eitaa logo
کانال درسی11
427 دنبال‌کننده
172 عکس
168 ویدیو
823 فایل
ویژه دانش اموزان پایه یازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیر کانال:حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
5_6318753905895279192.PDF
2.16M
کاربرد اصطلاحات عرفانی فایل متنی کتاب کانال درسی 10 _11_12 https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
✅ چرا سوگند را می‌خوریم؟ ☑️ تاریخ اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها 🖋️ فاطمه کاملی، دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان دانشگاه تهران، ۲۴ بهمن ۱۴۰۱. اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی گاه پیشینه‌ای چند صد ساله دارند، اما کمتر اصطلاحی را می‌توان تا بیش از ۱۴۰۰ سال ردگیری کرد. زیرا اساساً کمتر از ۱۴۰۰ سال است که ایرانیان به فارسی نو سخن می‌گویند و در دوره پیش از اسلام زبان‌شان فارسی میانه بود که در واژگان، دستور و ساختاربندی با فارسی نو متفاوت است. اصطلاح سوگند خوردن اما از جمله ساختارهایی ست که می‌دانیم حداقل از دوره ساسانی مورد استفاده قرار می‌گرفته و به فارسی میانه به آن «سوگند خُوَردَن/sōgand xwardan» گفته می‌شده است. سوگند در فارسی میانه به معنای «گوگرد» است. ماده‌ای سمی که خوردن آن می‌تواند منجر به مرگ انسان شود. پس چرا ما «سوگند» را می‌خوریم؟ در دوره ساسانی، زمانی که پرونده قضایی مهمی در دادگاه به بن‌بست می‌خورد و هیچ مدرکی برای اثبات گناهکاری یا بی‌گناهی متهم وجود نداشت، قاضی «به فارسی میانه: دادوَر/ dādwar» دستور می‌داد که متهم باید «وَر/ war» انجام دهد. ور آزمایشی سخت بود که اگر متهم به صورت موفق‌آمیز آن را انجام می‌داد ثابت می‌کرد بی‌گناه است و اگر در آن شکست می‌خورد معلوم بود گناهکار بوده و خداوند می‌خواسته آن را نشان دهد. در رشن یشت اوستا، احکام ور بر اساس دین زردشتی توضیح داده شده اند. ۵۶۵-۵۷۱      دو نوع ور وجود داشت: ور گرم و ور سرد ور گرم war ī garmōg، با آتش کار می‌کرد. مثلا متهم مجبور بود از میان آتش عبور کند. نمونه آن را در داستان سیاوش در شاهنامه می‌بینیم که برای آنکه اثبات کند نسبت به زن پدرش نظر سوء نداشته است با اسب از میان آتش بزرگی عبور کرد و بدون هیچ آسیبی بیرون آمد. {فردوسی، شاهنامه، به تصحیح جلال خالقی مطلق، کالیفرنیا، ۱۳۶۹، ج ۲: ۲۳۳-۲۳۷} سیاوش پیش از رفتن به درون آتش به کیکاوس می‌گوید: سری پر ز شرم و بهایی مراست اگر بی‌گناهم رهایی مراست ور ایندونک زین کار هستم گناه جهان‌آفرینم ندارد نگاه به نیروی یزدان نیکی‌دهش از این کوه آتش نیابم تبش      یا مثلاً متهم باید فلزی گداخته و ذوب‌شده را روی خود می‌ریخت. مانند آذرباد مهرسپندان، موبدان موبد دوره شاپور دوم ساسانی که روی گداخته بر سینه‌اش ریخت تا ثابت کند نسخه‌ای که از اوستا تدوین کرده مطابق واقعیت بوده و دین زردشتی بر حق است. {شایسته ناشایست، فصل ۱۵، ۱۵-۱۷}      در ور سرد war ī sard فرد با آب عمل می‌کرد. مثلا دست و پای شخص را می‌بستند و او را در میان رودخانه می‌انداختند. اگر غرق نمی‌شد یعنی بی‌گناه بود و اگر. غرق می‌شد یعنی گناهکار بوده و به سزای عملش رسیده است. این شیوه ور از هزاره دوم پیش از میلاد در بین‌النهرین رایج بوده است. بند دوم قانون‌نامه حمورابی اعلام می‌کند: «اگر کسی علیه مردی اتهامی را وارد سازد، و متهم به رودخانه برود و به درون رودخانه بپرد، اگر او در رودخانه غرق شود، اتهام‌زننده مالکیت خانه او را در اختیار خواهد گرفت. اما اگر رودخانه ثابت کند که متهم، گناهکار نیست، و بدون هیچ آسیبی بگریزد، سپس آن که اتهام را وارد ساخته، به مرگ محکوم خواهد شد، درحالی‌که آن کس که به داخل رودخانه انداخته شده، مالکیت خانه‌ای را که به اتهام‌زننده‌اش تعلق داشته را در دست خواهد گرفت.» {ترجمه از ال‌. دبلیو. کینگ}      نوع دیگر ور سرد آن بود که در آب سوگند (گوگرد) می‌ریختند و متهم باید آن را سرمی‌کشید. اگر مسموم نشده و نمی‌مرد یعنی بی‌گناه بود. به این عمل سوگند خوردن می‌گفتند. این اصطلاح بعد از اسلام جلوه عملی خود را از دست داد و فرد تنها می‌گفت که «سوگند می‌خورم» بدون اینکه واقعا عمل ور سرد را انجام دهد زیرا اساسا انجام ور در فقه اسلامی جایگاهی نداشت. معنای اصلی سوگند هم به تدریج فراموش شده و مترادف با واژه عربی «قَسَم» گردید و حتی در باب این کلمه هم گفته شد که «قَسَم می‌خورم.» کانال درسی 10 _11_12 ‌‎‌─ ‌‌‎‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌░⃟‌‌‎‌‌‌ https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
آذربایجان_شرقی_بانک_سوالات_فارسی.pdf
2.99M
نمونه سوال درس به درس به تفکیک ۳ قلمرو، تشریحى و تستی+ پاسخ طراح: گروه ادبیات آذربایجان شرقی کانال درسی 11 https://eitaa.com/hedayate11
4_6019126653635005619.pdf
329K
گردآورنده:آقای منصور صالح نیا،رشت کانال درسی 11 https://eitaa.com/hedayate11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بهین-نامه-باستان-خلاصه-شاهنامه-فردوسی-ابوالقاسم-فردوسی-به-گزینش-محمدجعفر-یاحقی.pdf
40.13M
بهین نامه باستان خلاصه شاهنامه فردوسی دکتر محمد جعفر یاحقی،استاد دانشگاه مشهد کانال درسی10-11-12 https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 اشتباهات پر تکرار نگارشی کانال درسی10-11-12 https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
تاریخ اساطیری ایران.pdf
2.87M
کتاب تاریخ اساطیری ایران دکتر ژاله آموزگار، استاد فرهنگ و زبان باستانی ایران در دانشگاه تهران https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12
10 عادت کوچکی که در بلندمدت اثر مثبت داره: 1- هفته‌ای سه بار ورزش کنیم. 2- هر روز برای فردا ۳-۴ اولویت کاری - فکری مشخص داشته باشیم. 3- روزانه ۶۰ دقیقه مطالعه کنیم. 4- روزانه ۳۰ دقیقه بنویسیم. 5- هر روز ۷-۸ ساعت بخوابیم. 6- هر روز ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشیم. 7- برنامه ی روزه ی گاه-به-گاه داشته باشیم و برای زمان طولانی مثلا ۱۵ - ۱۶ ساعت هیچ چیزی نخوریم . 8- در حال زندگی کنیم و تمرین حضور ذهن یا Mindfulness داشته باشیم. 9- عشق و محبت به دیگران رو تمرین و تجربه کنیم. 10- سی‌درصد درآمد‌مون رو پس‌انداز کنیم. کانال درسی10-11-12 https://eitaa.com/hedayate10 https://eitaa.com/hedayate11 https://eitaa.com/hedayate12