⛔️ مومو از بچههای ما چه میخواهد؟: نگاهی به چالش جديد فضاي مجازي
💀در روز هاي اخير رسانه ها از تکرار چالشي در فضاي مجازي خبر مي دهند که به چالش مومو، momo challenge مشهور شده است و همچون نمونه دیگرش، #نهنگ_ آبی، مخاطب آن عمدتا نوجوانان و جوانان هستند. روش كار اين چالش، كه تا كنون بيشتر در #واتس_اپ و #فيس_بوك مشاهده شده، به اين صورت است كه توسط شماره اي ناشناس از مخاطب درخواست مي شود كه پيامي را براي کاربری به نام مومو ارسال كند. و هربار در پاسخ، تصاوير خشونت بار و حشتناك جديدي براي مخاطب ارسال مي گردد از او خواسته و حتي تهديد مي شود كه دست به اقدامات خطرناك بزند و نتيجه را به مومو اطلاع دهد.
💀 مومو به صورت بازي نيست كه لازم باشد نصب و اجرا شود؛ بلكه حالت چالش و درگير كردن مخاطب در چرخه اي از فعاليت ها را دارد. پروفايل آن تصوير زشت و ترسناك يك دختر است. اين تصوير از يك مجسمه ژاپني تهيه و با اندكي تغيير براي عكس پروفايل مومو انتخاب شده است.
🔻در ارتباط با چالش #مومو مواردي از خودكشي نوجوانان ديده شده كه احتمال داده مي شود تحت تاثير آن باشد. به هر حال، با توجه به دسترسي نوجوانان و جوانان كشورمان به شبكه هاي اجتماعی، رو لازم است ضمن اطلاع رساني درباره آن، به والدين و فرزندان هشدارهاي لازم داده شود.
🔻پيامدها:
ابعاد و اهداف اين چالش هنوز چندان روشن نشده است. شايد فقط زاييده ذهن يك انسان بيمار براي اذيت كردن ديگران باشد؛ شايد براي كسب اطلاعات و نقض حريم خصوصي، يا انتقام و اخاذي باشد. اما به هر حال امكان اين كه مخاطبان خود را دچار آزار و شكنجه روحي و عاطفي، يا حتي مجبور به خودزني يا خودكشي كند زياد است.
🔻چه بايد كرد؟
مثل مواجهه با ديگر معضلات اخلاقي و چالش هاي موجود در فضاي مجازي، نخستين كار «كسب آگاهي» و «اطلاع رساني» است. والدين و ديگران بايستي ابتدا اطلاع لازم را درباره شيوه كار اين چالش و پيامدها و راه هاي مقابله با آن كسب كنند.
سپس، و از آن مهم تر، بايستي با فرزندان خود درباره اين مسئله صحبت كنند و آنها را راهنمايي كنند كه به تماس يا پيام هاي كساني كه نمي شناسند به هيچ وجه پاسخ ندهند. و اگر با چنين مواردي مواجه شدند سريعتر به والدين خود يا به ديگر افراد قابل اعتماد خبر دهند.
💢 سخن آخر:
فضاي مجازي در كنار فوايد زياد خود، زيستگاه بي اخلاقي ها و خطرات فراواني نيز هست، و نوجوانان و جوانان نخستين قربانيان آن هستند. آنها را در اين معركه تنها نگذاريم.
#حسينعلي_رحمتي
21 مرداد 1397
( #بازنشر مطالب پیشین)
@harahmati
🔻جلسه دفاع از پایان نامه:
✅اصول، کارکردها و آسیب های #کامنتگذاری در #فضای_مجازی به مثابه یک روش نوین ارتباطی
دانشجو: حمید بردخونی
راهنما: حسینعلی رحمتی
✴️جلسه دفاع از پایان نامه:
❇️نقش #سوادرسانهای در کاهش معضلات اخلاقی فناوری های ارتباطی آینده، با تاکید بر #فضای_مجازی
دانشجو: ایمان تات داودآبادی
راهنما: حسینعلی رحمتی
@harahmati
⭕️ شما نه تنها حاشیهساز، که خودِ حاشیهاید
سخنی با «مشهورانِ بی دلیل» شبکه های اجتماعی
🔻1. وقتی برای افزایش فالوئر، در لایوهای خود هر روز دختر یا پسری را هدف گفتار و رفتار سخیف جنسی قرار می دهید و پرده حیا و عفت را در برابر چندین هزار کاربر جوان و نوجوان پاره می کنید، یعنی حاشیه ساخته اید.
