سلام علیکم
یکی از موضوعات مستحدثه قابل بحث.
ادعای مطرح شده در این مقاله خیلی محکم و ضابطه مند نیست ولی اصل موضوع مهم است
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
💠 استفتاء از حراج های نجومی تهران!
🔹شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه خود، قاعده ای عقلایی برای جواز یا حرمت بيع و يا هر معاوضه شرعی بیان می کند که طبق آن پیرامون خرید و فروش خون و نجاسات و سگ و... فتوا می دهد. امروزه شاید بتوان گفت به اتفاق علما این قاعده را پذیرفته اند.
🔸بر مبنای این قاعده، هر شي که منفعت محلله مقصوده داشته باشد، ماليت دارد و می تواند در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه تا زمانی خون بهره حلال قابل توجه نداشت، اما امروزه می توان از آن برای نجات جان انسان استفاده کرد همین امر خون را تحت آن قاعده آورده و بيع و معاوضه آن را روا می دارد.
🔹از آن سو، هر گاه چیزی، هر کدام از سه مورد قاعده را نداشته باشد از ماليت خارج و به وادی مکاسب محرمه می افتد. یعنی اگر چیزی منفعت عقلائی و عرفی نداشت یا منفعتش حلال نبود، یا منفعت حلالش مقصود جامعه نبود، نمی توان آن را مورد معامله قرار داد.
🔸قاعده دیگری نیز اینجا وجود دارد و آن اکل مال بالباطل است که طبق نظر امام خمینی و شیخ انصاری باطل در اینجا علاوه بر باطل شرعی، باطل نزد عرف را هم شامل می شود یعنی هر گونه تصرف مالی که در عرف بر اساس حق و عدالت صورت نگیرد مصداق باطل و معامله آن صحیح نیست. این قاعده به نوعی به همان بحث منفعت در قاعده قبلی باز می گردد.
با این مبنا می خواهم چند پرسش مطرح کنم که انشالله علما و مراجع و فضلا پاسخ درخوری به آنها بدهند.
🔹چند سالیست که بازارهای حراج در کشور باب شده است و آثار هنری را در رقابتی عجیب با قیمتهای گزاف تصاحب می کنند.
آیا طبق آنچه گفته شود چنین خرید و فروشی دارای منفعت محلله مقصوده می باشد؟
آیا این قاعده فردی است یا شامل مسائل سیاسی و اجتماعی هم می شود؟ یعنی ممکن است در شرایط خاص اقتصادی این نمایش، گرچه منفعت فردی داشته باشد اما برای کشور و مردم و نظام ضرر داشته باشد و از قاعده مزبور خارج و مصداق بیع حرام شود؟
اگر چنین است آیا عرف امروز واقعا این نوع رد و بدل شدن پول را می پذیرد؟
🔻 در مجموع پرسش این است، رسمی که این سالها باب شده و در آن یک اثر هنری را در رقابت ثروتمندان با قیمتهای نجومی به فروش می رسانند آیا از لحاظ شرعی جایز است یا مصداق اکل بالباطل و خروج از قاعده منفعت محلله مقصوده است؟
@hashemi_shahrodi
کفایه3ص304. 305.mp3
5.8M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#کفایه_3
#الظن
#خبر_الواحد
#جلسه_پنجاه_و_شش
📚📚📚📚 کفایه الاصول چاپ آل البیت 📚📚
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🏴السّلام علیک أیّتها الصدّیقة الشهیدة الممنوعة إرثُها، المکسور ضلعها، المظلوم بعلها، المقتولِ وَلَدُها.
◾️عن رسول الله صلی الله علیه و آله:
مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ
▪️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد پس جایگاهش در آتش است.
📗إرشاد القلوب (للديلمي)، ج۲،
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
99/10/29
@hashemi_shahrodi
الفائق صوت70ص184.mp3
10.04M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#الفائق_فی_الاصول
#جلسه_هفتادم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌷قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
مَن رَدَّ عَن عِرضِ أخيهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّـةُ البَتَّـةَ .
🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند:
هر كه از آبروى برادر مسلمان خود دفاع كند، البته بهشت بر او واجب آيد.
وسائل الشيعة : 8/606/3.
🌷🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺
99/10/29
@hashemi_shahrodi»
مکاسب6ج5ص259. 261.mp3
6.37M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#مکاسب_شش
#خیار_الرویه
#جلسه_شصت_و_یکم
📚📚📚📚چاپ مجمع الفکر الاسلامی📚📚📚
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
99/10/29
@hashemi_shahrodi
الفائق صوت71ص187.mp3
9.81M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#الفائق_فی_الاصول
#جلسه_هفتاد_و_یکم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
🌷🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
99/10/30
@hashemi_shahrodi
کفایه3ص305. 308.mp3
6.97M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#کفایه_3
#الظن
#خبر_الواحد
#جلسه_پنجاه_و_هفت
📚📚📚📚 کفایه الاصول چاپ آل البیت 📚📚
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
99/10/30
@hashemi_shahrodi
کفایه4ص419.mp3
7.59M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#کفایه_4
#استصحاب
#تنبیهات_الاستصحاب
#التنبیه_الحادیعشر
#جلسه_پنجاه_و_سه
📚📚📚📚 کفایه الاصول چاپ آل البیت 📚📚📚📚📚
🌷عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ
وَيْلٌ لِلَّذى يُحَدِّثُ فَيَكْذِبْ لِيُضحَكَ بِهِ القَوْمَ، وَيْلٌ لَهُ، وَيْلٌ لَهُ
🌸پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
واى بر كسى كه دروغ مى گويد تا ديگران را با آن بخنداند، واى بر او، واى بر او!.
كنزالعمّال، ج 3 ص 621 ح 8215.
99/10/30
@hashemi_shahrodi
مکاسب6ج5ص261. 264.mp3
6.8M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#مکاسب_شش
#خیار_الرویه
#جلسه_شصت_و_دوم
📚📚📚📚چاپ مجمع الفکر الاسلامی📚📚📚
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
99/10/30
@hashemi_shahrodi
نهایه الحکمه ص 44. 45.mp3
7.48M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#فلسفه
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الرابعه
#جلسه_چهلم
📚📚چاپ جامعه مدرسین 📚📚📚
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
99/10/30
@hashemi_shahrodi
کفایه4ص420. 421.mp3
5.66M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#کفایه_4
#استصحاب
#تنبیهات_الاستصحاب
#التنبیه_الحادیعشر
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
📚📚📚📚 کفایه الاصول چاپ آل البیت 📚📚📚📚
99/11/1
@hashemi_shahrodi
مکاسب6ج5ص264. 270.mp3
7.16M
#استاد_هاشمی_شاهرودی
#مکاسب_شش
#خیار_الرویه
#جلسه_شصت_و_سوم
📚📚📚📚چاپ مجمع الفکر الاسلامی📚📚📚
🌷قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
أزهَدُ النّاسِ مَنِ اجتَنَبَ الحَرامَ .
🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند:
زاهدترينِ مردم ، كسى است كه از حرام ، دورى كند.
كتاب من لا يحضره الفقيه : ج 4 ص 395 ح 5840
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
99/11/1
@hashemi_shahrodi
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین
دوستان گرامی و بزرگوار در کلیه دروس لطفا با گوش دادن به صوت #دروس_استاد_هاشمی_شاهرودی و تقریر نویسی(به صورت خلاصه و یا تفصیلی) برای ادمین مربوطه با ذکر نام ارسال گردد.
این روند به منزله حضور و غیاب روزانه است. در ضمن اگر استاد سوالی در ضمن درس مطرح نمود. فقط به سوال مطروحه جواب داده شود.
در صورت ارسال تقریر حضور ثبت می گردد.
در ضمن برای حضور و غیاب فقط از طریق ارتباط با ادمین اقدام شود.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
تقریر ها فقط به ادمین های مربوطه هر درس ارسال شود.
ادمین دروس غیر از فلسفه و کلام
@sotedros
ادمین دروس فلسفه وکلام:
@Mohammadafsar
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