✅ دانش آموزان چگونه مباحث مختلف #درس_ادبیات_فارسی را برای کنکور سراسری مطالعه کنند؟
👈 ادبیات فارسی مهم ترین درس عمومی کنکور سراسری است که تاثیر بسیاری در رتبه آوری داوطلبان دارد.
✔️ادبیات در کنکور ۲۵ سوال از ۱۰۰ سوال عمومی رو شامل میشه.
✅ قرابت معنایی: ۹ سوال کنکور را در بر می گیرد و جز سخت ترین و اصلی ترین بخش ادبیات به حساب میاد که نیاز به درک درست نسبت به متون ادبی داره و این توانایی بدست نمیاد مگر با تمرین و ممارست. حالا چطور به این بخش مسلط شویم؟ بهترین روش مقایسه بین بیت ها است نه معنی کردن بیت ها!
باید بجای گزینه درست گزینه غلط را پیدا کنیم. بطور مثال کدام بیت با بقیه متفاوت است؟
👈 برای جواب دادن این تست اول یه گزینه را که مفهومش را بلدیم انتخاب میکنیم و آنرا با بیت بعدی مقایسه میکنیم اگر مفهومشان یکسان بود هر دو را حذف میکنیم و سراغ گزینه بعدی میرویم اگر این گزینه با دوتای قبلی هم مفهوم بود گزینه آخر جواب است وگرنه خودش جواب است.
👇حالت دوم اگر گزینه مورد نظر ما با گزینه بعدی هم مفهوم نبود می ریم سراغ گزینه بعد و با قبلی مقایسه می کنیم حالا هم مفهوم ها رو حذف میکنیم و گزینه ی متفاوت جواب است.
🔸اگر کنکور آزمایشی شرکت میکنید و یا تست قرابت معنایی میزنید یه دفتر بردارید و بیت های هم مفهوم رو کنار هم یادداشت کنید خیلی سطح شمارو بالا میبره و امکانش زیاده تو کنکور از همین ها سوال بیاد.
✅ زبان فارسی : ۵ سوال کنکور را در می گیرد و بهترین کار تهیه یه جزوه مناسب از زبان فارسی و زدن تست های زیاد تو این مباحث هیچ راه دیگه ای وجود نداره!!!
✅ آرایه های ادبی : ۴ سوال کنکور را در بر می گیرد و این مبحث در ابتدا باید یاد گرفته شود یعنی شما باید آرایه های کتاب را یاد بگیرید و سپس با زدن تست تمرین کنید.
✔️دو نوع سوال از این مبحث طرح میشه
▫️۱ این بیت کدام یک از آرایه های زیر را دارد (ندارد)
▫️۲کدام گزینه آرایه های فلان و فلان را دارد..
🔺برای نوع اول باید تک تک آرایه ها رو پیدا کنیم و برای نوع دوم اول آرایه ای که روش تسلط داریم و وقت کمتری میگیره رو پیدا میکنیم و همینطور پیش میریم تا به جواب برسیم.
✅معنی لغت و املا : ۶ سوال کنکور را در بر می گیرد و هر روز معنی های لغت های آخر کتاب رو مرور کنید و با این روش هم معنی رو یاد میگیرید و هم املا و هر هفته متن کتاب درسی رو هم مطالعه کنید و لغاتی که املای سخت داشتن رو های لایت کنید.
✅ تاریخ ادبیات: ۱ سوال کنکور را در بر می گیرد و همیشه باید مرور بشوند. برای آثار یه شاعر رمز درست کنید تا راحتر بشه حفظ کرد این بخش کنکور خیلی راحته و میشه جوابش داد فقط نیاز به مرور خوب داره.
#توجه : برای تسلط کامل روی مباحث مختلف ادبیات فارسی تا می توانید تست های کنکور سراسری سال های گذشته را حل کنید. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
#نکته_های_آرایه_ی_ی
#تشبیه
تشبیه: مانند کردن ____به_____
ارکان تشبیه:
ادات: مثل، مانندِ ، مانند، امثالِ، به مَثَل، نظیر، به منزلهء، درحکمِ، عینِ ،شکل( یار ماه شکل)،به شکلِ، پیکر( یار ماه پیکر)، صفت( دشمن دیوصفت)،وار، وش( مه وش)، سا ( پریسا)،آسا( برق آسا)، صیغه های مختلف مانستن( می ماند، مانست و...) گفتی، توگفتی، گویی، توگویی، پنداری،( تو گفتی شب آمد به روز) اگر این موارد ادات تشبیه باشند، قید هستند نه فعل. در شمارش جمله توجه کنیم.مثلا (( تو گفتی شب آمد به روز)) ۱ جمله است. و...
مشبه و مشبه به: تشخیص این دو بسیار آسان است.در تعریفش در ابتدا گفتیم: به_____
الآن می گوییم: قبل (( به )) را مشبه بگیرید بعد (( به )) را مشبه به.
حال شاید بپرسید ما از کجا بدانیم چی به چی تشبیه شده است؟
بعد از (( به)) یعنی مشبه به ها ، اکثرا نماد می آید. پدیده های موجود در طبیعت آمار سنگینی در مشبه به ها دارند.
مروارید
لعل
یاقوت
ابر
صاعقه
دریا
کوه
و....
خواندن وجه شبه که در زیر می آید هم کمکمان می کند.
مثال:
مروارید اشک: اشک (( به)) مروارید تشبیه شده است. قبل از (( به )) را مشبه می گیریم و بعد از آن را م.به
عشق ، آتش است: عشق(( به)) آتش تشبیه شده است. قبل از (( به)) را مشبه می گیریم بعد از آن را م.به
مانند کوه هستیم: ما مانند کوه هستیم: یم ( ما) ((به)) کوه تشبیه شده است.قبل از ((به)) را مشبه می گیرم و بعد از آن را م.به
کوه باش: تو (( به)) کوه
و...
وجه شبه: ویژگی مشترک م و م. به است و معمولا وجه شبه را از م. به می گیریم. زیرا وجود وجه شبه در
م. به آشکارتر و بیشتر است.
نکته ی مهم:
همه ی دانش آموزان تشبیه را تا حد خوبی می دانند اما شاید بعضی در چگونگی یافتن آن( کاربردی) را در بیت نمی دانند.
برای یافتن تشبیه این مراحل را طی کنید:
۱- به سراغ ادات بروید. اگر ادات داشته باشیم ، تشبیه داریم.
۲- به سراغ ترکیبهای اضافی
(_____ ِ _ )بروید. چون بعضی از ترکیبهای اضافی، تشبیه است که به آن ((اضافه ی تشبیهی)) می گوییم.
سطح عالی:
۳- این مورد برای دانش آموزان کنکوری بسیار کاربردی و مهم است:
هرجا بتوانیم (( مثلِ)) بیاوریم؛ آنجا تشبیه است.مثال:
گه ز هجرش کوهکن فرهاد باش=
گه ز هجرش [ مثل ] کوهکن فرهاد باش
۴- اگر دیدید شاعر چیزی یا کسی را با چیزی یا کسی مقایسه کرده است، مخصوصا یکی را برتر از دیگری دانسته است، آنجا تشبیه داریم.
چند نمونه می آورم تا کامل بفهمید:
□ ای پسته ی دهانت نرخ شکر شکسته:
بازگردانی و معنی: ای کسی که دهان پسته مانندت نرخ شکر را شکسته است-----> ای کسی که قیمت دهانت از قیمت شکر بیشتر است.
□ خیز تا سرو بماند خجل از بالایت
بازگردانی و معنی: برخیز تا سرو از بالا( قامت) تو شرمنده شود-----> می دانیم سرو به قامت و بالای موزون و بلند معروف است. شاعر قدوقامت یارش را موزون تر و بلند تر می داند.
از کجا این را می فهمیم؟
از آنجایی که شاعر می فرماید که از قامت بلند تو، سرو که نماد بلندی است کم می آورد و از قد کوتاه خود شرمنده می شود.
□ کانجا که تویی رنگ گل سرخ شود زرد
معنی و بازگردانی: آنجا که تو هستی گل سرخ زردرنگ می شود----> از زیبایی تو گل سرخ که نماد زیبایی است ، شرمنده و زردرنگ می شود. به قول شما جوونا گلسرخ کم میاره!
در هرسه مثال بالا تشبیه داریم.( این تشبیه ها نام خاص دارند که دانستنش ضرورت کنکوری ندارد.)
۵- گاهی تشبیه ها در یک واژه جمع شده است: گلچهره. گلرخ. ماهرخ و سروبالا ...
