11.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧑🌾کار با نسل جدید برای همه سخت است
چالش ارتباط با #نسل_جدید مختص کسانی چون #طلبه ها نیست.وسعت وسرعت #تحولات_نسلی بگونه ای است که هرکه بخواهد برای این نسل محتوا تولید کند یاتصمیم بگیرد باچالش مواجه است.لذا همگان بایدبرای حل آن همفکری و همکاری کنند.
(بشنوید سخنان آقای طهماسب را که سال ها برای کودکان برنامه ساخته).
حسینعلی رحمتی
۳ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📚 #معرفی_کتاب
فناوری اطلاعات و فلسفه اخلاق
جرون هوون و جان وکرت
ترجمه پریسا امیریفرد
نشر جهاد دانشگاهی
چاپ اول۱۴۰۳
قطع رقعی
۳۰۷صفحه
۲۷۸۰۰۰تومان
✍🏼کتاب حاوی مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف درباره ابعاد و زوایا و برخی از چالش های اخلاقی مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات در دنیای امروز است.
🔹چرا خداگرایان و مبلغان دین باید بیش از دیگران کتاب های مربوط به الحاد را بخوانند؟
گرچه تفکرات دین ستیزانه در طول تاریخ وجود داشته ولی امروزه به مدد فضای مجازی در مقیاسی وسیعتر و روش هایی جذاب تر معرفی می شود. به علاوه که روش ومنش خداناباوران هم تا اندازه ای تغییر کرده تا جایی که آن را #الحاد_مدرن نامیده اند.
از این رو روحانیون و دیگر مبلغان دین باید با مبانی، اصول و مدعیات این الحاد آشنا باشند، آنها را نقد کنند، و از همه مهم تر آن را با زبانی قابل فهم برای نسل جدید بیان کنند.
با توجه به #تحولات_نسلی در جامعه ایران، اگر برای این کار از نظرات متفکران غیرایرانی استفاده شود امکان پذیرش آن از سوی برخی جوانان بیشتر است.
📌پ ن:برای آگاهی از الحاد مدرن و نقد آن به کتابهایی که در تصویر مشاهده میکنید و آثار مشابه آنها می توانید مراجعه کنید.برای یک تعریف ساده از الحاد مدرن، مطلب کوتاه زیر را بخوانید:
https://iict.ac.ir/1399/10/elhaad/
حسینعلی رحمتی
4 مرداد 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️خانم ها! مشارکت در انهدام خویشتن چرا؟
تهیه ویدیوهای تبلیغاتی برای شبکه های اجتماعی توسط خانم ها یا با حضور خانم ها در سال های اخیر بسیار زیاد شده، اما این کار چنانچه با مراعات اصول اخلاقی و ملاحظه هنجارهای فرهنگی و ظرفیت های عُرفی جامعه ما انجام نشود، در نهایت به ضرر خود خانم ها تمام خواهد شد. این کارها گرچه برای صاحبان تبلیغات سود و منفعت دارد ولی موجب تحقیر و تمسخر خود زنان و دختران و مخدوش حرمت و کرامت انسانی آنها می شود.
🔹 هرچند مردانی که اقدام به ساخت چنین ویدیوهایی می کنند کارشان غیراخلاقی است ولی خانم هایی که به جای اعتراض، در تهیه این برنامه های تبلیغاتی به هرصورت همکاری می کنند بیشتر سزاوار سرزنش هستند، چرا که به دست خود زمینه توهین و تحقیر خود را فراهم می کنند، و با اصلاح شعر ناصر خسرو باید به آنان گفت:
چو تو خود کنی اختر خویش را بد
مدار از دیگران چشم نیک اختری را
(ویدیو: خانمی که رفتارهای تبلیغاتی غیرمتعارف یکی از آقایان در فضای مجازی را تقلید می کند.)
حسینعلی رحمتی
۶ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔸قسمت سوم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش اول)
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
.
♨️ دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔸قسمت سوم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش اول)
✍🏼حسینعلی رحمتی
این که بهترین شیوه برخورد با تغییرات معرفتی، اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی نسل جدید چیست مهم ترین سوالی است که باید برای همه دغدغه مندان اخلاق و فرهنگ و نسل جوان در جامعه امروز ایران مطرح باشد. با اعتراف به این که پاسخ آن چندان ساده و خطی و سرراست نیست، راهکارهای زیر پیشنهاد می شود تا با همفکری دیگران اصلاح و تکمیل شود:
🔻1. پذیرش تحولات به عنوان یک واقعیت:
سوای از این که با رفتارهای نسل جدید موافق باشیم یا نه، با توجه به قرائن و شواهد فراوان باید بپذیریم که این تغییر و تحولات وجود دارد و هر چه جلوتر می رویم بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. پذیرش واقعیت موجب می شود که در صدد بررسی و تحلیل آن برآییم و به دنبال چاره باشیم. تجربه چند دهه گذشته نشان داده که غفلت یا تغافل از این تغییر و تحولات، یا برخوردهای یک طرفه و غیرواقع بینانه یا صرفا سلبی با آنها نه تنها مانع تداوم شان نمی شود، بلکه ما را از اقدام به موقع و موثر هم باز می دارد.
سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی، در کنار گسترش روزافزون فضای مجازی در زندگی نسل امروز، در ایران هم مثل دیگر کشورهای جهان سرِ باز ایستادن ندارد. این سخن به معنای آن نیست که باید در برابر آن دچار تسلیم و انفعال شد؛ اتفاقا برعکس، باید بیش از پیش آن را جدی گرفت و نسبت به آن احساس مسوولیت کرد، آن گاه متناسب با شرایط فرهنگی، تاریخی، دینی و اخلاقی و هنجاری جامعه خودمان برای آن چاره جویی کرد.
▪️ اصلا چه بسا بی توجهی ما بزرگترها به این نسل موجب شود که آنان در گفتار و رفتار خود رادیکال تر شوند و سعی کنند با شیوه هایی که بیشتر به چشم می آید در عرصه های عمومی حضور پیدا کنند تا به این «نادیده انگاری» نسل خود اعتراض نمایند. شاید یکی از دلایلی که دختران از بین انواع عزاداری، به حضور در هیات زنجیرزنی علاقه بیشتری دارند همین باشد که دراین نوع عزاداری بهتر می توانند «بودن» خود را به رخ بزرگترها بکشند. اگر این سخن را بپذیریم می توانیم ادعا کنیم که تا اندازه ای هم موفق بوده اند؛ چرا که انتشار ویدیوی حضور بدون روسری آنها در این هیات ها بیشتر دیده شد و درباره اش بحث و گفت و گو گردید، تا مثلا حضور در هیات های سینی زنی یا در صف گرفتن نذری.
🔻2. فهم دقیق و تفسیر درستِ تحولات:
تغییر و تحول در یک نسل تابع عوامل و زمینه های مختلف و نشان دهنده موضوعات متفاوت است. از این رو هنگام بررسی این تحولات بایستی به همه این موارد توجه کرد. در این که بیگانگان و بدخواهان داخلی و خارجی کشور ما دنبال سوءاستفاده از نسل جدید هستند و برای این کار برنامه ریزی و سرمایه گذاری و تبلیغ می کنند تردیدی وجود ندارد. همچنین این احتمال هست که رفتارهای خلاف هنجارهای فرهنگی و دینی برخی نوجوانان و جوانان چه در فضای مجازی چه فضای فیزیکی به خاطر لجبازی با بزرگترها و از سر مخالفت با این هنجارها باشد،و حتی خود فضای مجازی هم در تشدید آنها نقش داشته باشد. طبیعتا باید به این عوامل توجه کرد ولی مهم این است که نباید از احتمالات دیگر غافل شد. از جمله این که حضور آنها با سبکی متفاوت نه از سر دشمنی با دین و فرهنگ و کشورشان، که اتفاقا به خاطر علاقه به اینهاست (و گرنه جاهای دیگر و راه های دیگری هم برای ابراز وجود دارند) چنان که بارها مشاهده شده همین نوجوانان چگونه در عزای حسینی اشک می ریزند، در برگزاری خیمه های عزا و ایستگاه های پذیرایی از عزاداران مشارکت دارند، به احترام ماه محرم یا رمضان شیوه گفتار و رفتار و پوشاک خود را چه در فضای مجازی چه فیزیکی تغییر می دهند، هم چنان به دیدن فیلم و سریال های مذهبی از قبیل «مختارنامه» و «روز واقعه» علاقه دارند، در مراسم اعتکاف شرکت می کنند، به زیارت امکان مقدس مثل حرم امام رضا(ع) می روند، هنگام مشکلات نذر می کنند و صدقه می دهند، ازدواج و طلاق خود را طبق سنت دینی انجام می دهد و ده ها مورد دیگر که نشان می دهد عُلقه و علاقه دینی و مذهبی در بیشتر آنها بسیار قوی است.
▪️بنابراین بایستی از نگاه یک سر بدبینانه و به عنوان «مظنونین همیشگی» به آنها و برچسب ضددین زدن به آنها پرهیز کرد؛ چرا که همین رفتارها می تواند آنها را به دنده لجاجت و تعمد در مخالفت با آموزه های دینی و دین داران بیاندازد یا حتی موجب دین گریزی (و در مواردی، دین ستیزی) آنها شود. روشن است که در این صورت شکاف نسلی عمیق تر، ایجاد ارتباط با آنها دشوارتر، و احتمال گام برداشتن از سوی آنان برای هرگونه حرکت اصلاحی ضعیف تر می شود.
6 مرداد 1403
🔹ادامه دارد
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
.
🟢 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔹قسمت چهارم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش دوم)
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻۳. نگاه فرصت-محور به نسل جدید:
هرگونه مواجهه بزرگترها با تغییر و تحولات هنجاری، دینی، فرهنگی و اجتماعی نسل جدید بستگی دارد به «نوعِ نگاه» آنها به این نسل. بنابراین، بزرگترها چه با گفتار و رفتار این نسل موافق باشند چه مخالف، قبل از هرچیز باید تکلیف خود را در این زمینه مشخص کنند. مانند پدر و مادری که فرزندشان در یکی دو درس نمره قبولی نگرفته است. آنها می توانند او را تحقیر و سرزنش و متهم به سربه هوا بودن و بی عرضه گی کنند و حتی کتکش بزنند، یا این که برعکس، با اشاره به درس هایی که نمره قبولی گرفته به او اعتماد به نفس بدهند، کمکش کنند تا علت نمره نیاوردن را پیدا کند و برای رفع آنها تلاش نماید.
▪️در مسئله تحولات نسلی هم اگر بزرگترها نسل جدید را نسلی نوپا ولی کوشا و در تکاپو بدانند و آنها را به مثابه شهروندان و مدیران، و در واقع سرمایه های آینده کشور تلقی کنند سعی می کنند با نگاه مهربانانه و همدلانه با آنها برخورد کنند و ضمن تاکید بر نقاط قوت شان، از طریق گفت و گوی سازنده و محترمانه ایرادهای آنها را رفع کنند. اما اگر، به ویژه والدین، آنها را نسلی «از دست در رفته»، پررو، و بی حیا بدانند طبیعتا برخوردشان خشن و چالش انگیز خواهد بود؛ یا این که، همان طور که در موارد فراوانی مشاهده شده، نسبت به آنها بی تفاوت می شوند و به حال خود رهای شان می کنند (که این کار هم خطاست و مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت).
🔻۴. دیدن نسل جدید به عنوانِ شهروندانِ «ایرانیِ» جامعۀ «جهانی شده»:
تحولات فکری و فرهنگی جوانان و نوجوانان ما امروزه فقط تحت تاثیر عوامل داخلی نیست (بر خلاف زمان های گذشته که نهادهای درونی مثل خانواده و رسانه رسمی و آموزش و پرورش تاثیر جدی داشتند) بلکه با توجه به عوامل مختلف و به طور خاص فضای مجازی، این نسل از فرایندهای فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی جهان تاثیر می پذیرد. و به هر میزان که استفاده اش از این فضا بیشتر باشد طبیعتا تاثیرپذیری اش هم بیشتر است. فرایندهای جهانی از قبیل «جهانی شدن» و «مدرنیزاسیون» اگر تا چند سال قبل پشت مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ما متوقف می ماند، امروزه به آسانی همه این مرزها را درنوردیده و تا اعماق روستاهای ما رسوخ کرده و نوع نگاه نسل جدید را به موضوعات و مسائل مختلف از قبیل جنسیت، محیط زیست، مراوده با دیگران، نگاه به خویشتن و جهان، و حتی نگاه به دین و دین داری و دین داران تا حدودی تغییر داده است.
▪️در این که برخی از ارزش های مدنظر این فرایندها با هنجارها و ارزش های دینی و اخلاقی و فرهنگی ما سازگار نیست تردیدی وجود ندارد، اما سخن در این است که اولا برای شناخت تحولات این نسل نباید از این عوامل بیرونی غافل شد، ثانیا برای حفاظت از فرزندان مان در برابر امواج آن باید برنامه ریزی و تلاش کرد. این کار نیازمند آگاهی دقیق و عمیق از مبانی، زمینه ها، عوامل، تاثیرات و ابعاد و زوایای گوناگون این فرایندها است. و انجام آن از عهده یک نفر بیرون است و نیازمند کار جمعی است. همچنین لازم است ذیل یک الگو / مدل و کلان پروژه (مثلا
نسبت سنت و مدرنیته) تعریف شود. بدون شناخت این عوامل بیرونی، طبیعتا فهم منطق و زمینه بسیاری از رفتارهای نسل جدید به طور دقیق ممکن نخواهد بود. ۷ مرداد ۱۴۰۳ 🔹ادامه دارد قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم .