eitaa logo
کانال‌حوزه‌علمیه‌خواهران‌استان‌البرز
1.4هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
329 فایل
کانال‌مدیریت‌حوزه‌علمیه‌خواهران‌استان‌البرز منتظر ارسال اخبار شما هستیم اطلاع رسانی ☎️شماره تماس : 📞 02634995630
مشاهده در ایتا
دانلود
✅دعای روز اول ماه مبارک رمضان: بسم الله الرحمن الرحیم 💢 اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَهِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ. ❇️ ترجمه:خدایا قرار بده روزه مرا در آن روزه داران واقعى و قیام و عبادتم در آن قیام شب زنده داران و بیدارم فرما در آن از خواب بى خبران و ببخش به من گناهم را در این روز اى معبود جهانیان و در گذر از من اى بخشنده گناهکاران @hawzah_khaharan_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ ویدئو ] 🔹سلسه جلسات ویژه ماه مبارک رمضان🔹 🔸شرح دعای جوشن کبیر 🎙استاد شیخ مجتبی ایمانی (دامت توفیقاته) 📆زمان: روزهای زوج ⏰ساعت:13:45 🌐لینک جلسه دوم 1400/1/25 https://www.skyroom.online/ch/u0321918827/ramezan ┄┅═✧❁•🌸•❁✧═┅┄ @hawzah_khaharan_alborz
لطفا جهت ورود با لینک اقدام نمایید : https://b2n.ir/p51228 لازم است جهت ورود بهتر و قطع صوت کمتر لینک را در مرورگر کپی نمایید و از طریق مرورگر وارد سامانه سیما شوید . ساعت شروع 10 صبح روز پنجشنبه مورخ 26 فروردین 1400 می باشد. حضور تمام اساتید الزامی است و کارگاه ها فقط مختص اساتید طرح اشراب نیست بلکه تمام اساتید ملزم به حضور می باشند.
تبریک به مناسبت فرا رسیدن بهار دلها و ماه مهمانی خدا اولین روز از ماه رمضان را با سخنرانی مدیر محترم حوزه علمیه،سرکار خانم رنجبر کهن آغاز نمودیم. در ابتدای جلسه دعای سلامتی آقا و دعای اولین روز از ماه مبارک قرائت شد و در ادامه به تفسیر آن پرداخته شد. ایشان فرمودند که روزه داران به سه قسمت تقسیم می شوند: عادی، خاص و خاص الخاص که ان شاالله از گروه سوم که در طول سال مراقب اعمال و رفتارشان هستند باشیم. در پایان توصیه به قرائت قرآن و دعاهای وارده نمودند . دلها خاص الخاص تولید محتوی سلام الله علیها.نظرآباد @hawzah_khaharan_alborz
دوره تکمیلی تربیت کنشگر اجتماعی https://b2n.ir/f50974
حمایت و پشتیبانی از فعالان قرآنی با توجه به راه اندازی سامانه نجم و امکان ثبت اطلاعات کامل و دقیق طلاب در این سامانه، به منظور شناسایی و ساماندهی قرآن دوستان و قرآن پژوهان محترم حوزه های علمیه خواهران، ضروری است طلاب، اساتید، دانش آموختگان و کلیه فعالان حوزه قرآن و عترت نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه نجم اقدام نمایند. لینک ورود به سامانه نجم: https://najm.whc.ir راهنمای ویدئویی ثبت‌نام: http://farhangi.whc.ir/article/view/29368 راهنمای جامع تکمیل فرم‌ها در سامانه: http://farhangi.whc.ir/article/view/29365 معرفی امکانات و ویژگی‌های سامانه نجم: http://farhangi.whc.ir/article/view/29395 راه‌های ارتباطی و ارسال خطا: http://farhangi.whc.ir/contact/add?ins_id=576 لازم است ثبت فعالیت و توانمندی ها همراه با بارگذاری گواهی معتبر مربوطه باشد. در همین راستا معاونت فرهنگی در نظر دارد علاوه بر اعطای هدایای نقدی به ۲۵۰ نفر از طلاب، اساتید فعال وتوانمند در عرصه های مختلف قرآن و عترت ثبت نام کننده در سامانه، که بیش از ۸۰% اطلاعات خود را تکمیل کرده باشند، مبلغ ۱،۵۰۰،۰۰۰ ریال و به سه مدرسه که نسبت به جمعیت طلاب مدرسه خود بیشترین ثبت نام را داشته باشند لوح تقدیر و مساعدت نقدی فعالیت های قرآنی(۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به قید قرعه پرداخت نماید. @hawzah_khaharan_alborz
