eitaa logo
حیات طیبه
138 دنبال‌کننده
104 عکس
156 ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅میوه ها را نصفه رها نکنید و آنها را تا انتها میل کنید. ✍️امام صادق علیه السلام میوه ای را دیدند که مقداری از آن خورده و داخل خانه رها شده بود. امام علیه السلام ناراحت شدند و فرمودند: این چه کاری است؟ اگر شما سیر شده اید، عده زیادی هستند که سیر نشده اند، پس آنها را به کسی بدهید که نیاز دارد 📚دعائم الإسلام، ج۲، ص ۱۱۵، ح۳۸۱
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج1 ص58
✨والدين و نصيحت فرزند 👨‍👩‍👧‍👦 فرزندان و صحبت كردن با آنها علاوه بر اینكه باعث می‌شود والدين بتوانند رهنمودهاي مهم و اساسي را ره توشه زندگي فرزندانشان قرار دهند مي‌تواند يك نوع زمينه ايجاد ارتباط صميمي بين والدين و فرزندان را فراهم نمايد و از اين طريق والدين به خصوص پدر، مي‌توانند به فرزند نزديك شوند و در يك فضاي صميمي و عاطفي، ضمن آگاهي از مشكلات و خواسته‌هاي فرزندان رهنمودهاي لازم را به آنها ارائه دهند. امام باقر (علیه السلام) نيز درفرصتهاي مناسب با فرزندان خود صحبت مي‌كردند و گاهي به شكل و عمدتاً به شكل به نصحيت آنها مي‌پرداختند. از جمله سفارشهاي آن حضرت به فرزندش امام صادق (علیه السلام) اين جملات است: «خداوند سه چيز را در سه چيز ديگر پنهان كرده است، رضايش را در اطاعت مخفي كرد پس هيچ طاعتي را كوچك نشمار، شايد كه رضايتش در همان اطاعت باشد، خشم و غضبش را در معصيت پنهان نمود پس هيچ نوع معصيتي را كوچك نپندار، شايد كه غضبش در همان باشد و اولياء خود را در ميان بندگانش پنهان كرد، پس احدي از بندگان او را حقير مدان كه شايد همان بنده ولي او باشد. » [۱]. آن حضرت به فرزندش فرمود: «فرزندم از كسالت و اندوه بپرهيز كه اين دو كليد هر شري مي‌باشند، زيرا اگر سست و تنبل باشي به اداي حق نخواهي پرداخت و اگر محزون و اندوهناك باشي بر حق، صبر پيشه نخواهي كرد. » [۲]. سفيان ثوري نقل مي‌كند كه امام صادق (علیه السلام) را ملاقات كردم واز او خواستم مرا نصحيت كند... آن حضرت فرمود: اي سفيان! پدرم مرا به سه چيز سفارش و از سه چيز بر حذر داشت، از جمله آن سفارشات اين بود كه فرزندم، هر كه با رفيق بد همراه شود سالم نمي ماند و هر كه در محلهاي اتهام برود مورد اتهام قرار مي‌گيرد و هر كه بر زبان خود كنترل نداشته باشد پشيمان مي‌شود. » [۳]. [۱] كشف الغمه، ج ۲، ص ۳۶۰; سيره الائمه الاثني عشر، ج ۲. [۲] همان، ص ۳۴۴. [۳] الخصال، صدوق، ص ۱۶۹.
🧥 بعضی از آداب جامه پوشیدن جامه‌های دراز پوشیدن و آستین جامه را دراز کردن و جامه را از روی بر روی خاک کشیدن و مذموم است. 🔹 حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:«جامه آنچه از غوزک پا می‌گذرد در آتش جهنّم است. » 🔸 از حضرت موسی کاظم (علیه السلام) منقول است:«حق تعالی به پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «وَثِیابَکَ فَطَهِّرْ» [مدّثر / آیه ۴]؛ جامه‌های خود را گردان. حضرت فرمود: جامه‌های آن حضرت پاک بود ولیکن مراد الهی آن است که جامه را کن که آلوده نشود. به روایت دیگر یعنی: بردار که به زمین کشیده نشود. 🔹 در روایت حسن از امام باقر(علیه السلام) منقول است:«حضرت رسول( صلی الله علیه وآله وسلم ) شخصی را وصیت فرمود:«زینهار! پیراهن و ازار خود را بلند میاویز که این از تکبر است و خدا تکبر را دوست نمی دارد.» 🔸 در حدیث معتبر منقول است:امیر المؤمنین (علیه السلام) چون پیراهن می‌پوشیدند، آستین را می‌کشیدند آنچه از سر انگشتشان می‌گذشت، می‌بریدند. 🔹 حضرت رسول(صلی الله علیه وآله وسلم) به ابوذر فرمود:« هرکه از روی تکبر جامه اش را به زمین کشد، حق تعالی در قیامت نظر به او نفرماید و ازار مرد، تا نصف ساق است و تا بند پا هم جایز است و در آتش است.» 📚حلیةالمتقين ، صفحه۲۵ و ۲۶
✅معماری خودنما ✍️حفظ حیا و دینداری در خانه با شکل و نمای داخلی خانه، به صورت مستقیم مرتبط است به عنوان نمونه در منازل جدید، وضعیت اکثر اتاق‌ها، حتی اتاق حمام و. . . به سمت آشکار شدن، در حال پیش روی است. این در حالی است که در اسلام، حفظ حیا از مهم‌ترین مسائلی است که انسان باید در تمام جنبه‌های زندگی خویش، آن را در نظر بگیرد؛ 💠 امام صادق(ع) میفرماید: «هرکسی که حیا ندارد، ایمان ندارد».
🔅 عليه السلام: ✍️ ليسَ مِنّا مَن تَرَكَ دُنياهُ لِدِينِهِ و دِينَهُ لِدُنياهُ ؛ 🔴 از ما نيست آن كه دنياى خود را براى دينش و دين خود را براى دنيايش ترک گويد. 📚 بحار الأنوار ، جلد ۷۵ ، صفحه ۳۴۶
🔅 عليه السلام: ✍️ منْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ 🔴 هر كس اندوه مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت، غم از دلش مى‌زدايد. 📚 الكافى، جلد ۲، صفحه ۲۰۰
🔸 اندیشمندی گفته است: دوست تو آن است که به تو راست گوید، نه آن که تو را تصدیق کند. 🔹 و برادرت، کسی است که برای اصلاحت تورا سرزنش کند، نه آن که برای تو عذر تراشی کند.
gonahshenasi.pdf
2.23M
📙کتاب گناه شناسی نوشته محسن قرائتی است. دو باغ را کنار هم در نظر بگیرید که از نظر آب و هوا و نوع گیاهان و درختان یکسانند. باغبان یکی از آنها به آفات و آسیب هایی که باغ را تهدید می کند توجه دارد، قهراً آن باغ از طراوت و شادابی و میوه و گل و شکوفه برخوردار است، ولی باغبان دیگر به آفات و آسیب ها یا توّجه ندارد و یا بی خبر است، در نتیجه باغی پژمرده و میوه هایی کرم خورده خواهد داشت. انسان نیز چنین است، که اگر توجه به آفات روحی و جسمی خود نکند، عنصری وازده و خطرناک خواهد شد، ولی اگر با توجه و دقت مراقب خود باشد، فردی وارسته و شایسته خواهد گردید. 💢آفات و آسیب ها در مورد انسان، همان عیوب و گناهان است که تمام انبیا و کتاب‌های آسمانی، بشر را از آلودگی به آن، بر حذر داشته اند، و با هشدارها و تاکیدات خود انسان ها را به پاکی و اجتناب از گناه، دعوت نموده اند.
نقش نمادها در معماري يکي ديگر از عرصه هاي زندگي بشر، زيستگاه و نوع معماري است، نقش نمادها در نشانه ها در عرصه شهرسازي و معماري نيز مهم است، از منظر جامعه شناختي،ما در اين عرصه داراي دو کارکرد مهم (بيان معنا) و (ايجاد حس هويت) مي باشند. نقش نمادها و نشانه ها در بناها و فضاهاي شهر آن چنان برجسته است که از جنبه هاي گوناگون بر ساکنان تأثير گذاشته، رفتار آنان را شکل مي دهد. سيماي شهر و نمادهاي موجود در آن نمودار شخصيت،منش، کار کرد و فرهنگ ساکنان باشد. از اين رو، جلوه هاي معنوي شهر، به ويژه نشانه ها و سمبل هاي اعتقادي و مرتبط با جنبه هاي ماوراء مادي از اعتباري بسيار زياد برخوردارند. اصولا،کاربرد نشانه هاي اسلامي در بناها و معماري ها، به اين دليل است که روح يک ملت در ارزش هاي ديني آن متجلي است و ارزش هاي ديني عميق ترين گرانقدرترين و لطيف ترين بخش در فرهنگ يک جامعه اند. به کارگيري نمادهاي ملي و ديني در معماري، موجب تقويت هويت بصري افراد در شهرها شده و احساس مذهبي و ملي را در شهروندان افزايش ميدهد. زبان نمادين ، زباني است که الفاظ در آن به مثابه پلي هستند که ما را از معناي ظاهري و تحت اللفظي به امري ماوراي خودشان منتقل مي کنند.
اصطلاحات معماری سنتی ایرانی
✍️رسول اکرم (ص) می فرمایند: 👕لباس نرم یکی از چیٞزهایی است که سبب نشاط و رشد جسم می شود. 📚طب النبی صفحه25