eitaa logo
کانال درسی12
478 دنبال‌کننده
259 عکس
314 ویدیو
1.3هزار فایل
ویژه دانش آموزان پایه دوازدهم فارسی،علوم وفنون ادبی،نگارش ارتباط با مدیرکانال: حسین عبادی https://eitaa.com/FotoFarhang
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌🔵ایهام عکس❓پرکاربرد اما پنهان ایهامی پنهان در پوشش جناس تام (سوال ۸ کنکور تجربی 1400) نافهٔ مشک ختن گر زانکه می‌خیزد ز چین/ زلف را بفشان که صد چین در شکنج موی تست «خواجوی کرمانی» ایهام عکس، نوعی از ایهام است که شاعر آن را به عنوان نوعی تفنّن ادبی و در پوشش جناس تام به کار می برد. این ایهام، با اندک تفاوت جزئی همان جناس تام است. دقت کنید که دو نوع عنصر زبانی که ظاهرشان یکسان اما معنیشان متفاوت باشد جناس تام نام دارند، ولی از دیدی دیگر، گاهی هر یک از این دو عنصر( که با هم جناس تام می سازند) داری دو معنا هستند که در معنای دور با هم ایهام عکس می سازند. ( منبع: فرهنگ نامه ادبی فارسی، ج دوم ص ۱۸۳, حسن انوشه) مثال از آن دمی که ز چشمم برفت رود عزیز/ کنار دامن من همچو رود جیحون است «حافظ» «رود» بر پاره نخست به معنی «فرزند» است، در پاره ی دوم به معنای «جوی آب». معنی دیگر «رود» در پاره نخست که فرزند است با معنی دیگر «رود» در پاره دوم که «جوی آب» است با یکدیگر ایهام عکس پدید آورده اند. 🖌🔴 در این نوع ایهام، واژه مقدم در جناس تام با تغییر معنی در آخر هم آورده می شود و ایهام می سازد. مثال هر آن شب در فراق روی لیلی/ که بر مجنون رَود، لیلی طویل است «سعدی» 📌شاعر، لیلی را در مصرع اول به معنای « دلبر مجنون» و در مصرع دوم به معنای « شب» آورده است و از آن دو معنای متفاوت اراده کرده است. مثالی دیگر همه عالم صنم چین به حکایت گویند/ صنم ماست که در هر خم زلفش چین است «سعدی» چین در مصراع نخست به معنای « سرزمین چین» و در مصرع دوم به معنای « چین و شکن» به کار رفته است و از آن دو معنای متفاوت اراده کرده است. سوال کنکور تجربی ۱۴۰۰ نافهٔ مشک ختن گر زانکه می‌خیزد ز چین/ زلف را بفشان که صد چین در شکنج موی تست «خواجوی کرمانی» چین در مصراع نخست به معنای « سرزمین چین» و در مصرع دوم به معنای « چین و شکن» به کار رفته است ❌نمونه ای از جناس تام بدون ایهام عکس برای درک بهتر مطلب بیا و برگ سفر ساز و زاد ره برگیر که/ عاقبت برود هر که او ز مادر زاد (زاد اول به معنای توشه و زاد دوم به معنای ولادت است) جناس تام دارند ولی هیچ گونه ایهامی ندارند. https://eitaa.com/hedayate12
4_5981280587233626490.pdf
5.44M
تحلیل فارسی کنکور تجربی۱۴۰۰ https://eitaa.com/hedayate12
4_5981280587233626491.pdf
4.86M
تحلیل فارسی کنکور هنر۱۴۰۰ https://eitaa.com/hedayate12
کلا ضمیر های پیوسته سه نقش بیشتر نمی گیرند 1_مغعول : زمانی که ضمیر به فعل بچسبد 2_ متمم: زمانی که ضمیر به فعل بچسبد 3_ مضاف الیه : زمانی که ضمیر به غیر فعل ( اسم، حرف ) بچسبد. نکته:حال اگر دیده شد ضمیر نقش مفعول دارد ولی به غیر فعل چسبیده قطعا جهش ضمیر داریم https://eitaa.com/hedayate12
🌼فهرست از کنایه ها🌼 🔶دامن‌کشان: (با ناز و خرام) و غبار کالبد به هوا رفتن: (مردن و نابودشدن) در بیت: دامن‌کشان که می‌‏رود امروز بر زمین فردا غبار کالبدش بر هوا رود 🔶آب از سر گذشتن : کنایه ازاین که کار به منتهای درجه ی شدّت رسیدو از حد گذشت . 🔶آب از سر چشمه گل آلود است :کنایه از این که اصل و پایه کار خراب است . 🔶آب برآتش ریختن :کنایه از خاموش کردن فتنه و خشم . 🔶آب به غربال پیمانه کردن :کنایه از کار بیهوده کردن و رنج بی فایده بردن . 🔶آب از دیده راندن :کنایه از اشک ریختن . 🔶آب در چیزی کردن :کنایه از تقلّب و دغلی و نادرستی است . 