فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدتان مبارک🌺
لبتان خندان همیشه🤣
♨️بدننمایی زنان در فضای مجازی؛ شروع نمایش، یا آغاز فاجعه؟
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۱)
🧑🎤ویدیوهای نمایش اغراق آمیز «بدن» توسط برخی زنان و دختران در شبکه های اجتماعیِ تصویر محور به ویژه اینستاگرام، در چند سال اخیر روندی افزایشی داشته است. این کار از نظر اخلاقی و تربیتی پیامدهای سهمگینی دارد که برخی در کوتاه مدت و برخی در آینده خود را نشان خواهد داد.
🧑🎤از این رو لازم است نهادها (و حتی افراد دغدغه مند) مرتبط با اخلاق و تعلیم وتربیت و خانواده و مسائل زنان، ابعاد، زوایا، عوامل، زمینه ها، و پیامدهای این موضوع را بررسی کرده و برای آن چاره ای بیاندیشند.
🧑🎤بهترین کار در این زمینه، آگاهی بخشی به جامعه و به ویژه به خود خانم ها است؛ چرا که به نظر می رسد اغلب آنها آنچنان مسحور جذابیت های فضای مجازی و اثرات کوتاه مدت بدن نمایی اند که از تبعات آن برای خودشان و دیگران غافل شده اند.
📌فراگیر شدن پدیده نادرست بدن نمایی زنان و دختران در فضای مجازی بار دیگر نشان می دهد که ما چه اندازه درباره افزایش سواد رسانه ای و رشد و تربیت اخلاقی شهروندان مان جهت حضور درست و مفید در فضای مجازی کوتاهی کرده ایم. امید که تابیشتر از این دیر نشده، کاری کنیم.
حسینعلی رحمتی
۲۵ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💢 بدننمایی، زمینهسازِ تبدیل شدن زن به «کالا»
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۲)
🔹زن، پیش از هرچیز، یک «انسان» است و مثل دیگر انسان ها برخوردار از حُرمت و کرامت. مراعات این شأن انسانی هم بیش از همه بر عهده خود اوست. یکی از مهم ترین آفت های نمایش افراطی و اغراق آمیز اندام زنانه در فضای مجازی، منحصر ساختن همه شخصیت زن در وجه مادی او (یعنی بدن) است.
🔹 زمانی که بدن نمایی در خدمت کسب شهرت و درآمد قرار گیرد، زن را به «شیء» یا ابزاری تبدیل می کند که برای دیده شدن باید هر روز وجه «تنانگی» خود را با آرایش و غلظت بیشتری نشان دهد؛ به خصوص که تعداد رقبا هر روز در حال افزایش است و حفظ فالوورها و لایک و کامنت ها (و البته کسب درآمد از تبلیغات) دشوارتر.
📌کالا شدن اندام زنانه، همچنین به مرور زن را به یک «اُبژه جنسی» تبدیل می کند که وظیفه اش سیراب کردن چشمان حریص کاربران است، نه یک «انسان» که دارای استعدادها، توانمندی ها، عواطف و احساسات، و حق و حقوق فراوان است. و از آن جا که این نگاه جنسی در فضای مجازی محدود نمی ماند و به فضای فیزیکی هم منتقل می شود، حضور زنان در اجتماع را با مشکلات و مخاطرات فراوان مواجه می کند.
حسینعلی رحمتی
۲۶ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
♨️ نقش شوهران در تشویق زنان به بدننمایی در فضای مجازی
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۳)
▪️زنان شوهرداری که تصاویر بدننمایانه خود را در فضای مجازی منتشر می کنند طبیعتا کارشان بدون اطلاع همسرشان نیست؛ چون شبکه های اجتماعیِ تصویرمحور جای مخفی کاری نیست. از این رو، سکوت آنان در برابر این گونه رفتارها چه ناشی از رضایت شان باشد چه از سر ناچاری و اضطرار، چیزی از مسوولیت اخلاقی و شراکت شان در پیامدهای زیان بار این رفتارها کم نمی کند.
▪️ از آنها بی اخلاق تر و مسوولیت گریزتر، مردانی هستند که در ساخت این گونه ویدیوها مشارکت می کنند، و بازیگر نمایشی می شوند که حیثیت شان را لکه دار، و زندگی خانوادگی و موقعیت شغلی و اجتماعی شان را در معرض نابودی قرار می دهد.
▪️در فرهنگ ملی و دینی ما مردان همواره مظهر غیرت و حساسیت نسبت به حراست از کیان خانواده بوده اند، ولی امروزه عواملی چون ضعف اخلاقی، طمع کردن به درآمدهای تبلیغاتی، یا ترس از متهم شدن به عقب ماندگی، برخی از آنان را واداشته که در برابر نمایش همسرشان در فضای مجازی سکوت یا همکاری کنند.
📌 اینان، فردا که آتش این بی حیایی، خرمن خانواده شان را خاکستر کرد، پیش و بیش از دیگران، باید خود را سرزنش کنند.
چون نیک نظر کرد پَرِ خویش در آن دید. گفتا ز که نالیم ...
حسینعلی رحمتی
۲۷ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🔥 بدننمایی زنان، و کاربرانی که بر آتش بیحیایی میدمند
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۴)
🔹فضای مجازی خودش مکانی است برای «دیده شدن»، و خانم هایی که بدن نمایی می کنند برای شان این دیده شدن به طور مضاعف موضوعیت دارد. از این رو، کاربرانی که با فالو، لایک و فوروارد کردن، و کامنت گذاشتن پای پست های این افراد به دیده شدن آنها کمک، و آنان را برای خودنمایی وقیح تر و بی پرواتر تشویق می کنند باید جزو چند مقصر اصلی فراگیر شدن رذیلت بدن نمایی زنان در فضای مجازی بدانیم، اینان در پیدایش پیامدهای ناگوار این کار هم شریک هستند.
🔹افزایش فالو و لایک و فوروارد گام به گام ترس و حیای این دسته از خانم ها را می ریزد و به آنها اعتماد به نفس می دهد تا با جسارت بیشتری به کار خود ادامه دهند.
🔹گروه دیگری که در این زمینه اخلاقا مسوول اند شرکت ها و فروشگاه هایی هستند که به پیج این دسته از خانم ها تبلیغ می دهند. این گونه کارها موجب می شود تا آنها هر روز بیش از پیش بدن خود را به عنوان «ابزار تبلیغ و کسب درآمد» به کار گیرند.
📌بنابراین، انسان های بااخلاقی که متوجه پیامدهای زیان بار این رفتارها هستند بایستی از هر کاری که به معرفی بیشتر این افراد کمک می کند بپرهیزند.
حسینعلی رحمتی
۲۸ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💢وظایف والدین و روحانیون درباره زیست اخلاقی نوجوانان در فضای مجازی
✍🏼رحیم نوروزی
دانشجوی دکتری مدرسی اخلاق اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث
✍🏼ناظرعلمی: دکتر حسینعلی رحمتی
عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
رویکرد جدید جامعه ایران خصوصا نسل نوجوان آن در استفاده از فناوری های اطلاع رسانی جدید، و استقبال آنان از فضای مجازی و به صورت ویژه، شبکه اجتماعی اینستاگرام ، فرصت ها و تهدیدات اخلاقی را با خود به همراه آورده است. از این رو، بررسی این موضوع پیچیده، می طلبد که ما راه حلی در خصوص مواجهه نسل نوجوان در شبکه های اجتماعی با استفاده از ظرفیت مربیان خانواده، یعنی والدین، و مربیان دینی، یعنی روحانیت آگاه، جهت تربیت اخلاقی این نسل پیدا کنیم. چرا که معتقدیم این دو گروه می توانند تاثیر عمیق و شگرفی را بر نوجوانان و حضور اخلاقی آنان در فضای مجازی داشته باشند.
از آنجا که لازمه این کار، آشنایی این دو گروه با مسوولیت های اخلاقی خود است، در ادامه برخی از وظایف «والدین» و «روحانیون» در قبال قشر آسیبپذیر نوجوان در مواجهه با پدیده شبکه های اجتماعی معرفی می شود.
🔻۱_ والدین
والدین در حقیقت، نخستین مربیان نوجوان در دوران اول زندگی محسوب می گردند و تاثیر تربیتی آنان بر فرزندان خود از اهمیت ویژه برخوردار است. برخی از مهم ترین وظایف آنها برای تربیت اخلاقی فرزندان شان جهت حضور مفید در فضای مجازی این قرار است:
▪️۱_۱: ارتباط موثر
این ارتباط عبارت است از نوع رابطه صمیمی و دغدغه مند والدین با نوجوان، به نوعی که باعث شود نوجوان کتمان رفتاری و اخلاقی در فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی را رها کند. این روش تربیت، کمک می کند که شفافیت رفتاری نوجوان در فضای مجازی افزایش پیدا کند و این شفافیت عملکردی موجب ارتقای زیست اخلاقی در فضای مجازی می شود.
▪️۱_۲: ارایه الگوی عملی
رفتار پدر و مادر، در واقع هدایت اخلاقی نه با زبان و تذکر محض، بلکه با عمل و رفتار پسندیده و مناسب است. تقید عملی آنها به اصول اخلاقی در فضای مجازی مانند رعایت حریم خصوصی، پرهیز از تمسخر دیگران، و استفاده هدفمند از این فضا ،یعنی همان شیوه «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ» (مردم را با غیر از زبان دعوت به نیکی نمایید) که یکی از شیوه های دعوت اهلبیت (ع) می باشد.
▪️۱_۳: افزایش بصیرت اخلاقی فرزندان:
از آنجایی که بیشترین وقت حضور نوجوانان در درون خانواده می گذرد، این فرصت مناسبی برای والدین است برای آگاه سازی بچه ها درباره مسائل اخلاقی و تربیتی. این کار می تواند منجر به نوعی ترتیب متعهدانه شود که تذکر و تنبه در مورد رفتار فرزند در فجازی را در بر می گیرد.
🔻۲_ طلاب و روحانیون
روحانیت با توجه به مرجعیت فکری و دینی نزد نسل نوجوان و با توجه به دغدغه زیست اخلاقی نوجوانان در شبکه های اجتماعی، می تواند کنشگری با اثرگذاری زیاد داشته باشد و البته در این زمینه وظایف سنگینی بر عهده دارند. آنها می توانند این وظایف را به سه روش انجام دهند:
▪️۲_۱:شیوه سنتی
در این روش که بیشتر در فضای مسجد و هیئت های مذهبی و نشست های جمعی روحانیت با نسل نوجوان اتفاق می افتد، روحانیت با آگاهی بخشی به نوجوانان و بیان فرصت ها و تهدیدهای اخلاقی شبکه های اجتماعی آنان را نسبت به استفاده درست از این فضا راهنمایی می کند. و از آنجا که در شیوه سنتی احترام به دستورات دینی، بسیار زیاد است ، می تواند بر رفتار اخلاقی نسل جوان در شبکه های اجتماعی اثر بسزایی داشته باشد.
▪️۲_۲: شیوه علمی و فکری
حضور علمی روحانیت در مدارس، دانشگاه ها و محیط های آموزشی که با فکر، ذهن سروکار دارد می تواند به روشی سودمند برای راهنمایی جوانان و نوجوانان جهت استفاده اخلاقی از فضای مجازی تبدیل شود. طلاب همچنین می توانند با معرفی آموزه های دینی درباره پاداش افراد درست کار و مجازات افراد بی اخلاق در دنیا و آخرت، انگیزه اخلاقی عمل کردن را در آنان افزایش دهند.
▪️۲_۳:شیوه عملی و کاربردی
این شیوه به معنای حضور پررنگ و هدفمند روحانیت در فضای مجازی، به ویژه شبکه های اجتماعی، به منظور هدایت و راهبری عملی مخاطبان جوان و نوجوان است. البته حضورشان باید با هدف آگاهی بخشی اخلاقی در همان بستر فضای مجازی باشد. سهل الوصول بودن حضور، همچنین گستردگی و کثرت مخاطب، از مزیتهای این روش محسوب می شود.
29 دی 1403
🚫 بدننمایی زنان، و نظریه «بدن من قانون من است»
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۵)
☂️ «بدن نمایی» زنان در فضای مجازی هرچند یک رفتار بیرونی است ولی مبتنی بر مجموعه ای از مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی است که تا وقتی نقد نشود نمی توان تغییر رفتار این دسته از خانم ها را انتظار داشت. از جمله این مبانی، یکی هم این نظر معروف است که: «بدن من، قانون من است». به این معنا که من به عنوان یک زن، فقط خودم می توانم تصمیم بگیرم از بدنم کجا و چگونه استفاده کنم.
☂️ بر این سخن نقدهای فراوانی وارد است، از جمله این که: بدن (مثل دیگر اموال شخصی) وقتی از طریق فضای مجازی وارد «عرصه عمومی» جامعه شد، دیگر فرد نمی تواند فقط منافع و خواسته های خودش را نظر بگیرد بلکه باید با پذیرش مسوولیت اخلاقی، منافع جامعه و خیر عمومی را نیز لحاظ کند.
