بسمه تعالی شانه
((خرقه عشاق))
در کتاب شریف کامل الزیارات آمده است، چون حسین بن علی علیه السلام بدنیا آمد فرشته ای به دریاها ندا داد
: «یا اهل البحار! البسوا اثواب الحزن فان فرخ رسول الله صلی الله علیه و آله مذبوح...»
در عرفان و در بین اهل تصوف خرقه پوشی رایج بوده که قدمت آن در برخی اقوال به جناب حضرت آدم ابوالبشر و به نظری جناب خضر و به عقیده ای به انبیاء و خاتم انبیاء علیهم السلام و از طریق ایشان به امام العارفین و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام بر میگردد. برخی نیز آنرا به شبلی، اویس قرنی و معروف کرخی نسبت میدهند.
در تأویل آن گفتهاند خرقه سرّ ولایت است یا اشاره به مقام فقر و زهد است و یا مظهر خشوع و تسلیم در مقابل ولی خدا. اغلب رنگ آن کبود بوده که کنایه از مصیبت و ماتم است که بر سالک به جهت بُعد از حق متعال و افتادن در سجن کثرات دست میدهد. البته این خرقه چون نشان و مظهری از حقیقت باطنی بوده همواره گرفتار ریاکاران متوقف در ظاهر نیز بوده لذا عارفان حقیقی چون حافظ بدان متعرض شدند که ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد.... یعنی این خرقه ،خرقه سالوس و ریا و آلوده به نفاق است و غیر از آن خرقه ای است که نماد و صنم یک امر باطنی است. گاهی در وجد و سماع عرفانی خرقه میدریدند که اشاره به رهایی از قیود بود و....
غرض، در اولین روز محرم هجری قمری گویم عشاق را خرقهای است غیر خرقه صوفیان و سالکان که آنرا ((خرقه عشق)) مینامم
و آن پیراهن مشکی عزای سالار و سرور شهیدان عالمین اباعبدالله الحسین علیه السلام است.
این خرقه سید همه خرقه هاست
و مادامی که بر تن شماست شما را تطهیر میکند.خرقه ای است که اهل بحار یعنی دریا دلان در غم مصائب مولایشان و حزن فراقش بر تن می کنند.آن خرقه نشانی بیش نبود اما این خرقه
هم نشان است و هم ضمان،
هم ظاهر است و هم باطن،
هم لباس تقوی است و هم جامه عزا. بالاتر از سیاهی رنگی نیست که اقرب رنگها به بی رنگی است
هفت رنگ است زیر هفت اورنگ
نیست بالاتر از سیاهی رنگ
اما آدمی را یاد بی رنگی و بی حدی می اندازد، چون به یاد سید الشهدا پوشیده میشود و دل را جلا میدهد و نام حسین را صدا می زند و اعلام عزا بپا میکند. عاشقان این خرقه هم از شوق مقام مولایشان و هم از شدت حزن مصائب امامشان خرقه درانی میکنند و جامه چاک میدهند. این خرقه از ریا و آلودگی و نفاق بدور است و نه تنها مستوجب آتشی ندارد بلکه مستوجب خاموشی هر آتشی است صغیرا او کبیرا قلیلا او کثیرا.
هم سرّ ولایت است و هم نشان فقر و زهد و تسلیم.
بر عشاق سید و سالار عشاق باد به پوشیدن این خرقه تا اربعین اش که خود دستور العمل اربعینی است.
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 صدای گريه تان پير کرده عالم را
بيا که با تو بپوشم لباس ماتم را
#اَللّهُــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــکَ_الفَــرَج
#یا_اباعبدالله_الحسین_ع_
#پایگاه_بسیج_دانشکده_ادبیات
@basij_daneshjoyi_adabiat
13.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید و لذت ببرید...💔
#سلام_علی_آل_یس🏴
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥چرا همیشه عناوین خوب برای پدر هاست؟ / يه چیزی رو میخوام برای اولین بار میخوام در حسینیه معلی بگم!
🔹چرا وقتی میگن "پیرغلام" پدرها برامون تداعی میشن ... چرا مادرها نباشن؟!
مادرهای ما هم در همین راه پیر شدن...
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از جلسات حسنیه کریم آل طه ع قم
السلام علی حسن بن علي بن ابیطالب(ع)
گرچه سیه رو شدم غلام تو هستم
خواجه مگر غلام سیاه ندارد😭
۱۸شب مجلس روضه از طرف امام حسن مجتبی(ع)برای سرور وسالار شهیدان حضرت سیدالشهداء حسین بن علي(ع)
به شماره طول عمر مادر گرامیشان حضرت صدیقه طاهره وحوراءالانسیه فاطمه زهرا(س) در حسنیه کریم آل طه(ع) برقراراست
ساعت شروع (۲۰/۴۵)
من از کودکی عاشقت بوده ام
قبولم نما گرچه آلوده ام
امیداست مقبول درگاه رسول الله و امیرالمومنین علیهما السلام قرار گیرد
وسببی برای تعجیل در فرج آقا بقیة الله الاعظم (عج)باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستگاه پر کردن لیوان های شربت نذری😳👌
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
@fact_iw 💡
گویند روزی ناصر الدین شاه تمام ادیبان را جمع کرد و گفت : تمام اشعارحافظ را خوانده و فهمیدهام اما معنای این بیت را نفهمیدهام که درغزلی گفته است :
🍃بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت
🥀و اندر آن برگ و نوا خوش نالههای زار داشت
اگر این بلبل خوش بوده، پس چرا نالههای زار داشته؟!
شعرا و ادبای فراوانی آمدند و هرکس از ظن خود توضیحاتی داد، اما پاسخ هیچیک شاه را راضی نکرد.
بنابراین نامهای برای شاعر بزرگ معاصر خود، وصال شیرازی نوشت و معنای دقیق این غزل حافظ را جویا شد.
نامه زمانی بدست وصال رسید که او عزادار فرزندش بود. وصال، نامه ناصرالدین شاه را در نیمه شب مطالعه میکند و برای کشف معنای حقیقی این ابیات، رجوعی به اعداد ابجدی حروف الفبا که روح حروف و کلماتست میکند وغزلی برهمان وزن و قافیه میسراید و در میابد که عدد ابجدی بلبلی برگ گلی، با ابجد حروفِ حضرات علی، حسن، حسین علیهم السلام مطابقت دارد، چرا که بلبلی به ابجد میشود 74، برگ 222، گلی 60، جمع اینها: 356 همچنین: علی هم به ابجد110، حسن117، حسین128، جمع 356 به عبارتی حافظ خواسته به استعاره در آن زمانیکه شیعه درخفا بوده این حقیقت را بیان کند.
لذا وصال شیرازی که عزادار فرزند خود نیز بوده است پاسخ پادشاه را بزبان شعر به اینصورت بیان میکند :
🍃صاحبا درحالتی کین بنده را غم یار داشت.
🥀یادم آمد کز سؤالی آن جناب اظهار داشت
🍃درخصوص شعر حافظ گرچه پرسیدی زمن
🥀بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت
🍃فکرها بسیارکردم هیچ مفهومم نشد
🥀چونکه شعرش درمیان، راز نهان بسیار داشت
🍃نیمه شب غواص گشتم درحروف ابجدی
🥀تا ببینم این صدف چندين گهر در بار داشت
🍃بلبلی برگ گلی شد سیصد و پنجاه و شش
🥀باعلی و باحسین و باحسن معیار داشت
🍃بلبلی باشد علی کزحسرت زین برگ و گل
🥀دائما آه و فغان و ناله بسیار داشت
🍃برگ گل سبز است دارد آن نشانی ازحسن
🥀چونکه در وقت شهادت سبزی رخسار داشت
🍃رنگ گل سرخ است دارد او نشانی از حسین
🥀چونکه هنگام شهادت عارضی گلنار داشت
🍃روز عاشورا حسین بن علی در کربلا
🥀اصغر زار و ضعیف خویش در منقار داشت
🍃🥀السلام علیک یا اباعبدالله الحسین یا قتیل العبرات
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترکیه فقط آنتالیا نیست و....
علویان ترکیه را ببینید👆
ببینیم اجتماع وعزاداری زنان مسلمان ترکیه در ایام اسارت حضرت زینب سلام الله علیها🌲🌲عزیزان با مسائل،تک بعدی وجناحی برخورد نکنیم...ازترکیه فقط رقص وسواحل ومشروب فروشیها رو به مانشون دادن....احترام به عزای حسین روهم ببینید....
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رمزگشایی عباس موزون از واژه تَنَقَبَّت در زیارت عاشورا
از نظر بنده نقاب برای اسب بوده ولاغیر.
و نهایت ناجوانمردی و اهانت یزیدیان، اسب تاختن بر بدن ها بوده.
ستمی آنچنان سهمگین و سنگین که زیارت عاشورا هم آن را فریاد کرده.
اما چون اهانت بسیار بزرگ است، لذا غیرمستقیم و اشاره وار بیان شده.