4_5915603648150242597.pdf
175.8K
نمونه سوالات نهایی فارسی دوازدهم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5852762551418357704.pdf
253K
نمونه سوال فارسی دوازدهم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
نفتکش های ما به اعتبار #قدرت_موشکی مان جلوی چشمان خشمگين آمریکا، با امنیت کامل، درحال شکستن علنی تحریم ها هستند. مخالفان قدرت موشکی و نظریه پردازان #توسعه_نامتوازن ببینند که این قدرت راهبردی تضمین فعالیتهای اقتصادی مان شده و در دوران سخت ترین تحریم ها و مشکلات بانکی معاملات، برایمان شمش های طلا به ارمغان می آورد!
#محمد_عبداللهی در توییتر
https://twitter.com/Abdollahy_moh3?s=09
☑️ @abdollahy_moh
آزمون شبه نهایی علوم و فنون ادبی 3.pdf
786.1K
#آزمون_شبه_نهایی
#علوم_و_فنون_دوازدهم
مطابق با محدودهی۸۰ و۲۰درصدی کتاب
سال تحصیلی۹۹-۱۳۹۸(خرداد۹۹)
طراحان :گروه ادبیات استان فارس با همکاری آقایان عبدالرزاق امیری،فلاحی، هوشمندی،بوستانی وخانم مهناز فریدونی
#پاسخ_تشریحی در فایل بعدی
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5927206309026859592.pdf
694.9K
#آزمون_شبه_نهایی
#علوم_و_فنون_دوازدهم
مطابق با محدودهی۸۰ و۲۰درصدی کتاب
سال تحصیلی۹۹-۱۳۹۸(خرداد۹۹)
طراحان :گروه ادبیات استان فارس با همکاری آقایان عبدالرزاق امیری،فلاحی، هوشمندی،بوستانی وخانم مهناز فریدونی
#پاسخ_تشریحی
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5785363137175750558.pdf
363.7K
#آزمون_شبه_نهایی
#علوم_و_فنون_دوازدهم
مطابق با محدودهی۸۰ و۲۰درصدی کتاب
سال تحصیلی۹۹-۱۳۹۸(خرداد۹۹)
طراح :آقای دکتر امیدعلی شیخی کن کت دبیر ادبیات نورآباد دلفان(لرستان)
#پاسخ_درفایل_بعدی
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5785210107490994269.pdf
248.2K
#آزمون_شبه_نهایی
#علوم_و_فنون_دوازدهم
مطابق با محدودهی۸۰ و۲۰درصدی کتاب
سال تحصیلی۹۹-۱۳۹۸(خرداد۹۹)
طراح :آقای دکتر امیدعلی شیخی کن کت دبیر ادبیات نورآباد دلفان(لرستان)
#برگه_پاسخنامه
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
🔻کاش کسی برایمان مذاکره میکرد تا هم چرخ اقتصادمان بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژهایمان!
#دولت_ویرانی
⛔️افشاگری علیه"دشمنان داخلی"👇
@doshmandakheli
هر روزی که در آن گناه نشود همان روز، روز عید است. امام علی علیه السّلام فرمودند: «کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ». انشاءالله هر روز ما عید باشه.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرایه
#لف_و_نشر
استاد اصغر بهرامی ، کرج
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
سلام
■چند نکته در باره ی ترکیب های اضافی و وصفی :
۱- وقتی که در کنکور طراح تعداد ترکیب وصفی و اضافی یا تعداد صفت و مضاف الیه را می خواهد ذهن خود را از وابسته ی وابسته پاک کنید.
مثلا مضاف الیه مضاف الیه را مضاف الیه بگیرید.
۲- حواستان به رای فک اضافه باشد. به شیوه ی زیر عمل کنید:
او را دست...= دست او را...( ترکیب اضافی داریم).
۳- هرگاه در تشخیص اسم یا صفت بودن یک کلمه یا وصفی و اضافی بودن ترکبیی مردد هستید ، سریع بین ترکیب (( ی)) نکره بیاورید. اگر پذیرفت صفت یا ترکیب وصفی داریم اگر نپذیرفت اسم یا ترکیب اضافی داریم.
مثلاً نمیدانیم که کلمه ی ((دیگر)) اسم است یا صفت، آن را به شیوه ی زیر در ترکیب می بریم:
کار دیگر --> کاری دیگر
چون ترکیب ی نکره را پذیرفته است، ((دیگر)) صفت است و ترکیب ما وصفی.
( البته راه تشخیص از طریق ی نکره استثنا دارد مثل اعداد. اما بسیار کم است ).
۴- ترکیب اضافی مقلوب یا ترکیب وصفی مقلوب را یک واژه محسوب کنید نه ترکیب.
مثلاً ((پیرمرد)) یک واژه است و نمی توانیم آن را ((مرد پیر )) و ترکیب وصفی بدانیم یا(( گلاب)) یک واژه است و نمیتوانیم آن را ((آب گل )) و ترکیب اضافی بدانیم.
( در سطح بالاتر ، استثنائاتی وجود دارد.)
۵- گاهی صفت جایگاه اسمی می یابد و نقش اسم را می گیرد .
مثال:
در ((حمله ی سوار)) واژه ی ((سوار)) مضاف الیه است . تشخیص آن بسیار راحت است : ترکیب ی نکره نمی گیرد!
۶- گاهی ضمیر متصل از مضاف فاصله میگیرد و ما پس از بازگردانی به این امر پی می بریم .
مثال:
دوستان دشمن گرفتن هرگزت عادت نبود:
----> هرگز عادتت ( =عادت تو) نبود.
((ت)) مضاف الیه است.
۷- در تشخیص تعداد ترکیب های وصفی و اضافی باید نقش های تبعی را لحاظ کنیم به شیوه زیر:
کتاب دوستم فاطمه:
۳ ترکیب اضافی داریم یعنی فاطمه بدل است و نقش دوست را گرفته است.
دختران و پسران مودب:
دختران مودب / پسران مودب :
۲ ترکیب وصفی داریم
دختران مودب ، کوشا و درسخوان :
۳ ترکیب وصفی داریم.
۸- به نظر میرسد که برای تشخیص نوع ترکیب دو شیوه ی زیر کافیست:
۱- هر ترکیبی ی نکره بگیرد، وصفی است:
نویسنده ی اروپایی---> نویسنده ای اروپایی: ترکیب وصفی
۲- هر ترکیبی (( است)) بگیرد، وصفی است:
آب روان----> آب، روان است.یا آب روان، روان است. ترکیب وصفی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
#آرایه_های_ادبی
#پارادکس
#متناقض_نما
❇️تصاویر متناقضنما، تصاویری هستند که از لحاظ منطقی یکدیگر را نفی میکنند. استفاده از این تصاویر از نفوذ زبان قراردادی میکاهد. پارادکس شاعرانه عبارت است از بیانی به ظاهر متناقض یا مهمل اما حامل حقیقتی که از راه تأویل میتوان به آن دست یافت.
✳️پارادکس از طریق عادتشکنی و مخالفت با منطق، اعجاب ذهن را برمیانگیزد؛ مانند جرقه چشم را میزند.
❇️ پارادوکس از شکستن حکم منطقی «اجتماع نقیضین محال است»، حاصل میشود و همین هنجارشکنی و آشناییزدایی در کلام برجستگی ایجاد میکند؛ و به دلیل همین، برجستهسازی حتی در گفتار عوام هم کاربرد یافته است؛ و در تعبیرات عامه مردم ، هستههای این تصویر و تعبیر وجود دارد: «ارزانتر از مفت» ، «هیچکس» و ضربالمثل «به مفت گران بودن».
✳️تعبیر «تصویرهای پارادوکسی» نیز کم و بیش رواج یافته است. این اصطلاح ساخته محمدرضا شفیعی کدکنی است. وی میگوید: «اصطلاحی است که من ساختهام نه در ادبیات قدیم خودمان وجود داشته (یعنی کتب بلاغی) و نه در ادبیات فرنگی. منظور از تصویر پارادوکسی، تصویری است که دو روی ترکیب آن به لحاظ مفهوم، یکدیگر را نقض میکنند: مثل سلطنت فقر
✳️تفاوت پارادوکس با تصویرهای پارادوکسی در این است که: جمله پارادوکسی خلاصه و فشرده میشود و به صورت یک ترکیبی درمیآید که مفهومی متناقض را میرساند و به تصویرهایی که از این ترکیب حاصل میشود، تصویر پارادوکسی میگویند. هرگاه مفهومی متناقض در جمله بیان شود، پارادوکس است و هرگاه دو مفهوم متناقض ترکیب شوند و تصویری بسازند، تصویر پارادوکسی خواهد بود. مثل درد بیدردی، رنگ بیرنگی
منابع:
بلاغت تصویر، صور خیال، فرهنگ اصطلاحات ادبی
علوم وفنون ادبی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
⭕️اشتباه نکنید؛ اگه آمریکا جرات نکرد به نفتکش کشورمون در مسیر ونزوئلا آسیبی برسونه، به خاطر قدرت دیپلماسی نبود!
آمریکا میترسه این عکس که سال گذشته روی عرشه کشتی انگلیسی گرفته شد، روی کشتیهای آمریکایی هم گرفته بشه
@eghtedaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظه بازگشایی درهای حرم امام رضا علیه السلام و شوق و اشتیاق زائران برای زیارت😭 دوران کرونا . 5خرداد1399
🆔 @rasanewsagency
⏳بدون توقف
🔉https://eitaa.com/bedonetavaghoff
#نکته_کنکوری_۹۹
شانزده فعل ( مصدر ) مُسند خواه به روش آموزش سر واژه
با روش سر واژه به شکل زیر به دانش آموزان آموزش داده می شود:
سنگک:ساخت /نمود /کرد /گردانید (و مشتقاتشان ):
کولر هوا را سرد...
بمب: به حساب می اورند / می شمرند /به حساب می اورند(ومشتقاتشان ):
مردم او را عاقل...
پدید:پنداشتم/دیدم/دانستم/یافتم(و مشتقاتشان ):
بچه ها معلم را سخت گیر....
مصمم: می خواندند/ صدا می زدند
می گفتند می نامیدند (ومشتقاتشان ) :
کارکنان او را نقلی ......
کار کنان به او نقلی.....
تهیه کننده: خزائی - کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
🌴🌴🌴
#زبان_شناسی_ابدال
🔴 ➖ ابدال مصوّت " -ِ " به مصوّت " ی "
⭕️ ➖ در کلماتی مانند بیا ، پیاز ، خیابان و ... مصوت هجای اول " -ِ " است ودر گفتار به مصوت " ی " ابدال می شود ولی در رسم الخط فارسی مصوت " ی " این کلمات بی فاصله ، قبل از صامت " ی " قرار نمی گیرد از این رو ، این گونه کلمات نوشته می شوند " بیا " ، " پیاز " و ... و خوانده می شوند " بییا " ، " پییاز " و ...
☆ - این مصوت ، در عروض وقتی در بین پیشوند و کلمه یا در بین کلمه یا در بین کلمه و پسوند یا بین کلمه و ضمیر متصل قرار گرفته باشد به همان صورت اصلی و پیش از فرایند محسوب می شود یعنی همان " بِیا " و ...
مثال :
۱ ➖ مصوّت " ی " بین پیشوند و کلمه مانند : بِیا و ...
۲ ➖ مصوّت " ی " بین کلمه بسیط ( ساده ) مانند : قِیامت و ...
۳ ➖ مصوّت " ی " بین کلمه و پسوند مانند : روحانِیون و ...
۴ ➖ مصوّت " ی " بین کلمه و ضمیر متصل مانند : بازِیت و ...
☆ ➖ تدوین از #جهانگیر_عظیمی
کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5859542432173000459.pdf
2.16M
کتاب چگونه دیگزان را مجذوب خود کنیم کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5859677087987664884.pdf
1.26M
۱۷ اصل قانون موفقیت کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5859677087987664885.pdf
1.37M
کتاب بازاریابی- برایان تریسی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
4_5859677087987664887.pdf
7.02M
کتاب جادوی ذهن خوددرمانی و شفابخشی کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
💎امیرالمومنین علیه السلام:
دنیا دو روز است روزی به زیان توست و روزی به سود توست.
روزی که به سود توست،سرمست مشو.
روزی که به زیان توست،غم مخور؛زیرا تو در هر دوی آنها آزمایش می شوی.
⛔️افشاگری علیه"دشمنان داخلی"👇
@doshmandakheli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#رحیم_پورازغدی: دين دار بودن به ريش و تسبيح و چراغانی و هيات نيست؛ شما اگر دين داريد، شما اگر شيعه هستيد، برای عدالت بايستيد؛ ظاهرتان را نگه داريد برای خودتان!
⛔️افشاگری علیه"دشمنان داخلی"👇
@doshmandakheli
50.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نمونه_سوالات_امتحانات_نهایی
#ادبیات_فارسی
#پایه_دوازدهم
همراه با پاسخنامه
تمام رشته ها
بخش اول
مدرس : آقای دکتر فریدون کوره ای ،کرج
۶ خردادماه ٩٩
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
املاى بعضى از واژهها و پیشوندها و پسوندها
اى (حرف ندا) همیشه جدا از منادا نوشته مىشود:
اى خدا، اى که
این، آن جدا از جزء و کلمهٔ پس از خود نوشته مىشود:
استثنا:
آنچه، آنکه، اینکه، اینجا، آنجا، وانگهى
همین، همان همواره جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مىشود:
همین خانه، همینجا، همان کتاب، همانجا
هیچ همواره جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مىشود:
هیچیک، هیچکدام، هیچکس
چه جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مىشود، مگر در:
چرا، چگونه، چقدر، چطور، چسان
چه همواره به کلمهٔ پیش از خود مىچسبد:
آنچه، چنانچه، خوانچه، کتابچه، ماهیچه، کمانچه، قبالهنامچه
را در همه جا جدا از کلمهٔ پیش از خود نوشته مىشود، مگر در موارد زیر:
چرا در معناى «براى چه؟» و در معناى «آرى»، در پاسخ به پرسش منفى.
که جدا از کلمهٔ پیش از خود نوشته مىشود:
چنانکه، آنکه (= آنکسىکه)
استثناء:
بلکه، آنکه، اینکه
ابن، حذف یا حفظ همزهٔ این کلمه، وقتى که بین دو عَلَم (اسم خاص اشخاص) واقع شود، هر دو صحیح است:
حسینبنعلى/ حسینابنعلى؛ محمّدبنزکریاى رازى/ محمّدابن زکریاى رازى؛ حسینبنعبداللهبنسینا/ حسینابنعبداللهابنسینا
به در موارد زیر پیوسته نوشته مىشود:
۱. هنگامى که بر سر فعل یا مصدر بیاید (همانکه اصطلاحاً «باى زینت» یا «باى تأکید» خوانده مىشود):
بگفتم، بروم، بنماید، بگفتن (= گفتن)
۲. بهصورت بدین، بدان، بدو، بدیشان به کار رود.
۳. هرگاه صفت بسازد:
بخرد، بشکوه، بهنجار، بنام
به در سایر موارد جدا نوشته مىشود:
به برادرت گفتم، به سر بردن، به آواز بلنـد، بهسختى، منـزلبهمنـزل، به نام خدا
تبصره: حرف «به» که در آغاز بعضى از ترکیبهاى عربى مىآید از نوع حرف اضافهٔ فارسى نیست و پیوسته به کلمهٔ بعد نوشته مىشود:
بعینه، بنفسه، برأیالعین، بشخصه، مابازاء، بذاته
ـ هرگاه «باى زینت»، «نون نفى»، «میم نهى» بر سر افعالى که با الف مفتوح یا مضموم آغاز مىشوند (مانند انداختن، افتادن، افکندن) بیاید، «الف» در نوشتن حذف مىشود:
بینداز، نیفتاد، میفکن
بى همیشه جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مىشود، مگر آنکه کلمه بسیطگونه باشد، یعنى معناى آن دقیقاً مرکب از معانى اجزاى آن نباشد:
بیهوده، بیخود، بیراه، بیچاره، بینوا، بیجا
مى و همى همواره جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مىشود:
مىرود، مىافکند، همىگوید
هم همواره جدا از کلمهٔ پس از خود نوشته مىشود، مگر در موارد زیر:
۱. کلمه بسیطگونه باشد:
همشهرى، همشیره، همدیگر، همسایه، همین، همان، همچنین، همچنان
۲. جزء دوم تکهجایى باشد:
همدرس، همسنگ، همکار، همراه
در صورتى که پیوستهنویسى «هم» با کلمهٔ بعد از خود موجب دشوارخوانى شود، مانند همصنف، همصوت، همتیم جدانویسى آن مرجّح است.
