فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام واقعی،امام قلابی...اگر راست میگویید در سالگرد امام جملات امام را بخوانید...
يك عده اى ميگويند ، ما بدون غرب نميتوانيم پيشرفت كنيم. امّا امام ميگفت ما ميخواهيم حسابمان را از غرب جدا كنيم. امام ميگويد ، كسانى هستند كه استقلال فكرى ندارند و دنبال اين هستند كه غرب چه ميگويد، يا ما چه بگوييم كه غربى ها خوششان بيايد، يا لااقل كارى كنيم كه آنها ناراحت نشوند. شما ديديد بعضى از مسئولين ما در همين ايام گفتند كه بعد از مذاكرات، ديگر هر حرفى را نميشود زد! يعنى ديگر مراقب باشيد و دهانتان را ببنديد و دوره آن ادبيات امام كه ميگفت "آمريكا هيچ غلطى نميتواند بكند" و "اسرائيل بايد از بين برود"، ديگر تمام شده است!
اينها خطرناكند، اينها دارند ريشه خط امام را دانسته يا ندانسته، خواسته يا نا خواسته ميزنند. اين فكر ، درست نقطه مقابل و صدو هشتاد درجه، مخالف خط امام است. ميگويند مواظب حرف زدنمان باشيم، تا يك وقت آمريكا و غرب ، ناراحت نشوند. امّا امام ميگفت كارى كنيد كه دشمن از شما عصبانى باشد، امام ميگفت ، هروقت ديديد آمريكا و دشمنان دارند از شما تعريف ميكنند، بدانيد يك غلطى كرده ايد. بعد برخى ها ميگويند حرف زيادى نزنيم كه اينها ناراحت نشوند! واقعا ساده لوح اند كه فكر ميكنند، دشمن ميخواهد بيايد مشكلات ما را حل كند. اينها عقلانيت است يا سفاهت؟! كدام تجربه تاريخى اين را تاييد ميكند؟ كدام استدلال عقلى اين را ميگويد؟ كدام دليل شرعى اين را ميگويد؟ قرآن صريحاً خلاف اين حرف را ميزند.
امام ميگويد استقلال فكرى بعضى را گرفته اند. همه اش دنبال اين هستند كه غرب چه ميگويد و چه ميخواهد. امام در بيست و يك خرداد پنجاه و هشت ميگويد، ما كه جمهورى اسلامى را ميخواهيم مستقر كنيم، ميخواهيم حسابمان را از غرب جدا كنيم.
ميگويد آقا! ما اصلاً به معيار هاى غربى هيچ كارى نداريم، تمام. ما برنامه ديگرى داريم، برخى معيارهاى ما با شما تفاوت دارد، ما در زمين شما نميخواهيم بازى كنيم.اهداف، شعارها، ارزشها و روشهاى ما با شما يكى نيست، گرچه اشتراكاتى داريم. امام ميفرمايد، اما يك دسته غربزده ها در فكر اين هستند كه جمهورى اسلامى، اسلامى اش نباشد، همان جمهورى باشد كه غربى ها خوششان ميايد. امام ميگويد برخى از اينها خائن اند، برخى خيانت كار هم نيستند امّا از بس به آنها تزريق و تعليم شده، باورشان آمده كه غرب فلان و بهمان است.
اينهايى كه فكرشان اينطور شكل گرفته، عامل نفوذ غرب در جمهورى اسلامى اند. يا آگاهانه، يا نا آگاهانه، نتيجه كارشان ، انحراف جمهورى اسلامى از مسير انقلاب و امام است.
سخنرانی استاد رحیمپور با عنوان "پايان مرگ بر استكبار، پايان انقلاب اسلامى است" ٢٨ شهريور ٩٤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیت المال را جارو میکرد بعد دو رکعت نماز میخواند و میگفت حالا میتوانم آرام بخوابم.
