eitaa logo
حسن ملایی | خیمه مهدوی
1.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
549 ویدیو
70 فایل
﷽ 🌺خیمه مهدوی امن‌ترین جای جهان است ✅حجت‌الاسلام حسن‌مُلایی/استاد مرکزتخصصی‌مهدویت. دکترای حوزه (سطح۴).کارشناس صدا و سیما 👈ادمین @admahdi2 👈استاد @h_mollaey
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مصباح دوستان
🔰 علامه مصباح: 🔻 عاملی که فرمانده لشگر علی (ع) را قاتل امام حسین (ع) کرد، همه ما را نیز تهدید می کند 🔹 در هرکاری که می‌خواهیم انجام دهیم، لحظه به لحظه ببینیم ایمان و انگیزه‌مان، فقط الهی است یا نیت و انگیزه دیگری هم در کنار آن وجود دارد؟ ببینیم خدا از این کار راضی است یا خیر؟ باید توجه داشته باشیم که افزون بر انگیزه اولیه کلی، انسان باید لحظه به لحظه از کارها و نیت خود مراقبت کند. 🔸 خطرها همه از همین نیت‌ها، سر می زند و البته خطرهای دینی بسیار مهم‌تر از خطرهای دنیاست؛ همین خطرهاست که سبب می‌شود فرمانده لشگر حضرت علی‌علیه‌السلام قاتل حضرت سیدالشهدا‌علیه‌السلام بشود. عمر سعد نیز به همین سادگی جنگ با امام حسین‌علیه‌السلام را قبول نمی‌کرد، اما صبح عاشورا، اول نماز صبح را خوانده و بعد صدا زد: ای لشگریان خدا! بر اسبانتان سوار شوید، بشارت باد بر شما بهشت! 👈دیدار با اساتید کانون طلوع 31/6/98 ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🌹 eitaa.com/mesbahedustan 🌹
نگاه مهدوی به عاشورا استاد ملایی.mp3
4.34M
👌از دریچه به بنگرید 🎧قطعه صوتی کوتاه 👈تشریح یک حدیث مهدوی عجیب: ✅امام صادق علیه‌السلام: إذا توالت ثلاثة أسماء محمد و علي و الحسن كان رابعهم قائمهم‏؛ هنگامی که سه اسم ائمه به ترتیب محمد،‌علی، و حسن در کنار بیایند چهارمین آنها ،‌خواهد بود! (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 334). 🔹حجت‌الاسلام 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
♦️اطلاعیه 📺 حضور حجت‌الاسلام ملایی در سیمای استانی قم(شبکه نور) 👈شنبه و یکشنبه- تاسوعا و عاشورای حسینی🏴 ⏰ساعت 10:30 صبح به صورت زنده 👌ارتباط نهضت امام حسین و قیام امام زمان 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
♦️وحشت از ابرقدرتها از وحشت کوفیان کمتر نیست استاد علی حائری ره 👈همان‌طور كه از لشكر شام و گندم رى و و نيرنگ ابن زياد، خيلى‌ها را در تاريخ از عليه السلام و و كربلا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام گرداند ✅وحشت از قدرت و امروز كه را فرياد مى‌زند و و و و و و را يدك مى‌كشد و از تمامى راه‌هاى و جهانى و مسلط‌ و مسموم بهره مى‌برد، وحشت و طمع از اين قدرت‌ها و در برابر آن‌ها و سر نهادن بر فرمان آن‌ها و از و از و (عج)، از وحشت اهل كم ندارد. 👈و راستى كه بركت روز حسين عليه السلام مى‌تواند، ما را به بكشاند... ✅و در اين طرف مى‌بينيم كه ما در برابر ولى عصر و امام زمان (عج) از او و از مشكلات و رنج‌هاى او فارغ هستيم و در ميان شلوغ و و لعب‌هاى خودمان براى او جايى نگذاشته‌ايم و اقدامى نمى‌كنيم و هزار توجيه داريم 📕 وارثان عاشورا، صفحه 90 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
🔻اخلاق انتظارمحور و سه بایسته 👈نکته مهمی که منتظران باید در زمینه توجه به اخلاقی خود به آن توجه کنند نوع رویکرد به این مقوله است زیرا ما معتقدیم که سخن از با هر رویکردی نمی‌تواند کارکرد مؤثری برای منتظران داشته باشد بلکه ✅اولا صحبت از چنین اخلاقی باید با رویکرد و در راستای برای تشریح شود؛ ✅ثانیا آن واکاوی شود و سپس دستیابی به این اهداف تبیین گردد ؛ ✅ثالثا نسبت به پیمودن این ‌راه تا رسیدن به اهداف مورد نظر متعهدانه شود؛ 👈👈ما از چنین رویکردی در اخلاق تعبیر به یا تعبیر می‌کنیم که منظور از آن«اوصاف اخلاقی است که زمینه‌هایی ایجاد می‌کند تا شرایط فردی و اجتماعی برای پذیرش و امام فراهم شود». استاد 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
