هدایت شده از کانال جامع حفظ قرآن
4_954437944733598271.mp3
1.4M
یا فاطمة الزهرا علیها السلام
آجرک الله یا صاحب الزمان عج
بفرمایید روضه
@hefzequranchannel
هدایت شده از کانال جامع حفظ قرآن
4_954437944733598271.mp3
1.4M
یا فاطمة الزهرا علیها السلام
آجرک الله یا صاحب الزمان عج
بفرمایید روضه
@hefzequranchannel
شب پنجم: حضرت زهیر(ع) و...
این شب مانند شب چهارم میان چند شهید کربلا مشترک است. شب پنجم به حبیب بن مظاهر و حضرت عبدالله بن حسن نیز منسوب است. عبدالله(ع) در شمار آخرین شهیدانی بود که پیش از شهادت امام حسین(ع) در ظهر عاشورا به شهادت رسید.
زهیر، الگوی عاشقی کربلاست. او تا چند روز پیش، از دیدار حسین(ع) هراس داشت، اما پس از آن که به خیمه امام گام نهاد، هراسش به عشقی جاودانه بدل شد. بارقه نگاه حسین(ع) چنان در جانش اثر کرده بود که از همه هستی خود گذشت و از دنیا و خانمان گسست. او در این راه چنان پیش رفت که به یکی از فرماندهان سپاه آن حضرت تبدیل شد
@hefzequranchannel
کانال جامع حفظ قرآن:
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
🔸 اولئک الَّذِینَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَ نَتَجَاوَزُ عَن سَیَاتِهِمْ فِى أَصْحبِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصّدْقِ الَّذِى کَانُوا یُوعَدُونَ (احقاف : 16)
🔸 اینانند کسانى که در میان بهشتیان، بهترینِ آنچه را انجام داده اند از ایشان (به خوبى) خواهیم پذیرفت، و از گناهان کوچکشان در مى گذریم؛ وعده ى راستین را که بدان وعده داده مى شده اند (انجام مى دهیم)
اینجا" احسن ما عملوا"- که بهترین اعمال شایسته مؤمنان است مورد قبول واقع شده، و آیا اعمال نیک فروترشان مورد قبول نیست؟ پاسخ این است که نخست اعمال برتر و نیکوتر پس از مرحله انجام وظیفه شرعى قابل قبول است، یعنى مقام عمل را نزد خدا بالا مى برد، ولى اعمال فروترشان که نقصانى در آنها وجود دارد تنها انجام وظیفه است بدین معنى که مقامى بر آنها نمى افزاید و کم و کاستى هم در آنها ایجاد نمى کند؛ و مهمترش این است که اصولًا زیباترین اعمال مؤمنان در انعکاسشان به روز رستاخیز و در ملکوتشان پاداش آنان است، و کل پادشهاشان بر مبناى نیکترین اعمالشان مى باشد و نه دو گونه که اعمال نیکوترشان نیکوتر و اعمال کمترشان کمتر باشد، و اعمال فروترشان، چنان که اشاره شد، تنها مانع از عذابشان مى باشد، ولى پاداش نیکشان همان بر مبناى نیکترین اعمال است، و آیاتى مانند (9: 121) و (24: 38) و (29: 7) و (39: 35) و (46: 16) دلیل بر همین مطلب است که پاداش نیکان به میزان نیکترین اعمالشان مى باشد، و این خود مقتضاى مزید رحمت ربانى است نسبت به این شایستگان، و اما معذبان و جهنمیان، آیا عذابشان نسبت به اعمال بد و بدترشان عمومیت دارد؟ پاسخ این است که نخست به مقتضاى عموم آیه" و رحمتى وسعت کل شى" رحمت پروردگار شامل آنان نیز مىشود که از جمله همین بخشش سیئات کوچکتر آنان است، و تنها به خاطر بزرگترین سیئاتشان عذاب مىشوند که آیه خصوصىاش (41: 27) است" و لنجزینهم اسوءَ الذى کانوا یعملون" که جزاى حتمى بدکاران تنها به بدترین اعمالشان است که در نتیجه از اعمال ناپسند دیگرشان صرف نظر مىشود، البته به شرط آنکه ظلم نباشد، و اینکه بر حسب آیاتى چند کفار چنانکه بر ترک اصول معذّبند بر ترک فروع نیز چنانند باید گفت مقصود اصول و فروع بزرگ است. اما کوچکترهاشان مخصوصاً در فروع واجب یا حرام به دلیل این آیه و مانند آن مستثنى است.
