و اگر آنها ايمان آورده وپرهيزكار شده بودند، قطعاً پاداشى كه نزد خداست براى آنان بهتر بود، اگر آگاهى داشتند.
مثوبة: ثواب و پاداش.
اصل ثوب به معنى رجوع است، پاداش را از آن ثواب گويند كه به شخص عامل بر مى گردد
«تقوى» تنها به معناى پرهيز از بدىها نيست، بلكه به معناى مراقبت و تحفّظ دربارهى خوبىها نيز هست. مثلًا در جملهى «فَاتَّقُوا النَّارَ»* به معنى حفاظت و خودنگهدارى از آتش، و در جملهى «اتَّقُوا اللَّهَ»* به معنى مراقبت دربارهى اوامر و نواهى الهى است. چنانكه در آيه «اتقوا الله و ... الارحام» يعنى نسبت به فاميل و خويشان تحفّظ داشته باش.
امام صادق عليه السلام در جواب سؤال از تقوا فرمودند: تقوا همچون مراقبت هنگام عبور از منطقه تيغزار و پرخار و خاشاك است.
پیام ها
۱- ايمان به تنهايى كافى نيست، تقوا و مراقبت لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»*
۲- پاداشهاى الهى، قطعى است. حرف «ل» در «لَمَثُوبَةٌ»
۳- پاداشهاى الهى، از هر چيز بهتر است. به دنبال كلمه «خير» چيزى نيامده كه اين نشانهى برترى مطلق است، نه نسبى.
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️
حضرت امام علی علیهالسّلام فرموده اند:
دنیا دو روز است: روزی به نفع تو و روزی به زیان توست. اگر دنیا روی خوش به شما نشان داد، سرمست و مغرور نشوید و اگر به سختی دنیا دچار شدید، صبر و تحمل پیشه کنید.
منبع: نهج البلاغه، حکمت ۳۹۰.
#حدیث_هفته
🏴🏴🏴🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
و عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
بزرگان به ده شب عاشورا چشم ميدوختند تا چیزی بگیرند.
ما هم بايد با اخلاص و توجه كاسه خود را پر كنيم.
طوري عمل کنید که دعاهایتان در این دهه مستجاب شود.
دهه محرم دهه تحول است .
جناب حرّ كه متحول شد يك شخص بود اما حرّ بودن يك جريان است.
اگر ميخواهي متحول شوي ، دهه محرم دهه تحول است.
از بیانات عالم ربانی استاد فاطمی نیا
https://eitaa.com/tartilmenshavitafsir
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! (به پيامبر) نگوييد: «راعِنا» مراعاتمان كن، بلكه بگوييد: «انظرنا» ما را در نظر بگير، و (اين توصيه را) بشنويد و براى كافران عذاب دردناكى است.
راعنا: فعل امر است از مراعاة يعنى: ما را مراعات كن، آن در اصل به معنى حفظ است.
انظرنا: فعل امر است از نظر.
يعنى: منتظر ما باش، به ما مهلت بده- يا به ما نگاه كن.
برخى از مسلمانان براى اينكه سخنان پيامبر را خوب درك كنند، درخواست مىكردند كه آن حضرت با تأنّى و رعايت حال آنان سخن بگويد. اين تقاضا را با كلمه «راعِنا» مىگفتند.
يعنى مراعاتمان كن. ولى چون اين تعبير در عرف يهود، نوعى دشنام تلقى مىشد، «1» آيه نازل شد كه بجاى «راعِنا» بگوييد: «انْظُرْنا» تا دشمن سوء استفاده نكند.
اين اوّلين آيه از آغاز قرآن است كه با خطاب: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»* شروع مىشود. و از اين به بعد بيش از هشتاد مورد وجود دارد كه با همين خطاب آمده است.