▪️حفظ هدفمند▪️
0⃣3⃣آیه ی #سی_ام (اخلاق) 📍موضوع: نقش اخلاق خوش در مردم داری فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ ل
#مرور_آیات
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸بیانصافی نکن!🔸
مشکل انسان در انصافش است!
انسان هرچه بیانصافی بکند، بیانصافتر میشود. هر چه انصاف را رعایت بکند، با انصافتر می شود. اولین مرحلۀ انصاف این است که آدم اعتراف کند.
مثلاً زنتان در خانه کار می کند، درست است؟ خب از او تشکر کن! طلبکارش که نیستی! یک چیزی پخته؛ بعضیها میگویند این جایش سوخته، آنجایش این جوری است ... هی بهانه میگیرد. این بیانصاف است. بیانصافتر می شود.
اگر با بچهتان بیانصافی بکنید، بعد خودتان بیانصافتر میشوید. انسان اگر با رفیقش بیانصافی بکند، بیانصاف می شود. با کارمندش بی انصافی بکند، بی انصاف می شود. حتی با مرغ و خروسِ خانه اش بی انصافی کند، با گربۀ در حیاط خانه اش بی انصافی کند، بی انصاف خواهد شد. خب وقتی یک چیزی میخوری، حداقل استخوانش را بده به این! میآید خودش را نشان می دهد، یک ذره آب گوشت بگذار جلویش. اگر ندهی، بی انصافی کرده ای. اگر بی انصافی کردی، بیانصاف میشوی. حتی انسان وقتی در راهی می رود، اگر نان ببیند و برندارد، همان اندازه از انصاف انسان گرفته می شود؛ چون این حق نیست که آدم نان ببیند و برندارد.
وقتی بیانصاف شدید، کار به آن جایی می رسد که انسان می گوید این دستگاه عالَم، صاحب ندارد.
📌آیه #سی_ام مرور شود.
💠کانال حفظ هدفمند
@hefzehadafmand
@haerishirazi
شاید شما یا فرزندتون نتونید مثل من یکسال به صورت شبانه روزی وقت بذارید و حافظ کل قرآن کریم بشید اما تو #فراغت_تابستان میتونید آیات کاربردی تر و نقطه زن قرآن کریم رو با تفسیر و مفاهیم مختصر و #هدفمند یاد بگیرید...
🔆برنامه ما تو کانال حفظ هدفمند از این قراره:
🔻هفته ای ۴آیه با ترجمه و تفسیر
🔻کلیپ های سخنرانی مرتبط با آیه
🔻نکات و تمثیلات زیبای قرآنی
🔸کانال حفظ هدفمند
@hefzehadafmand
قرآن پژوهان عزیز سلام
لطفا در جهت ترویج فعالیت های قرآنی اطلاعیه ی کانال رو تو گروه های خانوادگی و دوستان نشر بدید تا تعداد بیشتری بتونن سر سفره قرآن فیض ببرن انشاالله...
☘ضمن اینکه بارها به دوستان همراه گفتیم که شما برای موفقیت تو حفظ باید یه هم حفظی داشته باشید☘
▪️حفظ هدفمند▪️
☘در راستای این استیکر این نکته رو متذکر بشم که آیه ای که حفظ میکنیم باید در طول شبانه روز ذهنمون رو متوجه این آیه کنیم تا به طور کامل به خوردمون بره لذا هم به ترجمه و هم تفسیر آیه توجه ویژه داشته باشیم...☘
▪️حفظ هدفمند▪️
9⃣7⃣آیه #هفتاد_و_نهم 📌موضوع آثار عمل صالح 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَج
0⃣8⃣آیه #هشتادم
📌موضوع: قرض دادن
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا_ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ_وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(۲۴۵بقره)
🔅ترجمه
کیست آنکه به خدا وام نیکو دهد، تا آن را برایش چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که [روزی را] تنگ می گیرد و وسعت می دهد؛ و [همه شما برای دریافت پاداش] به سوی او بازگردانده می شوید.
🔆تفسیر:
شأن نزول:
على بن عمار از امام صادق عليهالسلام نقل نمايد كه فرمود: وقتى كه آيه «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها»، هر كسى كه كار نيكوئى انجام دهد او را بهتر از آن (پاداش) خواهد بود) نازل گرديد، پيامبر فرمود: «ربّ زدنى؛ پروردگارا آن پاداش را براى من زياد كن»، سپس خداوند آيه «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها؛ هر كسى كه كار نيكوئى انجام دهد او را ده برابر (پاداش) خواهد بود» را نازل فرمود، باز پيامبر فرمود: «ربّ زدنى» سپس اين آيه نازل گرديد.
چنان كه ابن بابويه نيز بعد از چهار واسطه از ابوايوب الخزاز او از امام صادق عليهالسلام آن را روايت كرده است،و همچنين از سفيان ثورى نيز حديث مزبور روايت گرديده است.و نيز از عبدالله بن عمر نقل نمايند كه وقتى كه آيه «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ؛ مثل كسانى كه دارائى خويش را در راه خدا ببخشند به مانند دانه اى است كه از يك دانه آن هفت خوشه برويد و در هر خوشه صد دانه باشد» نازل شد، پيامبر فرمود: «ربّ زد امّتى؛ پروردگارا آن پاداش را براى امت من زياد كن» سپس اين آيه نازل گرديد
نکته ها
🔸«قرض»، در زبان عربى به معناى بريدن است و اينكه به وام، قرض مىگويند بخاطر آن است كه بخشى از مال بريده وبه ديگران داده مىشود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشايش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مىشود كه در زمين پهن شده باشد.
جهاد، گاهى با جان است كه در آيه قبل مطرح شد وگاهى با مال است كه در اين آيه مطرح شده است.
🔸كلمه «كثير» در كنار كلمه «اضعاف»، نشانهى پاداش بسيار زياد است. و جمله «يضاعفه» بجاى «يضعفه» رمز مبالغه و ازدياد است
تعبيرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است.
🔸به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مىكند كه كيست كه به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اكراه و اجبار در خود نكنند، بلكه با ميل و رغبت و تشويق به ديگران قرض دهند.
از آنجا كه انسان غريزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحريك انسان، از اين غريزه استفاده كرده و مىفرمايد: «فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً»
🔸به جاى «قرض به مردم» فرمود: «به خداوند قرض دهيد»، تا فقرا احساس كنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نكنند.
🔸با اينكه وجود ما و هرچه داريم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گيرنده معرفى مىكند تا ما را به اين كار تشويق نمايد. حضرت على عليه السلام فرمودند:
جنود آسمانها و زمين از آن خداست، پس آيه قرض براى آزمايش شماست.
🔸در روايات، پاداش قرض الحسنة هيجده برابر، ولى پاداش صدقه دهبرابر آمده است.و دليل اين تفاوت چنين بيان شده است كه قرض را افراد محتاج مىگيرند، ولى هديه و
بخشش گاهى به غير محتاج نيز داده مىشود.
🔸به فرمودهى روايات: هركس بتواند قرض بدهد و ندهد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مىكند.
🔸هنگامى كه اين آيه نازل شد: «من جاء بالحسنة فله خير منها» هر كس كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مىگيرد. پيامبر صلى الله عليه و آله از خداوند تقاضاى ازدياد كرد، آيه نازل شد: «فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» ده برابر داده مىشود. باز درخواست نمود، آيه قرض الحسنه با جملهى «أَضْعافاً كَثِيرَةً» نازل شد.
پيامبر متوجّه شد كه كثيرى كه خداوند مقدّر كند، قابل شماره نيست.
تلاوت صوتی آیه امروز توسط استاد پرهیزکار
https://www.mashreghnews.ir/news/331021/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%B
🔸شهیدی که قرض هایم را ادا کرد...
📌نکته آموزشی:
گاهی اصلاح کردن آیه ای که اشتباه حفظ شده واقعا زمانبر و اذیت کننده ست اینجاست که اهمیت #استماع قبل از حفظ مشخص میشه
#نکته
🔸 انسان و آنچه در اختیار و تملک دارد از آن خداست و مالکیت حقیقی و تام و تمام آن نیز خود خداست قرض دادن مال کسی به خودش شاید معنایی نداشته باشد اما از آن جایی که انسان با مالکیت اعتباری که بر اموال خود دارد نوعی دلبستگی و احساس تعلق به اموال و امکانات و دارایی هایش پیدا میکند خداوند به دل کندن از این امکانات(قرض،صدقه،وقف و...) امتیاز ویژه داده است.
هم در این دنیا امتیاز مادی می دهد و هم در آخرت امتیاز اخروی.