🌷کلام وحی؛شفای ۱۱
💠وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ
وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ
وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
👈 واموالتان را در میان خود بصورت نامشروع مخوريد
و آن را به عنوان رشوه به سوی حاكمان وقاضیان سرازیر نکنید
تا بخشی از اموال مردم را به گناه و معصیت بخوريد.
درحالیکه زشتی کارتان را میدانید.
☘ بقره-۱۸۸
☘ @hdsnab
اول👈تمام معاملاتى كه هدف صحیحى را تعقیب نمى كند
و پایه و اساس عقلائى ندارد مشمول این آیه است.
دوم
کلمه (تدلوا) مضارع از باب افعال (ادلا) است ،
و ادلا به معناى آویزان کردن دلو در چاه است براى بیرون کشیدن آب ،
👈 و این کنایه اى است لطیف که مى فهماند مَثَل رشوه دهنده که مى خواهد حکم حاکم را به سود خود جلب کند،
و با مادیات عقل و وجدان او را بدزدد، مَثَل کسى است که با دلو خود آب را از چاه بیرون مى کشد.
🔸قابل توجه :
زشتى رشوه سبب مى شود كه این هدف شوم در لابلاى عبارات و عناوين فريبنده ی ديگر انجام گیرد
و رشوه خوار و رشوه دهنده ،از نامهایى مانند :
هدیه ، تعارف ، حق و حساب ، حق الزحمه و انعام استفاده كنند
ولى
روشن است این تغییر نامها به هیچ وجه تغییرى در ماهیت آن نمى دهد
و در هر صورت پولى كه از این طریق گرفته مى شود حرام و نامشروع است.
🔸🔸🔸🔸
🔸در تاریخ زندگى پیغمبر اكرم صلى الله علیه وآله وسلّم مى خوانیم كه :
به او خبر دادند یكى از فرماندارانش رشوه اى در شكل هدیه پذیرفته ،
حضرت بر آشفت و به او فرمود :
چرا آنچه حق تو نیست مى گیرى
او در پاسخ با معذرت خواهى گفت :
آنچه گرفتم هدیه بود؛ اى پیامبر خدا.
پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلّم) فرمود :
اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلى نباشید آیا مردم به شما هدیه اى مى دهند ؟
سپس دستور داد هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وى را از كار بركنار كرد .
☘ @hdsnab
🌷کلام وحی؛شفای۱۲
💠يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
👈از تو درباره ی هلالهاى ماه مىپرسند،
بگو: براى آن است كه مردم وقت كارهاى خويش و زمان حجّ را بشناسند.
و پسنديده نيست كه از پشت خانهها به آنها داخل شويد،
ولى پسنديده راه كسانى است كه پروا مىكنند
و از درها به خانهها درآييد
و از خدا بترسيد تا رستگار شويد.
☘بقره-۱۸۹
☘ @hdsnab
1⃣در پانزده مورد از آیات قرآن جمله یسئلونك آمده كه نشان مى دهد مردم كرارا سؤالات مختلفى در مسائل گوناگون از پیغمبر اكرم داشتند
و جالب اینكه پیامبر نه تنها از این سؤالات ناراحت نمىشد بلكه با آغوش باز از آن استقبال مى كرد.
اصولا طرح سؤالات مختلف در هر جامعه نشانه ی جنب و جوش افكار و بیدارى اندیشه هاست و وجود این همه سؤال در عصر پیامبر نشانه ی تكان خوردن افكار مردم آن محیط در پرتو قرآن و اسلام است.
از اینجا روشن مى شود كسانى كه با طرح سؤالات منطقى در جامعه مخالفت مى كنند كارشان با روح تعلیمات اسلام ناسازگار است.
اصولا سؤال كردن يكى از حقوق مردم در برابر رهبران است.
حتى این حق را به دشمنان نيز باید داد كه سؤالات خود را به طور معقول طرح كنند ،
سؤال كلید حل مشكلات است ،
سؤال وسیله ی انتقال دانشهاست .
2⃣نظم و ترتیب در زندگی
زندگى فردى و اجتماعى ، هیچكدام بدون یك نظم صحیح به سامان نمى رسد ،
3⃣این آیه علاوه بر معنى ظاهری معنی وسیع و عمومى ترى دارد و آن اينكه براى اقدام در هر كار خواه دينى باشد يا غير دينى باید از طريق صحيح وارد شويد
نه از طرق انحرافى و وارونه
چنانكه جابر همين معنى را از قول امام باقر (علیهالسلام) نقل كرده است .
و نیز مى توان پيوندی ميان آغاز و پايان آيه پيدا كرد و آن اينكه هر كار باید از طريق صحيح آن باشد و عبادتى همچون حج نيز باید در وقت مقرر كه با هلال ماه تعيين مى شود انجام گیرد.
تفسیر دیگری براى آيه ذكر شده است و آن اينكه
براى يافتن نيكيها باید به سراغ اهلش رفت و از غير اهل طلب نكرد .
☘ @hdsnab