eitaa logo
| اندکی اندیشه |
324 دنبال‌کننده
606 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟣 قریبِ غریب پیشکش به محضر منادی انسانیت؛ حسین(ع)   ✅ در کوفهء دل‌های ما هنوز تو غریبی و این عجیب نیست. گفته ‌اند هر زمین کربلاست و شگفتا که کربلای قلوب ما هنوز مِلک طِلق یزید است.   فرمان تو البته مطاع است و کارساز، لیک تقصیر  ماست که قلب به شیطان سپرده‌ایم، و هر صبح‌مان، شام غریبان است.   ما سوگوار فضایل‌ایم؛ فضایلی که تو و منظومه خورشیدی‌ات در روزگار غربت انسانیت با داغ دل و خونِ جبین بر صحیفه صحرای طفّ نگاشتید. *** ✅ اینک ای فراز انسانیت ای منادی اخلاق ای حسین! ما را دریاب دل‌های ما، هر روز چون حُر، آونگ میان کوفه خیانت، و کربلای وفاست. پای ما پای‌بست گناه دست‌مان دست‌بوس دسیسه چشم‌مان چشمه  شرارت و قلب‌مان به کابین ابلیس است. اما؛ آرزوی‌مان، باری دمی غنودن در خیمه فضایل توست. شاید که شام غربت‌مان به سطوت انوارت سحر شود. به شوق این آروزست که هر محرم پروانه‌سان، در کوی وصالت پرسه می‌زنیم.   2 شهریور 1399 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
‼️به خودش مربوط است، ولی به ما مربوط است ۱. این که یک خانم تازه کار با چه کسی ازدواج کند، به خودش مربوط است. ۲. این که هر روز با نمایش اداهای بچه گانه زندگی خود و همسرش حاشیه ای بسازد، به خودش مربوط است. ۳. این که زندگی مشترکش فقط چند ماه دوام داشته باشد، به خودش مربوط است. ۴. این که بزرگتری نباشد تا به او بگوید «بزرگ شدن» در عرصه و در دنیای آداب و اصولی دارد، یا اگر به او گفته شده گوش نکند، به خودش مربوط است. 🔻👈 اما، ما هم مقصریم و چیزهایی هم به ما مربوط است: ۱. این که بخواهیم درس عشق و زندگی را از کسی بیاموزیم که فاصله پُستِ او درباره «عهدمان در قرنطینگی» تا پُستِ «از خیلی ها باید بُرید و دور شد» از عمر هم کمتر است، به ما مربوط است. ۲. این که در حقش ظلم کنیم و به جای گفتار و کردار ش، به تعریف و تمجید بی جا از او بپردازیم، و مانع از پیشرفت معقول و منطقی اش شویم، به ما مربوط است.   ۳. این که در حساسیت مان نسبت به اخبار زندگی او بیشتر از اطلاع از شیوه مبارزه با کرونا باشد، به ما مربوط است. ۴. این که درون زندگی خودمان را با برونِ زندگی خانوادگی او کنیم و به این بهانه همسرمان را تحقیر کنیم، به ما مربوط است. ۵. این که او را الگوی و موفقیت بدانیم و چماقی کنیم برای کوبیدن به سر فرزندمان، به ما مربوط است. ۶. این که تصاویر او را در شبکه های اجتماعی منتشر کنیم، به نامش کانال بسازیم، از او و همسرش برای افزایش مخاطبان برنامه های مان کنیم،  به ما مربوط است. ۷. این که موجب شویم «غوره نشده» احساس «مویز بودن» کند و نظر دهد، به ما مربوط است. ۸. این که تعداد اعضا و لایک و کامنت و فورواردهای مربوط به او، چندین و چند برابر مطالب مربوط به شخصیت های و فرهنگی مان باشد، به ما مربوط است. ✅حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مستلزم داشتنِ ، ، و است. تا وقتی در مواجهه با چهره های مشهور و غیرمشهور در شبکه ها به این نکته توجه نکنیم، نوکر بی جیره و مواجب آنها خواهیم بود و به خاطر دنیای آنها، خود را بر باد خواهیم داد. ✅پ.ن: این مطلب گرچه به بهانه یک مورد خاص نوشته شده، ولی مختص آن نیست و ناظر به اخلاقی رفتارهای ما نسبت به دیگران در فضای مجازی است. ✍ دکتر ۵ شهریور ۱۳۹۹ 🔻🔻 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. اگر این مطلب را مفید میدانید برای دیگران هم ارسال کنید. ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
🌺 سقای ساقیانِ ثاقب (به پاسداشت حضرت ابوالفضائل) ✅ برای شما که دلی به وسعت دریای بیکران و قلبی به زلالِ جاری بی انتها داشتید، آب، تنها بهانه بود برای شرمساری دل‌های غافل و دیده های حریصِ ظلمت. آینه‌ای بود فراروی ساحران سیاهی، شاید که جامهء جان  به آب توبه بازشویند. راستی را، چه در سر داشتی آن‌گاه که دل به دریا زدی و دست بر آب ؟   بر این گمانم که بیش از تشنگان حرم دل‌نگران آنان بودی که دل و دین را مهریه عروس دنیا، اخلاق را قربانی بت‌خانه ظلم، و لحظه لحظه عبادت خود را در سودایی خام و به ثمنی بخس، با سکه‌های سیم و زر تاخت زده بودند. ✅ اینک ای ماه منیر ای وارث آب و آفتاب و ای سقایِ ساقیانِ ثاقب ! دیگر بار کام ما را از شرابِ شریعهء شعور و مصطبهٔ سرمد اخلاق سیراب کن. مشام جان ما اینک بیش از هر زمان دیگر چشم انتظار آن مَشک مُشک‌بوی است. آن را از ما دریغ مدار. (5 آذر 1391) ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
🔻 کربلا و بازنگاری معیارِ پیروزی و شکست ✅  اگر نهضت امام حسین(ع) و سرنوشت آن با معیارهای ظاهری مورد ارزیابی قرار گیرد باید گفت امام در معرکه ای که واقع شد شکست خورد. ولی امروز با بررسی آنچه حادث شد و با توجه به سرنوشتی که دشمنان آن حضرت پیدا کردند و با لحاظ کردن جایگاهی که امروزه امام و یارانش نه تنها در بین شیعیان بلکه در بین گروهی از دیگر فرقه های اسلامی یا حتی پیروان برخی ادیان دیگر دارند می توان قضاوت کرد که کدامیک از دو گروهی که در روز عاشورا به مصاف هم رفتند پیروز شدند. ✅ امام در واقع با کار خود معیارهای قضاوت در مورد پیروزی و شکست در یک حرکت اجتماعی یا نهضت سیاسی و دینی را تغییر داد. او با پوشاندن لباس پیروزی بر قامت شکست، نشان داد که پیروزمندان واقعی در عرصه زندگی و در عرصه حیات اجتماعی کسانی هستند که دارای اهداف والای الاهی و انسانی هستند و علاوه بر آنکه خود تا حد امکان به این ارزش ها آراسته اند، برای وصول به مقاصد خود از شیوه های صحیح نیز استفاده می کنند. کار امام در واقع پیروزی بود بر ، پیروزی دین گرایی بود بر دین ستیزی، پیروزی ارزش ها و خوهای انسانی بود بر رذایل حیوانی. امام نشان داد هر فرد یا گروه و جامعه ای که در مسیری درست حرکت کند پیروز است حتی اگر به ظاهر و در کوتاه مدت شکست بخورد. این درسی است ارزشمند برای کنشگران عرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه ما در عصر حاضر. ✅ سیدالشهدا با قیام خود کار ارزشمند دیگری نیز انجام داد و آن این بود که مشخص کرد دینداری فقط سرگرم شدن به ظواهر دینی نیست؛ بلکه مهم آن است که شخص در عین توجه به جنبه های فردی مناسک دینی، به دیگر دستورات و آموزه های اسلامی، که از آن جمله است مبارزه با تحریف دین، مقابله با ظلم و ستم، و یاری مظلومان و کمک به حضور یافتن دین در عرصه جامعه نیز توجه داشته باشد. می توان گفت آنچه در کربلا واقع شد صحنه ای بود که هر کسی در چهره آن می تواند جایگاه خود را از جهت دین و دینداری ببیند و درباره خویشتن قضاوت نماید. 🔻 برگرفته از کتاب از کعبه تا عشق، ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ✅چه ایراداتی موجب می‌شود مقالاتی که برای مجلات علمی پژوهشی یا همایش‌های علمی ارسال می‌کنید رد شود یا اصلاحات مکرر بخواهد؟ در هریک از ویدیوهایی که تقدیم می‌شود، نگارنده با توجه به تجاربی که از ارزیابی مقالات خود و دیگران داشته به یکی از این اشکالات اشاره و راهکارهایی را ارایه می‌کند. 🔻اگر کیسه ارزیابی مقالات به تن شما هم خورده و در انتظار انتشار مقاله‌تان پیر شده‌اید🥺 شاید خوردن بتواند حالتان را بهتر کند. مدت زمان هر ویدیو: حدود سه دقیقه دکتر ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ این ویدیوها را با هشتگ در کانال مشاهده کنید🔻🔻 ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
‍ 📛 خطرناک‌تر از تغییر جنسیت ✅ شب گذشته خبری درباره یکی از بازیگران سینما به یکی از پربحث‌ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شد و در نهایت این بازیگر، صبح امروز با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، با تکذیب این خبر، به شایعات پایان داد (سایت میزان، 16 شهريور 1399). ✅ تغییر جنسیت (یا به تعبیر برخی، «تطبیق شخصیت»)‌، مسئله ای شخصی است که انجام آن توسط دیگران و حتی افراد مشهور، حتی اگر اخبارش صحت هم داشته باشد، به خود آنها مربوط می شود. این کار اگر با مراعات ضوابط قانونی، شرعی، و اخلاقی انجام شده باشد به خودی خود خطری را متوجه جامعه نمی کند و اگر خطری هم داشته باشد متوجه خود فرد است؛ 🔻 اما، از منظر شبکه‌های_اجتماعی، از آن خطرناک تر، این است که ما: 🔘 خبر مربوط به مسائل شخصی دیگران را بدون بررسی صحت و سُقم آن در شبکه های اجتماعی منتشرکنیم. 🔘گمان کنیم اگر خبری صحیح است، برای انتشار آن لازم نیست از صاحبش اجازه بگیریم. 🔘با بی تعهدی تمام، آبرو و حیثیت آدم ها را دست‌مایه شوخی های غیراخلاقی خود کنیم، و دور آتشی که به خرمن زندگی دیگران انداخته ایم رقص شادی کنیم. 🔘 به آسانی خبرهای راست و دروغ مربوط به دیگران را برای یکدیگر فوروارد کنیم تا دیگران هم از این غذای حرامی که تهیه کرده ایم بی بهره نمانند. 🔘 یک لحظه خود را به جای دیگران نگذاریم، و توجه نکنیم که چگونه یک پسُت یا کامنت ما ممکن است زخم هایی را در روح و روان آدمیان وارد کند که تا پایان عمر التیام پیدا نمی کند. 🔘به این مسئله توجه نکنیم که با توجه به ساختار خاص شبکه های اجتماعی، حق الناسی که از دیگران در این فضا ضایع کرده ایم دیگر قابل جبران نیست. 🔘حریم شخصی دیگران را ابزار تبلیغ سایت و جذب ممبر و بازارگرمی برای کانال وصفحه اجتماعی خود کنیم. 🔘در ذیل پُست های مربوط به زندگی دیگران چندین هزار کامنت بگذاریم و اخلاق‌ستیزانی را تشویق کنیم که با دست اندازی به حریم خصوصی دیگران، کاسبی می کنند. 🔘 گمان کنیم آنچه درباره مراعات اخلاق و حقوق دیگران گفته اند مربوط به فضای حقیقی است،‌ و فضای مجازی از نظر مراعات اصول اخلاقی از هفت دولت آزاد است. 🔘تغییر جنسیت دیگران برای مان مهم تر و جذاب تر از تغییر اخلاقِ خودمان باشد. ✅پ ن: مطلب حاضر نه برای دفاع از یک فرد خاص، بلکه با هدف آسیب شناسی اخلاقی رفتار برخی از ما در نگاشته شده است. ✍️ دکتر ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝
🔶🔹سلسله نشست‌های زن، خانواده و فضای مجازی 7️⃣نشست هفتم ❇️«پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» ✅کارشناسان: 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی "عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث، گروه اخلاق کاربردی" 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر آینه چی "عضو هیئت علمی و معاون پژوهش پژوهشکده زن و خانواده" 📆زمان: سه شنبه، 18 شهریور ماه 1399 ⏰ساعت 10-12 حضور برخط : 📎http://live.mou.ir/wrc ✔️پخش زنده اینستاگرام •┈┈••✾••┈┈• 📌 اطلاع رسانی رویدادهای علمی پژوهشکده زن و خانواده 🌐 http://event.wrc.ir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/womenrc 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/womenrc 🔰 برای اطلاع از رویدادهای علمی و فرهنگی کشور با ما همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403
⭕️ به گزارش قم پرس، حجت الاسلام و المسلمین حسینعلی رحمتی در هفتمین جلسه از سلسله جلسات زن، خانواده و فضای مجازی که با موضوع «پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» برگزار شد، با اشاره به پیامدهای اخلاقی ضعف سواد رسانه در خانواده اظهار داشت: مدعا و مبنای بحث این است که ضعف سواد رسانه ای موجب می شود که خانواده از وصول اهدافی که برایش تعریف شده است بازبماند. عضو هیئت علمی پژوهشکده قرآن و حدیث افزود: بخشی از این اهداف اهداف عام است و بخشی از منظر تفکر اسلامی برای خانواده مطرح شده است، اگر خانواده نتواند از فضای مجازی درست استفاده کند هم حق الله و هم حق الناس در حق خانواده تضعیف می‌شود. وی با اشاره به قتل مادری توسط دختر ۱۴ ساله در اثر اختلاف استفاده از فضای مجازی خاطرنشان کرد: این موضوع اگر چه شاید زیاد نباشد بر عدم توانمندی خانواده ها در استفاده از فضای مجازی دلات دارد. رصد کردن دنیای امروز نشان می دهد که هر چه زمان جلوتر آمده است میزان استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مرتبط به فضای مجازی بیشتر شده است تا جایی که امروز شاید میزان تعداد تلفن های همراه یک خانواده از تعداد اعضای آن خانواده بیشتر باشد. رحمتی با اشاره به اینکه این استفاده از این ابزارها شرایط و تبعات خاص خودش را دارد، تصریح کرد: تعریفی که از سواد رسانه یا سواد مصرف رسانه داریم به طور ساده یعنی اینکه ما با مهارت های استفاده سنجش گرایانه، مدیریت شده و صحیح از فضای مجازی آشنا باشیم، همان طور که هر کاری سواد خودش را می خواهد استفاده از فضای مجازی هم سواد خاص خود را می خواهد. عضو هیئت علمی پژوهشکده قرآن و حدیث با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق و خانواده افزود: کسانی که در بیرون از خانواده نقش ایفا میکنند همان افرادی هستند که در خانواده رشد پیدا کرده اند و هر رفتای را در خانواده بیاموزیم برو داد همان را در جامعه هم خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه ممکن است در آینده فضای مجازی جای پدر و مادر را از نظر میزان تاثیر بگیرد، خاطرنشان کرد: غفلت و نادیده گرفتن فضای مجازی مشکلی را حل نمیکند بهتر این است که ما این واقعیت را بپذیریم و نسبت به آموزش آن مسلط شویم که بدانیم با این پدیده چطور رفتار کنیم اما متاسفانه اغلب خانواده ها به سواد رسانه ای تسلط ندارند و نمیدانند با آن چطور رفتار کنند. ╔═══════════╗ 🆔 @harahmati 🌱 ╚═══════════╝ 🔻 ادامه گزارش را در آدرس زیر مطالعه فرمایید: https://b2n.ir/612105