HAI_2024_AI-Index-Report.pdf
44.4M
ᤩيامُسَبِّبَالاَسْبابِ
- گزارش سال ۲۰۲۴ دانشگاه استنفورد
در مورد هوش مصنوعی
- اندیشکده صانع از علاقهمندان در حوزه فناوریهای هوش مصنوعی که تسلط کافی بر ترجمه متون لاتین دارند دعوت میکند تا در ترجمه این گزارشات به منظور دسترسی سریعتر همه اقشار، ما را همراهی کنند.
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
✎ ᤩ#اندیشکده_صانع
↱𝐣𝐨𝐢𝐧↲🖇
‹ @SaneAndishkadeh ›
✳️ به اطلاع اندیشهجویان محترم میرساند فردا (پنجشنبه، ۲۱ تیر) کلاس کلبه کرامت برگزار میشود.
🕖 معاونت آموزش از ساعت ۷:۳۰ پذیرای اندیشهجویان گرامی خواهد بود.
🔗 @Andishkadeh_Amoozesh
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 هوالحکیم
در یکمین سالگرد اعلام حکم فقهی اوجب واجبات
در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳
اندیشکده یقین برگزار می کند:
💠 «نخستین همایش سرمایه ایمان
و روند عمل ملی به حکم اوجب واجبات»
🔻 قوام حکومت به مردم است،
و قوام مردم، به ایمان مردم.
پس حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است.
@StrategicNews_ir
🔰 تجدید نظر می کنند؟!
✍ محمد ایمانی
🔻ظریف و روحانی و خاتمی و جهانگیری و زنگنه و آخوندی و...
🔻مسعود نیلی و عبده تبریزی و طبیبی و رنانی و غنی نژاد و...
🔻عباس عبدی و محمد فاضلی و محمد قوچانی و حسین انتظامی و ...
🔻روزنامه های اعتماد و شرق و هم میهن و سازندگی و...
🔻سایت ها و کانال های خبرآنلاین و انتخاب و عصر ایران و ...
🔹 هیچ کدام نظری در این باره ندارند که نه آمریکا و نه سه دولت اروپایی حاضر نشده اند طبق عرف دیپلماتیک، حتی یک تبریک خشک و خالی درباره انتخاب آقای پزشکیان بگویند؟!
🔹 چطور است که نشریات غربی، یکی در میان وعده تغییر از درون توسط پزشکیان را می دهند یا آرزوی آن را می کنند، اما حتی یکی از آنها حاضر نیست بنویسد و بگوید که آمدن پزشکیان، فرصتی برای احیای تعهدات طرفین در برجام است؟!
🔹 سکوت سنگین مدعیان اصلاح طلبی را باید به چه چیزی تعبیر کرد؟ آیا مثلا اگر روسیه و چین و سوریه و عراق و دیگر متحدان یا شریکان ایران هم از تبریک گفتن استنکاف می کردند، بلکه انتخابات ایران را زیر سوال می بردند، شبه اصلاح طلبان غربگرا باز هم سکوت می کردند، یا گریبان چاک می زدند؟!
🔹 به همه این جماعت، وقاحت صد باره دولت های غربی و بی محلی به تقلای شیدایان غرب را تسلیت می گوییم! باشد که از میان آنها، کسانی آزاده و منصف باشند و در شیدایی و شیفتگی نسبت به دشمنان عهد شکن ملت، ایران تجدید نظر کنند.
@Hasanabbasi_students
🔴 تئوفراستوس فیلسوف و دانشمند یونانی در قرن چهارم و سوم قبل از میلاد زندگی می کرد. وی شاگرد و جانشین ارسطو در مدرسه فلسفی لوکئوم و پدر علم گیاه شناسی است. او همانند ارسطو جهان را ازلی می دانست. تئوفراستوس 85 سال عمر کرد و معتقد بود زندگی مفید نیست و مایه یأس است.
🙊 تئوفراستوس معتقد بود انسان حیوانی است که حس بویایی ضعیفترین نسبت به حیوانات دیگر دارد.
🎥 ویدئوی باکیفیت:
🔸 یوتیوب: https://youtu.be/TAaOaJHzvGc
#تئوفراستوس
#فیلسوف
#ساینتیست
#پدر_گیاه_شناسی
#حیوان_انگاری_انسان
#حیوان_ابزورد
#ابزوردگرایی (#پوچ_گرایی)
#همجنس_بازی
#طبیعت_گرایی
#علوم_انسانی_غربی
#علوم_حیوانی
#Theophrastus
🆔 @salimi_mohammadd
🔴 تئوفراستوس فیلسوف و دانشمند یونانی در قرن چهارم و سوم قبل از میلاد زندگی می کرد. وی شاگرد و جانشین ارسطو در مدرسه فلسفی لوکئوم و پدر علم گیاه شناسی است. او همانند ارسطو جهان را ازلی می دانست. تئوفراستوس 85 سال عمر کرد و معتقد بود زندگی مفید نیست و مایه یأس است.
🙊 تئوفراستوس معتقد بود انسان حیوانی است که حس بویایی ضعیفترین نسبت به حیوانات دیگر دارد.
