♦️♦️جلسه دفاع از پايان نامه
كارشناسي ارشد اخلاق اسلامي
♈️ خودنمایی زنان در فضای مجازی:
علل، آسیبها، راهکارها
استاد راهنما:
دكتر حسینعلی رحمتی
استاد مشاور:
سركار خانم دکتر مهری کاظمنژاد
دانشجو:
سركار خانم مریم هنرجو
@harahmati
♦️اعتمادسازي؛ حلقه مفقوده فيلترينگ
✅ مسئله #فيلترينگ دو طرف دارد: فيلتر كنندگان و كاربران. از اين رو، بدون همراهي، همدلي و همكاري اين دو گروه، نميتوان انتظار داشت كه فيلترينگ فرايندي كاملا اخلاقي پيدا كند و منجر به بيشترين سود و كمترين زيان براي مردم و حكومت شود. سياستگذاري، مصداق يابي و اجراي فيلترينگ از سوي نهادهاي ذيربط بايد به گونه اي انجام شود كه ضمن جلب اعتماد كاربران فضاي مجازي، آنان قانع شوند از باب «همكاري در كارهاي نيك» با اين سياستها و برنامهها همراه شوند و از باب «عدم معاونت در كارهاي ناپسند»، از انجام هركاري كه موجب فيلترينگ ميشود خودداري كنند. و گرنه تجربه نشان داده در صورت فقدان اين #اعتماد و همراهي متقابل، وظايف و برنامه هايي كه براي حاكميت تعريف شده به نتيجه لازم خود نميرسد و در مواردي حتي انگيزه برخي افراد براي #دور_زدن_فيلترينگ افزايش مييابد.
فقدان اعتماد موجب مي شود كه حتي با وجود برخي خطرها و آسيب هايي كه مثلا در استفاده گسترده از يك شبكه اجتماعي خارجي وجود دارد، باز هم عده زيادي از كاربران استفاده از آن با فيلترشكن را بر استفاده از برنامه هاي داخلي ترجيح دهند.
🔻يكي از راههاي ايجاد همراهي و #همدلي، به رسميت شناختن #نيازهاي كاربران توسط متصديان فضاي مجاز ي و مسوولان فيلترينگ است. نگاه همدلانه اقتضا ميكند كه سياستگذاران و برنامه ريزان مرتبط با فضاي سايبر، همواره خود را به جاي كاربران اينترنت و ساكنان فضاي مجازي قرار داده و از منظر آنان به اين فضا بنگرند. اين امر موجب ميشود كه بهتر بتوانند نيازهاي كاربران را بشناسد و متناسب با آن در باب مسدود ساختن يا رفع مسدوديت از يك پايگاه يا شبكه اجتماعي برنامه ريزي و سياست گذاري كنند. چنين روي كردي از سوي مسوولان فيلترينگ موجب ميشود كه آنان در واقع از جاي گاه يك كاربر اينترنت كه براي برآورده كردن نيازهاي علمي، تجاري يا مشغوليتهاي روزمره و انجام امور اداري اش نيازمند مراجعه به پايگاههاي گوناگون است به ماجرا بنگرند و در نتيجه نگاهي واقعيتر به #اينترنت داشته باشند.
🔻ثمره اين نوع نگاه، ايجاد نوعي هم گرايي و همدلي و اتفاق نظر بين جامعه كاربران فضاي مجازي با مسوولان و دست اندركاران فيلترينگ ميشود و موجب ميگردد كه تصميمهاي اين مسوولان در فيلتر كردن پايگاههاي اينترنتي مورد قبول بخش عمده اي از كاربران هم قرار گيرد و اعتراضهاي كمتري را بر انگيزد. برآيند كلي شكل گيري چنين فضايي آن است كه هم كاربران اخلاقيتر عمل ميكنند هم مسوولان به وصول به اهداف كلان اخلاقي خود در باب فيلترينگ كاميابتر ميشوند.
#حسينعلي_رحمتي
17 فروردين 1397
(#بازنشر مطالب پيشين)
@harahmati
💢از «کلیک» تا «شلیک»؛ یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی
👈🏿 «ماجرا از انتشار یک عکس در صفحه اینستاگرام آغاز شد. فردی تصویر دوران کودکی یکی از بستگانش را در صفحه اینستاگرام منتشر کرد تا موجبات خنده و تمسخر فامیلی را فراهم کند اما این کار نسنجیده به مذاق «وحید» خوش نیامد چون او انتظار چنین رفتاری را از بستگانش نداشت. همین موضوع به تهدید و چشم غره در لایوهای اینستاگرامی انجامید تا جایی که تهدیدها شکل جدی به خود گرفت و به تیراندازی کشید و به کشته شدن دو نفر منجر شد» (روزنامه خراسان، 21 دی 1399، کد خبر: 717029.).
♈️1. ماجرای بالا نشان می دهد که کارهای به ظاهر ساده و معمولی که همه ما شبانه روز در شبکه های اجتماعی انجام می دهیم، برخلاف ظاهرشان، بسیار مهم و حساس هستند، و گذاشتن یک عکس، نوشتن یک شوخی، درج یک کامنت کوتاه، یک لایک ساده، یا حتی گذاشتن یک شکلک (ایموجی) واستیکر می تواند موجب چه ضرر و زیان هایی غیرقابل جبرانی بشود که قطعا از ابتدا به اندازه سر سوزنی به ذهن مرتکبان آن خطور نمی کند.
♈️2. مشکل از کجاست؟ از این جا که ما:
حضور آسان و فعالیت ساده و راحت در شبکه ها را می بینیم ولی به اهمیت و حساسیت کار در این شبکه ها توجه نمی کنیم.
فان بودن و شوخی وسرگرمی و خنده را می بینیم ولی به این که ممکن است «آخر هر خنده ای گریه باشد» نمی اندیشیم.
سرعت در انتشار مطلب را می بینیم ولی به ماندگاری پیامدهای آن فکر نمی کنیم.
♈️3. موضوعات حساسیت برانگیز
هرگونه رفتار نادرست و غیراخلاقی نسبت به دیگران در فضای مجازی موجب خشم و ناراحتی آنها و حتی بروز رفتارهای نادرست از سوی آنها می شود (خشم خداوند هم به جای خود)، ولی برخی موارد از حساسیت بیشتری برخوردار است و بایستی از تمسخر، تحقیر، توهین و فحاشی نسبت به آنها خودداری کنیم. مثلا:
1. تصاویر شخصی و خانوادگی
2. وضعیت مالی، سرمایه و درآمدها
3. مسائل ناموسی، و روابط عاطفی و عشقی
4. باورهای دینی و مقدسات مذهبی
5. ویژگی های جسمی و بدنی
♈️ برای این که به آبرو و حیثیت دیگران «شلیک» نکنیم:
🔸1. صد بار گزکنیم، یک بار کلیک: قبل از کلیک کردن، ابتدا به طور جدی به جوانب و عواقب کارمان فکر کنیم. خود را جای کسی بگذاریم که می خواهیم درباره اش مطلبی را منتشر کنیم و از دید او به موضوع نگاه کنیم. این سخن امیرمومنان(ع)، که عاقبت انديشى پيش از شروع هرکاری موجب در امان ماندن از پشیمانی می شود («اَلتَّدبِيرُ قَبلَ العَمَلِ يُؤمِنُ النَّدَمَ»؛ غرر الحکم، ص 354) راهکار خوبی برای رفتار اخلاقی در شبکه های اجتماعی است.
🔸2. قبل از انتشار هرگونه خبر یا عکس و فیلم از دیگران، ابتدا از آنها اجازه بگیریم، و هدف خود را بگوییم.
🔸3. به مجرد اطلاع از ناراحتی یا نارضایتی فرد، مطلب منتشر شده را حذف کنیم و از دیگران هم بخواهیم از انتشار آن خودداری کنند (گرچه با توجه به ساختار فضای مجازی چنین کاری به طور کامل متاسفانه امکان پذیر نیست).
🔸4. از کسی که موجب ناراحتی اش شده ایم یا حقش را ضایع کرده ایم، از طریق فضای مجازی، و اگر ممکن است به صورت حضوری، عذرخواهی کنیم و تا جایی که ممکن است ضررهای مادی و معنوی که به او وارد کرده ایم را جبران کنیم(معنای واقعی توبه).
🔸5. این سخن زیبای امام علی(ع) را آویزه گوش کنیم که: جهالت موجب لغزش و پشیمانی انسان می شود(«الْجَهْلُ يُزِلُّ الْقَدَمَ وَ يُورِثُ النَّدَمَ»؛غرر الحکم، ص 75). بنابراین، قبل از انتشار هرگونه مطلب یا تصویری درباره موضوعات حساسی که در بالا ذکر شد، با افراد آگاه و دلسوز مشورت کنیم. ممکن است آنها به نکاتی توجه کنند که ما از آن غافلیم. مثلا می دانند که فلان شخص روحیه حساسی دارد و از انتشار تصاویرش در شبکه های اجتماعی ناراحت و عصبانی می شود.
