May 11
این کانال جهت اطلاع رسانی و ارتباط با دانش آموزان پایه یازدهم و هماهنگی جهت فعالیت های درسی_ آموزشی ، فوق برنامه ایجاد شده است. درس های علوم وفنون -نگارش- فارسی یازدهم، محور فعالیت ماست.
بارم بندی درس علوم و فنون 2: تحلیل آثار ادبی 4 نمره - آرایه های ادبی 6 نمره - وزن و موسیقی شعر 6نمره - تاریخ ادبیات 2 نمره - سبک شناسی 2 نمره .
به زودی نمونه تمرین ها ی علوم و فنون 2 تقدیم خواهد شد. #علوم_فنون ،#عبادی_حسین
✍️سوالات امتحان فنون ادبی شامل : تستی، تشریحی، تشخیصی، جاخالی، درست_ غلط و جدول می باشد
✳️پایه های آوایی همسان :
◀️ اگر پایه های آوایی به شکل منظم در کنار همدیگر قرار بگیرند ، خواننده آهنگ یکسانی را می شنود که به آن پایه های آوایی همسان می گویند :
🛑در این درگاه بی چونی همه لطفست وموزونی
چه صحرایی چه خضرایی چه درگاهی نمی دانم
✅پایه های آوایی:
درین درگا/ه بی چونی /همه لطفس/ت موزونی
چه صحرایی/چه خضرایی / چهدرگاهی /نمی دانم
با خوانش درست بیت، درنگی منظم را در بین پایهها احساس می کنیم و درواقع میبینیم که هر مصراع از چهار پایه تکراری و هماهنگ درست شده است .
اکنون برای هر پایه معادل ونماد آوایی می آوریم . که به آن ها
« وزنواژه » یا « رکن » گفته می شود.
وزن واژه این بیت « مفاعیلن» است که هر پایه آن از یک نشانه هجایی (یکهجای کوتاه وسه هجای بلند معادل U- - - ) تشکیل شده است .
🛑نمونه دیگر :
خداوندا شبم را روز گردان
چوروزم بر جهان پیروز گردان
◀️ پایه های آوایی:
خداوندا/شبم را رو/زگردان
چُ روزم بر /جهان پیرو/ز گردان
مفاعیلن مفاعیلن فعولن
یا
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل
💢 تعداد پایه های این بیت با بیت قبلی متفاوت است .
هر مصراع از سه رکن تشکیل شده ویک هجا از پایان پایه آخر حذف شده است .
گاهی بافت موسیقیایی شعر کوتاهتر میگردد و هجایی از پایه آوایی کم می شود که در نتیجه وزن شعر دگرگون می شود .
🛑نمونه دیگر :
من به هر جمعیتی نالان شدم
جفت خوش حالان وبد حالان شدم
◀️ پایههای آوایی:
من به هر جم /عییتی نا/لان شدم
جفت خوش حا /لان بد حا/لان شدم
◀️وزنواژه :فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
◀️ نشانههای هجایی :
(- U- - - U- - - U-)
1- برای هریک از واژههای زیر وزنواژهی مناسب بنویسید.
کبوتر، مینوشتم ، دریادلان
دری بگشا ، بامدادان ، باادبان کجایی
✅ک بو تر : فعولن U - -
✅می ن وش تم: فاعلاتن - U - -
✅در یا د لان: مستفعلن - - U -
✅ن می دا نم: مفاعیلن U - - -
✅د ری بگ شا: مفاعیلن U - - -
✅با م دا دی: فاعلاتن - U - -
✅با ا د بان: مفتعلن - UU -
✅ک جا یی: فعولن U - -
2️⃣بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید، سپس وزنواژهی هریک را بنویسید.
