eitaa logo
آیت الله هاشمی علیا (دام ظله)
576 دنبال‌کننده
820 عکس
182 ویدیو
4 فایل
صفحه رسمی حضرت آیت الله هاشمی علیا (دام ظله) تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیذر. ارتباط با ادمین: @M_ehtesabi
مشاهده در ایتا
دانلود
ایمان حقیقی حضرت آیت الله هاشمی علیا(مدظله العالی) کسانی که در کربلا علیه امام حسین علیه السلام به میدان آمدند، همگی مسلمان بودند. اتفاقا همان کسانی بودند که پای منبرهای امیرالمؤمنین علیه السلام می نشستند و بعضا پشت سر امام حسین علیه السلام نماز می خواندند، خب چه ایمانی است؟ نکند ایمان ما هم اینگونه باشد؟ https://www.instagram.com/p/CSovJ-moykF/?utm_medium=copy_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️شرح روایت امام صادق علیه السلام🎧 1️⃣🔊 صَاحِبُ‏ النِّيَّةِ الصَّادِقَةِ....
به او گفتم:«تو که سیدی عمامه سیاه بگذار» گفت:«نه عمامه سفید بهتر است»در حوزه به شیخ عباس تهرانی معروف بود، خوب درس می خواند و طلبه ها خیلی دوستش داشتند. اگر مشکلی پیش می آمد فوری حل می کرد. یکبار در مدرسه دزدی شد.هر کاری کردم نتوانستم دزد را پیدا کنم. او دزد را پیدا کرد و به من گفت که کیست. تنها کسی که در عمرم زدم همان بود که بعد چند سیلی روی زمین افتاد. سیدعلی آمد او را از دست من گرفت و با اخلاق خوبش از زبان او درآورد مامور ساواک بوده که طلبه ها را در مظان اتهام قرار دهد. اندرزگو خیلی تیزهوش بود. به لهجه های کاشی،اصفهانی،یزدی و... صحبت میکرد و امکان نداشت کسی تشخیص بدهد که اهل آن شهر هست یا نیست. . 📌متن فوق برشی از مصاحبه آیت الله هاشمی علیا با ماهنامه شاهد یاران شماره۲۴ پاییز۱۳۸۶ و تصویر مربوط به مراسم ازدواج شهید اندرزگو در سال۱۳۵۱ می باشد. . 🔳۲شهریور۱۳۵۷سالروز شهادت سید علی اندرزگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ شرح روایت امام صادق علیه السلام 🎧 2️⃣ صَاحِبُ‏ النِّيَّةِ الصَّادِقَةِ.....
برای اینکه انسان به کمال برسد و الهی شود، خدای متعال از روی حکمت، راهی قرارداده و راهبرانی فرستاده است. انبیاء آمدند تا با عرضه دین، دست بشر را بگیرند و به سرمنزل مقصود برسانند و در این میان، برای انجام این رسالت دچار رنج ها و مشقت های بسیار شدند. همه انبیاء الهی و ائمه هدی، سفینه نجات بشریت هستند. اما در این بین، سفینه امام حسین(ع) وسیع تر و سریع تر از باقی سفینه ها است. لذا انسان هرچه بیشتر در وادی سیدالشهدا(ع) قدم بردارد، احتمال به کمال رسیدن اش بیشتر است و طبعا شامل اجرهای بی‌حساب الهی می‌گردد.
عزیزان؛ هرچه بخواهید در دین است، اشتباه می‌کنند آنهایی که با بی‌دینی می‌خواهند به دنیا برسند. بنای الهی بر این است که اگر در مسیر اعتقاد صحیح، اخلاق صحیح، اعمال صحیح، قدم بردارید، هم دنیا و هم آخرتتان آباد می‌شود، والا فساد است. آن روزی که من آمدم در وادی طلبگی، چشم از دنیا پوشیده بودم و حتی فکر نمیکردم که در این مسیر، دنیا هم پیدا شود، اما وقتی که در این مسیر قدم گذاشتم، خدای متعال درهای رحمت مادی را به رویم باز کرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖🔊 درس خارج فقه مبحث زکات
📚1️⃣ بخش اول: معنای لغوی ☑️✒️ زکات از جهت لغت به معانی ذیل آمده است. 1- تطهیر:«قَدْ أَفْلَحَ‏ مَنْ‏ زَكَّاها»(شمس/9)یعنی رستگار است کسی که نفس خود را از [جهل و نادانی و...] پاک کند. 2-رشد و نمو:«زکی الزرع اذا نما» یعنی زراعت رشد و نمو کرده است. 3-مدح و ستایش:«فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُم»(نجم/32) از خود تعریف نکنید. 4-برکت:«زکة النفقة اذا بورک الله» یعنی یک برکتی در آن پیدا شده است. 5-برای آدمی که خیر کثیر هم دارد استعمال می‌شود، گفته می‌شود: «فلان زاکٍ؛ یعنی کثیرالخیر».
📚2️⃣بخش دوم: معنای اصطلاحی ☑️✒️زکات مال، زکات نفس، که همان زکات فطره است. زکات مالی، مال را از خباثت تطهیر و زکات فطره نفس را تزکیه می‌کند. زکات صدقه‌ای معین شده به اصل شرع است، به این بیان خمس را هم در بر می‌گیرد. صدقات واجب و مستحب را هم می‌گیرد. منتهی برای احترام به سادات، صندوق سادات را از عام جدا کردند و آن را به خمس تعبیر کردند، چون زکات به سبب حق غیری که در آن هست، یک نوع چرکی در مال محسوب می‌شود که پرداخت آن، مال را از خبثی که در آن است تطهیر می‌کند. مردم خیال می‌کنند که وقتی زکات می‌دهند مال آن‌ها کم می‌شود، اما نمی‌دانند که هر چه در راه خدا بدهند، خداوند آن را برکت خواهد داد. در هر امری اگر انسان یک قدم بسوی خدا بیاید در همان امر خدا ده قدم بسوی انسان می‌آید.
بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا إليه راجعون رحلت جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج سید کمال الدین عبدمنافی تغمده الله برحمته موجب تاًثر و تاسف اینجانب گردید. آن فقید عزیز سالیان متمادی در این حوزه مبارکه منصب خدمت به سربازان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را دارا بود که إن شاء الله از برکات آن در سرای باقی بهره مند خواهد شد. از درگاه ایزد منان برای ایشان حشر با اولیاء الهي علیهم السلام و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت مینمایم. سید علی اصغر هاشمی علیا حوزه علمیه حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه https://www.instagram.com/p/CTRmaBWoA3g/?utm_medium=copy_link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ شرح روایت امام صادق علیه السلام 🎧 3️⃣ صاحِبُ‏ النِّيَّةِ الصَّادِقَةِ.....
عقل در امور مربوط به معارف الهی، مقدم بر علم است و علم تابع عقل است، همچنین در امور مربوط به احکام شرع، علم مقدم است و عقل تابع علم است. عقل در احکام کار خاصی نمی‌کند، و ما تابع دلیل شرعی هستیم. خیلی از احکام شرعی هستند که با محاسبات عقلی ما جور در نمی‌آیند ولی شرع می‌گوید باید انجام شود. مثلاً فرض کنید چرا طواف خانه خدا هفت دور است؟ چرا ارث زن نصف ارث مرد است؟ و همینطور. خیلی چراهای اینگونه داریم که عقل ما توجیهی برایشان ندارد. لذا در دعای اِحرام می‌گوییم احرام بستن ما از روی تعبد و بندگی است( تعبدا و رقا) یعنی من نمی‌دانم چرا، اما چون شارع فرموده احرام ببند من می‌گویم چشم. خوب است چشم گفتن را بیاموزیم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚3️⃣بخش سوم: ادلّه وجوب زکات ☑️✒️در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) مکرراً به وجوب زکات حکم شده است. در بیش از 30 آیه از قرآن زکات با نماز قرین شده که نشان از اهمیت زکات دارد، تمامی فرق اسلامی در این مسئله اجماع دارند. بلکه حتی زکات در امم سابقه هم وجود داشته است. در آیه 31 سورۀ مبارکۀ مریم می‌فرماید:«وَ أَوْصاني‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا» این کلام حضرت عیسی(ع) است که خداوند او را به نماز و زکات سفارش کرده است. همچنین در آیات 54 و 55 سورۀ مبارکۀ مریم می‌فرماید: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا» هیچ کس در اصل وجوب زکات اختلاف ندارد، اگرچه در مسائل آن اختلاف دارند، اما در اصل وجوب زکات و اینکه مقدار معینی از مال را باید به عنوان زکات بدهند، اختلافی نیست.
پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه استان تهران به حضرت آیت الله هاشمی علیا در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین عبد منافی رضوان الله تعالی علیه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚4️⃣بخش چهارم:حکم مانع زکات ☑️✒️مرحوم سید یزدی(ره) در کتاب عروه الوثقی می‌فرماید: «وجوبها من ضروريات الدّين و منكره مع العلم به كافر بل في جملة من الأخبار أن مانع الزكاة كافر.» وجوب زکات از ضروریات دین است و منکر آن با علم به وجوب آن کافر است، چرا که ضروری دین را انکار کرده است. بلکه حتی در بعضی از روایات داریم که مانع زکات هم کافر است. چرا فرمود با علم به وجوب؟ برای اینکه مجرد انکار زکات موجب ارتداد و کفر نیست، یک تازه مسلمان نماز را می‌خواند ولی خبر از زکات ندارد، هنوز احکام اسلامی را نمی‌داند که بخواهد زکات بدهد، یا اصلاً مال ندارد که زکات به آن تعلق بگیرد، یا علم ندارد به اینکه این انکار به انکار خدا و پیامبر(ص) بر می‌گردد؛ این فرد منکر نیست، اگرچه با ندادن زکات مرتکب گناه شده است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «مَا ضَاعَ مَالٌ فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ إِلا بِمَنْعِ الزَّكَاةِ» هیچ مالی در خشکی و دریا ضایع نمی‌شود مگر به منع زکات، زکات ندهید مال هدر می‌رود، زندگی خیلی افراد به هم می‌خورد اما نمی‌دانند که از کجا چوب می‌خورند. پس مراد به کفر در این روایات و کلام مرحوم سید یزدی که مانع زکات کافر است، کفر در مقابل اصل ایمان و اسلام نیست بلکه در مقابل مرتبه ایمان و اسلام است، و إلّا مجرد ندادن زکات، باعث ارتداد نمی‌شود. طبق فتوای بعضی از علمای عامه، مانع زکات را می‌کشند. عجیب تر اینجا است که کسی هم که از گرفتن زکات امتناع کند، فتوا به قتل او هم می‌دهند؛ برای چه؟! استدلال می‌کنند که زکات یکی از شعائر اسلامی است و او چون منع از شعائر اسلامی می‌کند، باید کشته شود.
📚5️⃣بخش پنجم: لزوم نیت در پرداخت زکات ☑️✒️زکات عبادت است و مثل هر عبادت دیگری قصد قربت می‌خواهد. اگر همین طور بدون قصد قربت پرداخت کنید، زکات واجب حساب نمی‌شود و زکات مستحبی است.
ضرری که اسلام از علمای بی دین به خود دیده است....
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح روایت امام صادق علیه السلام 🎧 4️⃣ صاحِبُ‏ النِّيَّةِ الصَّادِقَةِ.....
📚 📝غبطه برای مومنین خوب است. ✅ 🤲 مثلاً یک کسی کار خیری می‌کند، عباداتی می‌کند، موفق به اعمال صالحه است، جا دارد که به حال او غبطه بخوریم که خدایا همان طور که به او توفیق دادی به ما هم بده. این غطبه است که با حسد متفاوت است. ❌⛔️اما همین غبطه، در یک موقعیت، اتفاق بدی تلقی می‌شود و آن هم آنجایی است که انسان به دنیای دنیاداران غبطه بخورد! دنیای فانی غبطه ندارد.
📚📝خدای متعال ضمانت کرده است که مومنین را یاری کند. 📖در قرآن هم دارد که《كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنين》. منتهی توقع مومن نباید این باشد که اگر کسی به او آزاری رساند، سریعا دچار عذاب الهی بشود! نخیر، خدای متعال عقوبت او را به تاخیر می‌اندازد تا زمانی که با دیدن عقوبت الهی، دیگر نتواند از جایش بلند شود.