eitaa logo
حقیق
6.7هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1هزار ویدیو
122 فایل
حقیق به معنی شایسته و لایق برگرفته از آیه شریفۀ «حَقِيقٌ عَلَىٰ أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» اعراف ۱۰۵ مرجع ترویج و تبیین فرهنگ و معارف اصیل اسلامی ارتباط @H_chegeni کانال روبیکا : https://rubika.ir/haqiq_center
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴روایتی از اهمیت روضه های خانگی آیت الله مجتهدی تهرانی (ع) ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد 🏴@haqiq_center
هدایت شده از حقیق
🏴 💢عواقب ریاست طلبی . امام حسین(ع)، یکی از یاران خود به نام «بریر بن حضیر» را نزد «عمر بن سعد» فرستادند تا او را نصیحت کند. عمر سعد در پاسخ به نصایح بریر گفت: «می دانم هر کسی که با حسین بجنگد و او را بکشد در آتش است !» . بریر پرسید: «پس چرا می خواهی با او بجنگی؟!» عمر سعد پاسخ داد: «ای بریر! آیا می خواهی حکومت ری را رها کنم تا آنجا به کس دیگری برسد؟!» . بریر نزد امام حسین برگشت و گفت: «عمر سعد می خواهد برای رسیدن به حکومت ری، شما را بکشد!» . 📚الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۱۷۱ . حُب و شهوتِ ریاست آخرین و قدرتمندترین شهوت انسان است که او می تواند بر آن مسلط شود، و امام حسین(ع) یعنی در جامعه اسلامی جاه طلبی و ریاست خواهی معنا ندارد . ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد 🏴@haqiq_center
14.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ فلسفه بزرگداشت هر ساله عاشورا؟ 🎙استاد شهید مطهری ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤🌙| | «سوم محرم، روز حضرت رقیه(س)» حضرت رقیه(س) از نظر هوش مصنوعی🥺 [هوش‌نگار]✨ . . . ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
سود نذری دادن چیست؟ فقط فقرا! در جامعه ایرانی، محبت محور بوده و هست. محبت غریبگی را کنار میزند‌. همسایه در بحران و بزنگاه به داد همسایه میرسد. در فرهنگ و سبک زندگی غربی، انسان تمایل به زندگی انفرادی دارد. سود محور است. در نگاه ایرانی اسلامی، محبت دائمی در جامعه موضوعیت دارد. نذری دادن غایتی دارد یک هدف آن توسعه محبت است درست مثل اینکه شما بی دلیل به دوستتان هدیه بدهید. نذری هدیه شما به دیگری است. دیگری که غریبه بود. محبت فاصله ها را کم می کند. نذری دادن حول محور محبت عمومی و فراگیر امام حسین(ع) جامعه را نسبت بهم مهربانتر می سازد. همسایه، همسایه را نمک گیر میکند. روشنفکران مجازی ما اثر این توسعه محبت را درک نمی کنند. تار و پودی ساخته و در دنیا خودشان سیر می کنند. همه چیز را مادی می سنجند. بخشی از نذری به فقیر می رسد اما هدف فقط فقرا نیستند به فکر مودت و محبت در بین اهالی شهر و روستا باشیم هر چیزی که بتواند وفاق و محبت به هر بهانه ای ایجاد کند لازم است. حتی یک لبخند زدن به همسایه حتی دستگیری از آن کارگر، کمک به آن پیرزن و... ذهن تان را توسعه دهید حرف های تکراری بدون پشتوانه را تکرار نکنید محبت کنید یک محبت مردمی و غیر دولتی محبت از عصبانیت جامعه می کاهد ✍ ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد 🏴@haqiq_center
هدایت شده از حقیق
🌱 اندکی درنگ 😭 اهمیت گریه برای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام 🥀 آیت‌الله بهجت (ره) شیر آب حیاط را به‌اندازۀ یک شیر سماور باز کرده بودند و داشتند وضو می‌گرفتند. گفتم: آقا، محرم دارد می‌آید و من یک ماه برای تبلیغ می‌روم. سفارشی کنید که آویزه گوشم کنم. همان‌جور که وضو می‌گرفت، تکیه داد به دیوار و آهسته گفت: «آسید محمد! سعی کن هر شبانه‌روزی یک‌مرتبه برای امام حسین علیه‌السلام گریه کنی...» (براساس خاطره یکی از شاگردان) 📚برگرفته از کتاب ردپای سپید، ص۵٧ ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد 🏴@haqiq_center
| شورِ فرات | . . بر سرِ نِی آمده‌ست، ماه به لیل‌البرات جامه‌دَران از حجاز، تشنه‌ی شورِ فرات ماه به خیزابِ خون، همنفسِ خیزران زخمه‌ی خونینِ اوست، بر جگرِ کائنات باز به دستانِ شمر، برقِ امان‌نامه است غیرتِ عباسی است، یکسره شرطِ نجات نِعم حُسینی اَمیر، نِعم حُسینی اَمیر از شکرستانِ کیست، این همه شهد و نبات؟ " اسلم ترکی" هنوز، گرمِ سر افشانی‌ است از نفَسش شعله‌ای‌ست، پرده‌ی کُرد و بیات گفت از این عرصه "جون"، جان ببَرد مُرده است سوخته‌ام تا مگر، پَر بزنم پیشِ پات شارحِ اوصافِ او، نیست به جز مصطفی مانده مَلَک تا دهد، شرحِ کدامین صفات قافله‌ی سر به نِی، آمده‌اید از کجا؟ ای شبِ گیسویتان، شرحِ دعایِ سمات خوانده به منبر سَنان، خطبه‌ی فقه‌الجهاد مانده به منبر شُریح، دست به شرح‌الصلات حرمله‌ها در پِی‌اند، دست به تیر و کمان زنده همین کُشتگان، جمله جهان در ممات جز که از این جاده نیست، راه به عین‌الیقین خاکِ شهیدانِ اوست، معنیِ عین‌الحیات . . ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرچم قمر بنی هاشم (علیه السلام) 🕌 زمانی که حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) به محاصره داعش درآمد و کم کم زینبیه داشت سقوط می کرد، بلافاصله به آقای سیستانی خبر دادن که هیچ جور نمی تونیم جلوی تکفیری هارو بگیریم چکار کنیم؟ آقای سیستانی گفتند دیگه کار از دست ما خارج هستش. از حضرت عباس (علیه السلام) کمک بگیرید. برید پرچم از گنبد حضرت عباس (علیه السلام) بردارید و به حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) برسونید. پرچم که رسید به حرم پشت بام در تیر رس تکفیری ها بود.. ۵ نفر داوطلب شدن تا پرچم حرم حضرت عباس (علیه السلام) روی گنبد نصب کنند. ۴ نفر شهید شدن و در اخر ابوتراب و یک رزمنده دیگه موفق شدن پرچم به بالای گنبد برسونن و رجز خوانی کنند. خاطرات رزمنده ها رو که نشون میداد خیلی زیبا بود.. میگفتن وقتی پرچم بالا رفت، انگار تیرهای ما دیگه هدایت میشد به سمت دشمن تیری هدر نمیرفت انگار. تند تند دشمن عقب نشینی میکرد... سفارش میکنم حتما این مستند ببینید. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
💢مشارکت امنیت ساز! ▪️بدون تردید، مهم ترین جلوه حضور مردم در نظام های مردمسالار، مشارکت سیاسی شهروندان است. حضور مردم در عرصه سیاست، به عنوان یک عنصر حمایتگر، فواید متعددی برای سیستم سیاسی نظیر مقبولیت سیاسی، سرمایه اجتماعی، همبستگی و تضمین امنیت ملی دارد که مورد آخر مهم ترین آن هاست. 🔹در حقیقت، امنیت ملی رابطه متقابلی با مشارکت سیاسی مردم دارد و این دو عامل و معلول یکدیگر هستند. تاریخ روابط بین الملل نشان می دهد، هر زمانی که مردم یک کشور به دلایل مختلفی از مشارکت سیاسی دریغ ورزیده اند، تهدیدات علیه آن کشور به طرز بی سابقه ای افزایش پیدا کرده است. مثل عراق، سوریه و یوگسلاوی سابق. در این کشورها کاهش مشارکت مردمی با بروز بحران های فلج کننده مصادف شد و راه را برای مداخله خارجی هموار نمود. مثلا در سوریه، وقتی مردم در اعتراض به عملکرد دولت از حضور در صحنه سیاسی امتناع کردند، بهانه لازم را برای دشمنان این کشور ایجاد نمودند و آنان با ایجاد سازمان جهنمی داعش، تمامی زیرساخت های حیاتی این عضو مهم محور مقاومت را نابود کردند. 🔻 بنابراین حضور مردم در صحنه سیاسی هموار کننده مسیر توسعه و مانع طمع بیگانگان به کشور است. آشوب های سال 1401 که برای فعال سازی گسل های قومی و مذهبی طراحی شده بود، به وضوح نشان داد هدف دشمنان، از بین بردن پشتوانه مردمی نظام برای وارد کردن ضربه نهایی که همان تجزیه طلبی و تضعیف موقعیت راهبردی ایران است، می باشد. در حقیقت دشمنان ایران با بسیج امکانات نرم افزاری و سخت افزاری خود به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی و یا حداقل تغییر رفتار او بودند که با هوشیاری مردم در رسیدن به این اهداف ناکام ماندند. ♦️از این روست که رهبر انقلاب همواره مهمترین عامل تقویت امنیت ملی را حضور حداکثری مردم در صحنه انتخابات عنوان می کنند و در مقابل دشمنان ایران با تمام وجود سعی دارند با تزریق دلسردی و ناامیدی مانع حضور پررنگ مردم گردند. حضور مردم در انتخابات اخیر نشان داد آنان همچنان به راه حل مشکلات از راه صندوق های رأی معتقدند و اعتقادی به براندازی و ورود به دالان تاریک و خطرناک ناامنی ندارند. امر مهمی که توسط ملت سوریه درک نشد. مردمی که الان بهتر از هم ملت دیگری قدر امنیت و دولت قدرتمند را می دانند. ✍️محمدصادق خرسند ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رهبر انقلاب: هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند، هیئت امام حسین(ع) سکولار نداریم! ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
💢اگر از ابتدا امام حسین(ع) قصد داشت، پس چرا را همراه خود بردند؟ چه ضرورتی داشت؟ ✅امام(ع) که مطمئن بود قیامش منتهی به شهادت می‌شود، چه مصلحتی در همراه‌داشتن می‌دید؟ همین ابهام بدان انجامید که حضرتشان مورد برخی اطرافیان قرار گیرد. به عنوان نمونه، ابن عباس به ایشان عرضه داشت: «پسرعموجان! به سراغ کوفیان مرو، همانا آنان گروه فریب‌کار هستند ... و اگر از روی ناچاری به کوفه می‌روی، زنان و کودکان را به همراه مبر که ایمن نیستم از این‌که انتقام‌جویانه تو را همچون عثمان بن عفان، در حالی بکشند که و نظاره‌گر تو باشند» 📚الاخبار الطوال صفحه 244 ✅ایشان اطرافیانش را با این سخن خطاب قرار داد: در عالم رؤیا جدّم به من فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراکَ قَتیلاً»؛ «خدا می‌خواهد تو را کشته ببیند». گفتند: پس اگر این‌طور است، چرا خانواده را همراهتان می‌برید؟ که پاسخ شنیدند: این را هم جدّم فرمود: «انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا»؛ «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» 📚اللهوف صفحه ۶۵ تمام کسانى که همراهی اهل‌بیت امام حسین(ع) را با ایشان برخلاف تشخیص دادند؛ با حساب و منطق مادی خودشان به این رسیده بودند، اما حضرتشان پاسخی می‌داد که از جنبه دیگری به ماجرا پرداخته و جنبه مطلب را بیان می‌کرد. ✅سید بن طاووس می‌گوید: «از مواردی که ممکن است سبب همراهی زنان اهل بیت(ع) تلقی شود این است که اگر امام حسین(ع) زنان و خود را در مدینه و یا جایی غیر از آن، می‌گذاشت، احتمال می‌رفت که یزید بن معاویه