eitaa logo
| اندکی اندیشه |
352 دنبال‌کننده
717 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺عید سعید قربان بر آنان که کرامت انسانی خویش را به پای فناوری قربانی و در فضای مجازی هم اخلاق را مراعات می کنند مبارک باد حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️از اون والدین تا این والدین فضای مجازی نه تنها روی زندگی فرزندان که روی زندگی هم تاثیر گذاشته و نگرش های فرهنگی و سامانه ارزشی و هنجاری آنها را به طور جدی تغییر داده است. کسانی چون و مبلغان دین و فعالان فرهنگی و سیاسی جامعه اگر منطق این را درک نکنند نمی توانند با این والدین وارد ارتباط و شوند؛ همانطور که با فرزندانشان. حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🧐تو فارسی می گویی، او عربی می فهمد از خواستم تصویری طراحی کند درباره «ممنوعیت غذا دادن به سگها و گربه های بیابانی» و ایشون هم این تصویر را کشید. سوال: چرا این فرد (که در حال کمک به حیوانات است) را با لباس کشیده، در حالی که از او چنین چیزی را نخواسته بودم و زبان درخواستم هم فارسی بود؟ (بگذریم از کشیدن ماهی در هوا و ماه در وسط روز). پاسخ: به احتمال خیلی زیاد، او به خاطرشاهبت دو زبان، فارسی را با عربی اشتباه گرفته و براساس فضای عربی به آن جواب داده است. 📌نکته: همه پاسخ های هوش مصنوعی در معرض چنین خطاهایی است. این احتمال را جدی بگیرید و قبل از هرگونه یا فعالیت براساس آنها، ابتدا عقل مبارک را به کار بیاندازید و پاسخ ها را کنید تا مبادا از مسیر و عدالت خارج شوید. حسینعلی رحمتی ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢انتخابات و تحولات نسلی در خانواده مسوولین یکی از نکاتی که در این بیش از گذشته به چشم می آید ورود کاندیداها به عرصه فعالیت های سیاسی است. سوای از این که با دیدگاه های آنها موافق باشیم یا نه، این موضوع ارزش آن را دارد که از منظر مورد بررسی قرار گیرد. بخصوص که با توجه به شیب و اجتماعی در جامعه ما، به احتمال زیاد در آینده این گونه حضورها بیشتر خواهد شد؛ چه در فعالیت های انتخاباتی چه در دیگر عرصه های سیاسی و اجتماعی . (تصویر دختران آقایان پزشکیان، قالیباف، و پورمحمدی) حسینعلی رحمتی ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟢 پیوست اخلاقی؛ برنامه مهجور نامزدها، و مطالبه مغفول شهروندان افرادی که خود را برای حضور در پست های مدیریتی و سیاستگذاری جامعه نامزد می‌کنند قاعدتا باید از فرصت های پیش از انتخابات استفاده کرده و برنامه ها و سیاست های آینده خود را در زمینه های مختلف اعلام کنند تا انگیزه شهروندان برای رای دادن به خود را تقویت کنند. اعلام برنامه ها و سیاست ها البته امری است درست و لازم، ولی در بین همین میزانی هم که آنان در سخنرانی های انتخاباتی خود اعلام می‌کنند جای خالی یک به صورت جدی احساس می شود. به عبارت دیگر، هر چند نامزدها مثلا اعلام می‌کنند که برای بهبود وضعیت اقتصادی جامعه یا ارتباط با کشورهای دیگر چه برنامه هایی دارند ولی درباب این برنامه ها نه از سوی شهروندان مطالبه ای انجام می‌شود نه خود نامزدها توجه چندانی به آن می‌نمایند. از این رو می‌توان اخلاق را مطالبه مغفول شهروندان و برنامه مهجور نامزدها نامید. (بخشی از یادداشت نگارنده در سال 1392 با کمی تغییر) حسینعلی رحمتی 31 خرداد 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀دانشجوی معظم، طلبه گرامی ▪️مقاله ای که ازمنظر فقهی، روانشناختی و مانند آن نوشته اید با افزودن چند اصطلاح اخلاقی، تبدیل به مقاله_اخلاقی نمی شود. آن را برای مجلات تخصصی اخلاق نفرستید. ▪️برای استخراج مقاله از پایان نامه، مطالب را از پایان نامه کپی پیست نکنید، محتوارا از آن بگیرید ولی مقاله را به چشم یک اثر مستقل ببینید و ساختار خاص آن را مراعات کنید. ▪️قبل از ارسال مقاله، آن را چندبار مطالعه کنید.