🔸6. شعار بالای صفحه کلیدمان این باشد: اخلاق در فضای مجازی هم حقیقی است. پس در این فضا با دیگران چنان رفتار کنیم که دوست داریم با خودمان رفتار شود.
#حسينعلي_رحمتي
6 بهمن 1399
@harahmati
چهل روز یا چهل سال. چه فرق میکند؟
ترمیم ناپذیر است زخمی که بر قلبمان نشاندی.
می سازیم، با دردی که بی درمان است.
و می سوزیم، با آتشی که به جانمان انداختی
هیچگاه فکر نمی کردم «واژه ها» چنین ناتوان و عاجز باشند،
در پل زدن بین ذهن و زبان.
و من اکنون عاجزترین انسان روی زمین ام، #پدر_عزیزم
♦️♦️والدینِ مردود: ده خطای اخلاقی والدین در آموزش آنلاینِ فرزندان
به مدد فراگیر شدن ویروس کرونا وتعطیلی مراکز آموزشی، #آموزش_های_آنلاین در سراسر کشور به طور گسترده آغاز شد (کاری که از سال ها قبل باید انجام می شد). به همین خاطر، پدرومادرها و فرزندان (و حتی کادر آموزشی کشور) ناگهان با یک موقعیت جدید و مجموعه ای از وظایف در استفاده از فضای مجازی برای تحصیل مواجه شدند که نسبت به آنها تجربه و آگاهی قبلی نداشتند ولی مجبور به انجامش بودند. 👈🏿 آن اجبار و این ناآگاهی به ضمیمه عوامل دیگری چون استرس و ناراحتی بچه ها و دلسوزی های والدین موجب شکل گیری مجموعه ای از رفتارهای غیراخلاقی در این عرصه شد.
برخی از مهم ترین #خطاهای_اخلاقی والدین در آموزش غیرحضوری از این قرار است:
♈️1. مجازی دانستن اخلاق:
برخی والدین، شاید ناخواسته، گمان می کنند کارهایی چون تقلب در امتحان یا دروغ گفتن به استاد، چون در فضای مجازی انجام می شود اشکال ندارد.
♈️2. آموزش تقلب:
یا به بچه ها یاد می دهند که چگونه مثلا از اینترنت مطالب را کپی کنند و به نام خودشان به استاد تحویل دهند، یا با سکوت، آنها را به انجام تقلب تشویق می کنند.
♈️3. تحقیر علم و دانش:
به بچه ها می گویند آنها که درس خواندن به کجا رسیدند؟ درس خواندن اینقدرها هم مهم نیست که لازم باشد برایش وقت بگذاری و اینترنت مصرف کنیم. چیزی سر هم کن و تحویل استاد بده.
♈️4. تمسخر و توهین به اساتید:
وقتی با خستگی یا ناتوانی فرزندشان در انجام تکالیف مواجه می شوند به جای این که به او کمک کنند با برنامه ریزی بتواند کارهایش را انجام دهد، به معلم و استاد ناسزا می گویند که چرا تکلیف درسی معین کرده است. همچنین با ساختن دابسمش ها و ویدیوهای تمسخرآمیز (نه طنزآمیز) گفتار و رفتار معلمان را به سخره می گیرند.
♈️5. تضعیف مسوولیت پذیری بچه ها:
با انجام تکالیف فرزندشان، هم اعتماد به نفس او را از بین می برند هم به او یاد می دهند چگونه از زیر بار وظایف و مسوولیت های خود شانه خالی کند و از دیگران طلبکار شود.
♈️6. ترغیب به بهانه جویی و دروغگویی:
به بچه می گویند درس نخواندن خود را به گردن ضعیف بودن اینترنت و خراب بودن کامپیوتر و شارژ نداشتن گوشی بیاندازد. در واقع «تخم مرغ دزدی» را به یاد می دهند بدون این که توجه کنند ممکن است در آینده «شتر دزد» شود.
♈️7. سرزنش و تحقیر به جای همدلی و آموزش:
به جای درک وضعیت جدیدی که دانش آموز در آن قرار گرفته و آموزش او برای آشنایی با فضای مجازی و چگونگی انجام کارهایی چون حضور در کلاس و آزمون یا بارگذاری و دانلود مطالب، مرتب او را به ناتوان و نفهم بودن متهم می کنند، و بچه های دیگران را چماق کرده و بر سر او می کوبند.
