eitaa logo
حیات طیبه
84 دنبال‌کننده
89 عکس
130 ویدیو
30 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴حق پدر و مادر از محضر مقدّس خاتم الأنبياء (ص) سؤال شد ، ای رسول خدا ! حقّ پدر چيست ؟حضرت فرمود اينكه تا زنده است ، از او اطاعت كنى سؤال شد ، حقّ مادر چيست ؟ حضرت فرمود هيهات ، هيهات که کسی به حقّ مادر برسد ، اگر کسی به تعداد ريگهای بيابان ، و به اندازه‏ قطره‏ هاى باران در همه‏ عمر دنيا در برابر مادرش بايستد و خدمت كند ، معادل روز باردارى مادر و حملِ فرزند در شكم نمی ‏شود 📚مستدرک السائل ۱۵ / ۱۸۲
💠امام علی علیه السلام می فرمایند: 🦋 برای آنچه از دست رفته است اندوه به دلت راه مده که تو را از آنچه می آید باز می دارد!
امام علی علیه السلام: در خوبى، پيرو باشى، بهتر از آن است كه در بدى، پيشوا باشى لَأَن تَكونَ تابِعا فِي الخَيرِ، خَيرٌ لَكَ مِن أن تَكونَ مَتبوعا فِي الشَّرِّ غررالحكم حدیث7361
💠مولا علی (علیه السلام): 🔮خودت را به داشتن نیت خوب و مقصد زیبا عادت ده، تا در خواسته هات موفق شوی 📚غررالحکم حدیث 6236
🌺 علیه السلام: 💠 أنقَصُ النّاسِ عَقلاً مَن ظَلَمَ دونَهُ ولَم يَصفَح عَمَّنِ اعتَذَرَ إلَيهِ ❇️ كم خردترينِ مردم، كسى است كه به زيردستان، ستم روا دارد و از كسى كه عذر آورده، نگذرد. 📚 الدرّة الباهرة، صفحه ۳۱
▪️ امام حسن‌ عسکری (ع) فرمودند: رزق و روزی ضمانت شده، تو را از عمل واجب باز ندارد. الوافی، جلد ۲۶، صفحه ۲۸۵
بدون هزینه کلی سود کنید 😍👇 💠پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله: خداوند عز و جل فرمود:" من، دنیا را میان بندگانم كالایى براى داد و ستد قرار دادم. پس اگر كسى از دنیا به من قرضى بدهد، به ازاى هر یك از آن قرض دادن‏ها ده تا هفتصد برابر و هر چند برابر كه بخواهم، به او مى‏دهم". 💠پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله: هر كس به اندوهگینى [كه مالش را از دست داده‏]، قرض دهد و در پس گرفتن آن مراعات كند، عمل را از نو شروع كرده است (گناهانش پاك شده) و خداوند به ازاى هر درهم، هزار قِنطار (صد رَطل) از [درهمِ‏] بهشت به او عطا مى‏كند. 💠پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله: كسى كه برادر مسلمانش در قرضى به او نیاز پیدا كند و او بتواند قرض بدهد و چنین نكند، خداوند، بوى بهشت را بر او حرام مى‏گردانَد.
✍️امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: شخصی که است چیزی نخورد و نیاشامد مگر آن که غسل کند و اگر غسل ممکن نبود وضو بگیرد و آب در دهان بچرخاند و سپس چیزی بخورد و بیاشامد. 📚وسایل الشیعه
🌸🍃 🍃 🔖 امام صادق علیه السلام: ‌ ♥️ هيچ كس نيست كه به نوشى بى نيش دست يابد، اگر چه همه عوامل به يارى اش بيايد. ‌ ♥️ ليسَ مِن أحَدٍ ـ وإن ساعَدَتهُ الاُمورُ ـ بِمُستَخلِصٍ غَضارَةَ عَيشٍ إلاّ مِن خِلالِ مَكروهٍ. ‌ 📗 تحف العقول، ص ۳۸۱
حضرت علی (ع) : هشت کس اگر اهانت دیدند دیگری را ملامت نکنند: 1- آنکه بی دعوت بر سفره ای حاضر شود 2- آنکه بر صاحب خانه حکم کند یا دستور دهد 3- کسی که از دشمنان خیر خواهد 4- کسی که از لئیمان کرم طلب کند 5- آنکه بدون اجازه وارد سخن محرمانه مردم شود 6- توهین کننده به پادشاهان 7- شرکت کننده در مجلسی که اهلش نیست 8- و آنکه برای کسی سخن گوید که گوش نمی کند. نصایح صفحۀ 281 🟡اللهم عجل لولیک الفرج🟡
🌸🍃 🍃 🔖امام علی علیه السلام: اى فرزند آدم! روزى دو گونه است يكى آن روزى كه تو به دنبالش مى روى و ديگرى آن روزى كه به دنبال تو مى آيد و اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است. اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟ (بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدر شده است بدون تأخير به تو مى رسد 📚حکمت 379 نهج البلاغه
۱۰۰ خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم ۱. هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می‌رفت. ۲. در راه رفتن قدم‌ها را بر زمين نمی‌کشيد. ۳. نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴. هر که را می‌ديد مبادرت به سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵. وقتی با کسی دست می‌داد، دست خود را زودتر از دست او بيرون نمی‌کشيد. ۶. با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷. هرگاه به کسی می‌نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی‌کرد. ۸. هرگز به روی مردم چشم نمی‌دوخت و خيره نگاه نمی‌کرد. ۹. چون اشاره می‌کرد با دست اشاره می‌کرد، نه با چشم و ابرو. ۱۰. سکوتی طولانی داشت و تا نياز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود. ۱۱. هرگاه با کسی، هم‌صحبت می‌شد به سخنان او خوب گوش فرامی‌داد. ۱۲. چون با کسی سخن می‌گفت کاملا برمی‌گشت و رو به او می‌نشست. ۱۳. با هرکه می‌نشست تا او اراده برخاستن نمی‌کرد آن حضرت برنمی‌خاست. ۱۴. در مجلسی نمی‌نشست و برنمی‌خاست مگر با ياد خدا. ۱۵. هنگام ورود به مجلسی در آخر و نزديک درب می‌نشست، نه در صدر آن. ۱۶. در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی‌داد و از آن نهی می‌کرد. ۱۷. هرگز در حضور مردم تکيه نمی‌زد. ۱۸. اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹. اگر در محضر او چيزی رخ می‌داد که ناپسند وی بود ناديده می‌گرفت. ۲۰. اگر از کسی خطايی صادر می‌گشت آن را نقل نمی‌کرد. ۲۱. کسی را بر لغزش و خطای در سخن مواخذه نمی‌کرد. ۲۲. هرگز با کسی جدل و منازعه نمی‌کرد. ۲۳. هرگز سخن کسی را قطع نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴. پاسخ به سوالی را چند مرتبه تکرار می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵. چون سخن ناصواب از کسی می‌شنيد، نمی‌فرمود: «چرا فلانی چنين گفت» بلکه می‌فرمود: «بعضی مردم را چه می‌شود که چنين می‌گويند؟» ۲۶. با فقرا زياد نشست و برخاست می‌کرد و با آنان هم‌غذا می‌شد. ۲۷. دعوت بندگان و غلامان را می‌پذيرفت. ۲۸. هديه را قبول می‌کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹. بيش از همه صله‌رحم به‌جا می‌آورد. ۳۰. به خويشاوندان خود احسان می‌کرد بی‌آنکه آنان را بر ديگران برتری دهد. ۳۱. کار نيک را تحسين و تشويق می‌فرمود و کار بد را تقبيح کرده و از آن نهی می‌کرد. ۳۲. آنچه موجب صلاح دين و دنيای مردم بود به آنان می‌فرمود و مکرر می‌گفت هرآنچه حاضران از من می‌شنوند، به غايبان برسانند. ۳۳. هرکه عذر می‌آورد، عذر او را قبول می‌کرد. ۳۴. هرگز کسی را حقير نمی‌شمرد. ۳۵. هرگز کسی را دشنام نداد يا به لقب‌های بد نخواند. ۳۶. هرگز کسی از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷. هرگز عيب مردم را جست‌وجو نمی‌کرد. ۳۸. از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمی‌گرفت و با همه خوش‌خو بود. ۳۹. هرگز مذمت مردم را نمی‌کرد و بسيار مدح آنان نمی‌گفت. ۴۰. بر جسارت ديگران صبر می‌فرمود و بدی را به نيکی جزا می‌داد. ۴۱. از بيماران عيادت می‌کرد اگرچه دور افتاده‌ترين نقطه مدينه بود. ۴۲. سراغ اصحاب خود را می‌گرفت و همواره جويای حال آنان می‌شد. ۴۳. اصحاب را به بهترين نام‌هايشان صدا می‌زد. ۴۴. با اصحابش در کارها بسيار مشورت می‌کرد و بر آن تاکيد می‌فرمود. ۴۵. در جمع يارانش دايره‌وار می‌نشست و اگر غريبه‌ای بر آنان وارد می‌شد، نمی‌توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶. ميان يارانش انس و الفت برقرار می‌کرد. ۴۷. وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸. هرگاه چيزی به فقير می‌بخشيد به دست خودش می‌داد و به کسی حواله نمی‌کرد. ۴۹. اگر در حال نماز بود و کسی پيش او می‌آمد، نمازش را کوتاه می‌کرد. ۵۰. اگر در حال نماز بود و کودکی گريه می‌کرد نمازش را کوتاه می‌کرد. ۵۱. عزيزترين افراد نزد او کسی بود که خيرش بيشتر به ديگران می‌رسيد. ۵۲. احدی از محضر او نااميد نبود و می‌فرمود: «برسانيد به من حاجت کسی را که نمی‌تواند حاجتش را به من برساند.» ۵۳. هرگاه کسی از او حاجتی می‌خواست اگر مقدور بود روا می‌فرمود وگرنه با سخنی خوش و با وعده‌ای نيکو او را راضی می‌کرد. ۵۴. هرگز جواب رد به درخواست کسی نداد مگر آنکه برای معصيت باشد. ۵۵. پيران را بسيار اکرام می‌کرد و با کودکان بسيار مهربان بود. ۵۶. غريبان را خيلی مراعات می‌کرد. ۵۷. با نيکی به شروران، دل آنان را به‌دست می‌آورد و مجذوب خود می‌کرد. ۵۸. همواره متبسم بود و در عين حال خوف زيادی از خدا بر دل داشت. ۵۹. چون شاد می‌شد چشم‌ها را برهم می‌گذاشت و خيلی اظهار فرح نمی‌کرد. ۶۰. اکثر خنديدن آن حضرت تبسم بود و صدايش به خنده بلند نمی‌شد. ۶۱. مزاح می‌کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمی‌زد. ۶۲. نام بد را تغيير می‌داد و به جای آن نام نيک می‌گذاشت. ۶۳. بردباری‌اش همواره بر خشم او سبقت می‌گرفت.
۶۴. برای فوت دنيا ناراحت نمی‌شد يا به خشم نمی‌آمد. ۶۵. برای خدا آنچنان به خشم می‌آمد که ديگر کسی او را نمی‌شناخت. ۶۶. هرگز برای خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حريم حق شکسته شود. ۶۷. هيچ خصلتی نزد آن حضرت منفورتر از دروغگويی نبود. ۶۸. در حال خشنودی و ناخشنودی جز ياد حق بر زبان نداشت. ۶۹. هرگز درهم و ديناری نزد خود پس‌انداز نکرد. ۷۰. در خوراک و پوشاک چيزی زيادتر از خدمتکارانش نداشت. ۷۱. روی خاک می‌نشست و روی خاک غذا می‌خورد. ۷۲. روی زمين می‌خوابيد. ۷۳. کفش و لباس را خودش وصله می‌کرد. ۷۴. با دست خودش شير می‌دوشيد و پای شترش را خودش می‌بست. ۷۵. هر مرکبی برايش مهيا بود سوار می‌شد و برايش فرقی نمی‌کرد. ۷۶. هرجا می‌رفت عبايی که داشت به‌عنوان زيرانداز خود استفاده می‌کرد. ۷۷. اکثر جامه‌های آن حضرت سفيد بود. ۷۸. چون جامه نو می‌پوشيد جامه قبلی خود را به فقيری می‌بخشيد. ۷۹. جامه فاخری که داشت مخصوص روز جمعه بود. ۸۰. در هنگام کفش و لباس پوشيدن هميشه از سمت راست آغاز می‌کرد. ۸۱. ژوليده مو بودن را کراهت می‌دانست. ۸۲. هميشه خوش‌بو بود و بيشترين مخارج آن حضرت برای خريدن عطر بود. ۸۳. هميشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک می‌زد. ۸۴. نور چشم او در نماز بود و آسايش و آرامش خود را در نماز می‌یافت. ۸۵. ايام سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه را روزه می‌داشت. ۸۶. هرگز نعمتی را مذمت نکرد. ۸۷. اندک نعمت خداوند را بزرگ می‌شمرد. ۸۸. هرگز از غذايی تعريف نکرد يا از غذايی بد نگفت. ۸۹. موقع غذا هرچه حاضر می‌کردند ميل می‌فرمود. ۹۰. در سر سفره از جلوی خود غذا تناول می‌فرمود. ۹۱. بر سر غذا از همه زودتر حاضر می‌شد و از همه ديرتر دست می‌کشيد. ۹۲. تا گرسنه نمی‌شد غذا ميل نمی‌کرد و قبل از سير شدن منصرف می‌شد. ۹۳. معده‌اش هيچ‌گاه دو غذا را در خود جمع نکرد. ۹۴. در غذا هرگز آروغ نزد. ۹۵. تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمی‌خورد. ۹۶. بعد از غذا دست‌ها را می‌شست و روی خود می‌کشيد. ۹۷. وقت آشاميدن سه جرعه آب می‌نوشيد؛ اول آن‌ها "بسم الله" و آخر آن‌ها "الحمدلله". ۹۸. از دوشيزگان پرده‌نشين باحياتر بود. ۹۹. چون می‌خواست به منزل وارد شود، سه بار اجازه می‌خواست. ۱۰۰. اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسيم می‌کرد: بخشی برای خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خودش بود و وقت خودش را نيز با مردم قسمت می‌کرد. 📚 کتاب "منتهی الآمال" محدث قمی/کتاب "مکارم الاخلاق" طبرسی.
🔅 امام على عليه السلام: 💠 هرگاه مرتكب شدى، به محو آن با بشتاب ❇️ إنْ قارَفْتَ سَيّئةً فعَجِّلْ مَحْوَها بالتَّوبةِ 📚 تحف العقول صفحه ۸۱
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: دو ركعت نماز با مسواك نزد خدا از هفتاد ركعت بدون مسواك محبوب ‌تر است[1] و نیز می ‌فرماید: هركس روزی یك بار مسواك زند خدا از او خشنود باشد و بهشت از آنِ اوست و هر كس روزی دو بار مسواك زند روش پیامبران را ادامه داده است.[2] [1] . وَ رَكْعَتَینِ بِسِوَاكٍ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سَبْعِینَ رَكْعَةً بِغَیرِ سِوَاكٍ (كتاب الخصال، ص481). [2] . مَنِ اسْتَاكَ كُلَّ یوْمٍ مَرَّةً رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ، فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنِ اسْتَاكَ كُلَّ یوْمٍ مَرَّتَینِ فَقَدْ أَدَامَ سُنَّةَ الأَنْبِیاءِ (جامع الاخبار، ص58؛ مستدرك الوسائل، ج1، ص361). 📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 127.
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅 🔅 ✅ اثرات لقمه در زندگی ! ✍️حضرت رسول خدا (ص)فرمایند:نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی گردد و هر مقدار از بدنش که با حرام پرورش یافته سزاوار آتش و سوختن است. حضرت امام صادق علیه السلام : هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. حضرت امام هادى علیه السلام: به راستى كه حرام، افزايش نمى ‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود. حرام خواری و قساوت قلب ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند که اگر کسی حرام خورد قلبش سخت شده و در برابر حق، نرمش نخواهد داشت! این همان سخنی است که امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا به سپاه کوفه فرمود: چون شکمهای شما از حرام پر شده،کلام حق در شما اثر ندارد... 📚 الكافي (ط-الاسلامیه) ج5 ، ص 125
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅 🔅 ✅آیا سر باید ساکت باشیم؟ ✍️سماعه از شاگردان و فقیهان عصر امام صادق علیه السلام تعریف می کند که با حضرت سر سفره مشغول غذا خوردن بودند. سماعه ساکت بود و هیچ نمی گفت. امام صادق علیه السلام به او می فرماید ای سماعه خوردن باید به همراه شکر و سپاس از خداوند باشد و سکوت مطلق نباید باشد. «شکرا و حمدا لا شکرا و صمتا». استفاده می شود هر سخنی در راستای حمد و ستایش خداوند که با نعمت های خود ما را بهره مند کرده است سزاوار است. همچنین تعریف از غذا و بیان سخنان مطلوب و زیبا نیز در همین راستا موجب دلچسب شدن هرچه بیشتر غذا میباشد. طبیعی است که چنین سخنانی ماهیت کم بودن دارد و اقتضاء پرحرفی نیست. لذا در روایات از زیاد حرف زدن منع شده است. اما راه چاره ای نیز بیان شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید هنگامی که در بین غذا حرف زدی، هنگامی که خواستی دوباره غذا بخوری، بسم الله بگو. 📚الفقیه جلد سوم صفحه 335 📚المحاسن جلد دوم صفحه 438
🌺 امام على (عليه‌السلام): با آنچه نمى‌دانيد دشمنى نكنيد؛ زيرا بيشتر دانش در چيزهايى است كه شما نمى‌دانيد لا تُعادوا ما تَجهَلونَ؛ فإنَّ أكثرَ العِلمِ فيما لاتَعْرِفونَ 📗 غررالحكم، حدیث ۱۰۲۴۶
💠امام صادق علیه السلام: 🌿هر چيزى كه را بدهى، از خطر نابودى در امان است 📚ميزان الحكمه ج5 ص25
🔸 آداب تخلی امام حسن (علیه السلام) می ‌فرماید: قوی‌ ترین عامل جذب روزی مداومت بر () است.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: هنگام طهارت (وضو) شست ‌و شوی دهان و بینی (مضمضه و استنشاق) دهان و بینی را پاك و پاكیزه می‌ كند.[2] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ای انس! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید.[3] [1] . ... أَقْوَی الأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ... الْمُدَاوَمَةُ عَلَی الطَّهَارَةِ... (بحار الانوار، ج73، ص318ـ319). [2] . الْمَضْمَضَةُ وَ الاسْتِنْشَاقُ بِالْمَاءِ عِنْدَ الطَّهُورِ طَهُورٌ لِلْفَمِ وَ الأَنْفِ... (تحف العقول، ص101). [3] . یا أَنَسُ! أَكْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ، یزِدِ اللَّهُ فِى عُمُرِكَ (الأمالی، مفید، ص60؛ مكارم الاخلاق، ص40). 📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 138.
🔸 بهداشت و درمان، چنان‌ كه نیاز تن آدمی است، نیاز روان او نیز هست و آیات و روایات برای سلامت روان و آلوده نشدن آن، راهكارهایی بهداشتی ارائه كرده‌اند، چنان ‌كه برای طهارت از آلودگی‌، راهكارهایی درمانی نشان داده ‌اند.[1] بسیاری از احكام الهی برای صیانت و بهداشت جان و خرد آدمی از آلودگی و بیماری است، چنان ‌كه بخش دیگری از آن‌ها مانند كفارات، طهارت و درمان روح آلوده را بر عهده دارند. امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: خدا برای بهداشت عقل، ترك نوشیدن شراب را واجب كرد.[2] [1] . ر.ك: تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج11، «مراحل اخلاق در قرآن» ص69. [2] . فَرَضَ اللَّه... تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِیناً لِلْعَقْلِ (نهج البلاغة، حكمت 252). 📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 139.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بختم رو بستند . همش بد میارم . حتما واسم دعا نوشتند و طلسمم کردند . برم پیش یه سید دعانویس تا واسم سرکتاب بازکنه ⁉️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مال حرامی که میخورید در نوه هایتان ظهور می‌کند آیت اللّه جوادی آملی
4_6012588343315925486.mp3
1.07M
🎙جایگاه مادری 🎤 حجت الاسلام عالی