کثرت اغلاط ویرایشی و نگارشی، هم خود شما هم مقاله تان را در چشم ارزیاب ضعیف جلوه می دهد. حسینعلی رحمتی 1 تیر 1403 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔸بیستمین شماره از فصلنامه علمی - پژوهشی "اخلاق پژوهی" منتشر شد. 🔹بیستمین شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی "اخلاق پژوهی" ویژه پاییز 1402، به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث و سردبیری حجت الاسلام دکتر هادی صادقی از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر شد. 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 👇 1. معیارهای مرزبندی اخلاقی دو مفهوم حُسنِ ظن و ساده‌لوحی بر اساس آموزه‌‌‌‌‌‌های اخلاق اسلامی ✍️ محمد جواد فلاح / هادی خوشنودی 2. آموزه‌های اسلامی دربارۀ حقوق حیوانات در مواجهه با دیدگاه پیتر سینگر ✍️ناصر جعفری پور / علیرضا آل بویه 3. تحلیلی از قاعدۀ اخلاقی کتمان اسرار معنوی و مستثنیات آن در آئینۀ مستندات قرآنی ✍️مهدیه سادات مستقیمی / نسیم سادات مرتضوی 4. جایگاه اخلاقِ مدارا با فراگیران و بررسی مؤلفه‌های آن در تربیت قرآنی با تأکید بر نقش اسوه‌ای انبیای الهی ✍️عباس توان / معصومه حافظی 5. تبیین و تحلیل رابطۀ اخلاق و قدرت در سیرۀ اجتماعی رسول اللّه (ص) ✍️بهادر شهریاری / آرمان فروهی 6. بررسی تطبیقی کُدهای اخلاقی حریم ‌‌خصوصی در نهج‌‌البلاغه و فضای مجازی ✍️مهدیه اسماعیلی / حمید حمیدیان / احمد زارع زردینی ◀️ ادامه خبر 👇👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77055 @quran_hadith
«اخلاق و فناوری اطلاعات» نام مجله ای است که انتشارات معروف springer از سال 1999 منتشر می کند، ومقالات آن موضوعات متنوعی در اخلاق فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی را در بر میگیرد.اگر از اخلاق پژوهان یا علاقه مندان به این عرصه هستید هرازگاهی سری به این مجله بزنید.هم با موضوعات جدید آشنا می شوید هم روش بررسی اخلاقی موضوعات نوپدید را فرا می گیرید. نام مجله: Ethics and Information Technology آدرس مجله و آرشیو آن همراه با امکان جستجو: https://journals.scholarsportal.info/browse/13881957 حسینعلی رحمتی ۲ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🧠نیورالینک؛ پیوند عصب آری، اخلاق چه؟ «نولاند آرباو» اولین انسانی که تراشه مغزی را دریافت کرده می‌گوید هکرها احتمالاً بتوانند با دسترسی به این تراشه، داده‌های مغزی او را ببیند یا حتی مکان‌نمای کامپیوترش را کنترل کنند. 🔻حدود دو سال قبل در یادداشتی گفتم: فناوری هایی چون نیورالینک در کنار مزایای فراوان و غیرقابل انکاری که دارند می توانند موجب برخی شوند. از این رو هم‌زمان با تلاش دانشمندان برای توسعه این فناوری ها، فیلسوفان اخلاق هم باید پا به پای آنها تلاش نمایند و برای این چالش ها چاره اندیشی کنند. حسینعلی رحمتی ۳ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🖍ویرایش پیام ها در شبکه های اجتماعی اخلاقا درست است؟ گاه بعد از انتشار یک پست در شبکه های اجتماعی مجبور می شویم تغییراتی در آن اِعمال کنیم. این کار به ظاهر ساده می تواند از نظر اخلاقی درست یا نادرست باشد؛ بنابراین نباید آن را ساده گرفت. اگر متن یا تصویر برای اصلاح یک خطا، جبران حق الناس و پیش گیری از کارهایی چون توهین و تمسخر دیگران و نقض حریم خصوصی باشد اخلاقا قابل دفاع است. اما اگر برای کارهایی باشد که نوعی فریب مخاطب محسوب می شود (مانند مخفی کردن ضعف علمی خود)غیراخلاقی محسوب می شود. 📌اما...در هرصورت، چنانچه ویرایش، تاثیر جدی در تغییر محتوا و مقصود داشته باشد، حتما باید به مخاطب داده شود؛ چه توسط خود فرد چه توسط پیام رسان. حسینعلی رحمتی ۴ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌺 عید غدیر، عید امامت اخلاق بر آنان که هم‌چون ابوتراب(ع) سیاست‌ورزی‌شان در راستای اهداف اخلاقی است و در عرصه سیاست نیز اخلاق را پاس می‌دارند مبارک 🔹امام‌علی(ع): «فَإن کانَ لا بُدَّ مِنَ العَصَبِیه.. فَلیکُن تعصُّبُکم لِمَکارمِ الْخِصالِ و مَحامِدِ الأفعالِ و مَحاسِنِ الأمورِ» «اگر قرار است تعصّبى صورت گيرد بايد تعصّب شما براى اخلاق پسنديده، کارهاى نيک و امور خوب و شايسته باشد. (نهج البلاغه) حسینعلی رحمتی ۵ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 نامه ای به رئیس جمهور عصرِ هوش مصنوعی ✍🏼حسینعلی رحمتی تا چند روز دیگر رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب خواهد شد. از این رو ضمن تبریک پیشاپیش به ایشان، چند نکته را از منظر ارتباط با فناوری اطلاعات و سویه های اخلاقی آن در قالب یک نامه به ایشان تقدیم می کنم: قسمت اول قسم دوم 🌀 متن کامل 6 تیر 1403
💢 نامه ای به رئیس جمهور عصرِ هوش مصنوعی (قسمت ۱ از ۲) ✍🏼حسینعلی رحمتی تا چند روز دیگر رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب خواهد شد. از این رو ضمن تبریک پیشاپیش به ایشان، چند نکته را از منظر ارتباط با فناوری اطلاعات و سویه های اخلاقی آن در قالب یک نامه به ایشان تقدیم می کنم: 🔹رئیس جمهور محترم باسلام، انتخاب شما را تبریک گفته و به عنوان کسی که چندین سال است در زمینه مسائل و موضوعات اخلاقی فناوری اطلاعات به تدریس و تحقیق و تامل اشتغال داشته و طبیعتا جامعه امروز ایران را از این منظر مورد مطالعه و توجه قرار داده، نکات زیر را به محضرتان تقدیم می¬کنم. امیدوارم مفید واقع شود. 🔻1. جامعه امروز ایران، به ویژه نسل جوان (و حتی نوجوان) آن مثل دیگر جوامع، شدیدا وابسته و دل بسته فضای مجازی و اخیرا هوش مصنوعی شده است، به گونه ای که اگر این نسل را «نسلِ شبکه مند» بنامیم اغراق نکرده ایم. نگاهی به دو سه دهه گذشته نشان می دهد که هر چه جلوتر آمده ایم ژرفا و پهنای این وابستگی بیشتر شده؛ و طبیعتا در سال های ریاست جمهوری حضرتعالی بیشتر هم خواهد شد. برای این نسل (شاید برخلاف نسل بزرگترهای شان) این فناوری ها صرفا «ابزار»ی برای ارتباط نیست، بلکه فراتر از آن، «فضا»یی است برای زندگی، کسب و کار، شکل دادن نظام مراوداتی و ارتباطاتی، هویت یابی، آگاهی از / و دلبستگی به هنجارهای جدید و به چالش کشیدن هنجارهایی که نهادهای سنتی مثل دولت و خانواده ترویج می کنند. شما به عنوان بالاترین مدیر اجرایی کشور اگر ابعاد، زوایا، مبانی و منطق و علل و زمینه های گرایش روزافزون این نسل به فضای مجازی را به درستی فهم نکنید طبیعتا در ایجاد ارتباط و همدلی و همگامی با نسل جوان که بخش قابل ملاحظه ای از شهروندان هستند با چالش مواجه خواهید شد. 