eitaa logo
حرم
2.6هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
6.5هزار ویدیو
630 فایل
❤﷽❤️ 💚کانال حرم 🎀دلیلی برای حال خوب معنوی شما🎀 @haram110 ✅️لینک کانال جذاب حرم https://eitaa.com/joinchat/2765357057Cd81688d018 👨‍💻ارتباط با ادمین @haram1
مشاهده در ایتا
دانلود
💎🙏💎 دعای انبیای الهی علیهم السلام در روز عرفه حضرت صادق علیه السلام از جدّ بزرگوار خویش، رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می کند که به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: آیا نمی خواهی دعای روز عرفه را به تو بیاموزم؟ همان دعایی که انبیای قبل از من نیز آن را می خوانده اند. پس بگو: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِي وَ يُمِيتُ، وَ هُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ كَالَّذِي تَقُولُ، وَ خَيْراً مِمَّا نَقُولُ، وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ، اللَّهُمَّ لَكَ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي، وَ لَكَ بَرَاءَتِي، وَ لَكَ حَوْلِي، وَ مِنْكَ قُوَّتِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ، وَ مِنْ وَسْوَاسِ الصَّدْرِ، وَ مِنْ شَتَاتِ الْأَمْرِ، وَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ الرِّيَاحِ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا تَجِي‏ءُ بِهِ الرِّيَاحُ، وَ أَسْأَلُكَ خَيْرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُوراً، وَ فِي سَمْعِي وَ بَصَرِي نُوراً، وَ فِي لَحْمِي وَ عِظَامِي نُوراً، وَ فِي عُرُوقِي وَ مَقْعَدِي وَ مَقَامِي وَ مَدْخَلِي وَ مَخْرَجِي نُوراً، وَ أَعْظِمْ لِي نُوراً يَا رَبِّ يَوْمَ أَلْقَاكَ، إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.» (اقبال الاعمال، ص650-651)
🙏🙏 نمازهای روز عرفه 1)  نماز حاجت مرحوم سید بن طاووس در اقبال الاعمال از کتاب  أبوعلی بزّاز چنین نقل می کند: در کتاب های اصحاب امامیّه آمده است: روز عرفه، 12 رکعت نماز بخوان؛ در هر رکعت یک بار سوره حمد، یک بار آیۀالکرسی، و یک بار سوره توحید. بعد از نماز، هر مقدار میسّر بود قرآن بخوان. سپس به سجده برو، و درحال سجده، دستانت را رو به سوی بالا کن و بگو: «سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ فازَ بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْحِلْمِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ عَلِمَ بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي أنْ يُسَبِّحَ سِواهُ، سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ وَ الْقُدْرَةِ، سُبْحَانَ العَظيمِ الأعْظَمِ، أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ بِاسْمِكَ العَظِيمِ الْأَعْظَمِ، وَ أسْألُكَ بِالْمُسْتَجابِ مِنْ دُعائِكَ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ أنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.» سپس هرچه می خواهی، درخواست کن. (اقبال الاعمال، ص647) 2)  نماز غفران بعد از نماز عصر عَنْ مَوْلَانَا الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَنْ صَلَّى يَوْمَ عَرَفَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْرُجَ إِلَى الدُّعَاءِ فِي ذَلِكَ وَ يَكُونُ بَارِزاً تَحْتَ السَّمَاءِ رَكْعَتَيْنِ ، وَ اعْتَرَفَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِذُنُوبِهِ ، وَ أَقَرَّ لَهُ بِخَطَايَاهُ ، نَالَ مَا نَالَ الْوَاقِفُونَ بِعَرَفَةَ مِنَ الْفَوْزِ ، وَ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ.  حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس روز عرفه قبل از آن که به خواندن دعا مشغول شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و به گناهان و خطاهای خویش اعتراف نماید ، به رستگاری کسانی که در عرفه وقوف دارند می رسد، و گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده می شود. مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح می نویسد: بعد از زوال آفتاب(یعنی ظهر) زیر آسمان برو ، و نماز ظهر و عصر خود را با رکوع و سجود نیکویی به جا آور. بعد از نماز عصر، 2 رکعت نماز بخوان؛ در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد ، سوره کافرون. (مصباح کفعمی، ص661) 3)  نماز امیرالمؤمنین علیه السلام مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح می نویسد: بعد از نماز دو رکعتی که بعد از نماز عصر خوانده می شود، 4 رکعت نماز بخوان ، و در هر رکعت بعد از حمد ، 50 بار سوره توحید را بخوان.