eitaa logo
| اندکی اندیشه |
349 دنبال‌کننده
740 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 زن، زنانگی، اخلاق، فضای مجازی: سوژه هایی برای تحقیق و تامل (۱) قسمت نخست: فضای مجازی؛ زیست جهان هنجاری دختران امروز ✍️ حسینعلی رحمتی 🔻 1. فرارسیدن مناسبت های دینی از قبیل که به نوعی با زن و زنانگی در ارتباط است بهانه و فرصت مناسبی را فراهم می کند که جایگاه زن در اسلام و مسائل مربوط به زنان از دید آموزه های دینی مورد کاوش قرار گیرد. مسوولیت این کار بیش و پیش از هر کس بر عهده روحانیون و حوزه های علمیه و بعد از آن بر دوش نهادهای فرهنگی و حاکمیتی است که به نوعی با مسائل زنان در ارتباط اند. 🔻2. چه برای تبیین جایگاه زن در اسلام و چه برای تبلیغ آن، اکتفا کردن به موضوعات و روش های پیشین کفایت نمی کند، و محققان و مبلغان دین چنانچه در انتخاب موضوعات پژوهشی یا روش های تبلیغی به تغییر و تحولاتی که در عرصه زیستی، معرفتی، فرهنگی و هنجاری جامعه امروز ایران، و به ویژه دختران نسل جدید، به وجود آمده توجه نکنند نباید انتظار داشته باشند که داشته ها، یافته ها و سخنان آنان مورد اقبال عمومی این نسل قرار گیرد. 🔻3. در این راستا، یکی از نکاتی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد توجه به «عوامل» موثر بر تحولاتی است که در بالا به آن اشاره شد. یکی از مهم ترین و موثرترین این عوامل «فضای مجازی» و عرصه «فناوری اطلاعات و ارتباطات» است. این فضا برای دختران و زنان امروزی کارکردی دوگانه دارد: از یک سو بر روی «بینش، کُنش و منش» آنها تاثیر می گذارد، و از سوی دیگر همچون «آینه»ای است که این تاثیرات را نشان می دهد. 🔻4. برای دختران نسل جدید صرفا «ابزار»ی برای ارتباط یا سرگرمی و وقت گذرانی نیست، بلکه، فراتر از آن، است که در آن زندگی می کنند، می اندیشند و اندیشیده می شوند، شخصیت شان قوام می یابد، با دنیا(ها)ی جدیدی آشنا می شوند، ساحت هایی که در فضای فیزیکی به دلایل مختلف امکان تجربه اش را نداشته اند به زندگی می نشینند، زنانگی و جنسیت خود را مورد بازیابی و بازاندیشی قرار می دهند، در این زمینه صداهای متفاوت را می شنوند و با دیدگاه های سنتی (چه در سنت دینی چه سنت ملی) مقایسه می کنند، و براساس این سنجشگری ها گاه جدیدی از زن و زنانگی را برای خود تعریف می کنند و بر اساس آن، زیست و زندگی جدیدی را برای خود طراحی می نمایند. نه آن دیدگاه ها و نه این انتخاب ها همگی لزوما درست و قابل دفاع نیست، ولی به هر حال کسانی که می خواهند را درباره زن و زنانگی تبیین و تبلیغ، و از آن مهم تر، برایش سیاستگذاری و برنامه ریزی کنند، گریز و گزیری از این ندارند که با «فضای مجازی» به عنوان زیست جهان جدید دختران امروزی به طور علمی، دقیق، واقع بینانه و منصفانه آشنا شوند و با توجه به آن، دیدگاه اسلام را بیان کنند. 🔻5 از منظر نقش فضای مجازی و فناوری اطلاعات، تغییر و تحولاتی را که از آنها سخن به میان آمد از جهات مختلف می توان (و باید) بررسی کرد که یکی از آنها از پنجره «اخلاقی و ارزش شناختی» است. از این زاویه موضوعات و مسائل فراوانی قابل طرح است که چون بررسی همه آنها در یادداشت های کوتاه مقدور نیست، سعی خواهد شد در چند قسمت برخی از مهم ترین آنها به اجمال معرفی شود تا ان شاءالله نهادهای مسوول و / یا افراد علاقه مند به پژوهش در این عرصه را برای اندیشه ورزی جدی یاری رسان باشد. 24 آذر 1402 ادامه دارد... 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅تبلیغات دینی و مخاطبان کم پیدا در مناسبت هایی چون ، آن دسته از زنان و دخترانی راکه نسبت به دیدگاه اسلام درباره زن و زنانگی یا ابهام دارند نیز مخاطب تبلیغات خود بدانیم و با زبان و منطق مناسب با آنها وارد شویم. تحولات چنددهه اخیر، ازجمله در زمینه فضای مجازی، برخی از چیزهایی را که ما بدیهی می دانیم برای آنها محل تردید کرده است. حسینعلی رحمتی 26 آذر 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