🔻2. از آن جا که نسل جدید، فضای مجازی را به عنوان زیست جهان و «خانه وجود» ‌خود انتخاب کرده طبیعتا نسبت به سیاست ها و برنامه های مربوط به این فضا که حضرتعالی در تدوین یا اجرای آن نقش دارید، به ویژه مواردی که مربوط به دسترسی یا عدم دسترسی به این فضاست، حساسیت مضاعفی دارد. در نتیجه حتی اگر همه برنامه ها و سیاستگذاری های شما در این زمینه کاملا هم درست باشد تا وقتی که با این نسل به یک «زبان و فهم مشترک» نرسید نباید انتظار پذیرش از سوی آنها را داشته باشید. میزان وقت و سرمایه ای که این نسل برای دور زدن سیاست های مربوط به فیلترینگ هزینه می کند گواهی بر این مدعاست. بنابراین، در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خود درباره فضای مجازی سعی کنید موضوع را «از چشم این نسل» هم ببینید و آنها را در هر مرحله مشارکت دهید. 🔻3. تجربه چند دهه گذشته نشان داده تا وقتی مسئله «اقناع»‌ و «اعتماد» بین شهروند-کاربران فضای مجازی با نهادهای حاکمیتیِ مرتبط با این فضا حل نشود، هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی در این زمینه نه تنها به نتیجه مطلوب نمی رسد، که حتی ممکن است موجب افزایش بدبینی و اصطکاک بین طرفین شود. طبیعی است که نتیجه چنین وضعیتی عدم رضایت طرفین، متضرر شدن کل جامعه، و ناتوانی دولت در رسیدن به اهداف خود است. 🔻4. بدیهی است که فضای مجازی و هوش مصنوعی درکنار مزایای فراوان و غیرقابل انکار خود، بستری برای چالش های اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز هست. شیفتگی به یکی و چشم بستن از دیگری، چه از سوی کاربران باشد چه از سوی مدیران، مانع از یک نگاه «منصفانه» و «واقع بینانه» و در نتیجه، سیاستگذاری درست و برنامه ریزیِ قابل اجرا می شود. طبیعتا ممکن است جامعه مدیران، که عمدتا جزو نسل بزرگترها هستند، و جامعه کاربران، که بخش عمده ای از آنان جوانان و نوجوانان هستند، درباره اصل این کارکرد دوگانه اخلاقی یا مفاهیم و مصادیق آن، همچنین روش مواجهه با آنها با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. پیشنهاد می شود حضرتعالی نگذارید این اختلافات تبدیل به استخوان لای زخم شود، بلکه پا پیش بگذارید و با راه اندازی یک «گفت وگو»ی دوطرفه که مبتنی بر ادراک و احترام و اعتماد متقابل باشد به حل یا کاهش شکاف ایجاد شده مدد رسانید. در این زمینه بهره گرفتن از گروه های مرجع و واسطه که مورد پذیرش طرفین باشد می تواند به شما کمک فراوان نماید. رسانه های رسمی و غیررسمی و از جمله خود فضای مجازی هم می توانند بستر شکل گیری و اطلاع رسانی در این زمینه باشند. 6 تیر 1403 ادامه دارد... قسمت دوم
