eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
449 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
219 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
دررساله عملیه آمده است که اگرکسی به تشهدرکعت آخرنماز جماعت رسیدمی تواند برای درک ثواب به امام ملحق شودآیا این الحاق درتشهدرکعت دوم درنماز های سه رکعتی ،چهاررکعتی شخص نیز جاری می شود ؟ رهبری: فقط رکعت آخر هر نماز اين عمل جايز است. و فرقى بين نماز دو رکعتى و سه رکعتى و چهار رکعتى نيست .ش547448 آیت الله مکارم:حکم مذکوراختصاص به تشهدآخرنماز دارد.ش193474 آیت الله زنجانی:خیر.ش2/9741 آیت الله سبحانی:مخصوص رکعت اخیراست اعم ازنماز دورکعتی یاسه رکعتی یاچهاررکعتی.ش2-8269 آیت الله صافی :حکم مخصوص سجده وتشهدآخرنماز است.ش112313 آیت الله سیستانی: جارى نمى شود .
هدایت شده از مرکز نشر احکام
⏺ صدق در ⬅️ سوال: آیا صدق ضرب در تیمم شرط است؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ امام خامنه ای: بله شرط است. [1] ◀️‌ آیت الله مکارم: صدق ضرب شرط است، بنابراین براى تيمّم بايد اوّل كند، بعد را باهم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند، سپس هردو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دوطرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند، سپس را بر مىكشد و بعد از آن، كف دست راست را بر . [2] ◀️ آیت الله سیستانی: شرط نيست. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: قرار دادن کفایت می کند. [4] ◀️ آیت الله وحید: بله. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ___________________________ ◀️ مرکز نشر احکام دین ▶️ http://eitaa.com/ahkamdin
هدایت شده از آتش به اختیار
📝دستورالعمل نماز دهه اول ماه ذی‌الحجه
شرایط استطاعت #احکام_حج #شرایط_استطاعت #تحقق_استطاعت @leader_ahkam
🍀ازدواج با دختر رشيده #احکام_ازدواج #احکام_زناشوئی #شرائط_صحت_عقد 🆔 @leader_ahkam
📝 ✍️ احکام رعایت ترتیب هنگام غسل سوال 👇 آیا در غسل مراعات ترتیب میان اجزاء سه گانه ( سر و گردن، طرف راست و طرف چپ) لازم است؟ پاسخ 👇 🌸 آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: ترتیب اجزاء سه گانه لازم است. 🌸 آیات عظام: رهبری، وحید، صافی و نوری: ابتدا سر و گردن؛ سپس بنابر احتیاط واجب ابتدا سمت راست و بعد از آن سمت چپ شسته شود. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب ابتدا سر و گردن؛ سپس مابقی بدن که در این قسمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: ابتدا سر و گردن؛ سپس ما بقی بدن، که در این قسمت، رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیت الله مکارم: مطلقا ترتیب لازم نیست؛ بلکه مستحب است. http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
هدایت شده از 
- کسی که طبق وظیفه روی صندلی نشسته و نماز می خواند، آیا برای سجده می تواند مهر را با دست بر پیشانی بگذارد ؟ جواب: اگر می تواند خم شود و بر میز مقابل خود سجده کند، باید در حد امکان شرایط سجده را مراعات کند، یعنی مهر و کف دستها را روی میز و مانند آن و سر دو انگشت بزرگ پا را روی زمین ، قرار دهد، ولی قرار دادن زانو ها بر چیزی لازم نیست. 2- کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برایش ضرر دارد، به طوری که پس از خواندن رکعت اول و نشستن برای سجده، بلند شدن برای رکعت بعد، با درد و مشقت زیاد همراه است، آیا باید روی صندلی نماز بخواند و قیام را در تمام رکعات مراعات کند، یا باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را نشسته ادامه دهد؟ جواب: باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را به صورت نشسته ادامه دهد. 3 ـ در سؤال قبل اگر باید رکعت اول را ایستاده بخواند، این شخص در صورتی که نماز دوم ــ مثل نماز عصر یا عشاء ــ را متصل به نماز اول بخواند نمی تواند این حکم را در نماز دوم مراعات کند، اما اگر با فاصله بخواند می تواند، آیا باید نماز دوم را با فاصله بخواند؟ جواب: باید با فاصله بخواند. 4 ــ کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برای او ضرر دارد به گونهای که حتی در رکعت اول نمیتواند روی زمین بنشیند و برای سجده روی صندلی نشسته و روی میز جلویش سجده میکند، اگر در جایی مثل حرم صندلی برای نشستن پیدا نکند، الف: آیا می تواند ایستاده نماز بخواند و با اشاره سجده کند یا باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند؟ الف: باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند. ب: اگر این شخص بتواند با سختی روی زمین بنشیند و تمام نماز را نشسته بخواند، آیا باید ایستاده نماز بخواند و قیام را در تمام نماز رعایت کند یا بنشیند تا سجده را به طور معمول انجام دهد؟ ب: اگر می‌تواند تا آخر وقت صندلی بیابد، باید صبر کند و اگر وقت ندارد و یا صندلی تا آخر وقت یافت نمی‌شود، رکعت اول را ایستاده انجام دهد و برای سجده (اگر مشقت زیاد ندارد) بنشیند و ادامه نماز را نشسته بخواند و اگر نشستن مشقت زیاد دارد، ایستاده نماز بخواند و سجده را با اشاره انجام دهد. 5 ــ در سؤال قبل، اگر فقط یک صندلی برای نشستن داشته باشد و چیزی که مهر را روی آن قرار دهد، نداشته باشد، آیا می تواند با دست مهر را بگیرد و روی آن سجده کند یا باید نماز را تأخیر اندازد؟ جواب : باید نماز را تأخیر بیاندازد.
نظریات حضرت آیت الله خامنه ای
استفتاء از حضرت آقا در مورد بیمه و خمس آن س1- آیا بیمه عمر که مثلاً شخص بیمه شده بیست سال در هر سال مبلغی معیّن به بیمه پرداخت میکند و سپس بیمه مبلغی معادل دویست برابر مبلغ سالیانه را به شخص میپردازد مشروعیت دارد؟ و آیا مبلغ دریافتی متعلق خمس است؟ ج. بیمه عمر اقسامی دارد در صورتی که معامله میان بیمهگر و بیمهگذار و برای زمان حیات باشد (بر فرض مشروعیت معامله) پول دریافتی خمس دارد. س2- کارمندان و کارگرانی که در زمان کار کردنشان براساس قراردادی اجباری ماهانه مبلغی را به بیمه پرداخت میکنند و دولت یا کار فرما نیز مبالغی را به بیمه میپردازند؛ و پس از بازنشستگی حقوقی را از بیمه دریافت می کنند، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟ ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد. س3- در فرض سؤال قبل اگر کارگر اختیاراً خود را بیمه نماید، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟ ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد. س4- آیا پولی را که بیمه طبق قرارداد و قانون به عنوان بیمه کاری و یا از کار افتادگی میپردازد متعلق خمس است؟ ج. خمس دارد. س5- آیا پولی که بیمه طبق قرار داد و قانون بعد از مرگ بیمه شده به بازماندگان به عنوان حقوق و مستمری میپردازد متعلق خمس است؟ ج. برای دریافت کننده (بازماندگان) هبه است و خمس ندارد و برای پرداخت کننده هم اگر فراتر از شأن نباشد جزو مؤنه است و خمس ندارد. س6- آیا حقوق معوّقه کارگر و یا کارمند که پس از مرگش پرداخت میشود، متعلق خمس است؟ ج. خمس دارد. مصرف تسهیلات بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است: به طور کلی تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این، صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعا غیر مجاز و موجب ضمان است. ( پاسخ فوق جایگزین پاسخ زیر - در پاسخ های آماده - شده است: پول هایی که بانک ها می پردازند غالبا وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن می باشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرف دارد وگرنه تصرف غاصبانه و موجب ضمان است.) ------------------------------------------------------------------ نافله عشا در سفر در سفر نافله‌‌های ظهر و عصر ساقط است و نبايد خوانده شود و خواندن نافله عشا به قصد رجاء مانعی ندارد. -------------------------------------------------------------------------------
دوچرخه سواری بانوان در جایی که در معرض دید و جلب توجه نامحرم است، جایز نیست
📚 احکام نموداري طهارت (غسل) شامل: تعریف غسل، نحوه انجام غسل، غسلهای واجب و چند تفاوت وضو و غسل مي باشد. :id: @leader_ahkam
✳️ استفاده از پمپ آب #قوانین_و_مقررات #نصب_پمپ_آب_در_منزل 🆔 @leader_ahkam
🔄 محاسبه مسافت شرعی و حد ترخص #احکام_مسافر #معيار_محاسبه_حد_ترخص 🆔 @leader_ahkam
🔰معاشرت با شخص بی نماز 💠 سؤال: کسی که نماز نمی خواند، آیا می توانیم به خانه او رفت و آمد کنیم یا از مال او استفاده کنیم؟ ☑️ جواب: استفاده از اموال و ، در صورتی که تأیید کار او نباشد، اشکال ندارد؛ اما اگر ترک معاشرت موجب عمل به واجب و نماز خواندن او می شود، به عنوان و نهی از منکر ـ با وجود شرایط ـ ، باید رفت و آمد با او را ترک کنید. 🆔 @leader_ahkam
📚مصرف تسهیلات بانکی، در غیر مورد قرار داد 💠 سؤال: آیا مصرف ، در غیر موردی که در قرار داد آمده است، جایز است؟ ❇️ جواب: به طور کلی غالباً تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این صرف آن در محل دیگر، و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است. 🆔 @leader_ahkam
