eitaa logo
السابقون السابقون اولئک المقربون
76 دنبال‌کننده
895 عکس
586 ویدیو
9 فایل
در خانه اگر کس است /یک حرف بس است ارتباط با مدیر کانال انتقادات و پیشنهادات @yaMahdiadreknivalatohlekni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شادی روحش یه صلوات کامنت کن مادر شهـ. ید: با مـ جروح شدن پسرم محمّدحسین برای ملاقاتش به بیمارستان رفته بودم؛ نمی دانستم در کدام اتاق بستری است. در حال عبور از سالن بودم که یک دفعه صدایم کرد: مادر! بیا اینجا. وارد اتاق شدم. خودش بود؛ محمّدحسین من! امّا به خاطر مجروح شدن، هر دو چشمش را بسته بودند! بعد از کمی صحبت گفتم: مادر! چطور مرا دیدی؟! مگر چشمانت بسته نبود؟ امّا هر چه اصرار کردم، بحث را عوض کرد #خدا #پسر کانال زندگی از غسالخانه تا برزخ👇 http://eitaa.com/joinchat/2599157794Cd132efc1d5
🦋 نشانه‌های رشد رهروان: رهروی نوپایی که قدم در عرصه سلوک گذاشته وارد اولین منزل عشق یعنی وادی «طلب» شده است، به تدریج، با طی طریق و عروج در منازل، آثار و علائمی که مختص به هر وادی و منزل است در وی نمایان می‌شود. 🍃 البته ذکر این نکته لازم است که این نشانه‌ها و یا هر نشانه دیگری در هرکس نسبت به دیگری فرق می‌کند و بستگی به شرایط روحانی و جسمانی، سن زن یا مرد بودن، میزان طلب، استاد و غیره دارد. ✅ معرفت و شناخت نسبت به خود: بخاطر تطهیر باطن و تزکیه نفس و دوری ازگناه، به حکم حدیث «من اخلص اربعینی»، رهرو به معرفت، بصیرت و بینش و شعور خاصی می‌رسد که به راحتی می‌تواند نسبت به مرتبه‌ای که در آن قرار دارد، راه را از چاه باز شناسد و نسبت به خود شناخت بهتر و عمیق تری پیدا کند. معرفت و الهام در درون جانش شروع به جوشیدن می‌کند و به هرکس و هر چیز که نگاه می‌کند منجر به جرقه و جوشش معرفت در درون جانش می‌شود. قرآن در این زمینه تعبیر به فرقان می‌کند. 🍃 فرقان آن نور الهی است که در دل انسان متّقی روشن می‌شود و موجب می‌شود تا رهرو بتواند حق و باطل را به‌خوبی تشخیص و به یک روشنی، بصیرت و شعور خاصی برسد. ✅ شناخت و معرفت نسبت به اطرافیان: رهرو نسبت به دیگران و اطرافیان شناخت بهتری پیدا می‌کند و قصد و نیت دیگران را به خوبی تشخیص می‌دهد. او که تاکنون از روی جهل و ناآگاهی و بصورت عادت وار جانب دوستی و محبت را نسبت به همه نگه می‌داشت، ولی اکنون با شناختی که از خود و از دیگران بدست آورده، دوست و دشمن خود را به خوبی تشخیص داده و به حکم تولّی تبرّی از روی شرع و عقل، فاصله و رابطه خود را با دیگران براساس موازین شرعی و عقلی تنظیم می‌کند و از افراط و تفریط در دوستی و محبت اجتناب می‌کند. 🍃یک رهرو پخته و کارآزموده، هیچ‌کس جز خدا را دوست، یار و یاور خود نمی‌داند و نمی‌بیند و اگر بگوییم کل سلوک، حول مدار همین اصل می‌گردد سخنی گزاف نگفته‌ایم و چندان مبالغه نکرده‌ایم 🌸 و آن اصل اینکه: هیچ‌کس را دوست خود مدان، جز خدا ✅ شناخت و معرفت نسبت به گناهان و فلسفه احکام : نسبت به معارف و فلسفه گناهان شناخت بیشتری پیدا می‌کند و به شهود می‌بیند که چگونه فلان خطا و گناه وی می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه سلوکش باشد. 🍃 او قبلاً از گناهان اگر صرفاً به‌خاطر تبعیت از شرع دوری می‌کرد، اکنون به چرایی و فلسفه قبح و زشتی گناه، از راه شهود باطنی، واقف شده است. ✅ انجام اعمال عبودی با شوق و زندگی کردن با شور و عشق : تا هنگامی که انسان در اسارت و چنگ نفس می‌باشد قیام به عبادت و انجام امورات روزمره زندگی برایش بسیار سخت و طاقت فرساست زیرا هم چنانکه قبلاً گفته شد نفس میل به بطالت و تنبلی دارد. ولی با ادامه سلوک، کم‌کم نفس ضعیف و غبار و تیرگی از چهره فطرت خداجوی انسان کنار می‌رود و سراپای رهرو را شور و عشق به هدف می‌گیرد در این مرتبه دیگر انجام اعمال عبودی برایش تکلف و سختی ندارد و با اراده و عشق بندگی و عبادت می‌کند. ✅ علاقه به خلوت و تنهایی: رهرو درحالی‌که وظایف اجتماعی خود از قبیل کار، همسر، فرزند و صله رحم و غیره را طبق موازین شرعی و عقلی انجام می‌دهد، علّاقه خاصی به خلوت و راز و نیاز با خود و خدای خود پیدا می‌کند و بیشتر دوست دارد در سکوت، خلوت و دوری از جمع به تفکر و تعمقّ بپردازد. ✅ خوش‌رویی و شوح طبعی : در اثر پاک  شدن از عادت‌های بد گذشته و از آلودگی‌های درونی مانند کینه، بغص، حسادت و غیره از یک طرف و پا گذاشتن در مسیر دسلوک و خودسازی ازطرف دیگر‌، دیدش نسبت به خود و زندگی و اطرافیان تغییر پیدا نموده و خود را موجودی بسیار لایق و ارزشمند می‌داند که طالب کوی دوست شده، این پاک شدنِ درون از رذایل و آلودگی‌ها و این حس کرامت و عزت نفس، موجب سعه صدر و اخلاق خوب و دید مهربانانه نسبت به دیگران می‌شود و کل مجموعه هستی را هدفدار و همه را رهرو یک قافله می‌داند، ودرنتیجه شوخ طبع و خوش اخلاق می‌شود. 🍃 حس محبت و دوستی به همه بندگان خدا و همنوعان خود پیدا می‌کند که البته هم چنانکه در مورد قبل گفته شد، این حس نوعدوستی و محبت در چارچوب شرع و عقل انجام می‌شود. 🌼 به جهان خرم ازآنم که جهان خرم از اوست     عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
مرحوم علاّمه حسن‌زاده آملی می فرماید : «نفس انسانی، خواه مرد و خواه زن همین که از کدورات مادی بدر آمد و بذرهای معارف در آن پرورده شده ‌است و محاسبت را تأکید و مراقبت را تشدید کرده است، صور ملکی و ملکوتی در آن تمثل می‌یابد و با موجودات آن سویی، هم دهن و هم سخن می‌شود. ای دل به کوی دوست گذاری نمیکنی     اسباب جمع داری و کاری نمی‌کنی» محی الدین ابن عربی درباره زنان می‌نویسد: «بدان که انسانیت حقیقتی است واحد و جامع مرد و زن، از این رو مردان از حیث انسانیت بر زنان برتری ندارند.» وی می‌گوید: مردان و زنان در اصل انسان بودن با هم اشتراک دارند و اختلاف و افتراقشان تنها در ذکورت و انوثت است که امر عارضی است و داخل در جوهره و اصل وجود انسان نیست. قیصری در شرح فصوص نیز می‌نویسد: «از نظر حقیقت میان زن و مرد امتیازی نیست و حقیقت زن عین حقیقت مرد است و فقط از جهت تعیّن و تشخیص از یکدیگر ممتازند.» و چون زن و مرد در حقیقت انسانیت مشترکند و انوثت و ذکورت امری عارضی هر دو می‌توانند مقامات عرفانی را طی کنند
