76747330__6061992201070575693.mp3
5.57M
🎙زیارت اربعین
حاج مهدی سماواتی
✍️لزوم تغییر موضوع علم فقه از فعل مکلف به ساختهای ارادی انسان
✨https://eitaa.com/haqnegar
✍️مخاطب قرآن کریم حقیقت انسانیت است نه تکتک انسانها. در روایات خطاب امام یا رسول، در زمان بیان خطاب شخصی است اما وقتی میخواهیم حکم را استنباط کنیم باید الغاء خصوصیت کنیم و یک خطاب قانونی به دست آوریم و بعد از آن، حکم به دست آوریم.
خطابات قانونی
خطابات قانونی
الغاء خصوصیت
✨https://eitaa.com/haqnegar
🏴 عرض تسلیت ایام سوگواری اهل بیت (ع)
شهادت پیامبر مهربانیها...
وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ
«و تو بر قلّۀ اخلاق نشستهای»
سوره قلم، آیه ۴
✨https://eitaa.com/haqnegar
#امام_رضا_ع_مدح_و_مناجات
مثلِ آن کاری که با عاشق، جدایی میکند
دوریات بدجور دلها را هوایی میکند
فرق داری با همه، جز تو کدامین پادشاه
با تبسّمهای خود کشورگشایی میکند؟!
ماجرای ضامن آهو به من فهمانده است
صید در دامِ تو احساس رهایی میکند
باد وقتی میوزد بر پرچمت انگار که
دلبری با گیسوانش دلربایی میکند
او که از بابالجواد آمد به سویت، بیگمان
در میان زائرانت خودنمایی میکند
مهرِ خود را بسط دادی در دلِ این سرزمین
خواهرت در گوشهای دیگر رضایی میکند
هر که نزدت آمده، حاجتروا برگشته است
مشهدت روزی مرا هم کربلایی میکند
✍ #عمران_بهروج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز امامت و ولایت مولانا بقیه الله الاعظم حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
✨https://eitaa.com/haqnegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ز احمد تا احد یک میم فرق است
جهانی اندر یک میم غرق است
یقیناً میم احمد میم مستی است
که سرمست از جمالش چشم هستی است✨
پیروزیهای اخیر حماس بر تروریستهای ضدبشر اسرائیلی را به همهی مسلمانان جهان تبریک میگوییم.
به امید نماز جماعت در قدس به امامت رهبر عظیم الشأن، امام خامنهای.
تروریستهای بزدل تنها چارهی خود را در کشتن غیرنظامیان، زنان و کودکان دیدهاند. اما شهادت خواستهی مجاهدان و مصیبت عادت آنها است.
▫️مقام معظم رهبری ، امام خامنهای:
«چنانچه جنایت صهیونیستها ادامه پیدا کند، مسلمانها بیتاب میشوند نیروهای مقاومت بیتاب میشوند، کسی جلوی اینها را دیگر نمیتواند بگیرد.
⬛️https://eitaa.com/haqnegar
May 11
🔰حضرت معصومه (سلام الله علیها) سرچشمه نور
🔻حضرت #امام_خامنه_ای:
✅حقّ بزرگِ #حضرت_معصومه (سلام الله علیها)، این سرچشمه نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه علمیه عظیم الشأن قم در سایه این بقعه مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست. ۷۲/۷/۳
◼️یادبود وفات کریمهی اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد
🏴 #یادبود_وفات_حضرت_معصومه سلام الله علیها
✨https://eitaa.com/haqnegar
🟦تفکر شیعی : هوش فرهنگی در مدیریت تعارض
✍حجت الاسلام ابوالحسن حسنی
۱) حماس و مردم غزه نه تنها وهابی نیستند، بلکه از جهاتی به عقاید شیعه نزدیکاند و به همین دلیل نسبت به سازمان فتح و یاسر عرفات و محمود عباس، هم خیلی راحت کمکهای شیعه را میپذیرند و هم به راحتی ارتباط برقرار میکنند. برای نمونه، در بین سنیها این عقیده پذیرفته شده که اجداد رسول الله (صلی الله علیه و آله) موحد نبوده و مشرکاند، در حالی که مردم غزه برای هاشم از اجداد رسول الله (صلی الله علیه و آله) حرم ساخته و به زیارت او میروند. این زیارتگاه هم از قدیم بوده. اینکه به زیارت قبر میروند، یعنی وهابی نیستند و این که به زیارت قبر جد رسول الله میروند، یعنی به شیعه خیلی نزدیکاند، زیرا شیعه همهی اجداد ایشان را موحد میداند. از این نکته میگذرم که بسیاری از شهدای جنگ جمل، صفین و نهروان، و بلکه برخی از شهدای کربلا، اصلا به معنای امروزی شیعه نبودند، با این حال قطعا عند الله از شهدایند.
۲) معیار جاری شدن احکام اسلام، شهادتین است. یعنی اگر کسی شهادتین را گفت، سنی باشد یا شیعه، میشود با او ازدواج کرد، ذبیحهاش را خورد، اگر درگذشت، کفن و دفن او واجب است و ... ؛ مگر این که دلیلی وجود داشته باشد که او مسلمان نیست. بنابر این، کشتههای غزه، اگر در معرکه شهید شدند، با همان احکام شهید دفن میشوند و اگر در غیر معرکه شهید شوند، حکم شهید در غیر معرکه دارند و نماز بر آنها واجب است (در وضعیت فعلی غزه، احتمالا همهی شهداء حکم شهید در معرکه دارند).
۳) فرض میکنم که اهالی غزه ناصبیاند که قطعا فرض نادرستی است. اما در همین فرض هم دفاع از آنها واجب شرعی است. شیخ حسن کاشف الغطاء، از علمای عصر زندیه و اوایل قاجار است و کتاب فقهی او به نام انوار الفقاهة از کتابهای مورد توجه است. وی در این کتاب مینویسد: قاعدهی نفی سبیل که مفادش رفع سلطهی کافر بر مسلمان است، حتی شامل منتحلین به اسلام میشود، یعنی اگر کفار بخواهند بر منتحلین به اسلام سلطه پیدا کنند، باید از آنها دفاع کرد و کفار را عقب راند. منتحلین به اسلام به کسانی میگویند که آنها خودشان را مسلمان میدانند، ولی ما به دلایلی آنها را جزء مسلمانان به شمار نمیآوریم، مثل غلاة یا خوارج یا ناصبیها.
۴) دفاع از سرزمین اسلامی مورد توجه همهی فقیهان شیعه بوده است. برای نمونه، سید یزدی، صاحب عروة، که از فقیهان بسیار مهم دورهی مشروطه است، دفاع جدی از قیام عمرمختار کرده و علیه ایتالیا حکم جهاد میدهد. فقیهان نجف و قم از ابتدای فتنهی فلسطین، به صورت جدی از قیام فلسطینیان حمایت کردهاند، بدون توجه به مذهب آنها. حمایت کسانی چون آیات عظام خویی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید شیخ محمدتقی جواهری، شهید سید نصرالله مستنبط و حضرت آیتالله سیستانی از حوزهی نجف، و آیات عظام بروجردی، گلپایگانی و مرعشی نجفی و البته بالاتر از همه امام خمینی، از فلسطین از نکات روشن است.
۵) وقتی مسئلهی دفاع از سرزمین اسلام در برابر هجوم کفار مطرح است، مطرح کردن اختلافات درونی مسلمانان قطعا خلاف روش اهل بیت علیهم السلام است، بلکه فتنهای است که فرموده اند بالاتر از کفر و قتل است.
✨https://eitaa.com/haqnegar
🟦 طوفان الاقصی، شکستن «گفتمان شکست»
✅ملاک برتری؛ برتری گفتمان نظامی یا امکانات نظامی برتر
✍ابوالحسن حسنی
🔴این پندار که در یک جنگ، ملاک پیروزی، کسب برتری در نبردها، کنترل مناطق و نیروهای دشمن یا تسخیر هدفهای استراتژیک و اموری این چنینی است، نگاهی بسیار سطحی و شتابزده است.
نظریهپردازان ملاکهای خیلی مهمتری برای پیروزی در جنگ مطرح میکنند. معمولا آنهایی که تهاجم به قدرتهای بزرگ را ساماندهی میکنند میدانند که شکست نظامی آنها قطعی است، اما طرح آنها «#شکستگفتمانطرفمقابل» است. آنها قیام را چنان طراحی میکنند که این شکست نظامی، پشتیبانی جهانی برای گفتمانشان و محکوم کردن گفتمان طرف مقابل را به ارمغان آورد و موجب پیروزی معنوی شود.
پیروزی گفتمانی باعث میشود تا شکست نظامی کمرنگتر به نظر برسد یا حتی دیده نشود.
این نکته جالب است که در طولانیمدت پیروزی گفتمانی منجر به تثبیت پیروزی میشود.
🟢امام حسین علیه السلام با همین معیار «پیروزی گفتمانی» پیروز کربلا بود و از همان اول نیز برای همین پیروزی حرکت کرد. هر سیاستمدار عادی، شکست نظامی را به عیان میدید و ایشان را برای نرفتن به کوفه نصیحت میکرد. دقیقا پاسخ امام این بود که خداوند میخواهد مرا کشته و خانوادهام را اسیر ببیند.