( مصباح کفعمی، ص661) مرحوم محدّث قمّی در مفاتیح الجنان می نویسد: اين نماز(نماز 4 رکعتی)، همان نماز حضرت امير المؤمنين عليه السلام است. (مفاتیح الجنان ، اعمال ماه ذی الحجۀ، اعمال روز عرفه) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏 دعای حضرت رضا علیه السلام در روز عرفه از دعاهای حضرت رضا علیه السلام در روز عرفه عبارت است از: «اللَّهُمَّ كَمَا سَتَرْتَ عَلَيَّ مَا لَمْ أَعْلَمْ، فَاغْفِرْ لِي مَا تَعْلَمُ، وَ كَمَا وَسِعَنِي عِلْمُكَ فَلْيَسَعْنِي عَفْوُكَ، وَ كَمَا بَدَأْتَنِي بِالْإِحْسَانِ فَأَتِمَّ نِعْمَتَكَ بِالْغُفْرَانِ، وَ كَمَا أَكْرَمْتَنِي بِمَعْرِفَتِكَ فَاشْفَعْهَا بِمَغْفِرَتِكَ، وَ كَمَا عَرَّفْتَنِي وَحْدَانِيَّتَكَ فَأَكْرِمْنِي بِطَاعَتِكَ، وَ كَمَا عَصَمْتَنِي مِمَّا لَمْ أَكُنْ أَعْتَصِمُ مِنْهُ إِلَّا بِعِصْمَتِكَ، فَاغْفِرْ لِي مَا لَوْ شِئْتَ عَصَمْتَنِي مِنْهُ، يَا جَوَادُ يَا كَرِيمُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ.» (اقبال الاعمال، ص651) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏👥🙏 اهمیت دعا کردن برای برادران ایمانی، بویژه مولایمان امام زمان علیه السلام در روز عرفه رَوَى ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ زَيْدٍ النَّرْسِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ فِي الْمَوْقِفِ وَ هُوَ يَدْعُو، فَتَفَقَّدْتُ دُعَاءَهُ فَمَا رَأَيْتُهُ يَدْعُو لِنَفْسِهِ بِحَرْفٍ، وَ رَأَيْتُهُ يَدْعُو لِرَجُلٍ رَجُلٍ مِنَ الْآفَاقِ وَ يُسَمِّيهِمْ وَ يُسَمِّي آبَاءَهُمْ حَتَّى أَفَاضَ النَّاسُ، فَقُلْتُ لَهُ: يَا عَمِّ، لَقَدْ رَأَيْتُ مِنْكَ عَجَباً. قَالَ: وَ مَا الَّذِي أَعْجَبَكَ مِمَّا رَأَيْتَ؟ قُلْتُ: إِيثَارُكَ إِخْوَانَكَ عَلَى نَفْسِكَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ وَ تَفَقُّدُكَ رَجُلًا رَجُلًا. فَقَالَ لِي: لَا يَكُونُ تَعَجُّبُكَ مِنْ هَذَا يَا ابْنَ أَخِي، فَإِنِّي سَمِعْتُ مَوْلَايَ وَ مَوْلَاكَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ كَانَ وَ اللَّهِ سَيِّدَ مَنْ مَضَى وَ سَيِّدَ مَنْ بَقِيَ بَعْدَ آبَائِهِ علیهم السلام، وَ إِلَّا صَمَّتَا أُذُنَا مُعَاوِيَةَ وَ عَمِيَتَا عَيْنَاهُ وَ لَا نَالَتْهُ شَفَاعَةُ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله، إِنْ لَمْ يَكُنْ سَمِعْتُ مِنْهُ، وَ هُوَ يَقُولُ: مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ فِي ظَهْرِ الْغَيْبِ نَادَى مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ الدُّنْيَا: يَا عَبْدَ اللَّهِ، لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ. وَ نَادَاهُ مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ الثَّانِيَةِ: يَا عَبْدَ اللَّهِ، وَ لَكَ مِائَتَا أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ. وَ نَادَاهُ مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ الثَّالِثَةِ: يَا عَبْدَ اللَّهِ، وَ لَكَ ثَلَاثُمِائَةِ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ. وَ نَادَاهُ مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ: يَا عَبْدَ اللَّهِ، وَ لَكَ أَرْبَعُمِائَةِ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ. وَ نَادَاهُ مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ الْخَامِسَةِ: يَا عَبْدَ اللَّهِ، وَ لَكَ خَمْسُمِائَةِ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ. وَ نَادَاهُ مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ السَّادِسَةِ: يَا عَبْدَ اللَّهِ، وَ لَكَ سِتُّمِائَةِ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ. وَ نَادَاهُ مَلَكٌ مِنَ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ: يَا عَبْدَ اللَّهِ، وَ لَكَ سَبْعُمِائَةِ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ. ثُمَّ يُنَادِيهِ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «أَنَا الْغَنِيُّ الَّذِي لَا أَفْتَقِرُ، يَا عَبْدَ اللَّهِ، لَكَ أَلْفُ أَلْفِ ضِعْفٍ مِمَّا دَعَوْتَ».  فَأَيُّ الْخَطَرَيْنِ أَكْبَرُ يَا ابْنَ أَخِي، مَا اخْتَرْتُهُ أَنَا لِنَفْسِي أَوْ مَا تَأْمُرُنِي بِهِ؟! (بحارالأنوار، ج93، ص387-388 به نقل از دعوات راوندی)   ابن ابى عمير از زيد نَرسى روايت كرده است كه گفت: من در عرفات با معاوية بن وهب بودم. وی در حال دعا بود. دقت كردم ديدم براى خودش حتى يك دعا هم نكرد، امّا براى افرادى از گوشه و كنار جهان دعا می کرد و نام ایشان و پدرانشان را مى‏برد. وقتى مردم از عرفات رفتند به او گفتم: اى عمو، از تو چيز عجيبى ديدم. گفت: چه چيز عجيبى ديدى؟ گفتم: در اين محل، برادرانت را بر خود مقدّم داشتى و براى یک یک آنان دعا كردى! گفت: اى برادر زاده، از اين كار تعجب نكن، زیرا از مولاى خود - که مولای تو و مولاى هر مرد و زن با ايمان است، و بعد از پدران گرامی اش علیهم السلام، سيّد و آقاى گذشتگان و آيندگان مى‏باشد- شنيدم، و اگر از آن حضرت نشنيده بودم (و دروغ بگويم) دو گوش من كر، و دو چشم من كور شود و از شفاعت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم محروم گردم، كه ‏فرمود:  كسى كه براى برادر ایمانی اش در غياب او دعا كند، فرشته‏ اى از آسمان دنيا به او ندا مى‏دهد: اى بنده خدا، صد هزار برابر آن دعا براى تو باد. و فرشته‏ اى از آسمان دوّم ندا می دهد: اى بنده خدا، دويست هزار برابر آن دعا براى تو باد. و فرشته‏ اى از آسمان سوم ندا می دهد: اى بنده خدا، سيصد هزار برابر آن دعا براى تو باد، و فرشته‏ اى از آسمان چهارم ندا می دهد: اى بنده خدا، چهار صد هزار برابر آن دعا براى تو باد. و فرشته‏ اى از آسمان پنجم ندا می دهد: اى بنده خدا، پانصد هزار برابر آن دعا براى تو باد. و فرشته‏ اى از آسمان ششم ندا می دهد: اى بنده خدا، ششصد هزار برابر آن دعا براى تو باد. و فرشته‏ اى از آسمان هفتم ندا می دهد: اى بنده خدا، هفتصد هزار برابر آن دعا براى تو باد. آنگاه خداوند تبارك و تعالى به او ندا مى‏دهد: «من آن بی نيازى هستم كه فقير و محتاج نمی شوم، اى بنده خدا، يك ميليون برابر آنچه دعا کردی برايت باد». حال اى برادر زاده! كداميك از اين دو بزرگتر است، آنچه من انجام دادم يا آنچه تو می گويى؟
