eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
429 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
217 ویدیو
85 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز آیات زن حائض یا نفسا: 1: در خسوف و کسوف: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد. آیات عظام فاضل زنجانی گلپایگانی: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد. 2: در زلزله: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد. بهجت: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی قضا دارد. فاضل زنجانی گلپایگانی وحید : نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد(بدون نیت ادا وقضا). توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1506 نماز آیات و زن مستحاضه: همه مراجع: نماز آیات بر مستحاضه واجب است. تکلیف مستحاضه برای نماز آیات: مشهور مراجع: زن مستحاضه باید برای نماز آیات هم کارهایی را که برای نماز یومیّه گفته شد انجام دهد. آیت الله خوئی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و بنابراحتیاط پیش از وضو در استحاضه متوسطه و کثیره غسل نیز بنماید. آیت الله تبریزی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و در استحاضه کثیره باید غسل نماید و وضو لازم نیست. آیت الله وحید: زن مستحاضه باید برای نماز آیات همۀ کارهایی را که برای نماز یومیه گذشت انجام دهد، و بنابراحتیاط در استحاضه کثیره وضو هم بگیرد. آیت الله مکارم: مستحاضه کثیره، هرگاه غسلهای روزانه خود را انجام دهد برای نماز آیات تنها باید وضو بگیرد. این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست. توضیح المسائل 16 مرجع: م 430. نحوه تقسیم آیات سوره در نماز آیات مشهور مراجع: در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را می توان به عنوان یک آیه حساب کرد. آیت الله تبریزی : در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد. آیات عظام رهبری سیستانی : در هنگام خواندن نماز آیات بنابراحتیاط واجب بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد. رهبری: اجوبه سوال 712. توضیح المسائل 16 مرجع:م 1508 - سلام طبق نظر رهبری بسم الله آیه مستقل حساب نمی شود ولی تقسیم کردن سوره توحید به 5قسمت اشکالی ندارد.1:بسم الله الرحمن الرحیم قل هوالله احد2:الله الصمد3:لم یلد4:ولم یولد5:ولم یکن له کفوا احد. نخواندن نماز آیات: 1: نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است : مشهور مراجع : مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است. آیات عظام خوئي وحید زنجاني تبريزي: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بنابراحتیاط وقت خواندن نیت ادا و قضا نکند. آیات عظام سيستاني مکارم: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و احتياط مستحبّ آن است كه بعداً بدون نيت ادا و قضا بخواند. 2: نماز آیات خسوف و کسوف را نخوانده است: مشهور مراجع: مکلفی که نماز آیات ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بايد نيّت قضا کند. این مسئله در رساله آیات عظام مكارم، سبحانی و مظاهری نیست. توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1498 متوجه شدن بعد از تمام شدن زلزله: 1: اگر بعد از مدت کوتاهی متوجه شد: همه مراجع: اگر مکلف بعد از مدت کوتاهی متوجه آمدن زلزله شود باید نماز آیات را بخواند. 2: اگر بعد از مدت طولانی(مثلاً:یکی دوساعت) متوجه شد: آیات عظام امام، رهبری، سیستانی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب نیست. آیات عظام بهجت، صافی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب است. آیات عظام خویی گلپایگانی تبریزی، وحید، فاضل: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود بنابراحتیاطا واجب نماز آیات بر او واجب است. امام: ترجمه تحریر: 1/349 م 7، رهبری: اجوبة الاستفتائات:/148 س 716 ، بهجت: جامع المسائل:1/481،سیستانی: منهاج الصالحین:1/240 م 704، صافی: هدایة العباد:1/150 م 868 ، تبریزی: منهاج:1/200 م 704، فاضل: الاحکام الواضحة:/190 م 755، وحید: منهاج:2/218 