🛑تحلیل درس چهارم نگارش ۲
تحلیل : حسین طریقت
#گفت_و_گو
💢گفت و گو آیین درویشی نبود ، ور نه با تو ماجراها داشتم
✳️روش تدریس پیشنهادی :
🛑پیش سازمان دهنده
در این روش دبیر اطلاعات قبلی دانش آموزان را سازماندهی می کند تا به آموزش آموزه های جدید درس برسد .
مانند بهره گیری از آموزه های درس های دوم و سوم (روش های گسترش محتوا ) کتاب نگارش ۲ یا سازماندهی آموزه های درس ۸ نگارش ۱(نوشته های داستان گونه )
🛑قبل از تدریس دبیر متن های گفت و گو محوری که از قبل انتخاب کرده در کلاس بخواند :
◀️ صمیمی و دوستانه : گفت و گوی بین دوستان در روان خوانی " اولین روزی که به خاطر دارم " فارسی ۲
◀️بیان مفاخره و برتری جویی : گفت و گوی رستم و اشکبوس ، فارسی ۱
◀️ اعتراض و تظلم خواهی :
گفت و گوی بین کاوه و ضحاک ، درس ۱۲ فارسی ۲
◀️ حدیث نفس و درد دل کردن : گفت و گوی :گون و نسیم در شعر استاد شفیعی کدکنی
✳️مراحل تدریس :
1️⃣انتخاب موضوع :
سعی کنید موضوعی عینی انتخاب کنید . مانند : آسمان ، زمستان ، کوه و . . .
2️⃣طراحی گفت و گو :
برای موضوع انتخابی طرح گفت و گویی پی ریزی کنید . مثلا اگرموضوع آسمان را انتخاب کردید طرفین گفت وگو می تواند موارد زیر باشد:
💢گفت وگوی : ماه و خورشید
💢گفت گوی : آسمان و انسان
💢گفت گوی : ستاره با شهاب
💢گفت گوی : ابر با باد
💢گفت و گو : باران با باغ
◀️موضوع گفت گو می تواند : صمیمی و دوستانه ، مفاخره و برتری جویانه ، اعتراضی و . . . باشد .
3️⃣تولید متن
براساس طرح نوشته شده ، متنی بنویسید و گفت و گوی طراحی شده را در میان متن جا دهید .
✅نکات مهم :
کل متن گفت و گو نباشد. دو با سه بند گفت و گو کافی است .
◀️ اگر موضوع آسمان را انتخاب کردید .
بند اول : توصیف آسمان
بند دوم : گفت و گو
بند سوم : گفت وگو
بند چهارم : نتیجه گیری از گفت و گو
🌿🌿🌿🌿🌿
گفت و گو عنصر مهم هر متن است . گفت و گو به متن تحرک می دهد و آن را از حالت یک نواختی بیرون می آورد .
نویسنده توانا از خلال گفت گو ها به شکل غیر مستقیم اطلاعاتی به خواننده منتقل می کند .
❌هرگز در گفت گو به شکل مستقیم ، اطلاعات به خواننده منتقل نکنید . در این صورت متن گفت و گو ملالت آور می شود .
با احترام : حسین طریقت https://eitaa.com/hedayate11
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
به کوشش بانو فاطمه افضلی ,گناباد
گروه دبیران ادبیات ایران
#خودارزیابی
درس ششم علوم و فنون ۱۱
مجاز
1️⃣معنای نهاده (حقیقی)و نانهاده (مجازی)را در واژه های مشخص شده بررسی کنید.
🔻الف) چرخ
🔅درخت تو گرباردانش بگیرد
به زیر آوری چرخ نیلوفری را
ناصر خسرو
🔻ب) سر
🔅سرآن ندارد امشب که برآید آفتابی
چه خیالها که گذر کرد وگذر نکردخوابی
سعدی
🔻پ)سینه
🔅سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق
مولانا
2️⃣در سرودههای زیر مجاز را مشخص کنید:
🔻الف) فردا که آن شهر خاموش / در حلقهٔ شهر بندان دشمن / از خواب دوشینه برخاست / دیدند / زان مرغ فریاد و آتش / خاکستری سرد برخاست
شفیعی کدکنی
🔻پ) چرا چون لاله خونین دل نباشیم
که با ما نرگس او سرگران کرد
حافظ
🔻ت)دل عالمی بسوزی چوعذار برفروزی
تو از این چه سودداری که نمی کنی مدارا؟
حافظ
3️⃣در بیت زیر مجاز و قرینه را مشخص نمایید:
🔻دست فلک ز کارم وقتی گره گشاید
کز یکدگر گشایی زلف گره گشا را
فروغی بسطامی
4️⃣بیت زیر را از نظر فکری و ادبی بررسی نمایید:
سپید شد چو درخت شکوفه دار سرم
وز این درخت همین میوهٔ غم است برم
جامی
5️⃣وزن واژهٔ بیت زیر را مشخص کنید:
🔻بضاعت نیاوردم الا امید
خدایاز عفوم مکن ناامید
سعدی
#خودارزیابی
#درس۶
#مجاز
✅پاسخنامه:
✏️الف)چرخ.
معنی نهاده:ابزاری که حرکت
دورانی دارد
معنی نانهاده:فلک ،روزگار،آسمان که با توجه به علاقه شباهت استعاره مصرحه نیز هست از جهت گرد بودن
✏️ب)سر.
معنی نهاده:عضوی از بدن انسان،بالاترین عضو بدن
معنی نانهاده:تصمیم،قصد،عزم،فکر،اندیشه،خیال
✏️پ)سینه.
معنی نهاده،:عضوی از بدن،قفسه ی سینه
معنی نانهاده:انسان غمگین،عاشق درد کشیده،در شعر نی نامه ی مولوی مجاز از انسان صاحب دل
✏️الف)
فردا: معنی نانهاده(آینده )
شهر:معنی نانهاده(مردم ساکن شهر)
مرغ:معنی نانهاده(ققنوس)
✏️ب)
خاکی وآبی:معنی نانهاده( انسان)،اشاره دارد به خلقت انسان از آب وگل
✏️پ)
نرگس :معنای نانهاده (چشم به علاقه ی شباهت)
✏️ت)
نگین :معنای نانهاده(انگشتر با علاقه ی جزییه)
3️⃣دست مجاز از انگشتان با قرینه ی گره گشودن که توسط دست باز می شود.
✔️علاقه ی الیه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
به کوشش بانو فاطمه افضلی
و جمعی از دبیران ادبیات ایران
4️⃣از نظر ادبی:
🔷جناس ناقص اختلافی:بروسر
🔷تشبیه:سربه درخت شکوفه دار.وجه شبه سپید شدن(تشبیه گسترده)
🔷مجاز:سر با معنای نانهاده ،مو
🔷تشبیه بلیغ اضافی :میوه ی غم(تشبیه فشرده)
🔷درخت در مصرع دوم :استعاره مصرحه از مو
🔹واج آرایی:ر
🔷تکرار:درخت
🔷مجاز به علاقه ی شباهت،درخت مصرع دوم
✅از نظر فکری:تاسف شاعر بخاطر از دست دادن دوران جوانی ورسیدن ایام پیری وغم واندوه.وتاسف از اینکه چر ا ایام جوانی را مغتنم ندانسته!!
5️⃣وزن عروضی:فعولن فعولن فعولن فعل
✏️بحر:متقارب مثمن محذوف
ب ضا عت/ن یا ور/دمل لا/ا مید
خ دا یا/ز عف وم/م کن نا/ا مید
به کوشش بانو فاطمه افضلی و جمعی از دبیران ادبیات ایران
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/hedayate11
مهم نیست که چقدر
مرتکب اشتباه می شوید
یا به آهستگی پیشرفت می کنید !
شما همیشه جلوتر از
همه کسانی هستید
که اصلاً هیچ قدمی برنمی دارند..🍃
#علوم_فنون۱۱
#کارگاه_تحلیل_فصل_سوم
⭕️این کارگاهها با هدف تمرین بیشتر برای دانش آموزان نوشته شده لذا توصیه می گردد در کلاس و به طور گروهی کارگاهها حل شود و دبیر برکار گروهها نظارت داشته باشد و در رسیدن گروهها به پاسخ درست نقش راهنما را ایفا نماید .
یک نکته درباره ی این کارگاه در درس هفتم به صورت گذرا از سبک هندی وصائب صحبت شده اما در این تمرین ها ویژگی های سبک صائب خواسته شده لذا به دبیران محترم توصیه می گردد جهت راحتی کار ابتدا ویژگی های شعر سبک هندی که مربوط به درس 10 است ،روی تخته بنویسند و بعد به حل این تمرین بپردازند.(نظر شخصی فرحناز حسینی)
1- غزل زیر را بخوانید و موارد خواسته شده را پاسخ دهید.
جان به لب داریم و همچون صبح خندانیم ما
دست و تیغ عشق را زخم نمایانیم ما
از سیاهی داغ ما هرگز نمی آید برون
در سواد آفرینش آب حیوانیم ما
پشت چون آیینه بر دیوار حیرت داده ایم
واله ی خار و گل این باغ و بستانیم ما
از شبیخون خمار صبحدم آسوده ایم
مستی دنباله دار چشم خوبانیم ما
خرقه از ما می ستاند نافه ی مشکین نفس
از هواداران آن زلف پریشانیم ما
حلقه ی چشم غزالان حلقه ی زنجیر ماست
دایم از راه نظر دربند و زندانیم ما
گر چراغ بزم عالم نیست صایب کلک ما
چون ز بخت تیره دایم در شبستانیم ما
صائب تبریزی
✴️الف- ویژگی های شعر صائب را در غزل بررسی کنید.
1️⃣ جان به لب داریم و همچون صبح خندانیم ما
دست و تیغ عشق را زخم نمایانیم ما
استفاده از اصطلاح عامیانه ی جان به لب داشتن
ما زخم ونمایان دست وتیغ عشقیم :استعاره ی مکنیه و تشخیص از پرکاربردترین صورخیال در شعر هندی و از نوع باریک اندیشی وتصاویر دور از ذهن
2️⃣ از سیاهی داغ ما هرگز نمی آید برون
در سواد آفرینش آب حیوانیم ما
اشاره و تلمیح به اعتقادات مذهبی.آب حیوان (آب حیات)
به کار گیری حکمت و استدلال وخیال پردازی های عجیب(مفهوم:
به خاطر رانده شدن از بهشت داغ سیاهی بردل ماست
3️⃣پشت چون آیینه بر دیوار حیرت داده ایم
واله ی خار و گل این باغ و بستانیم ما
خیال پردازی های شاعرانه (مفهوم : واقعیتها را آن گونه که هست ندیدن ودر حیرت بودن )
4️⃣ از شبیخون خمار صبحدم آسوده ایم
مستی دنباله دار چشم خوبانیم ما
مفهوم بیت :مستی ما از عشق دائمی است و از مظاهر دنیادر حیرت به سر می بریم
سخت بودن فهم شعر به دلیل یافتن مضامین دور از ذهن،تناقض روحی بین حالات عاشقانه وحالات عاقلانه(از یک طرف شاعر می گوید از شبیخون چشم خمار آسوده ام،،از طرف دیگر می گوید ما به دنبال مستی چشم خوبانیم)
واله ی خار شدن خیال پردازی
استفاده از تخیلات دور از ذهن
5️⃣ خرقه از ما می ستاند نافه ی مشکین نفس
از هواداران آن زلف پریشانیم ما
خیال پردازی های بی سابقه و خاص صائب
پیچیدگی معنا یی و لفظی در بیت قبل و این بیت
6️⃣ حلقه ی چشم غزالان حلقه ی زنجیر ماست
دایم از راه نظر دربند و زندانیم ما
پیچیدگی در مضمون ابیات
توجه به مضمون ومعنی کاربرد تخیلات غریب وصورخیال زیبا(گرفتار چشم زیبا رویان شدن )
اگرچه این شعر نشانه های غزل را دارد ولی پیچیدگی های لفظی و معنایی فهم غزل را دشوار کرده وکاملا بیانگر سبک هندی است
7️⃣ گر چراغ بزم عالم نیست صایب کلک ما
چون ز بخت تیره دایم در شبستانیم ما
اعتقاد به بخت و تقدیر و سرنوشت و تفکر جبرگرایی،گلوه از بخت سیاه غم گرایی ورواج نوعی حکمت واستدلال عامیانه
(قسمت اول)
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
به کوشش : فرحناز حسینی ،استان البرز (کرج)
کانال هدایت2 - کانال درسی11 https://eitaa.com/hedayate11
قسمت دوم (کارگاه فصل سوم)
✴️سوال ۱- قسمت ب :
شعر را از نظر زیبایی شناسی و ویژگی های فکری بررسی نمایید.