00:58 تورماتوس به دلیل مهارت سخنوری از طرف ارسطو به تئوفراستوس (سخنران خدایی) نامیده شد
01:36 شاگرد، داماد و جانشین ارسطو در مدرسه لوکئوم (دومین دانشگاه غرب، به معنی گرگ)
03:03 تئوفراستوس؛ پدر علم گیاه شناسی
05:10رابطه عاشقانه (همجنس بازانه) با پسر ارسطو که شاگردش بود
06:02 پرستش خدایان و نصب مجسمه خدایان
06:27 برده داری تئوفراستوس
06:40 طبیعت گرایی تئوفراستوس و ازلی دانستن جهان
06:50 انسان حیوانی است که حس بویایی ضعیف تری از سایر حیوانات دارد
07:45 نفی قربانی کردن حیوانات و خوردن گوشت
09:37 زندگی مایه یأس و ناامیدی است و مفید نیست (افسانه سیزیف) (پوچ گرایی و ابزردگرایی)
10:30 گم کردن هدف و نرسیدن به هدف خلقت و حقیقت خود
12:07 گم شدن هدف در ورزش و سینما و علم
🎥 ویدئوی باکیفیت:
🔸 یوتیوب: https://youtu.be/TAaOaJHzvGc
#تئوفراستوس
#فیلسوف
#ساینتیست
#پدر_گیاه_شناسی
#حیوان_انگاری_انسان
#حیوان_ابزورد
#ابزوردگرایی (#پوچ_گرایی)
#همجنس_بازی
#طبیعت_گرایی
#علوم_انسانی_غربی
#علوم_حیوانی
#Theophrastus
🆔 @salimi_mohammadd
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ذلت یا مقاومت؟
🔹 امام حسین (ع) در دو راهی انتخاب بین ذلت و عزت.
💬 استاد حسن عباسی
🗓 زمستان ۱۳۹۷
@Hasanabbasi_students
طعم طمع
🔸 دقیقاً یک سال پیش بود که امام خامنهای در جمع مبلغین و طلاب حوزههای علمیه کشور فرمودند: «قوام نظام (اسلامی) به مردم و قوام مردم هم به ایمانشان است و اگر ایمان مردم نباشد نظام نخواهد بود. #حفظ_نظام اوجب واجبات است، بنابراین #حفظ_ایمان_مردم واجب است».
🔸 امام صادق (ع) در پاسخ به فردی که از حضرت در مورد عاملی که ایمان را در قلب انسان تثبیت میکند پرسیده بود، میفرمایند: « الّذي يُثَبّتُهُ فيهِ الوَرَعُ ، و الّذي يُخْرِجُهُ مِنهُ الطَّمَعُ »
بر این اساس یک تجویز راهبردی برای حفظ نظام جمهوری اسلامی (که وابسته به حفظ ایمان مردم است) زدودن #طمع از قلب مردم است، اما متأسفانه شاهد این هستیم که خود نظام با نهادها و کارگزارانش به افزایش طمع در مردم دامن میزند.
🔸 از دهه هفتاد بر اساس سیاستهای دولت سازندگی به تدریج سبک زندگی بورژوازی در طبقه متوسط جامعه پدیدار شد. نهاد بورس و پیامهای بازرگانی تلویزیون مبتنی بر بازاریابی اغوایی نیز از نیمه آن دهه به این موضوع سرعت بخشید. این سبک زندگی که محسن هاشمی پدر خود را بنیانگذار آن در ایران مینامد (۱)، منجر به شیوع سوداگری و منفعتطلبی شخصی در جامعه شده است. طمع برای کسب سود بشتر، علاوه بر اینکه اعتقاد به مفهوم قرآنی #رزق را در زندگی ما کم کرده، رحم و انصاف نیز از جامعه ما گرفته است. مردم از نیمه شب پشت در بانک برای خرید دلار و سکه و کسب سود چند میلیونی صف میکشند، فروشنده به خریدار و موجر به مستاجر رحم نمیکند و ... . همانطور که طمع عامل #هبوط حضرت آدم شد، عامل هبوط انسانیت برخی از ما نیز شده است.
🔸 پدیده خطرناک طمع علاوه بر اینکه میتواند ایمان را از قلب آحاد جامعه خارج کند، قدرت این را دارد که خواصی چون قاضی شُریح و عمر بن سعد را در مقابل امام حسین (ع) قرار دهد.
🔸 اکنون یک سال از حکم فقهی امام خامنهای مبنی بر اوجب واجبات بودن حفظ نظام و همچنین واجب بودن حفظ ایمان مردم میگذرد. متأسفانه این احکام نه از سمت دفتر رهبری برجسته شد و نه طُلّابی که در ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۲ در حسینیه امام خمینی حضور داشتند. ظاهراً این موارد نیز باید به کتاب «حرفهای گمشده» اضافه شوند.
--------------------------
1. www.khabaronline.ir/news/1851747
@Ebrahim_Nowrouzi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا ۷۵٪ از افراد تازه مسلمان، زنان هستند؟
💬 این خانم تازه مسلمان پاسخ جالبی میده
@Hasanabbasi_students
🔰 درباره انتخابات ۱۵ تیر
بخش اول
✍ مهدی عسگری
انتخابات ۱۵تیر حاوی درسها و عبرتهای مهمی است که شایسته واکاوی و موشکافی است. اگر بی تعارف به برخی نکات پرداخته نشود، هزینههای سنگین را میپردازيم بدون آنکه آورده و عبرت لازم را برای ترسیم بهتر آینده کسب کنیم.
اما برای طرح بخشی از این نکات، یادآوری چند موضوع که در طول یکماه اخیر به آن پرداخته بودیم، کمک کننده خواهد بود.
۱. آرایش نامزدهای انتخاباتی
پس از تائید #شورای_نگهبان و اعلام اسامی نامزدها، قابل پیشبینی بود که تعدد نامزدها و روند فرسایشی در یکسو، و تمرکز ظرفیتها بر روی یک کاراکتر مستعد انتخابات ازسوی دیگر، #پزشکیان را به پدیده این انتخابات بدل خواهد کرد.
