انحراف و گوساله پرست شدن اکثریت مردم، اولین فتنه سنگین و مربوط به عصر غیبت موسی (ع) بود که توسط سامری انجام شد.
موسی (ع) هنگام محاکمه سامری و ریشه یابی فتنه، از سامری پرسید: چطور توانستی این حجم انحراف را در جامعه ایجاد کنی؟
سامری پاسخ عجیبی داد: «قَبضتُ قَبضة مِن أثر الرّسول فنَبَذتُها»
رمز موفقیت سامری (که خود در انقلاب موسی حضور داشت) این بود که تعالیم موسی را تحریف کرد و علیه خود موسی استفاده کرد.
«موسی علیه موسی»!
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «لِکُلّ قومٍ سامِریّ»
حسن بصری، ابو موسی اشعری و... سامری های انقلاب محمد (ص) بودند.
در انقلاب خمینی (ره)، فرعون پهلوی را رها کنید. مراقب سامری ها باشید!
مراقب تحریف تعالیم خمینی و به انحراف کشاندن جامعه!
مراقب «خمینی علیه خمینی»!
مراقب «مجمع روحانیون»!
مراقب «مجمع مدرسین و محققین»!
عکس: حضور در حرم و صدور بیانیه توسط آقایان در دفاع از آرمان های امام خمینی!
منبع آیه و روایت: سوره طه، آیه 96/ احتجاج، ج1، ص 172
نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
کتاب افسانه روشنایی!
1. آیا تمدن کنونی بشر زائیده الکتریسیته است؟
2. الکتریسیته چگونه زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داد؟
3. آیا میشد تمدن صنعتی کنونی، اصلا متولد نمیشد؟
4. آیا باید علوم جهان و مسیر زندگی بشر را تغییر داد؟
نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
🔹بیست سال پیش رهبر انقلاب:
«امروز شبهه وجود دارد و ما به تفسير نيازمنديم...
به نظر من امروز واجبتر از ترجمهى قرآن، يك تفسير صافى است.
ما امروز يك تفسير صافى لازم داريم.
فيض در زمان خودش، تفسير صافى نوشت؛ ما امروز يك تفسير صافى نداريم.
تفسيرهاى مفصّل عربى و فارسى داريم؛ تفسير صافى هم اگرچه تفسير خوبى است، اما باب امروز نيست.
امروز با توجه به مسائل، سؤالها و اشكالاتى كه وجود دارد، براى توقّعاتى كه انسان مىخواهد از قرآن به دست آورد، يك تفسير صافى لازم داريم.
شما از تفسير شروع كنيد و حتى به مسائل گوناگون مانند مسائل كلام هم برويد.»
📌حوزه و روحانیت، ص 1126
نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
🔺همزمان با ولادت با سعادت امام سجاد (علیه السلام) و روز صحیفه سجادیه🔻
▪️آغاز می شود:
برای اولین بار در کشور، دوره های حفظ کامل صحیفه سجادیه برگزار می شود.
📌دوره های 6 ماهه
📌دوره های 1 ساله
به صورت مجازی
#میلاد_امام_سجاد
اطلاعات بیشتر در کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/149815627Cc15d0a38ab
لینک ثبت نام:
https://digiform.ir/cc3e4fff3
🔸موسسه طلیعه داران هدایت طوس
#یادداشت_تحقیقی
🔹بیشترین خواسته ای که ائمه (ع) در دعاهای ماه مبارک رمضان داشته اند چه بوده؟
با بررسی دعاهای ماه مبارک رمضان به یک نتیجه مهم می رسیم.
بیشترین خواسته ای که در دعاهای ماه مبارک رمضان داریم «نجات از آتش جهنم» است.
ائمه (ع) بیش از 1600 بار این خواسته را مطرح کرده اند. (با عبارات و شیوه های مختلف و با تکرار برخی فرازها)
▪️به این عبارات توجه کنید:
▫️خلِّصنَا مِنَ النَّارِ یا رَبِّ (دعای جوشن کبیر در هر سه شب قدر)
▫️أجِرنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ (دعای مجیر در ایام البیض رمضان)
▫️منَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ (دعای روزانه بعد نمازهای یومیه)
▫️ أن تَجعَلَنِي مِن عُتَقَائِكَ مِنَ النَّار (دعای قرآن به سر)
▫️فلا تُحرِقنِی بِالنَّارِ وَ أَنتَ مَوضِعُ أَمَلِی (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️أجِرنِی مِنَ النَّارِ بِعَفوِکَ وَ أَدخِلنِی الجَنَّةَ (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️و أَجِرنَا مِن عَذَابِكَ (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️نحنُ أَرِقَّاؤُکَ فَأَعتِق رِقَابَنَا مِنَ النَّارِ (دعای ابوحمزه ثمالی)
▫️و بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ فَاکتُب لَنَا وَ فِی جَهَنَّمَ فَلا تَغُلَّنَا (دعای هر شب ماه رمضان)
▫️هذَا مَقَامُ المُستَجِیرِ بِکَ مِنَ النَّارِ (دعای هر شب ماه مبارک)
▫️أن تَفُکَّ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ تُدخِلَنِی الجَنَّةَ بِرَحمَتِک (دعای هر شب دهه آخر)
▫️إن کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنبٌ لَم تَغفِرهُ لِی أَو تُرِیدُ أَن تُعَذِّبَنِی عَلَیهِ... (دعای وداع با ماه مبارک)
و بسیاری از دعاها و فرازهایی که به وضوح دیده می شود. حتی در دعاهای عید فطر.
🔹مهم اینکه این معرفت محوری در دعاهای ماه مبارک کاملا منطبق بر روایت پیامبر گرامی (ص) است:
▫️و هُوَ شَهرٌ أَوَّلُهُ رَحمَةٌ وَ وَسَطُهُ مَغفِرَةٌ وَ آخِرُهُ إِجَابَةٌ وَ العِتقُ مِنَ النَّار
ابتدای ماه رحمت و لطف الهی، میان ماه از بین رفت آثار گناهان، پایان آن رستگاری و نجات از آتش جهنم.
🔹در نهایت دو سوال مهم باقی می ماند:
1. چرا ائمه (ع) بیشترین درخواست در بهترین ماه سال را چنین درخواستی قرار داده اند؟
2. این رویکرد با روایت معروف «إِنَّ قَوماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهبَةً فَتِلكَ عِبَادَةُ العَبِيدِ» (کسانی که خدا را به خاطر ترس از جهنم عبادت می کنند) چگونه قابل جمع است؟
آدرس روایات:
▫️مفاتیح الجنان / خصال شیخ صدوق، ج1، ص259 / تحف العقول، ص 246
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
#یادداشت_تحقیقی(2)
🔸برای دو سوال بالا شاید بتوان چند پاسخ داد:
▫️درخواست «نجات از جهنم»، در حقیقت توجه دادن به «معاد» است و توجه به معاد نقش بسیار سازنده ای در زندگی انسان دارد.
▫️در بین همه روش های تربیتی، روش تربیتی «انذار» یکی از کارآمدترین روش ها است. انذار به معنای ترس نیست. بلکه به معنای توجه به عاقبت کارها است و اینکه هر کاری، اثری دارد.
▫️نگاه ما به دعاها باید نگاه «تکلیف آور» باشد. به این معنی که نباید دعاها را صرفا درخواست از خدا بدانیم. بلکه وقتی دعا میخوانیم باید نگاهمان این باشد که من باید این کار را بکنم. مثلا وقتی از خدا می خواهیم «خدایا من را از جهنم نجات بده»، یعنی من باید کاری کنم که خودم را از جهنم نجات بدهم.
▫️این دعاها ناظر به «تجسّم اعمال» است. مثلا وقتی قرآن می فرماید «کسانی که مال یتیم را می خورند همین الان در حال خوردن آتش جهنم هستند»، یعنی همین الان زندگی اش زندگی جهنمی است. گناهان، صورت مُلکی عذاب الهی هستند. در حقیقت «گناه کردن» یعنی آوردن جهنم به همین دنیا. پس ما در حقیقت دعا می کنیم خدایا ما را از زندگی جهنمی همین دنیا نجات بده. یعنی از آثار مخرّب گناهان!
لذا امام رضا علیه السلام فرمود:
مَن تَعَوَّذَ بِاللّهِ مِنَ النّارِ ولَم یترُک الشَّهَواتِ، فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِهِ. (کنز الفوائد، ج۱، ص۳۳۰)
هر کس از آتش جهنم به خدا پناه ببرد، امّا شهوات و گناهان را ترک نکند، در واقع، خودش را به مسخره گرفته است.
🔸نتیجه اینکه: علت اصلی اینهمه درخواست از خداوند برای نجات از آتش جهنم، در حقیقت درخواست نجات از شرّ گناهان و آثار مخرّب آنهاست. لذا ائمه (ع) ما را با «یاد معاد»، «انذار» می دهند که «گناه» زندگی را «جهنمی» میکند و راه نجات این است که ما به معارفی که در ادعیه آمده «عمل» کنیم.
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
#درباره_حجاب
این تحلیل درباره «الزام حجاب از طرف حکومت» و استفاده از قوه قهریه است. وگرنه «کار فرهنگی کردن» و «تبیین ذهنی» بحثی دیگر است.
🔸 برای حل مسئله کشف حجاب باید با برنامه و مبتنی بر بنیه فکری عمل کرد.
احیای گشت ارشاد، احیای کمیته ها، محروم سازی از خدمات اجتماعی، جرم انگاری و جریمه کردن از پیشنهادات این روزها برای کنترل کشف حجاب است.
🔸در اینکه حکومت اسلامی «امکان دارد و می تواند» کاشف حجاب را محروم کند یا جریمه کند، بحثی نیست. همانطور که در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی آمده است.
اما برای حل معضل امروز چند ابهام وجود دارد:
▫️حکومت چه نوع کشف حجابی را جریمه کند؟
▫️تفاوت بی حجابی و کم حجابی چیست؟
▫️منظور از حجاب شرعی در قانون مجازات چیست؟
▫️چقدر و به چه چیزی جریمه کند؟
🔸ضمن اینکه چون انگیزه های کشف حجاب مختلف است، این سوال پیش می آید که:
▫️کشف حجاب های با کدام انگیزه را باید جریمه کرد؟
▫️آیا اساسا انگیزه را باید در جریمه در نظر گرفت؟
▫️اگر در نظر نگیریم آیا جریمه کردن با همه انگیزه ها، مصلحت است؟
▫️اساسا آیا انگیزه معاندت در کشف حجاب قابل تشخیص است؟
🔸در ادامه همه اینها یک دغدغه مهم دیگر وجود دارد. اینکه:
▫️در حل مسئله حجاب باید مراقب باشیم نقاط قوت نظام اسلامی (مانند انسجام، اتحاد و برادری) ضربه نبیند.
▫️اگر نقاط قوت نظام و مردم ضربه بخورد، زیان جبران ناپذیری متوجه نظام خواهد شد.
🔸غیر از این، یکی از مشکلات مهمتر ما در جامعه، «پایین بودن آستانه تحمل» به خصوص جوانان است.
▫️خشونت ها و نبخشیدن ها و اغماض نکردن ها، به یک عیب بزرگ تبدیل شده است.
▫️برای حل مسئله حجاب، باید مراقب باشیم این مشکل بزرگ را بزرگتر نکنیم. به قول معروف برای اصلاح ابرو، چشم را کور نکنیم.