1️⃣ جان به لب داریم و همچون صبح خندانیم ما
دست و تیغ عشق را زخم نمایانیم ما
تشخیص،،صبح خندان
جان به لب کنایه از تحمل جان فرسا و نهایت سختی
تیغ عشق :شبیه فشرده، مراعات نظیر(دست ،لب و جان -تیغ و زخم )
دست عشق ،تشخیص
واج آرایی (مصوت آ)
دست عشق :اضافه ی استعاری
ثبات وتحمل در عشق
2️⃣ از سیاهی داغ ما هرگز نمی آید برون
در سواد آفرینش آب حیوانیم ما
سیاهی، داغ: مراعات
آب حیوان: تلمیح
تکرار(واژه آرایی ):ما
واج آرایی مصوت آ
3️⃣ پشت چون آیینه بر دیوار حیرت داده ایم
واله ی خار و گل این باغ و بستانیم ما
مصرع اول تشبیه گسترده (انسان:مشبه,آیینه:مشبه به دیوار تکیه داده :وجه شبه)
خار وگل وباغ و بستان ؛:مراعات نظیر
واله وحیرت تناسب
باغ وبستان استعاره از جهان
واج آرایی:ر-مصوت ا
تضاد:خار,گل
تکرار:بر
4️⃣ از شبیخون خمار صبحدم آسوده ایم
مستی دنباله دار چشم خوبانیم ما
واج آرایی مصوت کسره در هر دو مصرع (تتابع اضافات)
چراغ بزم عالم استعاره خورشید
شبیخون خمار صبحدم استعاره ی مکنیه وتشخیص
5️⃣ خرقه از ما می ستاند نافه ی مشکین نفس
از هواداران آن زلف پریشانیم ما
واج آرایی:د .م و تتابع اضافات
هوادار کنایه از عاشق
تشخیص مصراع اول
تکرار :ما
نافه مجاز از آهو
خرقه ستادن کنایه
خرقه استعاره از ظواهر دینی
خرقه ستاندن دراینجا کنایه از ترک ظواهر در اثر عشق به معشوق (درعشق ورزیدن و شیفتگی به او تمام ظواهر را ترک کرده ام وعاشق آن زلف پریشانم )
6️⃣ حلقه ی چشم غزالان حلقه ی زنجیر ماست
دایم از راه نظر دربند و زندانیم ما
حلقه جناس تام
زنجیر مجاز از زندان
حلقه ی چشم تشبیه به حلقه ی زنجیر
دربند وزندان بودن:کنایه از گرفتاری در عشق و عرفان
حلقه,زنجیر,بند:مراعات نظیر
7️⃣ گر چراغ بزم عالم نیست صایب کلک ما
چون ز بخت تیره دایم در شبستانیم ما
دنباله روی از عشق معشوق
تیره، چراغ و شبستان: مراعات نظیر
کلک مجاز از شعر وغزل شاعر
شبستان استعاره از گرفتاری های دنیا
بزم عالم :تشبیه فشرده
روح جسم تضاد
تشبيه كلك به چراغ
بخت تیره حس آمیزی
💢مفهوم کلی:شاعر معتقد است که ما واقع بین نیستیم،،فقط در حیرت به سر می بریم و ظاهر بین هستیم
♻️سوال ۱- قسمت ج)وزن شعر را بنویسید.