@hasan_rahimpour
87-51-sehionisti kardan ghods.mp3
10.87M
#سخنرانی_کامل استاد رحیمپور با عنوان "صهیونیستی کردن "قدس"؛ پروژهای امپریالیستی یا جنگ مذهبی؟!" در همایش بینالمللی گروههای غیردولتی حامی قدس شریف
ارتش انگليس به فرماندهى لورنس وارد بيت المقدس شد ، قدس اشغال شد و از دست عثمانى ها و مسلمين خارج گرديد.در اعلاميه بالفور ، فلسطين تحت قيموميت انگليس قرار گرفت
ملك عبدالعزيز بن سعود، باباى ملك فهد، حاكم نجد تلگرام ميزند به سر ونيگيت ، فرمانده انگليسى ها در منطقه و ميگويد: " ورود ارتش سرافراز بريتانيا را به بيت المقدس تبريك ميگويم"!!
اين قبل از تشكيل رژيم صهيونيستى است. فرزندش فيصل را ميفرستد به لندن كه پيروزى نيروهاى انگليس در فتح بيت المقدس را به پادشاه انگليس تبريك بگويد. بعد هم اعلام ميكند حكومت آل سعود هيچگونه مخالفتى با تلاش هاى دولت عليه انگلستان در راستاى ايجاد وطن جديدى در فلسطين، نشان نميدهد!
در هزار و نهصد و بيست ، فلسطينى ها عليه اشغالگران انگليسى در قدس ، تظاهرات ميكنند و درگير ميشوند و بازار مسلمين همه اعتصاب ميكنند و مرحوم كاشف الغطاء ، عالم شيعى در نجف به حمايت از سنى هاى فلسطين و بيت المقدس راهپيمايى چند ده هزار نفرى راه مياندازد و شايد اين اولين راهپيمايى براى قدس بوده است كه به رهبرى مجتهدين شيعه در كربلا و نجف راه افتاد ولى آل سعود ظاهراً سنى، اعلام كرده بودند كه ترك هاى عثمانى و حنفى ها كافرند و پدر جد اين ملك عبدالله سقوط قدس را به انگليسى ها تبريك گفته است.
حتى انگليس از اينها خواست كه اعتصاب و تحصن را در بيت المقدس بشكنند و آل سعود با پول و ريش سفيدى
و صحبت با افراد با نفوذ ، تحصن و اعتصاب را به نفع انگليس ها شكستند. اينها اينقدر خبيث اند!
مهم ترين ماموريت آل سعود از اولى كه رژيم صهيونيستى تشكيل شد، حفظ اين رژيم بوده است. حتى تشكيل اسرائيل بدون كمك رژيم آل سعود امكان نداشت.
اگر حكومت آل سعود سقوط كند ، من به شما تعهد محضرى ميدهم كه شش ماه نميشود كه رژيم اسرائيل هم نابود ميشود.
بخشی از سخنرانی استاد با عنوان "قصه ناتمام خون و شمشير، محاكمه آل سعود در دادگاه تاريخ"سال١٣٩٣
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند چرا روزه را واجب کرد!؟
@hasan_rahimpour
نسل دهههاي چهل و پنجاه كه امثال بنده، جوانترين آنها بوديم و حالا نسبت به شما پيرمرد محسوب ميشويم. علقه خانوادگي و شخصي به دين داشتند اما سرشان با دلشان همراه نبود يعني هر چه در شبكه واژگاني وارداتي، درگيرتر و آكادميكتر ميشدند، سرشان سنگينتر و دلشان خاليتر ميشد و سر از دل، بيشتر فاصله ميگرفت. غافل از اين كه نميشود سوار ترن «هگل» و «ماركس» شد، يا سوار ترن «جان لاك» و «پوپر» شد و به مدينه فاضلة اسلام و مدينةالنبي رسيد. در يك چنين عصر و عرصهاي بود كه دو پديده از خراسان ظهور كردند و تأثيراتي عميق بر روشنفكري ديني گذاشتند. يكي مطهري بود كه خداي دقت و انضباط فكري است و به صراحت ميگفت كه عليرغم بعضي تشابهات، يك جايي راه اسلام از ليبراليزم جدا ميشود، يك جايي راه اسلام از ماركسيسم و فاشيزم جدا ميشود و آنجا ديگر نبايد از ترس متهم شدن به اُمّلي با كسي تعارف كرد و ديگري، شريعتي است كه صداي ناقوس بيداري مذهبي بود گرچه عاري از دقت اما توأم با صداقت و نقدپذيري.
امثال ما البته بيشتر در آن زمان با ذهن و زبان شريعتي، محشور بوديم قبل از اينكه با مطهري و عظمتهاي او آشنا بشويم. براي ما خيلي جالب بود كه كساني چون علي شريعتي و جلال آل احمد با چه شجاعتي دارند برخلاف مسير رودخانه روشنفكري ترجمهاي كه از غرب، سرازير شده، حركت ميكنند؛ دُگمهاي روشنفكري را يكي يكي ميشكنند و جلو ميآيند، دگمهايي كه غالباً دفاع از غرب و غربگرايي بود، پرستشمدرنيته بود،تحقير ملت خود وتفكيك دينازسياست بودوشمابدانيد علت تهاجم مجددي هم كه الان در محافل روشنفكري ديني يا لائيك (ولي هر دو ليبرال) عليه شريعتي و آل احمد شروع شده، همين است.
علتش اين است كه اين دو جرئت كردند و دگمهاي روشنفكري وابسته را شكستند و عليرغم منافع و ايدههاي غرب و سكولاريزم و استعمار، وضعيت گرفتند.
الان آقايان ميگويند و مينويسند كه آلاحمد چون غرب را نميشناخت، عليه غرب و غربزدگي، كتاب نوشت و بحث كرد و به نقد روشنفكري پرداخت و از «خدمتها و خيانتهاي روشنفكري» بحث كرد
«اجتهاد»، شهيد نبرد «تحجر» و «التقاط» ١٣٧٩
86-03-Shariati.mp3
15.64M
#سخنرانی_کامل استاد رحیمپور ازغدی با عنوان "شریعتی، تحجر، تجدد و روشنفکری" در نشست دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد
@hasan_rahimpour
چمران ارزشى دارد كه پشت كلمات زيباى او نهفته است و آن روح زيباى چمران است. كلمات زيبا وقتى ارزشمند هستند كه به يك روح زيبا، گره خورده باشند. كم هستند افرادى كه زيبا حرف زده باشند و روحشان نيز زيبا بوده باشد، اما چمران از موارد استثناء است
يكى از علائم كسانى كه اهل ولايت باطنى هستند،اين است كه معيارشان براى تصميم گرفتن، تقريباً عكس معيارهاى ماست. تا زمانى كه اين افراد در قيد حيات هستند، اکثریت مردم فكر ميكنند اينها قاطى كرده اند. شاگرد اول دانشكده فنى دانشگاه تهران شده، در آمريكا فيزيك پلاسما خوانده، استاد دانشگاه شده ، آنجا ازدواج كرده با دختر امريكايى و زندگى و خانه و سه چهارتا بچه ، يكمرتبه همه اينها را رها ميكند،همه چيزهايى كه از نظر همه نسل او در آن دوران و خيلى ها در اين دوران ، سقف آرزوهاست، يكمرتبه همه اينها ميشود كف آرزوى چمران . درست مسير عكس ديگران را طى ميكند، ميرود مصر براى جهاد و آموزش چريكى براى رهايى ملت هاى مسلمان و بعد هم ميرود لبنان در روستاهاى فقير شيعه نشين و بچه هاى يتيم را دور خودش جمع ميكند و شروع ميكند به كار كردن روى آنها
اگر ميخواهيد فرق آدمهاى خاص الهى را با بقيه آدمها بفهميد ، مى بينيد كه اينها عكس مسير ديگران را طى ميكنند، همه از ايران هدف ميگيرند بروند آمريكا در حالى كه او از آنجا مى آيد اينجا.
حضرت امير در توصيف متّقين ميفرمايد كه "يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ اَلنَّاظِرُ فَيَحْسَبُهُمْ مَرْضَى" مردم كه به رفتار و تصميم گيرى اينها نگاه ميكنند،خيال ميكنند كه مريض اند، " وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ وَ يَقُولُ لَقَدْ خُولِطُوا" مردم ميگويند اينها قاطى كرده اند. حضرت على ميفرمايند بله اينها قاطى كرده اند " وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ" امر عظيمى پيش چشم شان آمده و حقيقت عالم را فهميده اند و هدف آنها ديگر هدف شما نيست.
آن چيزهايى كه براى شما با ارزش است، براى آنها بى ارزش شده
"رقص من در برابر مرگ بايد زيبا باشد" سال١٣٩٠
90-22-raghs dar barabare marg.mp3
17.53M
#سخنرانی_کامل استاد رحیم پور در باره #شهید_چمران با عنوان "رقص من در برابر مرگ باید زیبا باشد"
@hasan_rahimpour
مطهري ميدانست كه چون حوزه به قدر كافي اجتهادنميكند عملاًروشنفكري ديني به تلة التقاط ميافتد. تحجّروالتقاط در يك سيكل مشدّد،يكديگررا تقويت ميكنند. وقتي اجتهاد نشد و تحجّر،دامنه پيدا كرد، زمينه براي التقاط ايجاد ميشود و وقتي در التقاطها،افراط شد، زمينه براي تحجّر بعدي آماده ميشود. تنها يك كليد، اين دو قفل را توأمان باز ميكند و آن كليد «اجتهاد درست ديني» است.
كساني، هنگام تنزيل دين يا تأسيس يك انقلاب، براي دفاع از موجوديت انقلاب شهيد ميشوند. كساني هم لازم است هنگام تأويل و تفسير به رأي و تحريف يك دين يا يك نهضت، براي دفاع از اصالتش - نه موجوديتش - شهيد شوند و فحش بشنوند چون به محض اينكه موجوديت يك نهضت، تثبيت شد تحريفش شروع ميشود. مطّهري را ميشود شهيد «نبرد تأويل» دانست.كار مطهري به اين دلايل،از شريعتي و آل احمد به نظرمن پيچيدهتر وسختتر بود وبه همين دليل هم مطهري بيشتر تنها ماند.من به ياد مياورم محافل روشنفكري ديني آن دورۀ مشهد را كه نام مطهرى را واقعاً با عصبانيت به زبان ميآوردند.مطهري را سمبل يك آدم متحجّر وامّل كه تاب قرائتهاي جديد از دين را ندارد،ميشمردند و وبرعكس در جلسات امّلها، مطهري متّهم به وهابيگري و گرايشهاي روشنفكري ميشد. براي اينكه ميخواست يك خط سوّمي بين التقاط و تحجّر باز كند و اين كار را به قيمت خون خودش كرد و از هردو طرف هم خورد.
مطهري تحمّل نميكرد كه دين، تبديل بشود به مضمون تأويل يا ريشخند كساني كه از نقطه عزيمت غيرديني، به دين نگاه ميكنند منتهي بخاطرمخاطبان مسلمانشان،ادبيات دين را نيز مصرف ميكنند.درمحافل روشنفكري ديني كه جوانترها زمينخوردة ماركسيسم بودند و پيرمردها تمايلات ليبرالي داشتند، بحث از اين بود كه مطهري، برداشت امروزي از دين ندارد. منظورشان چه بود؟ منظورشان اين بود كه مطهري، تأويلات ماركسيستي از دين را پس ميزند. تأويلات ليبراليستي از دين را هم پس ميزند وبالاخره هم يكي از همين محافل روشنفكري ديني اين چنيني بود كه اسلحه برداشت ومطهري را تروركرد
گروه فرقان براي شما شايد ناشناخته باشد.آنها خود را به عنوان يك جريان نوانديش ديني مطرح ميكردند ومعتقد بودند كه قرائت مطهري، قرائت آخوندي، سنتي و واپسگراست و درست روشنفكرترين آخوندهاي اين مملكت،مطهري و بهشتي وامثال اينها را درليست ترور قراردادند
"اجتهاد"، شهيد نبرد "تحجر" و "التقاط" ١٣٧٩
87-12-beheshti shahid shakhes.mp3
14.93M
#سخنرانی_کامل با عنوان "بهشتی، شهید شاخص" گفتاری از استاد حسن رحیم پور ازغدی به مناسبت سالگرد شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی
@hasan_rahimpour
⚫️ سالگرد درگذشت علامه امینی
آنجور كه من شنيدهام ، علامه امينى، ده شب آمده بودند به مشهد و در مدرسه نواب ، منبر رفتند. آنجا نماز جماعت مغرب و عشاء را ميخواندند و بعد صحبت ميكردند، صحبت ها بسيار پرسوز و علاوه بر آن دقيق و مستند بود. جمع سوز و شور و عشق، با استناد و استدلال. يكى از بستگان ما كه در جلسات حضور داشت، ضمنا هم پدرم و هم پدربزرگ من جزء برگزار كنندگان يا حاضران در آن جلسه بودند ،فكر ميكنم سال سى و هشت بوده كه من هفت هشت سال پيش نوارهاى آن جلسات را چندين بار گوش كردم.نقل ميكردند كه علامه قبل از شروع جلسه يك سكوت طولانى كرد، سپس آه بلندى كشيد و زد زير گريه و هق هق جلوى همه گريه ميكرد. ميگفتند ما همه متعجب شديم كه چرا حال ايشان منقلب شد؟! با همان لهجه خاص خودش گفت : مدتى است از على دور افتاده ام...و زد زير گريه...و آن زمانى بود كه فكر ميكنم مدتى بخاطر سفر هند و مراجعه به كتابخانه هاى مختلف از نجف دور افتاده بود و گويى اين بزرگترين غم زندگى اش بود.
در سوز و درد انقلابى و درك انقلابى اش همين بس كه در سالهاى ٤٠ و ٤١ كه سالهاى آخر عمر ايشان و اوائل نهضت امام بود و هيچكس تصورى از اينكه نهضت امام به كجا منتهى خواهد شد نداشت، در آن شرايط امينى جمله " خمينى ذخيره خدا براى شيعه است " را گفت. اين جمله اگر در سال پنجاه و هفت يا حالا گفته شود، به راحتى قابل تصديق است ، اما سال چهل و يك گفتن اين حرف غير عادى بوده!
شهيد نواب صفوى هم كه از نجف براى مبارزه با جريان كسروى به تهران ميايد، از جمله كسانى كه او را هم به لحاظ معنوى و هم صدور فتوى و هم به جهت امكانات ، تدارك و تشويق كردند و پشت سر او ايستادند، مرحوم علامه امينى بوده است. نواب مظهر غيرت بود، نه مجتهد بود، نه فيلسوف بود و نه فقيه ، يك فاضل جوانى بود كه مظهر غيرت علوى و انقلابى بود و اگر يك حوزه ، سراسر پر از مجتهد و خالى از غيرت باشد، فايده اش براى اسلام بسيار بسيار كمتر است از يك طلبه فاضل و با غيرتى كه نمى ايستد تا به مرزهاى حقيقت و مكتب اهانت شود و او بگويد به من ربطى ندارد. نواب از جمله ، تحت تاثير روح خروشان امينى است. حتى من در جايى خواندم ، سلاحى را كه نواب تهيه ميكند براى زدن كسروى ، مرحوم امينى از جمله كسانى بودند كه هزينه آنرا تامين كردند يا فتوى دادند بر انجام آن
يكى از آثار علامه امينى ، شهداء الفضيله است كه فكر ميكنم جلال الدين فارسى با نام مستعار آنرا ترجمه كرده است. اين كتاب وقتى منتشر شد، برخى از بزرگان شيعه گفتند ،ما تصور نميكرديم كه ما اين تعداد عالم شهيد داريم. ضمن اينكه مرحوم علامه، شهداى سه قرن اول هجرى را در اين كتاب نياورده و از شهداى قرن چهارم شروع ميكند و صد و سى عالم بزرگ شيعه را نام ميبرد كه چطور در راه دفاع از كلمه حق شهيد شده اند.
اين يعنى تحقيق با هدف، يك درس ديگرى كه بايد از علامه آموخت همين است. تحقيق و تلاش بى هدف يا با هدف؟ اين يكى از مشكلات ماست كه من بارها در حوزه و دانشگاه ديده ام. بى هدف و بى درد تحقيق ميكنيم، تحقيق براى تحقيق، خود تحقيق شده است يك شغل، تحقيق براى ساعت نفر پر كردن و كارت زدن! راجع به چه تحقيق كردى؟ اصلاً اصل موضوع چقدر مهم است؟ براى چه تحقيق كردى؟ چه چيزى را اثبات كردى؟ نتيجه اش چه شد؟ اگر اين تحقيق درست باشد به چه درد دنيا و آخرت مردم ميخورد؟ يك بخشى از پژوهش هاى رسمى در كشور ما ، از سر بى دردى است. امام كه گفت مرفهين بى درد، ما يكسرى پژوهشگران بى درد هم داريم. پژوهش امينى وار و غير امينى وار، تفاوت درد و بى دردى است.
"الغدير، شيعه سنى ترين است، درسهايى كه از امينى بايد آموخت" سال١٣٩١
@hasan_rahimpour
47f96845f41b8ff8fa555ee317ca7a89d0f8ae77.mp3
14.53M
سخنرانی استاد رحیمپور با عنوان "الغدير، شيعه سنى ترين است، درسهايى كه از امينى بايد آموخت" سال١٣٩١
به مناسبت سالگرد رحلت علامه امینی
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدن کلیپ ما ایستادهایم2 یه مناسبت سالگرد انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی وینسس خالی از لطف نیست!
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اردشیر زاهدی فرزند سپهبد زاهدی(عامل اسرائیل) و داماد محمدرضا شاه که سمت وزیرامورخارجه او را داشت اعتراف به موفقیت جمهوری اسلامی و سیاست منطقهای نظام کرد.
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بالاخره تکلیف اون سه هزار میلیارد چه شد؟
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشکل کمبود دکتر و آیت الله مان حل شده، اما کمبود متفکر داریم.
@hasan_rahimpour
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرق ازدواج موقت با زنا چیست؟
چرا مردان از ازدواج موقت سو استفاده میکنند؟
و....
👫 هر آنچه که باید در مورد ازدواج موقت یا همان صیغه مشروط بدانید.
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای هر انسان الویت هویت انسانی است، سپس هویت جنسی....
#حجاب تایید این جمله است که قبل از زن بودن، انسان هستم.
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچگاه #پیشرفت با فساد حاصل نشده است، برخی میخواهند این اصل را وارون جلوه دهند.
@hasan_rahimpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از گذشتگان عبرت بگیرید تا به مشکلاتشان دچار نشوید. مطالعه نقاط مثبت و منفی آنها باعث میشود که دوباره اشتباه آنان را تکرار نکنید.
@hasan_rahimpour
📣 امام رضا با مخالفين خود چگونه بحث ميكردند؟
✳️ مساله ايشان در مناظرات فقط پيروزى و شكست نبود، در روايات هست كه ايشان براى پيروزى وارد بحث نميشدند. هدفشان جدل و غلبه نبود. صريح ميفرمايند كه اگر كسى در يك مباحثه اى با مخالفش شركت كند ، براى زمين زدن او، نقشه بكشد براى خراب كردن او، اين كار مورد قبول ما اهل بيت نيست، طبق منطق ما نيست. فرمودند جلسه اى كه در آن مجادله ميشود، يعنى هدف ، كشف حقيقت نيست و صحبت از نجات و هدايت و رشد نيست، صحبت از اين است كه چه كسى برد و چه كسى باخت، صحبت از اين است كه چه كسى تحقير و چه كسى تعظيم شد، اين جدل است و به لحاظ اخلاقى مورد قبول ما نيست.
✳️ در احتجاجات و مناظراتى كه از حضرت ثبت شده، دارد كه وقتى امام ميديدند طرف بحث ، دارد در بحث شكست ميخورد و در ميان جمع دارد تحقير ميشود، سر وته بحث را جمع ميكردند و فقط تا حدى بحث را ادامه ميدادند كه حضار بفهمند اسلام آسيب پذير نيست، حق است و قابل دفاع است. از آن حد به بعد كه مساله روشن شده و ادامه بحث نوعى تير خلاص زدن به طرف مقابل و تحقير اوست، امام رضا بحث را قيچى ميكردند. اينكه دارم عرض ميكنم، حداقل دو سه جا در سيره مناظراتى حضرت بيان شده است.
✳️ مثلا در يك جا وقتى طرف مقابل در بحث با ايشان در بن بست گير افتاده، امام به اباصلت ميفرمايند كه "خلّنى و اياه" من را با ايشان تنها بگذاريد. اينجا درست همان جايى است كه در بحث ها، ما در دلمان به طرف مقابل ميگوييم، حالا گيرت آوردم! درست در همانجا امام رضا ميفرمايند جلسه را ختم ميكنيم و ميخواهم با ايشان در خلوت صحبت كنم كه تحقير نشود.
در كجاى دنيا و در كدام مناظره چنين روشى را ديده ايم؟
اخلاق، منطق و آزادى ، سه عنصرى است كه به وضوح در مناظرات حضرت رضا ديده ميشود.
💢 منبع: سخنرانی استاد رحیمپور با عنوان "تشيع رضوى، تفكر تمدن ساز،يا تعصب خانمان برانداز" سال١٣٨٨
@hasan_rahimpour
محتوای دومین سخنرانی وزیر امور خارجه امریکا در جمع سلطنتطلبان و منافقین از مهندسی خاصی برخوردار بود که فراتر از متن باید مورد توجه قرار گیرد. هدفگذاری، روح حاکم، جهتگیری، مقتضیات افراد مورد مشورت و جامعه هدف از جمله مواردی است که باید در تحلیل کلیت محتوا مدنظر قرار گیرد. اولین ویژگی حاکم بر سخنان وی ریز شدن بر مسائل جزئی - شخصی در ایران است. نام بردن از افراد و اعلام عدد و رقم فساد نشان میدهد که جامعه هدف وی عوام جامعه هستند و هدفگذاری «تحریک اجتماعی» با هدف به میدان آمدن فرودستان است. سخنان وی هیچ قرابتی با روشنفکران و طبقات برتر اجتماعی – تحصیلی ندارد.
دوم، مدل مفهومی سخنان وی است که متمرکز به دوگانه معیشت – فساد است، بدین معنی که مشکلات معیشتی در ایران ریشه در فساد حاکمان دارد که برای معتبرسازی آن به ارقام اشاره میکنند و اشخاص را مثال میزنند.
گذاره سوم، ایجاد پیوند بین مذهبیها و فساد است. متهم کردن روحانیت تراز اول انقلاب همچون آیتالله مکارم، امامی کاشانی و رئیس قوه قضائیه به فساد با هدف بیاعتبارسازی مذهبیون است، به عبارت بهتر علاقهمند هستند مردم مذهبی را که حامیان اصلی نظام هستند، نسبت به ماهیت حقیقی نظام بدبین نمایند یا ماهیت اعتقادی نظام را ابزاری برای ثروتاندوزی روحانیت معرفی نمایند که البته باورپذیری آن بسیار پایین است. تمرکز بر «مذهبیون»، «معیشت» و «فساد» نشان میدهد گزینه نظامی دورترین گزاره است و تحریک به آشوب هدف و اولویت اولیه امریکا از تحریم و خروج از برجام است.
روح حاکم بر سخنان پمپئو تلفیقی از راهبرد «تغییر ساختار»، «تغییر رفتار» و «گفتوگو» است. هر سه سطح ممکن برای مواجهه در یک سخنرانی گنجانیده شده است که این نشان میدهد در مؤثر بودن راهبرد خود مبنی بر تأثیر تحریم و نتیجهگیری دلخواه تردید دارند و همه گزینهها را طرح میکنند تا شاید ایران دست به انتخاب بین تب و مرگ بزند و زودتر تن به گفتوگو دهد. اعلام آمادگی ایران برای گفتوگو پیروزی اصلی آنان است نه دو گزینه دیگر. رد نظریه میانهرو بودن ظریف و روحانی و متهم کردن آنان به انقلابیگری نشان میدهد اصلاحطلبان ساکن امریکا - اروپا محور مشاوره آنان نیستند بلکه ساختارشکنان حداکثری مانند منافقین یا سلطنتطلبان در پختوپز و ارائه اطلاعات به دولتمردان فعلی امریکا در اولویت قرار دارند.
چفت و بست منافقین و دولتمردان امریکا بهترین گزینه برای جمهوری اسلامی ایران است و ماحصل آن یکپارچه دیدن فضای درون حاکمیت از سوی امریکا و در نتیجه تقویت وحدت ملی ایرانیان و ناامیدشدن اصلاحطلبان از راهبرد ۲۰ ساله گفتوگو با امریکا است. یکپارچه دیدن حاکمیت در ایران نشان از تمایل به براندازی با هدف آلترناتیو بیرونی است و این رهیافت هم دست منافقین را رو میکند و هم نیروهای سیاسی دو جناح کشور را سوار یک کشتی میکنند. چنین مواضعی نشان از نبود اتاق فکر جدی در درون جمهوریخواهان فعلی امریکا است.
دروغهای آشکار پمپئو فرصت ذیقیمتی برای رسانههای ایران است که باید آن را برجسته نمایند. دروغ و اغراق دو کلید اصلی برای تحریک اجتماعی هستند، به طور مثال معرفی محصولی به عنوان یک «افسر ندار» سپاه که از راه قرارداد با سپاه و نفت سرمایهدار شده است دروغ مطلق است یا ثروت آیتالله مکارم شیرازی یا آیتالله امامی کاشانی که نفر دوم رأی مردم تهران در خبرگان است از دروغهایی است که ایرانیان به خوبی تشخیص میدهند. اینها دروغهایی است که منافقین در پاچه پمپئو گذاشتهاند. اگر رسانههای ایران عین سخنرانی وی را بدون کم و کاست و حتی بدون تحلیل در اختیار نخبگان قرار دهند بهترین بهرهبرداری از آن به نفع جمهوری اسلامی صورت خواهد گرفت. سخیفگویی، دروغگویی، حرفهای چاله میدانی و توسل به هر چیز برای رسیدن به اهداف وجه مشترک فهم نخبگان ایران و امریکا از این سخنرانی است. باید از بقیه سخنرانیهای وی نیز استقبال کرد....عبدالله گنجی...
@hasan_rahimpour