♦️انتظار موعود، موضوعی اجتماعی است 🎤 روزنامه قدس با حجت‌الاسلام نشر در تاریخ 99/6/20 ✅برخی افراد با تکیه بر این باور که انتظار، بحثی فردی است، سعی می‌کنند به اصلاح خود بپردازند، اعمال عبادی خود را به جا بیاورند، امور مالی خود را تحت کنترل قرار دهند و... البته این کارها بسیار خوب و لازم و مورد رضایت حضرت(عج) است اما تمام آن چیزی نیست که در فرهنگ انتظار از آن یاد می‌کنیم. ✅ انتظار امام زمان(عج) و حکومت جهانی او بیش از اینکه یک مقوله فردی باشد، موضوعی اجتماعی است؛ زیرا امام زمان(عج) قرار است تشریف آورده و حکومت عدل جهانی تشکیل دهد و دین حق را فراگیر کند تا در بستر این دین حق، هر فرد به اندازه تلاش و سعی خود به رشد و تعالی برسد. ✅ آیا خود امام زمان(عج) ظهور می‌کند تا بدون دخالت در امور اجتماعی و رفع ظلم‌های اجتماعی و بدون فراگیر کردن عدالت اجتماعی در سطح جامعه فقط در محراب بنشیند؟ ✅ با مرور آیات و روایاتی که در بحث پدیده حکومت دینی و حکومت جهانی ولی عصر(عج) وجود دارد، درمی‌یابیم که بسیاری از موانع ظهور امام زمان(عج) در موانع اجتماعی است. ✅ در فضای مبارزه حق و باطل می‌شود بحث انتظار اجتماعی و نکات اجتماعی که مد نظر است را بهتر تبیین کرد.. ✅توصیه‌هایی مانند مواسات مؤمنانه، همدلی، وحدت و... که از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی دیده می‌شد دقیقاً به واسطه اشراف و تسلطی است که این بزرگواران به مقوله انتظار و جبهه حق و باطل دارند و اهمیت مسئله را فوق مسائل دیگر تصور می‌کنند. 👈مطالعه متن کامل مصاحبه در آدرس ذیل👇👇👇 https://b2n.ir/molla37 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در آخرالزمان، از مسیر غلط،‌ باور به حضرت مهدی عج را نابود می‌کند. ✅ ،‌مجموع رفتار است نه تک تک رفتار. ✅با تأثیر ظاهر بر باطن، می‌توانید بفهمیم چه اهمیتی فوق العاده‌ای دارد. استاد 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بحران از مشکلات اصلی در جامعه ما است... ✅ذهنیت ما فارسی زبانها باعث شده است تا مفهوم در احادیث مهدوی را خوب درک نکنیم ✅اگر کسی است که فقط به معنای چشم‌به‌راهی است پس چرا فرمودند او از برترین انسانها در تمام تاریخ بشریت است؟! ✅اگر فرمودند منتظر همانند شهید است معلوم است معنای حقیقی انتظار با ذهن ما بسیار فاصله دارد. ✅در احادیث، را نه تنها به که به ،‌ معنا کرده‌اند. ✅،‌یعنی روحیه و رفتار . استاد 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفتاری است نه رفتاری معمولی ✅با شناخت ماهیت ، رفتار جهادی یک شناخته شده و مقصود از فهمیده می‌شود. ✅فرق رفتار جهادی با رفتار معمولی: 1️⃣ یعنی در نهایت توان... 2️⃣ ، برای یک و عالی است 3️⃣در ،‌ یک ویژگی مهم است 4️⃣ در مقابل است... پس دشمنان خود را بشناسیم ✅ در سه عرصه می‌کند (اکبر-کبیر- اصغر)... استاد 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
💠 شهدا الگوی منتظران 🌹شهدا برای ما وصیت نامه نوشتند تا زندگی ما زیبا شود. 🌹 ما هم برای خودمان وقف نامه بنویسیم که پیرو راه شهیدان باشیم و زندگیمان وقف امام زمانمان باشد 💐 تمام وجود یک منتظر باید وقف امام زمانش باشد. 💐و چه زیبا فرموده است امام صادق علیه السلام که گر دوران او (امام زمان) را درک می کردم، همۀ زندگی ام را در خدمت به او می گذراندم لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی 📚کتاب الغیبة، ص ۲۴۵ 📣مرکز تخصصی مهدویت قم🔻🔻🔻 ✅ @mahdaviat313ir
🔹شماره 66 فصلنامه علمی پژوهشی انتظار موعود(مرکز تخصصی مهدویت) با مقالات جدید منتظر شد ✅مقاله : ماهیت و مؤلفه‌های بنیادین انتظار، در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✍️نوشته: حجت الاسلام ☘️دفتر مجلات علمی پژوهشکده و مرکز تخصصی مهدویت👇👇 https://eitaa.com/mahdaviatmag 👈دانلود متن کامل در 👇👇👇 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
ماهیت و مؤلفه‌های بنیادین انتظار، در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای.pdf
1.26M
✅مقاله : ماهیت و مؤلفه‌های بنیادین انتظار، در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✍️نوشته: حجت الاسلام 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
⚡️ کسی که می‌خواهد عدالت‌خواه باشد، اول، بايد خودش شود و نگاهش بزرگ شود. ⚡️ ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌ بن ‌عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «انسان تا خودش عادل، متواضع، خاشع و عبد نشود و تا صفت محبت را در خودش ایجاد نکند، نمی‌تواند از دیگران دستگیری کند. اگر انسان صفات رذيله را در خودش سرکوب نکرد و به حضرت پيوند نخورد، با صفات شيطاني نمی‌تواند عدالت را در عالم توسعه دهد. امام زمان(عج) که محور عدل در عالم هستند، اول، خودشان عادل‌اند؛ ایشان، کلمه عدل‌اند؛ هيچ نفسانيتي در ایشان نيست؛ همۀ کار حضرت، بندگي خداي متعال و شفاعت نسبت به عباد الله است؛ صفات کريمۀ الهي در ایشان ظهور دارد و [حضرت] با این صفات، دستگيري مي‌کنند. عدالت و کرامت این‌گونه محقق مي‌شود. ذيل مباني غرب و نظريه‌های اجتماعي آنها ـ چه در نظام طولي و چه در نظام عرضی ـ به هيچ وجه عدالت محقق نمي‌شود؛ در واقع، همۀ آنها نظام سلطه است. [به‌عکس،] در نظام ولايت الهي اصلاً خداي متعال نمي‌خواهد بر ما سلطه پيدا کند؛ او از سلطۀ بر ما و از ظلم به ما چه نفعی مي‌برد؟ «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً». وليِّ او هم، همين‌طور است. انسان عادلي هم که صفات رذيله از او رخت بسته، دنبال ظلم به ديگران نيست، دنبال فداکاري است و از فداکاري لذت مي‌برد. کسی که می‌خواهد عدالت‌خواه باشد، اول، بايد خودش عادل شده و نگاهش بزرگ شود؛ يعني به‌اندازه‌ای که انسان در دستگاه امام زمان (عج) بزرگ مي‌شود، مي‌تواند به دستگاه حضرت کمک کند؛ آدم کوچک، فعلش هم کوچک است؛ طوفان به پا کردن در فنجان چاي که هنري نيست. در شرايط درگيري با ظلم، نباید دولت مستعجل بخواهيم، ما باید اقدام خودمان را انجام بدهیم و به تحقق عدل در عالم کمک کنیم. دولت مستعجل وقتي پیدا مي‌شود که در مقابل طرح حضرت، طرحی داشته باشیم! طرح بزرگ، زمان خودش را مي‌برد؛ درخت گردو، سال‌ها طول مي‌کشد تا بار بدهد، نسل بعد بايد از آن بهره ببرند؛ بذر خربزه است که پاييز به بار می‌نشیند؛ گاهی ما مي‌خواهيم عدالت امام زمان (عج) را محقق کنيم، ولی خربزه‌کار هستيم. يکي از کارهاي مهم اين است: دعاهايي را که براي امام زمان (عج) وارد شده و مأثور از ائمه (عهم) است، مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهي امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. ما باید صبح و شب، دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌بن‌عبدالرحمن که از امام رضا(ع) نقل شده، دعاي عهد، دعای ندبه و امثال اينها را مکرر بخوانيم تا بفهميم بايد چه اتفاقاتي بيفتد تا آن عدالت محقق شود.» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅اگر یک تفسیر از بود،‌ نیازی به طرح نبود. ✅فرقه‌های مختلف اسلامی و حتی ،‌ادعا و تعریفی از سبک زندگی اسلامی دارند. ✅اصطلاح ، توان انتقال تعریف این اصطلاح بر طبق را بصورت جامع و مانع ندارد. ✅ ،‌تفسیری از سبک زندگی را قبول دارد که بر اساس اصل (و امام حی) و تفسیر امام معصوم از قرآن است. ✅مخاطب ، در عصر غیبت است و به نص قرآن، سطح هر کدام از این عناوین متفاوت است. ✅ ، الگوی آرمانی در عصر غیبت امام معصوم زنده است. استاد 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | تمامی ایمان در برابر تمامی کفر 💻 @Khamenei_ir
💠 آزاداندیشی و آرمان‌خواهی ویژگی بنیادین کسی که از پرستش طاغوت پرهیز می‌‌‌کند چیست؟ اصلی‌‌‌ترین ویژگی از نظر قرآن کریم این است: «فَبَشِّرْ عِبادِ ۞ الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ یعنی کسانی که بر فکر و ذهن خود زنجیر نبسته‌‌‌اند و آن را در چارچوب خاصی محدود نکرده‌‌‌اند که نتوانند از آن عبور کنند؛ آنان حقیقت را محور تلاش و هدف خود قرار داده‌‌‌اند؛ به همین دلیل سخنان را گوش فرا می‌‌‌دهند و از بهترین آن پیروی می‌‌‌کنند؛ یعنی آنها در حالت آرمان‌‌‌خواهی هستند و به آینده می‌‌‌نگرند و در پی واقعیت‌‌‌اند؛ در حالتی هستند که به آنها اجازه می‌‌‌دهد حقیقت را بیابند و از آن پیروی کنند. 📚 سنت‌های تاریخی در قرآن کریم، ص١۴۶. 🆔 @shahidsadr
✅مسابقه کتابخوانی مهدوی-فرهنگی 📕کتاب: انتظار با طعم فوتبال 👈نوشته حجت الاسلام 🔹ارسال پاسخ به آدرس تلگرام در تصویر ♦️آدرس مسابقه در تویتر:👇👇👇 https://twitter.com/Shadabmeshkat3?s=09 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
♦️مهدی به جای عیسی، منجی فوتبال شد! ✅هرچند غاصبان مکه تلاش کردند تا با زرو زور و تزویر، مانع از حضور عیسی(آل کثیر) برای شکست تیم شوند اما نمی دانستند که شیعیان، مهدی(عبدی) دارند که بازی خواهد شد 👌و مهمتر آنکه دست خدا بالای همه دستهاست: ☘️وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ؛ آنان مكر كردند، و خدا هم مكر كرد، و خدا بهترين مكركنندگان است.☘️(آل عمران/54) استاد نویسنده کتاب انتظار با طعم فوتبال 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 در اندیشه امام ✅قسمت3️⃣7️⃣ 👌ادعیه و زیارات مهدوی: دعای ندبه 🎥استاد حسن 👈عذر از کیفیت صدای متوسط(چندثانیه بعد تیتراژ) 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬تصور کن.. 👈 هنرمند: فاطمه عبادی (برنده عصر جدید) 🔹با صدای صابر خراسانی 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 در اندیشه امام ✅قسمت4️⃣7️⃣ 👌ادعیه و زیارات مهدوی: بررسی سایر ادعیه 🎥استاد حسن 👈عذر از کیفیت صدای متوسط(چندثانیه بعد تیتراژ) 🌍 https://eitaa.com/hasanmollaey
⚡️ انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) کاری ندارم. ⚡️اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محورِ نظام اسلامی (يعنی ولايت فقيه)، عدالت محقق می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «نظام سیاسیِ تحقق عدالت، نظام خلافت الهي بر محور معصوم است. اصلي‌ترين رکن اين عدالت در مقیاس کل تاریخ، خود معصوم است؛ خود او، کلمۀ عدل است. در مقیاس نظام اجتماعي، نظام سياسيِ عادلانه در مقابل تمدن جور، نظام ولايت فقيه است. رکن اصلي در این نظام، خود فقيه عادل جامع‌الشرايط است. لذا اگر کسي خيال کند دنبال عدالت است، ولی بخواهد خارج از دایرۀ ولایت امام زمان(عج) اقدام کند، همۀ اقداماتش جائرانه است؛ کمااینکه انسان نمی‌تواند بگوید مي‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا کاری ندارم؛ این انسان حتماً ظلم