امروز یکی از دوستان چند کتاب را نشانم داد و گفت از «امانت باغ ملک» در تهران امانت گرفتم. انگونه که در صفحه اینستای این مرکز گفته شده، صاحب آن به یاد والدینش این مرکز را راه اندازی کرده و به افراد ساکن تهران و شهرستان چند نسخه کتاب به امانت میدهد بدون اینکه هزینه یا سند و مدرکی بگیرد. هم نفس کار بسیار ارزشمند است و به گسترش کتابخوانی کمک می کند، هم رایگان بودن، هم اعتمادی که به مخاطب کرده. خدا خیرش دهد و ان شاالله شاهد ازدیاد این کارهای زیبا باشیم. بد نیست اگر هر کدام از ما هم با هدیه کتابی به گسترش این فعالیتها کمک کنیم. کمترین فایده این کارها این است که بهانه را از کسانی که می گویند توان خرید کتاب نداریم می گیرد. حسینعلی رحمتی ۲۷ آذر ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 دو فصلنامه؛ علوم اسلامی و انسانی دیجیتال برگزار می‌کند: ♨️ فراخوان مقاله ⬅️برخی محورهای فراخوان: ●مبادی نظرب علوم اسلامی و انسانی دیجیتال ●استخراج و رده‌بندی اطلاعات و موجودیت‌های علوم اسلامی و انسانی ●متن‌کاوی داده‌کاوی، تحلیل کلان داده و اطلاعات شبکه ای ●سامانه‌های مشابه یابی و پیشنهاد دهنده محتوا 📆 مهلت ارسال آثار: ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 جهت اطلاع از سایر موضوعات فراخوان کلیک کنید 👣 هوش مصنوعی و تمدن اسلامی را دنبال کنید با شناسه 👈 aiis_ir
فصلنامه مطالعات اخلاقی دانشگاه قم مقاله می پذیرد. سایت مجله: https://jes.qom.ac.ir/
سنخ‌شناسی فعالیت روحانیون شیعۀ ایرانی در اینستاگرام،نویسندگان:عبدالله بیچرانلو،علی مومنی. 🔻به دوستان طلبه مطالعه این مقاله که نگاهی آسیب شناسانه دارد پیشنهاد میشود.کاهش فعالیت روحانیون در ایام ،و تاثیر فعالیت در اینستا برروی هویت طلبگی آنها از جمله نکات قابل تامل مقاله است. https://jisr.ut.ac.ir/article_93673.html
💢نجات از دست خود اینکه چرا دستگیر شد و آینده اش چه می شود را نمی دانم، ولی معتقدم تا اینجا یکی از منافعش این بوده که او را از دست نجات دادند. های حاشیه_زی پس از مدتی در دامِ خودساخته گرفتار، و مقهور لبه دیگر شمشیر در فضای مجازی می شوند. 📌البته او فقط یک نمونه است. هم اکنون در فضای مجازی، به ویژه پلتفرم های تصویر محوری چون اینستاگرام، دختران و پسران زیادی هستند که هرکدام مستعد تبدیل شدن به تتلو هستند. قبل از این که دیر شود آنها را دریابیم.... اما سوال این است: برای این کار چه باید بکنیم؟ حسینعلی رحمتی 28 آذر 1402 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
هدایت شده از  کافهـ اخـــلاق ◾
عالم دین تلاش می کند بگوید در هر شرایطی، زیست دینی و معنوی ممکن است، روانشناس تلاش می کند انسان ها را به این باور برساند که در هر شرایطی باید انسان سالمی باشند و سالم زندگی کنند، و اخلاق کاربردی می‌خواهد به بشر بگوید که در هر شرایطی، زیست اخلاقی و درست میسر است بلکه ضروری است. اما به رغم این هدف ثابت، رویکردهای گوناگون عالمان اخلاق در اخلاق هنجاری، بر رویکردشان در اخلاق کاربردی نیز سایه انداخته و نتایج مختلفی را رقم زده است. این اختلاف رویکردها در جامعه علمی ایران نیز چند دهه است که به چشم می‌خورد تا اینکه دغدغه‌مندان رویکرد اسلامی را به تکاپو انداخته است که: آیا اخلاق کاربردی دانشی وارداتی است و با داشتن اخلاق عملی در سنت اسلام از آن بی نیازیم یا آنکه می‌توان آن را در حل مسائل جامعه کنونی کارآمد دانست؟ 📯پاسخ آن، فردا ساعت ۱۳ ان شاء الله https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
⭕️کمتر ز ربات نیستی.... یک ربات پس از درس گرفتن از اشتباهات خود و حتی تلاش برای تقلب در بازی، با موفقیت توانست یک تیله را پس از صرف ۶ ساعت به خط پایان برساند، زمانی که کمتر از رقیبِ انسانی بود. 👋در زمانه ای که ربات ها از اشتباهات خود درس میگیرند ولی انسانها نه، باید در ادعای انسان بودن خود کمی تا قسمتی تجدید نظر کنیم. حسینعلی رحمتی ۲۹ آذر ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
این پیام در یکی از گروه ها کلی موجب بحث شد که چرا به مخاطب توهین کردید و.... بعد معلوم شد غلط تایپی است و می‌خواسته بنویسد «خود تحقیر»، ناخودآگاه کلمه «خودت» تایپ شده. خلاصه، فضای مجازی دنیای عجیبی است. دست کم هر پیام را قبل از ارسال یک بار بخوانیم.
🍉دوگانه سازی های خطرناک به مدد هنر و خردمندی ایرانی مناسبت هایی چون نوعا همراستا با ارزش های دینی جامعه ما تعریف شده است. شاهد مدعا این که در شب یلدا به ی تفأل میزنند که قرآن را در «چارده روایت» می خواند و می گوید: «هر چه كردم همه از دولت قرآن كردم». 👋از این رو هرگونه دوگانه اندازی و ایجاد تقابل بین فرهنگ دینی و ملی ایرانیان جز فرسودن هر دو سرمایه و ایجاد شکاف اجتماعی در جامعه ثمری ندارد. حسینعلی رحمتی ۳۰ آذر ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
یک : اگر بدانید پدر یا مادر پیرتان که بیمار است امکان خوب شدن ندارد و رو به موت است چه می کنید؟ آیا به او خبر تا اگر کار نکرده ای دارد انجام دهد و روزهای باقی مانده را هرجور دوست دارد بگذراند، یا خبر تا مبادا روحیه اش را از دست بدهد، یا رنج بیشتری ببیند و یا حتی شاید زودتر فوت کند؟ حسینعلی رحمتی ۱ دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد