eitaa logo
| اندکی اندیشه |
291 دنبال‌کننده
572 عکس
103 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️پدر امروزی و شغل دخترش پدر سنتی نوعا کارها را مردانه / زنانه می دید و از نگاه او کسی بود که اگر می خواهد بیرون خانه کار کند شغلی زنانه داشته باشد، ولی برخی دختران امروزه بااین مخالفند وشغل هایی را انتخاب می کنند که تا پیش از این در جامعه ما مردانه محسوب می شد. 👋🏽فعالان عرصه دین،فرهنگ و جامعه ازریشه یابی وبررسی این نبایدغافل شوند. فضای مجازی در این ماجرا چه نقشی داشته است؟ حسینعلی رحمتی 8 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🗣گفت وگو نیست؛ پرامپت است🗣 آنا واینر در مقاله خود به نکته مهمی اشاره می کند: آنچه بین ما و چت بات ها اتفاق می افتد نیست، و لذت گفتگو را به ما نمی چشاند. انسان ها با چت‌بات‌ها عملاً صحبت نمی‌کنند؛ بلکه به آن می‌دهند. پرامپت یعنی برنامه را به طور سنجیده هل‌دادن و ترغیب‌کردن به‌سمت نتایج مشخص. (واینر، آنا، «در چت‌کردن چیزی جادویی وجود دارد که هوش مصنوعی چیزی از آن نمی‌داند»، مجله ترجمان، ش29.) مقاله را در اینجا بخوانید: B2n.ir/a58234 حسینعلی رحمتی 8 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔻موضوع: «گادفادر یا گودفادر»؟: پدر آرمانی دختران نسل فضای مجازی 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه بیست و نهم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی (استادیار گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 📆 زمان: پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ (روز هفدهم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403 @harahmati
♨️چکِ سفیدامضا ممنوع عصر فضای مجازی هم دخترش است هم او. کارهای درست او در این فضا را تایید و پشتیبانی میکند، ولی درباره کارهای نادرستش به او تذکر می دهد، درعین حال درکنارش هست که خطایش را اصلاح کند، تا از مزایای این فضا بهره مند و از آسیب هایش در امان بماند. حسینعلی رحمتی 10 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ تیرِ دعا در کمانِ اجابت... آدمی این غافل از سحوری اسحار و مکاید ایام، در شب قدر، شرمگین بود وسرافکنده. از محضر دلدار فرصت خواست مگر که ازسیاهی پرونده خود بکاهد وتقدیر خویش از سر نویسد. ✅ شاهدان،سخن به نزد یار بردند و او را به لیالی قدر سوگند دادند بااین امید که ابر رحمتش باران شود و زخم ناسور گناهان با نام شفابخشش التیام پذیرد. حسینعلی رحمتی 10 فرودین 1403 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 مناسبت های دینی؛ سرپُل ارتباط با نسل جوان سخنی چند با دوستان عزیز طلبه درباب مدیریت منبر ✍🏼حسینعلی رحمتی ✅ در مناسبت های دینی از قبیل شب های قدر و روزهای عاشورا و تاسوعا معمولا حضور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در مساجد و تکایا بیش از دیگر ایام است. و چه بسا افرادی که در طول سال فقط در این مناسبت ها در مسجد حاضر می شوند و پای منبر روحانیون می نشینند. از این رو چنین مواقعی یک فرصت استثنایی محسوب می شود که مبلغان دین باید از آن به بهترین وجه استفاده کنند. این کار امکان پذیر نیست مگر با «مدیریت منبر». در غیر این