م 704 و منهاج الصالحين (للخوئي)، ج‌1، ص: 196و گلپایگانی مختصر الأحكام، ص: 72. متوجه شدن بعد از تمام شدن خسوف و کسوف: مشهور مراجع: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود بايد قضاي نماز آيات را بخواند، ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست. آیت الله زنجانی: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود در صورتي كه تمام ماه يا خورشيد گرفته باشد بنابراحتياط واجب بايد براي قضاي نماز آيات غسل نموده و نماز بخواند و نماز قضا بدون غسل باطل است . توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1499
🔴 دو نکته بسیار مهم ۱- فردا یکشنبه آخر ماه ذی القعده می باشد. دوستانی که فرصت نکردند نماز با فضیلت یکشنبه ماه ذی القعده را بجا بیاورند فردا آخرین فرصت می باشد. ۲- فردا روز دحو الارض هست که «دَحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند. ♦️منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فرا گرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند. ♦️در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام رضا (علیه السلام) حضرت ابراهیم و حضرت عیسی (علیهما السلام) به دنیا آمده اند. همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است. اعمال : 1️⃣ روزه: ♦️روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه اش مثل روزه هفتاد سال است؛ و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود؛ و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه دار باشد استغفار می کنند. و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است و از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل دو عمل وارد است 2️⃣ نماز: ♦️نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده است، آن دو رکعت است، در وقت چاشت(اول بالا آمدن آفتاب) در هر رکعت بعد از «حمد»، پنج مرتبه سوره «الشمس» بخواند و بعد از سلام نماز بخواند «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، پس دعا کند و بخواند «یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ» . 3️⃣دعا: ♦️خواندن این دعا است که شیخ در «مصباح» فرموده، خواندن آن مستحب است:«اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیْرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ .... بقیه در مفاتیج الجنان 4️⃣ شب زنده داری: ♦️احیا و شب زنده داری این شب، برابر با عبادت صد سال است. 5️⃣ غسل: ♦️انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض. 6️⃣ زیارت امام رضا (ع): ♦️زیارت حضرت رضا (علیه السلام ) یکی از بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است...
🍀اعمال شب و روز دحوالارض @askdin_com
(((احکام اجتماعی)))
هدایت شده از 
شخصی به گمان این که امام درتشهد رکعت آخر می باشد اقتدا می کند ومی نشیند تا به ثواب جماعت برسد ولیکن متوجه می شود که امام درتشهد رکعت دوم بوده است ایا می تواند نمازرا به جماعت با امام ادامه دهد؟ رهبری: اگر هنگام تکبیرة الاحرام، نیت جماعت کرده است، می تواند نماز را به جماعت ادامه دهد.ش847459 آیت الله سیستانی:نمی تواندبلکه نماز اوفرادا است بله می تواندعدول به نافله بکندتابعدازاتمام نافله،دوباره اقتدکندش249 آیت الله زنجانی:خیر،جماعتش صحیح نیست امابایدنمازش رافرادا ادامه دهد.ش11441 آیت الله مکارم شیرازی:نمی تواند.ش612400
هدایت شده از 
دررساله عملیه آمده است که اگرکسی به تشهدرکعت آخرنماز جماعت رسیدمی تواند برای درک ثواب به امام ملحق شودآیا این الحاق درتشهدرکعت دوم درنماز های سه رکعتی ،چهاررکعتی شخص نیز جاری می شود ؟ رهبری: فقط رکعت آخر هر نماز اين عمل جايز است. و فرقى بين نماز دو رکعتى و سه رکعتى و چهار رکعتى نيست .ش547448 آیت الله مکارم:حکم مذکوراختصاص به تشهدآخرنماز دارد.ش193474 آیت الله زنجانی:خیر.ش2/9741 آیت الله سبحانی:مخصوص رکعت اخیراست اعم ازنماز دورکعتی یاسه رکعتی یاچهاررکعتی.ش2-8269 آیت الله صافی :حکم مخصوص سجده وتشهدآخرنماز است.ش112313 آیت الله سیستانی: جارى نمى شود .
