🔰 چرا جبهه سکولار، راهپیمایی اربعین را تحمل نمیکند؟ - ۱
✍ محمد ایمانی
1⃣ راحتطلبی و تنآسانی، چیز عجیبی نیست. آنچه شگفت و تحسینبرانگیز مینماید، این است که انسان نه تنها از رنج نگُریزد، بلکه برای هدفی متعالی، خود را به رنج بیفکند. همین روزها، دهها میلیون دلباخته امام حسین(ع) خود را به رنج انداخته و راهی پیادهروی اربعین شدهاند. تفاوت انسانها در فهمی است که از گوهر خویش پیدا میکنند یا نمیکنند. اینکه قدر آدمی به چیست و چه چیز را باید ارزشمند بشمارد و در طلب همان، تکاپو کند.
اصلا مرز دانایی و نادانی، همین جاست. چنان که امیر مومنان (ع) فرمود: «العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ، و كَفى بِالمَرءِ جَهلاً ألاّ يَعرِفَ قَدرَه. عالِم، كسى است كه قدر و منزلت خود را بشناسد و در نادانی آدمى، همين بس كه قدر و اندازه خود را نشناسد».
2⃣ قیمت آدمی به چیست؟ این تعبیر والا از امیرمومنان علیهالسلام است که فرمود: «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ. قیمت و ارزش آدمی به قدر همت اوست». علامه محمدتقی جعفری(ره)نقل میکند:
«برخي از جامعهشناسان برتر دنيا در دانمارک جمع شده بودند تا پيرامون موضوع مهمي به بحث و تبادلنظر بپردازند؛ اینکه ارزش واقعي انسان به چيست؟ برای سنجش ارزش بسياري از موجودات، معيار خاصي داريم. مثلا معيار ارزش طلا به وزن و عيار آن است. معيار ارزش بنزين به مقدار و کيفيت آن است. معيار ارزش پول پشتوانه آن است؛ اما معيار ارزش انسانها در چيست.
هر کدام از جامعهشناسان، سخناني گفته و معيارهاي خاصي ارايه دادند. هنگامي که نوبت به بنده رسيد، گفتم اگر ميخواهيد بدانيد يک انسان چقدر ارزش دارد، ببينيد به چه چيزي علاقه دارد و عشق میورزد. کسي که عشقش يک آپارتمان دو طبقه است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسي که عشقش ماشينش است، ارزشش به همان ميزان است. اما کسي که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.
من اين مطلب را گفتم و پايين آمدم. وقتي سخنان من را شنيدند، براي چند دقيقه روی پای خود ايستادند و کف زدند. هنگامي که تشويق آنها تمام شد، دوباره بلند شدم و گفتم: عزيزان، اين کلام از من نبود، بلکه از شخصي به نام علی عليهالسلام است.
آن حضرت در نهجالبلاغه ميفرمايند: «قِيمَهًْ کُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ. ارزش هر انساني به اندازه چيزی است که دوست میدارد (آن را خوب میداند)». وقتي اين را گفتم، دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس اميرالمؤمنين علي عليهالسلام از جا بلند شدند».
3⃣ نوع میل و خواستهای که در دل انسان میجوشد و او را به جنبش درمیآورد، به او هویت و بها میبخشد یا بیقیمت میکند. انسان، همان است که در دلش میگذرد. در اینباره، رهبر معظم انقلاب مهرماه ۱۳۸۳، در دیدار کارمندان وزارت اطلاعات گفتند:
«... این دل چیز عجیبی است؛ گاهی اوقات به وسیلهای که انسان را به اوج آسمان و اوج معنویت میبرد، تبدیل میشود، گاهی هم به عکس، به سنگ سنگینی تبدیل میشود که بسته میشود به پای انسان، و انسان را تا اعماق دره فرو میبرد؛ غرق میکند؛ پدر انسان را درمیآورد.
اگر دل را به پول و به شهوت جنسی و به مقام و به این چیزها دادید، این همان سنگ سنگین است، دل دیگر نیست. در آن صورت؛ دِه بود آن، نه دل که اندر وی- گاو و خر بینی و ضیاع و عقار. آن دلی که انسان در آن عشق اتومبیل فلانجور دارد، آن دل نیست، گاراژ است، بنگاه معاملاتی است! آن دلی که همهاش در آن میل جنسی موج میزند، دیگر دل نیست، عشرتخانه است.
شاعر، آن زمان که ضیاع و عقار و زمین و ملک و گاو و خر در زندگی نقش داشته، از اینها نام برده و میگوید دلی که اینها در آن باشد، آنجا طویله است! ده است! دل نیست؛ دل جای خداست، جای نور است».
⬅️ ادامه در پست بعدی...