صورت مبلغ و مخاطب هر کدام در یک دنیای جداگانه سیر خواهند کرد و «ارتباط» که نخستین شرط موفقیت در تبلیغ است شکل نخواهد گرفت. به هرحال، لازمه مدیریت منبر آن است که طلاب و روحانیون به چند نکته مهم توجه کنند: 🔻1. زمان شناسی طلاب باید بدانند که امروزه عصر فضای مجازی و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است و این فناوری ها اطلاعات درست (و نادرست) بسیاری را درباره دین و دینداری و دین داران در اختیار جامعه قرار داده است. طبیعتا مخاطبی که در این زمان زیست می کند از مبلغان دینی انتظار دارد که متناسب با این تحولات و این آگاهی های جدید با او سخن بگویند. 🔻2. مخاطب شناسی مبلغ دینی باید بداند که که مخاطبی که پای منبر او نشسته از نظر بینش، منش و کنش دینی با مخاطب ده یا حتی پنج سال گذشته او هم فرق بسیار کرده است. بنابراین، در منبر خود باید مباحث و موضوعاتی را مطرح کند که برای چنین مخاطبی (بسته به سن و جنسیت و فرهنگ و تحصیلات) دغدغه محسوب می‌شود. مبلغ باید از «چشم مخاطب» به موضوعات و مسائل بنگرد نه از «دیدِ خودش». بی توجهی به این نکته باعث می شود که مخاطب از سخنان مبلغ هیچ استفاده ای نبرد. 🔻3. اولویت شناسی با توجه به مراسم دعا یا مداحی و عزاداری در مناسبت های خاص مثل شب قدر و عاشورا و تاسوعا، طلبه فرصت زیادی برای صحبت ندارد. از این رو باید «مهم ترین» و «بااولویت ترین» موضوعات مورد نیاز مخاطب را مطرح کند. برای این کار باید از قبل مطالعه و تامل و با اهل فن مشورت کند. حتی از خود جوانان (مثلا از طریق فضای مجازی) مشورت بخواهد و آنان را در فرایند تبلیغ مشارکت دهد. 🔻4. روش شناسی با توجه به تحولاتی که تحت تاثیر عواملی چون فضای مجازی در جامعه ما به طور کلی و در نوجوانان و جوانان (اعم از پسر و دختر) به وجود آمده است، با این نسل باید با زبانی نسبتا متفاوت از نسل گذشته سخن گفت. این نسل پرسش گر است و به راحتی قانع نمی شود، دلیل طلب است، در بسیاری از موضوعات دینی برایش سوال و شبهه و تردید وجود دارد، و از تبیین و تبلیغ خردورزانه و عقلانی دین بیشتر استقبال می کند. از این رو مبلغ دینی باید بیش از گذشته به این دستورالعمل قرآنی عمل کند که می گوید: «با حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن»‌ مردم را به سوی خداوند دعوت کنید. در کنار این ها، برخورد مبلغ دین باید همراه با مهربانی و شفقت و با لحن ملایم و مودبانه باشد. جوانان امروز از منبر و منبری ای که با طعن و کنایه یا خدای ناکرده تحقیر و تمسخر با آنان برخورد کند سریعا فاصله می گیرند. 🔻5. برنامه ریزی لازمه عمل به آن چه گفته شد این است که طلاب و روحانیون مسئله تبلیغ را بسیار بیش از گذشته جدی بگیرند، از قبل درباره محتوا و شکلش مطالعه و تامل و مشورت داشته باشند، برای شیوه اجرایی اش با افراد متخصص مشورت کنند، و همان طور که به نقش فضای مجازی در تحولات فکری و دینی نسل امروز توجه دارند، از همین فضا هم برای ارتباط قبل از تبلیغ، حین تبلیغ، و پس از تبلیغ به بهترین وجه استفاده کنند. این فرصت و ابزار بسیار عالی است که در طول تاریخ برای اولین بار در اختیار مبلغان دینی قرار گرفته است و عدم استفاده از آن نوعی کفران نعمت محسوب می شود. ✅مخلص کلام با توجه به آن چه گفته شد، هنر یک مبلغ آن است که مناسبت های دینی را به «حلقه وصل» و «نقطه اتصال» مخاطب با منبر دینی تبدیل کند و به گونه ای عمل نماید که این اتصال و ارتباط در طول سال تداوم پیدا کند. آن هم در زمانه ای که عوامل و زمینه های جذاب برای دورساختن جوانان از مسجد و منبر بسیار زیاد است. 11 فروردین 1403 19 ماه مبارک رمضان 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
⚫️در رثای امام اخلاق و عدالت - ای کاش این سحر، ز صبوحی حذر کُنَد / یا اینکه در- به رويِ تو- خود را سِپر کُنَد -امشب نماز را به فُرادا اقامه کُن / تا قاتل از نماز جماعت حذر کُنَد -بيدار كُن تمامِ جهان را، به غيرِ او / بگذار با خيالِ تو در خواب، سَر كُنَد -بيدار شد كه در صفِ پُشتِ تو ايستَد / تا صف به صف، ملائكه را دَر به دَر كُنَد -ای ماهِ سر به مُهر، سر از سجده بر مدار / پشتِ سرت کسی است که شقُّ القمر کُنَد -اين معجزات، آيَتِ پيغمبري نبود؟ / داد از كسي كه بر دِلِ شيطان نظر كُنَد -محراب، در تلاطُمِ خونابه غرق شد / خورشيد خون گِريست، كه شب را سَحر كند (محمود حبیبی)
💢شهروند مسوولیت پذیر؛ متخصص مدیریت مناسبت های ملی و دینی ✍🏼حسینعلی رحمتی 🔻1. تا آن جا که به یاد دارم از قدیم در شهرمان رسم بود که اگر می خواستند مثلا عروسی بگیرند و یکی از همسایه ها یا حتی بستگان یکی از همسایه ها فوت می کرد، صاحبان مجلس برای مراعات آنها یا مراسم را به تاخیر می انداختند یا محل برگزاری را تغییر می دادند. این سنخ مدیریت در مواردی که مناسبت های دینی با ملی هم زمان می شد، مثل نوروز با شب های قدر یا عاشورا و تاسوعا، به طور جدی تری اِعمال می شد؛ به گونه ای که مردم معمولا در محرم و صفر از برگزاری مراسم شادی چون عقد و عروسی پرهیز می کردند و آن را به ماه های شادتر مثل ربیع الاول موکول می کردند. این روال هنوز هم در شهر خودمان هم در شهرهای دیگر کم و بیش وجود دارد و مردم چنین مراعات هایی را نه وظیفه قانونی که وظیفه اخلاقی و دینی خود دانسته و می دانند و با رضا و رغبت انجام می دهند. 🔻2. در سال های اخیر هرگاه مناسبت های دینی و ملی هم زمان می شود بحث چگونگی مواجهه با آنها نیز تند می شود و معدودی از افراد به بهانه دفاع از یکی و مخالفت با دیگری، شهروندان را به سوی دوگانه خطرناک «یا ایرانی یا مسلمان» سوق می دهند. فراگیری فضای مجازی هم به این بحث ها دامن می زند. برخلاف گذشته، امروزه اگر این مسئله چه از سوی نهادهای حاکمیتی، چه نهادهای دینی و چه از سوی خود مردم به درستی مدیریت نشود می تواند موجب چالش های جدی فرهنگی، دینی، اجتماعی و حتی امنیتی شود و همزیستی اجتماعی را با خطر مواجه کند. 🔻3. در جامعه ما افراد از نظر تقید به مناسک دینی یا تعلق خاطر به آداب و رسوم ملی یک دست نیستند و طیفی را تشکیل می دهند که یک سرِ آن طرفداران سینه چاک آیین های ملی هستند و سرِ دیگر آن مدافعان پرشور مراسم مذهبی. هریک از این دو با یکدیگر به شدت مخالف اند و به طرد و تحقیر و (گاه) تمسخر دیگری می پردازند. اما در وسط این طیف اکثریت افراد جامعه هستند که با فرهنگ دینی و ملی خود بر سرِ مهر هستند و بین آنها لزوما تعارضی نمی بینند. اینان را می توان شهروندان مسوولیت پذیری دانست که امروزه چه در فضای مجازی چه فیزیکی نقش موثری در مدیریت ماجرا ایفا کرده اند و نگذاشته اند گُسل های مربوط به این موضوع فعال شود. 🔻4. با توجه به آن چه گفته شد، نهادهای دینی یا حاکمیتی که قصد ورود به موضوع مناسبت های دینی و ملی را دارند باید بسیار سنجیده عمل کرده و طیف بندی بالا را در نظر بگیرند. آنها باید روی طیف میانه ای که در بالا گفت شد حساب باز کنند و به کمک آنها مانع از شکل گیری تعارض دین و ملیت شوند، که این به ضرر هر دو است. برای این کار باید در کنار فعالیت های تبلیغی و ترویجی خود،‌ به خرد جمعی و مشارکت این طیف که اکثریت مردم را تشکیل می دهند اعتماد کنند و از آنها یاری بخواهند و مدیریت کار را به آنان واگذار کنند. این مشارکت موجب مسوولیت پذیری اکثریت شهروندان می شود و آسیب ها و پیامدهای آن را به شدت کاهش می دهد. 🔻5. شهروندان مسوولیت پذیر لنگر تعادل جامعه و ضامن حفظ همزیستی و انسجام اجتماعی هستند. شهروند مسوولیت پذیر چه در اجرای آیین های ملی و باستانی و چه در برگزاری مراسم دینی، مراعات هم وطن خود را می کند. به عنوان مثال،‌ در هم زمانی سیزده فروردین با روز شهادت امام علی(ع) اگر هم به دامان طبیعت رفت از انجام رفتارهایی که بیان گر بی توجهی یا بی اعتنایی به ایام شهادت آن امام است خودداری می کند. 6. چه برای تربیت شهروند مسوولیت پذیر، چه برای بهره گیری از توانمندی های او بایستی از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. شهروند ایرانی در طول تاریخ نشان داده که در مجموع طبعی متعادل و مسوولیت پذیر دارد. و همین موجب شده که همواره چه در سور و سوگ چه در همزمانی مناسبت های دینی و ملی اش ماجرا را به خوبی مدیریت کند. فقط باید سطح آگاهی شهروندان را بالا برد. این، مسوولیت سترگ کسانی است که دل در گرو اعتلا و سربلندی «ایرانِ اسلامی» دارند؛ آن هم در این مقطع مهم تاریخی. 13 فروردین 1403 21 ماه مبارک رمضان 1445ق 👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️از نان شب واجب تر امام علی(ع) می فرماید کسی که آگاه به زمان باشد از تحولات آن غافلگیر نمی شود. اگر درصدد کار فرهنگی و تبلیغی با هستید از نان شب واجب تر است که مسئله در جامعه امروز ایران را جزو خود قرار دهید که عدم فهم درست آن،پاشنه آشیل ارتباط با این نسل است. 👋🏽دراین زمینه تا به حال چقدر مطالعه کرده اید؟ حسینعلی رحمتی 14 فرودین 1403 ☔️ اندکی اندیشه ضرر ندارد
☔️ چرا حرف مان را نمی شنوند؟ به تغییر و تحولات معرفتی، فرهنگی، ارزشی و اجتماعی توجه نداریم. متوجه نیستیم. از این رو نمی‌توانیم «منطق» رفتارهای آنها در فضای مجازی و فیزیکی را درست درک و تحلیل کنیم. در نتیجه، باآنها شکل نمیگیرد وراهکارهایی که ارایه می‌کنیم نوعا از سوی آنها مورد استقبال واقع نمی‌شود. حسینعلی رحمتی 15 فرودین 1403 ☔️ اندکی اندیشه ضرر ندارد
🎼ذائقه موسیقایی، تحول ارزشی یکی از راه های شناخت توجه به تغییر جوانان و نوجوانان است. توجه کمتر به موسیقی سنتی، و استقبال از سبک های جدید موسیقی ایرانی و غیرایرانی مثل ، نشانه هایی از این تغییر است. 👋🏽نکته مهم البته بررسی نسبت این تغییر ذائقه با تحولات نسل جدید و چگونگی مواجهه معقول با آن است. حسینعلی رحمتی 16 فرودین 1403 ☔️ اندکی اندیشه ضرر ندارد