☂️ از این رو، بدن نمایی چون آرامش اخلاقی جامعه، و حتی کرامت انسانی و سلامت جسمی خود خانم ها، را به خطر می اندازد، کاری نادرست محسوب می شود، و با قانون بالا نمی توان آن را توجیه کرد.
📌اصول و قوانین برای حفظ نظام جامعه است. اگر راه این توجیهات باز شد دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود، و اتفاقا خود خانم ها نخسین قربانی آن خواهند بود.
حسینعلی رحمتی
۲۹ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
💟 بدننمایی زنان، و تغییر معیار «زنِ خوب»
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۶)
🎈خانم هایی که ویدیوهای بدن نمایانه خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند در واقع به طور غیرمستقیم، داشتن «بدنِ خاص» را به عنوان معیار «خوب بودن زن» تعریف می کنند، و در نتیجه، دو گروه را با مشکل مواجه می سازند:
▪️یکی، به «مردان»ی که مخاطب شان هستند القا می کنند که زن خوب زنی است که اندامی این گونه داشته باشد. این القا می تواند رابطه آنها را با همسران شان که چنین اندامی ندارند دچار چالش کند.
▪️ گروه دیگر، زنان و دخترانی که بیینده این ویدیوها هستند کم کم نسبت به بدن خود بدبین می شوند و این «نفرت از خویشتن» موجب کاهش اعتماد به نفس، غفلت از دیگر استعدادها و توانمندی های خود، و آسیب های روحی و روانی دیگر می شود.
🎈برخی از این خانم ها برای تبدیل بدن طبیعی خود به بدنی که شبکه های اجتماعی تعریف کرده اند، مشتری کلینیکهای زیبایی می شوند و با جراحی های زیبایی سود سرشاری را نصیب «ترمیم کاران بدن» و «بیوتی بلاگرها» می کنند.
📌 افزایش این گونه خدمات در سال های اخیر البته نشان دهنده تغییرات فرهنگی و تحولات هنجاری در جامعه ما نیز هست و از این منظر هم باید مورد مطالعه قرار گیرد.
حسینعلی رحمتی
۳۰ دی ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
🔥بدننمایی زنان؛ و فعال کردن گسلهای جنسی نوجوانان و جوانان
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۷)
🔹خانمهایی که تصاویر بدننمایانه و با غلظت جنسی از خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند احتمالا به این نکته توجه ندارند که بخش قابل توجهی از مخاطبان آنها را «نوجوانان»ی تشکیل می دهند که دوران بلوغ را می گذرانند یا جوانانی که امکان برآورده کردن نیازهای جنسی و عاطفی خود را از طریق ازدواج ندارند. طبیعتا مواجه شدن، و از آن بدتر، معتاد شدن این افراد به چنین تصاویری موجب فعال شدن پیش از موعد یا بیش از اندازه تمایلات جنسی، و حتی افتادن آنها در دام روابط بی ضابطه می شود.
🔹آنچه این آتش را شعله ور تر می کند این است که چه بسا انس نوجوانان و جوانان با این تصاویر بدن نمایانه، آنان را به سمت دسترسی به محتواهای غیراخلاقی در دیگر بخش های فضای مجازی ترغیب کند.
🔹پیامد چنین وضعیتی، شکل گیری مجموعه ای از مشکلات اخلاقی و روحی و روانی است که نه تنها به ضرر خود آنها که به ضرر جامعه هم تمام خواهد شد.
📌از این رو باید به خانم هایی که چنین تصاویری را منتشر می کننند درباره پیامدهای آن هشدار داد، و حتی در صورت لزوم، با استفاده از اهرم قانون، مانع کارشان شد.
حسینعلی رحمتی
۱ بهمن ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
هدایت شده از همایش فقه و اخلاق
📢 سخنان حجتالاسلام والمسلمین دکتر رحمتی
🔹 حجتالاسلام والمسلمین دکتر رحمتی، معاون پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث:
«تدوین مأخذشناسی جامع آثار مرتبط با موضوع فقه و اخلاق، گامی ضروری برای پیشبرد تحقیقات علمی در این حوزه است.»
🎯 وی همچنین پیشنهاد کرد:
«برگزاری پیشنشستهای متعدد میتواند زمینهساز گفتوگوهای علمی عمیقتر شود. علاوه بر این، انتشار خبرنامههای منظم و اطلاعرسانی مستمر از طریق سایت پژوهشگاه و سایر پایگاههای مرتبط، نقش مؤثری در افزایش آگاهی جامعه علمی از روند این همایش خواهد داشت.»
