eitaa logo
| اندکی اندیشه |
324 دنبال‌کننده
605 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
باید عوامل و زمینه های استقبال نسل جدید از و مانند آن به درستی کاویده شودو،از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه این نسل تهیه گردد.وگرنه همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا باساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خودرا صید کند. حسینعلی رحمتی ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺 برآمدن آفتاب منادیان اخلاق فرخنده باد در فضای مجازی هم با «مراعات اخلاق»، مسلمان مصطفوی و شیعه جعفری باشیم میلاد پیامبر خدا(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر اخلاق مداران، اخلاق اندیشان و اخلاق پژوهان مبارک باد. حسینعلی رحمتی
💢فیل در تاریکیِ فضای مجازی محتوای موجود در فضای مجازی، به خصوص اگر صوتی یا تصویری باشد، همواره در معرض تقطیع و تغییر است و در بهترین حالت بخشی از واقعیت را به شما نشان می دهد. مثل داستان معروف «فیل در تاریکی» مولوی که هرکس چون قسمتی از بدن فیل را لمس کرده بود او را به گونه ای توصیف می کرد. بنابراین، اگر می خواهید در این فضا قربانی نشوید یا دیگران را قربانی نکنید، همواره این احتمال را جدی بگیرید و قبل از هرگونه قضاوت براساس آنچه می بینید و می شنوید ازخود بپرسید: آیا واقعیت را گفته؟ آیا همه واقعیت را گفته؟ حسینعلی رحمتی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
دوست عزیز! «گفتمان» (discourse) با «گفتگو» (dialogue) فرق میکند. به جای هم به کار نبریم. اولی عمدتا بیانگر یک نوع نگرش یا نظام فکری، عقیدتی، سیاسی، فلسفی و مانند آن است. مثل: گفتمان اسلام سیاسی دربرابرگفتمان اسلام غیرسیاسی. دومی یعنی با هم حرف زدن. غلط: «بیا با هم گفتمان کنیم» درست:«بیاباهم گفتگوکنیم». حسینعلی رحمتی 16 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢دو نسل؛ با هم و تنها وقتی که نسل پدران و نسل فرزندان با یکدیگر یک ارتباط معقول، منطقی و مبتنی بر وهمدلی نداشته باشند و بین آنها فاصله وجود داشته باشد، این فاصله به بدبینی و عدم اعتماد نسبت به یکدیگر دامن می زند. یکی از پیامدهای این وضعیت محروم شدن فرزندان از تجربه های والدین برای زیست اخلاقی در است. حسینعلی رحمتی 19 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢مجروحانِ ابد و یک روز کودکان و نوجوانان نه تنها در که در فضای فیزیکی و بخصوص در حوادثی مثل و کشتار جزو مظلوم ترین و بی پناه ترین قربانیان هستند. و در هر دو عرصه، حتی اگر جان سالم هم به در ببرند اثرات تخریبی اش تا آخر عمر آنها را رها نمی کند. بچه ها مجروحان دائمی جنگ هستند. حسینعلی رحمتی 20 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🎓برای دکترهای آینده: در انتخاب دکتری تان خوب است موارد زیر را در نظر بگیرید: 📌حتی المقدور در راستای پایان نامه ارشدتان باشد (احاطه بر موضوع موجب تسریع کار میشود) 📌مرتبط با اولویت ها و علایق وبرنامه شغلی آینده تان باشد 📌در کمترین زمان بتوانید انجام دهید (نوشتن رساله و آماده شدن برای دفاع، فرایندی وقت گیر است.لذا مشکلات فراوانی را در پیش خواهید داشت. اضافه شدن ترم ها هم خودتان هم اساتید را خسته می کند، برای تان هزینه اضافه هم دارد.از یک حدی که بگذرد دیگر به شما اجازه دفاع نمی دهند و همه وقت و هزینه ای که کرده اید از دستتان می رود. حسینعلی رحمتی 21 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔘 اخلاق در هوش مصنوعی، ترجمه: سید عبدالمجید زواری، ابوالفضل طیبی ناشر: اندیشکدۀ روابط بین‌الملل، چاپ: اول، 1401، 136ص. 🔘 در کنار پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی، نگرانی‌ها نسبت به چگونگی استفاده از داده‌های شهروندان، مسائل اخلاقی و لزوم تدوین قوانین و مقررات کارآمد در این زمینه موردتوجه قرار گرفته است. یکی از خلأها و چالش‌های فعلی در حوزه هوش مصنوعی، فقدان مقررات و چگونگی اجرای آن‌ها چه توسط دولت و چه در سطح فردی است. چراکه چگونگی استفاده از حجم انبوه اطلاعات شهروندان در شرایط مختلف هنوز مشخص نیست. با توجه به خلأ محتوای مرتبط با هوش مصنوعی در ایران به‌ویژه درزمینۀ مسائل اخلاقی، قوانین و مقررات، کتاب حاضر ترجمه و منتشر شده است. 22 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸ستاد راهبری فناوری هوشمند ‌حوزه های علمیه اقدام به جمع سپاری کرده و از محققین، فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه دعوت می‌کند که در این فراخوان شرکت کنند. ⭕️ سومین فراخوان جمع سپاری نخبگانی 🔹موضوع: تدوین گزارش سیاستی چالش های اخلاقی هوش مصنوعی 🔹صاحب نظران و علاقه مندان می‌توانند پیشنهادات و بند های سیاستی خود را نسبت به موضوع مذکور تا تاریخ 1402/8/30 به آدرس زیر ارسال نمایند. 🔗 info@itsetad.ir 🎁 به آثار برتر، گواهی معتبر و جوایزی تقدیم می شود. 🌐 @itsetad_ir 🔹@harahmati