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 چرا جبهه سکولار، راهپیمایی اربعین را تحمل نمیکند؟ - ۲
✍ محمد ایمانی
4⃣ ارزش و قیمت آدمی، به اندازه همان چیزی است که دوست میدارد و نیک میشمارد. بلکه آدمی، همان است که میخواهد و میستاید. پيامبر اعظم(ص) فرمود: «مَنْ اَحَبّنا كانَ مَعَنا يَومَ القيامَهًِْ وَ لَوْ اَنَّ رَجُلاً اَحَبَّ حَجَراَ لَحَشَرَهُ اللهُ مَعَه. هر كس ما را دوست بدارد، روز قيامت با ما خواهد بود. و اگر انسان، سنگي را دوست بدارد، همانا خداوند او را با همان سنگ محشور ميكند».
مولوی بر همین مبنا میگوید «تا در طلب گوهر کانی، کانی- تا در هوس لقمه نانی، نانی/ این نکته رمز اگر بدانی، دانی- هر چیز که در جستن آنی، آنی». البته مشابه این ابیات را به ابوسعید ابوالخیر نسبت دادهاند: «گر در طلب گوهر کانی، کانی- ور زنده به بوی وصل جانی، جانی/ القصه حدیث مطلق از من بشنو- هر چیز که در جستن آنی، آنی».
5⃣ از عارف واصل، آیتالله بهجت(ره) نقل است که درباره فلسفه زندگی میفرمود: «ما آمدهایم زندگی کنیم تا قیمت پیدا کنیم، نه اینکه با هر قیمتی زندگی کنیم».
برای ارزشمند و تابناک شدن هر گوهری، باید ناخالصی آن گرفته شود. آینه زنگار گرفته، آینه نیست؛ و فلز زنگزده، بُرندگی و تابندگی ندارد. جان آدمی تا صیقل نخورد، جلا و بها پیدا نمیکند. این توهم است که انسان در جهان انباشته از رنج، میتواند بیرنج و زحمت سپری کند.
قاعده خلقت، آفرینش و پویش آدمی در متن رنج، تا زمان ملاقات آفریدگار است. همان خداوندی که فرمود: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ. همانا ما انسان را در رنج و آفریدیم»، همچنین فرمود «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ. هان ای انسان! همانا تو با کوشش و رنج و مشقت بسیار به حضور پروردگار خود میروی و او را ملاقات خواهی کرد».
محدوده اختیار انسان، انتخاب میان رنج یا عدم آن نیست. بلکه میتواند مقصد و منتهای این پویش توام با رنج را خود بسازد و با همان که ساخته و پرداخته، رو به رو شود. اقتضای فطرت، کمالطلبی است؛ فارغ از اینکه افق دید و داناییاش تا کجا باشد. به همین دلیل هم، هر کس در همین دنیا، چیزی را ارزشمند میپندارد و در طلب آن حرکت میکند، ناچار ریاضت میکشد و به زحمت میافتد. کسی که میخواهد در ورزش قهرمانی سرآمد شود، باید خود را به رنج و ریاضت بیفکند تا ورزیدگی و آمادگی مصافهای سخت را پیدا کند. و هر کس که بخواهد در آزمونی موفق شود، ناچار است لوازم معرفتی آن را تدارک کند.
6⃣ قیمت پیدا کردن در محضر پروردگار، ادب و آداب خود را دارد. چنان که به پیامبر خویش امر فرمود: «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ. بگو پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نيست، اگر دعاى شما نباشد». و نیز فرمود «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ». مشیت الهی بر این بود که پیامبران بزرگ، بر مصیبت امام حسین(ع) بگریند و در گرفتاریها به او متوسل شوند. اصلا محبت حسین(ع)، مرز ایمان با کفر و نفاق است. اگر به بیان شریف پیامبر اعظم(ص)؛ «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ. أَحَبَّ اللهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً. حسین از من است و من از حسین هستم. خدا دوست دارد كسی را كه حسین دوست بدارد» و «إنّ لِقَتلِ الحُسينِ حَرارَهًًْ في قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ اَبَداً. برای شهادت حسین، حرارتی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد نمیشود»، بنابراین، نقطه مقابل، غیظ و خشمی است که این محبت عوام و خواص، در طول تاریخ در دل طاغوت ها و مستکبران برانگیخته است.
⬅️ ادامه در پست بعدی...
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 چرا جبهه سکولار، راهپیمایی اربعین را تحمل نمیکند؟ - ۳
✍ محمد ایمانی
7⃣ هیچ جای تعجب نیست که عناصر وابسته به بهائیت، وهابیت، داعش، سازمان تروریستی منافقین، منافقین جدید، (بوقچیهای انگلیس، آمریکا، اسرائیل و رژیم سعودی) به شکل پرحجم علیه زیارت اربعین عقدهگشایی کنند.