♈️8. ریختن آبروی فرزندان:
با تصویربرداری از خطاهای ناخواسته فرزندشان در ساخت کاردستی، انجام تکالیف یا شیوه حضور در کلاس، و انتشار آن در فضای مجازی، حیثیت و اعتبار فرزندشان را نزد غریبه و آشنا از بین می برند و او را مضحکه عام و خاص می کنند.
♈️9. نقض حریم خصوصی:
به جای آن که به فرزندشان بگویند هنگام حضور تصویری در کلاس یا تصویربرداری از تکلیف های عملی خود (مانند درس ورزش) یا گفت وگو با معلمان و همکلاسی ها چه نکاتی را مراعات کند تا اطلاعات شخصی خود و خانواده را در اختیار دیگران قرار ندهد، گاه خود والدین با بی دقتی در تصویربرداری و انتشار مطالب مربوط به فرزندشان، حریم خصوصی او یا خانواده را به خطر می اندازند.
♈️10. نابود کردن آینده فرزندان:
با انتشار گفتار یا رفتار نادرست، یا حتی شیرین کاری های فرزندشان در فضای مجازی، تصویر نادرستی از او به دیگران ارایه می کنند که، به خاطر ماندگاری فضای مجازی، اثرات تخریبی آن تا آخر عمر گریبان گیر او است و می تواند بر روی انتخاب شغل، همسر یا موقعیت اجتماعی و سیاسی او در آینده تاثیر منفی بگذارد.
#حسينعلي_رحمتي
13 بهمن 1399
@harahmati
🔺 آيا ربات ها هم در آفرينش ز يك گوهر اند؟
🔻در پژوهش هايي كه اخيرا درباره #آينده_پژوهي اخلاقي و اخلاقِ آينده پژوهي (به ويژه در حوزه فناوري اطلاعات) داشتم به مطلبي برخوردم كه ديويد هنسون (David Hanson)، طراح ربات معروف «سوفيا» پيش بيني كرده است تا سال 2045 ربات ها از حقوقي چون ازدواج، داشتن سرزمين مستقل، و راي دادن برخوردار مي شوند (سايت www.independent.co.uk).
همچنين مقاله اي ديدم از «آماندا ووره» (Amanda Wurah) استاد دانشگاه مك گيل، با عنوان We Hold These Truths to Be Self-Evident, That All Robots Are Created Equal كه به نظرم رسيد بهترين معادل فارسي براي آن (البته بااجازه شيخ اجل سعدي) اين است كه «ربات ها در آفرينش ز يك گوهر اند». نويسنده در اين مقاله بر ضرورت تعريف شخصيت حقوقي و تصويب قوانين حقوق بشر براي ربات ها تاكيد كرده بود. البته او مسئله را از منظر حقوقي بررسي كرده و به ابعاد اخلاقي آن كمتر پرداخته است.
🔻 حضور روزافزون ربات ها در زندگي انسان امروز و ميزان هوشمندتر شدن آنها (كه در سال هاي آينده با وسعت و شدت بيشتري ادامه پيدا مي كند) نشان مي دهد كه اخلاق انديشان و آينده پژوهان حوزه فاوا بايد بيش از پيش توجه به اين عرصه را جدي بگيرند و در صدد پاسخ به پرسش هايي از اين قبيل باشند:
1. آيا اخلاقي بودن براي #ماشين_هاي_هوشمند معنا دارد؟
2. آيا زمان تغيير نگاه به ربات ها از يك ماشين صرفا مكانيكي به يك فاعل اخلاقي (moral agent) فرارسيده است؟
3. آيا بايد در صدد تعريف وظايف و مسووليت هاي اخلاقي براي ربات ها باشيم؟ اصول اخلاقي براي آنها همان اصول مطرح براي انسان ها است؟
4. چه #كدهاي_اخلاقي بايد براي مرتبطان با ماشين هاي هوشمند (مانند طراحان، برنامه نويسان، سازندگان، صاحبان و مخاطبان آنها) نگاشته شود؟
5. اگر استفاده از ربات ها پيامدهايي چون افزايش #بيكاري انسان ها را به دنبال داشته باشد آيا توسعه آنها اخلاقا درست است؟
#حسينعلي_رحمتي
1 تير 1397
—------------------------------------------------------ا
🌷اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید.