نکته:
در اضافه ی تشبیهی غالبا دومی به اولی تشبیه می شود. در هر حال شما نمادها را مشبه به بگیرید:
سرو قد : قد به سرو
قد سرو : قد به سرو
لعل لب: لب به لعل
لب لعل: لب به لعل
#تشبیه https://eitaa.com/hedayate11
#نکته_های_آرایه_ی_ی
#حسن_تعلیل( علت زیبا آوردن)
قبل از آنکه این آرایه را تعریف کنم یک بیت را از نظامی گنجوی در نصیحت ایشان به فرزند خود می آورم:
در شعر مپیچ و در فن او /چون اکذب اوست احسن او
در این بیت نظامی می فرماید: زیباترین و بهترین شعر، دروغ ترینِ آن است.خواستم با آوردن این بیت تعریف زیر را توجیه کنم و فضلا بر من زیاد ایراد نگیرند!
حسن تعلیل به زبان ساده :
آوردن علت دروغ
به دو بیت زیر توجه کنید:
الف) در دیده به جای خواب آب است مرا / زیرا که به دیدنت شتاب است مرا
معنی : در چشمم به جای خواب اشک هست زیرا برای دیدن تو عجله دارم.
ب) گر دماغ باغ نیز از بوی او آشفته نیست / پس چرا هردم ز جای خود، جهد باد صبا
معنی: اگر بوی یار به دماغ باغ نرسیده و او را آشفته نکرده پس چرا هر لحظه باد صبا در آن جریان دارد.
می بینیم که در هر دو بیت شاعر علتی را برای امری آورده است. حال باید ببینیم که در کدام بیت علت درست است و در کدام بیت علت دروغ.
در بیت اول شاعر علت درستی آورده است اما در بیت دوم شاعر علت وزش باد صبا در باغ را رسیدن بوی یار به دماغ باغ می داند. آیا این علت درست و واقعی وزش باد صباست؟!
خیر، اما زیبا و ادبی ست.
در بسیاری از ابیاتی که حسن تعلیل دارند حرف تعلیل مثل(( زیرا ، زیراک، زان،زانک و...)) آمده است. اما در برخی نیامده است.
وقتی می خواهید حسن تعلیل را بیابید، ابتدا باید بیت را معنی کنید سپس در دل خود چنین بگویید:
شاعر علتِ ....
مثل نمونه ی زیر:
■ گریه ی ابر بهار از دل پردرد من است / چهره ی زرد خزان از نفس سرد من است
این بیت نیاز به معنی ندارد.
یافتن حسن تعلیل بیت:
۱_ شاعر علت بارش قطرات باران از ابر را دردمندی خود( شاعر) می داند!!!
۲- شاعر علت زردی پاییز را سردی نفس خود می داند!!!
هردو علت بیان شده دروغ است پس ۲ حسن تعلیل داریم.
نکته ی کنکوری:
ممکن است طراح با آوردن بیتی که در آن علتی درست بیان شده است شما را گول بزند تا فکر کنید که بیت حسن تعلیل دارد.مثل بیت اولی (بیت الف) که ما آورده ایم.
خلاصه:
۱- حسن تعلیل: علت دروغ آوردن
۲- برای به دست آوردنش باید معنی بیت را بلد باشیم.
۳- غالبا، علت اگر دروغ نباشد حسن تعلیل ندارد.
#حسن تعلیل https://eitaa.com/hedayate11
#نکته_های_آرایه_ی_ی
#انواع_استفهام
گاه در ابیاتی شعرا سوالی را مطرح می کنند. که این کار به دلایل متعددی صورت می گیرد :
۱-انکار
چه نسبت است به رندی صلاح و تقوا را؟/سماع وعظ کجا،نغمه ی رباب کجا؟
۲-تعجب و شگفتی
توخودچه لعبتی ای شهسوارشیرین کار؟
که توسنی چو فلک رام تازیانه ی تست!
۳-تحقیر
بهرام که گور می گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور،بهرام گرفت؟
۴-ریشخند
چرا شیر جنگی چو روباه شد؟
ز جنگش چنین دست کوتاه شد
۵-سرزنش
چند گویی که چو ایام بهار آید
گل بیاراید و بادام به بار آید؟
۶-تعظیم
این بارگاه کیست؟که گویند بی هراس کای اوج عرش،سطح حضیض تو را سپاس
۷-تنبیه و هشدار
تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون
کجا به کوی حقیقت گذر توانی کرد؟
۸-بیان رنج و اندوه
غم زمانه خورم یا فراق یار کشم؟
به طاقتی که ندارم،کدام بار کشم؟
۹-تجاهل از امری
آن ماه دو هفته در نقاب است؟
یا حوری دست در خضاب است؟
(در بدیع به این نوع جمله ی استفهامی،تجاهل العارف می گویند.)
استفهام انکاری و استفهام تأکیدی
استفهام انکاری(پرسش انکاری)
اگر جمله ی پرسشی با فعل مثبت برای انکار موضوعی بیاید ((استفهام انکاری)) است.
مثال: همچو نی زهری و تریاقی که دید؟
یعنی هیچ کس زهر وتریاقی(پادزهری) مانند نی ندیده است.
استفهام تأکیدی(پرسش تأکیدی)
اگر جمله ی پرسشی با فعل منفی برای تأکید موضوعی بیاید ((پرسش تأکیدی)) است.
مثال: مگر به تو نگفته بودم؟
مگر اشک سیه روزان که سیل حوادث را هدایت می کند به استحکام کاخ پوشالی جبّاران به سخره نمی نگرد؟ https://eitaa.com/hedayate11
🌺مجاز های پر کاربرد🌺
بیشتر از ۹۰درصد تست های مجاز فقط با این کلمات حل میشن👇
☑️سر⬅️اندیشه،مو ،وجود
☑️عالم ،جهان ،شهر ،دشت ،گردون ،دنیا
⬅️مردم
☑️ایران⬅️تیم یا سپاه یا لشگر ایران
☑️جام ،ساغر ،پیاله،پیمانه،
⬅️شراب
☑️شراب ،می ،باده⬅️جام
☑️چمن⬅️باغ و بوستان
☑️خون⬅️کشتن
☑️فردا⬅️قیامت
☑️امروز⬅️دنیا
☑️حرف⬅️سخن
☑️نفس و دم⬅️سخن گفتن
☑️خاک و گِل⬅️قبر
☑️گل و ایام گل⬅️فصل بهار
☑️نگین⬅️انگشتری
☑️دست⬅️انگشت و قدرت
☑️بیت و غزل⬅️شعر
☑️قلم ،کلک،خامه⬅️نوشتن و شعر
☑️ماه ،مهر،خورشید⬅️نور ماه و خورشید
☑️سینه⬅️وجود و دل
☑️زبان⬅️سخن
☑️گوش⬅️شنونده
☑️دل⬅️جرات و فکر https://eitaa.com/hedayate11
#ضمیر
#جهش_ضمیر
کلا ضمیر های پیوسته سه نقش بیشتر نمی گیرند
1_مغعول : زمانی که ضمیر به فعل بچسبد
2_ متمم: زمانی که ضمیر به فعل بچسبد
3_ مضاف الیه : زمانی که ضمیر به غیر فعل ( اسم، حرف ) بچسبد.
نکته:حال اگر دیده شد ضمیر نقش مفعول دارد ولی به غیر فعل چسبیده قطعا جهش ضمیر داریم https://eitaa.com/hedayate11
🌼فهرست از کنایه ها🌼
🔶دامنکشان: (با ناز و خرام) و غبار کالبد به هوا رفتن: (مردن و نابودشدن) در بیت:
دامنکشان که میرود امروز بر زمین
فردا غبار کالبدش بر هوا رود
🔶آب از سر گذشتن : کنایه ازاین که کار به منتهای درجه ی شدّت رسیدو از حد گذشت .
🔶آب از سر چشمه گل آلود است :کنایه از این که اصل و پایه کار خراب است .
🔶آب برآتش ریختن :کنایه از خاموش کردن فتنه و خشم .
🔶آب به غربال پیمانه کردن :کنایه از کار بیهوده کردن و رنج بی فایده بردن .
🔶آب از دیده راندن :کنایه از اشک ریختن .
🔶آب در چیزی کردن :کنایه از تقلّب و دغلی و نادرستی است .
🔶آب در هاون سودن : کنایه از عمل لغو و بیهوده کردن است .
🔶آب ریختن : آبرو ریختن .کسی را خفیف و بی اعتبار و بی عزّت گردانیدن .
🔶آب ها از آسیاب افتادن : کنایه از پایان یافتن کار و خاموش شدن سر و صداست در اطراف کاری .
🔶آسمان ریسمان بافتن : کنایه از سخن نامعقول و نامقبول است
🔶آش پختن :کنایه از این که برای گرفتاری و ایجاد زحمت کسی کار کنند .
🔶آفتاب سر دیوار : کنایه از زوال عمر .
🔶آفتابی شدن : صاف بودن هوا .کنایه از ظاهر شدن امری .
🔶آه در بساط نداشتن :کنایه از بی چیزی و مفلسی .
🔶ابرو بالا انداختن :کنایه از بی اعتنایی و کبر فروشی
🔶به باد دادن :از دست دادن و تلف کردن .
