سواء: اصل آن به معنى برابرى است در معناى مساوى و وسط نيز به كار رود،
مراد از آن در این آيه وسط و يا به معنى مساوی اضافه صفت به سوى موصوف است
با توجّه به آيه و آنچه از شأن نزولها برمىآيد، بعضى از پيامبر صلى الله عليه و آله تقاضاهاى نامربوط و غير منطقى داشتند، مثلًا تقاضا مىكردند براى ما نامهاى از سوى خداوند بياور! و يا نهرهايى را براى ما جارى ساز. و برخى ديگر همانند بنىاسرائيل مىگفتند: خداوند را آشكارا به ما نشان بده تا با چشم او را ببينيم و به او ايمان بياوريم!
آوردن معجزه و اتمام حجّت، براى صدق دعوت پيامبر لازم است، ولى انجام دادن هر درخواستى، طبق هوس و ميل هر فردى كه از راه مىرسد، درست نيست. يك مهندس يا نقاش براى اثبات مهارت خويش، چند نمونه كار ارائه مىدهد، ولى ضرورت ندارد براى هر كسى خانهاى بسازد يا تابلويى بكشد!
بازگويى مشكلات و تاريخ انبيا، براى دلدارى دادن به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله است، كه اگر افرادى از تو سؤال و درخواست نامعقول دارند، از انبياى پيشين نيز از همين قبيل درخواستها مىكردند.
پیام ها
۱- از سؤالات و درخواستهاى بىجا بپرهيزيد كه گاهى زمينهساز كفر است.
«أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْئَلُوا ... وَ مَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ»
۲- خطراتى كه پيروان ديگر اديان را تهديد كرده، مسلمانان را نيز تهديد مىكند.
«تَسْئَلُوا رَسُولَكُمْ كَما سُئِلَ مُوسى»
۳- از عاقبت و سرانجام ديگران، عبرت بگيريد.
«كَما سُئِلَ مُوسى»
⚘️⚘️⚘️حدیث هفته ⚘️⚘️⚘️
امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام فرموده اند:
لَا يَقِلُّ مَعَ التَّقْوَى عَمَلٌ وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ
هیچ عملی با تقوا کم نیست و چگونه کم باشد عملی که مورد قبول واقع شده است.
منبع: الأمالی
#حدیث_هفته
🌸🌱
سلام علیکم
ان شاءالله حفظ جدید : #آیه۱۰۹
سوره مبارکه بقره، تقدیم خواهد شد.
قبل از حفظ آیه جدید، آیه ۱۰۶ تا ۱۰۸ را مرور بفرمایید.
🌸
🌸🍃
🌸🍃🌸
وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
بسيارى از اهل كتاب (نه تنها خودشان ايمان نمىآورند، بلكه) از روى حسدى كه در درونشان هست، دوست دارند شما را بعد از ايمانتان به كفر بازگردانند، با اينكه حقّ (بودن اسلام و قرآن،) براى آنان روشن شده است، ولى شما (در برابر حسادتى كه مىورزند، آنها را) عفو كنيد و درگذريد تا خداوند فرمان خويش بفرستد، همانا خداوند بر هر كارى تواناست.
فاعفوا: عفو: گذشت و بخشودن.
معناى ديگرى نيز دارد كه بعدها خواهد آمد.
اصفحوا: صفح به معنى اغماض و ناديده گرفتن است،
به نظر راغب اصفهانى: آن از عفو ابلغ است، به قول طبرسى عفو و صفح هر دو به يك معنى مى باشند
«عفو» بخشيدنِ خلاف و «صَفح» ناديده گرفتنِ خلاف است.
دشمن كه در دل آرزوى كفر شما را دارد، در عمل از هيچ توطئه و نقشهاى خوددارى نخواهد كرد. روشهاى اقدام آنها همان طرح سؤالات بىجا، وسوسهها، القاى شبهات و ... مىباشد كه بايد نسبت به آنها هشيار بود.
پیام ها
۱- نسبت به روحيّات وبرنامههاى دشمنان خود، مراقب و مواظب باشيد. «وَدَّ ... يَرُدُّونَكُمْ»
۲- در برخورد با دشمن نيز بايد انصاف داشت. «وَدَّ كَثِيرٌ» (آيه مىفرمايد: بسيارى از اهل كتاب چنين هستند، نه همهى آنان.)
۳- شعلهى حسادت، چنان خطرناك است كه بعد از علم و آگاهى نيز فرو نمىنشيند. «حَسَداً ... مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ»
۴- شما با ايمان آوردن به اسلام، عظمت و عزّتى مىيابيد كه دشمنان به شما رشك و حسد مىورزند و مىخواهند شما به جهل، شرك و تفرقهى زمان جاهليّت برگرديد. «وَدَّ كَثِيرٌ ... لَوْ يَرُدُّونَكُمْ»
۵- با مخالفان نبايد فوراً به خشونت برخورد كرد، گاهى لازم است حتّى با علم به كينه و حسادت آنها، با ايشان مدارا نمود. «فَاعْفُوا»
۶- فرمان عفو دشمن، به صورت موقّت و تا زمانى است كه مسلمانان دلسرد و دشمنان جسور نشوند. «فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى»
۷- عفو، نشان ضعف نيست. خداوند بر انجام هر كارى تواناست و امروز نيز مىتواند شما را بر دشمنان غالب گرداند. «إِنَّ اللَّهَ ... قَدِيرٌ»