📌اضافه تشبیهی📌
🔶در این تشبیه،یکی از طرفین تشبیه(مشبّه یا مشبّه به)به دیگری اضافه میشود و یک ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه)پدید میآورد.
🔶🔶مهم ترین اضافه های تشبیهی در ادبیات
🔹سفرِ عشق (تشبیه عشق به سفر)
🔹اکسیرِ عشق (تشبیه عشق به اکسیر)
🔹شرابِ وصل (تشبیه وصل به شراب)
🔹تیرِ آه (تشبیه تیر به آه)
🔹تیرِ مژگان (تشبیه مژه ها به تیر)
🔹ناوکِ مژگان (تشبیه مژگان به ناوک(تیر))
🔹کوهِ صبر (تشبیه صبر به کوه)
🔹قطره ی اندیشه(تشبیه اندیشه به قطره)
🔹رشتهیِ عمر (تشبیه عمر به رشته)
🔹باغ خاطره (تشبیه خاطر (ذهن) به باغ)
🔹قلبِ دل (تشبیه دل به قلب(سکه ی تقلبی))
🔹گردِ یتیمی (تشبیه یتیمی به گَرد)
🔹چاه مادیات (تشبیه مادیات به چاه)
🔹دام زندگی (تشبیه زندگی به دام)
🔹مزرعِسبزِفلک (تشبیه فلک به مزرعه سبز)
🔹قدحِ لاله (تشبیه لاله به قدح(جام))
🔹مویِمیان (تشبیه میان(کمر)به موی)
🔹تیهِ گمراهی (تشبیه گمراهی به تیه(بیابان))
🔹جوشنِ غفلت(تشبیه غفلت به جوشن)
🔹شرابِ فرقت (تشبیه فرقت(جدایی) به شراب)
🔹سپهرِ دیده=آسمان چشم.تشبیه دیده به آسمان https://eitaa.com/hedayate12
🔻اضافه استعاری 🔻
✅یااستعاره مکنیه تشبیه پنهانی است که" مشبه به "آن حذف می شود و به جای آن اعضا و ویژگی آن ذکر می شود.
مثلا چنان چه بگوییم "پای اوهام "
اوهام (:خیال ها) را به انسانی تشبیه نموده ایم و" پا "را که از اعضای آن است ذکر کرده ایم .
وقتی می گوییم "بنیاد فقر" فقر را به دیوار و یا خانه ای تشبیه نموده ایم و بنیاد آن را ذکر کرده ایم .
واز همین قبیل است :
دست خرد /چشم خرد /پای افکار /گوش طرب(:شادی )/دوش ناله /...که به این دسته از اضافه های استعاری (تشخیص یا آدم نمایی)نیز می گوییم .
اما برخی از این اضافه ها به غیر انسان تشبیه می شوند؛مانند:
پایه جهل /ریشه علم /کنگره عرش/شاخه صبر /سقف شب/عمق تفکر /ساحل معنی ...
🌸🌸نشانه ها ی اضافه استعاری :
مضاف این نوع اضافه ها جزیی از مضاف الیه نیستند بلکه به یک مشبه به پنهانی تعلق دارند.
سقف شب >> سقف جزئی از شب نیست بلکه جزئی از خانه است که دراصل شب را به آن تشبیه کرده ایم .
🌸پس شناخت این نوع اضافه ها به هوش بالایی
نیاز مند است چون با ذهن قوی و پیچیده شاعر ی که در حد یک نابغه (مانند انیشتن ) در خلق یک شاهکار ادبی دخالت داشته سروکار داریم https://eitaa.com/hedayate12
4_5997058132415613303.pdf
12.26M
🗂فایل جامع آرایه های ادبی کنکور
شامل :
🔳مرتب شده در تیپ های پنج گانه
🔳سوالات آرایه کنکور های نظام قدیم از سال۸۵تا۹۷
🔳سوالات آرایه کنکور۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تمام گروه های آزمایشی
🔶قابل استفاده برای کنکوری های۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
امام صادق(ع):
آنکه خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او می اندازد.
وسائل؛ ج14 / ص496
@Afsaran_ir
4_5981202195490539804.pdf
18.89M
شاهنامه فردوسی به نثر https://eitaa.com/hedayate12
4_5895264873469708803.pdf
26.78M
شاخ نبات
شرح تمامی غزلیات حافظ
دکتر برزگر خالقی https://eitaa.com/hedayate12
4_6007988510651320541.pdf
1.57M
کتاب آرایه های ادبی سال سوم متوسطه رشته علوم انسانی نظام قدیم
بهترین و کاملترین منبع برای مطالعه آرایه های ادبی https://eitaa.com/hedayate12
⭕️چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تشخیص دهیم؟
🔴1- در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم . مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم . مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره .
🔴2- در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .
مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا
🔴3- اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود. مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است. اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست . مانند کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست.
🔴4- همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت ماننددرکلاس تر که معنی نمی دهد. https://eitaa.com/hedayate12