لینک مطلب۱؛ نگاهی به ترکیب نامزدها؛ ۲۰خرداد۱۴۰۳
پس یکی از نکات، آرایش نامزدهای تائید شده توسط شورای نگهبان بود.
۲. طراحی نادرست کمپین تبلیغاتی دو نامزد مطرح (بویژه اشتباهات تیم تبلیغاتی دکتر قالیباف) درکنار سایشهای درونگفتمانی، باعث کاهش سبد آراء جریان گردید.
لینک مطلب۲؛ کمپین برای باختن! ۳۱خرداد ۱۴۰۳
دراینباره نکات بسیاری است که فعلا از آن میگذریم ولی ما در طراحی یک کمپین تأثیرگذار که توانایی ارتباط مؤثر با عموم مخاطبین بویژه لایهی عواطف آنها را داشته باشد دارای ضعف مفرط هستیم.
استفاده از مشاورین و کاراکترهای نامقبول در اطراف نامزدها (که نه تنها افزاینده رأی نیست بلکه تولید حاشیه و شبهه میکند) ازجمله اشتباهات هر دو نامزد بود.
۳. عدم توانایی در تبدیل مسائل مهم اقتصادی و معیشتی به کانون اصلی منازعه و ارائهی راهحلهای معتبر، با ادبیات روان، ملموس و اعتماد برانگیز.
نه مسائل و نه راهحلها، با زبان مردم ارائه نشد درحالیکه دکتر پزشکیان، صرفا صورت مسألهها رو بازگو میکرد اما به زبان مردم.
بنابرین محل نزاع اصلی، بر سر موضوعات سیاسی و اجتماعی شکل گرفت یعنی همان محلی که نقطهی قابل مانور توسط اصلاحطلبان بود.
لینک مطلب۳: دماسنج انتخابات؛ ۵تیر ۱۴۰۳
۴. عدم تشخیص درست صحنه، ناهماهنگی و ناتوانی در تصمیمگیری به موقع، ازسوی بازیگران اصلی جریان؛
_ضعف نگاه تحلیلی و جبههای،
_گرفتار شدن در هالهی شناختی و حباب اطرافیان،
_ترجیح منافع گروهی به منافع ملی،
_ایجاد تردید در بدنه، دودستگی و رقابت فرسایشیِ درون گفتمانی،
آسیبهای مهمی بود که مانع از تصمیم و حرکت فراگیر جبههای گردید و از جمله لحظاتی بود که نتیجهی انتخابات را پیش از روز رقابت، معین کرد!
لینک مطلب۴: با این روند منتظر نتیجهی غیرمنتظره باشید؛ ۶تیر ۱۴۰۳
۵. عدم هماوردی در نزاع شناختی؛
جنگ روایتها و نبرد رسانهای/مجازی؛
البته توان خوبی در این مسیر صرف شد درعین حال به لحاظ ابزار، روشها و تکنیکها، محتوا و منابع مالی دست طرف مقابل پرتر و بازتر بود. اما در این سمت امکان استفاده از برخی روشهای زرد و هیجانی، وجود نداشت.
لینک مطلب۵؛ نزاع روایتها؛ ۱۲تیر ۱۴۰۳
این موارد، تنها بخشی از نکات قابل طرح در یک نگاه اجمالی به روند انتخابات در ایام تبلیغات بود و البته بخش مهم دیگری مربوط به روند تاریخی اتفاقات و عملکردها چه از سوی دولتها و چه ازسوی فعالان اجتماعی/سیاسی/رسانهای در طول سالیان اخیر و تأثیر آن در افکارعمومی بوده است که درجای خود باید به آن پرداخت.
***
اما پس از بیان این مقدمات و اشاره به اینکه محل نزاع اصلی این #انتخابات بر سر یک دوراهی سیاسی شکل گرفت، سئوال اصلی که جای تأمل و بررسی فراوان دارد این است:
⚠️سئوال اصلی:
درحالی که نیمی از مردم به پای صندوقهای رأی نیامدند چه دلایلی باعث شد که همان ۵۰درصد مشارکت کننده، در انتخاب بین تداوم راه #شهید_جمهور و تداوم #دولت_روحانی گزینه دوم را ترجیح دهند؟
@Hasanabbasi_students
🔰 درباره انتخابات ۱۵ تیر
بخش دوم
✍ مهدی عسگری
مرور پرسش اصلی:
درحالی که نیمی از مردم به پای صندوقهای رأی نیامدند، چه دلایلی باعث شد که همان ۵۰درصد مشارکت کننده، در انتخاب بین تداوم راه #شهید_جمهور و تداوم #دولت_روحانی گزینه دوم را ترجیح دهند؟
***
اینروزها درباره چرایی رفتار انتخاباتی مردم، دلایل گوناگونی، مطرح میشود بسیاری ازین مطالب، تنها به بخشی از ماجرا پرداختهاند، درحالیکه در این امر ذو ابعاد، باید مجموعهای از علل و عوامل مورد بررسی و دقت قرار گیرند. البته نه به قصد مقصرسازی و تقابل، بلکه به قصد ریشهیابی، عبرتجویی و اصلاح.
در اینباره موارد ریز و درشتی را میتوان برشمرد، همچون:
آرای قومیتی/ رقیبهراسی/ شرایط اقتصادی/ اشتباهات در طراحی کمپین تبلیغاتی و برخی اطرافیان نامزدها/ استفاده از روشهای زرد، هیجانی و پوپولیستی/ فعالسازی گسلهای اجتماعی، مذهبی و سیاسی/ تغییرات در سبک زندگی/ ایجاد دوگانههای مرتبط با فیلترینگ، برجام و آزادی بانوان/ ناتوانی در ادراکِ جامعه و برقراری ارتباط مؤثر با عموم مردم و جوانان/ تخریبها، تندرویها و سایشهای درونگفتمانی/ کاراکتر خاص و غیرانتخاباتی سعید جلیلی/ خودبسندگی، استغناء و سیاستورزی ناپختهی برخی مدعیان/ کم رونقی مساجد، تضعیف گروههای مرجع و...
از این میان، سهم هر موضوع نیاز به بررسی دارد و نمیتوان یک مورد را علتِ تامه ماجرا دانست. برخی موارد هم، مثل کم رونقی مساجد، بیش از آنکه علتِ ماجرا باشند، خودشان معلولِ این شرایط هستند!
آرای قومیتی نیز اگرچه مؤثر بوده است اما تمامکننده نبوده، چرا که در سال۹۶ نیز آرای روحانی در آذربایجان شرقی و غربی تقریبا ۲برابر رئیسی بود، در این #انتخابات اگرچه فاصله آراء بیشتر شد اما با لحاظ آرای خراسان بزرگ، تفاضل آرای قومیتی، علت تمامکننده در این انتخابات نبوده است.
همانطور که آرای #پزشکیان را نمیتوان با وجود مشارکت ۵۰درصدی، صرفا مرتبط با سبد رأی اصلاحطلبان دانست. کما اینکه وی بارها بر حمایت جمعی از حامیان #شهید_رئیسی و قالیباف از خودش تأکید کرد.
اگرچه طیف اصلاحطلب با تمام توان خود را به آب و آتش زد اما توفیق قابل توجهی در جلب فراگیر مردم نداشت و این نکته درجای خود نیاز به تأمل دارد.
این مهم را نیز نباید فراموش کرد که با تمام این موارد، فاصله پزشکیان با جلیلی کمتراز ۳میلیون رأی شد!
ومهمتر از اینها آن ۵۰درصد خاموش...
به هرحال اگر ریشهیابی موضوع را به سطح علتهای فرعی تقلیل دهیم، تحلیل و تدبیر درستی برای این وضعیت نیز نخواهیم داشت.
⚠️ دراینجا میخواهیم نکتهای را مورد توجه قرار دهیم که به نظر میرسد بستر اصلی برای رفتار انتخاباتی طبقه متوسط و محروم بوده است و سایر عوامل نیز در همین بستر، امکان نقشآفرینی مؤثر را یافتهاند.
واقعیت آن است که در دولت سیزدهم، با وجود تمام تلاشهای قابل تقدیر در حوزههای گوناگون از جمله در توسعه زیرساختها، تسویه بدهیهای دولت قبل، ارتقاء جایگاه در حوزه بینالملل و دیپلماسی اقتصادی و... درعین حال به دلیل تجویزِ نسخه شوکدرمانی در حوزه #ارز و بروز تورم سنگین بویژه در کالاهای اساسی (که مستقیما با سفره مردم ارتباط داشت) انتظاری که عموم جامعه از #دولتِ_مردم و دولتِ محرومین داشتند برآورده نشد و همین موضوع تبدیل به مهمترین اسلحهی سلبی در انتخابات اخیر شد، به طوری که هرگاه پزشکیان با سلاح گوشت ۸۰۰هزارتومانی و تورم کمسابقهی موادغذایی حمله میکرد، پاسخ درخوری دریافت نمیکرد.
درواقع همانطورکه رفتار انتخاباتیِ بخشی از جامعه با نگاه منفی نسبت به تداوم #دولت_روحانی شکل گرفت، جماعت بیشتری هم با رویکرد سلبی نسبت به ادامهی شرایط دشوار معیشتی، دست به انتخاب زدند. نگرانی مهمی که #جلیلی نتوانست آن را از مخاطبینش، برطرف کند.
وقتی در میان نامزدها، عزم جدی و برنامه روشنی برای مقابله با اقتصاد لیبرالی، سیاست گرانسازی و سیطره ابرسرمایهداران بر اقتصاد مشاهده نشود، طبیعتا نامزدی ترجیح داده میشود که لااقل در بیان دردهای مردم، بی پرده و شفاف، اعتراض مردم را نمایندگی میکند و در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز نگاه بازتری دارد.
ازسوی دیگر علیرغم سیطره رویکرد لیبرالی بر اغلب اطرافیان دکتر پزشکیان، خود ایشان، در میان نامزدها، تأکید زیادی بر #عدالت، مقابله با نظام ناعادلانهی طبقاتی (بویژه در آموزش و سلامت) و مخالفت با شوکدرمانی داشت. تیپ ظاهری و رفتاری، نحوه بیان و لحن او نیز به مردم، احساس نزدیکی بیشتری را القاء و ارتباط عاطفی بهتری برقرار میکرد.
حال باید ببینیم در عرصه تصمیم و عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؛ او چگونه میتواند تعارض بین رویکرد عدالتطلبی و صدای محرومان بودن را با نگاه کارشناسیِ حاکم بر اطرافش، تنظیم کند و در عمل کدام رویکرد غلبه خواهد کرد؟
@Hasanabbasi_students
🔰 الهى رضا بقضائک
💬 حضرت آیتالله خامنهای:
🔹 در تمام لحظات اين سفر پرحادثه و پرماجرا، انسان از کلمات و از گفتار حسينبنعلى علیه السلام به خوبى احساس مىکند که تمام اين حرکات و سکنات در راه خدا و براى خداست. بعد هم در آن لحظات آخر از جمله کلماتى که از حضرت نقل شده است و همه شنيدهايم این است: «الهى رضا بقضائک، تسليما لأمرک»، اين روح حادثهى کربلاست، تسليم در مقابل خدا. مجالس ما بايد اين روح را در مردم به وجود بياورد. ۱۳۵۹/۸/۱۶
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼آهنگ«گهواره خالی» به همراه زیرنویس فارسی
🎙خواننده و آهنگساز: علیرضا بیرانوند
💚 تقدیم به باب الحوائج حضرت علی اصغر(ع)
🔹کانال علیرضا بیرانوند در ایتا
@alirezamusic_ir
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صدها شیرخواره در جمکران نذر حضرت علی اصغر(ع) شدند
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مراسم شیرخوارگان حسینی در حرم امام رضا (ع)
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معنی واژه تَنَقَّبَتْ
🔹 برداشتن پرده از رازی هزار ساله
@Hasanabbasi_students
اسلام امروز از تحجر تهدید نمیشه
با تحجر بهش حمله میشه، تا راه صورتیبازها هموار و سرخ ها بسته شود...
https://t.me/Mask_Wbr
🔰 نمایی از دماوند بر فراز کاروانسرای دیرگچین/ ورامین
🔹 ترکیبِ زیبایی و زیبایی... 😍
@Hasanabbasi_students
🔰 یادداشت خانم #دکتر_سهیلا_صادقی، استاد #دانشکده_علوم_اجتماعی_دانشگاه_تهران درباره توقف فعالیت رسانهای استاد مهدی جمشیدی
🔹 در ۲۱ تیر ماه نوشته ای از #مهدی_جمشیدی نویسنده، پژوهشگر و فعال حوزه اندیشه و فرهنگ دیدم ، که از تصمیم خود برای کناره گیری از نوشتن در رسانه ها سخن گفته بود، به عنوان فردی که نوشته های وی را همواره دنبال می کنم ، تصمیم گرفتم در مورد او چند سطر برای دوستان نه در سطح رسانه بنویسم، چون من با این فضا قرابت چندانی ندارم!!
اولین بار #مهدی_جمشیدی را در جوار امام رئوف در یک کنفرانس ملاقات کردم. در میان جمع بزرگی از اساتید صاحب عنوان و صاحب منصب، حقیقتا بحث وی چنان جذاب، مستدل و غنی از بن مایه های نظری بود که اگر با چهره جوان وی همراه نمی شد، فکر می کردم استادی میانسال بعد از سالها تحقیق و تفحص به چنان ایدههایی دست یافته است.
در همانجا هم #صراحت_بیان وی برای عدهای که همواره از بیان حقایق فرهنگی و اجتماعی طفره میروند، خوشایند نبود و طبق معمول به جای فهم مباحث وی، بعضی شخصیت او را نشانه گرفتند.
از آن به بعد همیشه دنبال نوشتههای وی بودم، برای من که عمده پژوهشهایم کیفی است، نحوه اقناعسازی و مفهومسازیهای وی بینظیر و بیبدیل بود. او دادهسازی نمیکند، تکراری سخن نمیگوید، از اصل بحث #طفره_نمیرود، علیرغم آشنایی با مباحث نظری و فلسفی، مفاهیماش را از جایی عاریه نمیگیرد، دقیقا معطوف به مسائلی سخن میگوید، که انتخاب میکند، مسائلی که بر آنها اشراف دارد. از این شاخ به آن شاخ نمیپرد، لذا از افکار عمیق او، متنهای مستندی نشأت میگیرد که جایی برای فردی که در مقابل وی بحث میکند، نمی گذارد. رقبای وی در این حوزه به جای آنکه با وی بحث کنند و یا از او یاد بگیرند، سعی میکنند با ناسزاگویی بر او بتازند.
در هر مناظرهای که او را دیدم، بیاطلاعی و یا یاوهگویی حریف را زودتر از آنکه بیننده انتظار دارد، رو میکند؛ و حریفان به جای آنکه او را برای داشتههایش تحسین کنند، بخاطر نداشته های خود بر او میتازند.
جهاد چند ساله وی در حوزه اندیشه و فرهنگ مثال زدنی است. عده ای از حجم مطالبی که توسط وی تولید می شود، شاکیاند و عدهای از قلم تیز او؛ قلمی که #وامدار_کسی_نیست و با کسی جز حقیقت رودربایستی ندارد.
حجم مطالب وی از یکسو ناشی از پویایی ذهنی او و از سوی دیگر ناشی از تمرکز وی بر حوزهای است که بر آن متمرکز و مسلط است. او از این در و آن در سخن نمیگوید، بلکه در حوزه تخصصی خود به صورت متمرکز مطلب می نویسد.
#نظام_فکریاش از هم گسیخته و آشفته نیست، همه اجزا و عناصر فکری وی یک کلیت بهم پیوسته است.
حضور افرادی چون #جمشیدی موجب آرامش خیال است، چون وی مانند یک #دیدهبان_تیزبین مسائل را رصد میکند و کمتر چیزی از #تیررس_فکریاش خارج میماند و به نحو احسن پاسخ می_دهد.
نگاه خصومتبار دشمنان نسبت به #جمشیدی نه تنها قابل انتظار که قابل فهم است، اما دریغ از بعضی از دوستان که در جبهه خودی، نگاه تفقدآمیزی به او نشان ندادند، حقیقتا این امر دل هر صاحب اندیشهای را میشکند. بیتردید #مهدی_جمشیدی مولود سالها مطالعه، #تتلمذ_در_محضر_اساتید_بزرگ، #پژوهش_بیوقفه و #درک_عمیق_از_مبانی_انقلاب_اسلامی و عشقورزی به آن است؛ چنین فردی را که عصاره تحقیق، نظر، اندیشه و عشق ورزی به انقلاب اسلامی است را به راحتی نمی توان نادیده گرفت، نویسنده این سطور قصد ندارد از وی یک اسطوره بسازد، یقینا او هم ضعف ها و محدودیت های خاص خود را دارد و به بعضی از نوشتههای او نقدهایی وارد است، اما یقینا بر آن است که بگوید زمانی که اندیشه عده#ای در #حصار_ترس، #مصلحت و #منفعت ، گیر کرده است و یا زمانی که قلم عده ای بر روی کاغذ نمیچرخد و یا زمانی که دیگران از بیان حقایق دچار لکنت می شوند و یا از بیان آن عاجزند، #جمشیدی ما را از اندیشه خود محروم نساخت.
تا جایی که نوشته های وی را دنبال میکنم، فکر نمیکردم که کسی بتواند بر اندیشه قوی و سرریز او لجام بزند و اهل اندیشه را از تحلیل های وی محروم سازد، یقینا کناره گیری وی از سر مصلحت و یا ترس از دشمنانش نیست، چون وی ثابت کرده است که با این مفاهیم قرابتی ندارد، اما میتواند از سر دلشستگی از #جبهه_خودی باشد که بعضا قدر وی را ندانسته و او را پشتیبانی نکرد!
ختم کلام آنکه، برای تصمیم وی مبنی بر کناره گیری و عزلت پذیری، #وجهی_قائل_نیستم و او را از این کار #بر_حذر_میدارم، چرا که فرد صاحب اندیشه نمیتواند و نباید اندیشه خود را از دیگران دریغ کند!!
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آقایان اژهای رییس قوه قضاییه،
رادان ، فرمانده فراجا،
خطیب ، وزیر اطلاعات،
و سردار کاظمی ، رییس اطلاعات سپاه،
این حرامزاده را در اسرع وقت، در ملأ عام، به دار آویزید، تا زورگیران متنبه شوند.
🎥 خفت گیری سارقان بیرحم از یک خانم سالمند اردبیلی!
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دموکراسی یا پورنوکراسی
💬 استاد حسن عباسی
🗓 زمستان ۱۳۹۷
@Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برخورد با فوتبالیست های هوچی گر در برزیل 😅🤣
@Hasanabbasi_students
🔰 #طرح_استراتژیک_امیرالمومنین برای تمدن سازی
#قسمت_اول
#جغرافیای_تمدن_اسلامی
#غدیر
💢 مقدمه
تمدن همانند هر عنصر اجتماعی دیگری نیازمند سرزمین و قلمرویی است تا خود را تعیّن بخشد و شکل بگیرد همانطور که تمدن غرب با کشف قاره آمریکا این احساس را کرد که بهترین مکان برای تحقق آرمانشهر خود را به دست آورده است
در فرآیند تشکیل تمدن اسلامی که اساس آن را فکر و الگوی اسلام ناب تشکیل داده است اگر با ظرافت به تاریخ نگاه کنیم متوجه میشویم که از ابتدا سردمداران این فرایند تمام تلاش خود را برای شکلگیری این تمدن در سرزمین ایران کردهاند و همت گماردند تا زمینی که این فرایند در آن طی میشود سرزمین قوم سلمان باشد
به تاریخ ایران بعد از ورود اسلام اگر با این رویکرد دقت شود متوجه میشویم که سخنهای عمیقی وجود داشته و دارد که به آرامی آشکار میشوند
به عنوان مثال میتوان به نهضت موسوی اشاره کرد که بعد از گذشت هزار سال تازه مورد توجه محققان معاصر قرار گرفته است
💢 طرح مسأله
این نوشته در تلاش است تا به نقطهی مهم و مغفول از این نقشهی برنامهریزی شده الهی بپردازد که به حق مصداق دقیق و دیگری از همین اسرار ناگفته تاریخ است و آن چگونگی فتح ایران به دست خلفا است؟ که سبب شد این سرزمین و مردم آن بر خلاف تاریخ خود عمل کرده و تحت تاثیر این فتح مسلمان و محبّ جریان اهل بیت گردند
به عبارت دیگر ایران مگر چگونه و به چه شکل فتح شد که بیشتر از اینکه تابع اسلام خلفا باشد مرید و محبّ سیره و هدف ائمه هدی قرار گرفت و آرام آرام جغرافیای او بستر تحقق و تعیّن تمدن اسلامی شد؟
💢 فتح ایران در بیان مشهور
برای فهم بهتر و تحلیل درست آن زمان ناگزیریم که با بیان مشهورات تاریخی به منزل مقصود این تحقیق به آرامی دست یابیم
ایران که تا قبل از اسلام به دست طاغوت ساسانی اداره میشد در زمان خلیفه دوم با رشادتهای مسلمانان مجاهد و بعضاً هواخواهی به دست لشکر اسلام تصرف شد و فرماندهی این فتح را در ابتدا شهید ابوعبید ثقفی برعهده داشت
بعد از شهادت ایشان در نبرد یوم الجسر فرماندهی به سعد بن ابی وقاص داده میشود تا ماموریت ابوعبید کامل گردد
با دقت به این گزاره که سعد بن ابی وقاص دارای گرایشاتی غیر علوی بوده و ایران هم در زمان خلافت خلیفه دوم فتح میشود این سوال در ذهن برجسته میشود که چطور با اینکه ایرانیها به دست دشمنان امیرالمومنین مسلمان شدند تا اینقدر عاشق و دلباخته امیرالمومنین هستند؟ و این دلباختگی ، خود را در تمام قیامهایی که در دفاع از حقوق فرزندان علی علیه السلام رقم میخورد نشان میدهند به گونهای که این قیامها یا به رهبری یک ایرانی یا با همراهی ایرانیان شکل گرفته است
برای پاسخ به این سوال باید به افرادی که در فتح ایران نقشهای تاثیرگذاری داشتند نگاه کنیم و رابطه هر یک را با امیرالمومنین علی علیه السلام بسنجیم و بدانیم که اگر فقط به فرمانده و زمان فتح دقت کنیم این ابهام همچنان باقی میماند و ما به پاسخ سوال خود نمیرسیم اما اگر به افراد درجه دوم و گمنام این حادثه دقت کنیم سخن های تازهای به وجود میآید
#طلبه_مجاهد
#سین_صاد
https://eitaa.com/Islamic_civilization
@Hasanabbasi_students
🔰 #طرح_استراتژیک_امیرالمومنین برای تمدن سازی
#قسمت_دوم
#جغرافیای_تمدن_اسلامی
#غدیر
💢دستان امیرالمومنین علیه السلام در فتوحات
🟥 فتح ایران به دستان یاران علی در همه عرصهها
اگر با مقدمه بند بالا به تاریخ نگاه کنیم به تعداد زیادی از اصحاب برجسته امیرالمومنین برخواهیم خورد که در فتح و مدیریت ایران بعد از فتح دارای نقشهای موثری بودند
اصحابی که ویژگی بارزشان تبعیت و اطاعت از حضرت امیر علیه السلام است که این خود راهگشای تحقیق ماست
به عنوان مثال به ۳ نمونه در این نوشته اشاره میکنم
🔴 فتح نظامی
الف) عبدالله ابن بدیل ورقاء خزایی : ایشان یکی از نیروهای مخفی امیرالمومنین در مسئله فتوحات میباشد و در آخر هم در زمان حکومت حضرت علی در نبرد صفین به شهادت میرسد و معاویه از خوشحالی شهادت ایشان به شعر گویی میافتد
برای شناخت بیشتر این شهید بزرگوار و مظلوم چارهای جز بیان زندگی ایشان و خانواده بزرگوارشان نیست
🔻خانواده
پدر عبدالله بنابر آنچه در کتب مشهور تاریخی آمده است از مسلمانانی است که به واسطه فتح مکه اسلام آورده است
اما در تحقیقی که در کتاب السیرة النبویه و المغازی آمده بدیل در زمان صلح حدیبیه به اسلام وارد شده و از آن به بعد بنابر گزارش یعقوبی اخبار مکه را به گوش پیامبر میرسانده (نیروی مخفی پیامبر در مکه و بین قریش بوده) حتی خبر بدیل سبب میشود که پیامبر از نقشه کشته شدنشان به دست قریش در قبل از صلح حدیبیه خبردار شوند
بدیل بعد از فتح مکه در غزوات و سرایای مختلفی شرکت میکند که نشان از روحیه مجاهدت او دارد
عبدالله دارای برادری است به نام رافع که ایشان شهید راه ترویج اسلام در ماجرای بئر معونه میباشند (ماجرا از این قرار بود که پیامبر تعدادی از مبلغین و عالمان دینی که بنابر نقلی ۴۰ نفر بودند را مامور میکنند تا به منطقه نجد در شبه جزیره بروند و مردم آن دیار را به اسلام دعوت کنند و بعد از دعوت آنان اگر ایمان آوردند بر آنان ولایت کنند و اگر نه بازگردند که مردم نجد این فرستادگان پیامبر را به شهادت میرسانند و سبب میشوند که پیامبر تا چندین روز بعد ازاین حادثه در نماز صبح نفرینشان کنند . قابل دقت است که وجود رافع در همچنین هیئتی نشان از قوت او در دین شناسی و اعتماد پیامبر به علم دینی اوست)
عبدالله برادر دیگری به نام عبد الرحمن دارد که شهید راه دفاع از حکومت علوی در نبرد صفین میباشد البته بنابر نقلی ایشان در واقعه جمل به شهادت رسیدند که این باز تایید فدا شدن ایشان برای حکومت علوی است
حال با شناختی که عرض شد باید به نقش خود عبدالله در فتح ایران پرداخت
🔻نقش عبدالله در فتح
جناب عبدالله که در زمان خلیفه دوم فتح اصفهان فارس کرمان و بخشی از خراسانات ( بخش اعظمی از ایران امروزی ) را عهدهدار بود و توانست با صلح اکثر این مناطق را فتح کند و در الگوی فتح خود از سیره و روش امیرالمومنین استفاده کرد به گونهای که ایرانیها با دیدن ایشان به مرام مولایشان امیرالمومنین دلبسته میشدند و او کار را به جایی میرساند که بعد از فتح بخشی از خراسان وقتی از خلیفه دوم طلب میکند که حاکم این مناطق شود با مخالفت جناب خلیفه روبرو میشود چون خلیفه وقت متوجه رفتار او شده است و عبدالله را مامور به بازگشت به مدینه میکند
