📌اضافه تشبیهی📌
🔶در این تشبیه،یکی از طرفین تشبیه(مشبّه یا مشبّه به)به دیگری اضافه میشود و یک ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه)پدید میآورد.
🔶🔶مهم ترین اضافه های تشبیهی در ادبیات
🔹سفرِ عشق (تشبیه عشق به سفر)
🔹اکسیرِ عشق (تشبیه عشق به اکسیر)
🔹شرابِ وصل (تشبیه وصل به شراب)
🔹تیرِ آه (تشبیه تیر به آه)
🔹تیرِ مژگان (تشبیه مژه ها به تیر)
🔹ناوکِ مژگان (تشبیه مژگان به ناوک(تیر))
🔹کوهِ صبر (تشبیه صبر به کوه)
🔹قطره ی اندیشه(تشبیه اندیشه به قطره)
🔹رشتهیِ عمر (تشبیه عمر به رشته)
🔹باغ خاطره (تشبیه خاطر (ذهن) به باغ)
🔹قلبِ دل (تشبیه دل به قلب(سکه ی تقلبی))
🔹گردِ یتیمی (تشبیه یتیمی به گَرد)
🔹چاه مادیات (تشبیه مادیات به چاه)
🔹دام زندگی (تشبیه زندگی به دام)
🔹مزرعِسبزِفلک (تشبیه فلک به مزرعه سبز)
🔹قدحِ لاله (تشبیه لاله به قدح(جام))
🔹مویِمیان (تشبیه میان(کمر)به موی)
🔹تیهِ گمراهی (تشبیه گمراهی به تیه(بیابان))
🔹جوشنِ غفلت(تشبیه غفلت به جوشن)
🔹شرابِ فرقت (تشبیه فرقت(جدایی) به شراب)
🔹سپهرِ دیده=آسمان چشم.تشبیه دیده به آسمان https://eitaa.com/hedayate12
🔻اضافه استعاری 🔻
✅یااستعاره مکنیه تشبیه پنهانی است که" مشبه به "آن حذف می شود و به جای آن اعضا و ویژگی آن ذکر می شود.
مثلا چنان چه بگوییم "پای اوهام "
اوهام (:خیال ها) را به انسانی تشبیه نموده ایم و" پا "را که از اعضای آن است ذکر کرده ایم .
وقتی می گوییم "بنیاد فقر" فقر را به دیوار و یا خانه ای تشبیه نموده ایم و بنیاد آن را ذکر کرده ایم .
واز همین قبیل است :
دست خرد /چشم خرد /پای افکار /گوش طرب(:شادی )/دوش ناله /...که به این دسته از اضافه های استعاری (تشخیص یا آدم نمایی)نیز می گوییم .
اما برخی از این اضافه ها به غیر انسان تشبیه می شوند؛مانند:
پایه جهل /ریشه علم /کنگره عرش/شاخه صبر /سقف شب/عمق تفکر /ساحل معنی ...
🌸🌸نشانه ها ی اضافه استعاری :
مضاف این نوع اضافه ها جزیی از مضاف الیه نیستند بلکه به یک مشبه به پنهانی تعلق دارند.
سقف شب >> سقف جزئی از شب نیست بلکه جزئی از خانه است که دراصل شب را به آن تشبیه کرده ایم .
🌸پس شناخت این نوع اضافه ها به هوش بالایی
نیاز مند است چون با ذهن قوی و پیچیده شاعر ی که در حد یک نابغه (مانند انیشتن ) در خلق یک شاهکار ادبی دخالت داشته سروکار داریم https://eitaa.com/hedayate12
4_5997058132415613303.pdf
12.26M
🗂فایل جامع آرایه های ادبی کنکور
شامل :
🔳مرتب شده در تیپ های پنج گانه
🔳سوالات آرایه کنکور های نظام قدیم از سال۸۵تا۹۷
🔳سوالات آرایه کنکور۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تمام گروه های آزمایشی
🔶قابل استفاده برای کنکوری های۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
امام صادق(ع):
آنکه خدا خیرش را بخواهد عشق حسین را به قلب او می اندازد.
وسائل؛ ج14 / ص496
@Afsaran_ir
4_5981202195490539804.pdf
18.89M
شاهنامه فردوسی به نثر https://eitaa.com/hedayate12
4_5895264873469708803.pdf
26.78M
شاخ نبات
شرح تمامی غزلیات حافظ
دکتر برزگر خالقی https://eitaa.com/hedayate12
4_6007988510651320541.pdf
1.57M
کتاب آرایه های ادبی سال سوم متوسطه رشته علوم انسانی نظام قدیم
بهترین و کاملترین منبع برای مطالعه آرایه های ادبی https://eitaa.com/hedayate12
⭕️چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تشخیص دهیم؟
🔴1- در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم . مانند :گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم . مانند : کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره .
🔴2- در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : ساحل دریا:ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .
مانند :گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا
🔴3- اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود. مانند : مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است. اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست . مانند کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست.
🔴4- همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود مانند : کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت ماننددرکلاس تر که معنی نمی دهد. https://eitaa.com/hedayate12
4_6021584586109093451.pdf
3.19M
پاسخنامه ۳۵۰ تست #قرابت_معنایی https://eitaa.com/hedayate12
📕انواع ماضی:
ماضی ساده= بن ماضی + شناسه فعل : 👈رفتم، رفتی ، رفت
رفتیم، رفتید، رفتند
ماضی استمراری= می + ماضی ساده: 👈می رفتم، می رفتی، می رفت
می رفتیم می رفتید، می رفتند
ماضی بعید= صفت مفعولی + بودم، بودی، بود ، بودیم، بودید، بودند:
👈 رفته بودم، رفته بودی، رفته بود
رفته بودیم، رفته بودید، رفته بودند
ماضی التزامی= صفت مفعولی + باشم، باشی، باشد، باشیم، باشید ، باشند:
👈 رفته باشم، رفته باشی، رفته باشد
رفته باشیم، رفته باشید، رفته باشند
ماضی نقلی= صفت مفعولی+ ام، ای ، (است) ، ایم ، اید ، اند:
👈 رفته ام، رفتهای ، رفته (است)
رفته ایم، رفته اید،رفته اند
ماضی مستمر= داشت+ شناسه+ ماضی استمراری فعل اصلی:
👈 داشتم می رفتم، داشتی می رفتی ، داشت می رفت ، داشتیم می رفتیم ، داشتید میرفتید ، داشتند می رفتند https://eitaa.com/hedayate12
🔷#نکته_های_کنکوری
🔹علائم جمع
نکته ی طلایی : جمع دارای نشانه هایی است. نشانه های جمع عبارتند از :
۱- ها : کتاب ، میز ها ، درخت ها ، مرد ها و …
2- ان : مردان ، معلّمان ، شیران ،کبوتران و …
3- ات : اختراعات ، اکتشافات ، تحقیقات ، تعلیمات و …
4- ین : مدرّسین ، معلّمین و …
5- ون : انقلابیون ، روحانیون و …
* نکته ی طلایی : نشانه های جمع ( ین ، ون ، ات ) از عربی وارد زبان فارسی شده اند.
* نکته ی طلایی : جانداران را هم بانشانه ی (ها) و هم نشانه ی جمع (ان) جمع می بندند.
مثال : ، مادر ها ، مادران، پدر ها ، پدران ، معلّم ها ، معلّمان
* نکته ی طلایی : اشیاء را فقط با نشانه ی جمع ( ها ) جمع می بندند.
مثال : تابلوها ، شیشه ها ، کاسه ها ، روپوش ها و …
* نکته ی طلایی : بهتر است جانداران را با نشانه ی جمع ( ان ) جمع ببندیم زیرا به واژه شکل ادبی میبخشد.
مثال:استادان،مادران،پدران،شاعران و … (استادان وارد کلاس شدند.)
* نکته ی طلایی : هر گاه واژه ای در آخر به ( ه ) ختم شود، به هنگام جمع بستن با ( ان ) نشانه ی ( ه ) حذف می شود و تبدیل به ( گ ) می شود.
مثال :خسته + ان = خستگان آزاده + ان = آزادگان
* نکته طلایی : بعضی از اسم ها در فارسی در ظاهر نشانه ی جمع ندارند ولی در معنا جمع هستند که به آن " اسم جمع " گویند.
مثال : قوم ، مردم ، ملّت ، خانواده ، گروه ، سپاه ، لشکر ، ایل و ...
* نکته طلایی : نوعی از جمع وجود دارد که از هیچ قا نونی پیروی نمی کندو هیچ علامتی ندارد. این نوع جمع ها از عربی وارد زبان فارسی شده اند که به آن " جمع مُکسّر" گویند.
مثال : شهید ( شهدا ) مدرسه ( مدارس ) علم ( علوم ) عالم ( علما ) شاعر ( شعرا ) زمان ( ازمنه )کتاب ( کتب ) شاهد ( شهود ) مکتب ( مکاتب ) منبع ( منابع ) جنس ( اجناس ) خبر ( اخبار ) فن ( فنون ) حرف ( حروف ) طعام ( اطعمه ) ذخیره ( ذخایر ) دقیقه ( دقایق ) فاضل ( فضلا ) معبر ( معابر ) معدن ( معادن ) رسول ( رُسُل ) غُدّه ( غُدَد ) تصویر ( تصاویر ) عید ( اعیاد ) https://eitaa.com/hedayate12
#نکته_های_کنکوری
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟
۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست.
۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است.
۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است
نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند،
درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه
می افزاییم.
۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود.
❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) .
❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند.
❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند:
- بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه
- گفت/ و /گو = میان وند
نسرین /به/ خانه رفت = واژه
دست/ به /دست= میان وند
#نکته_های_کنکوری
✳️ تفاوت نقش نمای اضافه/- ِ/ با میان وند /-ِ / در چیست؟
۱- نقش نمای اضافه یک واژه است درحالی که میانوند /-ِ/ یک واژه نیست.
۲- میان وند/-ِ/ در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می رود ولی نقش نمای اضافه خودش یک واژه است.
۳-میان وند/-ِ/ جزئی از بدنه ی یک واژه شده است که از آن تفکیک ناپذیر است به نحوی که همیشه با آن واژه است
نظیر: تختِ خواب و رختِ خواب که هرکدام یک واژه ی مشتق مرکب هستند،
درحالی که نقش نمای اضافه را ما به یک مضاف برای افزودن مضاف الیه
می افزاییم.
۴- از واژه هایی که میان وند دارند در نگاه اول یک معنا و مفهوم برداشت می شود برای مثال وقتی می گوییم : تختِ خواب ، از همان اول وسیله ای برای خواب به ذهن می رسد در حالی که وقتی نقش نمای اضافه به کار می رود چنین نیست برای مثال وقتی می گوییم : گلِ سرخ در نگاه اول گل و سپس نوع آن به ذهن متبادر می شود.
❇️ نکته۱ : میان وندهای معروف عبارتنداز: تا(= سرتاسر)- ا (=سراسر)- و (= آموزش و پرورش)- به (= حلقه به گوش) - /-ِ /(= تختِ خواب) .
❇️ نکته۲ : میان وند ها در ساختمان واژه های مشتق مرکب به کار می روند.
❇️ نکته۳ : میان وندِ ( و - به ) نیز گاهی به صورت واژه به کار می روند:
- بهرام / و/ بهمن آمدند= واژه
- گفت/ و /گو = میان وند
نسرین /به/ خانه رفت = واژه
دست/ به /دست= میان وند https://eitaa.com/hedayate12
#نکته_ها_ی_دستوری
#ممیز
✳️ مشهورترین ممیّزها
🔶اصله، برای درخت: سه اصله درخت
🔶باب، برای خانه، دکّان، کاروانسرا و ... : دو باب خانه، سه باب مغازه
🔶بند، برای کاغذ: سه بند کاغذ
🔶تخته، برای فرش، قالی، پتو و ... : یک تخته قالی
🔶تن، برای انسان به جای نفر: صد تن سرباز/ ده تن عالم
🔶توپ، برای پارچه: دو توپ فاستونی
🔶جلد، برای کتاب و دفتر: دو جلد کتاب
🔶جفت، برای کفش و جوراب و جز آنها: ده جفت کفش
🔶حلقه، برای چاه و فیلم و نوار: سه حلقه چاه
🔶دست، برای شش عدد ظرف و قاشق و لباس: سه دست قاشق، دو دست لباس
🔶دستگاه، برای اتومبیل، رادیو، تلویزیون: یک دستگاه اتومبیل
🔶دوجین، برای هر دسته یا بستهٔ دوازدهتایی: یک دوجین قرقره
🔶دهنه، برای دکّان: یک دهنه دکان نانوایی
🔶رأس، برای گاو و گوسفند و ... : سه رأس گاو
🔶رشته، برای گردنبند و دستبند و نیز برای قنات و چاه و جز آن (بهجای حلقه): سه رشته گردبند، دو رشته چاه
🔶زنجیر، برای فیل: سه زنجیر فیل
🔶سر، هم برای انسان (بهجای نفر) هم برای گاو و گوسفند: پنج سر عائله، هفت سر گوسفند
🔶سنگ، برای آسیاب و آبیاری: سه سنگ آب
🔶شاخه، برای سیم و لوستر و نبات: سه شاخه سیم، دو شاخه لوستر، یک شاخه نبات
🔶طاقه، برای شال و پتو و پارچه: دو طاقه شال
🔶عدل، برای پارچه، پنبه: پنج عدل پنبه
🔶عرّاده، برای توپ: سه عرّاده توپ
🔶فروند، برای کشتی و هواپیما
🔶قبضه، برای اسلحهٔ سبک: دو قبضه هفت تیر، سه قبضه شمشیر
🔶قرص، برای نان: چهار قرص نان
🔶ورق، برای کاغذ: پنج ورق کاغذ
❇️ امروزه بهجای اغلب ممیّزهای یادشده «تا» بهکار میرود که شامل انسان هم میشود؛ مثال: چهار تا فرش، ده تا گوسفند، پنج تا بچّه، چند تا هواپیما و ... .