💢 نامه ای به رئیس جمهور عصرِ هوش مصنوعی (قسمت ۲ از ۲) قسمت اول ✍🏼حسینعلی رحمتی رئیس جمهور محترم! 🔻5. هرچند تغییر و تحولات بین نسلی همواره وجود داشته ولی امروزه به مدد عواملی از جمله فضای مجازی هم فاصله زمانی آن کاهش یافته هم عمق و نفوذ آن بیشتر شده است. با نگاهی به اطراف مان متوجه می شویم که بچه های امروز حتی با بچه های پنج یا هفت سال قبل هم تفاوت کرده اند. این تفاوت فقط در ظواهری چون شیوه حرف زدن و خوراک و پوشاک نیست. تفاوت نگرش نسل پدران (که مدیران جامعه هم جزو آنان هستند) و نسل فرزندان (که کاربران عمده فضای مجازی هستند) نسبت به فناوری اطلاعات منجر به نوعی «شکاف دیجیتالی بین نسلی» می شود و اگر برایش چاره اندیشی نشود به فاصله ارزشی و اخلاقی بین نسلی هم منجر می شود (که تا اندازه ای هم شده است). این وضعیت می تواند برنامه های شما را در حوزه فاوا به چالش بکشد. از این رو بهتر است به عنوان رئیس قوه مجریه از امکانات و موقعیت هایی که دارید (و البته با کمک دیگر قوا و نهادها) برای ترمیم این شکاف اقدام کنید. لازمه این کار آن است که اولا این فاصله نسلی و فناورانه و تحولات فرهنگی و هنجاری و اجتماعی ناشی از آن را به عنوان یک واقعیت بپذیرید و سپس با بهره گیری از افراد صاحب نظر و دل سوز و زمان شناس برای تحلیل و یافتن راهکار برای آنها قدم بردارید. در جامعه ای با مختصات دینی، فرهنگی و اجتماعی کشور عزیزمان ایران، این موضوع ابعاد و زوایای گوناگون و به تبع آن پیامدهای فراوانی دارد که توجه به آن را ضروری می نماید. 🔻6. تربیت اخلاقی جامعه شاید وظیفه اولیه و ذاتی قوه مجریه نباشد ولی عمکرد کلی این قوه و حتی گفتار و رفتار مدیران آن تاثیرات اخلاقی خوب یا بد خود را در جامعه خواهد داشت (به ویژه که در ذیل یک جامعه دینی و نظام اسلامی تعریف می شود). از این رو پیشنهاد می شود هنگام تدوین هرگونه سیاست و برنامه در ارتباط با فضای مجازی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی حتما یک «پیوست اخلاقی» برای آن تعریف کنید و پیامدهای خوب و بد اخلاقی آن را از هر جهت مورد مداقه و بررسی قرار دهید. 🔻7. جامعه امروز ما، به تبع جامعه جهانی، کم وبیش در حال گذر از دوران فضای مجازی به معنای متعارف آن، و ورود به «عصر هوش مصنوعی» است. همان طور که تجربه دو سه سال اخیر نشان داده استفاده از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی به سرعت در کشورمان در حال گسترش است و بی تردید در دوره ریاست جمهوری شما هم این روند ادامه خواهد یافت. کشورهای دیگر با فهم این عصر جدید، در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری های مادی و معنوی فراوانی کرده اند. در کشور ما هم خوشبختانه کارهای ارزشمندی شروع شده است ولی کافی نیست. از این رو از حضرتعالی انتظار می رود ضمن تفطن به شروع این دوران جدید و با عطف توجه به چند دهه آینده، متناسب با اهمیت و ضرورت آن سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های لازم را داشته باشید و افراد و نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در این عرصه را یاری کنید. بخشی از این کار باید ناظر به زمینه سازی برای تحقیق و پژوهش درباره چالش های اخلاقی هوش مصنوعی و چگونگی آموزش و ایمن سازی جامعه در برابر آن باشد. 🟢8. در پایان برای شما در مسوولیت خطیری که بر عهده گرفته اید آرزوی توفیق می کنم و امید چنان دارم که جامعه ما از نظر فعالیت های نظری و تقیدات عملی به اخلاق فناوری اطلاعات سرآمد و الگوی دیگر کشورها شود. 6 تیر 1403