✨ دل ، ياد آن می کند که در اسارت است ✨ 💠 اینکه می بینی من و تو از یاد خدای متعال همیشه و در همه احوال غافل هستیم ، و حتی هر چه تصمیم می گیریم که همیشه و در هر حالی به یاد او باشیم ، موفق بر این امر نمی شویم ‌و باز به کشیده می شویم ، برای این است که دلهای ما کاملاً در اسارت اغیار ، و در اسارت تعلّق به آنها و محبت آنهاست ، و چون در اسارت آنهاست ، همیشه و در همه احوال هم به یاد آنها و در فکر آنها و غرق در آنهاست ، زیرا دل همیشه یاد آن می کند که در اسارت آن است ، و این یک حقیقت مسلّم است و هیچ شکی در آن نیست . 💢 دلهای ما آنچنان در اسارت اغیار ، یعنی این و آن است که حتی در نماز در عین اینکه قبل از شروع به آن و به هنگام شروع با جدّیّت کامل تصمیم می گیریم که در خود یاد این و آن نکنیم ، و در فکر این و آن نباشیم ، و فقط یاد خدا کنیم و متوجه او باشیم ، به این امر موفق نمی شویم ، و و فکر علی الاتصال به این سو و آن سو می رود ، و یاد این و آن می کند ، و از این شاخه به آن شاخه می پرد ، و سیر در اوهام می کند !!. ✨ آن وقت موفق می شویم همیشه و در هر حالی به یاد خدای متعال باشیم ، و در نماز هم فقط یاد او کنیم و متوجه او باشیم ، که ، ما هم به مجاهدت بپردازیم و به طوری که اهل آن می کنند ، با معرفت صراط مستقیم و التزام به آن ، مجاهدت لازم را انجام بدهیم ، و دلهای خود را از این اسارتها آزاد بگردانیم ، و به عنایات ربوبی به مقام محبت برسیم و مجذوب شویم ، و با شدت گرفتن حقّ و سیطره آن ، دلهای ما هم در حلقه سرگشتگان او به اسارت محبت او بیاید ..... ✨ 📚 منبع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: کتاب رساله محبت ، صفحه ١٣٩ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " @havayee_vesal
🔹ضرورت و اهمیت طلب عفو و مغفرت در و بازگشت 🔹 ✨ سالک صادق اگر در آنچه در این مقام گفته شد بخوبی دقت کند ، کاملاً می یابد که در توبه و بازگشت ، به عنوان یک رکن اساسی از ارکان توبه ، باید از گناهان گذشته خویش شدیداً بترسد و خوف این را داشته باشد که اگر خدای متعال با رأفت و رحمت خود عطف نظر نکند ، و اگر با عفو و مغفرت خود آنها را از عالم درونی ، و به تعبیری از وجود او برطرف ننماید و او را از آنها پاک نفرماید ، در سیر عبودی خود ناموفق و در آخرت هم گرفتار شداید و عذابهای دردناک و فوق تصور خواهد بود ؛ و باید با خوف از این امر و با امید به رأفت و رحمت حق در نجات خود بکوشد و با اصرار و از خدای متعال طلب عفو و مغفرت بکند. ✨ او باید همهٔ گناهان گذشتهٔ خویش و تک تک آنها را در پیشگاه حضرت حقّ به نظر بیاورد و در حالی که شرمنده است و از طرفی هم می ترسد ، به پروردگار خود پناه بیاورد و چشم امید به رحمت او ، و طمع در عفو و غفران او داشته باشد و از او طلب عفو کند و بخواهد که وی را از قید و بند گناهان گذشته اش رهایی