در هر صورت آیه مورد بحث رحم ویژه پروردگار است نسبت به شایستگان در دو بُعد که بعد دومش گدشت از گناهان کوچکشان مىباشد، و آیه (41: 27) درباره ناشیستگان است که آنها هم اینگونه مورد رحمت پرودگار قررا مىگیرند که واجبات و محرمات کوچکشان معفوّ است.
روى این اصل باید گفت که خدا نه نسبت به اینان و نه آنان بر میزان عدل پاداش نمى دهد، بلکه بر میزان فضل و رحمت است، جز آنکه رحمتش نسبت به شایستگان بىنهایت و نسبت به دیگران محدود است به این حد که با گذشتن از بعضى گناهانشان ستمى به شایستگان روا نشود، و روى این اصل سه بعد از ابعاد عذاب نسبت به معذبان منفى است: عذاب عادلانه، و مهمتر از این عذاب ظالمانه محدود و در آخر کار عذاب ظالمانه غیر محدود، ولى با کمال تأسف این جریان سومین مشهور است که جهنمىهایى که هرگز شایستگى بهشت ندارند عذابشان بى پایان است!
📗 منبع : تفسیر ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی
📚 @hefzequranchannel
📚📚
📚📚📚
🌸⚪️🌼⚪️🌺⚪️
⚪️🌺⚪️🌸
🌼⚪️
🌻 مشابهات
وَ إِنْ كَذَّبُوك. َ فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمّٰا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِيءٌ مِمّٰا تَعْمَلُونَ (٤١) یونس
🌸🌺🌼🌸🌺🌼
فَإِنْ كَذَّبُوكَ. فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جٰاؤُ بِالْبَيِّنٰاتِ وَ اَلزُّبُرِ وَ اَلْكِتٰابِ اَلْمُنِيرِ (١٨٤) آل عمران
فَإِنْ كَذَّبُوك. َ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وٰاسِعَةٍ وَ لاٰ يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ اَلْقَوْمِ اَلْمُجْرِمِينَ (١٤٧)انعام
🌸⚪️ @hefzequranchannel
⚪️🌺⚪️🌼
⚪️🌼⚪️🌺⚪️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
پرفسور ماربين (فيلسوف و خاورشناس آلماني):
من معتقدم که رمز بقا و پيشرفت اسلام و تکامل مسلمانان به خاطر شهيد شدن حســــين و آن رويدادهاي غم انگيز مي باشد و يقين دارم که سياست عاقلانه مسلمانان و اجراي برنامه هاي زندگي ساز آن به واسطه عزاداري حسيني بوده است. مادامي که اين روش و خصلت در ميان مسلمانان وجود دارد هرگز آنها تن به خواري نمي دهند و تحت اسارت کسي نمي روند.
@hefzequranchannel
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌸🍃🔵🍃🌸🍃🔵🍃🌸🔵🍃🌸
🌸🍃 حافظ عزیز🍃🌸
سالها بود که می خواستم از فردا شروع کنم، اما همیشه فردا یک روز از من جلوتر بود؛
سالها گذشت تا فهمیدم
باید از همین الان شروع کنم...
از اینکه محفوظات یادت رفته نترس از اینکه فکر میکنی نمیتونی تثبیت کنی نترس
کافیه فقط تصمیم بگیری که شروع کنی
شروع یعنی اینکه تو آدم موفقی هستی
شروع کن توانمندیت پیدا میشود
@hefzequranchannel
🌸🍃🔵🍃🌸🔵🍃🌸🍃🔵🍃🌸
💦❄️💦❄️💦❄️
❄️💦❄️💦
💦❄️
🌊 موجیم 💧 که آسودگی ما عدم ماست.
فَإِذٰا فَرَغْتَ فَانْصَبْ (٧)
وَ إِلىٰ رَبِّكَ فَارْغَبْ (٨) انشراح
💠 پس هنگامى كه از كار مهمى فارغ مىشوى به مهم ديگرى پرداز
💦❄️ @hefzequranchannel
❄️💦❄️💦
💦❄️💦❄️💦❄️
🍂🍂🍂🍂🍂
از کجا بفهميم عزاداری ما مقبول
است يا خیر؟!
در_محضر_آیت_الله_جوادی_آملی :
ما عزاداری كه كرديم،اگر ان شاءالله عاقل شديم و.عامل شديم، خدا را شكر كنيم كه اين عزاداری ما مقبول است.
برای اينكه طبق زيارت «اربعين»،سالار شهيدان سلام الله علیه خونش را داد برای همين دو كار :
مردم عاقل بشوند، مردم هدايت بشوند، هم بفهمند،هم عمل كنند، نه بيراهه بروند،نه راه
كسی را ببندند. اين وظيفه ماست.
بنابراين در نحوه عزاداری چه خودمان،چه دوستانمان همه بايد مواظب اين كار باشيم
كاری انجام بدهيم كه نتيجه و خروجیِ آن،
عقل و عدل باشد.
@hefzequranchannel
🍂🍂🍂🍂🍂🍂
هدایت شده از کانال جامع حفظ قرآن
4_5956242783323816506.mp3
1.45M
روضه زیبای فارسی ٬ عربی
@hefzequranchannel
🚫...اتقوالله... کپی مطالب بدون لینک کانال شرعا اشکال دارد 🚫
@hefzequranchannel
🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
حضرت_علامه_جوادی_آملی:
تا آنجا کہ ممکن است همیشہ با وضو در مراسم عزادارۍ شرکت کنیم و این را معبد و عبادتگاه بدانیم و وقتۍ کہ مۍخواهیم نالہ بزنیم، مثل اینکہ مۍخواهیم " أللّہ أکبر " بگوییم وارد نماز بشویم کہ ثواب گریہ عاطفۍ نباشد، یک گریہ ۍ عقلۍ باشد کہ با همین اشک محشور شویم.
@hefzequranchannel
🔴🔴🔴🔴🔴🔴
شب ششم: حضرت قاسم(ع)
شب نوجوانان عاشورایی، شب روضه قاسم بن الحسن(ع) . وقتی امام حسین(ع) سخن از شهادت یارانش به میان آورد، نوجوان کربلا از عمو پرسید: عموجان ایا من نیز به فیض شهادت نائل می شوم؟ امام او را به سینه چسباند و فرمود: فرزندم مرگ را چگونه می بینی؟
حضرت قاسم پاسخ داد: از عسل شیرین تر!
شهادت طلبی قاسم(ع) و پا فشاری او برای رسیدن به مقصود، زیباترین الگو را برای رهروان خط سرخ شهادت رقم زد.
@hefzequranchannel
🌿🌿🌿🌿🌿
💠 نیمه دوم شب، اوقات خاصی را دارد. این اوقات عبارتند از :
1⃣ یک ششمِ اول از نیمه دوم شب 2⃣ سحر یا قسمت آخر شب.
در حدیثی از امام صادق (ع) روایت است که:
🌙 در هر شبی ساعتی وجود دارد که نمی شود بنده مسلمان در آن ساعت نماز بخواند و به دعا بپردازد مگر اینکه خدای متعال او را اجابت می فرماید. (کلینی، اصول کافی، ج۲، ص۴۷۸)
راوی می گوید:
⭐️ گفتم: خدا شما را مشمول عنایات خود قرار دهد، آن کدام ساعت از شب است؟
🌙 فرمود: آن وقت که از شب نصف آن گذشت و آن در حقیقت یک ششمِ اول از نصفِ دوم شب است.
و امام باقر (ع) در خصوص سحر و برکات آن می فرماید:
🌙 خدای عزوجل از بندگان مؤمن خود، آن بنده ای را دوست می دارد که زیاد دعا می کند. پس بر شما باد دعا تا طلوع آفتاب زیرا که این ساعت، ساعتی است که در آن ابواب آسمان باز می گردد و روزی ها در آن تقسیم و حوائج بزرگ برآورده می شود.
(همان منبع)
درهای رحمت حق در سحر باز است و لحظات آن لحظات رحمت است.
در این وقت مبارک است که حوائج بزرگ برآورده شده، ارزاق ظاهری و باطنی تقسیم و مشکلات سخت و غیرقابل حل برطرف می گردد.
📚 مقاله "برکات شب و سَحر"
نویسنده: شیوا ضیایی
@hefzequranchannel
🌿🌿🌿🌿🌿