قلبش پاک و علم و عملش مطهر و جانش مبرا از هر پلیدی بود.همه اوقات زندگی او با #فرمانبرداری خدا آباد گشته بود»
📚الصواعق المحرقه ص305
7⃣سبط بن جوزی می نویسد:
« به او باقر می گفتند زیرا شکافنده علوم مختلف بود و دیگر #القاب او شاکر و هادی بوده است»
📚تذکره الخواص ص346
👌دیگران از بزرگان اهل سنت نیز فراوان در مدح و تمجید امام سخن گفته اند که جهت آگاهی رجوع شود؛
📚احقاق الحق ج12 ص160
👌بزرگان اهل سنت از جمله امام اعظم آنان ابوحنیفه شاگردی امام باقر را کرده اند.
🔶علامه شیخ اسماعیل دمشقی از علمای اهل #سنت می نویسد:
« امام باقر عظیم القدر و پر آوازه بوده است به قدری که از هیچ کس در زمانش به مانند او علم دین و آثار و سنت و علم به خداوند دیده نشد و بزرگان علمای دین و ائمه تابعین (از اهل سنت) شاگرد او بوده اند»
📚الروضه الندیه ص12 ط الخیریه مصر
❕علامه خوارزمی می نویسد:
« ابوحنیفه شاگرد امام باقر بوده و از او #روایت می کرده است»
📚جامع مسانید ابی حنیفه ج2 ص349 ط حیدر آباد
❕علامه سبط ابن #جوزی نیز می نویسد:
« امام باقر از طبقه سوم تابعین اهل مدینه بوده است .او عالم و عابد و ثقه بود که ابوحنیفه و دیگران شاگرد او بوده و از او روایت می کرده اند»
📚تذکره الخواص ص347
#مهم
⏪ تحلیل سادهء برخی از اقداماتِ بظاهر نیکِ خلفای غاصب اول و دوم ⏩
🔷 #سؤال :
بعضی ممکن است بگویند از هر کسی کار نیکش را باید ستود و از کار بدش نیز انتقاد باید نمود، مثلا خلیفه اول و دوم بعد از پیامبر کار های خوبی هم داشتند مثل فتح کشورها و ساده زیستی و بی رغبتی به دنیا و امثال آن!
🔷 #پاسخ:
گناه غصب مقام خلافت و کنار زدن خلیفه منصوب از جانب خدا را در نظر بگیرید، و از یاد نبرید که آنان با این کار خود، مسیر امّت اسلامی را که راه سعادت ابدی بود، تغییر دادند و جامعه را به گمراهی بزرگ دچار نمودند. (جدای از جنایاتشان در حق اهل بیت)
شما اگر بزرگی این کار را در نظر بگیرید و پیآمدهای بسیار رنج آور آن را از زبان تاریخ اسلام بشنوید، آنوقت میپذیرید که حتّی کارهای بظاهر نیکشان نیز، نیک نیست، بلکه ...!
آیا اگر یک نفر، شما را از خانه و کاشانهتان بیرون کند و خود را صاحب خانه معرّفی نموده و در تمام امور شما صاحب گردد و آنگاه با تلاش شدید به تعمیر و تزیین خانه بپردازد، آیا شما این کارها را به عنوان خدمت به خودتان تلقّی میکنید؟! یا خیر، این کارها را غاصبانه می دانید؟!
حال، ما هم میدانیم کسانی که بهناحق ، خود را در مقام خلافت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله جازَده اند، کارهای بظاهر خوب هم انجام دادند؛ و تا آنجا خود را طرفدار عدل در انجام دستور خدا نشان میدادند که حتی فرزند خودشان را نیز که مرتکب گناه شده بود، تنبیه می کردند!
اینان ممکن است بر اثر همین کارها، در نظر مردم سطحینگر، خدمتگزار به اسلام شناخته شوند؛ ولی از نظر انسان های ژرفاندیش، کشور گشایی که همراه جهل و بیتقوایی برخی فاتحین باشد، توأم با اجحاف و تجاوز به حقوق مردم بوده ؛ ضربه به افکار عمومی وارد آورده ، ملّتها را نسبت به دین حق بدبین می سازد، اسلام را هم، مانند سایر مسلک های دنیایی که هدفشان کشورگشایی است، معرفی می کند.
نژادپرستی عُمر نسبت به ایرانیان _که بعدها الگوی معاویه قرار گرفت_ را هم فراموش نکنید.
(قابل توجه برخی از خودی ها)