‼️انتخابات و خطر خودفریبی ذهنی ذهن معمولا خبرهایی را که خوشایند انسان است تلقی به قبول می کند و حتی بی دلیل آن را می پذیرد، و خبرهایی که باب طبعش نیست اصل را بر خطا و نادرستی اش می گذارد و در برابر پذیرشش مقاومت می کند؛ در حالی که در هر دو مورد ممکن است واقعیت چیز دیگری باشد. 👈 بنابراین در پذیرش یا رد اخباری که درباره خودمان یا دیگران منتشر می شود مواظب این باشیم و هر خبر را ابتدا کنیم. حسینعلی رحمتی ۸ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
👣تفاوت دو نسل تفاوت نگرش نسل پدران (که مدیران جامعه هم جزو آنان هستند) و نسل فرزندان (که کاربران عمده فضای مجازی هستند) نسبت به فناوری اطلاعات منجر به نوعی بین نسلی شده که اگر برایش چاره اندیشی نشود به و اخلاقی بین نسلی هم منجر می‌شود. این وضعیت می‌تواند برنامه های شما را در حوزه به چالش بکشد. از این رو بهتر است به عنوان رئیس قوه مجریه از امکانات و موقعیت هایی که دارید (و البته با کمک دیگر قوا و نهادها) و استفاده از صاحبنظران باصلاحیت برای ترمیم این شکاف اقدام کنید. حسینعلی رحمتی ۹ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀 الزامات اخلاقی ورود به عصر هوش مصنوعی جناب رئیس جمهور، ازحضرتعالی انتظار میرود ضمن تفطن به اهمیت هوش مصنوعی در زندگی انسان امروز، و جامعه امروز ایران، در این زمینه سیاستگذاری وبرنامه ریزی های لازم را داشته باشید. بخشی از این کار باید ناظر به تحقیق وپژوهش درباره هوش مصنوعی وچگونگی آموزش و ایمن سازی جامعه در عین استفاده از مزیتهای آن باشد. حسینعلی رحمتی ۱۰ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢نامزدان انتخابات و چراغ خاموش رابطه از این به بعد در هر انتخاباتی مثل ریاست جمهوری و مجلس، همه نامزدان و طرفداران شان اگر بخواهند بدنه جامعه،‌ بویژه نسل جوان، را جذب کنند چاره ای جز این ندارند که هنجاری، فرهنگی واجتماعی جامعه و عوامل آن از جمله را به درستی بشناسند.در غیر این صورت، همچنان زبان گفتگو اَلکَن، و چراغ رابطه خاموش خواهد ماند. حسینعلی رحمتی ۱۳ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️کاندیداهای ریاست جمهوری و غفلت از ساکنان «سِکِند لایف» برخی از جوانان امروزه در بستر شبکه های اجتماعی برای خود یک زندگی خاص و زیست-جهانی را تعریف کرده اند که اصول و ارزش های اخلاقی و هنجارهای فرهنگی آن با آنچه توسط نهادهایی چون دولت و خانواده و آموزش و پرورش و رسانه های رسمی ترویج می شود از نظر مفهوم یا مصداق تا اندازه زیادی فرق می کند. 🔻 از این رو همه افراد و نهادهایی که می خواهند در جامعه امروز ایران و به ویژه در ارتباط با نسل جوان کار کنند، یا در بزنگاه هایی چون به رای و همراهی آنها نیاز دارند حتما باید علایق و اولویت ها و ارزش های حاکم بر ساکنان زیست بوم فضای مجازی را به درستی بشناسند (حتی اگر با همه یا بخشی از آن موافق )‌ و متناسب با آن برای این نسل برنامه ریزی کنند و با زبان قابل فهم آنها با ایشان به گفت و گو بپردازند. حسینعلی رحمتی ۱۴ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ پیروزان اخلاقی انتخابات کسانی که «اخلاق پذیرش پیروزی یا شکست» را داشته باشند پیروز انتخابات هستند؛ چه کاندیدای شان رای آوده باشد، چه نه. حسینعلی رحمتی ۱6 تیر ۱۴۰۳ (ساعاتی قبل از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری) 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢آیینه های آیین را نشکنید سخنی با بلاگرهای فضای مجازی، به مناسبت فرارسیدن محرم 🔵آیین های مذهبی از قبیل و در