🗣🙏🗣 تسبیح الهی با ثواب غیر قابل شمارش در روز عرفه مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در البلدالامین می نویسد: شایسته است که این تسبیح را در روز عرفه بخوانی، زیرا ثواب آن غیر قابل شمارش است و ما به جهت اختصار، از نقل آن ثواب ها خودداری کردیم. آن تسبیح چنین است: سُبْحَانَ اللَّهِ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ يَبْقَى رَبّاً وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِيحاً يَفْضُلُ تَسْبِيحَ الْمُسَبِّحِينَ فَضْلًا كَثِيراً قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِيحاً يَفْضُلُ تَسْبِيحَ الْمُسَبِّحِينَ فَضْلًا كَثِيراً بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِيحاً يَفْضُلُ تَسْبِيحَ الْمُسَبِّحِينَ فَضْلًا كَثِيراً مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِيحاً يَفْضُلُ تَسْبِيحَ الْمُسَبِّحِينَ فَضْلًا كَثِيراً لِرَبِّنَا الْبَاقِي وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِيحاً لَا يُحْصَى وَ لَا يُدْرَى وَ لَا يَنْسَى وَ لَا يَبْلَى وَ لَا يَفْنَى وَ لَيْسَ لَهُ مُنْتَهًى، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِيحاً يَدُومُ بِدَوَامِهِ وَ يَبْقَى بِبَقَائِهِ فِي سِنِي الْعَالَمِينَ وَ شُهُورِ الدُّهُورِ وَ أَيَّامِ الدُّنْيَا وَ سَاعَاتِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ، وَ سُبْحَانَ اللَّهِ أَبَدَ الْأَبَدِ وَ مَعَ الْأَبَدِ مِمَّا لَا يُحْصِيهِ الْعَدَدُ وَ لَا يُفْنِيهِ الْأَمَدُ وَ لَا يَقْطَعُهُ الْأَبَدُ، وَ تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ يَبْقَى رَبّاً وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِيداً يَفْضُلُ تَحْمِيدَ الْحامِدینَ فَضْلًا كَثِيراً قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِيداً يَفْضُلُ تَحْمِيدَ الْحامِدینَ فَضْلًا كَثِيراً بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِيداً يَفْضُلُ تَحْمِيدَ الْحامِدینَ فَضْلًا كَثِيراً مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِيداً يَفْضُلُ تَحْمِيدَ الْحامِدینَ فَضْلًا كَثِيراً لِرَبِّنَا الْبَاقِي وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِيداً لَا يُحْصَى وَ لَا يُدْرَى وَ لَا يَنْسَى وَ لَا يَبْلَى وَ لَا يَفْنَى وَ لَيْسَ لَهُ مُنْتَهًى، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِيداً يَدُومُ بِدَوَامِهِ وَ يَبْقَى بِبَقَائِهِ فِي سِنِي الْعَالَمِينَ وَ شُهُورِ الدُّهُورِ وَ أَيَّامِ الدُّنْيَا وَ سَاعَاتِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ أَبَدَ الْأَبَدِ وَ مَعَ الْأَبَدِ مِمَّا لَا يُحْصِيهِ الْعَدَدُ وَ لَا يُفْنِيهِ الْأَمَدُ وَ لَا يَقْطَعُهُ الْأَبَدُ، وَ تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ. لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  يَبْقَى رَبّاً وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  تَهْلِيلاً يَفْضُلُ تَهْلِيلَ الْمُهَلِّلِينَ فَضْلًا كَثِيراً قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  تَهْلِيلاً يَفْضُلُ  تَهْلِيلَ الْمُهَلِّلِينَ فَضْلًا كَثِيراً بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  تَهْلِيلاً يَفْضُلُ تَهْلِيلَ الْمُهَلِّلِينَ فَضْلًا كَثِيراً مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  تَهْلِيلاً يَفْضُلُ تَهْلِيلَ الْمُهَلِّلِينَ فَضْلًا كَثِيراً لِرَبِّنَا الْبَاقِي وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  تَهْلِيلاً لَا يُحْصَى وَ لَا يُدْرَى وَ لَا يَنْسَى وَ لَا يَبْلَى وَ لَا يَفْنَى وَ لَيْسَ لَهُ مُنْتَهًى، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  تَهْلِيلاً يَدُومُ بِدَوَامِهِ وَ يَبْقَى بِبَقَائِهِ فِي سِنِي الْعَالَمِينَ وَ شُهُورِ الدُّهُورِ وَ أَيَّامِ الدُّنْيَا وَ سَاعَاتِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ، وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ  أَبَدَ الْأَبَدِ وَ مَعَ الْأَبَدِ مِمَّا لَا يُحْصِيهِ الْعَدَدُ وَ لَا يُفْنِيهِ الْأَمَدُ وَ لَا يَقْطَعُهُ الْأَبَدُ، وَ تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ. وَ اللَّهُ أَكْبَرُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ يَبْقَى رَبّاً وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ تَکْبِيراً يَفْضُلُ تَکْبِيرَ الْمُکَبِّرِينَ فَضْلًا كَثِيراً قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ تَکْبِيراً يَفْضُلُ تَکْبِيرَ الْمُکَبِّرِينَ فَضْلًا كَثِيراً بَعْدَ كلِّ
😓😓😓 حالات ائمّه معصومین علیهم السلام در هنگام خواندن دعا در روز عرفه 1) عَن قَاسِمِ بْنِ حُسَيْنِ النَّيْسَابُورِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عِنْدَ مَا وَقَفَ بِالْمَوْقِفِ مَدَّ يَدَيْهِ جَمِيعاً، فَمَا زَالَتَا مَمْدُودَتَيْنِ إِلَى أَنْ أَفَاضَ، فَمَا رَأَيْتُ أَحَداً أَقْدَرَ عَلَى ذَلِكَ مِنْهُ. (اقبال الاعمال ، ص651) قاسم بن حسین نیشابوری می گوید: حضرت باقر علیه السلام را در موقف یعنی عرفات دیدم که دو دست خود را به سوی آسمان بلند کرده بود، و تا هنگامی که آن جا را ترک نمود، همچنان دستانش را جمع نکرد. من هیچکس را ندیدم که توانایی انجام این کار را داشته باشد. 2) عَن عَلِيِّ بْنِ دَاوُدَ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِي الْمَوْقِفِ آخِذاً بِلِحْيَتِهِ وَ مَجَامِعِ ثَوْبِهِ، وَ هُوَ يَقُولُ بِإِصْبَعِهِ الْيُمْنَى، مُنَكِّسَ الرَّأْسِ: «هَذِهِ رُمَّتِي بِمَا جَنَيْتُ». (اقبال الاعمال ، ص651) علیّ بن داوود می گوید: حضرت صادق علیه السلام را در موقف یعنی عرفات دیدم در حالی که محاسن و لباس خود را گرفته، سر خویش را پایین انداخته و با انگشت نشانه دست راست به درگاه الهی این گونه  خطاب می کرد: این است همه هستی من در برابر جنایاتی که مرتکب شدم. تذکّر: حضرت صادق علیه السلام همچون سایر ائمه علیهم السلام از هر گونه گناه و لغزش ، معصوم می باشند.  لذا تعبیر جنایت در بیان حضرتش، به  ارزش اعمال بندگان در مقابل عظمت لایتناهی الهی اشاره می کند. یعنی در مقام مخلوقیت، به هر مقدار نیز که عبادت انجام شود، نسبت به حقّ عبادت الهی کوتاهی انجام شده است. این فرهنگ در ادعیه ای که از ائمه علیهم السلام نقل شده است ، با تعابیر دیگری ، چون گناه  و لغزش نیز مشاهده می گردد. 3) عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام بِالْمَوْقِفِ عَلَى بَغْلَةٍ، رَافِعاً يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ عَنْ يَسَارِهِ وَ إِلَى الْمَوْسِمِ حَتَّى انْصَرَفَ، وَ كَانَ فِي مَوْقِفِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله، وَ ظَاهِرُ كَفَّيْهِ إِلَى السَّمَاءِ، وَ هُوَ يَلُوذُ سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ بِسَبَّابَتَيْهِ. (بحارالأنوار، ج99 ،ص250 به نقل از قرب الإسناد) حمّاد گفت: حضرت صادق علیه السلام را در عرفات در کنار استرش دیدم. ایشان در محلّ وقوف رسول خدا صلّی الله علیه و آله استقرار یافته و تا هنگامی که آنجا را ترک نمود، کف دستش را در حالی که مایل به سمت چپ بود، به سوی آسمان بلند کرده بود، و هر مدّت یک بار با دو انگشت اشاره خود به خداوند پناه می برد. 4) حَجَّ سُفْيَانُ الثَّورِي فَقَالَ: رَأَيْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلامُ لَمْ أَرَ حَاجّاً وَقَفَ بِالْمَشَاعِرِ وَ اجْتَهَدَ فِي التَّضَرُّعِ وَ الإبتِْهَالِ مِثْلَهُ، فَلَمَّا وَصَلَ عَرَفَةَ أخَذَ مِنَ النَّاسِ جَانِباً وَ اجْتَهَدَ فِي الدُّعَاءِ فِي الْمَوقِفِ. (كشف‏اليقين، ص330) ‏ سفيان ثورى گفت: در سالى به حجّ رفتم، جعفر بن محمّد علیه السلام را ملاقات نمودم، امّا هيچ حاجى را نديدم كه همچون وی، در مواضع انجام مناسک حجّ به دعا و زاری مشغول باشد! وی زمانى كه به سرزمين عرفات رسيد، از مردم كناره گرفت و در گوشه‏اى به‏ دعا مشغول شد. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😓🙏😓 کلمات توبه حضرت آدم علیه السلام در روز عرفه حضرت صادق علیه السلام فرمود: وقتی حضرت آدم علیه السلام در روز اول ذی القعده از بهشت رانده شد، 40 صبح در کوه صفا در حال سجده باقی ماند، و به طور مداوم بر نعمت بهشت و خروج از جوارالهی گریه می کرد. پس جناب جبرئیل نازل شد و به وی گفت: ای آدم، چرا گریه می کنی؟ گفت: ای جبرئیل، چرا گریه نکنم، درحالی که خداوند مرا از جوارش رانده و به دنیا فرود آورده است؟ جبرئیل گفت: ای آدم، توبه کن. گفت: چگونه توبه کنم؟ پس جبرئیل روز ترویه یعنی روز هشتم ذی الحجّۀ به حضرت آدم علیه السلام امر کرد که غسل کرده، و مُحرِم شود، و سپس او را به منی برد و شب را در آنجا سپری کرد، و روز نهم ذی الحجّه وی را به سوی عرفات آورد و هنگام ظهر به حضرت آدم علیه السلام امر کرد که غسل نماید. وقتی حضرت آدم علیه السلام نماز عصر را به جا آورد، جناب جبرئیل وی را در همان عرفات نگاه داشت و آن کلماتی که خداوند به وی القا نموده بود به حضرت آدم علیه السلام تعلیم داد. آن کلمات عبارتند از: «سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، عَمِلْتُ سُوءاً، وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي، وَ اعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي، فَاغْفِرْ لِي، إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، عَمِلْتُ سُوءاً، وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي، وَ اعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي، فَاغْفِرْ لِي، إِنَّكَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ، سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، عَمِلْتُ سُوءاً، وَ ظَلَمْتُ نَفْسِي، وَ اعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي،‏ فَاغْفِرْ لِي، فَإِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ. پس تا غروب آفتاب آن روز، دستان حضرت آدم علیه السلام به طور مداوم رو به آسمان بود و به درگاه الهی زاری و گریه می کرد. هنگامی که غروب آفتاب شد، جناب جبرئیل، حضرت آدم علیه السلام را به مشعرالحرام برد و حضرت آدم علیه السلام آن شب را در آنجا سپری نمود و تا صبح خداوند متعال را به آن کلمات خواند و توبه نمود. (بحارالأنوار، ج99، ص35- 36 به نقل از تفسیر قمی) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🏃🏻‍♂️ 🙏🙏🙏 جمع دو نماز ظهر و عصر به منظور فراهم کردن فرصت بیشتر برای خواندن ادعیه روز عرفه عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍعَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: صَلِّ الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ بِأَذَانٍ وَاحِدٍ وَ إِقَامَتَيْنِ ، فَإِنَّمَا تُعَجِّلُ الْعَصْرَ وَ تَجْمَعُ بَيْنَهُمَا لِتُفَرِّغَ نَفْسَكَ لِلدُّعَاءِ، فَإِنَّهُ يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ. (تهذيب‏الأحكام، ج5، ص179)  معاویۀ بن عمّار از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: (در روز عرفه) با یک اذان و دو اقامه ، نماز ظهر و عصر را بخوان. در خواندن نماز عصر عجله کن و با نماز ظهر جمع کن تا به دعا کردن بپردازی، زیرا روز عرفه، روز دعا و در خواست است. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
💎🙏💎 صلوات بر محمّد و آل محمّد صلوات الله علیهم در روز عرفه مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح، صلواتی را منقول از حضرت صادق علیه السلام برای روز عرفه نقل می کند، و سپس می نویسد: حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس می خواهد محمّد و آل او صلوات الله علیهم اجمعین را با صلوات بر ایشان مسرور نماید، این گونه بر ایشان صلوات فرستد:   اللَّهُمَّ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى، وَ يَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ، وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْأَوَّلِينَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْآخِرِينَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْمَلَإِ الْأَعْلَى، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْمُرْسَلِينَ، اللَّهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّداً وَ آلَهُ الْوَسِيلَةَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الشَّرَفَ وَ الرِّفْعَةَ وَ الدَّرَجَةَ الْكَبِيرَةَ، اللَّهُمَّ إِنِّي آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ، فَلَا تَحْرِمْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ رُؤْيَتَهُ، وَ ارْزُقْنِي صُحْبَتَهُ، وَ تَوَفَّنِي عَلَى مِلَّتِهِ، وَ اسْقِنِي مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً، لَا أَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَداً، إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ. اللَّهُمَّ إِنِّي آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ، فَعَرِّفْنِي فِي الْجِنَانِ وَجْهَهُ، اللَّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّداً صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ مِنِّي تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَ سَلَاماً.» (مصباح کفعمی، ص662 و 423) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
حرم
🗣🙏🗣 تسبیح الهی با ثواب غیر قابل شمارش در روز عرفه مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در البلدالامین می نویسد:
☝️☝️☝️☝️ ُأَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ تَکْبِيراً يَفْضُلُ تَکْبِيرَ الْمُکَبِّرِينَ فَضْلًا كَثِيراً مَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ تَکْبِيراً يَفْضُلُ تَکْبِيرَ الْمُکَبِّرِينَ فَضْلًا كَثِيراً لِرَبِّنَا الْبَاقِي وَ يَفْنَى كُلُّ أَحَدٍ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ تَکْبِيراً لَا يُحْصَى وَ لَا يُدْرَى وَ لَا يَنْسَى وَ لَا يَبْلَى وَ لَا يَفْنَى وَ لَيْسَ لَهُ مُنْتَهًى، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ تَکْبِيراً يَدُومُ بِدَوَامِهِ وَ يَبْقَى بِبَقَائِهِ فِي سِنِي الْعَالَمِينَ وَ شُهُورِ الدُّهُورِ وَ أَيَّامِ الدُّنْيَا وَ سَاعَاتِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ أَبَدَ الْأَبَدِ وَ مَعَ الْأَبَدِ مِمَّا لَا يُحْصِيهِ الْعَدَدُ وَ لَا يُفْنِيهِ الْأَمَدُ وَ لَا يَقْطَعُهُ الْأَبَدُ، وَ تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ.» (بحارالأنوار،ج98،ص 214 به نقل از البلدالامین/البلدالامین، ص258-259/مصباح کفعمی، ص662-663) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
ای عزیزان به شما هدیه ز یزدان آمد عید فرخنده‌ی نورانی قربان آمد حاجیان سعی شما شد به حقیقت مقبول رحمت واسعه‌ی حضرت سبحان آمد 🌹 بر مسلمین جهان مبارک باد @haram110
🙏🙏🙏 شب عید قربان، شب نیایش با حقّ متعال و شب تلاوت قرآن 1) عَنِ ابْنِ كُرْدُوسٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْعِيدِ وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. (بحارالأنوار، ج97،ص86 به نقل از ثواب الاعمال) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس شب عید( فطر و یا قربان) و شب نیمه شعبان را به شب زنده داری بگذراند، روزی که قلب ها می میرند، قلب او نمی میرد. 2) عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلامُ  يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ: لَيْلَةَ الْفِطْرِ، وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى، وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ. (بحارالأنوار، ج97، ص87 به نقل از به نقل از امالی طوسی) حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام، از پدرش حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: على بن ابى طالب عليه السّلام مى‏فرمود: من را شاد و خوشنود می سازد مردى كه خود را در طول سال، در چهار شب فارغ مى‏نمايد: شب فطر، شب قربان، شب نيمه شعبان، و اولين شب از ماه رجب. 3) عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ اللهِ عَنْ عَلِيٍّ عليه‌السلام قَالَ: إنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحَافِظَ عَلَى لَيْلَةِ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةِ النَّحْرِ وَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ وَ لَيْلَةِ عَاشُورَاءَ وَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَافْعَلْ وَ أَكْثِرْ فِيهِنَّ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الصَّلَاةِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ. (بحارالأنوار، ج 97، ص 88 به نقل از امالی طوسی) اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود: اگر مي‌تواني شب عيد فطر، شب عيد قربان، شب اول ماه محرم، شب عاشورا، شب اول ماه رجب، و شب نيمه شعبان را بيدار باشي، بيدار باش و در اين شب‌ها زياد به دعا، نماز و تلاوت قرآن بپرداز. 4) عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنَامَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَافْعَلْ، فَإِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَا تُغْلَقُ لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ، لَهَا دَوِيٌ‏  كَدَوِيِّ النَّحْلِ، يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: أَنَا رَبُّكُمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِي، يَا عِبَادِي، أَدَّيْتُمْ حَقِّي، وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أَسْتَجِيبَ لَكُمْ، فَيَحُطُّ تِلْكَ اللَّيْلَةَ عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ يَحُطَّ عَنْهُ ذُنُوبَهُ، وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ. (من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص544- 545)   ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: اگر توانستی، در مشعرالحرام، شب عید قربان را نخواب، زیرا درهای آسمان برای صداهاى مؤمنين كه همچون صدای زنبورهاى عسل است، بسته نمي شود. خداوند متعال می فرماید: «من پروردگار شمايم، و شما بندگان من هستید. اى بندگان من، شما حق مرا اداء كرديد، و بر من سزاوار است كه دعاهاى شما را اجابت كنم». از اين رو در آن شب گناهان هر كس را بخواهد فرو مي ريزد، و هر كس را اراده كند مى‏ آمرزد. 5) مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در البلدالامین می نویسد: اگر می توانی، شب عید قربان را به شب زنده داری بپرداز، زیرا در این شب، درهای آسمان برای دعاهای مؤمنین بسته نمی شود. (بحارالأنوار،ج98،ص292 به نقل از البلدالامین) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👌💎 ذکر «یا دائم الفضل علی البریّه» برای شب عید قربان مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح می نویسد: در هر شب عید، و در هر شب جمعه این دعا را 10 بار بخوان: يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ، يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ، يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً، وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّة. (مصباح کفعمی، ص647) مرحوم آیۀالله میرزا محمد باقر فقیه ایمانی(متوفّی 1370 ه ق) در کتاب فوز اکبر می نویسد: دو عمل در اخبار است که فضیلتش آن است که خداوند جلّ شأنه به ملائکه می فرماید: « اگر او را نیامرزم، خدای نیستم»، یعنی چنانچه خدایی من بدون شک و ریب ثابت و بر حقّ است، پس آمرزش گناهان او هم، ثابت و بر حقّ است. و آن دو عمل: یکی دعای يَا دَائِمَ الْفَضْلِ است، دوم: هزار مرتبه در تمام ماه رجب بگویند:«أستَغفِرُ اللهَ ذَاالْجَلالِ وَ الإکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالآثامِ». (فوز اکبر، ص202) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏👌 نماز حاجت در شب عید قربان مرحوم سید بن طاووس در جمال الاسبوع می نویسد: در شب های جمعه و شب های عید قربان ، 2 رکعت نماز بخوان ، در هر رکعت  یک بار سوره حمد را بخوان و آیه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» را در میان سوره حمد 100 بار تکرار کن،  و بعد از اتمام سوره حمد، 200 بار سوره توحید را بخوان، و بعد از سلام نماز ، 70 بار بگو: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»، و سپس در سجده 200 بار بگو: «يَا رَبِّ يَا رَبِّ» ، و سپس از خداوند حاجتت را در خواست کن که إن شاءَ اللّه  برآورده می شود. (جمال الاسبوع ، ص125) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👁👥 بازدید ارواح مؤمنین از خانواده و دوستان خود در عید قربان عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَا الْعِيدَيْنِ أَمَرَ اللَّهُ رِضْوَانَ خَازِنَ الْجِنَانِ أَنْ يُنَادِيَ فِي أَرْوَاحِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ هُمْ فِي عَرَصَاتِ الْجِنَانِ، أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَذِنَ لَكُمُ الْجُمُعَةَ بِالزِّيَارَةِ إِلَى أَهَالِيكُمْ وَ أَحِبَّائِكُمْ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا. ثُمَّ يَأْمُرُ اللَّهُ رِضْوَانَ أَنْ يَأْتِيَ لِكُلِّ رُوحٍ بِنَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ، فَيَرْكَبُونَ تِلْكَ النُّوقَ، عَلَيْهِمْ حُلَلُ الْجَنَّةِ، مُتَوَّجُونَ بِتِيجَانِ الدُّرِّ الرَّطْبِ، فَيَجْتَمِعُونَ فِي الْعَرْصَةِ، ثُمَّ يَأْمُرُ اللَّهُ جَبْرَئِيلَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ أَنْ تَسْتَقْبِلُوهُمْ، فَتَسْتَقْبِلُهُمْ مَلَائِكَةُ كُلِّ سَمَاءٍ وَ تُشَيِّعُهُمْ مَلَائِكَةُ كُلِّ سَمَاءٍ إِلَى السَّمَاءِ الْأُخْرَى، فَيَنْزِلُونَ بِوَادِي السَّلَامِ وَ هُوَ وَادٍ بِظَهْرِ الْكُوفَةِ، ثُمَّ يَتَفَرَّقُونَ فِي الْبُلْدَانِ وَ الْأَمْصَارِ حَتَّى يَزُورُوا أَهَالِيَهُمُ الَّذِينَ كَانُوا مَعَهُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا، وَ مَعَهُمْ مَلَائِكَةٌ تَصْرِفُونَ وُجُوهَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُونَ النَّظَرَ إِلَيْهِ إِلَى مَا يُحِبُّونَ، وَ يَزُورُونَ حُفَرَ الْأَبْدَانِ حَتَّى مَا إِذَا صَلَّى النَّاسُ وَ رَاحَ أَهْلُ الدُّنْيَا إِلَى مَنَازِلِهِمْ مِنْ مُصَلَّاهُمْ، نَادَى فِيهِمْ جَبْرَئِيلُ بِالرَّحِيلِ إِلَى غُرُفَاتِ الْجِنَانِ، فَيَرْحَلُونَ. (الاصول‌ السّتة عشر، اصل‌ زيد النّرسي، ص187-188/ بحارالا‌نوار، ج‌ 6، ص‌ 292) حضرت صادق علیه السلام فرمود: در روز جمعه و دو روز عيد فطر و عید قربان، خداوند متعال به رضوان، خازن بهشت مى فرمايد: به ارواح مؤمنین، كه در غرفه هاى بهشتى به سر مى برند، ندا کنید كه خداوند به شما اجازه داده است به زيارت خانواده و دوستان خود در دنيا برويد. پس خداوند به رضوان امر می کند که برای هر روح، شتری از شتران بهشتی آورده، ارواح مؤمنین بر آن شتران سوار می شوند، در حالی که لباس های بهشتی به تن، و تاج هایی از درّ بر سر دارند. ارواح مؤمنین در مکانی جمع می شوند، و خداوند به جبرئیل امر می کند که اهل آسمان ها به استقبال ایشان بیایند. لذا فرشتگان هر آسمان به استقبال ایشان آمده و تا آسمان دیگر آنها را مشایعت می کنند. ارواح مؤمنین در وادی السلام که در پشت کوفه قرار دارد فرود می آیند و از آن مکان به سرزمین ها و شهرها می روند تا خانواده خویش را، که در دنیا با ایشان بودند، زیارت نمایند. همراه ارواح مؤمنین، فرشتگانی هستند که نمی گذارند مواردی که آنها را ناراحت می کند مشاهده نمایند و مؤمنین فقط به مواردی می نگرند که دوست دارند. آنها همچنین به زیارت گودال قبر که بدنشان در آنجا قرار گرفته بود، می روند و تا هنگامی که مردم بخواهند نماز بخوانند و از محلّ های نماز به منزل خود مراجعت نمایند، در آنجا مستقرّ می باشند. در این هنگام جبرئیل ندا می کند که به منازل بهشتی خود باز گردید و آنها باز می گردند. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🚿🚿🚿 غسل روز عيدقربان، مستحبّ مؤکّد است 1) مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد:  غسل در روز عید قربان ، سنّت مؤکّد است ، و بعضی واجب دانسته اند، و بهتر آن است که پیش از نماز ، غسل کند. ( زادالمعاد، ص319) 2) عَنْ سَمَاعَةِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: غُسْلُ يَوْمِ الْفِطْرِ وَ غُسْلُ يَوْمِ الْأَضْحَى لَا أُحِبُّ تَرْكَهُمَا. (من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص79) حضرت صادق علیه السلام فرمود: من دوست ندارم غسل روز عید فطر و عید قربان ترک شود. 3) عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا عليه‌السلام قَالَ: غُسْلُ الْعِيدَيْنِ وَ غُسْلُ ... أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ سَبْعَةَ عَشَرَ، وَ لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ، وَ لَيْلَةِ إحْدَى وَ عِشْرِينَ، وَ لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، هَذِهِ الْأَغْسَالُ سُنَّةٌ. (بحارالأنوار، ج81، ص9 به نقل از عیون اخبارالرضا علیه‌السلام) حضرت رضا عليه‌السلام فرمود: غسل دو عيد فطر و عيد قربان، غسل شب اول ماه رمضان، غسل شب هاي هفدهم، نوزدهم، بيست و يکم، و بيست و سوم، سنّت مي‌باشند. 4) عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ علي عليه‌السلام قَالَ: غُسْلُ الْأَعْيَادِ طَهُورٌ لِمَنْ أَرَادَ طَلَبَ الْحَوَائِجِ بَيْنَ يَدَيِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اتِّبَاعٌ لِلسُّنَّةِ. (بحارالأنوار، ج 81، ص 27 به نقل از تحف العقول) اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود: غسل در اعياد، براي کسي که مي‌خواهد جميع حوائج را از درگاه خداوند عزّ وجلّ درخواست کند، پاک کننده بوده و تبعيت از سنت است. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣🗣 تکبیراتی که از بعد از نماز ظهر روز عید قربان، آغاز می شود عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: التَّكْبِيرُ بِمِنًى فِي دُبُرِ خَمْسَ عَشْرَةَ صَلَاةً، وَ فِي سَائِرِ الْأَمْصَارِ فِي دُبُرِ عَشْرِ صَلَوَاتٍ، وَ أَوَّلُ التَّكْبِيرِ فِي دُبُرِ صَلَاةِ الظُّهْرِ يَوْمَ النَّحْرِ، تَقُولُ فِيهِ: «اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ (وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَكْبَرُ) عَلَى مَا هَدَانَا، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ». (وسائل ‏الشيعة، ج7،ص458 به نقل از کافی)  حضرت صادق علیه السلام فرمود: در مِنی در بعد از 15 نماز تکبیر گفته شود، اما در بقیه شهرها در بعد از 10 نماز تکبیر گفته شود. اولین تکبیر، بعد از نماز ظهر در روز عید قربان است. در تکبیر چنین می گویی: «اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ.» مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد: حق تعالی فرموده است که خدا را یاد کنید در ایام معدودات، یعنی در روزی چند شمرده شده و در احادیث معتبر منقول است که مراد تکبیر گفتن است در ایام تشریق، پس هرکس در منی باشد، عقیب پانزده نماز بگوید که اولش ظهر روز عید است و آخرش صبح روز سیزدهم، و در سایر شهرها عقیب ده نماز که از ظهر روز عید است تا صبح روز دوازدهم، و مشهور استحباب است و بعضی واجب دانسته اند، و اقلّش بعد از هر نماز یک مرتبه است و اگر مکرّر بگوید بهتر است، و بعد از نماز نافله نیز اگر بگوید، خوب است، و طریق تکبیر وموافق حدیث صحیح این است: اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَبْلَانَا. (زادالمعاد، ص322-323) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🖌💡 دعای ندبه، منقول از حضرت صادق علیه السلام و یا حضرت صاحب الزّمان علیه السلام برای عید قربان مرحوم علاّمه مجلسی در «زادالمعاد» می نویسد: «دعای ندبه که مشتمل است بر عقائد حقّه و تأسّف بر غیبت حضرت قائم علیه السلام، به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که سنّت است که این دعای ندبه را در چهار عید بخوانند؛ یعنی در روز جمعه و روز عید فطر و روز عید قربان و روز عید غدیر». (زاد المعاد ، ص491) قَالَ السَّيِّدُ رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ: ذَكَرَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ: قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي قُرَّةَ: نَقَلْتُ مِنْ كِتَابِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سُفْيَانَ الْبَزَوْفَرِيِّ رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ دُعَاءَ النُّدْبَةِ، وَ ذَكَرَ أَنَّهُ الدُّعَاءُ لِصَاحِبِ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ‌اللهِ‌عَلَيْهِ وَ يُسْتَحَبُّ أَنْ يُدْعَى بِهِ فِي الْأَعْيَادِ الْأَرْبَعَة. (بحارالأنوار، ج ‏102، ص ‏104) مرحوم سيد بن طاووس در «اقبال الأعمال» با إسنادش، دعاي ندبه را از نوشته‌هاي جناب محمد بن حسين بَزوفَري نقل مي‌کند که وي مي‌فرمايد: دعای ندبه، دعاي صاحب الزمان عليه‌السلام است و مستحبّ است که در چهار عيد؛ يعني جمعه، عيد غدير، عيد فطر و عيد قربان خوانده شود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅ 🐑 توجّه به سنّت مؤکّد قربانی کردن در روز عید قربان (1) 1) قربانی کردن در غیر مِنی در روز عید قربان عَنْ كُلَيْبٍ الْأَسَدِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ النَّحْرِ، فَقَالَ: أَمَّا بِمِنًى فَثَلَاثَةُ أَيَّامٍ، وَ أَمَّا فِي الْبُلْدَانِ فَيَوْمٌ وَاحِدٌ. (تهذيب‏ الأحكام، ج5،ص203) کُلَیب گفت: از حضرت صادق علیه السلام از قربانی سؤال کردم. پس فرمود: قربانی در منی تا سه روز قابل انجام است، اما در شهرهای دیگر، در طیّ یک روز انجام شود. 2) سنّت مؤکّد قربانی کردن در عید قربان رَوَى سُوَيْدٌ الْقَلَّاءُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: الْأُضْحِيَّةُ وَاجِبَةٌ عَلَى مَنْ وَجَدَ مِنْ صَغِيرٍ أَوْ كَبِيرٍ وَ هِيَ سُنَّةٌ.  (من ‏لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص488) حضرت باقر علیه السلام فرمود: قربانى براى كسى كه قدرت داشته باشد از كوچك تا بزرگ واجب است، و آن سنّتى از سنّت هاست. 3) جواز قرض گرفتن برای انجام سنّت قربانی جَاءَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، يَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَيْسَ عِنْدِي ثَمَنُ الْأُضْحِيَّةِ، فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّي؟ قَالَ: فَاسْتَقْرِضِي، فَإِنَّهُ دَيْنٌ مَقْضِيٌّ. (من ‏لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص489) امّ سلمه- رضى اللَّه عنها- نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله آمد، و عرض کرد: ای رسول خدا، عيد قربان نزدیک است، و من بهای قربانى را ندارم، آيا وام بگیرم و قربانى كنم؟ فرمود: وام بگیر، زيرا كه آن، وامى است که ادا می شود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»