۱- حدیث غدیر که حدیث متواتر است و از جمع کثیری از صحابه روایت شده است ، و جمع بسیار زیادی از علماء فریقین به تواتر آن اعتراف کرده اند ، و از بیش از یکصد طریق از طُرُق شیعه و سنی نقل گردیده است ، و تعابیر کاملاً روشن و مضمون واضح دارد ، کنار گذاشته شد ، و یا توجیه گردید ؛ توجیهی که بطلان و بی معنا بودنش برای هرکسی معلوم است.
🔹کلام واضح نبی اکرم { صلی الله علیه و آله } در غدیر که فرمود ؛
✨ من کنت مولاه فعلیّ مولاه ✨
چه ابهامی در بیان مقصود ، یعنی موضوع 💎ولایت💎 دارد ، و کدام بیان میتواند بهتر از این باشد؟!.
چگونه می شود آن را به معنایی حمل کرد که کردند؟!
و اشارتهای این کلام را صاحبان بصیرت چگونه می توانند نادیده بگیرند؟!.
💠 هرکسی بهره ای از فهم نکته ها و اشارتها داشته ، و از ذوق اسرار توحید برخوردار باشد ، از این کلام ، و از نکات و اشارات آن می فهمد آنچه باید بفهمد ، و این معنا را به وضوح برداشت کند که
✨ولایت خدای متعال در ولایت رسول اکرم { صلی الله علیه و آله } متجلّی است ، و ولایت خدا و رسول در ولایت مولی الموحّدین علی بن ابی طالب { صلوات الله علیه } ظاهر. ✨
(( دقت شود))
💠 این کلام می گوید ، طریق عبودیت وراه فقر و فنا را باید با ولایت پروردگار متعال پیمود ، و ولایت پروردگار را باید در ولایت نبی اکرم و علی بن ابیطالب صلوات الله علیهما جویا بود.
سخن در این مقام بسیار است ، ولکن چه باید کرد که مجال ، مجال مناسب نیست.
۲- حدیث ثقلین هم با اینکه از طُرُق زیادی از فریقین نقل شده است نادیده گرفته شد.
این حدیث به وضوح گفت ؛
✨ اِنّی تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتی اهل بیتی ، و انّهما لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض ✨
💠 لکن روشن نشد چرا عترت طاهره { صلوات الله علیهم اجمعین } کنار گذاشته شدند؟!
وچرا در جمله ✨وانّهما لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض ✨ تامل به عمل نیامد؟!
🔹مگر این جمله نمی گوید قرآن و عترت هرگز از هم جدا نمی شود ، و قرآن در تبیین صحیح و تفسیر درست را فقط با عترت طاهره و با اهل بیت عصمت و طهارت { صلوات الله علیهم اجمعین } می توان یافت؟!.
💢 بالاخره معلوم نگشت چرا این حدیث را مدّعیان معرفت نادیده گرفتند ، و اشارتهای راهگشای آن رانفهمیدند؟!..
این دو مورد ، یعنی حدیث غدیر و حدیث ثقلین را از باب مثال ذکر کردیم ، و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
📚 منبع ؛ کتاب رساله محبت ، صفحه ۳۵ ، حضرت استاد آیت اللّه محمد شجاعی " رضوان اللّه علیه "
@havayee_vesal
هوای وصال(حضرت آیت الله محمد شجاعی "قدس سره")
#توصیه_ها ✨ پیداست که از نظر توحیدی باید در دعا سستی و مسامحه نداشته باشند ، لکن به این امر نیز با
#توصیه_ها
🔹توصیه دوم 🔹
✨به دردمندانی که مشتاق « نظر » هستند ، و شب و روز در آرزو و انتظار به سر می برند که خدای متعال به آنان نظر کند ، و در زمره کسانی باشند که از نظر بهره مندند ،
💠 توصیه می شود توجه داشته باشند در ماه مبارک در همان روز اول این ماه که از جانب خدای متعال خطاب
🔅یا ایّها الّذین آمنوا کُتب علیکم الصّیام 🔅
و دستورِ 🔅فمن شهد منکم الشّهر فَلیصُمه🔅
🔹متوجه آنان می شود ، و فرمان دست برداشتن و منقطع شدن از مشتهیات و روی آوردن به جناب او و در طلب جوار او بودن به آنان می رسد، در حقیقت ، در همان روز اول ماه مبارک خدایِ رئوف و رحیم آنان را مشمول عنایت خاص خود می گرداند و به آنان « نظر » می کند ، نظری که روزه داران واقعی هر کدام به اندازه خود از آن بهره مند می گردند ، و نظری که اهل آن از آثار و برکات بسیار بالای آن با خبرند ، و دیگران نه تنها از آثار و برکات فوق تصور آن، بلکه از فهم معنی و مفهوم ذهنی آن اگر در قالب الفاظ و مفاهیم آورده شود نیز عاجزند........