💰پول خرد باقی مانده از مشتری #احکام_معاملات #احکام_خرید_و_فروش #بقیه_پول_مشتری 🆔 @leader_ahkam
⬛️ پوشیدن لباس مشکی 📙سؤال: آیا پوشیدن در ایام (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟ 📕جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است، در هر صورت کراهت پوشیدن در غیر نماز ثابت نیست. 🆔 @leader_ahkam
🏅 🎗️مدال هاى طلا كه دريافت مى كنند و به گردن شان، مى آويزند چه حكمى دارد؟ 👈همه مراجع : دريافت مدال طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست.[1] آيه اللّه  مكارم: دريافت مدال طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست، مگر در موارد ضرورت.[2] 💎تبصره. چنانچه مدال هاى ياد شده از آب طلا باشد، اشكال ندارد. ------------------------------ منبع:👇👇 [1]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۴۴۶؛ توضيح المسائل مراجع، م۸۳۲؛ نورى، توضيح المسائل، م۸۳۳؛ وحيد، توضيح المسائل، م۸۳۸. [2]. مكارم، استفتائات، ج۱، س۱۳۶. @mahzareahkam |درمحضر احکام
هدایت شده از احکام روز
✅ مصرف باقیمانده# نذورات محرم در موارد دیگر ✳️ سوال: باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌ های مراسم #عاشورای امام حسین(ع) جمع ‌آوری می‌ شود، در چه موردی باید خرج شود؟ ✳️ جواب : می‌ توان اموال باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آن‌ها در امور خیریه مصرف کرد؛ و یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت http://yon.ir/WuQlI🔹 ❤️ @ahkamrouz
هدایت شده از در محضر احکام
🌇 خسارت به اموال مسجد 🌄 سؤال: گاهی اوقات در ، بدون افراط و تفریط، از دستمان می افتد و می شکند، یا هنگام شستشو، استکان مسجد می شکند، آیا هستیم؟ ⚠ جواب: در فرض سؤال که آن اشیاء حکم امانت را دارد، اگر در حفظ آن کوتاهی نکرده باشيد ضامن نیستيد. منبع⬇️ احکام وقف @leader_ahkam ❤️ @mahzareahkam |درمحضر احکام
هدایت شده از احکام روز
  ✅ حد ترخص ✳️ طبق نظر مقام معظم رهبری :#حد ترخص جائی استکه از آنجا صدای اذان شهر شنیده نشود احتیاط این استکه #دیوار🏚🏘 شهر هم دیده نشود 🔻هر چند بعید نیست که نشنیدن اذان🔊 کافی باشد ✳️ آیت الله مکارم شیرازی : حد ترخص جائی استکه : ملاک حد ترخص هم صدای اذان🔊 است هم دیده نشدن شخص مسافر توسط مردم شهر، 🔻نکته: اگر# اذان را نشنود کافی است به شرط اینکه یقین نداشته باشد که مردم او را می بینند. 🔻اگر بداند که مردم شهر👨👦👦👫 او را نمی بینند هم کافی است به شرط این که مطمئن نباشد صدای اذان از اینجا شنیده می شود. 🔸 ولي بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگري كه مانع ديدن است يا سر و صدايي كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد ✳️ امام خمینی (ره)حد ترخّص یعنی نقطه ای که در آن جا دیوارهای شهر دیده نمی شود و اذان شهر شنیده نمی شود 🔹منبع:http://yon.ir/eQGB6 امام(ره) 🔹منبع: http://yon.ir/U0Kkbمکارم 🔹منبع:http://yon.ir/nRBrwرهبری ❤️ @ahkamerouz
📣 پخش سخنرانی و مداحی خارج از مجلس عزاداری ✳️ سؤال: آیا و مداحی و مانند آن، از مسجد و حسینیه جایز است؟ ✅ جواب: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم از و ایجاد برای پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد. 🆔 @leader_ahkam
📚 عمل زیبایی #احکام_نگاه #احکام_پزشکي #عمل_جراحي_زيبايي 🆔 @leader_ahkam