🔹دغدغه ها و ملاحظات دیگری نیز وجود دارد.
#پیشنهاد
🔸برای نهادها و مسولین پیشنهادی ندارم. اما علاوه بر ملاحظات قبلی، به سه راهبرد مهم باید توجه کنیم:
▫️از الگوی «تواصی به حق و تواصی به صبر» در کنار الگوی امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم. الگوی «ارشاد جاهل» و «تواصی به حق» در برخی شرایط و زمان ها، کارآمدتر از الگوی «امر به معروف» است.
▫️از ظرفیت «نقاط قوت نظام» برای حل «نقطه ضعف حجاب» نهایت استفاده را ببریم. نظام اسلامی دو نقطه قوت مهم دارد: «ایمان محکم مردم» و «غیرت دینی جامعه». آنها را برای حل حجاب به کار بگیریم حتی از ایمان ضعیف الحجاب ها. وظیفه حوزه علمیه در این بخش، سنگین تر است.
▫️از الگوی «مردمی کردن اقتصاد» برای حل معضل حجاب استفاده کنیم. همانطور که دولت باید در اقتصاد تصدی گری را کم کند و بیشتر نظارت، حمایت و مدیریت کند، در مسئله حجاب هم همین الگو قابل پیاده است. نمونه های فرهنگی آن را داشته ایم. لذا لازم است «راه های مشارکت مردمی در مسائل فرهنگی» را پیدا کنیم.
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
#برای_حجاب
#برای_غیرت
#برای_اصلاح
+ لطفا همه را بخوانید...
🔹اهمیت غیرت دینی
ما میتوانیم به برکت ایمان و غیرت دینی کارهای بزرگی انجام بدهیم...
▫️گاهی یک فئهی قلیلهای بر یک جبههی بسیار وسیع و گستردهای، به قدرت الهی پیروز میشود وقتی که متّکی باشد به ایمان و غیرت دینی.
🔹حفظ غیرت دینی
عزیزان من، کسانی که این سخن را از این بندهی حقیر میشنوید! غیرت دینی را حفظ کنید؛ غیرت دینی را حفظ کنید.
▫️عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف، غیرت دینی ملّت ایران بوده.
▫️غیرت دینی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند.
🔹غیرت دینی و عقلانیت
تلاش فرهنگی وسیعی انجام میگیرد برای اینکه
▫️چیزهایی که ناشی از غیرت دینی است، به بیمنطقی و خشونتهای بیمنطق متّهم کنند...
▫️نه، قضیّه این جور نیست؛ غیرت دینی همراه با عقلانیّت است؛
▫️ غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است.
▫️بصیرت یک شعبهای از عقلانیّت است و نشاندهندهی عمق دینداری است.
▫️شخص امام بزرگوار؛ اوج غیرت دینی بود... در عین حال در اوج عقلانیّت بود.
🔹هوشیاری در اصلاح
▫️اگر هوشیار نباشیم، غافل باشیم، به عنوان تحوّل، به نام تحوّل ممکن است به نقاط قوّت خودمان ضربه بزنیم؛
▫️بعضی هستند دلسوز نظام، علاقه مند به نظام اسلامی و به انقلاب امّا گاهی غفلت میکنند، برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، بیدقّتی میکنند و به نقاط قوّت ضربه وارد میکنند.
▫️باید ملاحظه کرد که به نقاط قوّت ضربه وارد نشود.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
🔹صبحگاه ۱۲ فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگرههای قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.
امام خمینی ره، ۱۲ فروردین ۵۸
نیش و نوش طلبگی
#درباره_حجاب این تحلیل درباره «الزام حجاب از طرف حکومت» و استفاده از قوه قهریه است. وگرنه «کار فرهنگ
#ارشاد_جاهل
#تواصی_به_حق
🔸بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب:
#کشف_حجاب...
هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.
خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند #نمیدانند این را؛
#اگر_بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند،
قطعاً #نمیکنند؛ من #میدانم.
خیلی از اینها کسانی هستند که #اهل_دینند.
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی جدید از ازدواج اجباری مریم رجوی با مسعود رجوی...
#مدعیان_آزادی_زن
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
Hejab5.mp3
6.88M
▪️آیا الزام کیفری در خصوص حجاب به مصلحت هست یا نه؟
▫️حجت الاسلام هدایت نیا و حجت الاسلام محمدی، رادیو معارف
#عظمت_نهج_البلاغه
🔸فهم نهج البلاغه مثل «لَا تَنْقُضِ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ» نيست. «لَا تَنْقُضِ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ» را يک طلبه بعد از هشت ده سال درس خواندن با استاد، می فهمد استصحاب يعنی چه و مانند آن.
🔸اما خيلی از کلمات (نهج البلاغه) از آن غنی تر، علمی تر، پربارتر، پرمغزتر است که با هشت ده سال درس خواندن حلّ نمی شود.
🔸وقتی حضرت می گويد: «كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُولٌ» ترجمه آن برای طلبه خارجخوان سخت است چه رسد به تفسير آن.
اين کتاب علماً مهجور است...
🔸ما درسخوان زياد داريم؛ اما کمتر کسی به آن عالم ربّانی بودن می رسد...
علت اينکه آن گونه شاگرد و استاد کم داريم، برای اين است که اين درسهايی که ما می خوانيم درسهای عملياتی است که چه کار بکنيم و چه کار نکنيم!
🔸اما درسهايی که مربوط به شناخت جهان است، شناخت انسان است، شناخت روابط بين انسان و جهان است... اين نه در فقه ماست، نه در اصول ماست، نه در بحثهای ديگر ماست، اين در قرآن است و در نهج البلاغه.
آیت الله جوادی آملی، درس اخلاق، ۱۹بهمن۹۶
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
#شام_غریبان_یتیمان_علی
شهادت امیر المؤمنین علی علیه السلام را تسلیت عرض میکنیم.
🔹سجده های واجب نهجالبلاغه
🔸همانطور که در قرآن سوره های سجده دار وجود دارد، در نهجالبلاغه هم خطبه های سجده دار وجود دارد.
------•°•------------•°•---------------•°•--------------•°•------
ابن ابی الحدید (بزرگترین شارح نهجالبلاغه) هنگام شرح خطبه ۲۲۱ درباره یکی از فرازها میگوید:
▫️«اگر تمام زبان شناسان و فصیحان عرب در یک جلسه جمع شوند و این فراز از خطبه برای آنها خوانده شود، شایسته است سجده کنند.»
او در ادامه میگوید:
▫️«من این خطبه را در طول پنجاه سال بیش از هزار بار خوانده ام.»
------•°•------------•°•---------------•°•--------------•°•------
▪️متن کتاب:
ينبغي لو اجتمع فصحاء العرب قاطبة في مجلس و تلى عليهم أن يسجدوا له... لقد قرأت هذه الخطبة منذ خمسين سنة و إلى الآن أكثر من ألف مرة.
(شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، ج۱۱، ص۱۵۳)
▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
#حکمت_نامه
اگر شبها همه قدر بودی، شب قدر بی قدر بودی
گر سنگ همه لعل بدخشان بودی
پس قیمت لعل و سنگ یکسان بودی
▫️گلستان سعدی، حکمت شماره 41
🔸تصاویر احتمالی از هفت عالم بزرگ شیعه به کمک هوش مصنوعی
🔻گفته شده که این تصاویر با تکیه بر سه دسته اطلاعات جمعآوری شده:
۱. گزارشهای تاریخی از شمایل ظاهری این عالمان
۲. نقاشیهای به جای مانده از چهره برخی از آنان
۳. تصاویر فرضی موجود در جامعه
▫️منبع:
بخش تولید هوشمصصنوعی فطرس مدیا
@fotrosmediatv