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید (قسمت 1 از 2) ✍️حسینعلی رحمتی https://eitaa.com/harahmati/764
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت ۱ از ۲: بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید ✍️حسینعلی رحمتی استقبال بسیاری از نوجوانان از ویدیوهایی مثل دافی و ساسی مانکن و تتلو، که از بستر فضای مجازی شروع و به فضای فیزیکی منتقل می شود، قاعدتا باید همه افراد و نهادهای دغدغه مند یا مسوول درباره فرهنگ و اخلاق و تعلیم و تربیت و فضای مجازی درجامعه ما را وادارد که به یک پرسش بنیادین بیاندیشند: «چرا این گونه ویدیوها که محتوا و حتی ادبیات شان از نظر اخلاقی قابل نقد جدی، و گاه بسیار سخیف و مبتذل است، در فضای مجازی و فیزیکی مورد همدلی و همراهی (بخشی از) نسل جدید قرار می گیرد؟». پاسخ به این پرسش می تواند برای کسانی که در صدد شناخت این نسل و تولید محتوای مفید برای آنها هستند بسیار راه¬گشا باشد. مقصود این نیست که باید از نظر شکل و محتوا از این گونه برنامه ها تقلید کرد بلکه منظور این است که با تحلیل و آسیب شناسی آنها بتوان شاخصه های مورد توجه این نسل را دریافت و آنها را متناسب با اهداف درست و محتوای سالم بازساری یا حذف و اضافه کرد. این کار موجب نزدیک شدن به گفتار و گفتمان نسل جدید، و در نتیجه، باز کردن راه همدلی و، کم کم، همفکری و همراهی آنان می شود. به هرحال، از نظر نگارنده، در پاسخ به سوال بالا می توان مجموعه ای از عوامل متنی و فرامتنی را برشمرد. عوامل متنی نیز بر دو دسته است: برخی مربوط به محتوا است و برخی مربوط به فرم و قالب. ✅الف) جذابیت های ناظر به محتوا 🔻1. ساختارگریزی و «تفاوط» : مضامین و موضوعاتی چون آرایش کردن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، ارتباط بی ضابطه با غیرهمجنس، و فحاشی های رکیک که در این گونه ویدیوها برای نوجوانان مطرح می شود در سنت فرهنگی، دینی و اخلاقی و تبلیغات رسمی ما نکوهیده و ناپسند است، اما برای بخش هایی از نسل جدید که خواهان خروج علیه این چارچوب های رسمی هستند جدید و جذاب است، به گونه ای که برخی از آنها حرف های رکیکی که در این ویدیوها گفته می شود را صرفا نوعی برجسته سازی شخصیت فرد و متفاوت گویی می دانند نه لزوما فحش و ناسزا به معنایی که ما بزرگترها تلقی می کنیم. البته این میل به متفاوت و متمایز بودن را در بخش های دیگر سبک زندگی این نسل مثل خوراک و پوشاک و تفریح و سرگرمی هم می توان مشاهده کرد، که در جای خود باید بررسی شود. 🔻2. توجه به علایق مخاطب و دیدن از چشمِ او: در برخی از برنامه هایی که ما می سازیم محتوا و مضامین بیشتر برای «آدم بزرگ ها» دارای اولویت و جذابیت است تا برای نوجوانان. این نگاه خود را در الفاظ و عباراتی هم که انتخاب می کنیم نشان می دهد. در حالی که اینگونه محتوا و ادبیات برای مخاطب نوجوان جذابیت چندانی ندارد و در نتیجه از آن هم استقبال نمی کند. اما در ویدیوهایی از سنخ دافی به فرم و محتوا نوعا از دید نوجوانان نگریسته می شود و در راستای اهداف سازندگان آن مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر است که می بینیم در این ویدیوها مواردی چون میل به دیده شدن، آرایش کردن، زیبایی و خودابرازی، جذابیت های جنسی و جنسیتی، دوستی با غیرهمجنس، برگزاری مراسم پارتی ومانند آن بسیار پررنگ است. 🔻3. انتقال غیرمستقیم پیام: در این گونه ویدیوها سازندگان سعی می کنند از صریح گویی و به اصطلاح «گُل درشت» کردن پیام خودداری کنند؛ چرا که می دانند چنین کاری توی ذوق مخاطب می زند و چه بسا موجب عکس العمل منفی او شود. به عنوان مثال، با وجود فراگیر شدن آهنگ «دافی» در فضای مجازی تا مدتها بسیاری از افراد (از جمله نگارنده) نمی دانستند این ویدیو برای تبلیغ یک برند خاص ساخته شده است. 🔻4. توجه به مسئله جنسیت: نگاهی به سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند. ادامه دارد... 23 مهر 1402 🪴«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه فرمایید👈@harahmati