الف) به گیتی هرکجا دردِ دلی بود
به هم کردند و عشقش نام کردند
✅ ب گی تی هر /ک جا در د /د لی بود
ب هم کر دن/ د عش قش نا /م کر دند
◀️مفاعیلن مفاعیلن فعولن
چه خوش صید دلم کردی بنازم چشم مستت را
که کس آهوی وحشی را از این بهتر نمیگیرد
✅چ خش صی د /د لم کر دی / ب نا زم چش/ م مس تت را
ک کس آ هو /ی وح شی را/ ا زین به تر /ن می گی رد
◀️مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
تا نگردی بی خبر از جسموجان
کی خبر یابی ز جانان یک زمان
✅ تا ن گر دی/ بی خ بر از/ جس م جان
کی خ بر یا/ بی ز جا نان/ یک ز مان
◀️فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
3️⃣ بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید سپس خوشههای هجایی هر یک را بنویسید.
الف -چه غم دیوار امّت را که دارد چون توپشتیبان
چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان
✅ - چ غم دی وا /ر ام مت را/ ک با شد چن/ ت پش تی بان
چ با کز مو/ ج بح ران را/ ک با شد نو /ح کش تی بان
- - - U |- - - U |- - - U |- - - U
ب) هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست
دل افسرده غیر از آب وگل نیست
✅ ه ران دل را/ ک سو زی نی /س دل نیست
د ل اف سر/ د غی رز آ/ ب گل نیست
✅ب) U |- - - U |- - - U- -
ج) سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی
دل ز تنهایی به جان آمد خدا را
همدمی
سی ن ما لا /ما ل در دس /تی د ری غا /هم د می
دل ز تن ها/ یی ب جا نا /مد خ دا را /مر ه می
- U - | - - U - | - - U - | - - U -
د) ز حسرت بر سر و بر رو همیزد
بسان فاخته کوکو همیزد
ز حس رت بر/ س ر بر رو/ ه می زد
ب سا ن فا/ خ ت کو کو/ ه می زد
✅ مفاعیلن مفاعیلن فعولن
د- (U |- - - U |- - - U- -)
♦️ بیتهای زیر را تفکیک کنید و وزنواژه و خوشهی هر یک را بنویسید.
سحرگه بلبلی آواز می کرد
همی نالید وباگل راز می کرد
✅ س حر گه بل/ ب لی آ وا/ ز می کرد
ه می نا لی/ د با گل را/ ز می کرد
✅ مفاعیلن مفاعیلن فعولن
- - U |- - - U |- - - U
ما به غم خو کردهایم ای دوست ما را غم فرست
تحفهای کز غم فرستی نزد ما هردم فرست
✅ ما ب غم خو/ کر د ای می/ دو س ما را/ غم ف رست
تح ف ای کز/ غم ف رس تی/ نز د ما هر/ دم ف رست
✅ فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
- U - | - - U - | - - U - | - - U _
خوشا از نی خوشا از سر سرودن
خوشا نینامهای دیگر سرودن
✅ خ شا از غم/ خ شا از نی/ س رو دن
خ شا غم نا /م ای دی گر /س رو دن
◀️مفاعیلن مفاعیلن فعولن
- - U |- - - U |- - - U
عزیزا کاسهُ چشمم سرایت
میون هردوچشمم جای پایت
✅ ع زی زا کا/ س ی چش مم/ س را یت
می یو ن هر/ د چش مم جا /ی پا یت
◀️ مفاعیلن مفاعیلن فعولن
- - U |- - - U |- - - U
4️⃣ ابیات زیر را بخوانید وبه پرسشهای زیر پاسخ دهید .
ز دو دیده خونفشانم زغمت شب جدایی
چه کنم که هست اینها گل باغ آشنایی
درِ گلسِتان چشمم ز چه رو همیشه باز است
به امید آن که شاید تو به چشم من درآیی
سر و برگ گل ندارم، زچه رو روم به گلشن
که شنیدهام ز گلها همه بوی بیوفایی
◀️- ویژگیهای ادبی سبک عراقی را در آن بیابید.
✅ - توجّه بیشتر به :
آرایههای ادبی بیان :
تشبیه، استعاره، مجاز ، کنایه
✅-قالب شعری غزل است.
◀️- دومورد از ویژگیهای فکری ابیات را بنویسید.
✅- بیان احساس عاطفه شخصی
✅-شکایت از فراق و بیوفایی یار
✅- ذهنی ، غمگرایی،
✅ نوع ادبی : غنایی
◀️پرسش ۱- پایههای آوایی بیتهای زیر را مشخص کنید...
الف)
ای خوش منادیهای تو در باغ شادیهای تو
بر جای نان شادی خورد جانی که شد مهمان تو
✅ای خُش مُنا: مستفعلن
دی هایِ تُ: مستفعلن
در باغِ شا: مستفعلن
دی ها یِ تو: مستفعلن
بر جایِ نان: مستفعلن
شا دی خُ رَد: مستفعلن
جانی کِ شد: مستفعلن
مِهمانِ تُ : مستفعلن
◀️ب)
دلم را داغ عشقی بر جبین نه
زبانم را بیانی آتشین ده
✅دلَم را دا: مفاعیلن
غ عشقی بر: مفاعیلن
جَبین نِه: فعولن
زَبانم را: مفاعیلن
بَیانی آ: مفاعیلن
تَشین دِه: فعولن
◀️پ)
اسیرش نخواهد رهایی ز بند
شکارش نجوید خلاص از کمند
✅ا سی رش: فعولن
نَ خا هد: فعولن
رَ ها یی: فعولن
زِ بند: فَعَل
شِ کا رش: فعولن
نَ جو ید: فعولن
خَ لا صَز: فعولن
کَ مند: فَعَل
◀️ت)
عنکبوتی را به حکمت دام داد
صدرِ عالم را در او آرام داد
✅عنکبوتی: فاعلاتن
را بِ حکمت: فاعلاتن
دا م داد: فاعلن
صدرِ عالم: فاعلاتن
را دَ رو آ : فاعلاتن
را م داد : فاعلن
◀️ث)
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
✅ بیا تا گل: مفاعیلن
بَ رف شا نی: مفاعیلن
مُ می در سا: مفاعیلن
غَرَن دا زیم: مفاعیلن
فَلک را سَق: مفاعیلن
ف بشکا فی: مفاعیلن
مُ طر حی نُو: مفاعیلن
دَرَن دازیم: مفاعیلن
◀️پرسش ۲- پایههای آوایی بیتهای زیر را مشخّص کنید.
◀️الف)
یارب از عرفان مرا پیمانهای سرشار ده
چشمِ بینا، جانِ آگاه و دلی بیدار ده
✅یا رَ بَز عِر : فاعلاتن
فان مَرا پی: فاعلاتن
ما نِ ای سر: فاعلاتن
شا ر دِه : فاعلن
چشمِ بینا : فاعلاتن
جا نِ آ گا : فاعلاتن
هُ د لی بی : فاعلاتن
دا ر دِه : فاعلن
◀️ب)
خلد گر به پا خاری آسان برآید
چه سازم به خاری که در دل نشیند
✅خ لد گر: فعولن
بِ پا خا: فعولن
ریا سان: فعولن
بَراید : فعولن
چِ سا زم: فعولن
بِ خاری: فعولن
کِ در دل: فعولن
نشیند : فعولن
◀️پ)
باران اشکم میدود وز ابرم آتش میجهد
با پختگان گو این سخن، سوزش نباشد خام را
✅با را نِ اش: مستفعلن
کَم می د ود: مستفعلن
وز اَب رَ ما : مستفعلن
تش می جَهَد: مستفعلن
با پختِگان: مستفعلن
گو این سخن: مستفعلن
سو زش نبا: مستفعلن
شد خا م را: مستفعلن
◀️ت)
دید موسی یک شبانی را به راه
کاو همیگفت ای خدا و ای اله
✅دید موسا
یک شبانی
را به راه
کو همی گف
تی خدا وُ
ای الاه
◀️ث)
مرا گه گه به دردی یاد میکن
که دردت مرهم جان مینماید
✅مرا گه گه
ب دردی یا
د میکن
ک دردت مر
همِ جان می
نماید
◀️پرسش ۳-
با توجه به آهنگ بیتهای زیر، با ذوق خود، پایههای آوایی (ارکان عروضی) مناسب را بنویسید.