🔶به بار آمدن : به حاصل آمدن ، به نتیجه رسیدن .
🔶به جان آوردن : کنایه از آزار رسانیدن و کشتن . https://eitaa.com/hedayate11
📌اضافه تشبیهی📌
🔶در این تشبیه،یکی از طرفین تشبیه(مشبّه یا مشبّه به)به دیگری اضافه میشود و یک ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه)پدید میآورد.
🔶🔶مهم ترین اضافه های تشبیهی در ادبیات
🔹سفرِ عشق (تشبیه عشق به سفر)
🔹اکسیرِ عشق (تشبیه عشق به اکسیر)
🔹شرابِ وصل (تشبیه وصل به شراب)
🔹تیرِ آه (تشبیه تیر به آه)
🔹تیرِ مژگان (تشبیه مژه ها به تیر)
🔹ناوکِ مژگان (تشبیه مژگان به ناوک(تیر))
🔹کوهِ صبر (تشبیه صبر به کوه)
🔹قطره ی اندیشه(تشبیه اندیشه به قطره)
🔹رشتهیِ عمر (تشبیه عمر به رشته)
🔹باغ خاطره (تشبیه خاطر (ذهن) به باغ)
🔹قلبِ دل (تشبیه دل به قلب(سکه ی تقلبی))
🔹گردِ یتیمی (تشبیه یتیمی به گَرد)
🔹چاه مادیات (تشبیه مادیات به چاه)
🔹دام زندگی (تشبیه زندگی به دام)
🔹مزرعِسبزِفلک (تشبیه فلک به مزرعه سبز)
🔹قدحِ لاله (تشبیه لاله به قدح(جام))
🔹مویِمیان (تشبیه میان(کمر)به موی)
🔹تیهِ گمراهی (تشبیه گمراهی به تیه(بیابان))
🔹جوشنِ غفلت(تشبیه غفلت به جوشن)
🔹شرابِ فرقت (تشبیه فرقت(جدایی) به شراب)
🔹سپهرِ دیده=آسمان چشم.تشبیه دیده به آسمان https://eitaa.com/hedayate11
🔻اضافه استعاری 🔻
✅یااستعاره مکنیه تشبیه پنهانی است که" مشبه به "آن حذف می شود و به جای آن اعضا و ویژگی آن ذکر می شود.
مثلا چنان چه بگوییم "پای اوهام "
اوهام (:خیال ها) را به انسانی تشبیه نموده ایم و" پا "را که از اعضای آن است ذکر کرده ایم .
وقتی می گوییم "بنیاد فقر" فقر را به دیوار و یا خانه ای تشبیه نموده ایم و بنیاد آن را ذکر کرده ایم .
واز همین قبیل است :
دست خرد /چشم خرد /پای افکار /گوش طرب(:شادی )/دوش ناله /...که به این دسته از اضافه های استعاری (تشخیص یا آدم نمایی)نیز می گوییم .
اما برخی از این اضافه ها به غیر انسان تشبیه می شوند؛مانند:
پایه جهل /ریشه علم /کنگره عرش/شاخه صبر /سقف شب/عمق تفکر /ساحل معنی ...
🌸🌸نشانه ها ی اضافه استعاری :
مضاف این نوع اضافه ها جزیی از مضاف الیه نیستند بلکه به یک مشبه به پنهانی تعلق دارند.
سقف شب >> سقف جزئی از شب نیست بلکه جزئی از خانه است که دراصل شب را به آن تشبیه کرده ایم .
🌸پس شناخت این نوع اضافه ها به هوش بالایی
نیاز مند است چون با ذهن قوی و پیچیده شاعر ی که در حد یک نابغه (مانند انیشتن ) در خلق یک شاهکار ادبی دخالت داشته سروکار داریم https://eitaa.com/hedayate11
امام صادق(ع):
آنکه خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او می اندازد.
وسائل؛ ج14 / ص496
@Afsaran_ir
4_5981202195490539804.pdf
18.89M
شاهنامه فردوسی به نثر https://eitaa.com/hedayate11
4_5895264873469708803.pdf
26.78M
شاخ نبات
شرح تمامی غزلیات حافظ
دکتر برزگر خالقی https://eitaa.com/hedayate11
4_6007988510651320541.pdf
1.57M
کتاب آرایه های ادبی سال سوم متوسطه رشته علوم انسانی نظام قدیم
بهترین و کاملترین منبع برای مطالعه آرایه های ادبی https://eitaa.com/hedayate11
⭕️چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تشخیص دهیم؟
🔴1- در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم . مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم . مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره .
🔴2- در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .
مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا
🔴3- اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود. مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است. اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست . مانند کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست.
🔴4- همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت ماننددرکلاس تر که معنی نمی دهد. https://eitaa.com/hedayate11
📕انواع ماضی:
ماضی ساده= بن ماضی + شناسه فعل : 👈رفتم، رفتی ، رفت
رفتیم، رفتید، رفتند
ماضی استمراری= می + ماضی ساده: 👈می رفتم، می رفتی، می رفت
می رفتیم می رفتید، می رفتند
ماضی بعید= صفت مفعولی + بودم، بودی، بود ، بودیم، بودید، بودند:
👈 رفته بودم، رفته بودی، رفته بود
رفته بودیم، رفته بودید، رفته بودند
ماضی التزامی= صفت مفعولی + باشم، باشی، باشد، باشیم، باشید ، باشند:
👈 رفته باشم، رفته باشی، رفته باشد
رفته باشیم، رفته باشید، رفته باشند
ماضی نقلی= صفت مفعولی+ ام، ای ، (است) ، ایم ، اید ، اند:
👈 رفته ام، رفتهای ، رفته (است)
رفته ایم، رفته اید،رفته اند
ماضی مستمر= داشت+ شناسه+ ماضی استمراری فعل اصلی:
👈 داشتم می رفتم، داشتی می رفتی ، داشت می رفت ، داشتیم می رفتیم ، داشتید میرفتید ، داشتند می رفتند https://eitaa.com/hedayate11
🔷#نکته_های_کنکوری
🔹علائم جمع
نکته ی طلایی : جمع دارای نشانه هایی است. نشانه های جمع عبارتند از :
۱- ها : کتاب ، میز ها ، درخت ها ، مرد ها و …
2- ان : مردان ، معلّمان ، شیران ،کبوتران و …
3- ات : اختراعات ، اکتشافات ، تحقیقات ، تعلیمات و …
4- ین : مدرّسین ، معلّمین و …
5- ون : انقلابیون ، روحانیون و …
* نکته ی طلایی : نشانه های جمع ( ین ، ون ، ات ) از عربی وارد زبان فارسی شده اند.
* نکته ی طلایی : جانداران را هم بانشانه ی (ها) و هم نشانه ی جمع (ان) جمع می بندند.
مثال : ، مادر ها ، مادران، پدر ها ، پدران ، معلّم ها ، معلّمان
* نکته ی طلایی : اشیاء را فقط با نشانه ی جمع ( ها ) جمع می بندند.
مثال : تابلوها ، شیشه ها ، کاسه ها ، روپوش ها و …
* نکته ی طلایی : بهتر است جانداران را با نشانه ی جمع ( ان ) جمع ببندیم زیرا به واژه شکل ادبی میبخشد.
مثال:استادان،مادران،پدران،شاعران و … (استادان وارد کلاس شدند.)
* نکته ی طلایی : هر گاه واژه ای در آخر به ( ه ) ختم شود، به هنگام جمع بستن با ( ان ) نشانه ی ( ه ) حذف می شود و تبدیل به ( گ ) می شود.
مثال :خسته + ان = خستگان آزاده + ان = آزادگان
* نکته طلایی : بعضی از اسم ها در فارسی در ظاهر نشانه ی جمع ندارند ولی در معنا جمع هستند که به آن " اسم جمع " گویند.
مثال : قوم ، مردم ، ملّت ، خانواده ، گروه ، سپاه ، لشکر ، ایل و ...
* نکته طلایی : نوعی از جمع وجود دارد که از هیچ قا نونی پیروی نمی کندو هیچ علامتی ندارد. این نوع جمع ها از عربی وارد زبان فارسی شده اند که به آن " جمع مُکسّر" گویند.
مثال : شهید ( شهدا ) مدرسه ( مدارس ) علم ( علوم ) عالم ( علما ) شاعر ( شعرا ) زمان ( ازمنه )کتاب ( کتب ) شاهد ( شهود ) مکتب ( مکاتب ) منبع ( منابع ) جنس ( اجناس ) خبر ( اخبار ) فن ( فنون ) حرف ( حروف ) طعام ( اطعمه ) ذخیره ( ذخایر ) دقیقه ( دقایق ) فاضل ( فضلا ) معبر ( معابر ) معدن ( معادن ) رسول ( رُسُل ) غُدّه ( غُدَد ) تصویر ( تصاویر ) عید ( اعیاد ) https://eitaa.com/hedayate11
#نکته_های_کنکوری
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟
۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست.
۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است.
۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است
نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند،
درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه
می افزاییم.
۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود.
❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) .
❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند.
❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند:
- بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه
- گفت/ و /گو = میان وند
نسرین /به/ خانه رفت = واژه
دست/ به /دست= میان وند https://eitaa.com/hedayate11
#نکته_ها_ی_دستوری
#ممیز
✳️ مشهورترین ممیّزها
🔶اصله، برای درخت: سه اصله درخت
🔶باب، برای خانه، دکّان، کاروانسرا و ... : دو باب خانه، سه باب مغازه
🔶بند، برای کاغذ: سه بند کاغذ
🔶تخته، برای فرش، قالی، پتو و ... : یک تخته قالی
🔶تن، برای انسان به جای نفر: صد تن سرباز/ ده تن عالم
🔶توپ، برای پارچه: دو توپ فاستونی
🔶جلد، برای کتاب و دفتر: دو جلد کتاب
🔶جفت، برای کفش و جوراب و جز آنها: ده جفت کفش
🔶حلقه، برای چاه و فیلم و نوار: سه حلقه چاه
🔶دست، برای شش عدد ظرف و قاشق و لباس: سه دست قاشق، دو دست لباس
🔶دستگاه، برای اتومبیل، رادیو، تلویزیون: یک دستگاه اتومبیل
🔶دوجین، برای هر دسته یا بستهٔ دوازدهتایی: یک دوجین قرقره
🔶دهنه، برای دکّان: یک دهنه دکان نانوایی
🔶رأس، برای گاو و گوسفند و ... : سه رأس گاو
🔶رشته، برای گردنبند و دستبند و نیز برای قنات و چاه و جز آن (بهجای حلقه): سه رشته گردبند، دو رشته چاه
🔶زنجیر، برای فیل: سه زنجیر فیل
🔶سر، هم برای انسان (بهجای نفر) هم برای گاو و گوسفند: پنج سر عائله، هفت سر گوسفند
🔶سنگ، برای آسیاب و آبیاری: سه سنگ آب
🔶شاخه، برای سیم و لوستر و نبات: سه شاخه سیم، دو شاخه لوستر، یک شاخه نبات
🔶طاقه، برای شال و پتو و پارچه: دو طاقه شال
🔶عدل، برای پارچه، پنبه: پنج عدل پنبه
🔶عرّاده، برای توپ: سه عرّاده توپ
🔶فروند، برای کشتی و هواپیما
🔶قبضه، برای اسلحهٔ سبک: دو قبضه هفت تیر، سه قبضه شمشیر
🔶قرص، برای نان: چهار قرص نان
🔶ورق، برای کاغذ: پنج ورق کاغذ
❇️ امروزه بهجای اغلب ممیّزهای یادشده «تا» بهکار میرود که شامل انسان هم میشود؛ مثال: چهار تا فرش، ده تا گوسفند، پنج تا بچّه، چند تا هواپیما و ... .
❇️ نکته: واژههایی مثل «نوع، گونه، جور» نیز ممیّز هستند که برای انسان و غیرانسان بهکار میرود؛ مثال: سه نوع غذا آماده کردیم، سه جور جوراب داریم، چهار گونه گیاه
#ممیز https://eitaa.com/hedayate11
4_6037583502495452451.pdf
4.13M
🔵واژه نامه
فارسی ۱ چاپ۱۳۹۸
فارسی ۲ چاپ ۱۳۹۹
فارسی ۳ چاپ ۱۴۰۰
🔴برای داوطلبان شرکت کننده در
آزمون سراسری سال۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate11
May 11
4_5789453062733040207.pdf
160.8K
چگونه تست قرابت معنایی را درست بزنیم؟! https://eitaa.com/hedayate11
مختصری درباره شبه جمله ها، منادا و اصوات🔽🔽🔽🔽🔽
معمولا ما جمله ها را با فعل می شناسیم؛ امّا گاهی در شمارش تعداد جمله ها با جمله های بی فعل نیز برخورد می کنیم، از این نظر جمله ها دو گونه اند:
1. جمله های معمولی ( با فعل )
2- جمله های استثنایی ( بی فعل )
در مباحث دیگر درخصوص جمله های معمولی و نهاد و گزاره مطالبی خواهیم نوشت. به جهت آشنایی و تشخیص درست جمله ها در این مجال به بحث انواع جمله های بی فعل ( استثنایی ) می پردازیم:
انواع جمله های استثنایی ( بی فعل )
1- یک جزیی : سلام ، آفرین ، افسوس ، آه و...