✨و حال به چند جمله از روایتی که از رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل شده است دقت می کنیم...
« وسائل الشیعه، ط ج، ج۷، ص۲۳۰ »
..🔹رسولالله «صلی الله علیه و آله» فرمودند ؛
به امت من در ماه رمضان پنج چیز عطا گردیده است که به امت هیچ پیامبری قبل از من عطا نگردیده است.
اول اینکه وقتی روز اول ماه شد خدای متعال به آنان نظر می کند...🔹
✨چه بهتر در این مقام به یکی از حکمت های نقل شده از مولانا امیر المؤمنین «صلوات الله علیه» که یک بیان کلی است و شامل روزه داران واقعی هم می شود نیز اشاره نموده و دقت کنیم.....
می فرمایند ؛
🔸دلهای بندگانی که در مقام بندگی خدا از غیر او پاک و به جناب او روی آورده است ، جایگاه نظر خدای سبحانه و تعالی است.
کسی که دل خود را از اغیار پاک بگرداند ، خدا به او نظر می کند. 🔸
💠 پیداست روزه داران واقعی در ماه مبارک با دست برداشتن و منقطع شدن از مشتهیات ، در حقيقت، در مقام بندگی خدا دل از غیر او پاک نموده و دل به جناب او داده اند و دلهای آنان جایگاه نظر خداست و خدا به آنان نظر می کند. ✨
📚 منبع ؛ کتاب رساله محبت، ص ۲۱۹ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی ٰرضوان الله علیه ٰ
@havayee_vesal
هدایت شده از صدای سخن عشق
TMP_50oZa7376b18c53682fd2f930a2f5030f0064b8b2bb6f.3gpp
28.19M
📀 #فایل_صوتی ؛
« تذکرات بسیار ،بسیار مهم ، در خصوص شرایط دعا »
#ضیافت
#دعا
ازبیانات ارزشمند حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی"رضوان الله علیه"
@havayee_vesal
@sedaye_sokhaneeshgh
Ayatollah shojaee _[ laylatolghadr ].mp3
3.69M
🔹تذکراتی درخصوص لیالی قدر🔹
«سعی جدی داشته باشیددر ۳شب لیالی قدر اصلا نخوابید..
و با تضرع ازخدا بخواهید آن شب را خراب نکنید....»
بیانات ارزشمندحضرت استاد آیتالله محمد شجاعی قدس سره
@havayee_vesal
#ضیافت
▪ شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ؛ حضور ، تضرع ▪
در دعای جوشن کبیر که به جمله ( سبحانک یالا اله الا انت ) که می رسید ، آن را با #تضرع بخوانید!
در این شب ۱۹ و شبهای ۲۱ و ۲۳ تاکید می کنم این دعا را بخوانید!
حتماً ترک نکنید و با #حضور بخوانید!
یعنی به خدا توجه داشته باشید و آنچه را که می گویید با توجه بخوانید!
با توجه مناجات کنید !
یعنی جمع بشوید در محضر خدا ، خدایی که احاطه دارد به آنچه که می گویید و توجه داشته باشید به آنچه که می خواهید !
اینکه خدا را در دعای جوشن کبیر با « ۱۰۰۰ » اسم یاد می کنیم ، معنای 🔹حضور 🔹 این نیست که تفسیر و حقایق و معانی آن اسما را بدانیم.
البته هر کس حقایق و معانی آن اسما و تطبیق آن ها را بداند و هر اسمی را که می گوید به معنا و حقیقت آن اسم هم معرفت داشته باشد ، هر اندازه که معرفت داشته باشد ، به همان اندازه دعایش برکات بیشتری خواهد داشت و هر اندازه معرفت کمتر باشد به تناسب ، برکات هم کمتر خواهد بود ، اما آنچه من تٱکید کردم ( حضور ) است ،
هر کسی به اندازه خودش .
یعنی متوجه باشیم به خدا و به معنای آنچه که در محضر خدای متعال به زبان می آوریم .
بالطبع اگر با هر اسمی که خدا را می خوانیم حال و مفهوم اولیه آن اسم را بدانیم و با توجه ، خدا را با آن اسم بخوانیم کسی که معرفتش بیشتر باشد ، برکات #دعا برایش بیشتر خواهد بود.
▪ حضور و تضرع هم داشته باشید ، هم در این دعای جوشن کبیر که توصیه کردم هم در همه مواقع ، در همه #نماز ها ، دعاها ، مناجات ها و #توسل ها، در همه اش.
🔹تٱکید می کنم که وقتی به اصلش می پردازید ، از پرداختن به حضور #غفلت نکنید!
یعنی همتی که برای اصل مسئله مصروف می کنید چند برابر آن را برای حضور مصروف بکنید!..
#شب_قدر
📚منبع ؛ کتاب ضیافت حقیقی، صفحه ۱۱۷ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی ٰرضوان اللّه علیه ٰ
@havayee_vesal
#ضیافت
◽ مقصودم من از دعای جوشن کبیر هم این بود که آن را حتماً بخوانید و ترک نکنید در این سه شب!
ان شاءاللّه احیا هم کنید ،
اعمال دیگر را هم انجام دهید.
اما اگر هیچ عملی را ( از مستحبات البته ) انجام ندادید این دعای جوشن کبیر را ترک نکنید و با حضور و تضرع بخوانید ؛ #حضور و تضرع!
در دعاها آمده است خدا مرا از مؤاخذه نجات نمی دهد مگر با تضرع ؛
تضرع را خیلی مهم بدانید!
اساس نجات در #عبودیت ، معنای تضرع است.
معنای تضرع هم یعنی تذلل و گریه.
اگر هم گریه نیامد انسان سعی بکند که گریه بکند که آن را می گویند تباکی ؛ یعنی سعی کند خود را به حال گریه بیندازد ولو گریه اش نیاید.....
در شب قدر به طور مسلم تقدیرات به راه می افتد و تقدیرات امور انسان در یک سال می آید تا شب قدر آینده.
آنچه که برای انسان در یک سال آتی می شود تقدیراتش در شب قدر مقدر می شود.
▪ پس در #شب_قدر از دعا غفلت نکنید!
به زبان خودتان هر چه می خواهید از خدا بخواهید ، با تضرع و اصرار هم بخواهید که خدایا چنین بکن ، چنان بکن!
و هر چه مقاصد و حوائج دارید از خیرها وخوبی ها و نعمت های دنیوی و اخروی و آنچه که به خدا پناه می برید از بدیهای دنیوی و اخروی اینها را در این سه شب غفلت نکنید!
چون شب های تقدیر است؛
یعنی در این شب ها تقدیر می شود آنچه که در یک سال پیش می آید، و به یک نظر آنچه که در کل پیش می آید.
حالا در یک سال و به یک نظر و در کل، آنچه که در سرنوشت انسان ، در عمر انسان ، در عالم انسان پیش می آید ، این ها در شبهای قدر تقدیر می شود.
بنابراین ، #دعا بکنید و با تضرع از خدا آنچه را که می خواهید بخواهید تا وقتی اجابت فرمود ، تقدیر خدا بر اساس دعای شما می شود.
اگر دعایتان را با تضرع به اجابت رسانید ، یعنی همان طور که شما از خدا می خواهید با #تضرع با فقر ، با مسکنت ، با شکستگی ، با تذلّل ، خدا اجابت کرد آنطور که می خواهید ، خداوند تقدیر می کند ، چه برای یک سال و چه در کل.
این است که حتما در این سه شب از دعا برای دنیا و آخرتتان #غفلت نکنید!
▪ تنبلی هم نکنید ، در دو جانب:
یکی جلب خیرات دنیا و آخرت و یکی هم دفع شرور دنیا و آخرت؛
یعنی مرتب به زبان خودتان آن چیزهایی را که می دانید باید برای خودتان از خیرها بخواهید چه در یک سال و چه در کل ، آن را بخواهید ، چه دنیوی و چه اخروی!
و همچنین از خدا بخواهید آن بدی ها راکه به نظرتان می آید چه دنیوی و چه اخروی از آنچه که انسان می فهمد بد است خدا آنها را از شما دور کند چه در یک سال و چه در کل.
مثلاً خدایا ما را از گناه حفظ کن! توفیق عبادت بده!
خدایا توفیق بده من گناه را ترک بکنم !
توفیق بده من واجبات را انجام بدهم!
توفیق طاعت و عبادتت را به من عنایت کن که اگر تو عنایت نکنی نخواهد شد!
اینها را با تضرع بخواهید!. ................
هم خیرات دنیوی را بخواهید، هم خیرات اخروی را !
هم از شرور دنیوی به خدا پناه ببرید و هم از شرور اخروی! تنبلی هم نکنید!
خواسته هایتان را باز کنید و از خدا بخواهید!
🔲 دستور است که نگویید؛(( خدایا! تو می دانی من چه می خواهم)).
خدا می داند اما آن باز کردن ریز ریز خواسته ها و به زبان آوردن و خواستن آن ها از خدا ، این دستور است این خودش از اسرار است که دستور داده اند.
می گوید حوائجتان را باز کنید و ریز به ریز بشمارید و در محضر خدا بخواهید ! ...........
نمی گویم دعای کلی دعا نیست ولی در باز کردن و ریز به ریز خواستن حسابی هست که در دعای کلی نیست ، گر چه دعای کلی هم دعاست.........
📚 منبع ؛ کتاب ضیافت حقیقی ، صفحه ۱۱۹ ، حضرت استاد آیت اللّه محمد شجاعی "رضوان الله علیه "
« التماس دعا »
@havayee_vesal
مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت علی «صلوات الله و سلامه علیه » :
كسی كه نهان خود را اصلاح كند ، خدا آشكار او را نیكو گرداند ، و كسی كه برای دین خود كار كند ، خدا دنیای او را كفایت فرماید ، و كسی كه میان خود و خدا را نیكو گرداند ، خدا میان او و مردم را اصلاح خواهد كرد.
((حکمت ۴۲۳ نهجالبلاغه))
🏴🏴ايام مصيبت و اندوه ضربت خوردن و شهادت اميرالمؤمنین حضرت على بن أبيطالب {عليه السلام } را به ساحت مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مسلمانان و بالاخص شیعیان و ارادتمندانشان تسليت عرض می نماییم .
◼️التماس دعا خصوصا در این شبها ◼️
@havayee_vesal
حضرت آیت الله محمدشجاعی « رضوان الله علیه»؛
مرحوم امام"رضوان الله علیه "می فرمودند؛
که ما۲رکعت نماز مقبول نتوانستیم بخوانیم،اگر شمابتوانید.
این جمله ای که می گفتند ،راست میگفتند «درفکر خودشان» ، «درعالم خودشان»،
۲رکعت نماز مقبول(درفکر خود ایشان عرض کردم)،
🔲️و الّا آن نمازی که ایشان می خواندند حالا باید۷۰_۸۰سال اگرخدا توفیق عنایت بکند،ریاضت بکشیم،میشود،بخوانیم.
▪..ازحضرت اميرالمؤمنين"علیه السلام"است؛
«کونوا علی قَبولِ العَمَل اَشَدَّعِنایَةً مِنکُم عَلَی العَمل»
میفرمایند که به قبول عمل عنایتتان بيشتر از اصل عمل باشد. توجه بیشتر به قبول عمل داشته باشید..
شما حالااوّلین قدمی که خواستید،اوّلین قدمی که از شرایط قبول برای نمازهایتان بردارید،
قبلاهم گفته ام ببینم آن درسهای قبلیتان راکه فراموش نکردید که شرایطش زیاداست..
امایک شرط اول برای قبول همه ی عبادات،شرط اول اساسی که شرط اساسی مسلّم است،چه نماز ،چه روزه و هرعبادت وهر خیردیگری احسان باشد،انفاق باشد،روزه باشد،حج باشد،نماز باشد، هرچه باشد.
اوّلین شرط اساسی برای قبول..{شروط دیگرهم دارد}
اوّلین شرط اساسی که گفتم(ترک #گناه است)
📀 منبع : فایل صوتی ، « موارد تزئین شیطان ۲ »
«هدیه به روح پرفتوحشان صلوات»
@havayee_vesal
#نماز
▪... در همه نمازها ، #دعا ها ، مناجات ها ، و #توسل ها ، در همه اش.
️تٱکید می کنم که وقتی به اصلش می پردازید، از پرداختن به #حضور #غفلت نکنید!
یعنی همتی که برای اصل مسئله مصروف می کنید ، چند برابر آن را برای حضور مصروف بکنید!
◽.. ما نمی خواهیم #نماز نخوانیم ، نماز واجب به جای خود ، نمازهای مستحبی هم به جای خود ، هیچ وقت نمی خواهیم نماز واجب را ترک بکنیم.
🔷 این از عنایات خداست و توفیقی است که خدای متعال به ما داده و تفضل فرموده است و اینکه به ما توفیق داده که ما نماز واجب را نخواهیم با اختیار ترک بکنیم این هم از خداست.
▫️ این نعمت هم از خداست.
🔘 منظورم این است وقتی هنگام نماز راضی نمی شویم که وقت نماز بیاید و نماز واجب را نخوانیم ، در عین اینکه نعمت از خداست ، هر چه باشد از خداست ، در عين اینکه راضی نمی شوید و نمی شویم نماز را نخوانیم ، به هر قیمتی و به هر صورتی سعی می کنید نماز را بخوانید ، بیش از آن سعی کنید نمازتان با حضور باشد!
یعنی آنجا که راضی نمی شوید نماز را نخوانید ، اینجا هم راضی نشويد که نماز را بی حضور بخوانید !
▪ یعنی بیش از آنکه راضی نمی شوید نماز را نخوانید ، بیش از این راضی نشوید که نماز را بی حضور بخوانید!
🔳 البته تحصیل حضور خیلی سخت تر از صورت اصلی نماز است.
نماز با حضور خواندن خیلی سخت است و بسیاری این قضیه را دنبال نمی کنند و سعی نمی کنند چون سخت است.
🔹چندین بار می خواهند این مسئله را دنبال کنند اما چون نمی شود دیگر صرف نظر می کنند.
▪اما نباید صرف نظر کرد.
▫️نماز بی حضور خواندن آسان است اما نماز با حضور خواندن خیلی سخت است.
🔘 فرق نماز بی حضور و نماز با حضور خواندن از نظر سختی از زمین تا آسمان است.
▫اما باید این سختی را دنبال کرد و سعی کرد که به این مسئله نائل شد...
🔹ادامه دارد... 🔹
📖 منبع : کتاب ضیافت حقیقی ، صفحه ۱۱۸ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان اللّه علیه "
@havayee_vesal