eitaa logo
| اندکی اندیشه |
291 دنبال‌کننده
572 عکس
103 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
در مقابل نگاه نسبتاً مادی‌گرایانه که مبانی فلسفی و انسان شناختی خاص خود را دارد، اخلاق اسلامی با توجه به نگاه معنویت محور و فرامادی، می‌تواند اهداف و چارچوب‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی طراحی کند. یعنی فراتر از نگاه مادی چارچوب‌هایی در نظر بگیرد، آن را مرز قرار دهد که تا کجا می‌توان هوش مصنوعی را طراحی کرد. حسینعلی رحمتی ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔷 اخلاق اسلامی و تربیت کاربر مسئولیت پذیر نسبت به هوش مصنوعی در مورد نگاه دینی و به طور خاص نگاه مبتنی بر تفکر و مکتب اهل بیت(ع) می‌تواند کاربر مسئولیت‌پذیر تربیت کند. بحث مسئولیت اخلاقی که در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق مهم است خوشبختانه در تفکر اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در نگاه غیردینی ممکن است دامنه مسئولیت انسان محدود باشد، اما در تفکر دینی مسئولیت انسان دایره خیلی وسیعی دارد. انسان نسبت به خود، نسبت به انسان‌های دیگر، نسبت به محیط زیست و نسبت به خداوند مسئول است. حسینعلی رحمتی 23 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢آتشی که افروخت ... شعله ای که باید بیافروزیم یکی از خدمات سترگ علامه طباطبایی روشن نگاه داشتن چراغ و خردورزی در جامعه معاصر ایران بود.ریزه خواری های امروز ما برسفره فلسفه اسلامی مدیون جهد و جهاد آن مرد بزرگ و شاگردانش است. ازاین رو، ازباب شکر نعمت، بر ما فرض است که این سنت را بشناسیم و برای آن تلاش کنیم. 🔘پ ن: آیا از سنت حکمی علامه می شود برای استفاده کرد؟ حسینعلی رحمتی ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: راز استقبال https://eitaa.com/harahmati/796
💢تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه ✍️حسینعلی رحمتی شبکه ماهواره ای فارسی زبان «من و تو» چند روز قبل از احتمال توقف فعالیت خود خبر داد (سایت تابناک، 22 آبان 1402). این که این کار واقعا اتفاق خواهد افتاد یا برنامه ریزان آن نقشه دیگری در سر دارند نامعلوم است و فعلا مورد بحث نیست. همچنین کژکارکردهای سیاسی آن هم غیرقابل انکار است و باید توسط اهل فن بررسی شود. آنچه یادداشت حاضر بر آن تاکید دارد این است که همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما با مسئله رسانه، فضای مجازی، اخلاق، تعلیم و تربیت و سیاستگذاری فرهنگی به خصوص برای نسل جوان سروکار دارند بایستی فرایند شکل گیری و فعالیت این شبکه را به صورت موردی تحلیل و بررسی کنند و از قوت و ضعف های آن درس ها و تجربه های لازم را برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی و تربیتی در جامعه امروز ایران کسب کنند. این بحث ابعاد و زوایای گوناگونی دارد ولی در این جا بیشتر از منظر بهره گیری این شبکه از برای ترویج هنجارها و ارزش های مدنظر خود مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه می آید نه در دفاع ازاین رسانه که در نقد آن، و برای پیشگیری از مرجعیت یافتن چنین رسانه هایی در آینده بیان می شود. 🔻1. دنیای امروز عرصه رقابت های رسانه ای و تاسیس رسانه های جدید است. از این رو تعطیلی یک رسانه نباید ما را از آسیب شناسی، تجریه و تحلیل و درس آموزی از آن غافل کند. جالب این که همان طور که شواهد نشان می دهد و برخی محققان هم خاطرنشان کرده اند خود من و تو هم با شناسایی نقاط قوت و ضعف شبکه های فارسی زبان قبلی کار خود را آغاز کرد (آقاسی و دیگران، 1390: 41) و این مسئله در موفقیت او تاثیرگذار بود. 🔻2. واقعیت این است که شبکه من و تو از معدود شبکه های فارسی زبانی است که در جامعه ما در مقاطعی مورد استقبال چشم گیر قرار گرفت؛ به گونه ای که براساس برخی نظرسنجی ها پربینننده ترین شبکه ماهواره ای فارسی زبان در فاصله سال های 1390 تا 1395 بود و بیش از 70درصد بینندگان تلویزیون های فارسی زبان برنامه های این شبکه را تماشا می کردند (خبرگزاری ایسنا، 11 اسفند 1399). 🔻3. برنامه های این شبکه نه تنها بر سبک زندگی و مراودات ارزشی، فرهنگی و اجتماعی بخش هایی از جامعه ما که حتی بر روی برنامه سازی های تلویزیونی و شبکه خانگی هم تاثیر گذاشت. به عنوان مثال می توان از برنامه هایی یاد کرد که در کشورمان از روی برنامه های پربیننده من و تو مثل «بفرمایید شام» و آکادمی موسیقی شبیه سازی شد. بدیهی است به مرور که مخاطبان نوجوان این شبکه بزرگ شوند میزان تاثیرات آن هم در آینده تداوم خواهد یافت؛ حتی اگر خودش تعطیل شود. 🔻4. علت موفقیت نسبی و استقبال از این شبکه چه بود؟ معدود پژوهش هایی که دراین زمینه انجام شده عوامل گوناگونی را ذکر کرده اند. مثلا آقاسی و دیگران (1390) توجه به سرگرمی، خانواده، مسائل زنان و جوانان، و ضعف برنامه های رسانه های داخلی را ذکر کرده اند، و علیزاده و زردار (1396) با بررسی میدانی پانزده دلیل را استخراج کرده و آنها را ذیل چهار مفهوم اصلی شامل بازنمایی ممنوعه ها، صمیمیت و جوانی، قدرت بخشیدن به مخاطب و اطلاعات و سرگرمی دسته بندی کرده اند. 🔻5. به نظر نگارنده، در کنار عوامل ذکر شده، استفاده از «فضای مجازی»‌ و به طور خاص از شبکه های اجتماعی نیز در استقبال از این شبکه و موفقیت آن نقشی به سزا داشته است. حتی می توان گفت بدون این عامل، عواملی که در بالا بیان شد نمی توانست تاثیر و نفوذ لازم را داشته باشد. تفصیل این مطلب در یادداشتی دیگر بیان خواهد شد. ... ادامه یادداشت را در قسمت دوم مطالعه کنید ۲۴ آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🧕زن مسلمان، فضای مجازی و جامعه متحول در تبیین جایگاه زن در اسلام وتبلیغ زنان اسوه، بایستی به ارزشی، فرهنگی، اجتماعی، و معرفتی که زنان ایرانی و به زنان ایرانی در چند دهه اخیر پدیدآمده، همچنین به عوامل موثر بر این تحولات، از جمله فضای مجازی،توجه کرد. درغیراین صورت نباید انتظار داشته باشیم سخن مان به ویژه از سوی زنان ودختران مورد استقبال و پذیرش قرارگیرد. 🌺تولد و مبارک حسینعلی رحمتی 25 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
🔴 تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت اول: چرایی استقبال از این شبکه قسمت دوم و پایانی: استفاده از فضای مجازی به عنوان پیوست رسانه ای
🔴 تعطیل شدن «من و تو»؛ مسئله این نیست قسمت دوم و پایانی: استفاده از فضای مجازی به عنوان پیوست رسانه ای و هنجاری ✍️حسینعلی رحمتی در قسمت اول این یادداشت با نگاهی ارزیابانه و آسیب شناسانه، ضمن اشاره به برخی از عوامل موثر در موفقیت نسبی شبکه من و تو، از «فضای مجازی» به عنوان یکی از مهم ترین عوامل یاد شد. در این قسمت توضیحاتی در این باره بیان می شود. 🔹عصر حاضر را به خاطر حضور روزافزون و موثر فناوری اطلاعات در زندگی مردم می توان عصر شبکه های اجتماعی (و کم کم، عصر هوش مصنوعی) نامید. از این رو هر فرد یا نهادی که زودتر متوجه این مطلب شود و بهتر از آن بهره بگیرد در ترویج ارزش های اخلاقی و رسیدن به اهداف تربیتی و فرهنگی خود موفق تر است. به عبارت دیگر، هرگونه فعالیت تبلیغی و فرهنگی در دنیای امروز بدون داشتن یک «پیوست رسانه ای» که ناظر به فضای مجازی باشد موفقیت لازم را به دست نخواهد آورد. تجریه تلویزیون من و تو تااندازه ای موید این مدعا است. این رسانه از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود تا به امروز همواره از فضای مجازی و به طور خاص شبکه های اجتماعی، به عنوان تداوم رسانه ای خود استفاده کرده است. این هدف گذاری دستاوردهای زیر را به دنبال داشته است: 🔻1. الگوسازی اخلاقی از طریق چهره سازی رسانه ای: تقریبا همه مجریان و دست اندرکاران من و تو در فضای مجازی صفحه دارند و جزو فعالان این فضا هستند. حتی برخی افراد معمولی که گاه به عنوان بیننده در برنامه های این تلویزیون شرکت می کردند بعدا بااستفاده از شبکه های اجتماعی اقدام به بسط شهرتی کردند که از این طریق به دست آورده بودند. مشهور و چهره شدن هر یک از افراد فوق، به طور مستقیم یا غیرمستقیم موجب تبلیغ ارزش هایی شد که خود شبکه در صدد ترویج آنها بوده و هست. با این مزیت اضافه که فعالیت آنها مسوولیتی را متوجه شبکه نمی کرد و آنها می توانستند برخی رفتارها و هنجاری هایی را که اگر هم شبکه با آنها موافق بود نمی توانست رسما اعلام کند از طریق فضای مجازی ترویج کنند. در کنار این موارد، جوان بودن مجریان و اغلب افراد شرکت کننده در برنامه های من و تو موجب شد که حضور آنها در فضای مجازی منجر به جلب توجه و اعتماد و همدلی هر چه بیشتر طیف قابل توجهی از نسل جوان، به ویژه دختران، با آنها شود. 🔻2. ایجاد رویکرد تعاملی و جذبِ مخاطبِ مشارکت جو: من و تو با راه اندازی سایت ها و کانال های مختلف در فضای مجازی زمینه را برای اظهار نظر و گفت وگوی افراد مختلف جامعه درباره برنامه هایش فراهم کرد. این کار موجب می شد مخاطب در خود نوعی احترام از سوی شبکه را احساس کند و به گسترش گفت وگو رغبت نشان دهد. پیامد چنین وضعیتی جلب اعتماد مخاطب و آمادگی برای پذیرش باورها و هنجارهای مورد تبلیغ شبکه بود. 🔻3. جبران محدودیت های ارتباطی و تربیت «مبلغانِ سیار» : من و تو یک شبکه ماهواره ای است و از آن جا که همه شهروندان کشورمان به ماهواره دسترسی ندارند، پخش برنامه های آن از طریق فضای مجازی موجب جبران این محدودیت و فراهم شدن امکان دسترسی افراد بیشتر به آنها و افزایش مخاطب شده است. بدیهی است به هراندازه مخاطبان بیشتر شوند حضور شبکه در ذهن و ضمیر و زندگی جامعه فراگیرتر و راسخ تر می شود؛ و به مرور زمان این افراد، در بسیاری از موارد به طور ناخواسته، حامل، مبلغ و مدافع سبک زندگی و باورهای مدنظر این شبکه می شوند. 28 آبان 1402 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢بچه ها پیشکش؛ فکری برای پدر و مادرها کنید پدری که برای درآمدزایی در اینستا ویدیوهایی از شش ساله خود با محتوای فحاشی، رکیک گویی و تظاهر به شراب خواری منتشر می کرد دستگیر شد. 🚫متاسفانه درچندسال اخیر سودجویی والدین طماع از کودکان در فضای مجازی زیاد شده است. این نشان می دهد که پیش یا همزمان با تربیت اخلاقی فرزندان برای حضور مناسب در فضای مجازی، باید برای والدین شان فکری کرد. (عکس تزیینی است ) حسینعلی رحمتی 30 آبان ۱۴۰۲ 👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati