فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختیارات شاعری-4 فنون ادبی3 کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازدهم
#درس_یازدهم
#خودارزیابی
❇️۱_ پس از خوانش درست اشعار نیمایی
زیر ونوشتن مصراعها پایه های اوایی ،
وزن و نشانه های هجایی را مقابل هر مصراع بنویسید
💠🌐 هست شب یک شب دم کرده
وخاگ
رنگ رخ باخته است
باد نوباوه ی ابر از برِ کوه
سوی من تاخته است
🔶🔹نیما
هس ت شب یک / فاعلاتن
_ u _ _
ش ب دم کر/ فعلاتن u u _ _
د وُ خاک / فعلن. U u _
رن. گ. رخ با/ فاعلاتن _ u _ _
خ ت است / فعلن. U u _
با د. نو با فاعلاتن/ _ u _ _
و ی اب رز/ فعلاتن u u _ _
ب ر کوه / فعلن u u _
سو ی من تا / فاعلاتن _ u _ _
خ ت است / فعلن u u _
شاعر در رکن اول به جای فاعلاتن فعلاتن اورده واین از اختیارات شاعری ( وزنی ) است
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
به کوشش : خانم سهیلا محسنی دبیر ادبیات شهرتهران
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
✳️۲_ برای اشعار نیمایی زیر مانند نمونه بالا خانه هایی تولید کنید پایه های اوایی ووزن و نشانه های هجایی هر مصراع را بنویسید سپس اختیار شاعری به کار رفته در این شعر را مشخص کنید
❇️میان مغرب ومشرق ندای مختصری است
که گاه می گوید
من از ستاره دنباله دار می ترسم
که از کرانه مشرق طلوع خواهد کرد
🔸🔻شفیعی کدکنی
م یا ن مش / مفاعلن u _ _ u _
ر ق مغ رب / فعلاتن u u _ _
ن دا ی مح / مفاعلن. U _ u _
ت ض ریست* / فعلن u u _
🔔🔔هجای پایانی همیشه بلند است
که. گا. ه. می / مفاعلن
گو ید* / فع لن
🔔🔔اختیار وزنی ابدال
م نز * س تا / مفاعلن
ر ی دن با / فعلاتن
ل دا. ر می / مفاعلن
تر سم* / فع لن
🔔اختیار وزنی ابدال
ک از ک را / مفاعلن u _ u _
ن ی مش رق / فعلاتن u u _ _
ط لو ع خا / مفاعلن u _ u _
هد کرد * / فعلن _ _
🔔🔔اختیار وزنی ابدال در پایان هجا
🔔🔔پایان هجا همیشه بلند است
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
به کوشش : خانم سهیلا محسنی دبیر ادبیات شهرتهران
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازدهم
#درس_یازدهم
#خودارزیابی
✳️۳ _ پس از تعیین پایه های اوایی
ووزن هر مصراع شعر زیر دلیل
ناهمسانی پایه های اوایی این شعر
وتفاوت ان را با اشعار سنتی بیان کنید
❇️وچون درختی در صمیم سرد وبی ابرزمستانی
هرچه برگم بود وبارم بود
هر چه از فر بلوغ گرم تابستان ومیراث بهارم بود
هرچه یاد ویادگارم بود
ریخته است
🔸🔻اخوان ثالت
چن د. رخ تی / فاعلاتن
در ص می م / فاعلاتن
سر د بی اب/ فاعلاتن
ر ز مس تا / فاعلاتن
نی / فع
هر چ. بر گم / فاعلاتن
بو. د. با رم / فاعلاتن
بود * / فع
🔔🔔اختیار وزنی : پایان هجا همیشه بلند است
هر چ. از فر / فاعلاتن
ر* ب لو غ* / فاعلاتن
گر م. تا بس / فاعلاتن
تا ن می را / فاعلاتن
ث* ب ها رم / فاعلاتن
بود / فع
هر چ. یا د* / فاعلاتن
یا د گا رم / فاعلاتن
بود / فع
ری خ تست * / فاعلن
🔔🔔اختیار زبانی حذف همزه
🔰در این شعر همان طور که در تقطیع به ارکان دیدید در هر مصرع تعداد ارکان با مصرع دیگر متفاوت است وبر همین اساس تعداد هجاها برابر نیست و مصرعها کوتاه وبلند شده اند
به بیان دیگر تعداد وزن واژه های هر بخش ان یکسان نیست اما در شعر سنتی در هر مصرع تعداد ارکان با مصرعهای دیگر برابر است
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
به کوشش : خانم سهیلا محسنی دبیر ادبیات شهرتهران
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
#علوم_وفنون_دوازدهم
#درس_یازدهم
#خودارزیابی
✳️۴ _ اشعار زیر در چه قالبی سروده شدهاند یکی از از ویژگی های آن نوع شعر را بیان کنید
الف):
و به آنان گفتم
هرکه در حافظه چوب ببیند باغی
صورتش در وزش بیشه شور ابدی خواهد ماند
هرکه با مرغ هوا دوست شود
خوابش آرام ترین خواب جهان خواهد بود
سهراب سپهری
این شعر در قالب نیمایی است زیرا در هر مصرع تعداد ارکان با مسئله دیگر متفاوت است و بر همین اساس تعداد هجا ها برابر نیست و مصرع ها کوتاه و بلند شده اند
ب):
پروانه و شمع و گل شبی آشفتند
در طرف چمن
و جور و جفای دهر با هم گفتند
بسیار سخن
شد صبح نه پروانه به جا بود و نه
ناگاه صبا
بر گل بوزید و هر دو با هم رفتند
من ماندم ومن
ملک الشعرای بهار
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📙📙📙قالب مستزاد
در این شعر درپایان هر مصرع یک نیم مصرع امده است ونشان می دهد که کوتاهی وبلندی مصراع های شعر در برخی از قالبهای شعر کهن نیز پیشینه داشته است به این قالب شعری مستزاد می گویند
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
به کوشش : خانم سهیلا محسنی دبیر ادبیات شهرتهران
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
#علوم_وفنون_دوازدهم
#درس_یازدهم
#خودارزیابی
✳️۵ _ پس از تعیین پایه های اوایی ووزن هربیت نام بحر ان را بنویسید
چون می روی بی من مرو این جان جان بی تن مرو
وزچشم من بیرون مرو ای شعله ی تابان من
🔸🔻مولوی
چن می ر وی / مستفعلن. _ _ u _
بی من م رو / مستفعلن _ _ u _
ای جا ن جان / مستفعلن _ _ u _
بی تن م رو / مستفعلن _ _ u _
وز چش م من/ مستفعلن _ _ u _
بی. رون م شو / مستفعلن _ _ u _
ای شع ل ی * / مستفعلن _ _ u _
تا. با. ن. من / مستفعلن _ _ u _
🔰🔰نام وزن : زجز مثمن سالم
💮💮💮💮💮💮💮💮
تو از هر در که بازآیی بدین خوبی و زیبایی
دری باشد که از رحمت به روی خلق بگشایی
ت. از. هر در /مفاعیلن u _ _ _
ک. با. زا* . یی/ مفاعیلن u _ _ _
ب دین خو بی / مفاعیلن u _ _ _
ی. زی. با یی / مفاعیلن u _ _ _
د ری با. شد / مفاعیلن u _ _ _
ک از رح مت / مفاعیلن u _ _ _
ب رو ی خل / مفاعیلن u _ _ _
ق بگ شا یی / مفاعیلن. U _ _ _
🔰نام وزن : هزج مثمن سالم
💮💮💮💮💮💮
همیشه تابراید ماه وخورشید
مرا باشد به وصل یار امید
ه می ش تا/ مفاعیلن
ب. را ید* ما / مفاعیلن
ه. خر شید* / فعولم
🔰نام وزن : هزج مسدس محذوف
💮💮💮💮💮💮💮
الا تا نخواهی. بلا برحسود
که ان بخت برگشته خود در بلاست
ا. لا تا / فعولن u _ _
ن. خا. هی / فعولن u _ _
ب لا بر / فعولن u _ _
ح سود * / فعل u _
🔰نام وزن : متقارب مثمن محذوف
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
به کوشش : خانم سهیلا محسنی دبیر ادبیات شهرتهران
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
دانش آموزان عزیز و همڪاران گرامی :
با سلام:
برای اینڪه عڪسهایی ڪه از صفحات ڪتاب یا جزوه یا ورق امتحانی میگیرید ڪاملا واضح باشه یڪ نرم افزار هست ڪه میتونید از بازار دانلود ڪنید :
camscanner
اگر با این نرم افزار عڪس بگیرید و گزینه تیڪ (سمت راست پایین) را انتخاب ڪنید، عڪس خیلی واضح میشود.