📅 همایش ملی فقه و اخلاق؛ نسبتهای علمشناختی، بستری مناسب برای ارائه این دستاوردها و ایجاد تعاملات علمی گستردهتر فراهم میکند.
🌐 وبگاه: https://cje.riqh.ac.ir/
✉️ ایمیل: cje@riqh.ac.ir
📢 کانال ایتا: https://eitaa.com/cje_riqh
🟣بدننمایی، ظلم زنان در حق همجنسان خود
#اخلاق_بدن_نمایی_زنان (۸)
🔸در همه شبکه های اجتماعی، صدها نفر از زنان و دختران، از خانم های خانه دار تا اساتید دانشگاه و متخصصان حرفه های مختلف، حضور دارند که به بهترین و اخلاقی ترین وجه از این شبکه ها استفاده می کنند. اینان فضای مجازی را به میدانی برای تولید محتوای مناسب و عرصه ای برای شکوفایی استعدادهای خود و خدمت به مردم تبدیل کرده اند.
🔸 این افراد ضمن حفظ هویت زنانه خود، و مراعات هنجارهای اخلاقی و فرهنگی و دینی جامعه، هیچگاه زن بودن خود را به ابزاری برای جلب توجه و کسب شهرت و درآمد تبدیل نکرده اند.
🔸اما، از سوی دیگر، زنان و دخترانی که اقدام به تولید محتواهای نامناسب و انتشار تصاویر بدن نمایانه از خود می کنند، افزون بر ظلم به خود و مخاطبان شان، ظلم مضاعفی هم در حق این دسته از خانم ها می کنند. چرا که موجب می شوند تصویر نامناسبی که از زن و زنانگی ارایه کرده اند به این گروه از خانم ها هم تسری داده شود. یا دست کم این که فعالیت های مفید آنها کمتر به چشم بیاید.
📌از این رو، به رغم این که مواجهه انتقادی با زنانی که محتوای بدن نمایانه تولید می کنند وظیفه همه کاربران است اما دراین میان، خود خانم ها وظیفه ای مضاعف بر عهده دارند.
حسینعلی رحمتی
۲ بهمن ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️بچههایمان را دریابیم، پیش از اینکه دیرتر شود
⚠️این ویدیو را پدرومادرها، و افراد و نهادهای مرتبط با اخلاق و فرهنگ و تعلیم و تربیت، چند بار مشاهده کنند.
بهانه انتشار آن، شنیدن خبر خودکشی پسر نوجوانی است که دوست دختر او مدتی پیش خودکشی کرد (افراد داخل این ویدیو نیستند)
▪️جامعه امروز ایران در حال تجربه کردن تحولات گوناگون فرهنگی و اجتماعی است و طبیعتا ارزش های اخلاقی هم از این تغییرات در امان نیستند. فضای مجازی نیز از یک سو نشانگر بخش هایی از این تغییرات است و از سوی دیگر، عامل تاثیرگذار بر آنها.
▪️یکی از چالش های امروز ما کاهش سن نوجوانانی است که با غیرهمجنس خود وارد رابطه های عاطفی بی حساب و کتاب می شوند. از این رو عجیب نیست که در شبکه های اجتماعی ویدیوی پسربچه شانزده هفده ساله ای را می بینیم که هم زمان با دو دختربچه هم سن و سال خودش به عنوان دوست دختر وارد رابطه شده است. طبیعتا این دسته از نوجوانان از پیامدهای خطرناک کارهای خود غافل، و از مدیریت آن هم ناتوان اند. به همین خاطر است که خیلی زود کارشان به مشاجره و جدایی یا حتی خودکشی منجر می شود.
📌 از این رو امروز همه بزرگترها از والدین گرفته تا معلمان و مربیان و طلاب حوزه، تا نهادهای مرتبط با فرهنگ و تعلیم و تربیت موظف اند پیش از این که بیشتر از این دیر شود، راهی برای ارتباط مفید و موثر با نوجوانان پیدا کنند و آنها را برای عبور امن و بی خطر از چالش های دوره نوجوانی راهنمایی کنند.
👋🏽 برای این کار امروز هم دیر است چه رسد به فردا.
حسینعلی رحمتی
۳ بهمن ۱۴۰۳
💥«اندکی اندیشه» ضرر ندارد