بخشد و ثقل آنها را از وی برطرف بفرماید و از عالم باطنی وی آنها را محو بگرداند. ✨ سالک باید توجه داشته باشد که مجسم کردن تک تک گناهان در نظر خود ٬ شرم کردن و ترسیدن ، و با این حال به خدای متعال پناه آوردن ، و با تضرع و اصرار از او عفو و مغفرت خواستن ، از امور لازمه در مقام توبه است و این کار را باید ادامه دهد و بداند که اسراری در این امر نهفته است و در جای خود اگر خدا عنایت کند می فهمد.. 📚 منبع ؛ کتاب مقالات جلد دوم صفحه ۱۲۳ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی ٰ رضوان الله علیه ٰ @havayee_vesal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️حلال زاده بشنود ⭐️چشم چشم امیرالمومنین است... آیت الله عاملی 🆔کانال مشکات https://eitaa.com/meshkat30z
درد ، سنگ محک تمام پیشرفت های معنوی است و کسی که در طریق آدم شدن قدم بردارد بسیار پر درد است برای همین مولانا میگوید :مرد را دردی اگر باشد خوش است درد بی دردی علاجش آتش است
کفی بالموت واعظا وقتی آخر کار پیری و موت و تابوت و قبرستان است شلوغ بازی چرا ؟ ارتباط با بدن و کره زمین و مردم تمام ميشود حتی این بدن ترا رها می‌کند ارتباط با غیر خدا تا لب گور بیشتر نیست به فرض ۲۰ سال زنده باشی برای ۲۰ سال فانی ۲۰ میلیارد سال بهشت ابدی را باختن نهایت جهل مرکب و حماقت است یکی از دستورات عرفانی ملاحسین قلی همدانی و مرحوم قاضی یاد موت و فنای بدن و فنای دنیاست
19.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ا «جاهلان» می‌دانستند...! 🎙آیت الله مجتبی تهرانی رحمة الله علیه: ماه رجب از ماه‏هایی است که مربوط به اسلام هم نیست، در زمان جاهلیّت عرب که از اسلام خبری نبود، نه پیغمبری، نه دینی؛ همان موقع مردم انتظار می کشیدند که ماه رجب بیاید که حاجت‏هایشان را بگیرند. لذا خیلی بد است که یک مسلمان از مردم جاهلیّت بدتر باشد. 📚ادب الهی، مبانی تربیت 🎙آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمة الله علیه: در ماه رجب، هر روز ١٠٠٠ بار استغفار و دعای «یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ المَکارِهِ». علمای قدیم خودشان و زن و بچه‌هایشان را در این ماه به عبادت و بندگی سوق می‌دادند، شما هم خودتان را به عبادت و اعمالی مانند ذکر «یا حَیَّ و یا قَیّوم» مشغول کنید. در تمام ماه رجب دَه هزار سوره توحید ورود دارد و برای همه چیز خوب است. مرحوم قاضى و بعضى از اساتيد، به اين عمل بسيار سفارش مي‌کردند. 📚صحبت جانان. 🎙یکی از بزرگان: [چون ماه رجب، ماه «ولایت» است] در [شبهای] ماه «رجب» [قرائت] سورۀ «قدر» و «دخان» اهمیت دارد. 🎙آیت الله آقانجفی اصفهانی رحمة الله علیه: قرائت دوازده مرتبه آیۀ (اللَّـهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ) در ماه رجب برای وسعت رزق تجربه شده است. 📚مفتاح السعادات. ♡♡♡🌺🍃🌺♡♡♡ کانال قرآنی 🆔http://eitaa.com/Bainatoloain
‌ ‌ دستورالعمل کلیدی برای ماه به نقل از ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