اولین نشست اعضاء کانون رضوان مدرسه کوثر با حضور ۱۰ تن از اعضاء تشکیل شد در این نشست که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، -مدیریت محترم مدرسه ضمن خوشامد گویی به حاضران در جلسه، به اهمیت تبلیغ،جذب و پذیرش طلبه وفعالیت طلاب دلسوز در این راستا اشاره نمودند تا حدی که تشکیل جلسه در شرایط کرونا به صورت حضوری لازم و ضروری دانسته شد . پس از قرائت نامه ی مرکز در خصوص تشکیل کانون سفیران رضوان توسط معاون فرهنگی مدرسه، معاون آموزش، به کمرنگ شدن تبلیغ چهره به چهره در اثر شرایط کرونایی اشاره کردند و اینکه تبلیغات در این شرایط باید بیشتر در رسانه و فضای مجازی ، با تهیه کلیپ، موشن گرافی و... در سطح وسیع صورت گیرد. -دبیر کانون دانش آموختگان طرح هردانش آموخته یک نفر ،را مطرح کرده ، پیشنهاد مراجعه ی دانش آموختگان به درب منازل برای تبلیغ چهره به چهره و معرفی حوزه نیز از طرف ایشان مطرح شد. قرار دادن میز ثبت نام در پایگاههای بسیج و مساجد ( در صورت عادی شدن شرایط)برای ایجاد انگیزه و جذب مخاطب ، یکی دیگر از پیشنهادات دبیر دانش آموختگان بود. 🌸قرار شد همه ی اعضاء کانون تا دوشنبه ی آینده کارهای انجام شده در این راستا را در گروه کانون رضوان مدرسه گزارش دهند🌸 @hawzah_khaharan_alborz
🌱☘🍀محفل انس با قرآن با سبکی نوین و کاربردی🌱☘🍀 💠💠آموزش گام به گام سبک زندگی در جزء سی قرآن کریم(از سوره ناس تا سوره نباء) 💠💠 🌸زمان: روزهای زوج ساعت ۱۱الی ۱۲ 🌺با حضور سرکار خانم دکتر خلخالی 🌸لینک حضور:http://skyroom.online/ch/pezeshkialborz/ghoran 🌷نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی البرز 🌷 @hawzah_khaharan_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙" اللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ" 🌺 راهکارهای زندگی موفق در جزء اول 🕊🌺🕊🌺🕊🌺🕊🌺🕊 @hawzah_khaharan_alborz
🔻 راه اندازی تالارهای پژوهشی و فرهنگی در سامانه مدرس حوزه‌های علمیه خواهران 🔹 رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران: با توجه به شرایط ویژه کرونایی در سراسر کشور و نیاز به برگزاری فعالیت های پژوهشی و فرهنگی مدارس به صورت برخط، تالارهای پژوهشی و فرهنگی در سامانه مدرس راه اندازی شد. 🔹 با توجه به این امکان، مدارس می توانند فعالیت های گروهی فرهنگی و پژوهشی خود را در فضای برخط داشته باشند و علاوه بر دعوت طلاب و اساتید مدرسه خود، بتوانند از اساتید مدعو در این زمینه استفاده کنند. 🔹 از طریق تالار فرهنگی، امکان برگزاری دروس اخلاق، کلاس های تهذیبی و برنامه های مناسبتی در ایام ولادت و شهادت به صورت برخط و مجازی فراهم شده است و از طریق تالار پژوهشی نیز طلاب، اساتید و اساتید مدعو خارج از سامانه مدرس می‌توانند کرسی‌های آزاداندیشی و نشست های پژوهشی برگزار کنند. 🔹 گفت و گوی صوتی، گفت و گوی متنی، گفت و گوی تصویری و ویدیوئی و همین طور اشتراک گذاری فایل های محتوا بخشی از امکانات این تالارها است و تالارها هم‌اکنون در صفحه مدرسه در لیست دروس تحت عنوان تالار فرهنگی و تالار پژوهشی فعال شده و در اختیار طلاب و مدارس قرار گرفته است. متن کامل: http://news.whc.ir/news/view/105787 کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
💢 سی شب، سی پیام ❇️ پیام های جزء یک قرآن کریم ❇️ 💢فراز اول: ذَالِکَ الْکِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ. الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمِا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَ بِالاَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(4- بقره) تنها متقین هستند که از قرآن بهره می برند: در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِکَ الْکِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند. آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند. آن پنج خصلت عبارتند از: اول: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، دوم: داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، سوم: بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، چهارم: به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمِا أُنزِلَ إِلَیْکَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ) و پنجم: به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند.(بِالاَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ) 💢 فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرْ وَ الصَّلَوةِ (45- بقره) در سختی ها و مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید استعانت یعنی کمک خواستن و این وقتی است که انسان به تنهایی نتواند مشکلی را که پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز کمک بگیرید که این دو، بهترین وسیله برای پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمی آن را کوچک و ناچیز ساخته و نماز هم که توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده می‏سازد و به آدمی می‏فهماند که به جایی تکیه زده که ویران شدنی و از هم گسستنی نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند. 💢 فراز سوم: أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَالِکَ مِنکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فیِ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلیَ أَشَدِّ الْعَذَابِ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏ (85- بقره) برخورد گزینشی با دین محکوم است خداوند متعال در این آیه با ذکر نمونه ای از برخورد گزینشی با دین، این عمل را به شدت محکوم کرده و آن را موجب خفت دنیا و عذاب آخرت معرفی می کند. در این مثال، عده ای مورد عتاب الهی قرار می گیرند که مردم بی گناه را می کشتند و از خانه و کاشانه شان آواره می کردند و توجهی به دستور دین در حرام بودن این کار نداشتند در عوض فدیه دادن و آزاد کردن اسیرانشان که این هم دستور دین است را چون به نفعشان بود تمام و کمال قبول داشتند و به آن عمل می کردند. قرآن کریم با بیان این نمونه به تمام کسانی که ملاک عمل کردنشان به دین، خواهش ها و خوشایندهای نفسانی آنهاست هشدار داده و ضمن منع آنها از چنین برخورد سلیقه ای با دین، همگان را از عواقب دنیایی و عذاب اخروی آن بر حذر می دارد. به تعبیر دیگر اثر ایمان و تسلیم، آنجا ظاهر می‏شود که قانونی بر ضد منافع شخصی انسان باشد و آن را محترم بشمارد وگرنه عمل به دستورات الهی در آنجا که منافع انسان است، نه افتخار است و نه نشانه ایمان و لذا همیشه می‏توان از این طریق، مؤمنان را از منافقان شناخت؛ مؤمنان در برابر همه قوانین الهی تسلیمند و منافقان طرفدار تبعیض. متاسفانه کم نیستند کسانی که از مجموع بایدها و نبایدهای دین، تنها بخشی را قبول داشته و به آن عمل می کنند که نفعی به حال دنیایشان داشته باشد؛ روزه را می گیرد چون به رژیم و تناسب اندام او کمک شایانی می کند ولی حجاب را قبول یا چندان توجهی به آن ندارد زیرا مانع از جلوه گری او در کوی و برزن است. در فرهنگ قرآن، انسان سعادتمند کسی است که تمام باید ها و نبایدهای دین را به چشم نسخه ای شفا بخش از یک پزشک زبردست می بیند که عمل دقیق و کامل به آن، ضامن سلامت اوست. 📚 مجمع البیان، ج۱/ تفسیر المیزان،ج۱ @hawzah_khaharan_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 دعای روز دوم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 💢 اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ مِن سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین. ❇️ ترجمه: پروردگارا! در این روز پربرکت مرا به رضایت و خوشنودی خویش نزدیک کن و از خشم و عذاب خود برهان. به من لیاقتی عطا کن تا خاضعانه تسلیم تو شوم و تو را از هرچه به اندیشه‌ام درآید بزرگ‌تر دانم. خدایا! در این ماه توفیق تلاوت قرآن را بر من ارزانی دار تا چشمم به درخشش آیاتت منور شده، قلبم با هدایت کتابت تسکین یابد. به حق رحمتت. ای رحم‌کننده‌ترین رحم‌کنندگان! آمین!
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز، نشست اخلاقی با موضوع "لحظات عرفانی، اخلاق رحمانی" را برگزار می‌کند. 🔻سخنران: حضرت آیت الله حسینی همدانی《دامت برکاته》 (نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز ) 🔻زمان: پنجشنبه ۲۶ فروردین ساعت ۱۱ تا ۱۲ حضور برخط👇👇 https://ac.whc.ir/rw6vobzjfrj2/? 🌺 🌸🌺 🌺🌸🌺 🌺🌺🌸🌺 @hawzah_khaharan_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔸▫️کانون رضوان مدرسه علمیه نورالهدی اولین جلسه خود را برگزار کرد. 🔹▫️🔹این جلسه به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و هم بهره مندی تمام اعضای کانون از جلسه همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 💠💠سرکار خانم آذری مدیر محترم مدرسه علمیه نورالهدی جلسه را با ذکرو توسل به ائمه اطهار( علیهم السلام) آغاز و مطالب خود را اینچنین بیان داشت: «... ومن احیاها فکانما احیا الناس جمیعا»( مائده .32) هرکس یک نفر را زنده بدارد( هدایت کند) مثل این است که همه مردم را زنده( هدایت) کرده است .ایشان در ادامه مطالبشان تاکید کردند که بهتر است کانون رضوان مدرسه علمیه نورالهدی این آیه را سرلوحه عمل خود قرارداده و وبا ایجاد رقابت سالم در به گزینی ثبت نام کنندگان، مدرسه را در انتخاب افراد شایسته یاری کند . 🔸▫️🔸همچنین اعضای کانون نیز با توجه به امکانات و توانمندی های خود نظراتی را بیان داشتند که از جمله آن موارد، پخش تراکت پذیرش حوزه علمیه در مناطق زندگی خود، پخش کلیپ هایی در ارتباط با پذیرش حوزه علمیه در کانال هایی که فعال هستند، استفاده از سامانه پیامک های مختلف جهت ارسال پیام پذیرش، استفاده از جلسات مذهبی در مساجد و هیئات ، جذب چهره به چهره و توضیح درباره اینکه بعد از فارغ التحصیلی طلاب توانمند می توانند علاوه بر ادامه تحصیل در مدارج بالاتر علمی در آزمون های دادگستری و سایر ارگان های دولتی شرکت نمایند، از مهمترین پیشنهادات ارائه شده بود که در جلسه مطرح شد. 🔹🔹مدیریت واعضای محترم کانون رضوان مدرسه علمیه نورالهدی خواستار دغدغه مندی مبلغین و سایر طلاب مدرسه در راستای جذب طلبه در سال تحصیلی جدید شدند.
🥀 رهبر انقلاب مدظله العالی: ما امروز احتیاج داریم به اینکه از این ساعات،از این روزها و شب های پر برکت(ماه رمضان) حداکثر بهره را ببریم؛با تقویت رابطه قلبی خودمان با عالم معنا،با عالم غیب،با ابتهال و تضرع و خشوع در مقابل رب الارباب و با استحکام پیوند ولایت خودمان با اهل بیت (علیهم‌السلام) و این خاندان مکرم. 💌چنـد روزے آسمـان نـزدیـڪ اسـټ، لحـظہ‌هـا را دریـاب...💌 معاونت فرهنگی •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
هدایت شده از خبرگزاری بسیج البرز
اطلاعیه جذب و استخدام ویژه برادران بسیجی بومی استان البرز دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(علیه السلام) به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از بین جوانان بسیجی متعهد، مومن و کارآمد در مقطع کاردانی و کارشناسی با معدل حداقل ۱۵ و در رشته های مجاز و مرتبط با رسته عقیدتی ، سیاسی ، تبلیغات و انتشارات با داشتن شرایط و طی مراحل گزینشی استخدام می نماید. مدارک مورد قبول فقط دانشگاه های دولتی و آزاد رشته های مجاز و مرتبط علوم اجتماعی - ارتباطات اجتماعی - زبان و ادبیات فارسی(گرایش ادبیات تطبیقی فارسی و عربی) - زبان فارسی و معارف اسلامی - زبان و ادبیات عرب- علوم سیاسی - تاریخ - تربیت مربی قرآن - علوم و معارف اسلامی - مدیریت فرهنگی - الهیات و معارف اسلامی - حقوق - فقه و مبانی حقوق اسلامی - مدیریت دولتی *علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به ستاد سپاه امام حسن مجتبی(علیه اسلام) معاونت اداری و برنامه ریزی دفتر نمایندگی مراجعه، و یا با شماره ۰۲۶۳۵۸۲۲۲۶۶ تماس حاص فرمایند.* @basijalborz_irankochak
💢 سی شب، سی پیام ❇️پیام های جزء دوم قرآن کریم❇️ 💢 فراز اول: فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرْاتِ (148- بقره) توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس سبقت. حرکت، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را در بر می‌گیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود. سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود. سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع می‌شود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آن‌ها نیز داوطلب آن کار خیر هستند پیشی گرفته و مثلاً زودتر از آن‌ها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی را به میزان توان خودش برطرف می‌سازد. دیگری سبقت در کمیت آن کار خیر است؛ به این شکل که فرد از دیگرانی که آن‌ها هم عامل به کار خیر یا دارای فضیلت اخلاقی‌ا‌ند گوی سبقت را ربوده و از آن‌ها متواضع‌تر، صبورتر و مانند آن است. قرآن کریم چنین مؤمنانی را به مقام قرب الهی بشارت می‌دهد و می‌فرماید: «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ»   💢 فراز دوم: وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ (155- بقره) جهان، صحنه آزمون الهی است. کسی وارد بهشت نمی‌شود مگر آنکه با موفقیت این آزمون‌ها را که پیشینیان هم به آن آزموده شدند یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و سربلند بیرون آید. در همین سوره می‌خوانیم: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتهْمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ (214- بقره) آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید بی آنکه حوادثی همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد؟ همان‌ها که شدائد و زیان‌های فراوان به آن‌ها رسید. آیه مورد بحث به شکلی جزئی‌تر به آن ناملایمات پرداخته و با بیان دقیق تر آسیبهایی که برای امتحان بشر، همواره در زندگی او رخ می‌دهند را بیان می‌کند: «به طور قطع ما همه شما را با اموری همچون ترس و گرسنگی و زیان مالی و جانی و کم شدن فرزندان یا میوه‌ها آزمایش می‌کنیم.» آنان که در این آزمایش‌ها صبر سازنده، پیشه ساختند؛ اهل هدایتند و درود و رحمت الهی روزی آن‌ها می‌شود.   💢 فراز سوم: وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیْئًا وَلَا یَهْتَدُونَ (170- بقره) این آیه، رفتار کسانی که کورکورانه از سنت گذشتگان خود پیروی می‌کنند را خطایی بس بزرگ می شمارد و برای بیدار کردن وجدان خفته آن‌ها چنین می‌گوید: اگر نیاکان آن‌ها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافته‌ای بودند جای این بود که از آن‌ها تبعیت شود؛ اما وقتی آن‌ها مردمی نادان و بی سواد و موهوم‌پرست بودند پیروی آن‌ها چه معنایی خواهد داشت؟ آیا این کار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟! تنها تقلید و تبعیتی که عقل می‌پذیرد و نقل دستور می‌دهد. تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بی چون و چرایی که بیمار نسبت به دستورات پزشک دارد یا تبعیتی که جاهل به احکام شرعی از سخنان عالم به احکام شرعی دارد. غیر از این را نه عقل می‌پذیرد و نه نقل اجازه می‌دهد؛ مانند پیروی جاهل از جاهل یا عالم از جاهل. کاری که مصداق این نوع تقلیدها باشد از نظر قرآن مردود است و داشتن عناوینی مانند میراث فرهنگی هم نمی‌تواند رنگ صحت و حقیقت به این پیروی غلط و باطل بزند؛ خواه این کار بت پرستی باشد، خواه چهارشنبه سوری.  📚 تفسیر المیزان،ج۱/ تقسیر نمونه،ج۱ @hawzah_khaharan_alborz