زن و فرزند امام را کرده و سپس عواقب شوم و رفتارهای زننده‌ای پیش می‌آمد که امام حسین(ع) را از جهاد و شهادت باز می‌داشت» 📚اللهوف صفحه84 ✅امام(ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا را به آن‌جا بفرستد و هنگام خروج از مدینه، هیچ‌کس هم به او پیشنهاد نکرد که من از خاندان تو حمایت می‌کنم؛ لذا امام(ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که دولت‌مردان و مأموران یزید، زنان و فرزندان امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان بگیرند. در نتیجه، امام به برای خلاصی و رهایی زنان و خواهران خود، مجبور می‌شد خود را معرفی و تسلیم نماید و بعد از تسلیم نیز دو پیشنهاد بر سر راهش گذاشته می‌شد، یا با ذلت و خواری بیعت کند و یا به شیوه مرموزی به قتل می‌رسید، و هیچ دردسری هم برای دستگاه به وجود نمی‌آمد. ⛱با حقیق همراه باشید 🔻 @haqiq_center
هدایت شده از حقیق
▪️ 💢آیا هند همسر یزید، مدتی خادم خانه امام علی(ع) بود؟ آیا حقیقت دارد که خود یزید و اعضای خانواده او از شهادت امام حسین(ع) و یارانش اندوهناک بودند؟ بخوانید 👇👇 ✅ بنابر منابع تاریخی؛ «هند» دختر «عبد الله بن عامر بن کریز» همسر «یزید بن معاویه» بود، که به او «ام کلثوم» نیز می‌گفتند،اما در منابع معتبر و قابل استناد چنین چیزی نیافتیم که او خادم خانه امام علی(ع) بوده باشد. ✅درباره بخش دوم پرسش باید گفت: گرچه برخی گزارش‌ها حاکی از حُزن و ناراحتی یزید دارد، امّا هرگز این فرد خبیث در اعماق دلش ناراحت نبود و گرنه برخی رفتارها از او سر نمی‌زد، اما گاه مصلحت را در آن می‌دید که تظاهر به ناراحتی و بی‌تقصیر بودن کند. گزارش‌هایی وجود دارد که برخی افراد موجود در کاخ یزید دلسوزی‌هایی داشتند؛ مانند هند همسر یزید که بنابر برخی از گزارش‌ها، وی از کشته شدن امام حسین(ع) و یارانش و نیز اسارت اهل بیت آن‌حضرت ناراحت و محزون بود. ✅از ابو مخنف چنین نقل شده است: ابن زیاد؛ زنان و بچه‌هاى امام حسین(ع) را در حالی که بر گردن على بن الحسین(ع) غل و زنجیر بسته شده بود، با مخفر بن ثعلبه عائذى [قرشى‏] و شمر بن ذى الجوشن [به طرف شام‏] فرستاد. آن دو، اسراء را به شام‏ بردند و وارد مجلس‏ یزید شدند. وقتى سر حسین(ع) و اهل بیت و اصحابش، پیش روى یزید نهاده شد، یزید با زبان شعر این معانى را گفت: این شمشیرها سران مردانى را شکافتند که برایمان عزیز بوده‌اند، اما در عین [عزّت‏] ستمگرى کرده و قطع رحم نموده‌اند. ✅در این هنگام‏ یحیى بن حکم برادر مروان بن حکم زبان به اعتراض گشود و با اشعارى به این مضمون‏ گفت: سرى که در کناره طفّ [کربلا] بریده شد، از ابن زیاد، آن برده کم شرافت به ما نزدیک‌تر بود. [با این کار] نسل سمیّه به اندازه ریگ‌ها افزایش یافت و حال آن‌که دختر رسول خدا(ص) بی نسل گردید! یزید بن معاویه [از این سخنان برآشفت و] به سینه یحیى بن حکم زد و گفت: ساکت شو! آن‌گاه به مردم اجازه ورود داده شد، در حالى که سر حسین(ع) پیش روى یزید بود و با چوب‌دستى خود بر لب [مبارک آن‌حضرت‏] می‌زد. أبو برزه أسلمى - از اصحاب رسول خدا(ص) - از این حرکت یزید ناراحت شد و خطاب به او گفت: آیا با چوب‌دستی‌ات به لب حسین می‌زنى؟! مگر نمی‌دانى که چوب‌دستی‌ات بر جایى می‌خورد که بارها دیده‌ام رسول الله(ص) آن‌جا را می‌مکیده است؟!... 📚انساب الاشراف، ج ‏9، ص 361، 📚بحار الأنوار، ج ‏45، ص 196 ⛱با حقیق هـمـراه باشـیـد 🏴@haqiq_center