۳. جزء دوم با مصوت «آ» شروع شود:
همایش، هماورد، هماهنگ
در صورتى که قبل از حرف «آ» همزه در تلفّظ ظاهر شود، هم جدا نوشته مىشود:
همآرزو، همآرمان
تبصره: هم، بر سر کلماتى که با «الف» یا «م» آغاز مىشود، جدا نوشته مىشود:
هماسم، هممرز، هممسلک
تر و ترین همواره جدا از کلمهٔ پیش از خود نوشته مىشود، مگر در:
بهتر، مهتر، کهتر، بیشتر، کمتر
ها (نشانهٔ جمع) در ترکیب با کلمات به هر دو صورت (پیوسته و جدا) صحیح مىباشد:
کتابها/ کتابها، باغها/ باغها، چاهها /چاهها، کوهها/ کوهها، گرهها/ گرهها
اما در موارد زیر جدانویسى الزامى است:
۱. هرگاه ها بعداز کلمههاى بیگانهٔ نامأنوس به کار رود:
مرکانتیلیستها، پزیتیویستها، فرمالیستها
۲. هنگامى که بخواهیم اصل کلمه را براى آموزش یا براى برجستهسازى مشخص کنیم:
کتابها، باغها، متمدنها، ایرانىها
۲. هرگاه کلمه پردندانه (بیشاز سه دندانه) شود و یا به «ط» و «ظ» ختم شود:
پیشبینىها، حساسیتها، استنباطها، تلفّظها
۴. هرگاه جمع اسامى خاص مدّ نظر باشد:
سعدىها، فردوسىها، مولوىها، هدایتها
۵. کلمه به هاى غیرملفوظ ختم شود:
میوهها، خانهها
یا به هاى ملفوظى ختم شود که حرف قبل از آن حرف متّصل باشد:
سفیهها، فقیهها، پیهها، بهها
برگرفته از : سايت فرهنگستان زبان و ادب فارسي کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
#انواع_استفهام
#استفهام_انکاری
#استفهام_تأکیدی
1️⃣ استفهام انکاری(پرسش انکاری):
اگر جمله ی پرسشی با فعل مثبت برای انکار موضوعی بیاید "استفهام انکاری" است.
مثال:
همچو نی زهری و تریاقی که دید؟
یعنی هیچ کس زهر و تریاقی(پادزهری) مانند نی ندیده است.
2️⃣ استفهام تأکیدی(پرسش تأکیدی):
اگر جمله ی پرسشی با فعل منفی برای تأکید موضوعی بیاید "پرسش تأکیدی" است.
مثال:
مگر به تو نگفته بودم؟
یعنی گفته بودی.
مگر اشک سیه روزان که سیل حوادث را هدایت می کند به استحکام کاخ پوشالی جبّاران به سخره نمی نگرد؟
- جهت مطالعه بیشتر
✅ استفهام:
شعرا گاه در ابیاتی سوالی را مطرح می کنند.
این کار به دلایل متعددی صورت می گیرد.
در ادامه به دلایل این کار پرداخته می شود:
1️⃣ انکار:
چه نسبت است به رندی صلاح و تقوا را؟
سماع وعظ کجا،نغمه ی رباب کجا؟
2️⃣ تعجب و شگفتی:
تو خود چه لعبتی ای شهسوار شیرین کار؟!
که توسنی چو فلک رام تازیانه ی تست!
3️⃣ تحقیر:
بهرام که گور می گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور،بهرام گرفت؟
4️⃣ ریشخند:
چرا شیر جنگی چو روباه شد؟
ز جنگش چنین دست کوتاه شد
5️⃣ سرزنش:
چند گویی که چو ایام بهار آید
گل بیاراید و بادام به بار آید؟
6️⃣ تعظیم:
این بارگاه کیست؟ که گویند بی هراس
کای اوج عرش، سطح حضیض تو را سپاس
7️⃣ تنبیه و هشدار:
تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون
کجا به کوی حقیقت گذر توانی کرد؟
8️⃣ بیان رنج و اندوه:
غم زمانه خورم یا فراق یار کشم؟
به طاقتی که ندارم،کدام بار کشم؟
9️⃣ تجاهل از امری:
آن ماه دو هفته در نقاب است؟
یا حوری دست در خضاب است؟
در بدیع به این نوع جمله ی استفهامی،تجاهل العارف می گویند کانال درسی12 https://eitaa.com/hedayate12
1_5078171934093476092.pdf
5.01M
#فارسی_داوزدهم
#جزوه_ی_کامل_دروس
برای شرکت در امتحان نهایی
شامل :
_بررسی درس به درس
_ بررسی موضوعی
_ معنی ، مفهوم نظم و نثر
_ کل آرایه های ادبی به صورت یکجا
_ تاریخ ادبیات کل کتاب به صورت یکجا
_ هشت آزمون شبیه ساز نهایی با پاسخ تشریحی
_ سه آزمون نهایی سال ۹۸ همراه با پاسخ
به کوشش : آقای احسان محسنی
گروه دبیران ادبیات ایران 🇮🇷
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12
4_5942785336525457152.PDF
1.67M
#آزمون_نهایی
#فارسی_دوازدهم
#خرداد۹۹
سوالات نهایی خارج از کشور
تاریخ آزمون ۹۹/۳/۷ساعت۱۶
کانال درسی12
https://eitaa.com/hedayate12