🔶فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
۲-متن زیر را از نظر زیبایی شناسی و ویژگی های فکری بررسی نمایید.
مجموعه ای می بایست از هر دو عالم روحانی و جسمانی که هم محبت و بندگی به کمال دارد و هم علم و معرفت به کمال دارد تا بار امانت مردانه و عاشقانه در سفت جان کشد.
« نجم الدین رازی»
🔹زیبایی شناسی
سفت جان: استعاره مکنیه و تشخیص
تکرار:کمال
بار امانت: تلمیح به پذیرش امانت الهی توسط انسان
بار امانت :تشبیه فشرده
بندگی و معرفت :سجع
🔸فکری
عارفانه و در حوزه ی ادبیات غنایی است .اشاره به خلقت انسان
که تجمع تمام خصلتهای نیک وخوب آفرینش است
منظور از امانت:عشق است
نویسنده سعی می کند متن را ادبی کند و به شعر نزدیک بشود تا هم حسی ایجاد کندوباجمله های کوتاه به ساختار شعری نزدیک بشود.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
به کوشش فرحناز حسینی ،استان البرز(کرج)،زمستان ۱۳۹۶
گروه دبیران ادبیات ایران
کانال هدایت 2 -کانال درسی11
https://eitaa.com/hedayate11
آن ها که کتاب نمیخوانند،
عمر کوتاه تری دارند،
و آن ها که میخوانند،
هر بار با قهرمان قصه،
وارد ماجرایی جدید میشوند
و هزاران بار عمر میکنند ...
#مارتین_لوتر
┄═•❁ https://eitaa.com/hedayate11 ❁•═┄
اگر هر شب به جای تماشای تلویزیون پانزده دقیقه مطالعه کنید سالی حدود پانزده کتاب را می خوانید این گونه تبدیل به یکی از باسواد ترین افراد در نسل خود می شوید همه این ها با پانزده دقیقه مطالعه قبل از خواب حاصل می شود.
#برایان_تریسی
┄═•❁ https://eitaa.com/hedayate11 ❁•═┄
4_5899870019008857609.pdf
2.01M
#قدرت_برنامه_ریزی
#برایان_تریسی
#یلدا_بلارک
┄═•❁https://eitaa.com/hedayate10 ❁•═┄
کتاب قدرت برنامهریزی - طرح پرواز: رسیدن به بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن، اثری دیگر از برایان تریسی است، که اینبار قصد دارد قدرت برنامهریزی مسیرهای حقیقی دستیابی به موفقیت را البته با طرح پرواز، معرفی کند. دیگر وقت آن شده، انرژیهای پتانسیل خود را برای موفقیت آزاد کنید.
برایان تریسی در کتاب قدرت برنامهریزی - طرح پرواز نشان میدهد که به چه صورتی به موفقیت و کامکاری برسیم. به گفته او زندگی یک سفر است و در این سفر باید افکار مثبت و خوشایند داشته و بطور دقیق بدانید کجا میروید. به اهداف و برنامههای دقیقی احتیاج دارید تا از جایگاه فعلیتان به آینده مطلوب بروید. اصول جهانی و واقعی همیشگی وجود دارد که چندین مرتبه افراد موفق آنها را فرا گرفته و بکار بردهاند.
┄═•❁ https://eitaa.com/hedayate11❁•═┄
MordeShor.apk
816.4K
رمان: #مرده_شور
جلد دوم: #قاتل_سریالی
نویسنده: #lovender
ژانر: #احساسی #جنایی #ترسناک #واقعی
صفحات: #211
خلاصه:
من….همانی هستم که روزی برایت سرافکندگی بودم.و…بدان که روزی آرزویم را خواهی داشت!
من “مرده شورم!”آمده ام تا نجسی ها و ناپاکی هارا بشویم…آمده ام تا یک کاسه آب بریزم روی کثافتی که آدمها از خودشان ساختند!و بعد غسلشان بدهم و …خباثتشان را دفن کنم!
داستان در مورد یه دختر مرده شوره که با یه گروه قاچاقچی همراه میشه..یه دختر شاید دزد…شاید بد…شاید خوب…
همراه مرده شور باشید.»
مرده شور
┄═•❁ https://eitaa.com/hedayate11 ❁•═┄
Adobe.Acrobat.Reader.16.2.1.arm_Soft98.iR.apk
12.79M
📀 نرم افزار Adobe Reader برای عزیزانی که میخواهند فایل های pdf را در گوشی خود باز کنند.
┄═•❁https://eitaa.com/hedayate11 ❁•═┄
✍️دوستان و همراهان عزیز.آخر هفته ها با چند کتاب در موضوعات مختلف و متنوع برای سلیقه های گوناگون در خدمت شما هستیم. مدیریت زمان یعنی هیچ فرصتی را در زندگی از دست ندهیم. مدیریت زمان یعنی من وقتی برای تلف کردن در زندگی ندارم. مدیریت زمان یعنی چیری به اسم منتظر بودن، معنی ندارد. پس،لذت کتاب خواندن را از دست ندهیم. ❤️ https://eitaa.com/hedayate11
یکی از کارمندان شهرداری ارومیه می گفت: تازه ازدواج کرده بودم و با مدرک دیپلم دنبال کار می گشتم.
از پله های شهرداری می رفتم بالا که یکی از کارکنان شهرداری را دیدم و ازش پرسیدم آیا اینجا برای من کار هست؟تازه ازدواج کردم و دیپلم دارم.
یه کاغذ از جیبش درآورد و یه امضاء کرد و داد دستم گفت بده فلانی، اتاق فلان.
رفتم و کاغذ را دادم دستش و امضاء را که دید گفت چی می خوای؟
گفتم :کار
گفت : فردا بیا سرکار
باورم نمی شد
فردا رفتم مشغول شدم .
بعد از چند روز فهمیدم اون آقایی که امضاء داد شهردار بود.
چند ماه کارآموز بودم بعد یکی از کارمندان که بازنشست شده بود من جای اون مشغول شدم.
شش ماه بعد رئیس شهرداری استعفاء کرد و رفت جبهه.
بعد از اینکه در جبهه شهید شد یکی از همکاران گفت :توی اون مدتی که کارآموز بودی و منتظر بودیم که یک نفر بازنشسته بشه تا شما را جایگزین کنیم، حقوقت از حقوق شهردار کسر و پرداخت می شد. یعنی از حقوق شهید باکری
این درخواست خود شهید بود!
کجایند مردان بی ادعا؟
https://eitaa.com/hedayate11
gambegam_11_Farsi_2(nomrebartar).pdf
3.75M
✅ گام به گام
فارسی
یازدهم نمونه شماره دو
https://eitaa.com/hedayate11
#نگارش_یازدهم_درس_پنجم
#کارگاه_نوشتن
#سفر_نامه
توضیح از : حسین طریقت
دبیر ادبیات آبادان
https://eitaa.com/hedayate11
✳️ تمرین شماره ۱ کارگاه نوشتن ، پرسشی همگرا است و هدف آن تقویت توانایی بازشناسی آموزه های متن درس است .
این پرسش #تشخیصی است و در حیطه " دانش " قرار دارد .
در آزمون پایانی درس نگارش، ۲ نمره از این تمرین ها طرح می شود .
💢تمرین شماره ۱ کارگاه نوشتن :
⁉️مکان :
✅شهر مصر
⁉️موضوع کلی و لحظات خاص :
✅برداشتن آب از رود نیل ،
✅ روش برداشت آب از نیل
⁉️نکات جذاب :
✅سبوی که ۳۰من آب می گرفت .
✅زنی که ۵ هزار سبو دارد .
https://eitaa.com/hedayate11