❇️ نکته: واژههایی مثل «نوع، گونه، جور» نیز ممیّز هستند که برای انسان و غیرانسان بهکار میرود؛ مثال: سه نوع غذا آماده کردیم، سه جور جوراب داریم، چهار گونه گیاه
#ممیز https://eitaa.com/hedayate12
4_6037583502495452451.pdf
4.13M
🔵واژه نامه
فارسی ۱ چاپ۱۳۹۸
فارسی ۲ چاپ ۱۳۹۹
فارسی ۳ چاپ ۱۴۰۰
🔴برای داوطلبان شرکت کننده در
آزمون سراسری سال۱۴۰۱ https://eitaa.com/hedayate12
4_6030772100975822959.pdf
6.07M
💯#تست
🔸دستور زبان
🔸ادبیات
✔️با پاسخ تشریحی https://eitaa.com/hedayate12
May 11
چگونه شاهنامه بخوانیم؟ (بخش یکم)
۱)منبع مطالعه
علاقمندان به شاهنامه در ابتدا باید یک منبع خوب برای مطالعه انتخاب کنند. ما در #انجمن_شاهنامه_خوانی_هما، شاهنامه را از روی ویرایش استاد دکتر جلال خالقی مطلق می خوانیم.
از ویرایش ایشان چهار نسخه در بازار نشر موجود است.
📙 دوره ۱۲ جلدی شاهنامه چاپ نیویورک با زیر نویس ها ( ۸ جلد پی دی اف آن در کانال موجود است. #جلد_اول_شاهنامه . شما می توانید از همین نسخه پرینت بگیرید و شاهنامهخوانی را شروع کنید.)
📙 دوره ۱۲ جلدی انتشارات دایره المعارف با زیرنویس ها (شامل هشت جلد متن اصلی شاهنامه، سه جلد یادداشت های شاهنامه که حاشیه ها و توضیحات استاد بر متن شاهنامه است و یک جلد هم بیت یاب، که در مجموع شامل دوازه جلد می شود.)
📙شاهنامه دو جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها
📙 شاهنامه چهار جلدی انتشارات سخن بدون زیرنویس ها
۲) شرح شاهنامه
شرح ابیات شاهنامه از منابع مکتوب و شفاهی، مهمترین آن منابع عبارتند از...
📗سه جلد یادداشت های شاهنامه، استاد دکتر جلال خالقی مطلق
📕 دوره ۹ جلدی نامه باستان، دکتر میرجلال الدین کزازی
📘دوره پنج جلدی شرح شاهنامه، دکتر مهری بهفر (تا پایان رستم و سهراب)
📗برای لغات و اصطلاحات شاهنامه ای از سه جلد کتاب
_واژه نامک عبدالحسین نوشین
_لغت شاهنامه عبدالقادر بغدادی
_واژه نامه شاهنامه پرویز اتابکی
📕برای مکانهای جغرافیایی شاهنامه از کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه استاد مهدی سیدی فرخد
📘صوت کارگاههای شاهنامه دکتر ابوالفضل خطیبی، ارائه شده در کتابخانه ملی، سالن فرهنگ
📗صوت درسگفتارهای جناب جواد رنجبر درخشیلر در کارگاههای شاهنامهخوانی تبریز
📕 و نیز تمام کتب اساتید بزرگواری چون علامه سید حسن تقی زاده، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر قدمعلی سرامی، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دکتر مهرداد بهار، دکتر احمد تفضلی، استاد مجتبی مینوی، دکتر ژاله آموزگار، دکتر سجاد آیدنلو، دکتر ابوالفضل خطیبی، دکتر محمود امیدسالار، دکتر منوچهر مرتضوی، استاد بهمن سرکاراتی، استاد شاهرخ مسکوب و... https://eitaa.com/hedayate12
✅ تکنیک خوب ، بد و زشت آرایه های ادبی از استاد عبدالمحمدی
💠 تقسیم بندی آرایه ها:
🔸آرایه های خوب : اسلوب معادله ، حس آمیزی، تضاد ، تلمیح ، سجع ، قلب ، حسن تعلیل ، جناس ، پارادوکس ، تضمین ، ترصیع ، اشتقاق
