eitaa logo
حوزه دانشجویی شریف
467 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
334 ویدیو
46 فایل
حوزه شریف، پایگاهی برای تبیین اسلام ناب واقع در دانشگاه صنعتی شریف طبقه منفی دو ساختمان ریاست تلفن: 66164010-021
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔷🔷 اسلام و غرب فرصت یا تهدید؟ فهم تمدنی از غیریت غربی 🔶 وقتی می‌گوییم تمدن غربی یا تمدن اسلامی دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ تمدن چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟ اساسا آیا ما با دو پدیده به نام تمدن غربی و تمدن اسلامی رو برو هستیم؟ 🔶 اگر ما به دنبال تمدن جدیدی هستیم نگاه ما به تمدن غرب چیست؟ آیا تمدن غرب برای معتقدین به ایجاد تمدن اسلامی، یک فرصت است یا یک تهدید دارد یا آمیزه‌ای از فرصتها و تهدیدهاست؟ در این صورت کدام فرصتها و کدام تهدیدها؟ اساسا وقتی می‌گوییم غرب منظورمان چیست؟ پدیده‌ای چند لایه و چند بعدی مانند تمدن غرب را چگونه می‌توان شناخت و از چه زوایایی باید به آن نگریست؟ 🔶 پاسخ به این سوالات را در سلسله جلسات «اسلام و غرب فرصت یا تهدید؟» با همراهی حجت الاسلام حبیب الله بابایی پی خواهیم گرفت. 🔶 استاد حبیب الله بابایی دکتری تاریخ تمدن و مدیریت گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است و تالیف کتبی چون «جستاری نظری در باب تمدن» و «کاوش های نظری در الهیات تمدن» نشانه‌هایی از دغدغه نظری ایشان درباره مساله تمدن است. تجربه زیست در عالم غربی نیز از مواجهات عینی استاد است. ⏰ سه شنبه ها ۱۶ الی ۱۸ 📌 دفتر بسیج دانشجویی شریف مدرس : حجت الاسلام و المسلمین بابایی جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر نام و نام خانوادگی خود را به آدرس الکترونیکی hd.sharif@gmail.com و یا شناسه کاربریHOWZEHSHARIF@ در پیام رسان بله ارسال نمایید.
در محضر حجت الاسلام والمسلین وطن‌خواه ( درس اخلاق پنجشنبه های حوزه شریف) 🗓 پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷ ⏰ ۱۲:۴۵ الی ۱۳:۱۵ 📌 مسجد دانشگاه شریف
🔷 🔷 🔷 حوزه شریف برگزار می‌کند: کلاس فلسفه انقلاب اسلامی - استاد طراوت ⏰ چهارشنبه ها ۱۶ الی ۱۸ 📌 مسجد دانشگاه شریف جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر نام و نام خانوادگی خود را به آدرس الکترونیکی hd.sharif@gmail.com و یا شناسه کاربریHOWZEHSHARIF@ در پیام رسان بله ارسال نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽ببینید: معرفی کلاس غرب‌شناسی - اسلام و غرب، فرصت و یا تهدید؟ ⏰ سه‌شنبه‌ها ۱۶ الی ۱۸ 📌 دفتر بسیج دانشجویی شریف مدرس: حجت الاسلام و المسلمین بابایی جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر نام و نام‌خانوادگی خود را به آدرس الکترونیکی hd.sharif@gmail.com و یا شناسه کاربریHOWZEHSHARIF@ در پیام‌رسان بله ارسال نمایید.
🔷هم اکنون؛ آغاز کلاس غرب شناسی(اسلام و غرب، فرصت یا تهدید؟) با حضور استاد حجت الاسلام بابایی
گفت و گو پیرامون مسائل ما در غرب شناسی ما یک جاهايي از سبک زندگیمان در حال استفاده از اسلام هستیم، یک جايي از ایرانی بودن و جایی هم از غرب و مدرنیسم. باید اینها و سازوکار تاثیر گذاریشان را بشناسیم تا به این مسئله دچار نشويم که ندانیم مسلمانیم ؟ ایرانی هستیم؟ یا یک انسان مدرن ؟
🔸 در ایران و جهان اسلام کتاب هاي بسیاری با موضوع پیشرفت غرب و عقب ماندگی ما نوشته می شود. اینکه ما در بعضی ساحت ها دچار آشفتگی هستیم درست است، اما اینکه ما خودمان را با چه چیزی از غرب محک بزنیم که مشخص شود عقب مانده‌ایم مهم است. 🔹🔹 امروز در مقایسه ها اینطور به نظر می رسد که ما یک جامعه ی تراز به نام غرب داریم، که باید از هر لحاظ با این جامعه مقایسه بشویم و به آن برسیم.