این اعتراف از عبدالکریم سروش است که ۴ اسفند ۱۳۸۸ در دانشگاه دلفت هلند گفت: «تز سکولارها درباره جدایی حکومت از دین، در جهان واژگونه شده؛ به این دلیل که وجود دین را در عمق زندگی ایرانیان و بازگشت دین را در مغرب زمین میتوانیم ببینیم. آنچه گمان میرفت رو به احتضار میرود یا مُرده، خوب یا بد، ظاهرا تجدید حیات کرده، برخاسته و دیگران را به نگرانی افکنده است. سکولاریسم که قرار بود نسبت به ادیان بیطرف باشد، اکنون ستیزهگر شده و با برخی ادیان رسماً درمیآویزد و میستیزد و وجود اجتماعی آنان را تحمل نمیکند».
او همچنین ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ در جمع عناصر ضدانقلاب در پاریس تصریح کرد: «رفته رفته سکولاریسم وارد دوره ستیزگر و میلیتانت میشود و مدارا و هاضمه قوی پیشین را از دست داده است. پیشبینی ضعیف شدن تدریجی ادیان باطل از آب درآمده. در این ۲٠، ۳٠ سال از جامعهشناسان بزرگ میشنوید که ادیان در حال قوت گرفتن هستند. سکولاریسم و لیبرالیسم هاضمهاش برای بلعیدن ادیان ضعیف، قوی بود اما دین قوی و فربه از گلویش پایین نمیرود و لذا ستیزهگر میشود».
8⃣ پادوهای فکری، سیاسی و رسانهای جبهه استکبار، در طول سال هزینه انبوه میکنند تا وانمود کنند ملت ایران از دین و اعتقاداتش دور شده، اما محرم و صفر و عاشورا و اربعین هر سال که میرسد، همه آن رشتهها پنبه میشود. هیچ جای دنیا سابقه ندارد که ۲۵ یا ۳٠ میلیون ارادتمند از ۸٠ ملیت و کشور، به چنین راهپیمایی خیرهکنندهای همت بگمارند. این راهپیمایی، پشت شیطان را میشکند.
بیهوده نیست که درباره زائر امام حسین(ع) فرمودهاند «هر یک قدم که با پاى پیاده بردارد، موجب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه، براى زائر مىشود» و «هر قدم که پیاده بردارد، ثواب آزاد کردن یک بنده از فرزندان اسماعیل را دارد».
قدم نهادن در مسیر زیارت اربعین و به خشم در آوردن دشمنان حق، مصداق وعده و بشارت الهی است که فرمود «... لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لَا نَصَبٌ وَ لَا مَخْمَصَهًٌْ فِي سَبِيلِ اللهِ وَ لَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ... هيچ تشنگى و گرسنگی و رنجى در راه خدا به آنان نمىرسد و در هيچ مكانى كه كافران را به خشم آورد، قدم نمىگذارند، و از دشمن غنيمتى به دست نمىآورند، مگر اينكه به سبب آن، عمل صالحى براى آنان نوشته مىشود؛ زيرا خدا پاداش نيكوكاران را ضايع نمىكند».
9⃣ محبت حضرت سیدالشهدا(ع) به آب و گل مومنان سرشته است. حکایت دلدادگان با مولایشان، دو حرف بیشتر نیست: «از واقعهای تو را خبر خواهم کرد- و آن را به دو حرف مختصر خواهم کرد/ با عشق تو در خاک نهان خواهم شد- با مِهر تو سر ز خاک بر خواهم کرد».
@IMANImohamad51
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 به به ! عظمت و اقتدار ؛ حضرت نگاه نافذ ! ایران خدا 🇮🇷
🏷 #ایران
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استراتژی غرب به خودش بازگشته
استراتژی غرب این بود که خاورمیانه را کانون بحران نگه دارند تا مانند سیاهچاله همه بحرانهای جهان را در خود ببلعد. این استراتژی به پایان خودش رسیده. امروزه انواع بحرانها انرژی، جمعیت، بیماری، تجزیه، جنگ، بیثباتی، بدهی، اضطراب، نقض حقوق بشر، و ... به اروپا و آمریکا بازگشته.
#تجزیه_اسپانیا
https://twitter.com/haerizadeh_h/status/1570435262932725764?t=_o68t2qCg2xsT3FTm8NdAg&s=19
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh
🔰 سخنی قابل تأمل از نیکوئل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان: اگر باکو مرزهای دوران شوروی را به رسمیت نمیشناسد ، آیا مرزهای قبل از دوران شوروی که شامل ایران میشدیم را به رسمیت میشناسد؟
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 پیام هموطن آذری از عراق به الهام علیف
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 آیت الله عاملی خطاب به رژیم صهیونیستی:
شاید چند سیاستمدار و روزنامه نگار مزدور در آذربایجان [باکو] را بتوانی با پول بخری، اما مردم امام حسینی آذربایجان خریدنی نیستند.
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این جوان آذری میگه ما از وقتی شنیدیم الهام مزدور اسقاطیل شده با خودمون کفن حمل میکنیم
🔹 همهی پیشرفتها و اقتدارمون در عرصه نظامی به کنار،حقیقتا شرف و غیرت مردانمون در دنیا بینظیره
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔰 آذربایجانی که دیگر خاک اسلام نیست...
لانه اسرائیل است
✍ مصطفی گرجی
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 موکب داران عراقی از ارادتشان به زائران ایرانی می گویند
🔹 این کلیپ ها هر کدومشون حکم یه موشک سجیل داره که دودمان شیاطین صهیونیست رو نشونه میگیره
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💠 اربعین، طلیعه تمدن اسلامی در قرن مستضعفین
📎 قسمت نهم: نظام اربعین، شبکه ای از معانی دینی(۲)ِ؛ موکب منفق مبتنی بر هوش انفاق
🏷 #اختصاصی_قرن_مستضعفین
📸 b2n.ir/z84387
🔰 اربعین یک ابرپدیدهی اقتصادی است، و چون تمدنساز است، شهری را ایجاد کرده به مدت چند روز که سازوکار بازار و عرضه و تقاضا مبتنی بر مدلی جدید چرخش دارد. در تمدن سرمایهداری مدرن، بازار لُب شهر است و شهر همان تمدن است. در اربعین بازار مدلی دیگر دارد و شهر از جنس دیگری است. انفاق که مفهومی عمیق است و در مقابل اخلاقیات سرمایهداری کنونی ایستاده است، موجب ایجاد پدیده ی اربعین شده؛ اگر انفاق نبود، قطعا اربعین چنین پدیدهای نمیشد.
🔸 انفاق و به تبعش مردمی که همّ و غم انفاق داشته باشند(هوش انفاق)، نقطه مقابل نظام مالی و هوش مالی مدرن است. هوش مالی(Financial intelligence)، یکی از بارزترینها در تفکر مدرن است؛ کلمه Financial در زبان انگلیسی نشات گرفته از «فرانسویی» قدیم است که این کلمه ریش در کلمه Fin در زبان لاتین دارد. هوش مالی هوش Fin است. Fin بهمعنای پایاندادن به عذاب، رنج، قصاص، گناه، وام، بدهی و قرض است.
🔹 پس کلمه fin قرابت نزدیکی با وضع اجتماعی ایتالیا در رنسانس دارد زمانی که این کلمه پدید آمد. ایتالیا محل استقرار پاپ بود و بهخاطر تجملگرایی و دنیاگرایی پاپ و کلیسا و شرایطی که در آن گناه هم با پول بخرید و فروش میرسید، از همانجا رنسانس و کنارزدن دین شروع شد. به همین دلایل، به حدی اخلاق سرمایه داری در ایتالیای آن زمان رشد کرد که کلمهای در برابر این جریان جعل شد با این معنا که «پول را تمام کن»؛ مفهوم این کلمه این بود که پول تمامکننده همه چیز است؛ از وام و بدهی گرفته تا قتل و قصاص!
🔻 پس Fin به دنبال کمکردن و نابودکردن رنج دنیا و تاسیس بهشت مطلوب در دنیا است و همه ی نیازهای بشر در گرو Fin تعریف شد.
▫️ در مقابل این نظر، در دیدگاه اسلام مفهوم انفاق را داریم؛ در تفکر مدرن Fin خودمحور است اما در دیدگاه اسلام انفاق با ایثار همراه و همزاد و خدابنیاد است. انفاق، نفقه، نفق، منافق، منفق همه از یک ریشهاند. منافق از اسماء موش کور است. کار موش کور حفر سوراخ و زندگی در سوراخ و جلوگیری از پُرشدن سوراخ است. در مقابل منافق و موش کور، منفق قرار دارد که عملیات انفاق یا پرکردن سوراخ را انجام میدهد.
▪️سوراخ همان نیاز مشروع است که منافق آن را گسترش میدهد؛ هم نمیگذارد نیاز مشروع پُر شود و هم از طرف دیگر نیاز نامشروع بیشتری ایجاد میکند. مفهوم انفاق زیربنای تاسیس موکبهاست؛ نقش بیبدیل موکبها در اربعین و همچنین جایگاه خدّام عراقی که دارای هوش انفاقاند و پذیرایی کریمانهشان از زائرین که زبان زد خاص و عام است، همگی مرهون گزاره انفاق هستند.
#اربعین_تمدن_ساز
✍️ امیر ایوب
🔻 ادامه دارد...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐 قرن مستضعفین
💠 یوتیوب | آپارات | اینستاگرام | توییتر | تلگرام