🟢اکنون با همین معیار نگاه کنیم.
آیا غزه توانست در کشورهای جهان حمایتهای میلیونی برای خود جلب کند یا نتوانست؟
آیا گفتمان مقاومت در میان ملت فلسطین و ملتهای مسلمان راسختر شد یا نشد؟
آیا غزه توانست به ملتهای عرب و مسلمان نشان دهد که میتوان با قدری حرکت میتوانند به سادگی این غدهی سرطانی را از میان بردارند یا نتوانست؟
انسانهای بصیر و دقیق، با شمردن تعداد کشتهها و میزان خرابیها یا مناطق تحت کنترل دربارهی شکست و پیروزی قضاوت نمیکنند، زیرا که پاسخ به سؤالهای یاد شده #ملاک_پیروزی است.
🟢اگر سادهاندیشانه قضاوت نکنیم می توان گفت که حتی قضاوت برای پیروز نظامی نیز متفاوت خواهد شد. زیرا حماسه سازان حماس، در عرصهی میدانی با کمترین امکانات، بیش از هزار نیروی طرف مقابل را کشته و کشتهی نظامیاش کمترین است. در حالی که طرف مقابل در میدان جنگ کم آورده به کودک کشی روی آورده است (وقتی حدود ۴۰۰۰ کشته از ۹۰۰۰ کشته کودکاند، معلوم است که هدفگیری دشمن، کشته گرفتن از کودکان است) و در تسخیر یک منطقهی بسیار کوچک تحت محاصره ناتوان مانده است.
✨https://eitaa.com/haqnegar
جایگاه «اعتماد عمومی» در #قلب قوهی قضائیه
🔎درآمدی بر سخنان پدر شهید عجمیان در پخش زنده از دریچه «اعتماد عمومی»
✍ ابوالحسن حسنی
سخنان پدر شهید عجمیان در فضای مجازی پخش شد و برخی از آن انتقاد کردند، اما بنده نه از صحت و سقم آن سخنان خبر دارم و نه میخواهم نسبت به مفاد آنها موضعی بگیرم. بنده میخواهم به نکتهی دیگری اشاره کنم.
سرعت پخش آن در پیامرسانی مانند ایتا نشان داد که اینگونه سخنان و موضعگیریها در بدنهی انقلابی پذیرش دارد. این یعنی قوهی قضاییه نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند.
#اعتمادعمومیبهقوهقضائیهیکضرورتفوری
برخی از دلایل اهمیت جلب اعتماد عمومی عبارتند از:
🔺بدون اعتماد عمومی، مردم احتمالا از پذیرش احکام دادگاهها خودداری میکنند.
🔺بدون اعتماد عمومی، مردم احتمالا از دسترسی به عدالت و حمایت قضایی خودداری میکنند. (به تفاوت با نکتهی اول دقت شود)
🔺اعتماد عمومی باعث همکاری بیشتر مردم با نظام قضایی میشود.
🔺قوه قضائیه برای اجرای صحیح حکمها به حمایت مردم نیاز دارد.
🔺قوه قضاییه نمیتواند وظایف نظارتی و کنترلی خود را بر قوای دیگر به خوبی انجام دهد.
🔺فساد در قوه قضاییه بدون نظارت عمومی سریعتر رشد میکند.
🔺اعتماد عمومی باعث میشود قضات در اتخاذ تصمیمات خود مورد پاسخگویی قرار بگیرند.
🔺بدون اعتماد عمومی نمیتوان از قوه قضاییه به عنوان نهادی برای حل اختلافات یاد کرد.
🔺اعتماد عمومی زمینهساز پذیرش و اجرای تصمیمات قضایی میشود.
♻️بنابراین جلب و حفظ اعتماد عمومی، امری ضروری برای سلامت و موفقیت قوه قضاییه است.
🔺بدون اعتماد عمومی نمیتوان از نظام قضایی به عنوان یک نهاد اجتماعی حامی حقوق شهروندان یاد کرد.
🟢این که این اعتماد باید چگونه به وجود آید، مسئلهی دیگری است که باید قوهی قضاییه در پی آن باشد. اما اگر این اعتماد ایجاد نشود، حتی پدر شهید هم اینگونه از قوهی قضاییه یاد خواهد کرد.
این نظام بر پایهی مردمسالاری دینی بنا شده است. یک رکن این پایه، اعتماد عمومی است.
🔔 مسئولان قوهی قضاییه این رکن را #سبکنشمارند، وگرنه #هزینههای_سنگینی باید پرداخت کنند.
✨https://eitaa.com/haqnegar