برای آگاهی از موضوعات بیشتر در کانال «اندكي انديشه» عضو شوید : 👈 @harahmati
موضوعات پيشنهادي براي اخفاپژوهي.pdf
86.1K
♨️موضوعات پيشنهادي براي تحقيق در #اخلاق_فناوري_اطلاعات
🔸يكي از مشكلات علاقه مندان به مطالعه وتحقيق در عرصه نوپديد و جذابِ اخلاق فضاي مجازي و فناوري اطلاعات، #انتخاب_موضوع است.
🔸از اين رو در فايل ضميمه 63 موضوع در حوزه اخلاق فناوري اطلاعات معرفي شده است كه براي نوشتن پايان نامه، مقاله، كتاب، ارايه سخنراني و كنفرانس علمي، و يادداشت مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.
👈🏿 اَخفا=اخلاق فناوری اطلاعات
اَخفاپژوهی=پژوهش درباره اخلاق فناوری اطلاعات
⭕️موارد بیشتر درباره اخفاپژوهی در کانال «اندکی اندیشه»
🔻جلسه دفاع از پایان نامه
✅نقش اینترنت بر سلامت اخلاقی و روانی جوانان بر اساس بازتاب رسانه ای آن.
پایان نامه کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی
دانشجو: سرکار خانم رویا خاکزاد
استاد راهنما: دکتر عبدالله متقی زاده
استاد مشاور: دکتر مهدی هادی
استاد داور: حسینعلی رحمتی
♈️@harahmati
چند ماه قبل که این عکس را گرفتیم کجا میدانستم این آخرین عکس من و توست؟ کجا میدانستم این آخرین باری است که دستهایم شانه هایت را لمس میکند و آرامش وجودت را به من منتقل می کند؟
کاش می دانستم این آخرین دیدار است. کاش به من گفته بودی این عکس خداحافظی است.
وقتی می گفتم کار دارم می گفتی بیا سری به ما بزن پسر، کار دنیا تمامی ندارد. راست می گفتی. کار دنیا تمام نشد ولی کار تو ناگه تمام شد. خیلی زودتر از آنچه فکر می کردم دیر شد.
فردا #روز_پدر است. من زنگ می زنم تا تبریک بگویم ولی این بار در آن سوی خط کسی نیست که پاسخم را بدهد. پس از همین جا روز پدر و روز مرد را به تو تبریک می گویم ای مردترین مرد زندگی ام. روزت مبارک #پدر_عزیزم.
@harahmati
♦️آیا آموزه های اسلامی برای زیست اخلاقی در فضای فجازی کاربرد دارد؟
☘️به پاسداشت خجسته زادروز امام اخلاق و عدالت، علی(ع)
فضای مجازی عرصه ای جدید برای کنشگری اخلاقی در دنیای امروز است. برای زیست اخلاقی در این فضا باید موضوعات، مسائل و چالش های اخلاقی مربوط به آن را شناسایی و برای آنها چاره اندیشی کرد. برای این کار علاوه بر عقل بشری، از آموزه هایی که در قرآن و حدیث و سیره و سنت پیامبرگرامی اسلام(ص) و اهلبیت ایشان(ع) وجود دارد هم می می توان استفاده کرد، چرا که این آموزه ها فرازمانی و فرامکانی است.
✅موارد زیر برخی از مهم ترین کاربردهای آموزه های اسلامی در این زمینه است:
🔻 1. تعیین شاخصه های زیست اخلاقی در فجازی:
هریک از مرتبطان با فضای مجازی، از شهروند-کاربران عادی گرفته تا مدیران و مسوولان نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، و مراکز و شرکت هایی که عهده دار کارهایی چون تولید نرم افزار و سخت افزار هستند، باید به مجموعه ای از اصول و قواعد اخلاقی پای بند باشند که برخی از آنها، مانند صداقت و راستگویی و پرهیز از فریبکاری یا آسیب و زیان رساندن به دیگران، آموزه هایی است که عقل بشری هم قادر به درک و تایید آنهاست، ولی شاخصه هایی هم وجود دارد که صرفا از منابع دینی قابل استخراج است، مانند: ناظر دانستن خداوند، تقوا و نظارت درونی، و کار برای خدا(اخلاص)، که هرکدام برای اخلاقی شدن فضای مجازی کاربرد جدی دارد.