کانال درسی12
اختیارات شاعری -1 فنون ادبی
فیلم کوتاه آموزشی اختیارات شاعری، ویژه رشته ادبیات
🔻رهبر انقلاب اسم این فرقه را گذاشتند: #شیعه_انگلیسی... او باطن میدید و بقیه ظاهر.. امروز باطن یکیشون برملا شد👆
⛔️افشاگری علیه"دشمنان داخلی"👇
@doshmandakheli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فضای مجازی را واقعاً مجازی فرض کنید به هیچ کلیپی قبل از تحقیق اطمینان نکنید!
#سواد_رسانه
🌍 eitaa.com/shakhes1 ایتا
🌍http://sapp.ir/shakhes.1 سروش
4_5769291537057843606.pdf
24M
🔴 #سوالات_نهایی_خرداد_و_شهریور تمامی دروس همراه با #پاسخ نامه #رشته_علوم_تجربی_پایه_دوازدهم سال ۱۳۹۸
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
امتحان نهایی رشته علوم انسانی_010170195353.pdf
12.23M
🔴 #سوالات_نهایی_خرداد_و_شهریور تمامی دروس همراه با #پاسخ نامه #رشته_علوم_انسانی_و_معارف_اسلامی
#_پایه_دوازدهم سال ۱۳۹۸
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
جشنواره سوال دوازدهم.pdf
6.48M
🔴 #سوالات_نهایی_خرداد_و_شهریور تمامی دروس همراه با #پاسخ نامه #رشته_ریاضی_پایه
#_دوازدهم سال ۱۳۹۸
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
استاد اسمعیل محمدزاده
سلام
#جناس
تام ( همسان): دو کلمه که تلفظ یکسان دارند اما معنی آنها متفاوت است.
ناقص( ناهمسان) :
الف: افزایشی: در ظاهر و شکل نوشتاری ، یکی از واژه ها یک حرف الفبایی یا یک مصوت بلند بیشتر از دیگری دارد. مثل
مار و دمار/ ناز و نیاز/ دار و دارا
ب:اختلافی: دو واژه در یک حرف یا یک مصوت بلند اختلاف دارند. مثل:
سور و شور / نار و نور/ بار و باز
پ- حرکتی : دو واژه فقط در مصوت ( حرکت) کوتاه متفاوتند. مثل:
گِل و گُل / ملِک و ملَک / رُست و رَست
عناصر و عوامل زیر در جناس بودن یا نبودن واژه ها خنثی هستند و بی تاثیر:
علامت جمع:
آیا (( لبان)) و (( تب)) جناس دارند؟
_ بله، چون علامت جمع در جناس بودن و نبودن بی تاثیر است. یعنی:
لبان _ ان= لب
حال باید ببینیم (( لب)) با (( تب)) جناس دارد. قطعا دارد.
(( ی )) نکره :
آیا در عبارت(( شهری بهر او حیرانند)) جناس داریم؟
بله، چون (( ی)) در شهری از نوع نکره است. یعنی:
شهری_ ی= شهر
شهر با بهر جناس دارد.
نکته:
((ی)) نکره چیست؟ و آن را چگونه بفهمیم؟
از نظر علمی: تکیه ( استرس) نمی گیرد و...
از نظر عرفی: به جای ی نکره می توانیم (( یک )) بیاوریم که اصلا جامع و مانع نیست و پر از استثناست.
از نظر ما:
این را که الآن می گوییم اگر بلافاصله بفهمید ، نزد خود می گویید : ی نکره به همین راحتی معلوم می شود؟!!!
و اگر کمی دیرتر بفهمید ، کمی هم می خندید و می گویید : به همین راحتی!!!!
این روش تصویری است و همه ی ما ناخودآگاه روزمره زیاد به کار بردیم و خواهیم برد:
(( ی)) نکره آن است که هنگام تلفظش می توانیم دست را به سمت دوش و گردن ببریم!
مثال:
در میان مجلس، عاشق مستی گفت: تو را چه به عشق و مستی؟!
حال در هنگام تلفظ مستی اول می توانیم دستمان را به سمت بالا ببریم یا مستی دوم؟
- مستی اول. پس (( ی)) در (( مستی اول )) از نوع نکره است.
از این آسانتر؟!!!
(( تر / ترین)):
ادامه ی نکات در پیامهای بعدی:
(( تر)) و (( ترین )) در جناس بودن یا نبودن، خنثی هستند. پس واژهای ((کامل تر/ کامل ترین)) با ((عامل)) جناس دارند.
ضمایر پیوسته( متصل):
ضمایر متصل( م، ت، ش، مان، تان، شان) تاثیری در جناس بودن یا نبودن ندارند. به همین دلیل در عبارت زیر واژه ی (( روزشان)) با ((سوز )) جناس دارد:
روزشان با سوز همراه بود.
روزشان- شان= روز
روز با سوز جناس دارد.
مخفف فعل مضارع ( استم/ هستم، ...)
این فعل نیز در جناس خنثی است. مثال:
من خرابم دیگر چرا دهی مرا شراب؟
خرابم_ م= خراب
حال می گوییم : خراب با شراب جناس دارد
.
■ نکات مهم و کاربردی دیگر:
۱- تکرار با جناس تام اشتباه نشود.( تکرار دام تستی جناس تام در کنکورهاست). مثلا در مصراع زیر جناس تام نداریم:
ای جان جان جان جان ، ما نامدیم از بهر نان
۲- جناس تام در آخر مصراع ها قافیه است نه ردیف.
۳- کوچکترین جناس تام در کنکور (( که= چه کسی)) با (( که= حرف ربط)) بوده است. امیدوارم که حافظه ام خطا نکرده باشد!
۴- مخفف ها جناس( ناقص اختلافی) نیستند. زیرا معنای یکسان دارند. مثلا (( ره )) با (( راه)) جناس ندارد.
۵-جناس فعلی یا فعل با اسم و صفت دیر یاب است. مثلا اگر ((دست)) با (( است)) جناس واقع شود.
۶- کلماتی چون (( آب )) و (( ناب)) جناس ناقص اند از نوع اختلافی .
۷- گاهی یک کلمه را به دو کلمه تبدیل می کنند. این هم نوعی از جناس است که چون در کتاب درسی نامش مذکور نیست ، می توانیم اینها را در جناس تام بگنجانیم.
مثل سیمرغ و سی مرغ
۸- حد اقل یکی از واژه هایی که پایه ی جناس است باید معنی دار باشد.
مثلا معمولا (( با )) را با (( را)) جناس نمی گیرند چون هردو حرف دستوری اند.
مشکلاتی که سر راه دانش آموزان در این آرایه قرار داده اند :
□ یکی از سنگهای بزرگ سر راه دانش آموزان این است که بعضی می فرمایند ملاک در آرایه های لفظی چون جناس، تلفظ است . بر این اساس (( غُصه)) و (( قِصه)) جناس اند. یا (( خوار)) و (( بار)) جناس اند.
در حالی که از گذشته تا همین روزها، ملاک هم املا بود و هم تلفظ.
بر این اساس واژه هایی چون غصه و قصه جناس ندارند. این وسط دانش آموز باید چه کار کند؟!
شاید بهتر است در کنکور ملاک را هم تلفظ قرار دهیم هم املا. یعنی غُصه و قِصه جناس نیستند.
□ جناس قلب، این نوع جناس در کتاب درسی نیامده است. اگر می خواهید افزون از کتاب بدانید، بسیار راحت است:
جابجایی حروف ، جناس قلب است مثل اهمال و امهال!!!!
□ مشکل دیگر برای بعضی از دانش آموزان(( اشتقاق)) است. رشته ی انسانی این آرایه را دارند. رشته های دیگر هرکلمه ای را با معیار کتاب درسی درباره ی جناس بسنجند کافی است.
خدمت دانش آموزان انسانی عرض کنم که اشتقاق تقریبا همان هم خانواده سازی است که از ابتدایی با آن آشنا شدیم. کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
📚 کنکور هفته اول مرداد برگزار میشود
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش:
🔹۶۵ درصد کلاسها در اپلیکیشن اختصاصی شاد تشکیل میشود.
🔹سال تحصیلی پایان اردیبهشت به اتمام میرسد.
🔹امتحانات نهایی را در خردادماه داریم و بعد از آن با احتساب ۲۰ روز وقفه کنکور برگزار خواهد شد.
@moalleman_iran
4_5792166227933661071.pdf
11.23M
۲۰۰سوال عاوم وفنون دهم ،جامع //
برای کنکورهم مفیداست کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5796607640729553117.pdf
12.01M
۲۰۰ سوال علوم وفنون یازدهم وبرای کنکور کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5925036972585256402.pdf
1.44M
کتابخانه انگیزش اثر #برایان_تریسی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5783054283016504402.pdf
2.85M
کتاب بیندیشید وثروتمند شوید اثر #ناپلئون_هیل کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5794066192616392405.PDF
4.57M
۱۰۰راز خانواده موفق اثر #دیوید_نیون کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
#حس_آمیزی
آمیختن و قاتی( قاطی) کردن حس ها است.
در روزمره هم استفاده می کنیم. مثلا در جملهء(( ببین چی میگم؟ ))
به جای (( بشنو چی میگم؟)) .
وقتی می گوییم: ببین چی میگم؟
درحقیقت دیدن را با گفتن مخلوط کرده ایم.
اول حسها و کلمات مربوط به هر حس را یاد بگیریم:
شنوایی : کلمات مربوط به آن---> شنیدن، گفتن،صدا،سخن، حرف،فریاد، داد، ناله، سکوت، خاموشی به معنی سکوت، زمزمه، نجوا، خاطره ، خبر، داستان، نقل،قصه حکایت،روایت و...
لامسه: کلمات مربوط به آن--->
لمس کردن، بساویدن ، لطیف،نرم، سخت و خشن (ضد نرم)،زمخت، کلفت، نازک،تر و خیس، خشک، سنگین، سنگینی،، وزین، سبک، سبکی و...
چشایی: کلمات مربوط به آن--->
چشیدن، انواع مزه ها و...
بینایی: کلمات مربوط به آن----->
دیدن، رنگها و...
بوییدن: کلمات مربوط به آن--->
بوییدن، بو، معطر و...
■ سطح عالی:
یک مثلا حسی هست که نامهای مختلفی دارد. باطنی، درونی ، معنوی و....
این حس دربردارنده ی کلماتی است که دیده نمی شوند و با حسهای دیگر هم درک نمی شوند. مثل فریب، زندگی، عمر، سعی و...
مثال:
فریب آبی رنگ( باطنی × بینایی)
زندگی تلخ
عمر شیرین
سعی سرد
و...
چند مثال برای حس آمیزی:
خبر تلخ، شعر تر شیرین ( ۳ حس)، سخن سرخ، سخن گفتنش ( شنوایی) با پسر نرم( لامسه) دید ( بینایی) ----> ۳ حس
بوی ( بویایی) گل را می شنوم ( شنوایی)
چند نکته:
۱- حس آمیزی گاهی به صورت ترکیب است: سخن سبز
گاهی غیر ترکیب که عمدتا یک طرف فعل است: بوی........... را می شنوی
۲- حس آمیزی قبلا در مجموعه ی آرایه ی استعاره ی مشبه محذوف ( مکنیه) بوده است. و چند سال اخیر آن را از استعاره ی مکنیه جدا کرده اند.می خواهم بگویم مثل همان استعاره ، عنصر عاریتی در حس آمیزی وجود دارد. ساده بگویم:
زمانی حس آمیزی داریم که بتوانیم از (( نمی تواند)) استفاده کنیم. به شکل زیر:
■پارچه ی نازک: پارچه می تواند نازک باشد. پس حس آمیزی نداریم.
■ سخن نازک: سخن نمی تواند نازک باشد.پس حس آمیزی داریم.
حال می پرسم آیا هرجا شیرین و تلخ دیدیم حس آمیزی داریم؟!!!
اساس دام تستی طراحان در حس آمیزی همین است.
۳- در واژه های شکرخند و زهرخند و چند کلمه ی دیگر که تشبیه درون واژه هستند، حس آمیزی داریم. اگر می خواهید دلیلش را بدانید، دلیلش این است که تشبیه هستند و زمانی دو کلمه به تشبیه در می آیند که وجه شبه داشته باشند. مثلا در (( شکرخند)) شاعر معتقد است که همانطور که شکر شیرین است خنده هم شیرین است.
.
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
استاد اسمعیل محمدزاده
4_5801060533973026737.pdf
18.2M
چگونه حافظه درخشان داشته باشیم اثر #دومینیک_ا_براین کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5798633954760197622.pdf
449.9K
تلمیح درکتاب های فارسی متوسطه کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12