🔻2. وقتی برای افزایش مشتریان سایت های قمار و شرط بندی خود، به هیچ حد و مرز اخلاقی و عرفی پابند نیستید و شخصی ترین رفتارهای تهوع آور خود و همسرتان را در معرض دید دیگران قرار می دهید، یعنی حاشیه ساخته اید.
🔻3. وقتی لباس جدیدی که خریده اید، ماشین جدیدی که سوار شده اید، رستوران تازه ای که رفته اید، و جلسات خصوصی خود با رفقای تان را با طول و تفصیل در پیج تان به اشتراک می گذارید، یعنی حاشیه ساخته اید.
🔻4. وقتی بدون داشتن صلاحیت لازم، درباره عالَم و آدم نظر می دهید و درباره هر موضوع بی ربط و باربط رهنمون ارایه می کنید، یعنی قضاوت کرده اید و حاشیه ساخته اید.
✅ شما نه تنها حاشیهسازید، بلکه خود حاشیهنشین شهرهای #شبکههای_اجتماعی هستید که میلیون ها شهروندش به طور اخلاقی از این شبکه ها استفاده می کنند، اما باید تاوان حاشیهسازیهای غیراخلاقی شما را بپردازند.
✅بنابراین، وقتی در دامِ فریبنده ای که خود ساخته اید گرفتار می شوید و تشت رسوایی روابط غیراخلاقی و کارهای بی حساب و کتاب تان در برابر دیدگان دیگران فرو می افتد و مورد انتقاد قرار می گیرید، به جای سرزنش دیگران، خود را توبیخ کنید که هیزم چنین آتشی را فراهم کرده اید. به تعبیر قرآن، این پیامد مصیبتی است که به دست خود ایجاد کرده اید («وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ»؛ سوره شوری، آیه30).
✅مشهور شدن توسط دیگران یا مشهور کردن خود در #فضای_مجازی یک شمشیر دولبه است که همیشه لزوما به نفع شخص مشهورشونده نیست، به ویژه اگر شخص جزو «مشهورانِ بی دلیل» فجازی باشد؛ یعنی کسانی که نه هنر خاصی دارند، نه علم وفن و مهارتی، نه نقشی مهم در عرصه سیاست و اجتماع؛ اما به خاطر برخی کارهای بی ارزش یا کم ارزش در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی به دست آورده و شاخ شده اند.
✅این افراد وقتی دچار تبعات غیراخلاقی گفتار و رفتار خود می شوند به دیگران انتقاد می کنند که چرا برایشان حاشیه ساخته اند یا چرا آنها را قضاوت کرده اند. در حالی که توجه ندارند، یا نمی خواهند بپذیرند، که خودشان با نادیده گرفتن #مسوولیت_اخلاقی، زمینه چنین کاری را فراهم کرده اند. از این رو باید خود را سرزنش کنند نه دیگران را. اینان مهار رفتار خود را به دست شیطان سپرده اند ولی توجه ندارند که در قیامت حتی #شیطان هم از آنان دفاع نمی کند و می گوید من فقط شما را به بدی ها فراخواندم اما این شما بودید که دعوتم را اجابت کردید. پس اینک نیز فقط خود را سرزنش کنید نه مرا («وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي. فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُم»؛ سوره ابراهیم، آیه 22). به عبارت دیگر، از شماست که بر شماست:
چون نیک نظر کرد پرِ خویش بر آن دید / گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست(ناصرخسرو قبادیانی)
✍ دکتر #حسينعلي_رحمتي
5 آبان 1399
@harahmati
♦️و پرده های حرمتی که پاره می شود ... کات
1. دوربین موبایل، فرزند نوجوان خانواده را نشان می دهد که به سمت پدر بزرگ می رود و ناگهان شلوار او را پایین می کشد. نگاه بهتزده و شرمگین پدر بزرگ در قاب دوربین می نشیند. خنده های هیستریک اطرافیان صدای زمینه فیلم است. چند لحظه بعد ویدیو با هشتگ چالش در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود ... کات.
2. مادر در حال استراحت است. دختر به بهانه ای او را از جا بلند می کند. ناگهان لباس او را پایین می کشد. خنده های چندشآور فرزند با ناسزاهای مادر در هم می آمیزد. چشمان حریص در شبکه های اجتماعی منتظر است. باید ویدیو را زودتر منتشر کرد... کات.
3. پدر، بی خبر از همه جا، در حال تماشای تلویزیون است. دختر، دوربین به دست، به او می گوید که از دوست پسرش حامله شده است. چشمان پدر گِرد می شود و تا مرز سکته پیش می رود. تا دروغ دختر را هضم کند تصاویرش در شبکه های مختلف و بین فامیل و همسایه و همکار دست به دست می شود. تعداد فالوئرها باید افزایش پیدا کند... کات.
🔻حرکت های جمعی و فراخوان هایی که معمولا تحت عنوان #چالش در شبکه های اجتماعی انجام می شود ابزاری است مناسب برای ترویج فضائل اخلاقی و دعوت دیگران به انجام کارهای نیک.
اما گاه از این ابزار در مسیر نامناسب استفاده می شود. به عنوان مثال، در روزهای اخیر، رفتارِ زنندۀ با اعضای خانواده به موضوع این چالش ها تبدیل شده است.پیش از این که خودمان در چنین چالش هایی شرکت کنیم یا آن ها را برای دیگران بفرستیم خوب است توجه کنیم که این کارها:
◀️1. موجب اشاعه فحشا و از بین رفتن زشتیِ کارهای غیراخلاقی می شود. کوچک شمردن گناه موجب می شود که انسان برای توبه و جبران خطاهای حق اقدامی انجام ندهد. شاید به همین خاطر است که امام علی(ع) بزرگترین گناهان را نزد خداوند گناهی می داند که صاحبش آن را کوچک بشمارد.
◀️2. غیرت، حیا و عفت را در خانواده و در جامعه از بین می برد. در خانوادهء بی حیا و جامعه بی غیرت، ظلم و ستم فراگیر می شود و دامن پدیدآورندگان آن را هم می گیرد.
◀️3. موجب رنجش و آزار پدر و مادرها و دیگر بزرگترهای خانواده می شود؛ که خود، کاری است غیراخلاقی. توجه داشته باشیم که حریم اینان آنچنان محترم است که خداوند فرموده حتی به آنان «اُف» هم نگویید: «فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريما»(سوره اسراء، آیه 23).
◀️4. موجب توهین به زنان و دختران می شود و آنها در حد ابزاری برای تفریح و سرگرمی تنزل می دهد. خانواده ای که در آن مادر احترام نداشته باشد، و جامعه ای که در آن زنان محترم شمرده نشوند، امکان رشد و تعالی مناسب و متناسب را نخواهد داشت.
◀️5. استفاده از بچه های کوچک برای مشارکت در این چالش های غیراخلاقی موجب می شود آنان از کودکی به پرده دری، تحقیر و تمسخر دیگران عادت کنند و وقتی بزرگ شدند در مقیاسی وسیع تر اینگونه رذائل را مرتکب شوند.
◀️6. حریم خصوصی را نقض می کند و اطلاعات فراوانی را درباره خانواده و اعضای آن در اختیار دیگران قرار می دهد. این اطلاعات کار متجاوزان به حریم دیگران را آسان، و زمینه سرقت، اخاذی، آدم ربایی و مانند آن را فراهم می کند.
🔻نسلِ گذشته که حفظ حرمت بزرگترها خط قرمزش بود عاقبتش این شد، وای به حال نسل جدید که به بزرگترهای خود چنین بیاحترامی می کند...
✍️ دکتر #حسینعلی_رحمتی
10 آبان 1399
@harahmati
26.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️♦️یک فنجان تحقیق - ۱۰
¶¶ارزیاب گفته مقاله ام فاقد نوآوری و ابداع و ابتکار است. یعنی چه؟ برای رفع این مشکل چه باید بکنم؟
دکتر #حسینعلی_رحمتی
۲۳ آبان ۱۳۹۹
✅ به نظر شما جای چه موضوعاتی در مجموعه ویدیو های #یک_فنجان_تحقیق خالی است؟
🆔 @harahmati
⭕️ مسوولیت اخلاقی طراحان و سازندگان ربات ها
بیست و دومین و جدیدترین شماره مجله «اخلاق فناوری اطلاعات» (سال 2020)، که توسط انتشارات اسپرینگر منتشر می شود، ویژه «رباتیک مسوول» Responsible Robotics است و بعضی از مسائل و چالش های اخلاقی مربوط به این دانش در عرصه تحقیق، طراحی و ساخت ماشین های هوشمند را بررسی می کند.
✅ با توجه به ضرورت آشنایی اخلاق اندیشان فاوا در کشورمان با مباحث مطرح در این زمینه در دیگر کشورهای جهان، عناوین مقالات این شماره در اینجا معرفی، و بخش هایی از سرمقاله آن در پست جداگانه ای تقدیم شما می شود.
⬅️1. سرمقاله: «رباتیکِ مسوول»/ امی ون وینزبرگ و نوئل شارکی
⬅️2. «آیا می توانیم ربات ها را طوری برنامه نویسی کنیم و آموزش دهیم که کارهای خوب انجام دهند؟» / آماندا شارکی
⬅️3. «پژوهش های مسوولانه درباره ساخت ماشین هایی کاملا شبیه انسان: پارادوکس کسب رضایت آگاهانه»/ لنتز فلمینگ میلر
⬅️4. «مواظب فاصله باشید: رباتیک مسوولانه و معضلِ مسوولیت»/ دیوید گانکل
⬅️5. «از رباتیک مسوولانه به سمتِ یک رژیم حقوق بشر انسانیِ معطوف به چالش های رباتیک و هوش مصنوعی»/ هین یان لیو، کارولینا زاویسکا
⬅️6. «مواجهه ماشین های خودران با انسان های راننده: هماهنگی انسان-ربات های مسوول و اخلاقِ ترافیک های چند وسیله ای»/ سِوِن نیهلم، جیلیس اسمیدز
⬅️7. «رباتیک شهری و ضرورت ابداعات مسوولانه در محیط شهر» / مایکل ناگنبرگ
⬅️8. «اخلاق تعاملاتِ انسان- ربات و ابهامِ نوع و نمونه(type-token): کدام سنخ از ربات ها مسوول پذیرترند؟»/ توماس آرنولدز، ماتیاس شوتز
#حسینعلی_رحمتی
۲۶ آبان ۱۳۹۹
@harahmati
🔻جلسه دفاع از پایان نامه
✅چالش های اخلاقی رابطه با غیر همجنس در جامعه مجازی: نمونه موردی سایت کلوب.
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اخلاق کاربردی
استاد راهنما: دکتر محمد صادق شجاعی
استاد مشاور: دکتر سید عبدالرسول علم الهدی
دانشجو: محمود اکبری
داور: دکتر حسینعلی رحمتی
@harahmati
♦️ رباتیک مسوول و پاسخگو (قسمت اول)
ایمی ون وینزبرگ و نوئل شارکی Aimee van Wynsberghe , Noel Sharkey
ترجمه و تلخیص: حسینعلی رحمتی
✅ بخشی از سرمقاله مجله «اخلاق فناوری اطلاعات» Ethics and Information Technology، انتشارات اسپرینگر (ش22، نشر آنلاین: سپتامبر 2020)
🔻1. کاربردهای ربات ها در زندگی شخصی و حرفه ای ما امروزه به طور چشمگیری در حال افزایش است. ربات های کارخانه ای در حال تغییر معنای انبارداری فروشگاه های مواد غذایی و مراکز فروش آنلاین هستند. مزارع محل تولید لبنیات با استفاده از ربات ها برای دوشیدن شیر گاوها، تمیز کردن اسطبل، و غذا دادن به حیوانات در حال بازتعریف مفهومِ جدیدی از کشاورزی هستند. ربات هایی که در فروشگاه ها، بانک ها و بیمارستان افراد را راهنمایی می کنند مفهومی نوین از «انحصار» در بازاریابی را ارایه می کنند. استفاده مسوولانه از ربات ها منافع چشمگیری برای انسان ها دارد؛ از کنترل و اصلاح تخریب های ناشی از تغییرات اقلیمی گرفته تا جایگزین شدن به جای انسان ها برای کارهای خطرناک و آسیب زا. اما به رغم این موفقیت ها و تاثیرات، موفقیت رباتیک در عرصه علم و صنعت مستلزم بررسی برخی چالش های اخلاقی و اجتماعی است که در این زمینه وجود دارد.
🔻2. در بحث از مسوولیت های اخلاقی مربوط به ربات ها، به جای کلمه «ربات»، اصطلاح «رباتیک» را به کار می بریم تا نشان دهیم که در این عرصه باید همه موضوعات مورد بررسی قرار گیرد، نه مثلا یک حوزه یا بخش خاصی از فرایند توسعه ربات ها. به رغم این که قبول داریم برخی از بخش ها از نظر اخلاقی نسبت به بخش های دیگر با چالش بیشتری مواجه اند(مثلا بخش مراقبت های بهداشتی، نسبت به بخش کارخانه) اما معتقدیم هر برنامه و هر حوزه ای مسائل اخلاقی و اجتماعی جدیدِ خاص خود را دارد که باید بررسی شود. بعلاوه، با نشان دادن ضرورت تحقیق در حوزه رباتیک امیدواریم بتوانیم توجهات را به این نکته کلیدی جلب کنیم که همه فعالیت های این حوزه(در عرصه علم و صنعت) دغدغه های اخلاقی ای را موجب می شود که توجه جدی به آنها ضروری است؛ دغدغه هایی از قبیل تاثیر توسعه رباتیک بر مساوات و برابری، تاثیر زباله های ناشی از دور ریختن ربات ها بر محیط زیست، تاثیر ربات ها بر طراحی و برنامه ریزی شهری، تدوین برنامه های جدید آموزشی در دانشگاهها، تعیین جنسیت ربات ها به عنوان زن یا مرد، یا نژاد آنها به عنوان سفید یا سیاه.
🔻3. برخی از دغدغه های مربوط به ربات ها و ماشینی شدن کارها ناظر به موضوعاتی چون احتمال افزایش بی کاری، تاثیر بر کیفیت مشاغل موجود، به خطر افتادن حریم خصوصی به خاطر داده های گردآوری شده از افراد، و مسائل مربوط به حقوق بشر در مورد کاربران و استفاده کنندگان آسیب پذیرِ ربات ها (از قبیل کودکان، سالمندان، و بیماران بستری در بیمارستان ها) است.
🔻4. بی اعتمادی بسیاری از مردم به کمپانی های ارایه دهنده این فناوری ها در تشدید معضلاتی که گفته شد، نقش به سزایی دارد. اگر دانش رباتیک واقعا بخواهد دنیای بهتری برای ما بسازد، عامه مردم باید بتوانند به طراحان، توسعه دهندگان، مجریان و سامان دهندگاه فناوری های مربوط به ربات ها اعتماد کنند. برای وصول به این مقصود، ما باید در تحقیقات و نوآوری های مسوولانۀ مربوط به فرایند توسعه ربات ها، و محصولات حاصل از این فرایندها مشارکت داشته باشیم. این همان چیزی است که امروزه رباتیک مسوولانه نامیده می شود.
29 آبان 1399
@harahmati
🌀 رباتیک مسوول و پاسخگو: از نظر اخلاقی چه کسی در قبال رفتار ربات ها مسوول است؟ (قسمت 2 از 2)
✍️ ایمی ون وینزبرگ و نوئل شارکی
✍️ ترجمه و تلخیص: حسینعلی رحمتی
✅ بخشی از سرمقاله جدیدترین شماره مجله «اخلاق و فناوری اطلاعات» Ethics and Information Technology، انتشارات اسپرینگر (ش22، نشر آنلاین: سپتامبر 2020)
🔸5. «رباتیک مسوولانه» اصطلاحی است که اخیرا باب شده است؛ و البته این که معنای آن دقیقا چیست هنوز محل بحث است. هدف این حوزۀ جدید پژوهشی توضیح این است که مراکز علمی و صنعتی و سیاستگذاران چگونه می توانند تاثیرات منفی احتمالی برنامه های فعلی یا آینده عرصه رباتیک را بررسی و پیش بینی کنند. برای این کار لازم است که موضوعات اخلاقی مربوط به این میدان شناسایی شود، و تبیین شود که چرا و چگونه این موضوعات ممکن است مسئله ساز شوند. همچنین لازم است مشخص شود راه های پیشگیری یا حل این مشکلات کدام است. بنابراین، رباتیک مسوولانه دو وظیفه خطیر بر عهده دارد: یکی آگاهی بخشی درباره آسیب های احتمالی، و دیگر، کمک به پیشگیری از آنها.
🔸6. اما بالاخره رباتیک مسوولانه به چه معناست؟ به هراندازه که فناوری مربوط به ربات ها تغییر کند و به هراندازه که پیامدهای این فناوری ها آشکارتر شود، پاسخ به این سوال نیز دایره ای وسیع تر را در بر می گیرد. به نظر ما رباتیک مسوولانه عبارت است از احساس مسوولیت نسبت به طراحی، توسعه، استفاده، کاربرد، اجرا، و تنظیم وسازمان دهی ربات ها در جامعه.
🔸7. نخستین گام برای فهم معنای رباتیک مسوولانه، پذیرش این نکته است که همه ما به عنوان انسان هایی که پشت این ربات ها هستیم باید نسبت به توسعه مسوولانه و اخلاقی این فناوری های نوین خود را مسوول و پاسخگو بدانیم. مقصود این است که تاثیرات این فناوری ها بر ارزش های اجتماعی از قبیل ایمنی، امنیت، حریم خصوصی، و رفاه اجتماعی را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. با ورود ربات ها به خانه ها، شهرها، و کارخانه ها، دیگر نمی شود منتظر شویم تا حوادث ناگوار اتفاق بیافتد بعد در صدد رفع آنها باشیم. پیش از هرچیز ما باید این را وظیفه مهم خود بدانیم. خانواده ها، محیط زیست، و جامعه ما توان تحمل آسیب های ناشی از ربات های دارای طراحی و کارکرد ضعیف را ندارند.
🔸8. ما مخالف این دیدگاه هستیم که ربات ها خود مسوول اتفاقات ناگوار ناشی از کارکردشان هستند. بلکه مسوول و پاسخگو بودن نسبت به پیامدهای تصمیم گیری درباره طراحی، توسعه، اجرا، و برنامه ریزی ربات ها همیشه بر عهده انسان هایی است که متصدی این امور هستند. بدون این که قصد ورود به بگومگوهای متافیزیکی را داشته باشیم می خواهیم خاطرنشان کنیم چیزی که ساخته دست دیگران است نمی تواند مسوول عواقب کارهای خود باشد. همانطور که پیش از این محققانی چون جاناتان بریسون و دبورا جانسون به درستی گفته اند، ربات ها ساختۀ دست خود ماست؛ موادی که برای ساخت آنها به کار رفته، نوع هوشمندیای که دارند، و چگونگی به دست آوردن این هوشمندی، همه و همه محصول تصمیم های انسانی است. بنابراین، مسوولیتی که ما در تعریف رباتیک مسوولانه ذکر کردیم، در واقع متوجه انسان هایی است که در طراحی، توسعه، استفاده، اجرا و تنظیمات مربوط به ربات ها دخیل هستند.
2 آذر 1399
@harahmati
لینک قسمت اول:
https://eitaa.com/harahmati/58