مي‌کند؛ عدالت بدون توحید، ممکن نيست. وقتي انسان از مدار بندگي بیرون رفت، خودش يک ابليس می‌شود. تحقق عدالت در مقياس تاريخ و جامعه، قواعدي دارد؛ کمااينکه دستگاه شيطان، وقتی يک تمدن جائرانه ایجاد مي‌کند و به‌دنبال طرح توسعۀ پايدار در مقياس جامعه جهاني است، همه الزامات آن را هم ايجاد مي‌کند و براي همۀ جامعۀ جهاني، طرح دارد، اَسناد بين‌المللي تصويب مي‌کند و بعد اِعمال مي‌کند. بنابراین، يک ساختار جهانيِ هماهنگ وجود دارد که مبتني بر یک ايدئولوژي جائرانه شکل گرفته و فلسفه‌ها و دانش‌هایش هم جائرانه است. در مقابل چنین نظامی، چه اقدامی باید انجام بدهیم؟ اقدام ما باید بزرگ باشد؛ انقلاب اسلامی، اقدام بزرگ جامعۀ مؤمنين در عصر غیبت است که بر محور امام زمان (عج) شکل گرفته تا مقدمۀ ظهور باشد. امتي بر محور وليّ فقيه و نيابت عامۀ امام زمان (عج) قيام کرده و اين قيام به يک نظام تبدیل شده و در مرحلۀ بعد، اين نظام باید به تبدیل شود. بنابراين عدالت‌خواهي يعني تلاش براي تحقق مراحل بعدیِ انقلاب اسلامي. اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محور نظام اسلامي ـ يعني ولايت فقيه ـ عدالت محقق مي‌شود؛ عدالت، تعریف دارد و ساختار کلان می‌خواهد. کمااینکه در يک قدم بالاتر، کسي نمی‌تواند بگويد با امام زمان(عج) کاری ندارم اما می‌خواهم عدالت را محقق کنم! جواب او این است که عِرض خود مي‌بري و زحمت ما مي‌داري. این نگاه، انسان را در دام شيطان می‌اندازد و او را جزو قواي شيطان قرار می‌دهد، تا آنجا که شيطان به‌وسيلۀ او، جور خودش را محقق مي‌کند؛ این یک توهم است که انسان خيال کند من به امام کار ندارم و خودم محور عدالت در عالم هستم. عدالتِ نازل شده در حيات تاريخي و اجتماعي انسان‌ها، بر محور انسان عادل شکل مي‌گيرد؛ کمااینکه کسی نمی‌تواند عدالت را در عرض توحيد قرار دهد، چون عدالت از صفات فعل حضرت حق است. اگر جهان بر مدار عدل مي‌چرخد، به این دلیل است که اله عالم، عادل است. پس عدالت در عرض توحید نیست و‌ در عرض خلیفة‌الله هم نیست، بلکه خليفة الله ـ که مقام عصمت دارد و محل مشيت الهی است ـ خودش کلمۀ عدل است؛ لذا آیۀ شریفۀ ««وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً»، به امام تأويل مي‌شود. لذا همان‌طور که عبوديت در عالم، با امام محقق مي‌شود (بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ بِنَا عُرِفَ‏ اللَّهُ‏)، عدالت هم با امام محقق مي‌شود و اگر ما منتظر عدالت هستيم، منتظر ظهور فعل امام هستيم. اگرچه عدالت به‌وسيله حضرت حق محقق مي‌شود، و منتظر عدالت، در انتظار ظهور فعل الهي است و مي‌خواهد خداي متعال عالم را پر از عدل کند (اللَّهُمَّ امْلَأْ بِهِ‏ الْأَرْضَ‏ عَدْلًا وَ قِسْطاً)، اما آن دست الهی که حضرت حق، عدالت را با آن محقق مي‌کند، خود امام است. عدالت، جداي از امام نیست، بلکه ظهور فعل خود امام است؛ لذا ما دنبال تجلیِ خود امام هستيم؛ حتی عادل شدن انسان، بر محور امام ممکن است. گاهي در فلسفه اخلاق مي‌گويند عدالت، حاکميت قوۀ عاقله بر قواي ديگر است؛ اين تعريف، ناقص است. عدالت یعنی انسان بر محور معصوم حرکت کند. اگر تمام قواي انسان، ذيل معصوم بود و ارادۀ معصوم در قوای انسان ظاهر شد، انسان، عادل است؛ مثلاً سلمان، انسان عادل است. اما اگر انسان بر مدار نفس خودش حرکت کرد، جائر است. حرکت کردن بر مدار خدا، به حرکت بر مدار امام بر مي‌گردد؛ یعنی پرستش خدا، که پايگاه اساسي عدل است، بر محور تولي به امام واقع مي‌شود. امام همان عبد حقيقی است که با او، هم عبادت در عالم جاري مي‌شود و هم عدالت». 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir