eitaa logo
دروس#استاد_هاشمی_شاهرودی. #الفائق فی الاصول. #کفایه الاصول. #المکاسب. #مسائل#مستحدثه
167 دنبال‌کننده
64 عکس
10 ویدیو
84 فایل
کانال دروس حجت الاسلام والمسلمین استاد هاشمی شاهرودی #کفایه #مکاسب #الفائق_فی_الاصول #الحلقات #اسفار_اربعه_نهایه_الحکمه #مسائل_مستحدثه ادمین کانال: @sotedros ادمین هدایت علمی-تربیتی @doroseostad
مشاهده در ایتا
دانلود
انشالله جهت دروس جنبی نیز برای روزهای پنج شنبه فعلا بحث نهایه الحکمه آغاز می گردد.
بسم الله الرحمن الرحیم طلاب محترم در صورت مایل بودن به دریافت صوت دروس استاد به صورت کامل با ایدی @sotedros هماهنگ کنند
حلقه ثانیه ص119 الی 122.mp3
10.36M
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🏴عن علی عليه السلام خادِعْ نفسَكَ في العِبادَةِ ، و ارفُقْ بها و لا تَقهَرْها ، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ، إلاّ ما كانَ مَكتوبا علَيكَ مِن الفَريضَةِ ؛ فإنّهُ لا بُدَّ مِن قَضائها و تَعاهُدِها عِندَ مَحَلِّها .; ▪️امام على عليه السلام نفس خود را با لطايف الحيل به عبادت وادار و با آن مدارا كن و به آن زور مگو و به هنگام آرامش و نشاطش به عبادت پرداز، مگر در آن چيزهايى كه بر تو واجب شده است كه در اين موارد بايد آنها را به جاى آورى و به موقع ادا كنى. نهج البلاغة: الكتاب69. @jahaannews 99/6/20 @hashemi_shahrodi
مقدمه ضرورت و اهمیت مباحث فلسفی.m4a
21.97M
الحکمه در مورد ضرورت و اهمیت فلسفه و خواندن نهایه الحکمه 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺امام رضا علیه‌السّلام به یونس بن عبدالرحمن فرمودند: یا یونسُ حدِّثِ النّاسَ بما یعرِفُون، و اترُکهُم ممّا لا یعْرِفُون، کأنّک تُریدُ أن تکذِبَ علی الله فی عرشه. «ای یونس! برای ما مردم آنچه را که می‌‌شناسند روایت کن و ایشان را نسبت به مطالبی که نمی‌‌شناسند رها کن در غیر این صورت تو [در نزد ایشان] مانند کسی خواهی بود که بر خداوند در عرش دروغ می‌‌بندد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 شروع درس و شاهرودی و ادامه درس در روزهای پنج شنبه و تعطیلات رسمی حوزه علمیه. لطفا به سایر دوستان و طلاب عزیز اطلاع رسانی شود. 99/06/21 @hashemi_shahrodi
مکاسب 6 ص122 الی125.mp3
8.88M
ص 122 الی 125  امام صادق علیه السلام می فرماید: «کانت جبرئیل اذا نزل علی رسول الله استاذن منه و قعد بین یدیه کالعبد» وقتی که جبرئیل بر پیامبر نازل می شد اجازه می گرفت و مثل بندگان در برابرش می نشست. 99/6/22 @hashemi_shahrodi
کفایه2 ص 244 الی 245.mp3
10.1M
ص 244 الی245 امام صادق (ع) گاهى بعد از شنیدن نام پیامبر (ص) می فرمود: جانم‏ به فدایش. اباهارون میگوید: روزى به حضور امام صادق (ع) شرفیاب شدم. آن حضرت فرمود: اباهارون! چند روزى است که تو را ندیده ام.عرض کردم: خداوند متعال به من پسرى عطا فرمود. آن حضرت فرمود: خدا او را براى تو مبارک گرداند چه نامى براى او انتخاب کرده اى؟ گفتم: او را محمد نامیده‏ام. امام صادق (ع) تا نام محمد را شنید (به احترام آن حضرت) صورت مبارکش را به طرف زمین خم کرد، نزدیک بود گونه‏ هاى مبارکش به‏ زمین بخورد.  آن حضرت زیرلب گفت: محمد، محمد، محمد. سپس فرمود: جان خودم، فرزندانم، پدرم و جمیع اهل زمین فداى رسول خدا (ص) باد! او رادشنام مده! کتک نزن! بدى به او نرسان! بدان! در روى زمین خانه‏ اى نیست که در آن نام محمد وجود داشته باشد، مگر اینکه آن‏خانه در تمام ایام مبارک خواهد بود.  99/6/22 @hashemi_shahrodi
مکاسب6ج5ص125 الی129.mp3
9.25M
الخیار 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 لقد کان لکم فی رسول اللّه أسوة حسنة لّمن کان یرجو اللّه والیوم الآخر وذکر اللّه کثیراً 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 99/06/23 @hashemi_shahrodi
کفایه 3 ص 246 الی 247.mp3
7.42M
🏴الإمامُ الصّادقُ عليه السلام المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ ، يَحِقُّ عَلَيهِ نَصيحَتُهُ و مُواساتُهُ و مَنعُ عَدُوِّهِ مِنهُ . ▪️امام صادق عليه السلام مؤمن ، برادر مؤمن است . وظيفه دارد كه او را نصيحت كند ، نسبت به او نمايد ، و دشمنش را از او باز دارد . المؤمن: 42 / 96 . 23/06/99 @hashemi_shahrodi
کفایه 3ص247 الی248.mp3
9.85M
99/6/25 🏴عنه عليه السلام : إلهي تَرَدُّدي في الآثارِ يُوجِبُ بُعدَ المَزارِ ، فاجمَعْني عَلَيكَ بِخِدمَةٍ تُوصِلُني إلَيكَ ، كَيفَ يُستَدَلُّ عَلَيكَ بِما هُوَ في وُجودِهِ مُفتَقِرٌ إلَيكَ ؟ ! أ يَكونُ لِغَيرِكَ مِنَ الظُّهورِ ما لَيسَ لَكَ حتّى يَكونَ هُوَ المُظهِرَ لَكَ ؟! متى غِبتَ حتّى تَحتاجَ إلى دَليلٍ يَدُلُّ عَلَيكَ ؟ ! ··· بِكَ أستَدِلُّ عَلَيكَ فَاهْدِني بِنورِكَ إلَيكَ . ◾️امام حسين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت بار خدايا! سر گرم شدنم به آثار و نشانه ها، موجب دورى زيارتگاه (ديدار خدا) مى شود، پس تمام قواى مرا متوجه كارى كن كه من را به تو برساند. چيزى كه خود در هستى اش نيازمند توست، چگونه تواند دليل و رهنماى بر تو باشد؟! آيا جز تو را ظهورى است كه تو را نيست تا اين كه آنان آشكار كننده تو باشند؟! كى غايب بوده اى تا نياز داشته باشى (راهنمايى) به جايگاه تو راهنمايى كند؟!··· به واسطه توست كه ره به تو مى برم؛ پس، با نور خود مرا به سويت رهنمون شو. بحار الأنوار : 98/225 . @hashemi_shahrodi
مکاسب 6 ص129 الی 132.mp3
9.03M
99/6/25 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن ماتَ ولَم يَغْزُ ، ولَم يُحدِّثْ بهِ نَفسَهُ ، ماتَ على شُعْبَةٍ مِن نِفاقٍ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه جهاد نكرده ياآرزوى جهاد نداشته باشد و بميرد به نوعى نفاق مرده است. صحيح مسلم : 3/1517/158 . @hashemi_shahrodi
الفائق صوت شماره 1.mp3
7.06M
مقدمه ای در باب ضرورت بحث در مباحث جدید و ضرورت تدوین کتبی مثل الفائق 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🏴عنه صلى الله عليه و آله  مَثَلُ المؤمنِ كمَثَلِ خامَةِ الزَّرعِ؛ مِن حَيثُ أتَتها الرِّيحُ كَفَأتها، فإذا سَكَنَتِ اعتَدَلَت ، و كذلكَ المؤمنُ يُكفَأُ بالبَلاءِ . و مَثَلُ الفاجِرِ كالأرْزَةِ صَمّاءُ مُعتَدِلَةٌ، حتّى يَقصِمَها اللّه ُ إذا شاءَ . ▪️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله  حكايت مؤمن، حكايت كِشته اى ترو تازه است كه از هر طرف باد بر آن بوزد، خميده اش مى كند و چون باد بايستد راست مى شود. بدينسان مؤمن نيز با بلا كج و خميده مى شود. [اما ]فاجر مانند درخت صنوبر است كه سخت و راست است، تا هرگاه كه خداوند خواهد و آن را بشكند. كنز العمّال : 733. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 99/6/25 @hashemi_shahrodi
الفائق صوت شماره 2.mp3
7.08M
قال أبوعبدالله الصادق علیه‌السلام: «خالطوا الناس بما یعرفون و دعوهم مما ینکرون و لا تحتملوا على أنفسکم و علینا. إنّ أمرنا صعبٌ مستصعبٌ لا یحتمله إلا ملک مقربٌ أو نبی مرسلٌ أو مؤمنٌ امتحن الله قلبه للإیمان.» @hashemi_shahrodi
مکاسب6 ص132الی136.mp3
10.76M
امام کاظم علیه‌السّلام به یونس بن عبدالرحمان سفارش نمودند: «یا یونس ارفقْ بهم فإنّ کلامک یدّق علیهم.» «ای یونس! با ایشان با رفق و نرمی برخورد کن؛ زیرا کلام تو به خاطر ظرافتش بر ایشان سنگین است». 99/6/26 @hashemi_shahrodi
کفایه3ص248 الی249.mp3
6.18M
ادامه⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺امام باقر علیه‌السّلام از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم چنین نقل می‌نماید: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یجُوزَ عَلَى الصِّرَاطِ کالرِّیحِ الْعَاصِفِ وَ یلِجَ الْجَنَّةَ بِغَیرِ حِسَابٍ فَلْیتَوَلَّ وَلِیی وَ وَصِیی وَ صَاحِبِی وَ خَلِیفَتِی عَلَى أَهْلِی وَ أُمَّتِی عَلِی بْنَ أَبِی‌طَالِبٍ وَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ یلِجَ النَّارَ فَلْیتْرُک وَلَایتَهُ فَوَ عِزَّةِ رَبِّی وَ جَلَالِهِ إِنَّهُ لَبَابُ الله الَّذِی لَایؤْتَى إِلَّا مِنْهُ وَ إِنَّهُ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم‏» . أمالی الصدوق، مجلس چهل و هشتم ص 288 ح 4 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 99/6/26 @hashemi_shahrodi
فرمایش مرحوم آیت‌الله شعرانی دربارۀ شرح صدرالمتألّهین بر اصول کافی مرحوم آیت‌الله محقّق شعرانی رحمه‌الله در حاشیه شرح کافی مرحوم ملّا محمّدصالح مازندرانی در آغاز باب: «أنّ الأئمّة علیهم‌السّلام ولاة أمر الله و خزنة علمه» که نقطه پایان شرح صدرالمتألّهین است کلامی بسیار زیبا دارند که با وجود طولانی بودن آن، به خاطر نکات فراوانش همه آن را می‌آوریم: هذا الحدیث آخر ما وفق لشرحه صدرالمتألّهین الشیرازىـ قدس سرهـ من أصول الکافى و قد أبدع فى هذا الشرح و بین أن ما ورد فى کلام الائمة علیهم السلام من التوحید و مسائل الاصول مباحث برهانیة لا أدلة خطابیة اقناعیة