با توضیحات ارائه شده و دقت بیشتر به زندگی عبدالله که بخش کمی از آن در این متن به نگارش درآمده است متوجه میشویم که چنین شخصی بدون نظر و اراده امیرالمومنین کاری نمیکند و ذهن انسان به این سمت حرکت میکند که ایشان یقیناً به نظر امیرالمومنین و با راهبرد تعیین شده از جانب حضرت سلام الله علیه در مسیر فتوحات قدم برداشته
✅ اینگونه بدون حضور فیزیکی علی علیه السلام ایران توسط مرام و بینش او فتح شد
#طلبه_مجاهد
#سین_صاد
https://eitaa.com/Islamic_civilization
@Hasanabbasi_students
🔰 #طرح_استراتژیک_امیرالمومنین برای تمدن سازی
#قسمت_سوم
#جغرافیای_تمدن_اسلامی
#غدیر
🟥 فتح سیاسی ایران به دست یاران علی علیه السلام
ب): سلمان فارسی : چون ایشان بین ما شناخته شده هستند مستقیم به نقش ایشان در فتوحات و تلاش ایشان در میل پیدا کردن ایرانیان به هدف و سبک زندگی اهل بیت میپردازیم
همانطور که میدانید مدائن مجموعه چند شهر بوده است که پایتخت حکومت ساسانی هم در آن قرار داشت و بعد از فتح ایران به دست مسلمانان به علت حساسیت این مناطق در ابتدا شخصی تحت عنوان حذیفه که او هم از اصحاب امیرالمومنین بوده است بر این شهر حاکم میشود اما بعد از مدتی به سبب پیشنهاد امیرالمومنین به خلیفه دوم جناب سلمان فارسی که نقش پررنگی در فتوحات دارد حاکم این شهر میشود
سلمان در نوع حکمرانی خود بیشتر سعی کرد تا مرام و الگوی حکمرانی امیرالمومنین را که همان الگوی پیامبر گرامی اسلام است محقق کند و به دلیل اهمیت مدائن که سیاسیترین شهر آن روزگار در ایران بود سبب شد تا ایرانیها بیشتر از آنکه تحت تاثیر روش حکمرانی خلفا قرار بگیرند متاثر از روش حکمرانی امیرالمومنین علیه السلام باشد
✅ این چنین بود که مدل سیاسی و حکمرانی حاکم بر پایتخت ایران قبل از اسلام مدل سیاسی و حکمرانی امیرالمومنین شد بدون اینکه علی علیه السلام خلیفه وقت باشد یا در دستگاه حاکمه سمتی داشته باشد
فتح اجتماعی ، اخلاقی و اقتصادی ایران
ج): عمار یاسر : چون ایشان هم مورد شناخت عموم خوانندگان این نگارش است از توضیح اضافه پیرامون شخصیت ایشان خودداری کرده و به نقش ایشان در فتوحات میپردازیم
همانطور که در کتب تاریخی آمده و در ابتدای این تحقیق به آن اشاره شد کوفه قرارگاه مسلمانان برای فتح ایران قرارداده میشود
و قابل ذکر است که در تاریخ آمده است جناب عمار در آن برهه مدیریت شهر کوفه را به عنوان حاکم منصوب از جانب خلیفه عهدهدار بودند و از آنجایی که نقش کوفه در فتح ایران واضح و جایگاه سیاسی اجتماعی اقتصادی آن برای ایرانیان در آن برهه پررنگ بوده است و مدل حکمرانی عمار که همان مدل امیرالمومنین میباشد برای همه خوانندگان این متن متیقن است و پر واضح است که ایرانیان با نگاه به نوع مدیریت ایشان در عرصههای مختلف اجتماعی سیاسی اقتصادی نظامی به نوع و نگرش مدیریت علی علیه السلام میرسیدند و بیشتر از گذشته متاثر این نوع حکمرانی قرار میگرفتند و الگوی درست حکمرانی اسلامی را رویت میکردند
✅ باید نتیجه گرفت که در این عرصه هم منش حکمرانی امیرالمومنین در مقابل دیدگان ایرانیان قرار گرفت
💢 جمعبندی
پس امیرالمومنین علیه السلام در چند ساحت نظامی سیاسی فرهنگی و اجتماعی با نقش سپردن به اصحابشان بدون دخالت مستقیم زمین ایران را که قرار بود در آن تمدن اسلامی پایهریزی بشود فتح میکنند و زمینه چینی را برای باقی کارها مانند نهضت موسوی انجام میدهند
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که همانطور که در قرآن کریم آمده است که دست خدا بسته نخواهد شد و دست خدا بالای همه دستهاست لازم است بیان شود که مصداق عینی این دست در کره خاکی وجود نازنین امیرالمومنین علیه السلام میباشد
پس ایشان هم هیچ وقت دست بسته نخواهند شد بلکه همانطور که به اختصار در بالا اشاره شد شیطان و ایادی او هرچه با تمام ظرفیت بخواهند با شکل دادن فتنههایی مثل سقیفه مانع از شکلگیری تمدن اسلامی به دست پیامبر و جانشینان او بشوند خدا به دست ولی خود نور خود را کامل خواهد کرد و تمدن اسلامی با برنامهریزی ولی الهی در یک فرایند کاملاً منطقی پیگیری خواهد شد به گونهای که وقتی جریان باطل به خود بیاید دریافت خواهد کرد که سرزمین ایران را برای همیشه از دست داده است
و السلام علی من اتبع الهدی
#طلبه_مجاهد
#سین_صاد
https://eitaa.com/Islamic_civilization
@Hasanabbasi_students