2- دو جزیی : شب به خیر ، توقّف ممنوع ، درود بر شما ، دو دو تا چهار تا و...
3- سه جزیی: علم یعنی دانایی ، جوان یعنی آینده و...
شبه جمله و اصوات
ما هنگامی که احساسات و حالات درونی خود را ابراز می داریم و به نشان دادن غم ها ، شادی ها، حسرت ، درد، تأسّف و ... می پردازیم از کلمات و اصواتی خاص استفاده می کنیم که بیانگر این حالات درونی ما و نشانگر عواطف ما هست ؛ مانند:
آفرین ، به به ، افسوس، آخ ، وای و... . شبه جمله از آن جایی که معنی جمله می دهند و امّا برخی از ویژگی های جمله را دارا نیستند، شبه جمله نامیده می شوند.
اقسام شبه جمله
شبه جمله ها را از جهت معنی به انواعی تقسیم می کنند .
1 – شبه جمله امید و آرزو و دعا : کاشکی ، کاش ، ای کاش ، آمین ، ان شاءالله
2 – شبه جمله تشویق و تحسین:
آفرین ، بارک الله ، مرحبا ، احسنت ، ماشاءالله ،خوشا ، به به
3 – شبه جمله درد و تاسف:
آه ، درد ، دریغا ، دریغ ، دریغ و درد ، ای داد ، داد ، فریاد ، فغان ، وای ، افسوس
4 – شبه جمله تعجب :
به ، وه ، اوه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفتا
5 – شبه جمله تنبیه و پرهیز :
امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، زینهار ، هان
6 – شبه جمله امر:
خفه ، خاموش ، ساکت ، بسم الله
7 – شبه جمله احترام و قبول :
چشم ، به چشم ، ای بچشم ، بله قربان
8 – شبه جمله جواب و تصدیق:
بله ، آری ، ای ، ای والله
نمونه هایی از شبه جمله ها
1- « کاش ، روزی به کام خود برسید ». ( دو جمله )
2- « فدای تو ، روله شیرینم ».
3- خوب، راست می گویم دیگر ، نه ؟ ( 3 جمله )
4- گفت: ان شاء الله دفعه دیگه. ( 3 جمله)
5- سلام بر همه شماها.
6- آفرین بر تو پسر باهوش ! از کجا فهمیدی ؟ ( 2 جمله)
و ...
حروف ندا و منادا
حروف ندا : ای – یا – ایا –« ا » در آخر اسم، آهای ، با تغییر آهنگ
ای دوست: ای( حرف ندا ) دوست( منادا) ، آیا سرمین من ، شهریارا، آهای محسن، رضا،
منادا كلمه ای كه با حروف ندا یا با تغییر آهنگ مورد خطاب قرار گیرد ؛ یعنی صدا زده شود.
از آن جایی که در ندا چنین معنی می شود: ای دوست، ؛ یعنی ای دوست با تو هستم. پس هنگام معنی در حکم یک جمله هست و یک جمله محسوب می گردد.
نكته 1: حروف ( ای – یا – ایا – ا ) قبل از كلمه منادا و حرف « ا » بعد از كلمه منادا می آید.
نكته 2 : گاهی منادا بدون حرف ندا می آید.( حرف ندا محذوف )
مثال : خدای بزرگ كمكم كن. ←←← ای خدای بزرگ كمكم كن.
نمونه هایی از منادا
1- بچه ها، آرزوی من این است( 2 جمله )
2- منتظران بهار ، فصل شکفتن رسید. ( 2 جمله)
3- روناکم، روناکم. هه ژار ... هه ژار ! ( 4 جمله )
4- مادر ، ای کهکشان آینه ها. ( دو جمله )
5- گفتم : « ای تن ، رنج از بهر خدای بکش » .( 3 جمله)
و...
خود ارزیابی
بیت های زیر را بازگردانی کنید و ندا و منادا و جمله های بی فعل را مشخّص کرده و تعداد جملات را بنویسید:
ای مرغک خرد زآشیانه
پرواز کن و پریدن آموز
تا کی حرکات کودکانه؟
در باغ و چمن چمیدن آموز
رام تو نمی شود زمانه
رام از چه شدی؟ رمیدن آموز
مندیش که دام هست یا نه
بر مردم چشم دیدن آموز
شو روز به فکر آب و دانه
هنگام شب آرمیدن آموز
پروین اعتصامی https://eitaa.com/hedayate11