eitaa logo
حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
217 دنبال‌کننده
73 عکس
19 ویدیو
25 فایل
⁦✍️⁩محتوا: فعالیت های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی 🔁مدیریت: توسط شاگردان استاد ارتباط با استاد: @aboulhassan ارتباط با مدیر کانال: @Nezamefekri وبلاگ انسان، عقل و دین: https://ensan.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
إنا لله وإنا إليه راجعون. شهادت تعدادی از هموطنان گرامی و زائران مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را خدمت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.
ما ملت شهادتیم طرح: بهنام شیرمحمدی
دختری با گوشواره‌های قلبی🌹
🌙اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَالْقِیامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛ حلول ماه رجب المرجب وولادت امام محمد باقر علیه السلام را تبریک عرض می نماییم
🌺 سه اثر ارزشمند از امام علی النقی الهادی علیه السلام برای شیعه به یادگار مانده: ✔️ زیارت جامعه کبیره که به تبیین جایگاه و مقام ائمه معصومین(ع) پرداخته است. ✔ «زیارت غدیریه» که در این زیارت نامه امام هادی(ع) با استناد به آیات قرآن کریم فضایل امیرالمومنین(ع) را برشمرده‌اند و در واقع یک زیارت نامه قرآنی است. ✔️ «زیارت نامه امیرالمومنین(ع)» که در آن از امیرالمومنین(ع) با عنوان اول مظلوم عالم و نخستین کسی که حق او غصب شده یاد کرده است.
یک نظریه‌ی توصیه‌ای در سیاست خارجی باید شامل ارکان زیر باشد: 1. تعریف واضح از هدف و مقصد نهایی سیاست خارجی 2. تعریف ارزش‌های اساسی در سیاست خارجی. 3. تعریف منافع ملی و منابع آن 4. تبیین نظام اولویت‌بندی راهبردی ارزش‌ها و منافع ملی 5. ارائه چارچوب منطقی برای تعیین اقدامات در چارچوب نظام اولویت‌بندی 6. تبیین راهبردهای انتخاب الگوها و ابزارهای مختلف سیاست خارجی 7. پیش‌بینی اثرات و پیامدهای ممکن سیاست‌های مختلف چنین نظریه‌ای باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد: 1. پاسخگو بودن نسبت به شرایط جدید و تغییرات محیطی 2. توانایی توجیه انتخاب‌های سیاست خارجی 3. قابلیت اجرا و کاربرد در عمل سیاست‌گذاری خارجی 4. توانایی ارزیابی اثربخشی سیاست‌ها و اصلاح نظریه ✍️ابوالحسن حسنی ✨https://eitaa.com/haqnegar
یک نظریه‌ی توصیفی در سیاست خارجی باید شامل ارکان زیر باشد: 1. چارچوب مفهومی و نظری 2. تبیین عوامل مؤثر بر رفتار دولت‌ها در عرصه بین‌الملل 3. تجزیه و تحلیل عوامل محرک و انگیزه‌های رفتاری دولت‌ها 4. ارائه‌ی چارچوبی برای تحلیل و پیش‌بینی رفتارهای سیاست خارجی چنین نظریه‌ای باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد. 1. سازگاری با اصول و مبانی 2. پاسخگو بودن نظریه برای توضیح رویدادها و پدیده‌های مختلف 3. موفقیت قابل قبول در پیش‌بینی‌ها 4. توانایی توجیه رفتارهای متفاوت دولت‌ها در شرایط مختلف 5. ارائه‌ی ابزار مفید برای تحلیل و طراحی سیاست خارجی ✍️ابوالحسن حسنی ✨https://eitaa.com/haqnegar
♻️جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلامی (۱) ✍️ابوالحسن حسنی آیا میان ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی تناقض وجود دارد؟ آیا حضور مردم در اسلامیت نظام اسلامی مؤثر است؟ در همان بدو امر یک پاسخ اجمالی می‌دهم: میان ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی هیچ تناقض وجود ندارد، بلکه حضور مردم جزء ارکان اسلامیت یک نظام سیاسی است. 📝این پاسخ از کجا آمد؟ در چند مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهم. در این پایه‌ی جامعه جامعه‌شناختی این پاسخ را ارایه می‌دهم. قدرت در یک جامعه منابعی دارد، مانند جمعیت و گروه‌های جمعیتی، علم، ثروت، فناوری، فناوری‌های نظامی، فرهنگ، جغرافیا و چیزهای دیگر. در همین جمله‌ی قبل «قدرت» دقیقاً چیست؟ دنبال یک تعریف دقیق از قدرت نیستم، فقط می‌خواهم آن را معرفی کنم. شخص قدرتمند برای اجرای تصمیم‌هایش، ضمانت‌های اجرای قاهرانه‌ای را به طور در اختیار دارد و با آن می‌تواند بر افراد و گروه‌ها تأثیر بگذارد تا اقدامات و رفتارهای خاصی را انجام دهند و رفتارهای اجتماعی و سیاسی افراد و گروه‌ها را مهار و هدایت نماید. مبدأ اصلی قدرت همان دو کلمه‌ای است که نشان‌دار شد: که امر اعتباری است. منبع این قدرت چیست؟ همان منابع قدرت که امور واقعی‌اند. این منابع واقعاً می‌توانند تصمیم‌ها را محقق نمایند و در اقدام‌های دیگران مؤثر شوند. حکومت با تکیه بر این منابع، آن قدرت اعتباری را می‌سازد و با آن اراده‌اش را در جامعه جاری می‌کند. اما این منابع در جامعه توزیع شده‌اند. در اختیار یک نفر نیستند. یک شخص مالک جمعیت نیست، همه‌ی علم را ندارد، همه‌ی ثروت را ندارد، همه‌ی فناوری‌ها را ندارد و ... . یعنی قدرت واقعی در دست حکومت نیست و در جامعه پخش شده است. حکومت دو موضع می‌تواند در برابر این قدرت پخش شده داشته باشد: ۱) حذف هر یک از قدرت‌ها و سرکوب آن؛ ۲) تلاش برای همراه کردن آن قدرت‌ها با اهداف خود. اگر رویکرد حذف را در پیش گیرد، تیشه به ریشه‌ی خود خواهد زد. حذف هر یک از این منابع حذف یک مؤلفه‌ی قدرت از جامعه است که در هر صورت، چه حذف آن حق باشد یا باطل، اثر نامطلوب خود را خواهد داشت.* اما قدرت واقعی نهایی در جامعه حاصل جمع بُرداری مجموع همین منابع است. اگر تلاش حکومت در جهت همراه کردن قدرت‌های واقعی باشد، به اندازه‌ای که بتواند آن‌ها را با خود هم‌جهت نماید، قدرت خواهد داشت.** * فرض کنید که فردی جنایتی بکند و باید اعدام شود. اعدام این فرد حق است، اما به هر حال، از جمعیت یک نفر کم می‌شود، اگر دانشمندی باشد، از جامعه‌ی علمی یکی کم می‌شود، اگر بازاری باشد، از اهل اقتصاد یک نفر کم می‌شود و ... . **حکومت باید تلاش نماید قدرت‌های پخش شده در جامعه را با اهداف خود همراه نماید، نه اینکه خود با آن‌ها همراه شود. در جامعه هر یک از این قدرت‌ها به سویی است و حکومتی که بخواهد با همه باشد، با هیچ‌کس نخواهد بود و سقوط می‌کند. ادامه دارد https://eitaa.com/haqnegar
امام جواد علیه السلام: «معاشرت با خردمندان سبب اصلاح اخلاق می‌شود» در عضویت در کانال و صفحات انسان‌های حکیم، به ویژه عالمانی از اساتید حوزه و دانشگاه از مصادیق معاشرت با خردمندان است.
میلاد امام علی علیه السلام و روز زیبای پدر، مبارک❤️🌹✨✨✨ https://eitaa.com/haqnegar