4_6021584586109093451.pdf
3.19M
پاسخنامه ۳۵۰ تست #قرابت_معنایی https://eitaa.com/hedayate12
📕انواع ماضی:
ماضی ساده= بن ماضی + شناسه فعل : 👈رفتم، رفتی ، رفت
رفتیم، رفتید، رفتند
ماضی استمراری= می + ماضی ساده: 👈می رفتم، می رفتی، می رفت
می رفتیم می رفتید، می رفتند
ماضی بعید= صفت مفعولی + بودم، بودی، بود ، بودیم، بودید، بودند:
👈 رفته بودم، رفته بودی، رفته بود
رفته بودیم، رفته بودید، رفته بودند
ماضی التزامی= صفت مفعولی + باشم، باشی، باشد، باشیم، باشید ، باشند:
👈 رفته باشم، رفته باشی، رفته باشد
رفته باشیم، رفته باشید، رفته باشند
ماضی نقلی= صفت مفعولی+ ام، ای ، (است) ، ایم ، اید ، اند:
👈 رفته ام، رفتهای ، رفته (است)
رفته ایم، رفته اید،رفته اند
ماضی مستمر= داشت+ شناسه+ ماضی استمراری فعل اصلی:
👈 داشتم می رفتم، داشتی می رفتی ، داشت می رفت ، داشتیم می رفتیم ، داشتید میرفتید ، داشتند می رفتند https://eitaa.com/hedayate12
🔷#نکته_های_کنکوری
🔹علائم جمع
نکته ی طلایی : جمع دارای نشانه هایی است. نشانه های جمع عبارتند از :
۱- ها : کتاب ، میز ها ، درخت ها ، مرد ها و …
2- ان : مردان ، معلّمان ، شیران ،کبوتران و …
3- ات : اختراعات ، اکتشافات ، تحقیقات ، تعلیمات و …
4- ین : مدرّسین ، معلّمین و …
5- ون : انقلابیون ، روحانیون و …
* نکته ی طلایی : نشانه های جمع ( ین ، ون ، ات ) از عربی وارد زبان فارسی شده اند.
* نکته ی طلایی : جانداران را هم بانشانه ی (ها) و هم نشانه ی جمع (ان) جمع می بندند.
مثال : ، مادر ها ، مادران، پدر ها ، پدران ، معلّم ها ، معلّمان
* نکته ی طلایی : اشیاء را فقط با نشانه ی جمع ( ها ) جمع می بندند.
مثال : تابلوها ، شیشه ها ، کاسه ها ، روپوش ها و …
* نکته ی طلایی : بهتر است جانداران را با نشانه ی جمع ( ان ) جمع ببندیم زیرا به واژه شکل ادبی میبخشد.
مثال:استادان،مادران،پدران،شاعران و … (استادان وارد کلاس شدند.)
* نکته ی طلایی : هر گاه واژه ای در آخر به ( ه ) ختم شود، به هنگام جمع بستن با ( ان ) نشانه ی ( ه ) حذف می شود و تبدیل به ( گ ) می شود.
مثال :خسته + ان = خستگان آزاده + ان = آزادگان
* نکته طلایی : بعضی از اسم ها در فارسی در ظاهر نشانه ی جمع ندارند ولی در معنا جمع هستند که به آن " اسم جمع " گویند.
مثال : قوم ، مردم ، ملّت ، خانواده ، گروه ، سپاه ، لشکر ، ایل و ...
* نکته طلایی : نوعی از جمع وجود دارد که از هیچ قا نونی پیروی نمی کندو هیچ علامتی ندارد. این نوع جمع ها از عربی وارد زبان فارسی شده اند که به آن " جمع مُکسّر" گویند.
مثال : شهید ( شهدا ) مدرسه ( مدارس ) علم ( علوم ) عالم ( علما ) شاعر ( شعرا ) زمان ( ازمنه )کتاب ( کتب ) شاهد ( شهود ) مکتب ( مکاتب ) منبع ( منابع ) جنس ( اجناس ) خبر ( اخبار ) فن ( فنون ) حرف ( حروف ) طعام ( اطعمه ) ذخیره ( ذخایر ) دقیقه ( دقایق ) فاضل ( فضلا ) معبر ( معابر ) معدن ( معادن ) رسول ( رُسُل ) غُدّه ( غُدَد ) تصویر ( تصاویر ) عید ( اعیاد ) https://eitaa.com/hedayate12
#نکته_های_کنکوری
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟
۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست.
۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است.
۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است
نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند،
درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه
می افزاییم.
۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود.
❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) .
❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند.
❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند:
- بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه
- گفت/ و /گو = میان وند
نسرین /به/ خانه رفت = واژه
دست/ به /دست= میان وند
#نکته_های_کنکوری
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟
۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست.
۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است.
۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است
نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند،
درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه
می افزاییم.
۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود.
❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) .
❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند.
❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند:
- بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه
- گفت/ و /گو = میان وند
نسرین /به/ خانه رفت = واژه
دست/ به /دست= میان وند https://eitaa.com/hedayate12
#نکته_ها_ی_دستوری
#ممیز
✳️ مشهورترین ممیّزها
🔶اصله، برای درخت: سه اصله درخت
🔶باب، برای خانه، دکّان، کاروانسرا و ... : دو باب خانه، سه باب مغازه
🔶بند، برای کاغذ: سه بند کاغذ
🔶تخته، برای فرش، قالی، پتو و ... : یک تخته قالی
🔶تن، برای انسان به جای نفر: صد تن سرباز/ ده تن عالم
🔶توپ، برای پارچه: دو توپ فاستونی
🔶جلد، برای کتاب و دفتر: دو جلد کتاب
🔶جفت، برای کفش و جوراب و جز آنها: ده جفت کفش
🔶حلقه، برای چاه و فیلم و نوار: سه حلقه چاه
🔶دست، برای شش عدد ظرف و قاشق و لباس: سه دست قاشق، دو دست لباس
🔶دستگاه، برای اتومبیل، رادیو، تلویزیون: یک دستگاه اتومبیل
🔶دوجین، برای هر دسته یا بستهٔ دوازدهتایی: یک دوجین قرقره
🔶دهنه، برای دکّان: یک دهنه دکان نانوایی
🔶رأس، برای گاو و گوسفند و ... : سه رأس گاو
🔶رشته، برای گردنبند و دستبند و نیز برای قنات و چاه و جز آن (بهجای حلقه): سه رشته گردبند، دو رشته چاه
🔶زنجیر، برای فیل: سه زنجیر فیل
🔶سر، هم برای انسان (بهجای نفر) هم برای گاو و گوسفند: پنج سر عائله، هفت سر گوسفند
🔶سنگ، برای آسیاب و آبیاری: سه سنگ آب
🔶شاخه، برای سیم و لوستر و نبات: سه شاخه سیم، دو شاخه لوستر، یک شاخه نبات
🔶طاقه، برای شال و پتو و پارچه: دو طاقه شال
🔶عدل، برای پارچه، پنبه: پنج عدل پنبه
🔶عرّاده، برای توپ: سه عرّاده توپ
🔶فروند، برای کشتی و هواپیما
🔶قبضه، برای اسلحهٔ سبک: دو قبضه هفت تیر، سه قبضه شمشیر
🔶قرص، برای نان: چهار قرص نان
🔶ورق، برای کاغذ: پنج ورق کاغذ
❇️ امروزه بهجای اغلب ممیّزهای یادشده «تا» بهکار میرود که شامل انسان هم میشود؛ مثال: چهار تا فرش، ده تا گوسفند، پنج تا بچّه، چند تا هواپیما و ... .
❇️ نکته: واژههایی مثل «نوع، گونه، جور» نیز ممیّز هستند که برای انسان و غیرانسان بهکار میرود؛ مثال: سه نوع غذا آماده کردیم، سه جور جوراب داریم، چهار گونه گیاه
#ممیز https://eitaa.com/hedayate12
4_6037583502495452451.pdf
4.13M
🔵واژه نامه
فارسی ۱ چاپ۱۳۹۸
فارسی ۲ چاپ ۱۳۹۹
فارسی ۳ چاپ ۱۴۰۰
🔴برای داوطلبان شرکت کننده در
آزمون سراسری سال۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
4_6030772100975822959.pdf
6.07M
💯#تست
🔸دستور زبان
🔸ادبیات
✔️با پاسخ تشریحی https://eitaa.com/hedayate12
May 11
چگونه شاهنامه بخوانیم؟ (بخش یکم)
۱)منبع مطالعه
علاقمندان به شاهنامه در ابتدا باید یک منبع خوب برای مطالعه انتخاب کنند. ما در #انجمن_شاهنامه_خوانی_هما، شاهنامه را از روی ویرایش استاد دکتر جلال خالقی مطلق می خوانیم.
از ویرایش ایشان چهار نسخه در بازار نشر موجود است.
📙 دوره ۱۲ جلدی شاهنامه چاپ نیویورک با زیر نویس ها ( ۸ جلد پی دی اف آن در کانال موجود است. #جلد_اول_شاهنامه . شما می توانید از همین نسخه پرینت بگیرید و شاهنامهخوانی را شروع کنید.)
📙 دوره ۱۲ جلدی انتشارات دایره المعارف با زیرنویس ها (شامل هشت جلد متن اصلی شاهنامه، سه جلد یادداشت های شاهنامه که حاشیه ها و توضیحات استاد بر متن شاهنامه است و یک جلد هم بیت یاب، که در مجموع شامل دوازه جلد می شود.)
📙شاهنامه دو جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها
📙 شاهنامه چهار جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها
۲) شرح شاهنامه
شرح ابیات شاهنامه از منابع مکتوب و شفاهی، مهمترین آن منابع عبارتند از...
📗سه جلد یادداشت های شاهنامه، استاد دکتر جلال خالقی مطلق
📕 دوره ۹ جلدی نامه باستان، دکتر میرجلال الدین کزازی
📘دوره پنج جلدی شرح شاهنامه، دکتر مهری بهفر (تا پایان رستم و سهراب)
📗برای لغات و اصطلاحات شاهنامه ای از سه جلد کتاب
_واژه نامک عبدالحسین نوشین
_لغت شاهنامه عبدالقادر بغدادی
_واژه نامه شاهنامه پرویز اتابکی
📕برای مکانهای جغرافیایی شاهنامه از کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه استاد مهدی سیدی فرخد
📘صوت کارگاههای شاهنامه دکتر ابوالفضل خطیبی، ارائه شده در کتابخانه ملی، سالن فرهنگ
📗صوت درسگفتارهای جناب جواد رنجبر درخشیلر در کارگاههای شاهنامهخوانی تبریز
📕 و نیز تمام کتب اساتید بزرگواری چون علامه سید حسن تقی زاده، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دکتر مهرداد بهار، دکتر احمد تفضلی، استاد مجتبی مینوی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر سجاد آیدنلو، دکتر ابوالفضل خطیبی، دکتر محمود امیدسالار، دکتر منوچهر مرتضوی، استاد بهمن سرکاراتی، استاد شاهرخ مسکوب و... https://eitaa.com/hedayate12