🔻 2. حل چالش هایی چون #تزاحم_اخلاقی:
برخی افراد هنگام تصمیم گیری در فضای مجازی یا درباره آن، با دوراهه ها و تردیدهایی مواجه می شوند. این تردیدها گاهی ناظر به انجام یا ترک یک رفتار است (مثلا شخص مردد است که آیا عضو یک شبکه بشود یا نه، یا یک مطلب را لایک و فوروارد بکند یا نکند) و گاهی ناظر به چند وظیفه است که انجام همه آنها به طور همزمان برایش مقدور «نیست» و باید دست به انتخاب بزند. مثلا یک مدیر دولتی برای دفاع از منافع مردم در سطح جهانی باید از شبکه های اجتماعی فیلترشده مثل فیس بوک و توییتر استفاده کند و از سوی دیگر این کار مستلزم نقض قانون یا حکم دور زدن فیلترینگ است. در این موارد می توان از مرجحاتی که در منابع دینی ذکرشده، یا از سیره رفتاری معصومین در موارد مشابه استفاده کرد؛ مانند صلح امام حسن(ع) یا پذیرش ولایت عهدی مامون از سوی امام رضا(ع) که حفظ اهداف دین و منافع کلان جامعه را مقدم داشتند.
🔻 3. تعمیق نظارت درونی و احساس مسوولیت نسبت به رفتار اخلاقی در فجازی:
باتوجه به ساختار خاص فضای مجازی، و امکان ناشناس ماندن در این فضا، همچنین با توجه به امکان دور زدن نظارت های بیرونی از قبیل فیلترینگ، موثرترین راه برای اخلاقی شدن این فضا استفاده از نظارت درونی است که در آموزه های اسلامی با عناوینی چون تقوا، اعتقاد به عالم و ناظر بودن خداوند، و پاسخگو بودن انسان نسبت به کارهای خود در دنیا و آخرت به آنها اشاره شده است. این نظارت ها البته با نظارت بیرونی و احساس مسوولیت کاربران نسبت به یکدیگر منافاتی ندارد. آموزه هایی که در ادبیات دینی از قبیل «امر به معروف و نهی از منکر» مطرح شده است.
🔻 4. ترویج عملی دین اسلام و مکتب اهلبیت(ع):
اخلاقی زیستن بروز و ظهور دینداری یک فرد یا جامعه است. از این رو عمل به اخلاق در فضای مجازی نوعی تبلیغ دین است. امام حسن عسکری(ع) خطاب به شیعیان می فرماید: هرگاه کسی از شما در سخنش راستگو باشد، و امانتداری کند، و با مردم خوش اخلاق باشد دیگران می گویند این شیعه است، و این مرا خوشحال می کند. پس تقوای الاهی پیشه کنید و مایه آراستگی ما باشید نه ننگ و زشتی. طوری عمل کنید که موجب #جلب_محبت دیگران به سوی ما شوید.
🔻 5. ارزیابی اخلاقی رفتار مرتبطان با فجازي:
با توجه به معیارهایی از قبیل آنچه از امام حسن عسکری(ع) نقل شد، می توان مشخص کرد که کدامیک از رفتارهای کاربران شبکه های اجتماعی درست یا نادرست است. همچنین می توان سنجید که ادعای مسلمانی افراد در شبکه های اجتماعی چه اندازه مقرون به واقعیت است.
✅نکته آخر:
با توجه به نوپدید بودن فضای مجازی استفاده به جا و به اندازه و درست از آموزه های اسلامی برای اخلاقی شدن این فضا نیازمند نوعی تخصص و مهارت است که می توان آن را #اجتهاد_اخلاقی نامید. به خاطر اهمیت این موضوع، آن را در یادداشتی مستقل بررسی خواهیم کرد.
#حسینعلی_رحمتی
7 اسفند 1399
@harahmati
ethica 8.pdf
9.53M
«اثیکا» خبرنامه ای الکترونیکی است که خانه ا خلاق پژوهان جوان آن را تهیه می کند. در هر شماره از این خبرنامه جدیدترین کتاب هایی که به زبان انگلیسی درباره حوزه های مختلف احلاق منتشر شده معرفی می گردد. ♦️ این کاری است ارزشمند و برای کسانی که فرصت یا امکان جست و جو درباره منابع جدید را ندارند کاربرد خوبی دارد. در ادامه چند مورد از آثار مربوط به اخلاق فناوری که در این کتاب آمده است را به طور مجزا معرفی خواهم کرد. @harahmati