📷 🔹 هفته اول، طرح کلی اندیشه اسلامی 🔸استاد آقانوری https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
🔸 🗓هفته‌ی اول، بخش اول 🔹🔹🔹سوالی که کلاس طرح کلی اندیشه اسلامی می خواهد به آن جواب بدهد چیست؟ ما طرح واره کلی اسلام را می خواهیم. چرا طرح واره کلی اسلام؟ شما به هیکل و شاکله دین که نگاه کنی معلوم است که ولایت فقیه دارد. مثل این که انسان دوتا دست دارد نیاز به استدلال داشته‌باشد. به طوری که اگر کسی با ده تا استدلال بگوید که سه تا دست دارد، نمی پذیرید. امام می گوید شاکله دین پیش روی شماست اما اینقدر این شاکله از چشم شما دور شده که درمورد بدیهیات دین استدلال می خواهید. 🔹🔹 اسلام در کنار سطور نوشته شده اش سطور نانوشته‌ی کمتر گفته شده ای دارد که ذات دین هستند و اینقدر بدیهی است که آن را نمی گویند. می‌خواهیم شواهدی بر قامت و طرح واره کلی دین بیاوریم. 🔹 تا الان این چیزی که شما از دین دیده اید چیست؟ آموزه هایی از گزاره های دین است و دین به اندازه موهای سرتان آموزه دارد. حتی ممکن است یک جایی بگوید اینجا را به عقلت سپردم، اینجا آموزه دینی وجود ندارد ولی راهبرد دینی وجود دارد. 🔹ما اگر بخواهیم به کلیت دین نگاه کنیم باید با یک مدل مختصاتی نگاه کنیم. مدل مختصاتی همان هیکل است. این نگاه، متفاوت از نگاهی است که وارد گذاره‌ها می شود. تفاوت این دو نگاه (مختصاتی و گذاره‌ای) این است که نگاه گذاره‌ای گیج کننده است. این بحر مواج ساحل ندارد. 🔹کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی منبرهای منظومه عقاید اسلامي آیت الله خامنه ای در سال 53 است. آخرین نسخه نیست ولی یکی از بهترین نسخه‌های موجود است. این کتاب طرح اسلام به صورت مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک آهنگ که ناظر به زندگی انسان‌ها و یکی از فوری ترین ضرورتهای تفکر مذهبی است را بیان می‌کنند.
🔸 🗓هفته‌ی اول، بخش دوم 🔹🔹🔹آیت الله خامنه ای در این کتاب با سه دغدغه کلی کار دارد: 1- کل متماسک و متحدالاجزا 2- ناظر به زندگی جمعی انسانها 3- متکی به اصیل‌ترین منبع اسلامی یعنی قرآن کل متحد و متماسک الاجزا یعنی کلیت اسلام را بشناس. 🔹🔹حال این کلیت اسلام چرا باید ناظر به زندگی جمعی انسانها باشد؟ بخش فردی دین استدلالی است یا بخش اجتماعی؟ وقتی به اسلام نگاه کنیم بخش فردی‌اش گسترده‌تر است یا بخش اجتماعی‌اش؟ کدام بخش بیشتری از آموزه ها را دربرمی گیرد؟ 🔹وقتی شاکله‌ی دین را نشناسیم متوجه نمی شویم که اسلام چیزی به اسم جنبه فردی ندارد. حرف مرحوم علامه است در المیزان که اصلا اسلام جنبه فردی ندارد. نه این که اسلام به تربیت فرد کاری ندارد. مرحوم علامه، شهید مطهری و خیلی از اندیشمندان اسلامی روی این نکته تاکید دارند. 🔹وقتی آدمها ترکیب شدند و جامعه به وجود آمد افراد ذیل جامعه موجودند. لذا تعبیر دقیق این است اسلام یک دین اجتماعی است و حتی زمانی که می خواهد افراد را تربیت کند در ضمن اجتماع تربیت می کند. اگر ظرفیت اجتماعی فعال نشد احتمالا می شود یک کارهایی کرد ولی هدف حداقلی اسلام است و دیگر نمی‌توان اسم آن را حرکت تعالی بخش بشر که مدنظر اسلام است، گذاشت. دغدغه دوم آقای خامنه ای این است که اسلام اساسا یک پدیده اجتماعی است.