للعوام کما یختلج فى أذهان کثیر من الناس. و نعم ما فعل! لان الطباع تجعل البرهان و العقل فوق الخطابة و بتوهم کون الادلة المنقولة خطابیة تضعف تقدیر العقلاء لمقدار الاحادیث و تجعلها دون تحقیقات الاوائل و یظن أن خدمة الفلاسفة الالهیین لمعرفة الله تعالى فوق جهد الأنبیاء باستحکام الادلة و وثاقة البراهین و لکن صدرالمتألّهین لجمعه بین الطریقین و تدبره و تعمقه فى العقلیات و تمهره و بصیرته فى النقلیات تبین له أن هذا و هم باطل و أن ما فى الروایات و الاحادیث أیضا برهانیات و ان خلت عن الاصطلاحات الغریبة و الالفاظ الوحشیة البعیدة عن متداول أذهان الاکثرین و هذا فضل و رجحان لها على کلام الفلاسفة لتقریبها الى عقول الناس فان الأنبیاء و الائمة یکلمون الناس على قدر عقولهم. و للصدر فضل على من جاء بعده من الشراح فکل ما أتوا به مأخوذ منه اما لفظا و معنى و اما معنى فقط و اما اقتباسا و تنبها من مطالعة ما شرحه لما یقرب منها و لم‌یتفق لاحد منهم بعد هذا الحدیث الّذی انتهى إلیه شرح تحقیقى نظیر ما سبق منهم فى شرح الاحادیث السابقة اللهم الا ذکر وقائع تاریخیة او تفاسیر لفظیة أو نقل شی‏ء بالمناسبة. و ان اتفق لبعضهم کصاحب الوافى فهو أیضا مأخوذ منه فى موضع آخر لإحاطته بکتب صدرالمتألّهین و ضبط مطالبه أکثر من غیره، و قد نقل عنه المجلسى رحمه‌الله فى مرآة العقول و البحار کثیرا بعنوان بعض المحققین و بعض الافاضل و ربما نقل و لم‌ینسبه إلیه لتغییره بعض ألفاظه کما سبق انموذج منه و نقل عنه الشارح فى هذا الکتاب کثیرا معتمدا، و حکى قوله الشیخ الانصارىـ قدس سرهـ فى النیة فى کتاب الطهارة بعنوان المحقق صدرالدین الشیرازى، و قال السید فى علم الرجال المنظوم: ثم ابن ابراهیم صدرا الاجل فى سفر الحج مریضاً ارتحل‏[1050] قدوة أهل العلم و الصفاء یروى عن الداماد و البهائى‏ و أخذوا علیه مآخذ لا تقدح فى فضله و عدالته و صفائه منها نقله کثیرا عن الشیخ ابن عربى مع کونه سنیا متعصبا و لیس هذا قادحاً لان جمیع العلماء حتى صاحب البحار نقلوا عن علماء العامة معتمداً کابن الاثیر فى جامع الاصول و النهایة و قد ذکر صاحب مجالس المؤمنین ان ابن‌عربى کان شیعیاً فکان تشیعه قابلاً للشبهة و الاختلاف فى تشیع بعض الرجال و الاشتباه فیه غیر عزیز و قد ذهب بعض العلماء الى أن صاحب دعائم‌الاسلام امامى اثنا عشرى. و مما نقموا علیه سهوه فى قراءة بعض کلمات الاحادیث و منها نقل أقوال جماعة من غیر أن ینسبها إلیهم. و منها استعمال اصطلاحات خاصة یذهب منه ذهب غیر أهل الاصطلاح الى امور یخالف ظاهر الشریعة بحیث یحتاج الى التأویل نظیر قول هشام بن الحکم بأن الله جسم. و لو کان مثل هذه الامور قد حالم یسلم منه أحد و رأیت رجلا ینکر على العلامة الحلى قوله باستحالة اعادة المعدوم لانه یوجب نفى المعاد فى ظنه و کیف یمکن التعبیر بعبارة لا یذهب ذهن أحد منها الى غیر مراد المتکلم و لم‌یخل عنه الکتاب الکریم حیث ذهب جماعه الى الجبر و الاحباط من آیات کثیرة. https://eitaa.com/hashemi_shahrodi