🔹آرایه های بد : استعاره ، تشبیه ، اغراق
🔻 آرایه های زشت : واج آرایی ، مراعات نظیر ، کنایه ، مجاز ، ایهام ، ایهام تناسب
🔅 ملاک های این تقسیم بندی : 1- ساده بودن 2-قطعی بودن
💯 استراتژی برخورد با تست های ترکیبی آرایه : دور زدن آرایه های بد و زشت و استفاده از تکنیک حذف گزینه
🍃🍃🍃تمرین تست:
✍🏻 ترتیب ابیات از لحاظ داشتن آرایه های ( تشبیه - ایهام تناسب - اسلوب معادله - مجاز) کدام است ؟ ( ریاضی 95 )
الف-گر نخواهد داد من امروز داد آن شاه حُسن/ دامنش فردا به نزد دادگر خواهم گرفت
ب-ما که بستیم به دل نقش قد موزونش/ گو مؤذن ز پی بستن قامت باشد
ج-شکوفه شور فکنده است در گلستان ها / شده است خوان زمین گم در این نمکدان ها
د-دل چو غافل شد ز حق، فرمان پذیر تن شود / می برد هر جا که خواهد اسب، خواب آلوده را
1)ج-ب-الف-د
2)ج-ب-د-الف
3)ب-ج-د-الف
4)ب-ج-الف-د
💠 به سراغ آرایه خوب یعنی اسلوب معادله می رویم . اسلوب معادله مورد سوم در گزینه ها می باشد پس باید ابیات «الف» و «د» را بررسی کنیم . بدیهی است که «الف» اسلوب معادله ندارد زیرا مصراع دوم ادامه مصراع اول است پس گزینه 1 و 4 حذف می شود .
آرایه خوب دیگری نداریم پس به سراغ آرایه بد یعنی تشبیه می رویم که باید ابیات «ب» و «ج» را بررسی کنیم ، «ب» تشبیه ندارد پس جواب گزینه 2 است.
🍃🍃🍃
✍🏻 آرایه مقابل کدام بیت نادرست است؟ (تجربی 95 )
1)به لطف اگر بخوری خون من روا باشد / به قهرم از نظر خویشتن مران ای دوست(حسن تعلیل)
2)تو که زاهدی به پرهیز تو که عابدی سحرخیز/سر من مدام مست و شب من سحر ندارد(کنایه)
3)بوی جان از لب خندان قدح می شنوم / بشنو ای خواجه اگر زان که مشامی داری(استعاره)
4)چون مست می شوید ز شرب مدام دوست / مستی بنده هم به دعا آرزو کنید(ایهام)
💠 سراغ آرایه خوب یعنی حسن تعلیل می رویم . گزینه 1 حسن تعلیل ندارد پس جواب گزینه 1 می باشد.
🍃🍃🍃
✍🏻 آرایه های «تشبیه،استعاره،حسن تعلیل،ایهام و اغراق » به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟ ( تجربی 95 )
الف)ز سوز شوق دلم شد کباب، دور از یار / مدام خون جگر می خورم ز خوان فراق
ب)یا رب به وقت گل گنه بنده عفو کن / وین ماجرا به سرو لب جویبار بخش
ج)بس که حرف حق کسی در دهر نتواند شنید / گیرد اوّل در اذان گفتن موذّن گوش را
د)ز تاب آتش سودای عشقش / بسان دیگ دائم می زند جوش
ه) آز آب دیده صد ره طوفان نوح دیدم / وز لوح سینه نقشت هرگز نگشت زایل
1)د-ج-ب-ه-الف
2)د-ب-ج-الف-ه
3)ه-ب-الف-ج-د
4)ب-ج-الف-د-ه
سراغ آرایه خوب یعنی حسن تعلیل می رویم که بیت سوم در گزینه ها است یعنی ابیات ب ، ج ، الف را باید بررسی کنیم.
«الف» حسن تعلیل ندارد پس گزینه 3 و 4 حذف
«ب» هم حسن تعلیل نداشت پس گزینه 1 هم حذف ⬅️ جواب گزینه 2
(حسن تعليل بيت ج : آوردن دليل ادبي و شاعرانه : مؤذن هنگام اذان گفتن به اين دليل گوش خود را مي گيرد که در دنيا کسي سخن حق را نمي شنود. ) https://eitaa.com/hedayate12