🔶آب در هاون سودن : کنایه از عمل لغو و بیهوده کردن است . 🔶آب ریختن : آبرو ریختن .کسی را خفیف و بی اعتبار و بی عزّت گردانیدن . 🔶آب ها از آسیاب افتادن : کنایه از پایان یافتن کار و خاموش شدن سر و صداست در اطراف کاری . 🔶آسمان ریسمان بافتن : کنایه از سخن نامعقول و نامقبول است 🔶آش پختن :کنایه از این که برای گرفتاری و ایجاد زحمت کسی کار کنند . 🔶آفتاب سر دیوار : کنایه از زوال عمر . 🔶آفتابی شدن : صاف بودن هوا .کنایه از ظاهر شدن امری . 🔶آه در بساط نداشتن :کنایه از بی چیزی و مفلسی . 🔶ابرو بالا انداختن :کنایه از بی اعتنایی و کبر فروشی 🔶به باد دادن :از دست دادن و تلف کردن . 🔶به بار آمدن : به حاصل آمدن ، به نتیجه رسیدن . 🔶به جان آوردن : کنایه از آزار رسانیدن و کشتن . https://eitaa.com/hedayate12
📌اضافه تشبیهی📌 🔶در این تشبیه،یکی از طرفین تشبیه(مشبّه یا مشبّه به)به دیگری اضافه میشود و یک ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه)پدید می‌آورد. 🔶🔶مهم ترین اضافه های تشبیهی در ادبیات 🔹سفر‌ِ عشق (تشبیه عشق به سفر) 🔹اکسیرِ عشق (تشبیه عشق به اکسیر) 🔹شرابِ وصل (تشبیه وصل به شراب) 🔹تیرِ آه (تشبیه تیر به آه) 🔹تیرِ مژگان (تشبیه مژه ها به تیر) 🔹ناوکِ مژگان (تشبیه مژگان به ناوک(تیر)) 🔹کوهِ صبر (تشبیه صبر به کوه) 🔹قطره ی اندیشه(تشبیه اندیشه به قطره) 🔹رشته‌یِ عمر (تشبیه عمر به رشته) 🔹باغ خاطره (تشبیه خاطر (ذهن) به باغ) 🔹قلبِ دل (تشبیه دل به قلب(سکه ی تقلبی)) 🔹گردِ یتیمی (تشبیه یتیمی به گَرد) 🔹چاه مادیات (تشبیه مادیات به چاه) 🔹دام زندگی (تشبیه زندگی به دام) 🔹مزرع‌ِسبزِفلک (تشبیه فلک به مزرعه سبز) 🔹قدحِ‌ لاله (تشبیه لاله به قدح(جام)) 🔹موی‌ِمیان (تشبیه میان(کمر)به موی) 🔹تیهِ گمراهی (تشبیه گمراهی به تیه(بیابان)) 🔹جوشنِ‌ غفلت(تشبیه غفلت به جوشن) 🔹شرابِ فرقت (تشبیه فرقت(جدایی) به شراب) 🔹سپهرِ دیده=آسمان چشم.تشبیه دیده به آسمان https://eitaa.com/hedayate12
🔻اضافه استعاری 🔻 ✅یااستعاره مکنیه تشبیه پنهانی است که" مشبه به "آن حذف می شود و به جای آن اعضا و ویژگی آن ذکر می شود. مثلا چنان چه بگوییم "پای اوهام " اوهام (:خیال ها) را به انسانی تشبیه نموده ایم و" پا "را که از اعضای آن است ذکر کرده ایم . وقتی می گوییم "بنیاد فقر" فقر را به دیوار و یا خانه ای تشبیه نموده ایم و بنیاد آن را ذکر کرده ایم . واز همین قبیل است : دست خرد /چشم خرد /پای افکار /گوش طرب(:شادی )/دوش ناله /...که به این دسته از اضافه های استعاری (تشخیص یا آدم نمایی)نیز می گوییم . اما برخی از این اضافه ها به غیر انسان تشبیه می شوند؛مانند: پایه جهل /ریشه علم /کنگره عرش/شاخه صبر /سقف شب/عمق تفکر /ساحل معنی ... 🌸🌸نشانه ها ی اضافه استعاری : مضاف این نوع اضافه ها جزیی از مضاف الیه نیستند بلکه به یک مشبه به پنهانی تعلق دارند. سقف شب >> سقف جزئی از شب نیست بلکه جزئی از خانه است که دراصل شب را به آن تشبیه کرده ایم . 🌸پس شناخت این نوع اضافه ها به هوش بالایی نیاز مند است چون با ذهن قوی و پیچیده شاعر ی که در حد یک نابغه (مانند انیشتن ) در خلق یک شاهکار ادبی دخالت داشته سروکار داریم https://eitaa.com/hedayate12
4_5997058132415613303.pdf
12.26M
🗂فایل جامع آرایه های ادبی کنکور شامل : 🔳مرتب شده در تیپ های پنج گانه 🔳سوالات آرایه کنکور های نظام قدیم از سال۸۵تا۹۷ 🔳سوالات آرایه کنکور۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تمام گروه های آزمایشی 🔶قابل استفاده برای کنکوری های۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
امام صادق(ع): آنکه خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او می اندازد. وسائل؛ ج14 / ص496 @Afsaran_ir