eitaa logo
حرم
2.7هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
6.9هزار ویدیو
659 فایل
❤﷽❤️ 💚کانال حرم 🎀دلیلی برای حال خوب معنوی شما🎀 @haram110 ✅️لینک کانال جذاب حرم https://eitaa.com/joinchat/2765357057Cd81688d018 👨‍💻ارتباط با ادمین @haram1
مشاهده در ایتا
دانلود
💡توجه: از غروب امشب ، یکشنبه، ایام البیض در ماه ذی الحجه آغاز می شود و در غروب روز چهارشنبه به پایان می رسد.
🔊 چرا دوره زمانی، از شب سیزدهم تا غروب پانزدهم هر ماه را ایّام البِیض، نامیده اند؟ به سه روز سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمري، ايام‌البيض گفته مي‌شود. در روايت ذيل، دليل اين نامگذاري و اهميت اين ايّام در هر ماه بيان شده است. عَنْ زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ قَالَ: سَأَلْتُ ابْنَ‌مَسْعُودٍ عَنْ ايام‌البيض مَا سَبَبُهَا وَ كَيْفَ سَمِعْتَ؟ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صلّي‌الله‌عليه‌وآله يَقُولُ: إنَّ آدَمَ لَمَّا عَصَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَادَاهُ مُنَادٍ مِنْ لَدُنِ الْعَرْشِ: يَا آدَمُ! اخْرُجْ مِنْ جِوَارِي، فَإنَّهُ لَا يُجَاوِرُنِي أَحَدٌ عَصَانِي، فَبَكَى وَ بَكَتِ الْمَلَائِكَةُ، فَبَعَثَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلَيْهِ جَبْرَئِيلَ فَأَهْبَطَهُ إلَى الْأَرْضِ مُسْوَدّاً، فَلَمَّا رَأَتْهُ الْمَلَائِكَةُ ضَجَّتْ وَ بَكَتْ وَ انْتَحَبَتْ وَ قَالَتْ: يَا رَبِّ! خَلْقاً خَلَقْتَهُ وَ نَفَخْتَ فِيهِ مِنْ رُوْحِكَ وَ أَسْجَدْتَ لَهُ مَلَائِكَتَكَ، بِذَنْبٍ وَاحِدٍ حَوَّلْتَ بَيَاضَهُ سَوَاداً! فَنَادَاهُ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ: صُمْ لِرَبِّكَ الْيَوْمَ، فَصَامَ فَوَافَقَ يَوْمَ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنَ الشَّهْرِ فَذَهَبَ ثُلُثُ السَّوَادِ، ثُمَّ نُودِيَ يَوْمَ الرَّابِعَ عَشَرَ أَنْ صُمْ لِرَبِّكَ الْيَوْمَ، فَصَامَ فَذَهَبَ ثُلُثَا السَّوَادِ، ثُمَّ نُودِيَ فِي يَوْمِ خَمْسَةَ عَشَرَ بِالصِّيَامِ، فَصَامَ وَ قَدْ ذَهَبَ السَّوَادُ كُلُّهُ. فَسُمِّيَتْ أيّامَ‌البِيضِ لِلَّذِي رَدَّ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ عَلَى آدَمَ مِنْ بَيَاضِهِ، ثُمَّ نَادَى مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ: يَا آدَمُ! هَذِهِ الثَّلَاثَةُ أَيَّامٍ جَعَلْتُهَا لَكَ وَ لِوُلْدِكَ، مَنْ صَامَهَا فِي كُلِّ شَهْرٍ فَإنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ. (بحارالأنوار، ج 97، ص97به نقل از علل الشرایع) زر بن حبيش مى‏گويد: از ابن‌مسعود راجع به ايام‌البيض سؤال كرده و گفتم: سبب ناميدن اين ايّام به «ايام‌البيض» چيست و چه شنيده‏اى؟ ابن‌مسعود گفت: از نبىّ اكرم صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله شنيدم كه مى‏فرمود: هنگامى كه حضرت آدم عليه‌السلام عصيان پروردگارش را نمود، منادى از عرش ندا داد: اى آدم! از جوار رحمت من بيرون شو، زيرا كسى كه عصيان مرا كند در جوار من جاي نخواهد داشت. حضرت آدم گريست و فرشتگان نيز گريستند، پس حق عزّوجل جبرئيل را نزد حضرت آدم فرستاد. جبرئيل حضرت آدم را در حالى كه سر تا پا سياه شده بود به زمين فرود آورد. فرشتگان وقتى حضرت آدم عليه‌السلام را با اين هيئت ديدند به ضجّه در آمده و گريستند و سخت ناليده و به درگاه حق تعالى عرضه داشتند: پروردگارا! مخلوقى را آفريدى و از روح خود در او دميدى و فرشتگانت را به سجده كردنش امر نمودى، حال با يك گناه رنگ سفيدش را به سياهى مبدّل فرمودى! منادى از آسمان ندا كرد: اي آدم! امروز را براى پروردگارت روزه بگير. حضرت آدم عليه‌السلام آن روز را كه موافق با روز سيزدهم از ماه بود روزه گرفت، پس يک سوم از سياهى حضرت آدم محو و زائل گشت. سپس منادى در روز چهاردهم نداء كرد: امروز را براى پروردگارت روزه بگير. حضرت آدم عليه‌السلام آن روزه را هم روزه گرفت و يک سوم ديگر از سياهى زائل گرديد. روز پانزدهم باز منادى نداء كرد و حضرتش را به گرفتن روزه دعوت نمود. حضرت آدم آن روز را هم روزه گرفت و يک سوم ديگرش نيز سفيد گشت ‏و بدين ترتيب تمام سياهى او زائل گرديد، و به همين دليل اين ايّام به ايّام ‌البيض موسوم شد، زيرا در همين ايّام حق تعالى سفيدى حضرت آدم را به وى بازگرداند. سپس منادى از آسمان ندا كرد: اى آدم! اين سه روز را براى تو و فرزندانت قرار دادم. كسى كه اين ايّام را در هر ماه روزه بدارد گويا تمام دهر را روزه گرفته است. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👌🙏🏼 دعای بسیار شریف تسبیح به ویژه برای ایّام البیض امیرالمؤمنین علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: جبرئيل علیه السلام بر من نازل شد در حالى كه در پشت مقام ابراهيم نماز مى ‏خواندم و بعد از نماز براى امّت خود طلب آمرزش می‌کردم. جناب جبرئيل علیه السلام گفت: «اى محمّد! به تو توصیه مى ‏كنم كه به امّت خود امر نمائى كه سه روز ايام‌البيض هر ماه (یعنی از شب سیزدهم تا غروب روز پانزدهم ماه) اين دعاى شريف را بخوانند.» (مهج الدعوات، ص79) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_5837072911332017852.pdf
235.3K
دعای بسیار شریف تسبیح به ویژه برای ایام البیض ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
2_5238200268058790009.m4a
7.38M
🔸 چرا امانت‌های خود را به حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام نمی‌سپاریم؟ خانواده خود، فرزندان خود، دین خود و خودمان را... !!
✨🤲🏻 💳💰 "کمک مالی به نیازمندان" 💕از وظایف هر شیعه، صله‌ی شیعیان و دوستان صالح امامان به وسیله مال است. ❤️ امام صادق(ع) فرمودند: هر کس نتواند ما را صله نماید باید دوستان صالح ما را صله کند که ثواب صله‌ی ما برایش نوشته می شود و هرکس نتواند ما را کند دوستان صالح ما را زیارت کند که ثواب زیارت ما برایش نوشته میشود.😊 📚 كتاب مكيال المكارم 🌤 الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🌤
4_5764865440115328202.mp3
3.56M
🌤 الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🌤
✴️ دوشنبه 👈 13 مرداد 98 👈13 ذی الحجه 1441👈3 اوت 2020 🕌مناسبت های اسلامی. 🌙معجزه شق القمر رسول خدا صلی الله علیه و اله.. 🐪امام حسین علیه السلام در مسیر کربلا منزل پنجم وادی صفراء. 📛تقارن نحسین صدقه صبحگاهی فراموش نگردد. 👶برای زایمان مناسب نیست. 🤒بیمار امروز شفا یابد ان شاءالله. 🛫 مسافرت مکروه است اگر ضروری است حتما حتما همراه صدقه باشد. 👩‍❤️‍👩حکم مباشرت امشب. 🔭 احکام نجوم 🌓انجام اموری از قبیل: ✳️ختنه و نام گذاری نوزاد. ✳️انجام امور کشاورزی کاشت و برداشت. ✳️و بنایی وتعمیر خانه نیک است. 💇‍♂ طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، خوب نیست. 🔴 یا در این روز از ماه قمری، باعث ملال است. 🔵 دوشنبه برای ، روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قران گردد. 👕 دوشنبه برای بریدن و دوختن روز بسیار مناسبی است و آن لباس موجب برکت میشود. ✴️️ وقت در روز دوشنبه: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعداز ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن) ❇️️ ذکر روز دوشنبه : یا قاضی الحاجات ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۲۹ مرتبه لطیف که موجب یافتن مال کثیر میگردد 💠 ️روز دوشنبه طبق روایات متعلق است به و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 😴تعبیر خواب شب سه شنبه اگر کسی خواب ببیند تعبیرش از ایه 14 سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام است. و لنسکننکم الارض من بعدهم ذالک لمن خاف مقامی.... و از معنای ان استفاده می شود که دوست یا کسی از خواب بیننده به وی برسد. و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید. 🌸زندگیتون مهدوی🌸
🙏نماز والدین در روز دوشنبه بعد از بالا آمدن آفتاب قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله:‏ مَنْ صَلَّى يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ مَرَّةً مَرَّةً، وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ وَهَبَ ثَوَابَهَا لِوَالِدَيْهِ، أَعْطَاهُ اللَّهُ قَصْراً كَأَوْسَعِ مَدِينَةٍ فِي الدُّنْيَا.(جمال الأسبوع، ص70) رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس روز دوشنبه، بعد از آن که خورشید بالا آمد، 4 رکعت نماز بخواند(دو نماز 2 رکعتی)، در هر رکعت یک بار سوره حمد، یک بار آیة الکرسی، و سه بار سوره توحید؛ و ثواب آن را به پدر و مادرش هدیه کند، خداوند به وی کاخی می بخشد که مانند وسیع ترین شهر در دنیاست. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✍ امام صادق "علیه السلام" فرمودند : ✅ عید غدیر ، روزى است که رسول خدا "صلی الله علیه و آله و سلم" على "علیه السلام" را بعنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفى کرد ، بعد بعنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روز را روزه گرفت و آن روز ، روزِ روزه دارى و عبادت و طعام دادن و به دیدار برادران دینى رفتن است . آنروز روز کسب خشنودى خداى مهربان و به خاک مالیدن بینى شیطان است 📙وسائل الشیعه 7: 328،
✅😉 معنای ولایت در ماجرای روز غدیر 1) قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ فِی یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ: وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ‏ لَكُمْ وَلِيّاً وَ إِمَاماً مُفْتَرَضَ الطَّاعَةِ [مُفْتَرَضاً طَاعَتُهُ‏] عَلَى الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ عَلَى التَّابِعِينَ، وَ عَلَى الْبَادِي وَ الْحَاضِرِ، وَ عَلَى الْعَجَمِيِّ وَ الْعَرَبِيِّ، وَ عَلَى الْحُرِّ وَ الْمَمْلُوكِ، وَ عَلَى الْكَبِيرِ وَ الصَّغِيرِ، وَ عَلَى الْأَبْيَضِ وَ الْأَسْوَدِ، وَ عَلَى كُلِّ مُوَحِّدٍ ... وَ لا يَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنِينَ لِأَحَدٍ بَعْدِي غَيْرِه. (بحارالأنوار، ج37، ص132 به نقل از اقبال الأعمال) ‏رسول خدا صلّی الله علیه و آله در روز غدیر فرمود: بدانید که خداوند علیّ علیه السلام را به عنوان سرپرست و امام شما نصب کرده است و اطاعت او را بر مهاجرین، انصار، تابعین، بادیه نشینان و شهر نشینان، بر غیر عرب و عرب، بر آزاده و برده، بر بزرگ و کوچک، بر سفید و سیاه، و بر هر موحّدی واجب نموده است ... فرمانروایی مؤمنین، بعد از من برای هیچ کس جز او جایز نیست. 2) عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام: مَا مَعْنَى قَوْلِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ»، قَالَ: أَخْبَرَهُمْ أَنَّهُ الْإِمَامُ بَعْدَهُ. (بحارالأنوار، ج37، ص223 به نقل از امالی صدوق) ابو اسحاق گفت: به حضرت سجّاد علیه السلام عرض کردم: معنی سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله:«هرکس من مولای او هستم، علیّ مولای اوست» چیست؟ فرمود: یعنی به آن ها خبر داد که علی علیه السلام بعد از پیامبر صلّی الله علیه و آله، امام است. 3) عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَجَاءٍ الشَّيْبَانِيِّ قَالَ‏: قِيلَ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام: مَا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله بِقَوْلِهِ لِعَلِيٍّ يَوْمَ الْغَدِيرِ: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ»؟ قَالَ: فَاسْتَوَى جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَاعِداً ثُمَّ قَالَ: سُئِلَ وَ اللَّهِ عَنْهَا رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله، فَقَالَ: اللَّهُ مَوْلايَ أَوْلَى بِي مِنْ نَفْسِي، لا أَمْرَ لِي مَعَهُ، وَ أَنَا مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ، أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، لا أَمْرَ لَهُمْ مَعِي، وَ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ‏ أَوْلَى‏ بِهِ مِنْ نَفْسِهِ لا أَمْرَ لَهُ مَعِي، فَعَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام مَوْلاهُ‏، أَوْلَى‏ بِهِ مِنْ نَفْسِهِ، لا أَمْرَ لَهُ مَعَه. (بشارةالمصطفى، ص51) ‏ابراهیم شیبانی گفت: از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد: رسول خدا صلّی الله علیه و آله از فرموده اش به علیّ علیه السلام در روز غدیر:« هرکس من مولای او هستم، پس علی مولای اوست؛ بارالها! دوست بدار هرکس او را دوست داشته، و دشمن بدار هرکس او را دشمن دارد»، چه اراده کرده است؟ ابراهیم گفت: ناگهان حضرت صادق علیه السلام تکانی خورده، نشسته و فرمود: به خدا قسم، این سؤال، سؤالی است که از رسول خدا صلّی الله علیه و آله پرسیده شد و رسول خدا صلّی الله علیه و آله این گونه پاسخ فرمود: خداوند مولای من است، یعنی او به من از نفسم، أولی است، لذا هیچ امری برای من در کنار امر او معنا ندارد. من مولای مؤمنین هستم، یعنی من به ایشان از خودشان أولی هستم، لذا هیچ امری برای ایشان در کنار امر من معنا ندارد. پس وقتی من گفتم «هر کس من مولای اویم»؛ یعنی من از او به نفس خودش، أولی هستم و امری برای او در کنار امر من مطرح نیست، پس وقتی گفتم علیّ بن أبی طالب علیه السلام مولای اوست؛ یعنی علی علیه السلام نسبت به آن فرد از او به خودش أولی است، و امری برای او در کنار امر علیّ علیه السلام معنا ندارد. 4) عَنِ الصَّادِقِ علیه السّلام قالَ:‏ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»‏ بِوِلَايَتِنَا أَيْ تَسْلِيمَ النَّفْسِ لِأَمْرِنَا. (المناقب، ج‏3، ص23) حضرت صادق علیه السلام ذیل فرموده الهی که: «امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم» فرمود: به ولایت ما این کار انجام شد؛ یعنی تسلیم شدن نفس برای امر ما (اهل بیت). ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅😉 معنای ولایت در ماجرای روز غدیر 1) قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ فِی یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ: وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ‏ لَكُمْ وَلِيّاً وَ إِمَاماً مُفْتَرَضَ الطَّاعَةِ [مُفْتَرَضاً طَاعَتُهُ‏] عَلَى الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ عَلَى التَّابِعِينَ، وَ عَلَى الْبَادِي وَ الْحَاضِرِ، وَ عَلَى الْعَجَمِيِّ وَ الْعَرَبِيِّ، وَ عَلَى الْحُرِّ وَ الْمَمْلُوكِ، وَ عَلَى الْكَبِيرِ وَ الصَّغِيرِ، وَ عَلَى الْأَبْيَضِ وَ الْأَسْوَدِ، وَ عَلَى كُلِّ مُوَحِّدٍ ... وَ لا يَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنِينَ لِأَحَدٍ بَعْدِي غَيْرِه. (بحارالأنوار، ج37، ص132 به نقل از اقبال الأعمال) ‏رسول خدا صلّی الله علیه و آله در روز غدیر فرمود: بدانید که خداوند علیّ علیه السلام را به عنوان سرپرست و امام شما نصب کرده است و اطاعت او را بر مهاجرین، انصار، تابعین، بادیه نشینان و شهر نشینان، بر غیر عرب و عرب، بر آزاده و برده، بر بزرگ و کوچک، بر سفید و سیاه، و بر هر موحّدی واجب نموده است ... فرمانروایی مؤمنین، بعد از من برای هیچ کس جز او جایز نیست. 2) عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام: مَا مَعْنَى قَوْلِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ»، قَالَ: أَخْبَرَهُمْ أَنَّهُ الْإِمَامُ بَعْدَهُ. (بحارالأنوار، ج37، ص223 به نقل از امالی صدوق) ابو اسحاق گفت: به حضرت سجّاد علیه السلام عرض کردم: معنی سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله:«هرکس من مولای او هستم، علیّ مولای اوست» چیست؟ فرمود: یعنی به آن ها خبر داد که علی علیه السلام بعد از پیامبر صلّی الله علیه و آله، امام است. 3) عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَجَاءٍ الشَّيْبَانِيِّ قَالَ‏: قِيلَ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام: مَا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله بِقَوْلِهِ لِعَلِيٍّ يَوْمَ الْغَدِيرِ: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ»؟ قَالَ: فَاسْتَوَى جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَاعِداً ثُمَّ قَالَ: سُئِلَ وَ اللَّهِ عَنْهَا رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله، فَقَالَ: اللَّهُ مَوْلايَ أَوْلَى بِي مِنْ نَفْسِي، لا أَمْرَ لِي مَعَهُ، وَ أَنَا مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ، أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، لا أَمْرَ لَهُمْ مَعِي، وَ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ‏ أَوْلَى‏ بِهِ مِنْ نَفْسِهِ لا أَمْرَ لَهُ مَعِي، فَعَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام مَوْلاهُ‏، أَوْلَى‏ بِهِ مِنْ نَفْسِهِ، لا أَمْرَ لَهُ مَعَه. (بشارةالمصطفى، ص51) ‏ابراهیم شیبانی گفت: از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد: رسول خدا صلّی الله علیه و آله از فرموده اش به علیّ علیه السلام در روز غدیر:« هرکس من مولای او هستم، پس علی مولای اوست؛ بارالها! دوست بدار هرکس او را دوست داشته، و دشمن بدار هرکس او را دشمن دارد»، چه اراده کرده است؟ ابراهیم گفت: ناگهان حضرت صادق علیه السلام تکانی خورده، نشسته و فرمود: به خدا قسم، این سؤال، سؤالی است که از رسول خدا صلّی الله علیه و آله پرسیده شد و رسول خدا صلّی الله علیه و آله این گونه پاسخ فرمود: خداوند مولای من است، یعنی او به من از نفسم، أولی است، لذا هیچ امری برای من در کنار امر او معنا ندارد. من مولای مؤمنین هستم، یعنی من به ایشان از خودشان أولی هستم، لذا هیچ امری برای ایشان در کنار امر من معنا ندارد. پس وقتی من گفتم «هر کس من مولای اویم»؛ یعنی من از او به نفس خودش، أولی هستم و امری برای او در کنار امر من مطرح نیست، پس وقتی گفتم علیّ بن أبی طالب علیه السلام مولای اوست؛ یعنی علی علیه السلام نسبت به آن فرد از او به خودش أولی است، و امری برای او در کنار امر علیّ علیه السلام معنا ندارد. 4) عَنِ الصَّادِقِ علیه السّلام قالَ:‏ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»‏ بِوِلَايَتِنَا أَيْ تَسْلِيمَ النَّفْسِ لِأَمْرِنَا. (المناقب، ج‏3، ص23) حضرت صادق علیه السلام ذیل فرموده الهی که: «امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم» فرمود: به ولایت ما این کار انجام شد؛ یعنی تسلیم شدن نفس برای امر ما (اهل بیت). ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»