◀️الف)
من که دارم در گدایی گنج سلطانی به دست
کی طمع در گردشِ گردونِ دونپرور کنم
✅من کِ دا رم
در گِ دایی
گنجِ سلطا
نی بِ دست
✳️فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلاتن، فاعلن
کی طمع در
گردشِ گر
دونِ دونپر
ور کنم
◀️ب)
من امشب آمدستم وام بگزارم
حسابت را کنار جام بگذارم
✅م نم شب آ: مفاعیلن
م دس تم وا: مفاعیلن
م بگ زا رم: مفاعیلن
ح سا بت را | ک نا ر جا| م بگ ذا رم
◀️پ)
گفتم غم تو دارم گفتا غمت سرآید
گفتم که ماه من شو گفتا اگر برآید
✅گفتم غ
مِ تُ دارم
گفتا غَ
مَت سَراید
گفتم کِ
ماهِ من شو
گفتا اَ
گر بَراید
✳️مفعول فاعلاتن// مفعول فاعلاتن
✅نمونه دیگر :
گفتم غَمِ
تُ دا رم
گفتا غَمت
سرا ید
✳️مستفعلن فعولن// مستفعلن فعولن
◀️ت)
دلبر جانان من، برده دل و جان من
برده دل و جان من، دلبر جانان من
✅دلبرِ جا (مفتعلن)
نانِ من (فاعلن)
بردِ دلُ (مفتعلن)
جانِ من (فاعلن)
◀️ پرسش ۴- پیامدهای حملهی مغول را بر زبان فارسی در قرن هفتم بررسی کنید.
◀️ پرسش ۱:
حمله ی مغول برمحتوای شعر ونثرقرن هفتم چه تاثیراتی گذاشت؟
✅تباه شدن بنیان فرهنگ واخلاق ومایوس شدن شاعران و نویسندگان موجب روی آوردن شاعران به عرفان شد درنتیجه
تکیه داشتن بر عواطف انسانی وترویج روحیه ی تسامح وتساهل ،خدمت به خلق ،آزادگی وبی ثباتی دنیا وتسکین بخشیدن به انسان ناامیدرا به همراه داشت .
◀️پرسش ۲ :
دو جریان نثرقرن هفتم را از نظر ویژگی های زبانی بنویسید.
✅گرایش به ساده نویسی :مانند طبقات ناصری ومرصاد العباد
و روی آوردن به پیچیده نویسی با محتوای عمدتا تاریخ حاکمان وقت مانند :تاریخ وصاف،تاریخ جهانگشای جوینی
◀️ پرسش ۳ :
شعر سبک عراقی را با شعر سبک خراسانی از نظر قالب مقایسه کنید.
✅شعر سبک خراسانی قالبش بیشتر قصیده است اما شعر سبک عراقی بیشتر در قالب غزل است.
◀️پرسش ۴ :
فکر واندیشه ی غالب بر آثار مولانا جلال الدین را بیان کنید؟
✅مولانا در دو محور اندیشه و احساس آثار جاودانه ای پدید آورد. درمثنوی معنوی و دیوان شمس به بیان معارف بشری ومسائل عرفانی پرداخت.
◀️پرسش ۵ :
چه عواملی سبک ادبیات فارسی رااز خراسانی به عراقی تغییر داد؟آن ها را بررسی کنید؟
✅تغییر مرکز ادبی و سیاسی از خراسان به عراق عجم
روی کار آمدن حکومت های سلجوقی و غزنوی
◀️پرسش ۶ :
کدام یک از ویژگی های فکری سبک عراقی موجب پیدایش عرفان در قرن هفتم شد؟
✅ویران شدن بناها و آبادانی ها
تباه شدن بنیان فرهنگ واخلاق ومایوس شدن شاعران ونویسندگان
تکیه داشتن بر عواطف انسانی و ترویج روحیه ی تسامح و تساهل
◀️پرسش ۷ :
نام نویسنده،نوع نثر کتاب،موضوع و محتوای کتاب های زیر را بنویسید.
✅گلستان: از سعدی ،در اخلاق و حکمت و نظم و نثر مسجع
✅مرصاد العباد:نجم الدین رازی، بیان سلوک دین وتربیت نفس انسانی
✅تاریخ جهانگشا:عطاملک جوینی. نثری مصنوع و دشوار. شرح ظهور چنگیز و فتوحات او،تاریخ خوارزمشاهیان وفتح قلعه های اسماعیلیه،حکومت جانشینان حسن صباح
خلاصه درس اول
تاریخ ادبیات قرن هفتم ، هشتم و نهم در این درس مورد بررسی قرار گرفته است:
✅سبک عراقی:
🔸دلیل نام گذاری سبک این دوره به«عراقی» بعد از حمله ی مغولان کانون های فرهنگی از خراسان به عراق عجم منتقل شد و
شاعران و نویسندگان بزرگ در این دوره غالبا از اهالی شهرهای عراق عجم بودند.
🔹نثر در این دوره به دو جریان گرایش پیداکرد «ساده نویسی»در آثاری مثل طبقات ناصری و مرصادالعباد و دیگری«پیچیده
نویسی» بامحتوای عمدتا تاریخ حاکمان وقت که در آثاری همچون تاریخ وصاف وتاریخ جهانگشای جوینی دیده می شود.
🔺شاعران قرن هفتم
♦️مولانا/مولوی:از شاخص ترین شاعران قرن هفتم ؛آثار:مثنوی معنوی و دیوان شمس ولمعات است.لمعات در زمینه ی عرفان در
قالب نظم ونثر
🔹سعدی:استاد سخن و استاد سرودن غزل های عاشقانه
🔸عطاملک جوینی:نثرنویس؛نویسنده کتاب تاریخ جهان گشا که دارای نثر مصنوع و دشوار است.
🔹خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی:مهم ترین اثر جامع التواریخ؛به نثر عالمانه و پخته،تاسیس عمارت ربع رشیدی
🔸شمس قیس رازی:اثر المعجم فی معاییر اشعار العجم
✳️قرن هشتم
🔸خواجوی کرمانی:غزل پرداز،سرودن چند مثنوی به پیروی از پنج گنج نظامی
🔹ابن یمین:شاعر عصر سربداران،در شعرش قناعت پیشگی و بی اعتباری دنیا مورد تاکید قرار می دهد.
🔸حافظ:رسانرن غزل فارسی به کمال
🔹سلمان ساوجی:در غزل به سعدی و مولوی توجه داشت،مثنوی جمشید و خورشید به شیوه ی نظامی
🔸عبیدزاکانی: نکته یاب و انتقادهای ظریف اجتماعی،آثار:موش و گربه؛رساله ی دلگشا؛اخلاق الاشراف؛صدپند.
🔹حمدالله مستوفی: مورخ و نویسنده،نویسنده کتاب تاریخ گزیده
✳️قرن نهم
♦️بایسنقر میرزا قرآن کریم و شاهنامه ی فردوسی را به خط خود نگاشت.
🔹جامی:کتاب بهارستان را به تقلید از گلستان سرود،درکتاب نفحات الانس شیوه ی تذکرة الاولیای عطار را در بیان حقایق عرفانی
وذکر احوال عارفان به کار برد.
🔸شاه نعمت الله ولی:در تصوف وطریقت مقامی بلند داشته است،دیوان شعرش مضامین عرفانی دارد.
🔹دولتشاه سمرقندی:اثر تذکره ی دولتشاه
نمونه سوال فنون ادبی 2 دیماه به همراه پاسخنامه (صرفا جهت آشنایی و آمادگی برای امتحان)👇👇👇