طرح واره کلی اسلام.pdf
333.3K
📖طرح‌کلی اندیشه اسلامی در قرآن 💠هفته اول کلاس طرح‌کلی استاد آقا‌نوری
او کسی است که میگوید دین دروغ است!.mp3
4.02M
🎵بشنوید: او کسی است که می گوید دین، دروغ است. 🔹كلاس تدبّر در قرآن، استاد عرب
🔷🔷 با هم مرور کنیم ... 🔹🔹🔹 کلاس ولایت فقیه در کلاس ولایت فقیه گفته شد که هر انقلابی به الگویی برای حکمرانی و نظام مطلوب برای اداره شئونات اجتماعی خود احتیاج دارد. پس از انقلاب ایران، امام خمینی (ره) الگوی ولایت فقیه را به عنوان الگوی حکمرانی مطرح نمودند. جلسه‌ گذشته، به تحلیل و بررسی جایگاه ولایت فقیه در اندیشه اسلامی، به دلیل نسبت این موضوع با هویت اسلامی ما و اهمیت کارآمدی الگوی حکمرانی پرداخته شد؛ اما، ⭕️ الگوهای حکمرانی‌های متنوعی در دنیا وجود دارد که شاید در تجربه، کارآمدی بهتری را از خود نشان داده‌اند؛ چرا از بین تمام الگوی‌های حکمرانی، الگوی ولایت فقیه مطرح شده است؟ ⭕️ الگوهای حکمرانی که در کشورهای اهل سنت استفاده می‌شوند نیز می‌توانند با هویت اسلامی ما سازگار باشند؛ پس چرا الگوی جدیدی انتخاب شده است؟ 🔹ان‌شاءالله فردا در کلاس ولایت فقیه الگوهای حکمرانی دیگر را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم تا پس از آن بتوانیم قضاوت منصفانه‌تری از الگوی حکمرانی ولایت فقیه پیدا کنیم. 🔹🔹🔹 کلاس تاریخ معاصر وقتی صحبت از تاریخ معاصر می‌کنیم، تعریف بازه تاریخی هم‌عصر ما اهمیت پیدا می‌کند. در جلسه گذشته کلاس تاریخ معاصر گفته شد که هم‌عصری تنها به معنی هم‌زمانی نیست، و بازه‌های زمانی که در شاخص‌های فرهنگی و هویتی اشتراک دارند، هم‌عصر تعریف می‌شوند. از زمان صفویه تا کنون شاخص‌های فرهنگی و هویتی جامعه ایران متأثر از فرهنگ تشیع است. هرچند این شاخص‌ها پس از آشنا شدن ایرانیان با تمدن جدید غرب در دویست سال قبل دستخوش تغییر شده است. حال این سوالات مطرح می‌شود که: ⭕️ آیا می‌توان بر اساس شاخص‌های تاریخ معاصر، جریان‌های فکری-سیاسی معاصر را دسته‌بندی نمود؟ ⭕️جریان‌های زنده و اثرگذار فکری-سیاسی ایران معاصر چیست؟ 🔹در پنجشنبه شریف 9 اسفند، در کلاس تاریخ معاصر جریان‌های فکری-سیاسی معاصر معرفی و بررسی خواهیم کرد.
💠تا دقایقی دیگر؛ آغاز کلاس های هفته دوم حوزه شریف
📷 🔹کلاس تدبر در قرآن 🔸هفته دوم، استاد رحيمي- استاد جلالي https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
📷 🔹کلاس هاي نهج‌البلاغه و منظومه رفتار اجتماعی در روايات 🔸هفته دوم، استاد احمدي- استاد اصفهانی https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
📷 🔹کلاس تدبر در قرآن 🔸هفته دوم، استاد عرب https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
📷 🔹کلاس هاي نظام اندیشه اسلامی 🔸هفته دوم، استاد عبداللهی، استاد قهستاني https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
📷 🔹کلاس های تاریخ سیاسی اهل بیت علیهم السلام 🔸هفته دوم، استاد سالار، استاد طائب https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
📷 🔹 هفته دوم، جلسه وعظ 🔸حجت السلام و المسلمین وطن خواه https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
📷 🔹 هفته دوم، کلاس ولایت فقیه 🔹کلاس تاریخ معاصر 🔹جریان شناسی تشیع 🔸استاد محمدی سيرت، استاد ابوطالبی، استاد سيفايي https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif
📷 🔹 هفته دوم، کلاس اخلاق 🔸حجت السلام و المسلمین وطن‌خواه https://ble.im/hdshaif https://eitaa.net/HDsharif https://sapp.ir/HDsharif
📜 🔹هفته دوم 🔹🔹🔹رسیدن به خدا منوط به عمل صالحی است که برای خدا خالص شده‌باشد. ❓آیا رویت و ملاقات خدا امکان‌پذیر است؟ حدیث: اگر کسی به ماه رجب چنگ بزند به لقاءخدا می رسد. حاج میرزا ملکی تبریزی در کتاب لقاءالله به این سوال پاسخ می‌دهد و می‌فرماید اگر چشم انسان باز شود می‌تواند خداوند را رویت کند. 🔹🔹برای رویت خدا همانند همه کارها، قرب الی‌الله مهم است. برای رسیدن به هدف غائی، لقاءالله، باید تمام هدف‌های کوتاه‌مدت برای خدا و با خلوص نیّت انجام شود. 🔹آیه آخر سوره کهف: پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد. 🔹وقتی شخصی بخواهد در هر کاری قصد قربت داشته‌باشد، خود به خود، خودسازی پیش می‌آید، چون کارهای بیهوده و بسیاری از کارها، قصد قربت ندارد. نمی توان گناه را با قصد قربت انجام داد. تمرین عملی: 💠انگیزه کارها را انگیزه آخرتی قرار بدهید و در ابتدا به ثواب آن نگاه کنید و در مرحله‌های بعدی نیت، می‌تواند به حب و قرب الهی ارتقا پیدا کند . 💠برای خلوص عمل اول برای هر کاری فکر کنید، دوم نیت کنید، سوم زیبا و با اخلاق انجام دهید. حضرت زهرا سلام الله علیها: اگر کسی عبادت خالص خود را به بالا بفرستد، خدا بهترین مصالح و تقدیرات را برای او قرار می‌دهد.