eitaa logo
| اندکی اندیشه |
325 دنبال‌کننده
609 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻«شهرهای هوشمند و چالش‌های اخلاقیِ مکانیکی شدن روابط انسانی» ✍️ نویسندگان: ایمان تات داودآبادی، حسینعلی رحمتی فصلنامه اخلاق پژوهی، دوره ۵، ش16، پاییز 1401، ص 133-149. 🔻چکیده: فناوری‌های آینده‌‌‌‌، زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده و شهرها را به شهرهای هوشمند مبدّل می‌سازند. شهرهای هوشمند‌‌‌‌، به‌رغم زمینه‌سازی برای ارتقای کیفیت زندگی و سلامت همگانی‌‌‌‌، سبب بروز برخی از معضلات اخلاقی نیز می‌شوند که باید برای رفع آنان چاره‌ای اندیشید. مکانیکی شدن روابط انسان‌ها یکی از این معضلات است که در اثر کاهش روابط انسانی و افزایش روابط انسان و ماشین پدید می‌آید. در این پژوهش‌‌‌‌، به روش تحلیلی‌‌‌‌، به معضلات اخلاقی ناشی از مکانیکی شدن روابط انسانی و به ویژه کاهش میزان شفقت‌ورزی و نوع‌دوستی‌‌‌‌، کاهش عبرت‌آموزی اخلاقی‌‌‌‌، از بین رفتن قدرت تصمیم‌گیری و کمرنگ شدن نقش اسوه‌های اخلاقی پرداخته شده و با نیم‌نگاهی به آموزه‌های اخلاقی اسلام‌‌‌‌، برای رفع وحل آنها راهکارهایی چون تلاش برای افزایش سواد رسانه‌ای‌‌‌‌، تقویت عزتمندی و کرامت در نسل جدید‌‌‌‌، افزایش ارتباطات انسانی‌‌‌‌، ارائه شده است. متن مقاله👈🏿 http://ethics.riqh.ac.ir/article_13530.html ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
«شیعه حسینی شیعه اخلاقی است؛ حتی در فضای مجازی»
هدایت شده از گفتار پسندیده
آیا عاشورا زنده است؟ حجت‌الاسلام عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث طی یادداشتی برای «فرهیختگان» نوشت: 🔻هرسال میلیون‌ها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا می‌گیرند و مراسم متعددی برپا می‌کنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا می‌شود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟ 🔻شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود. 🔻همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می‌کردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز می‌توان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گره‌گشایی و کارگشایی است؟ 🔻در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم. 🔻به‌تعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا. 🔻عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست. هدف اصلی امامت، انسان‌پروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگی‌بهتر) و شخصیت آنها را روزبه‌روز رشدیافته‌تر سازد. (انسان رشدیافته‌تر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند. 🔻عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر.عاشورای زنده یعنی عزادار 1402 با عزادار 1401 تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسب‌وکار، و تجارت و بازرگانی به شاخص‌های مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیک‌تر شود. http://fdn.ir/page/240049/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساخت ویدیو برای معرفی (ع) و کار ارزشمندی است، ولی برای این کار باید با متخصصان دینی مشورت کرد تا مبادا دچار و یا خدای ناکرده زمینه ساز تمسخر معارف دینی شویم. متاسفانه امسال این سنخ ویدیوها در زیاد شده است. ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