جامعه ما افزون بر این که یکی از عوامل هویت بخش و موجب تاب آوری اجتماعی است، یک دستگاه نیز است. از این رو حفظ و حراست از آنها نیز یک وظیفه اخلاقی است. متاسفانه چندسالی است برخی از در شبکه های اجتماعی ، مراسم عزاداری و مداحی مردم را دست مایه شوخی و ساخت ویدیوهای تمسخر آمیز می کنند. این کار علاوه بر حرمت شکنی نسبت به این آیین ها، رنجش خاطر علاقه مندان به مکتب حسینی را نیز در پی دارد. جدای از آن، در جامعه ای چون ایران که هنوز یک جامعه نسبتا شدید مذهبی است سنگ انداختن به آیینه های تابان اعتقادی، نه تنها را از کارکردهای سازنده آنها محروم می کند، که بهانه را برای ایجاد محدودیت بیشتر نسبت به فراهم می سازد. حسینعلی رحمتی ۱۷ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
💢 به من چه که در دنیای تو ساعت چند است؟ 🌀این مطلب را فقط فعالان سیاسی و طرفداران شان بخوانند: در این مدت که ما درگیر رقابت های انتخاباتی بودیم، فکر می کنید دغدغه بخشی از جوانان فعال در شبکه های اجتماعی چه بود؟ خودکشی دختر بلاگری به نام «ویدا». حداقل هشتادهزار پست در اینستاگرام در این زمینه گذاشتند ولی دریغ از یک پست درباره انتخابات. قصدم خدای ناکرده تحقیر و تمسخر اینان نیست، بلکه روی سخنم با فعالان سیاسی از هر طیف و جناح است: ▪️1. فکر نمی کنید ما و این جوانان در دو دنیای جدا از هم زندگی می کنیم و هیچکدام درکی از یکدیگر نداریم؟ ▪️2. گمان نمی کنید عدم شناخت ما نسبت به دغدغه ها و اولویت های این نسل موجب شده نتوانیم زبان مشترکی با آنها پیدا کنیم و حرف یکدیگر را بفهمیم؟ ▪️3. احتمال نمی دهید بخشی از آن شصت درصدی که در انتخابات شرکت نکردند همین جوان ها باشند؟ جالب این که حتی در آسیب شناسی نتایج انتخابات هم ما اصلا به این نسل توجه نکردیم. 🔻اگر پاسخ تان به پرسش های بالا مثبت است پس از هم اکنون در صدد بررسی علل و عوامل و زمینه ها و پیامدهای «تحولات فرهنگی، اجتماعی، و هنجاری» این نسل برآیید، و به دنبال شکل دادن یک «گفت و گوی محترمانه ولی انتقادی» با آنان باشید؛ و گرنه در هیچ یک از عرصه های سیاسی و اجتماعی انتظار همدلی و همراهی را از آنان نداشته باشید. حسینعلی رحمتی 18 تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀تصویر ناقص حقیقت در آینه شکسته رسانه بررسی سایت «لایف وب» درباره میزان تطابق نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 نشان می دهد که تلگرام بیشترین و ایتا کمترین نزدیکی را با واقعیت جامعه داشته است. این همان تله حباب اطلاعات است که انحصار در استفاده از یک شبکه و بی اطلاعی از آنچه در شبکه های دیگر می گذرد افراد را به دام آن می اندازد و موجب شناخت ناقص از واقعیت های جامعه می شود. پیامد این شناخت غیرواقع بینانه، ارزیابی های نادرست و قضاوت های غیرمنصفانه نسبت به دیگران است. بعلاوه که فرد را از شناخت نقاط ضعف خود و اصلاح آنها محروم می کند. 💢 بنابراین، به همه کسانی که فقط از یک پیام رسان (خواه داخلی خواه خارجی) استفاده می کنند باید سفارش کرد اگر به هر دلیل موجه یا ناموجه از پیام رسان های دیگر استفاده نمی کنید، دست کم در واقع نمایی پیام رسان خود همواره احتمال خطا را جدی بدانید و در تعمیم آن به دیگر شبکه ها و به ویژه به فضای فیزیکی بیرونی بسیار احتیاط کنید. حسینعلی رحمتی ۱۹ تیر ۱۴۰۳ 💥اندکی اندیشه ضرر ندارد