هدایت شده از مرکز نشر احکام
⏺ صدق در ⬅️ سوال: آیا صدق ضرب در تیمم شرط است؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ امام خامنه ای: بله شرط است. [1] ◀️‌ آیت الله مکارم: صدق ضرب شرط است، بنابراین براى تيمّم بايد اوّل كند، بعد را باهم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند، سپس هردو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دوطرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند، سپس را بر مىكشد و بعد از آن، كف دست راست را بر . [2] ◀️ آیت الله سیستانی: شرط نيست. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: قرار دادن کفایت می کند. [4] ◀️ آیت الله وحید: بله. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ___________________________ ◀️ مرکز نشر احکام دین ▶️ http://eitaa.com/ahkamdin
هدایت شده از آتش به اختیار
📝دستورالعمل نماز دهه اول ماه ذی‌الحجه
شرایط استطاعت #احکام_حج #شرایط_استطاعت #تحقق_استطاعت @leader_ahkam
🍀ازدواج با دختر رشيده #احکام_ازدواج #احکام_زناشوئی #شرائط_صحت_عقد 🆔 @leader_ahkam
📝 ✍️ احکام رعایت ترتیب هنگام غسل سوال 👇 آیا در غسل مراعات ترتیب میان اجزاء سه گانه ( سر و گردن، طرف راست و طرف چپ) لازم است؟ پاسخ 👇 🌸 آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: ترتیب اجزاء سه گانه لازم است. 🌸 آیات عظام: رهبری، وحید، صافی و نوری: ابتدا سر و گردن؛ سپس بنابر احتیاط واجب ابتدا سمت راست و بعد از آن سمت چپ شسته شود. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب ابتدا سر و گردن؛ سپس مابقی بدن که در این قسمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: ابتدا سر و گردن؛ سپس ما بقی بدن، که در این قسمت، رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیت الله مکارم: مطلقا ترتیب لازم نیست؛ بلکه مستحب است. http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
هدایت شده از 
- کسی که طبق وظیفه روی صندلی نشسته و نماز می خواند، آیا برای سجده می تواند مهر را با دست بر پیشانی بگذارد ؟ جواب: اگر می تواند خم شود و بر میز مقابل خود سجده کند، باید در حد امکان شرایط سجده را مراعات کند، یعنی مهر و کف دستها را روی میز و مانند آن و سر دو انگشت بزرگ پا را روی زمین ، قرار دهد، ولی قرار دادن زانو ها بر چیزی لازم نیست. 2- کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برایش ضرر دارد، به طوری که پس از خواندن رکعت اول و نشستن برای سجده، بلند شدن برای رکعت بعد، با درد و مشقت زیاد همراه است، آیا باید روی صندلی نماز بخواند و قیام را در تمام رکعات مراعات کند، یا باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را نشسته ادامه دهد؟ جواب: باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را به صورت نشسته ادامه دهد. 3 ـ در سؤال قبل اگر باید رکعت اول را ایستاده بخواند، این شخص در صورتی که نماز دوم ــ مثل نماز عصر یا عشاء ــ را متصل به نماز اول بخواند نمی تواند این حکم را در نماز دوم مراعات کند، اما اگر با فاصله بخواند می تواند، آیا باید نماز دوم را با فاصله بخواند؟ جواب: باید با فاصله بخواند. 4 ــ کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برای او ضرر دارد به گونهای که حتی در رکعت اول نمیتواند روی زمین بنشیند و برای سجده روی صندلی نشسته و روی میز جلویش سجده میکند، اگر در جایی مثل حرم صندلی برای نشستن پیدا نکند، الف: آیا می تواند ایستاده نماز بخواند و با اشاره سجده کند یا باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند؟ الف: باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند. ب: اگر این شخص بتواند با سختی روی زمین بنشیند و تمام نماز را نشسته بخواند، آیا باید ایستاده نماز بخواند و قیام را در تمام نماز رعایت کند یا بنشیند تا سجده را به طور معمول انجام دهد؟ ب: اگر می‌تواند تا آخر وقت صندلی بیابد، باید صبر کند و اگر وقت ندارد و یا صندلی تا آخر وقت یافت نمی‌شود، رکعت اول را ایستاده انجام دهد و برای سجده (اگر مشقت زیاد ندارد) بنشیند و ادامه نماز را نشسته بخواند و اگر نشستن مشقت زیاد دارد، ایستاده نماز بخواند و سجده را با اشاره انجام دهد. 5 ــ در سؤال قبل، اگر فقط یک صندلی برای نشستن داشته باشد و چیزی که مهر را روی آن قرار دهد، نداشته باشد، آیا می تواند با دست مهر را بگیرد و روی آن سجده کند یا باید نماز را تأخیر اندازد؟ جواب : باید نماز را تأخیر بیاندازد.
نظریات حضرت آیت الله خامنه ای
استفتاء از حضرت آقا در مورد بیمه و خمس آن س1- آیا بیمه عمر که مثلاً شخص بیمه شده بیست سال در هر سال مبلغی معیّن به بیمه پرداخت میکند و سپس بیمه مبلغی معادل دویست برابر مبلغ سالیانه را به شخص میپردازد مشروعیت دارد؟ و آیا مبلغ دریافتی متعلق خمس است؟ ج. بیمه عمر اقسامی دارد در صورتی که معامله میان بیمهگر و بیمهگذار و برای زمان حیات باشد (بر فرض مشروعیت معامله) پول دریافتی خمس دارد. س2- کارمندان و کارگرانی که در زمان کار کردنشان براساس قراردادی اجباری ماهانه مبلغی را به بیمه پرداخت میکنند و دولت یا کار فرما نیز مبالغی را به بیمه میپردازند؛ و پس از بازنشستگی حقوقی را از بیمه دریافت می کنند، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟ ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد. س3- در فرض سؤال قبل اگر کارگر اختیاراً خود را بیمه نماید، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟ ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد. س4- آیا پولی را که بیمه طبق قرارداد و قانون به عنوان بیمه کاری و یا از کار افتادگی میپردازد متعلق خمس است؟ ج. خمس دارد. س5- آیا پولی که بیمه طبق قرار داد و قانون بعد از مرگ بیمه شده به بازماندگان به عنوان حقوق و مستمری میپردازد متعلق خمس است؟ ج. برای دریافت کننده (بازماندگان) هبه است و خمس ندارد و برای پرداخت کننده هم اگر فراتر از شأن نباشد جزو مؤنه است و خمس ندارد. س6- آیا حقوق معوّقه کارگر و یا کارمند که پس از مرگش پرداخت میشود، متعلق خمس است؟ ج. خمس دارد. مصرف تسهیلات بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است: به طور کلی تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این، صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعا غیر مجاز و موجب ضمان است. ( پاسخ فوق جایگزین پاسخ زیر - در پاسخ های آماده - شده است: پول هایی که بانک ها می پردازند غالبا وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن می باشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرف دارد وگرنه تصرف غاصبانه و موجب ضمان است.) ------------------------------------------------------------------ نافله عشا در سفر در سفر نافله‌‌های ظهر و عصر ساقط است و نبايد خوانده شود و خواندن نافله عشا به قصد رجاء مانعی ندارد. -------------------------------------------------------------------------------
دوچرخه سواری بانوان در جایی که در معرض دید و جلب توجه نامحرم است، جایز نیست
📚 احکام نموداري طهارت (غسل) شامل: تعریف غسل، نحوه انجام غسل، غسلهای واجب و چند تفاوت وضو و غسل مي باشد. :id: @leader_ahkam
✳️ استفاده از پمپ آب #قوانین_و_مقررات #نصب_پمپ_آب_در_منزل 🆔 @leader_ahkam
🔄 محاسبه مسافت شرعی و حد ترخص #احکام_مسافر #معيار_محاسبه_حد_ترخص 🆔 @leader_ahkam
🔰معاشرت با شخص بی نماز 💠 سؤال: کسی که نماز نمی خواند، آیا می توانیم به خانه او رفت و آمد کنیم یا از مال او استفاده کنیم؟ ☑️ جواب: استفاده از اموال و ، در صورتی که تأیید کار او نباشد، اشکال ندارد؛ اما اگر ترک معاشرت موجب عمل به واجب و نماز خواندن او می شود، به عنوان و نهی از منکر ـ با وجود شرایط ـ ، باید رفت و آمد با او را ترک کنید. 🆔 @leader_ahkam
📚مصرف تسهیلات بانکی، در غیر مورد قرار داد 💠 سؤال: آیا مصرف ، در غیر موردی که در قرار داد آمده است، جایز است؟ ❇️ جواب: به طور کلی غالباً تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این صرف آن در محل دیگر، و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است. 🆔 @leader_ahkam