♨️خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت در اوج روضه خوب دلش را که غم گرفت وقتی که میز و دفتر و خودکار دم گرفت وقتش رسیده بود به دستش قلم گرفت مثل همیشه رخصتی از محتشم گرفت باز این چه شورش است که در جان واژه ها ست شاعر شکست خورده طوفان واژه هاست بی اختیار شد قلمش را رها گذاشت دستی زغیب قافیه را کربلا گذاشت یک بیت بعد ، واژه ی لب تشنه را گذاشت تن را جدا گذاشت و سر را جدا گذاشت حس کرد پا به پاش جهان گریه می کند دارد غروب فرشچیان گریه می کند در خون کشید قافیه ها را ، حروف را از بس که گریه کرد تمام لهوف را اما در اوج روضه کم آورد و رنگ باخت بالا گرفت کار و سپس آسمان گداخت این بند را جدای همه روی نیزه ساخت "خورشید سر بریده غروبی نمی شناخت «بر اوج نیزه گرم طلوعی دوباره بود اوکهکشان روشن هفده ستاره بود» خون جای واژه بر لبش آورد و بعد از آن ... پیشانی اش پر از عرق سرد و بعد از آن ... خود را میان معرکه حس کرد و بعد از آن ... شاعر برید و تاب نیاورد و بعد از آن ... در خلسه اي عميق خودش بود و هيچ كس شاعر كنار دفترش افتاد از نفس... (حمیدرضا برقعی) @harahmati
تبلیغ یک هارد دیسک 20 مگابایتی قابل حمل درسال 1985،که طبیعتابرای نسل امروز عجیب و خنده دارمینماید. اما سوال مهم این است: به موازات توسعه ، آیا پژوهش درباره ،همچنین کاربران هم به همین اندازه پیشرفت داشته است؟ .... پاسخ متاسفانه روشن است. 💢به نظر شما دلیلش چیست؟ حسینعلی رحمتی 4 مرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
🔹 سقایِ ساقیانِ ثاقب (به پیشگاه حضرت ابوالفضائل) 🔸آب، تنها بهانه بود برای شما که دلی به وسعت دریای بیکران و قلبی به زلال جاری بی انتها داشتید. آب، تنها بهانه بود برای شرمساری دل ها و دیده های سیراب از پلشتی قدرت و ثروت. 🔸آب تنها بهانه بود، و آینه آینه ای که فراروی ساحران سیاهی نهادی شاید که زشتی خویش را در آن به نظاره بنشینند و جامهء جان به آب توبه بازشویند. راستی را، چه در سر داشتی آن گاه که دل به دریا زدی و دست بر آب ؟ بر این گمانم که بیش از تشنگان حرم دل نگران آنان بودی که دل و دین را مهریه عروس دنیا کرده و اخلاق را به پای قدرت وانهاده بودند. آنان که لحظه لحظه عبادت خویش را در سودایی خام و به ثمنی بخس، با سکه های سیم و زر تاخت زده بودند. ✍️حسینعلی رحمتی نقاشی: حبیب صادقی
🖤قریبِ غریب پیشکش به محضر منادی انسانیت؛ حسین(ع) در کوفۀ دل های ما هنوز تو غریبی و این عجیب نیست. گفته اند هر زمین کربلاست و شگفتا که کربلای قلب ما در تسخیر یزید است. فرمان تو البته مطاع است و کارساز، لیک کوتاهی ماست که قلبِ خود به شیطان سپرده ایم، و هر صبح مان، شام غریبان است. ما سوگوار فضایل ایم؛ فضایلی که تو و منظومه خورشیدی ات در روزگار غربت انسانیت با داغ دل و خونِ جبین بر صحیفه صحرای طف نگاشتید. ✍️حسینعلی رحمتی (تصویر: محاصره، از سعید صادقی)
🔸ای زاده بانوی آب و ای اکسیر خیر کثیر ! آب بهانه بود برای شما که جرعه نوش باده معرفت بودید و پروای‌دار قلب های خشکیده ای که مرتع شیطان بود و مزبله دنیا. 🔸اینک ای ماه منیر ای وارث آب و آفتاب و ای سقای ساقیان ثاقب ! دیگر بار کام ما را از شرابِ شریعهء شعور و مصطبه سرمد اخلاق سیراب کن. مشام جان ما اینک بیش از هر زمان دیگر چشم انتظار آن مَشک مُشک بوی است. آن را از ما دریغ مدار. ✍️حسینعلی رحمتی
💢 سومین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» 🔸پرونده این شماره: «ضرورت ها و بایسته های بهره گیری از معارف نهضت حسینی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی» 🎧 (از طریق بارکد درج شده می توانید فایل صوتی یک نشست علمی را در این زمینه گوش دهید) 🔸 هر ۳ صفحه را مطالعه بفرمایید. 🔸 نظرات شما به بهتر شدن کار کمک می کند حسینعلی رحمتی 6 مرداد 1402 🔻آرشیو شماره های گذشته مجله: http://harahmati.ir/akhfamag ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati